ارزش پیشنهادی کارفرما به کارکنان چیست؟
در دنیای کنونی و با پیشرفت تکنولوژی، سازمانها بر سر جذب کارکنان بااستعداد به شدت رقابت میکنند. در این راستا محققین، برندسازی کارفرما را به عنوان یک استراتژی بلند مدت برای جذب کارکنان بااستعداد معرفی کردهاند. در برندسازی کارفرما هدف، جذب و حفظ استعدادها است.
به منظور برند سازی کارفرمایی، سازمان شما، باید ویژگیها و شرایط کاری مناسب و جذاب خود را برای ارائه به نیروی کار بالقوه انتخاب نماید. منظور از کارکنان بالقوه افرادی هستند که شاید روزی به کار برای سازمانتان علاقهمند شوند. علاوه بر این اگر این کارجویان جزو افراد توانمند و مستعد باشند، دقیقا ما را به هدف سازمانی خود نزدیک میکنند.
برای جذب بهترین استعدادهای موجود در بازار کار، باید بتوانید به شکل کامل و شفاف، دلایل تمایز سازمان خود با دیگر رقبایتان را بیان کنید. در حقیقت میبایست سازمان خود را برای جذب کارکنان آینده (کارکنان بالقوه)، جذاب جلوه دهید. مجموعهای از آنچه که شما ارائه میدهید، ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) نام دارد.
EVP، به معنای ارزش پیشنهادی کارفرما به کارمندان است. در واقع مجموعهای از ارزشهایی است که بهعنوان کارفرما به کارمندان خود ارائه میدهید و افراد جدید را جذب میکنید. علاوه براین، ارزش پیشنهادی به کارمندان (EVP) میتواند به شما کمک کند تا کارجویان مستعد را جذب و حفظ کنید. در ادامه این مطلب خواهیم دید که ارزش پیشنهادی به کارمندان (EVP) چیست و چگونه میتوان آن را برای جذب کارجویان مورد نظر به کار برد.
این نکته را در نظر بگیرید که ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP)، چیزی بیش از ترکیبی از پرداختیهای معین و مزایا است.
یک ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP) بسیار خوب، ترکیب متناسبی از پاداشهای ملموس دریافتی توسط کارکنان (مانند پاداش و مزایا)، و البته پاداشهای نامشهود (مانند پروژههای جالب و معنادار و چالش برانگیز برای کار، فرهنگ شرکتی جذاب، ساعات کاری انعطافپذیر و …) میباشد.
مطالبی که در ادامه خواهیم دید عبارتند از:
اهمیت ارزش پیشنهادی کارفرما به کارمندان (EVP)
امروزه روش جذب نیرو تغییر کرده است. در مقایسه با همین چند سال پیش، کارجویان، به ویژه افراد مستعد و توانمند قدرت بسیار بیشتری برای انتخاب شغل دارند.
تحقیقات و تجربیات روزمره متخصصان منابع انسانی، حاکی از این موضوعع است که این روزها فقط شما نیستید که یک استعداد را انتخاب میکنید، بلکه فرد مستعد نیز در حال انتخاب شماست. برای اینکه شما کارفرمای منتخب آنها باشید، باید با متمایز کردن شرکت خود از رقبا، توجه نامزدهای توانمند را به خود جلب کنید.
شما میتوانید این کار را با ارائه برند کارفرمایی منحصر به فرد خود انجام دهید. برندی که بر اساس یک پایه قوی از ارزش پیشنهادیتان ساخته شده و از طریق استراتژی های بازاریابی جذب و استخدام تبلیغ میشود.
اگر ارزش پیشنهادی نداشته باشیم، آیا تنها نیروهای توانمند را از دست میدهیم؟ چگونه ارزش پیشنهادی خود را، متناسب با منابع سازمانی بسازیم؟ چگونه آن را ارائه نمائیم؟ ارزش پیشنهادی باید شامل چه مواردی باشد؟ برای پاسخ به این سوالات ادامه این مطلب را از دست ندهید.
مزایای ارزش پیشنهادی به کارکنان
علاوه بر جذب و استخدام و نگهداری افراد مستعد و توانمند در این بازار رقابتی، یکی دیگر از مزایای مهم ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP) کاهش قابل توجه هزینه های استخدام است.
موقعیتی را تصور کنید که در بازار کارجویی ایران (که دارای چالش کمبود نیروی متخصص میباشد)، رقبای شما در تقابل با هم برای یافتن افراد مستعد، حقوقی برابر با شرکت شما ارائه میدهند. برای جذب استعدادها به سازمان خود چه کاری میتوانید انجام دهید؟
شما دو راه اصلی پیش رو دارید؛ می توانید به آنها پرداختی بیشتری ارائه دهید یا اینکه بر روی ارزشهای دیگری که به عنوان کارفرما ارائه میدهید تمرکز کنید. پیشنهاد ما به شما، پرداخت حقوق مشابه با سایر کارفرماها (یا بیشتر) به علاوه تأکید بر روی سایر مؤلفههای مرتبط با ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP) است تا بتوانید افراد با استعدادی را جذب نمایید که با فرهنگ سازمانی شما تناسب دارند. در نتیجه علاوه بر تمایز، هزینههای کمتری را متقبل خواهید شد و خارج از این فضای رقابتی، منحصرا به جذب نیرو میپردازید.
💡 طبق نظر سنجیهای انجام شده، نامزدهای منتخب زمانی که قصد انتخاب یک فرصت شغلی از میان چندین فرصت شغلی دارند، عامل تعیین کننده برای آنها این است که شرکت شما چه تأثیری بر پیشرفت شغلی آنها خواهد داشت و چقدر شغلشان در سازمان شما غنیسازی شده است یا خواهد شد.
منظور از EVP دقیقا چیست و شامل چه مواردی می شود؟
شاید برای شما هم سوالاتی از این قبیل ایجاد شده باشد. در واقع ارزش پیشنهادی به کارمندان (EVP) پاسخ قانعکنندهای در برابر سوالات کارجویان است که ممکن است از جنس مطلب زیر باشند:
«چرا باید به جای شرکت دیگری (از جمله رقبایتان)، برای شرکت شما کار کنم؟ این کار چه سودی برای من دارد؟ چرا شرکت شما مکان خوبی برای کار کردن است؟ شما چه پیشنهادی برای من دارید که شرکتهای دیگر ندارند؟
اجزای اصلی ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP)
برخلاف تصور رایج، ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP) چیزی بیشتر از یک چک حقوقی با رقم بالا و فهرستی از مزایای عالی است.
ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP) پیشنهادی جامع است، که از 5 پارامتر اصلی تشکیل شده و سازمانها به کارکنان خود ارائه میدهند. این اجزا عبارتند از:
1. سیستم جبران خدمات
این پارامتر، شامل رضایت کارکنان از حقوق و مزایای پرداختی دیگر مانند پاداش و ترفیع میباشد. همچنین رضایت یک کارمند از کل سیستم ارزیابی و جبران خدمات، از جمله به موقع و عادلانه بودن آن جزء این سیستم میباشد.
2. مزایا
این پارامتر، طیف وسیعی از مزایا مانند مرخصی با حقوق (تعطیلات، مرخصی و روزهای بیماری)، بیمه تکمیلی، وام، پزشک سازمانی، ساعت کاری انعطاف پذیر، سیستم تغذیهی سازمانی و … را در بر میگیرد. تعداد این مزایا واقعا اهمیتی ندارد، بلکه آنچه مهم است، این است که بتوانیم متناسب با نیاز کارکنانمان مزایای کاملی ارائه دهیم. البته ممکن است مجموعهی مزایا برای تمامی کارکنان یکسان نباشد و به تناسب ارشدیت یا سابقه کار نیاز باشد که مزایای مختلفی را در مجموعه پیشنهادی به هر شخص بگنجانیم.
3. توسعه شغلی
این پارامتر شامل اجزای مختلفی است که بر ثبات شغلی کارکنان، فرصت پیشرفت شغلی و غنای شغلی تأثیر میگذارد. برخی از این اجزا میتواند شامل فرصت یادگیری در حین شغل، آموزش، مشاورهی حرفهای، ارزیابی، بازخورد، در نظر گرفتن بودجهای برای گذراندن دورههای حرفهای و پیشرفت شغلی باشد. هم چنین چرخش شغلی به منظور جلوگیری از سکون و ایجاد تجربیات متفاوت نیز میتواند یکی از اجزای این پارامتر باشد.
4. محیط کاری
این پارامتر شامل عوامل مختلفی است که یک محیط کاری مثبت و شاد را تشکیل میدهند. از این عوامل میتوان به درک روشن افراد از نقشهای خود، مسئولیتهای کارمندان، تعادل بین کار و زندگی اشاره کرد. عوامل مهمی نیز مثل احساس استقلال، موفقیت فردی و به رسمیت شناخته شدن میتواند جزو این پارامتر در نظر گرفته شوند.
5. فرهنگ سازمانی
عوامل مختلفی میتوانند فرهنگ یک شرکت را تشکیل دهند که از جمله این موارد میتوان به روابط مثبت با همکاران، مدیران و رهبران شرکت، اعتماد، همکاری، روحیه تیمی و حمایت اشاره کرد. به عبارت دیگر فرهنگ شرکت باید در جهت اهداف، برنامههای شرکت و با تأکید ویژه بر مسئولیت اجتماعی باشد.
چگونه ارزش پیشنهادی را برای کارکنان بالقوه و فعلی شرکت خود تعریف کنیم؟
احتمالا شما نیز تا به حال سعی داشتهاید ارزش پیشنهادی برای کارکنان فعلی و کارجویان مستعد موردنظر خود تعریف نمایید. ولی با این مشکل روبرو شدهاید که چه گزینههایی را در نظر بگیرید؟ آیا لازم است تمامی موارد مذکور را جزو ارزش پیشنهادی خود در نظر بگیرید؟ اما در این صورت باید هزینه زیادی را متقبل شوید. کدام موارد اولویت بیشتری خواهند داشت؟
اگر این سوالات در ذهن شما هم به وجود آمده است، ما یک راهنمای 4 مرحلهای برای تعریف ارزش پیشنهادی کارفرما به کارکنان (EVP) طراحی کردهایم:
این راهنما، مسیر سادهای برای تعریف ارزش پیشنهادی به کارفرما (EVP) ترسیم خواهد کرد و نکات مفیدی در اختیار کارشناسان استخدام سازمان شما قرار میدهد.
مرحله شماره 1: پرسونای افراد مورد نظر شما برای کار در سازمان چه کسانی هستند؟
اولین قدم در تعریف ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) تعیین پرسونای کارمندان مورد نظر شماست.
کارمند ایده آل شما کیست؟ فردی را که سعی در جذب، استخدام و حفظ آن دارید برای خود تعریف نمایید. تشریح پرسونای افراد تنها با ویژگیهای شخصیتی شکل نمیگیرد، بلکه نیاز است در کنار آن مهارتهایش را نیز توصیف نمایید. ( جذب و استخدام به سبک بازاریابهای حرفهای )
نکته کاربردی:
برای اینکه بتوانید شخصیت کارمند خود را با موفقیت تعریف کنید، تنها تصور کردن فردی که برای شغل شما مناسب است کافی نیست. بلکه بسیار مهم است فردی را تصور کنید که با فرهنگ شرکت شما نیز تناسب داشته باشد.
برای توصیف ابعاد کارمند ایده آل خود، میتوانید از موارد بیان شده در شکل زیر استفاده کنید.
مرحله 2: هر جزء اصلی از برنامه ارزش پیشنهادی به کارمندان خود (EVP) را تعریف کنید.
در مرحله دوم باید هر مولفه از ارزش پیشنهادی کارفرما به کارکنان (EVP) را به همراه اجزایش که در شکل قبلی مشخص شده است، متناسب با شخصیت کارمندی که در مرحله قبل تعریف نمودید، مشخص نمایید.
نکته حرفه ای:
برای شخصی سازی ارزش پیشنهادی متناسب با کارمندان خود، ابتدا آنها را با ویژگی های مشابه یا گروه شغلی گروه بندی نمایید و سپس، سوالات زیر را از خود بپرسید:
• محدوده حقوق و نوع مزایایی که این شخصیت کارجو یا کارمند را جذب می کند چیست؟
• این شخصیت کارجو یا کارمند به دنبال چه نوع فرصتهای توسعه شغلی است؟
• فرهنگ شرکتی که این نوع از کارجویان یا کارمندان را جذب خواهد کرد چه میباشد؟
• چه مدلی از محیط کار، زمینه موفقیت این نوع از نیروی کار را فراهم میکند؟
مرحله 3: یکبار برای همیشه تحقیق کنید!
سومین مرحله برای تعریف EVP مناسب، ارائه پاسخ های قانع کننده به سوالات مرحله قبل است.
برای انجام این کار، باید کمی تحقیق کنید. البته شما یکبار تحقیق خواهید کرد و تا زمانی که کاندیدای ایده آل مورد نظر شما تغییری نکند دیگر نیازی به تحقیق ندارید.
با انجام تحقیقات از کارکنان فعلی خود شروع کنید و سپس این تحقیق را با سوال از کارجویان ایده آل خود به پایان برسانید. به این منظور میتوانید با استفاده از بانک رزومه جاب ویژن، کارجوی ایده آل خود را با فیلترهای هوشمند مشخصات و حتی تیپ شخصیتی بیابید و سپس پاسخ سوالات را از آنها بخواهید و در آینده برای ارائه EVP و جذب افراد مستعد ایده آل به کار بگیرید.
1. تحقیقات از کارکنان فعلی
این بخش از تحقیقات را میتوانید با این سوالات آغاز کنید:
در حال حاضر به کارمندان خود در ازای زمان و تلاشی که برای کارشان سرمایه گذاری میکنند چه پیشنهادی ارائه دادهاید؟ آنها بیشتر از چه چیزی در سازمان شما قدردانی میکنند؟ فکر میکنید چه کارهای دیگری میتوانید برای ایجاد انگیزه در آنها انجام دهید؟
در اینجا سوالاتی مطرح کردهایم که میتوانید به صورت نظرسنجی از کارکنان خود بپرسید. سعی کنید دریابید که چه چیزی آنها را تشویق میکند تا هر روز در محل کار، بهترین خود باشند.
2. تحقیق از کارجویان
علاوه بر کارجویان فعال، نیروی کار غیر فعال نیز میتوانند کاندیدهای ایدهآل شما باشند که فعالانه به دنبال شغل جدیدی نیستند، اما مایلند پیشنهاد بهتری را بپذیرند. هدف شما این است که پیشنهاد شغلی بهتر آنها را برای آینده بشناسید تا قادر باشید در صورت لزوم این افراد را جذب نمایید. در سایت جاب ویژن میتوانید با انتخاب افراد مورد نظرتان، مشاهده کنید که هنوز مشغول به کار هستند یا هم اکنون در جایی مشغول به کار نیستند. (انتخاب دسته بندی افراد منفعل و فعال)
نکته حرفه ای:
به یاد داشته باشید، پیشنهاد بهتر لزوما به معنای حقوق بیشتر نیست. این پیشنهاد میتواند زمان کاری منعطف، آموزش، فرصتهای رشد، مزایا، پروژه های چالش برانگیز و بسیاری موارد دیگر باشد.( پنج راه بهبود برند کارفرمایی )
مرحله 4 : نکته اصلی گروه بندی (segmentation) است
با انجام 4 مرحله قبلی، اطلاعات کافی برای تعیین ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) شرکت خود را دارید.
متاسفانه اکثر نیروهای منابع انسانی که در حال تهیه ارزش پیشنهادی هستند، در این مرحله متوقف میشوند، که یک اشتباه بزرگ است.
برای استفاده موفقیت آمیز از ارزش پیشنهادی به کارمندان خود (EVP)، شخصی سازی کلید اصلی است. اگر میخواهید افراد مستعد و توانمند را برای موقعیتهای باز شرکت خود جذب کنید، باید پیشنهادات (EVP) خود را برای مخاطبان هدف، تقسیم بندی و شخصی سازی کنید. البته میتوانید برای هر دسته از کارمندان و موقعیتهای شغلی دسته بندی انجام دهید و در نهایت چندین بسته ارزش پیشنهادی را آماده سازی نمایید.
💡 نکته حرفه ای:
چندین مدل از دسته بندیهای رایج به این صورت میباشد:
اگر میخواهید برخی از موقعیتهای ابتدایی را با فارغ التحصیلان اخیر دانشگاههای معتبر تکمیل نمایید، فرصتهای پیشرفت شغلی و یک محیط کاری سرگرم کننده را برجسته کنید.
اگر به دنبال استخدام متخصصان جوان هستید که در ضمن، نقش والدگری نیز دارند، بر خدمات مراقبت از کودک و مؤلفههای تعادل بین کار و زندگی در ارزش پیشنهادی به کارکنان (EVP) خود تأکید کنید.