شرکت بیمه سامان، چارچوب شایستگی های خود را با توجه به تاکید مدیریت سازمان بر توسعه و بهبود عملکرد و بهره وری بیشتر در ارائه خدمات به مشتریان، طراحی کرده است. دو دسته بندی اصلی در رابطه با شایستگی های بیمه سامان وجود دارد:
1- شایستگی های بنیادی: این دسته از شایستگی ها در تمامی رده های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
2- شایستگی های مدیریتی: این دسته از شایستگی ها فقط در رده های مدیریتی و یا سرپرستی در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.
شایستگی های بنیادی بیمه سامان
خلاقیت و نوآوری Creativity and Innovation
ایجاد ارتباط و کار تیمی Relationship Building & Teamwork
تفکر تحلیلی و دید عددی Analytical Thinking and Numeracy
سازماندهی و فرآیندگرایی Organizing & Process Orientation
مشتری مداری Customer Focus
گرایش به تغییر Tendency toward Change