راهنمای استخدام برنامه نویس؛ هر آنچه که کارجویان باید بدانند

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 11دقیقه
راهنمای استخدام برنامه نویس؛ هر آنچه که کارجویان باید بدانند

با افزایش روزافزون کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل در زندگی‌ ما، نیاز سازمان‌ها به جذب برنامه نویس، به طور چشمگیری در حال افزایش است. در واقع، در بازار کار برنامه‌نویسی، برخلاف بازار کار بسیاری از مشاغل دیگر، تعداد فرصت‌های شغلی بیش از تعداد کارجویان است. این تقاضای بالا برای استخدام برنامه نویس، حقوق برنامه نویس ها را نیز بالا برده است. تسلط بر چندین زبان برنامه‌نویسی و تخصص در یکی از آن‌ها می‌تواند فرصت‌های شغلی بی‌نظیری پیش روی شما بگذارد.

برنامه‌نویسان، می‌توانند با دانش برنامه‌نویسی خود، کسب و کار خودشان را راه بیندازند و به دنبال استخدام توسط شرکت‌های دیگر نباشند. در واقع، دانش برنامه‌نویسی، سرمایه‌ای ارزشمند است که به راحتی و تنها با کمی خلاقیت می‌توانید آن را نقد کنید.

سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی، همگی برای انجام کارهای بسیار متنوعی، به برنامه نویس نیاز دارند و مسئولیت‌هایی که بر عهده‌ی برنامه‌نویس قرار می‌گیرد، از شغلی به شغل دیگر، متفاوت است. درست است که یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی نیازمند تحصیلات نیست ولی برای حرفه‌ای شدن در برنامه‌نویسی حتما باید دانش کافی را داشته باشید که در بسیاری از موارد، در گروی تحصیلات عالی و گذراندن دوره‌های آموزشی است.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با اهمیت برنامه نویسی و بازار کار آن، وظایف، مسئولیت‌ها، شایستگی‌ها و مهارت‌های برنامه‌نویسان حرفه‌ای، مزیت‌های انتخاب برنامه‌نویسی به عنوان شغل، دستمزد برنامه‌نویسان و بازار کار زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف صحبت کنیم.

دلیل تقاضای بالا برای استخدام برنامه نویس چیست؟

بازار کار برنامه نویسی

اگر سری به صفحه‌ی فرصت‌های شغلی جاب ویژن بزنید و از فیلتر گروه شغلی «توسعه نرم افزار و برنامه نویسی» استفاده کنید، تعداد بسیار زیاد آگهی‌های استخدام برنامه نویس، شما را شگفت‌زده می‌کند. اما چرا تقاضا برای جذب برنامه نویس تا این حد بالا است؟ با نگاهی به زندگی روزمره‌ی خود، به جواب این سوال پی می‌برید.

امروزه، زندگی ما بیش از هر زمان دیگری با فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال، گره خورده است؛ به طوری که برای انجام بسیار از امور روزمره‌ی خود، وابستگی شدیدی به اینترنت و ابزارهای نرم‌افزاری مختلف داریم.

با این حال، باید بدانید که روند دیجیتالی شدن و مجازی شدن زندگی انسان، تازه در آغاز راه است و پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌ی پیش رو و تا سال ۲۰۳۰، شاهد تحولی عظیم در فناوری‌های دیجیتال باشیم. در واقع ما اکنون در اوج سومین انقلاب صنعتی، یعنی انقلاب دیجیتال قرار داریم.

امروزه، همه‌ی کسب‌وکارها و حتی خدمات دولتی، در حال دیجیتالی شدن هستند و بنابراین، نیاز به استخدام برنامه نویس، بیش از هر دوره‌ی دیگری در تاریخ، احساس می‌شود. با وجود بالا رفتن روز افروزن اهمیت دانش برنامه‌نویسی، هنوز راهی طولانی تا عمومی شدن زبان‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌ی یک یا چند زبان برنامه‌نویسی جامع، پیش رو داریم. بنابراین، حداقل تا چند نسل دیگر، برنامه‌نویسی به صورت یک دانش تخصصی باقی خواهد ماند و حقوق برنامه نویس، به عنوان یک شغل تخصصی، همچنان، بالاتر از اکثر مشاغل خواهد بود.

مزایای مشاغل مرتبط با برنامه‌نویسی

هر کسی پیش از انتخاب شغل آینده‌ی خود باید جنبه‌های بسیار زیادی را در نظر بگیرد. هر شغلی، مزایا و معایب خودش را دارد. در این جا می‌خواهیم تعدادی از مزایای متعدد گروه شغلی برنامه‌نویسی را به شما معرفی کنیم.

فرصت‌های شغلی زیاد

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، تقاضا برای استخدام برنامه نویس، روزبه‌روز در حال افزایش است. برنامه‌نویسان هرگز بی‌کار نمی‌مانند و نیازی نیست که نگران آینده‌ی شغلی خود باشند. پیشبینی شده است که بازار کار برنامه نویسی و توسعه‌ی نرم افزار، از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تا ۲۲ درصد رشد داشته باشد.

امکان دور کاری

یکی از بزرگترین مزیت‌های برنامه‌نویسی که باعث شده برنامه‌نویسان برخلاف بسیاری از افراد دیگر، در دوران قرنطینه به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ بیکار نشوند، امکان دورکاری برنامه نویسی است. به همه دلیل، خیلی از کارفرمایان، این روزها اقدام به انتشار آگهی‌های استخدام برنامه‌ نویس دورکاری می‌کنند. در صفحه‌ی فرصت‌های شغلی جاب ویژن، می‌توانید با استفاده از فیلتر گروه شغلی «توسعه نرم افزار و برنامه نویسی» به همراه فیلتر نوع همکاری «دورکاری» تعداد بالای آگهی‌های جذب برنامه نویس با شرایط دورکاری را که روزانه منتشر می‌شوند، مشاهده کنید. مزیت‌های دورکاری عبارتند از:

● ساعت کاری منعطف: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دورکاری این است که در بسیاری از موارد، ساعت کاری دست خود برنامه‌نویس است و او نیازی به هماهنگی با ساعت کاری کارفرما ندارد.
● کاهش هزینه‌ها و خطرات رفت و آمد: برنامه نویسی را می‌توانید در منزل خود و بدون نیاز به رفت و آمدهای پرهزینه و پرخطر به محل کار انجام دهید.
● راحتی و افزایش کارایی: کار کردن در محیط آرامش بخش و راحت منزل، با لباس‌های راحت و گوش دادن به موزیکی که دوست دارید، خیلی لذت بخش‌تر از کار کردن در یک شرکت یا سازمان است و همین مزیت، کارایی شما را بسیار بالا می‌برد.

امکان یافتن شغل بدون تحصیلات دانشگاهی

کارفرمایان در انتخاب برنامه‌نویس به ویژه، استخدام برنامه نویس تازه کار برای بعضی از مشاغل سطح پایین برنامه نویسی که معمولا شامل انجام بخش کوچکی از یک پروژه برنامه نویسی گسترده می‌باشند، مدرک تحصیلی از شما نمی‌خواهند. حتی افرادی که سن پایینی داشته باشند، می‌توانند از چنین مشاغلی، کسب درآمد کنند. اگر مهارت برنامه‌نویسی شما خیلی بالا باشد، حتی می‌توانید بدون داشتن تحصیلات و تنها با ارائه‌ی نمونه‌کارهای خود به کارفرما، جایگاه‌های شغلی نسبتا خوبی را تصاحب کنید.

امکان فریلنسینگ

برای اینکه از دانش و مهارت برنامه نویسی خود کسب درآمد کنید، نیازی نیست که حتما با جذب شدن در یک شرکت یا سازمان، زیر بار تعهد بروید و می‌توانید خیلی راحت، به صورت پروژه‌ای و فریلنسینگ، دورکاری برنامه نویسی را به عنوان شغل اصلی یا فرعی انجام دهید.

امکان اشتغال در زمان تحصیل

یکی از مزیت‌های برنامه‌نویسی که راه پیشرفت را برای شما بسیار باز می‌گذارد، امکان اشتغال در هنگام تحصیل است. از آن جایی که پیدا کردن کارهای پروژه‌ای و پاره‌وقت در گروه شغلی برنامه‌نویسی کار راحتی است، خیلی از دانشجویان رشته‌های کامپیوتر، در سال‌های آغازین تحصیلاتشان، برنامه‌نویسی را به صورت پروژه‌ای شروع می‌کنند.

امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خود

برنامه‌نویسان برای اینکه از مهارت خود، پول در بیاورند، نیازی به استخدام شدن ندارند. یک برنامه‌نویس می‌تواند نرم‌افزاها و اپلیکیشن‌های کاربردی تولید کرده و به فروش برساند یا اینکه برای یک راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، اپلیکیشن طراحی کند. البته چنین کاری نیازمند ایده‌های بسیار خلاقانه و پشتوانه‌ی مالی است، زیرا تا زمانی که نرم‌افزار شما به مرحله‌ی فروش نرسد یا کسب و کار الکترونیک شما به درآمدزایی نرسد، هیچ منبع درآمدی ندارید، مگر اینکه همزمان با انجام پروژه، شغل دیگری داشته باشید یا به فریلنسینگ مشغول باشید.

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام شدن به عنوان برنامه‌نویس

تحصیلات لازم برای برنامه نویس شدن

با اینکه تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی نیازمند دانشی پایه‌ای هستند اما برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس، باید مهارت کدنویسی نیز داشته باشید. با این حال، همانطور که پیش از این گفتیم، برای اینکه به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، نیاز به تحصیلاتی مرتبط در این حوزه دارید . از سوی دیگر، بسیاری از کارفرمایان در استخدام برنامه نویس، تحصیلات را نیز در نظر می‌گیرند و ممکن است مدرک تحصیلی در حقوق برنامه نویس موثر باشد.

بعضی از کارفرمایان، برای استخدام برنامه نویس تازه کار به عنوان کارآموز و سپردن بخش کوچکی از یک پروژه نرم افزاری، مدرک تحصیلی از شما نمی‌‌خواهند و تنها کافی است با نمونه‌ کارهای خود یا به هر طریق دیگری، به آن‌ها نشان دهید که می‌توانید به زبانی که کارفرما نیاز دارد، برنامه‌نویسی کنید. داشتن مدرک لیسانس رشته‌هایی مثل علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و مهندسی نرم‌افزار برای ورود به بسیار از مشاغل کافی است.

برای اطلاعات بیشتر پست مربوط به چگونه برنامه نویش شویم را مطالعه کنید. 

مهارت‌های مورد نیاز برنامه‌نویس

مهم‌ترین عاملی که سازمان در جذب برنامه نویس به آن توجه می‌کنند، مهارت‌های برنامه‌نویس است. در این جا می‌خواهیم مهارت‌هایی که هر برنامه‌نویسی باید داشته باشد را به شما معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که بعضی از این مهارت‌ها، جزء ویژگی‌های شخصیتی شما هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سادگی از طریق تمرین کردن، تقویت نمود. البته بعضی از مهارت‌های مورد نیاز برنامه‌نویس، مثل مدیریت زمان، قابل تمرین کردن و یادگیری هستند.

تسلط به بیش از یک زبان برنامه‌نویسی

شرط اول در برنامه‌نویسی، تخصص در یک زبان برنامه‌نویسی است ولی شما به عنوان یک برنامه‌نویس، نباید صرفا یک زبان را بدانید و باید حداقل بر دو یا سه زبان برنامه‌نویسی مسلط باشد تا شانس جذب شما بالا برود. برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توانید با مراجعه به بخش «توانمندتر شو» در جاب ویژن، دوره‌های معتبر برنامه‌نویسی را ببینید و در آن‌ها ثبت نام کنید.

برای مشاهده‌ی دوره‌های مختلف برنامه‌نویسی، کلیک کنید.

انگیزه

مهم‌ترین عاملی که در پیشرفت برنامه نویس، نقش دارد، انگیزه است. صرف نظر از تجربه‌ی شما، همواره چیزهایی جدیدی در برنامه‌نویسی وجود دارد که شما می‌توانید یاد بگیرید و همیشه روش‌هایی بهتری برای بهینه‌سازی کدها، موجود است. توانایی انگیزه دادن به خود، شما را در مسیر یادگیری و اکتشاف که برای برنامه‌نویسان ضروری است، حفظ می‌کند.

توجه به جزئیات

مهارت دیگری که کارفرمایان در استخدام برنامه نویس به آن اهمیت می‌دهند، توجه برنامه‌نویس به جزئیات است. یک برنامه‌نویس نباید به ابزارهای ویرایشی برای تصحیح خطاهایش متکی باشد زیرا حتی اشتباهات بسیار کوچک در کدنویسی می‌توانند اثرات قابل توجهی روی خروجی داشته باشند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه نویس موفق، توجه به جزئیات است.

منظم بودن

برنامه‌نویسی، حتی برای باتجربه‌ترین افراد نیز می‌تواند کار دلهره‌آوری باشد. با این حال، اگر در تمامی جنبه‌های کاری خود، منظم باشید و به طور سازمان‌یافته عمل کنید، می‌توانید کارهای پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید که راحت‌تر می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد.

مهارت‌های ارتباطی خوب

داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب در هنگام مصاحبه‌ی ورودی، اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با اینکه بسیاری از سازمان‌ها به دنبال استخدام برنامه نویس دورکاری هستند، دلیل توجه واحد منابع انسانی سازمان‌ها به مهارت‌های ارتباطی چیست؟

ممکن است سازمانی که شما را به عنوان برنامه نویس جذب می‌کند، یک شرکت تخصصی برنامه نویسی نباشد و تنها نیاز به یک کار نرم افزاری و پشتیبانی از آن داشته باشد. بنابراین، ممکن شما تنها برنامه‌نویس یا یکی از چند برنامه‌نویس شرکت باشید. در چنین مواردی شما باید بتوانید کار خود را به زبان ساده برای کارفرمای خود که احتمالا چیزی از برنامه‌نویسی نمی‌داند، توضیح دهید.

به علاوه، برنامه‌نویسان باید به طور پیوسته با هم دیگر در ارتباط باشند تا دانش خود را با هم رد و بدل کنند. از سوی دیگر، هدف از برنامه‌نویسی، ساخت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی است که قرار است دیگران با آن‌ها کار کنند. به این سه دلیل، هر برنامه‌نویس باید صرف‌نظر از دورکاری برنامه نویسی در بسیاری از مشاغل، باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد.

خلاقیت

یکی از مهارت‌هایی که شانس استخدام برنامه نویس را بسیار بالا می‌برد، خلاقیت است. شما باید قادر باشید راه‌هایی جدید و بهینه‌تر برای مسائل مختلف، طراحی کنید. همه‌ی ما نوشتن بلد هستیم اما آیا همه‌ی ما می‌توانیم شکسپیر یا همینگوی باشیم؟ دانستن زبان برنامه‌نویسی به این معنی نیست که شما برنامه نویس هستید؛ برنامه‌نویس کسی است که می‌تواند با خلاقیت خود، کدهای بهینه و کارآمد بنویسد.

مدیریت زمان

شما به عنوان یک برنامه‌نویس، خواه حضوری و تمام وقت، خواه فریلنسر، باید بتوانید کار را در کمترین زمان ممکن به کارفرما تحویل دهید. معمولا به کارفرماها توصیه می‌شود که سر برنامه‌نویس را خیلی شلوغ نکنند تا او بتواند در آرامش خاطر، بهترین و بهینه‌ترین کدها را بنویسد ولی شما نیز به عنوان برنامه‌نویس باید بتوانید با مدیریت صحیح زمان، پروژه‌ها را در زمانی که انتظار می‌رود، تکمیل کنید.

حل مسئله

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی که هر برنامه‌نویس باید داشته باشد، توانایی حل مسئله است. برنامه‌نویس نباید از مشکلات و مسائل بترسد، بلکه باید با آن‌ها مواجه شود و سعی کند آن‌ها را بیابد. برنامه‌نویس باید بتواند از منطق، تحلیل و داده‌ها برای یافت راه‌های مسائل، استفاده کند. بنابراین، یک برنامه‌نویس خوب باید مهارت‌های ریاضیاتی خوبی نیز داشته باشد.

مسئولیت‌ها و وظایف شغلی برنامه‌‎نویس

وظایف شغلی برنامه نویس ها

کارفرمایان مختلف، اهداف بسیار متنوعی از جذب برنامه نویس دارند. مسئولیت‌ها و وظایف شغلی برنامه‌نویس، از شغلی به شغل دیگر، بسیار متفاوت است. با این حال، ما در اینجا تلاش کرده‌ایم تا رایج‌ترین مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسان را به شما معرفی کنیم.

● نوشتن و به روزرسانی‌کردن برنامه‌های کامپیوتری یا بسته‌های نرم‌افزاری برای انجام کارهای مختلف مثل در صنعتی که در آن مشغول هستید.
● تست کردن برنامه و رفع خطاهای آن
● آزمایش کردن نرم‌افزارها برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها و اجرای درست دستورالعمل‌ها
● کامپایل کردن (compiling) و مستند‌سازی توسعه‌ی نرم‌افزار و اصلاحات انجام شده و کامنت گذاشتن در کد‌ها برای اینکه دیگران بتوانند نرم‌افزار را بفهمند.
● نوشتن دستورالعمل‌ها برای هدایت کاربران
● تقسیم کار، هماهنگ‌سازی و بازبینی فعالیت‌های یک تیم برنامه‌نویسی در جایگاه‌های شغلی مدیریتی
● آموزش برنامه‌نویسی به کارآموزان
● مشورت با تیم‌های مدیریتی، مهندسی و فنی برای مشخص‌شدن نیازها و مشکلات نرم‌افزاری سازمان و پیشنهاد دادن راه‌حل‌ها
● بازبینی، تعمیر و گسترش برنامه‌های وجود برای افزایش بهینگی و کارایی آن‌ها
● نوشتن، تحلیل کردن و بازنویسی برنامه‌ها مطابق با جریان کار
● تحلیل کردن برنامه‌ها و کنترل استفاده از نرم‌افزاهای کامپیوتری به عنوان برنامه‌نویس سیستمی.
● مشورت با اپراتورهای کامپیوتری یا آنالیزورهای سیستمی برای یافتن و برطرف کردن مشکلات در اجرای برنامه‌های کامپیوتری
● همکاری با سازندگان کامپیوترها و دیگر کاربران برای توسعه‌ی روش‌های برنامه‌نویسی جدید.

حقوق برنامه نویس

بسیاری از کارفرمایان در آگهی‌های استخدام برنامه نویس، حقوق برنامه نویس را اعلام نمی‌کنند و در هنگام مصاحبه، حقوق مد نظرتان را از شما می‌پرسند. شما زمانی می‌توانید بهترین پاسخ را به این سوال بدهید که از بازار کار برنامه‌نویسی و دستمزدهای رایج برنامه‌نویسان، اطلاع داشته باشید. به همین دلیل، تیم جاب ویژن، هر سال گزارش حقوق و دستمزد گروه‌های شغلی مختلف را تهیه می‌کند که می‌توانید با مراجعه به آن، گزارش کامل حقوق برنامه نویسان را در سال 1400 و پیش‌بینی میزان افزایش حقوق آن‌ها را در سال 1401 مطالعه فرمایید.

حقوق مشاغل برنامه‌نویسی حضوری با حقوق دورکاری برنامه نویسی تفاوت چندانی ندارد اما بسیاری از فریلنسرها، درآمد پایین‌تری نسبت به برنامه‌نویسانی دارند که برای سازمان‌ یا شرکت خاصی کار می‌کنند. حقوق زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نیز با هم دیگر تفاوت دارد. تمامی این جزئیات را می‌توانید در لینک فوق ببیند.

پیش از درج حقوق درخواستی در رزومه و پیش از ورود به جلسه‌ی مصاحبه، حتما حقوق متوسط را با در نظر گرفتن سابقه‌کاری، تحصیلات و زبان برنامه‌نویسی خود بدانید تا با درخواست حقوق بالاتر از متوسط، شانس خود را برای پیدا کردن شغل پایین نیاورید.

کدام زبان برنامه‌نویسی، بیشترین بازار کار را دارد؟

بهترین زبان برنامه نویسی

حدود ۶۰۰ زبان برنامه‌نویسی وجود دارد. نیاز و محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی، سال به سال، تغییر می‌کند. به علاوه، زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و دارای ویژگی‌های جذاب نیز خلق می‌شوند. اگر تازه در آغاز راه برنامه‌نویسی باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آگهی‌ استخدام برنامه نویس برای کدام زبان برنامه‌نویسی بیشتر است و شما باید کدام زبان برنامه نویسی را بیاموزید؟

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی، همیشه، نوعی سرمایه‌گذاری است. اگر شما یک برنامه‌نویس باتجربه باشید یا چندین زبان برنامه‌نویسی را بدانید، یادگیری یک زبان جدید برای شما چندان دشوار نیست. اما اگر تازه برنامه‌نویسی را شروع کرده باشید و بخواهید اولین یا دومین زبان برنامه‌نویسی خود را یاد بگیرید، بهتر است که یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی و پرتقاضا را بیاموزید. در اینجا می‌خواهیم مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی را براساس بازار کار آن‌ها رتبه‌بندی کنیم.

۱- پایتون

با در نظر گرفتن تمامی رنکینگ‌های شناخته شده، ترندهای صنعتی و تعداد آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون، این زبان برنامه‌نویسی، از نظر بازار کار در رتبه‌ی اول قرار می‌گیرد. در حال حاضر، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره است که در بسیاری از حوزه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار، کاربرد دارد. در سال ۲۰۲۰، در ایالات متحده‌ی آمریکا، پایتون در میان زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، بیشترین تقاضا را داشت و از نظر درآمدی، در رتبه‌ی سوم بود. جالب است که برنامه‌نویسان کم تجربه‌ای که زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌دانند، در مقایسه با برنامه‌نویسان کم‌تجربه‌ی زبان‌های دیگر، بیشترین درآمد را دارند.

۲- جاوا اسکریپت

بعد از پایتون، بیشترین آگهی‌های استخدام برنامه نویس، متعلق به زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است. این زبان برنامه‌نویسی، از نظر سهمش در آگهی‌های جذب برنامه نویس در سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده‌ی آمریکا، در رتبه‌ی سوم و از نظر حقوق برنامه‌نویس در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. برنامه‌نویسان کم‌تجربه‌ی جاوا اسکریپت از نظر درآمدی در میان دیگر برنامه‌نویسان، در سطح متوسط قرار دارند.

۳- جاوا

در سال‌های اخیر، بخشی از بازار کار جاوا به دلیل توسعه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مثل جاوا اسکریپت و پایتون از دست رفته است زیرا به دلیل حجم بالایش، برای فناوری‌های ابری مناسب نیست. با این حال، جاوا با نسخه‌ی GraalVM initiative در حال سازگاری خود با فناوری‌های ابری است.

این زبان برنامه‌نویسی، هنوز هم انتخاب اول برای کاربردهای شرکتی و سازمانی است و به همین دلیل، تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام برنامه نویس، به جاوا تعلق دارد.این زبان برنامه نویسی، در سال ۲۰۲۰، از نظر میزان تقاضا در ایالات متحده‌ی آمریکا در رتبه‌ی دوم و از نظر درآمدی، در رتبه‌ی ششم قرار داشت. برنامه‌نویسان جاوا برای اینکه به درآمد متوسطی در میان سایر برنامه‌نویسان برسند، باید چند سال تجربه داشته باشند.

با وجود اینکه سه زبان برنامه‌نویسی فوق، بیشترین آگهی‌های جذب برنامه نویس را به خود اختصاص می‌دهند اما زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری مثل C#، C، C++، PHP، Objective-C و سوییفت نیز بازار کار بسیار داغی دارند. بیشترین درآمد در بین زبان‌های برنامه‌نویسی به زبان برنامه‌نویسی Objective-C تعلق می‌گیرد و Scala در رتبه‌ی دوم است.

همانطور که پیش از این گفتیم، زبان برنامه‌نویسی پایتون، در رتبه‌ی سوم از نظر درآمدی قرار دارد. در مجموع می‌توان گفت که به دلیل تعداد بالای آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون، این زبان برنامه‌نویسی، بهترین گزینه برای یادگیری و ورود به بازار کار است.

جمع بندی

برنامه‌نویسی یکی از مشاغلی است که روز به روز، نیاز به آن بیشتر می‌شود. همه‌ی سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، برای جا نماندن از جریان انقلاب دیجیتال، به شدت نیازمند استخدام برنامه‌نویس هستند. نیاز بالا به برنامه‌نویسان، حقوق برنامه نویس را نیز بالا برده است. امکان دورکاری برنامه نویسی، یکی از بهترین مزیت‌های این شغل است و خیلی سازمان‌ها، آگهی‌های استخدام برنامه نویس دورکاری منتشر می‌کنند.

داشتن تحصیلات دانشگاهی شانس استخدام و حقوق برنامه نویس را بالا می‌برد. برنامه نویسی فقط محدود به دانستن یک زبان برنامه نویسی نیست و یک برنامه‌نویس نیازمند مهارت‌های مختلفی مثل حل مسئله، خلاقیت، مدیریت زمان و … است.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی برنامه‌نویسی از شغلی به شغل دیگر متفاوت است ولی به طور کلی، کار اصلی برنامه نویس، کدنویسی و اصلاح کدهای نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، نظارت بر عملکرد آن‌ها و عیب یابی و به روزرسانی برنامه‌هاست. زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی وجود دارد اما نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون، بیش از دیگر زبان‌های برنامه نویسی است و البته این زبان برنامه‌نویسی، درآمد بسیار خوبی هم دارد.

منابع

www.bls.gov

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه