چگونه با همکاری که وظایف شغلی خود را انجام نمی‌دهد رفتار کنیم؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 5دقیقه
چگونه با همکاری که وظایف شغلی خود را انجام نمی‌دهد رفتار کنیم؟

در هر سازمانی همیشه افرادی وجود دارند که از انجام وظیفه خود سر باز می‌زنند. آن‌هایی که دائماً در حال انجام کارهای شخصی مانند تلفن حرف زدن یا چت کردن‌های غیرضروری هستند و تا آخر ساعات کاری نیز وظیفه‌ای را پیش نبرده‌اند. شاید برای شما هم سؤال پیش‌آمده است که نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت چگونه است؟ آیا باید آن‌ها را نادیده بگیریم؟

استخدام

این سؤال وقتی جدی‌تر خواهد شد که عدم انجام‌وظیفه‌ی این افراد باعث یک تداخل جدی در روند وظایف دیگران شود. در این مقاله سایت استخدام جاب ویژن به چگونگی رفتار در این موقعیت‌ها می‌پردازیم. پس اگر شما هم دچار این مشکل در محل کار خود شده‌اید، نکات این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا نتیجه‌بخش‌ترین رفتار را داشته باشید.

از قضاوت زودهنگام پرهیز کنید

نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت اینگونه نیست که سریع واکنش نشان دهید و به رئیستان گزارش دهید. شاید همکار شما که وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد، قصد از زیر کار دررفتن را ندارد و مشکلی برای او پیش‌آمده و نیاز به کمک داشته باشد؛ اما به این معنی نیست که شما وظایف او را انجام دهید؛ بلکه می‌توانید به او کمک کنید تا بتواند کارهای خود را مدیریت کند و آن‌ها را به پایان برساند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از هر اقدامی شرایط را کاملاً بررسی کرده و دلایل رفتار همکارتان را متوجه شوید.

گفتگو همیشه اولین راه‌حل در نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت است

گفتگو کردن

نکته مهم در مورد همکارانی که از وظیفه خود طفره می‌روند این است که اگر این رفتار تأثیری روی روند کارهای شما نمی‌گذارد، سعی کنید اقدامی انجام ندهید و از آن‌ها اجتناب کنید. اما اگر وظایف و عملکرد شما تحت تأثیر این رفتارها قرار گرفت، نوبت به اقدام مؤثر شما می‌رسد. ابتدا دقت کنید که در حال قضاوت اشتباه همکارتان نباشید. همچنین به خاطر داشته باشید که صحبت و گفتگو در اکثر مواقع بهترین راه‌حل است.

پس بدون قضاوت قبلی و عصبانیت سعی کنید با همکارتان صحبت کنید. اگر صحبت کردن رودررو برای شما مشکل است، از طریق ایمیل یا صفحات مجازی با او حرف بزنید. اگر بعد از این اقدامات مشکل همچنان باقی ماند، می‌توانید به اقداماتی که در ادامه اشاره‌ کرده‌ایم، عمل کنید.

مطلب مرتبط: چگونه با کسی که از او خوشمان نمی‌آید، کار کنیم؟

مشکل را دوباره با او درمیان بگذارید

سعی کنید به همکارتان فرصت دوباره بدهید و حتی اگر قبلاً با او صحبت کرده‌اید، این کار را دوباره انجام دهید. امکان دارد که دفعه اول متوجه نشده باشد که قضیه تا چه حد جدی است یا شما منظورتان را به‌خوبی به او منتقل نکرده باشید. گاهی اوقات تأکید دوباره می‌تواند تأثیر زیادی در تغییر رفتار افراد بگذارد. خوب است به خاطر داشته باشید که با لحن عصبی با او صحبت نکنید. اگر احساس خشم می‌کنید و احتمال می‌دهید که صحبت شما ممکن است خصمانه به نظر بیاید، به خودتان وقت بدهید تا آرام شوید و سپس موضوع را دوستانه و قاطع با او در میان بگذارید.

رزومه ساز

با رئیستان صحبت کنید

صحبت کردن با ريیس، آخرین کاری است که در نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت باید انجام دهید. بعد از همه‌ی این اقدامات اگر همکارتان به رفتار خود ادامه داد و شما هم بعد از بررسی‌های دقیق متوجه شدید که او مشکل خاصی ندارد و بی‌دلیل از زیر کار طفره می‌رود، باید موضوع را به رئیستان گزارش دهید؛ اما در انجام این کار باید حواستان باشد که همچنان با همدلی و ذهن باز در مورد همکارتان صحبت کنید؛ زیرا شما کینه‌ای به او ندارید و نمی‌خواهید که بیشتر از حد ممکن کارهای او را بد جلوه دهید. با اعتدال و منطقی صحبت کردن باعث می‌شود که رابطه شما با همکارتان و دیگر افراد درون سازمان همچنان خوب باقی بماند.

همچنین رئیستان متوجه می‌شود که شما فقط از روی وظیفه و تداخلی که در کارهای خودتان پیش‌آمده است موضوع را بیان کرده‌اید و نه از روی خصومت شخصی. با این کار اعتمادی که افراد به شما دارند همچنان باقی خواهد ماند و قوی‌تر خواهد شد.

مطلب مرتبط: چگونه با یک رئیس بد کار کنیم؟

از عمومی کردن مشکل و صحبت در مورد همکارتان در محل کار پرهیز کنید

مشکلات را عمومی نکنید

حواستان باشد که صحبت کردن با دیگر همکارانتان درباره این موضوع و درمیان گذاشتن این مشکل با آن‌ها به‌هیچ‌عنوان اقدام مناسبی نیست. طبیعی است که شما در این شرایط گاهی احساس خستگی بکنید و بخواهید صرفاً به‌عنوان درد و دل مشکل را با همکاران دیگرتان در میان بگذارید؛ اما این کار، گاهی به بدتر شدن شرایط می‌انجامد؛ زیرا احتمال دارد که حرف‌های شما داخل سازمان دست‌به‌دست شود و به گوش همکاری که در مورد او صحبت می‌کنید برسد و دیگران شما را فردی غیرقابل‌اعتماد ببیند که پشت سر همکارانش بد می‌گوید. همیشه بهترین راه‌حل صحبت کردن با مدیری است که این موضوع مستقیماً به او ربط پیدا می‌کند.

مشکلات را بر دوش نکشید و به‌موقع اقدامات لازم را انجام دهید

گاهی اوقات در مواجهه با این افراد ممکن است این‌طور به نظر بیاید که اقدامی نکردن دردسر کمتری دارد و برای آن‌که تداخلی هم در وظایف شما پیش نیاید، وظایف اضافی‌ای که بر عهده همکارتان است هم بر دوش بکشید. با این کار در حقیقت مشکل را انکار خواهید کرد و باعث خسته شدن و هدر رفتن انرژ‌ی‌تان و در ادامه، باعث ایجاد حس‌های منفی و تنفر در شما خواهد شد. بهتر است قبل از این اتفاق، اقدامات اصلی را انجام دهید تا موضوع به‌راحتی و بدون پیچیدگی‌های خاصی سریع‌تر رفع شود.

نحوه برخورد با همکار عصبی

حالا که با نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت آشنا شدید، بد نیست چندین نکته‌ی مفید در رابطه با نحوه برخورد با همکار عصبی به شما بگوییم:

  • به یاد داشته باشید که مشکل از او است نه شما.
  • سعی نکنید همکار عصبی خود را اصلاح کنید.
  • در برخورد با یک همکار عصبی باید خونسردی خود را حفظ کنید و از کوره در نروید.
  • به جای جر و بحث کردن با یک همکار عصبی، در رابطه با رفتارش با او صحبت کنید.
  • در صحبت کردن با یک همکار عصبی، از اسم او استفاده کنید تا او به خودش بیاید و به حرف شما گوش دهد.
  • پیش از اینکه به یک رفتار تهاجمی از سوی یک همکار عصبی پاسخ دهید، اندکی از فضا دور شوید تا اعصاب شما آرام شود.
  • اگر همکار شما خیلی عصبی است و ممکن است خشونت فیزیکی به خرج دهد، نکات ایمنی را در برخورد با او رعایت کنید. به عنوان مثال، فاصله‌ی خود را با او حفظ کنید.
  • با همکار خود وارد درگیری فیزیکی نشوید و سعی نکنید به صورت فیزیکی جلوی خشم او را بگیرید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

نحوه برخورد با همکار بدجنس

در نحوه برخورد با همکار بدجنس نکات زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید دلیل رفتار او را درک کنید.
  • به رفتار خود نیز دقت داشته باشید.
  • از حق خود دفاع کنید و اجازه ندهید کسی به شما زور بگوید.
  • از همکاران دیگر یا مافوق خود کمک بگیرید.
  • در گزارش رفتار همکار بدجنس به رئیس خود به این اشاره کنید که رفتار او چه ضرری برای سازمان دارد.
  • اگر هیچ کدام از کارهای فوق جواب ندادند، بهتر است شغل خود را عوض کنید تا با آن همکار مواجه نشوید.

با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن می‌توانید آگهی‌های استخدامی متعددی را پیدا کنید و برای آن‌ها رزومه بفرستید و خیلی زود یک کار جدید پیدا کنید. همچنین به کمک سرویس رزومه ساز آنلاین می‌توانید رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید و برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال کنید.

جمع‌بندی

همیشه به خاطر داشته باشید که در حین اقداماتی که گفته شد، روحیه صلح‌جویانه و دوستانه خود را حفظ کنید. هیچ مشکلی از جایگاه خشم و کینه به سرانجام خوبی نمی‌رسد و انرژی روحی زیادی از شما خواهد گرفت.

همیشه سعی کنید مرزهای شخصی خود و دیگران را در نظر داشته باشید و اگر طفره رفتن همکار شما به‌هیچ‌عنوان تداخلی در فعالیت‌هایتان ایجاد نمی‌کند، موضوع را نادیده بگیرید. همچنین هر موقع احساس کردید که ممکن است از روی خصومت شخصی و یا کینه در مورد همکارتان زود قضاوت کنید یا او را گزارش دهید، با افرادی که می‌توانند در حل این احساسات به شما کنند صحبت کنید.

صحبت و گفتگو در مورد احساساتتان با افراد قابل‌اعتماد هم از میزان خشم شما می‌کاهد و هم کمک می‌کند تا قضایا را از زاویه دید دیگران و با ذهن بازتری ببینید. در مقابل نیز همیشه حواستان باشد که مهربانی و دلسوزی بیش‌ازحد برای فردی که از زیر وظایف خود طفره می‌رود، هم برای شما و هم برای خود فرد منفعتی نخواهد داشت و و اقدام کردن به‌موقع و با اعتدال در نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت از مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است پیش بیاید، جلوگیری خواهد کرد.

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکتون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه