چگونه برنامه نویس شویم؟ هر چیزی که باید برای موفقیت در این مسیر بدانید

نوشته شده توسط نورا تاجدینی
زمان مطالعه: 6دقیقه
چگونه برنامه نویس شویم؟ هر چیزی که باید برای موفقیت در این مسیر بدانید

برنامه نویسی یکی از محبوب‌ترین مشاغل دیجیتال است. امروزه تمامی جنبه‌های زندگی ما به دنیای دیجیتال گره خورده و بنابراین، برنامه نویسی ابزاری قدرتمند برای تسلط هرچه بیشتر بر زندگی‌ است. قدرتی که برنامه نویسی به ما می‌دهد، این شغل را به یکی از پرتقاضاترین مشاغل دنیای مدرن تبدیل و استعداد‌های زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله از سایت استخدامی جاب ویژن می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه برنامه نویس شویم؟

دلایل محبوبیت برنامه نویسی چیست؟

دلایل محبوبیت برنامه نویسی

قابلیت‌های متنوع و گسترده فناوری‌های دیجیتال، از همان اولین سال‌های توسعه این فناوری‌ها، پتانسیل بالای آن‌ها را برای تغییر همیشگی دنیای سنتی به دنیایی مدرن نشان دادند و نهایتاً فناوری‌های دیجیتال، سومین انقلاب صنعتی را پدید آوردند. توسعه زبان‌های برنامه نویسی به ما امکان داد تا فناوری‌هایی را که تا همین چند دهه پیش تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌دیدیم، به واقعیت تبدیل کنیم.

امروزه به سختی می‌توانید لحظه‌ای از زندگی خود را بدون حضور فناوری‌های دیجیتال خلق‌شده توسط برنامه نویسان تصور کنید. آخرین باری که گوشی خود را چک کردید، کی بود؟ یک دقیقه پیش یا یک ساعت پیش؟ اگر دارید این متن را مطالعه می‌کنید، یعنی در حال استفاده از یک فناوری دیجیتال برنامه نویسی‌شده هستید.

اگر به دل طبیعت رفته‌اید و در حال گوش‌ دادن به موسیقی هستید، احتمالاً دارید از یک فناوری دیجیتال استفاده می‌کنید. کاربرد گسترده فناوری‌های دیجیتال در زندگی‌های مدرن، به خوبی نشان می‌دهد که چرا بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سؤال هستند که چگونه برنامه نویس شویم؟

مطلب مرتبط: راهنمای جامع ورود به شغل برنامه نویس؛ هر آنچه که کارجویان باید بدانند

برای شروع برنامه نویسی به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

برنامه نویسان نیازمند مهارت‌های متعددی هستند تا بتوانند مسئولیت‌هایی که برعهده دارند را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن انجام دهند. بهترین برنامه نویسان، علاوه بر دانش برنامه نویسی و مهارت‌های تکنیکی، باید دارای قابلیت‌هایی مثل تفکر خلاقانه و کار تیمی باشند. در ادامه، پیش از پاسخ دادن به این سؤال که چگونه برنامه نویس شویم، مهارت‌های مورد نیاز یک برنامه نویس را نام می‌بریم:

  • تسلط کامل بر یک یا چند زبان برنامه نویسی
  • یادگیری مفاهیم و کاربرد زبان‌های برنامه نویسی برای حل مسائل
  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • مهارت‌های حل مسأله
  • مهارت‌های ارتباطی
  • کنجکاو بودن

همانطور که می‌توان از فهرست فوق نتیجه گرفت، برنامه نویسی، علاوه بر مهارت، نیازمند استعداد‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاصی است. بنابراین، توصیه می‌شود که پیش از تصمیم‌گیری برای شروع یادگیری برنامه نویسی و انتخاب آن به عنوان یک حرفه، در آزمون‌های شخصیت‌شناسی شرکت کنید تا با استعداد‌های خود بیشتر آشنا شوید.

لینک مرتبط: مشاهده آگهی های استخدام برنامه نویس

چگونه برنامه نویس شویم؟

چگونه یادگیری برنامه نویسی را شروع کنیم

حالا که با اهمیت برنامه نویسی و مهارت‌های مورد نیاز یک برنامه نویس موفق آشنا شدید، وقت آن است که به سراغ این سؤال برویم که چگونه برنامه نویس شویم؟

قطعاً در ابتدای کار می‌خواهید بدانید که چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم، برای شروع برنامه نویسی از چه زبانی شروع کنیم، چگونه برنامه نویس وب شویم یا در سایر حوزه‌ها فعالیت کنیم و… . برای یادگیری طراحی وب، اپلیکیشن‌های موبایل یا بازی‌های کامپیوتری می‌توانید با دوره‌های آموزش رایگان برنامه نویسی از صفر و مبتدی شروع کنید.

ورود به رشته مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و سایر رشته‌های مرتبط در کنار کسب تجربه می‌تواند از شما یک برنامه نویس حرفه ‌ای بسازد.

تعیین حوزه کاری

برنامه نویسی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و شما باید برحسب علاقه و استعداد خود، حوزه‌ای تخصصی برای آموزش برنامه نویسی و یادگیری زبان‌های مورد نیاز آن حوزه کاری انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید در حوزه‌هایی مانند برنامه نویسی وب، توسعه نرم‌افزار برای ویندوز، توسعه اپلیکیشن برای اندروید و iOS، مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، ادمین پایگاه داده، آنالیزور سیستم‌های کامپیوتری و… مشغول به کار شوید.

انتخاب زبان برنامه نویسی

گام بعدی در مسیر شروع برنامه نویسی، انتخاب یک زبان برنامه نویسی است. تخمین‌زده می‌شود که بین 400 تا 600 زبان برنامه نویسی مختلف وجود دارد. چگونه می‌توانید از میان این همه گزینه مختلف، بهترین زبان برنامه نویسی را که بیشترین تطابق را با نیاز‌های شما داشته باشد، انتخاب کنید؟

اصول انتخاب زبان برنامه نویسی اول، با اصول انتخاب زبان‌های برنامه نویسی بعدی تفاوت بسیار زیادی دارد. با وجود تعداد بسیار زیاد زبان‌های برنامه نویسی، انتخاب ۱۰ الی ۲۰ زبان برنامه نویسی برتر کار چندان دشواری نیست. در ادامه جدولی شامل پرکاربردترین زبان‌ها برای هر زیرگروه مرتبط با گروه شغلی برنامه نویسی آورده شده است.

حوزه کاری زبان برنامه‌نویسی
توسعه‌دهنده نرم‌افزار جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون
توسعه‌دهنده وب جاوا، جاوا اسکریپت و HTML5
مهندسی سیستم‌های کامپیوتری پایتون، جاوا و ++C
ادمین پایگاه داده پایتون، جاوا، Oracle PL®/SQL
آنالیزور سیستم‌های کامپیوتری جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون
مهندس تضمین کیفیت نرم‌افزار (QA) جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت
آنالیز هوش اقتصادی پایتون، R، جاوا
برنامه‌نویس کامپیوتر جاوا، جاوا اسکریپت، Microsoft ®C
ادمین سیستم‌های شبکه پایتون، ®PERL و جاوا

 

در پاسخ به این سؤال که چطور برنامه نویسی را شروع کنیم و چگونه برنامه نویس شویم، باید بدانید که وقتی حوزه کاری خود را انتخاب کنید، گزینه‌های شما برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی بسیار محدود خواهند شد. در واقع صنعت و بازاری که می‌خواهید در آن مشغول به کار شوید، چند زبان برنامه نویسی مناسب هر حوزه کاری را برای شما تعیین کرده‌اند.

برای مشاهده آگهی های استخدام برنامه نویسی کلیک کنید.

نکاتی که باید در انتخاب اولین زبان برنامه نویسی به آن‌ها توجه داشته باشید

این سؤال که بهترین زبان برنامه نویسی چیست، از اساس اشتباه است. زیرا هر زبان برنامه نویسی برای مقصودی خاص طراحی شده است. در انتخاب اولین زبان برنامه نویسی خود باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • محیط زبان برنامه نویسی و نحوه اجرای آن؛ کامپایلر (compiler) یا ماشین مجازی
  • شرکت عرضه‌کننده و پلتفرم
  • میزان تقاضا
  • ارتباطات با دیگر زبان‌های برنامه نویسی و اکوسیستم‌ها
  • چشم‌انداز زبان برنامه نویسی

مطلب مرتبط: دورکاری برنامه نویسی چه مزایا و معایبی برای برنامه‌نویس‌ها دارد؟

پیشرفت در برنامه نویسی

حالا که تقریباً فهمیدیم چگونه برنامه نویس شویم، وقت آن است که در این مسیر پیشرفت کنیم. در این بخش راه پیشرفت در برنامه نویسی را طی چند گام برای شما ترسیم می‌کنیم.

راه های پیشرفت در برنامه‌نویسی

اهداف خود را مشخص کنید.

پیش از یادگیری اولین زبان برنامه نویسی، باید اهدافی را برای خودتان تعیین کنید تا میزان پیشرفت خود را بر اساس آن‌ها بسنجید. برای این کار می‌توانید سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • چرا برنامه نویسی را شروع کردید؟
  • اهداف شما از برنامه نویسی چیست؟
  • با تبدیل شدن به یک برنامه نویس، می‌خواهید چه رویایی را دنبال کنید؟

اهداف شما می‌تواند شامل ساخت یک وبسایت، استخدام شدن در یک شغل جدید، فریلنسینگ، دورکاری، به چالش کشیدن خودتان یا هر چیز دیگر باشد. شما باید هدفتان را به اهداف کوچک‌تر بشکنید و روی رسیدن به هر کدام از آن‌ها تمرکز کنید.

زیاد تمرین کنید.

زبان‌های برنامه نویسی نیز همانند هر زبان دیگری، نوعی مهارت هستند و تمرین کردن، مهم‌ترین چیزی است که برای کسب هر مهارت لازم است. پس از این که متوجه شدیم که چگونه برنامه نویس شویم، باید آموزش برنامه نویسی یک زبان را پشت سر بگذاریم و در طول آموزش و پس از آن، مدام تمرین کنیم. به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر برنامه نویسی کنید، برنامه نویس قوی‌تری خواهید شد.

تا می‌توانید، سؤال بپرسید.

از سؤال پرسیدن خجالت نکشید! تا می‌توانید از دیگر برنامه نویسان، چه آن‌هایی که از شما دانش بیشتری دارند و چه آن‌هایی که در مقایسه با شما تازه‌کار محسوب می‌شوند، سؤال بپرسید و با آن‌ها برای نوشتن کد‌ها مشورت کنید.

مطالعه برنامه نویسی را فراموش نکنید.

آموختن اینکه چگونه برنامه نویس شویم، تازه شروع کار است. دانش برنامه نویسی انتهایی ندارد و هرچه قدر بیاموزید، باز هم چیز‌های زیادی هستند که شما نمی‌دانید. بنابراین، هرگز از خواندن کتاب‌ها، مقالات و اخبار برنامه نویسی غافل نشوید و همیشه دانش خود را به‌روز نگه دارید.

چیزی را که می‌آموزید، به اشتراک بگذارید.

پس از اینکه آموختیم که چگونه برنامه نویس شویم و با تمرین مهارت برنامه نویسی را تقویت کنیم، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، انتقال تجربیاتمان به دیگران است.

یکی از روش‌ها برای اینکه در هر زمینه‌ای دانش خود را تقویت کنید، آموزش آن دانش به دیگران است. بنابراین، اگر می‌خواهید برنامه نویس بهتری شوید، آموزش برنامه نویسی را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که حتی کسانی با دانش برنامه نویسی کمتر در مقایسه با شما، همواره چیز‌هایی برای یاد‌ دادن به شما دارند و اگر شما دانش خود را در اختیار دیگران بگذارید، آن‌ها نیز دانش خود را با شما شریک می‌شوند. این فرآیند متقابل، نه‌تنها به پیشرفت شما، بلکه به پیشرفت دانش برنامه نویسی و جامعه برنامه نویسان کمک می‌کند.

چگونه برنامه نویسی را به صورت حرفه‌ای شروع کنیم؟

شروع برنامه نویسی حرفه ای

آموختن اینکه شروع برنامه نویسی چگونه است، به این معنی نیست که آموخته‌ایم چگونه به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شویم. اگر می‌خواهید به برنامه نویسی به عنوان یک شغل ادامه دهید، تنها دانستن اینکه چگونه کد برنامه نویسی بنویسید، برای شما کافی نیست. بسیاری از سازمان‌ها برای استخدام برنامه نویس، معیار‌هایی بیشتری از تسلط بر یک زبان برنامه نویسی دارند. می‌توان گفت که مهم‌ترین اصول حرفه‌ای شدن در برنامه نویسی به شرح زیر هستند:

  • از ابزار‌های کمکی که درک شما از فرآیند‌های پایه‌ای را کاهش می‌دهند، استفاده نکنید.
  • به دنبال نوشتن یک کد ایده‌آل نباشید، زیرا ایده‌آل‌گرایی، وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرد و نهایتاً به این نتیجه می‌رسید که هیچ کد ایده‌آلی وجود ندارد.
  • خود را جای کاربری بگذارید که قرار است از محصول شما استفاده کند.
  • سعی کنید در یک حوزه متخصص شوید و از این شاخه به آن شاخه نپرید. اما حداقل بر دو یا سه زبان برنامه نویسی مسلط باشید.
  • سعی کنید تا جایی که ممکن است، کد‌های خود را ساده بنویسید.
  • انعطاف‌پذیر باشید و خودتان را محدود به اصول و قواعد نکنید.

جمع‌بندی

برنامه نویسی یکی از رو‌به‌رشد‌ترین مشاغل در حوزه فناوری است. برنامه نویس شدن مستلزم مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاصی است و اگر پتانسیل تبدیل ‌شدن به یک برنامه نویس موفق را در خود می‌بینیم، می‌توانیم سراغ پاسخ این سؤال برویم: چگونه برنامه نویس شویم و مسیر شغلی برنامه نویس شدن چیست؟

برای شروع برنامه نویسی باید در ابتدا حوزه کاری یا گروه شغلی مورد علاقه و متناسب با استعداد‌های خود و سپس یک یا چند مورد از پرکاربرد‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در آن حوزه را انتخاب کنید. پس از یادگیری باید از آموخته‌های خود به صورت عملی استفاده کنید. برای این کار بهتر است به دنبال آگهی‌های استخدام برنامه نویس در سایت‌های استخدامی مانند جاب ویژن باشید. میزان درآمد برنامه نویسی به مهارت‌ها و سابقه کار شما بستگی دارد. به طور کلی، میزان درآمد شغل برنامه نویسی در ایران و سایر کشور‌ها مناسب است.

منبع

indeed

نویسنده

  • نورا تاجدینی

    من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گیلان هستم و از سال 1400 پا به عرصه تولید محتوا و سئو گذاشتم. در دوره تحصیلی‌ام به صورت پاره‌وقت با سازمان‌های معتبری در زمینه تولید محتوا همکاری کردم. بعد از اتمام دوره تحصیلاتم تصمیم گرفتم که به طور جدی در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده و به کسب و کار‌ها کمک کنم تا در چشم مخاطبانشان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد باشند. پس از کسب تجربه و شرکت در دوره‌های مرتبط موفق شدم که بسیاری از مقالاتم را به صفحه اول گوگل و دیگر موتور‌های جستجو برسانم. راه پیشرفت در زمینه کاری خودم را بی انتها می‌دانم و همیشه آماده یادگیری چیز‌های جدید هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه