برند کارفرمایی چیست؟ راهنمای ایجاد برند کارفرمایی در لینکدین

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 6دقیقه
برند کارفرمایی چیست؟ راهنمای ایجاد برند کارفرمایی در لینکدین

این روزها با حضور شرکت‌های مختلف که هرکدام مزایای گوناگونی را به کارجویان پیشنهاد می‌کنند، بازار جذب متقاضیان کار به شدت رقابتی شده است؛ اما همه شرکت‌ها نمی‌توانند در این رقابت به سادگی پیروز شوند. واقعیت این است که امروزه کارجویان تنها با چند کلیک و گردش در دنیای مجازی، می‌توانند اطلاعات زیادی را درباره سازمان‌ها به دست بیاورند. در این رقابت سنگین، سازمانی پیروز میدان است که توانسته باشد تجربه خوبی را برای کارمندان خود بسازد. این تجربه خوب، از فردی به فرد دیگر منتقل شده و شهرت سازمان یا همان «برند کارفرمایی» آن را می‌سازد.
در این مطلب سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم شما را با برند کارفرمایی، اهمیت آن و راه‌های ارتقای آن در شبکه اجتماعی لینکدین بیشتر آشنا کنیم.

برند کارفرمایی چیست؟

هر سازمانی در طول فعالیتش در بازار، شهرت پیدا می کند و منظور از شهرت، همه صحبت‌ها و طرز فکرهای مثبت یا منفی است که درباره محصولات، خدمات، مدیران، کارکنان، تاریخچه و همه مواردی که به آن سازمان مربوط است، در جامعه وجود دارد. برند سازمان، زمانی شکل می‌گیرد که این شهرت فراگیر شود؛ ‌به گونه‌ای که دیدن هر نشانه‌ای از سازمان (تبلیغات، اسم، محصول و غیره) باعث برانگیخته شدن احساسات و عواطف خاصی در افراد و صحبت کردن درباره آن سازمان با دیگران شود. برند سازمان، یک نیروی نامرئی قوی فراتر از محصول یا خدمات ایجاد می کند که می‌تواند افراد را جذب و یا برعکس، دفع کند.

اما برندینگ تنها به محصول و خدمات خلاصه نمی‌شود؛ در بازار کار هم، طرز فکرهای مختلفی درباره سازمان‌ها، فرهنگ سازمانی و مدیران آن‌ها وجود دارد. به طور ساده، آنچه که سازمان و شیوه مدیریت آن را از دید متقاضیان کار و سایر افراد متمایز کرده و آن‌ها را ترغیب به همکاری با شما می‌کند، برند کارفرمایی شما را شکل می‌دهد.
کارکنان فعلی و آینده سازمان و همه افرادی که روزی در سازمان مشغول به کار بوده‌اند می‌توانند در شکل‌گیری برند کارفرمایی و شهرت آن سازمان در بازار کار، نقش داشته باشند.

ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) چیست؟

به طور خلاصه، برند کارفرمایی نشان‌دهنده ارزشی است که کارفرماها در قبال استعداد، مهارت و تجربه کارمندان به آن‌ها منتقل می‌کنند که به آن «ارزش پیشنهادی کارفرما» گفته می‌شود. ارزش پیشنهادی کارفرما شامل ماموریت سازمان، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی آن می‌شود. هرچه ارزش پیشنهادی قوی‌تر باشد، بهتر می‌تواند افراد جدید را جذب و افراد فعلی را در سازمان حفظ کند.

خیلی از سازمان‌ها لیستی از مواردی مثل حقوق، بیمه و مرخصی را به عنوان ارزش و مزایای سازمان ارائه می‌کنند. اما باید گفت این موارد جزئی جدانشدنی از کار بوده و نمی‌توانند به عنوان ارزش معرفی شوند. برخی مواردی که می‌توانند ارزش محسوب شده و در تصمیم کارجویان برای همکاری تاثیرگذار باشند عبارتند از:

  • ارزش‌ها و فرهنگ سازمان
  • موقعیت سازمان و سهولت رفت و آمد
  • فرصت رشد شغلی
  • شیوه مدیریت
  • تیم‌های مستعد
  • کیفیت کار
  • اشتیاق سازمانی
  • تعادل کار و زندگی
  • مزایایی مثل بیمه تکمیلی یا تعطیلات سفر
  • مزایای حین کار مثل ناهار، مهدکودک، ساعت کاری منعطف و امکان دورکاری
  • فرصت سفر و ماموریت کاری
  • امنیت شغلی

ارزش پیشنهادی کارفرما

چرا برند کارفرمایی مهم است؟

همانطور که هنگام ارائه یک محصول به بازار، برند سازمان به بازاریابی و فروش آن کمک می کند، برند کارفرمایی نیز به جذب و استخدام جدید و همچنین نگهداشت کارکنان فعلی در سازمان کمک می‌کند. این روزها بازار کار، تبدیل به صحنه رقابتی عظیمی میان سازمان‌ها شده است! در این بازار رقابتی، برند کارفرمایی مثبت است که می‌تواند باعث تمایز میان سازمان‌ها شود.

هر سازمان برای پیشرفت خود نیازمند افراد با استعداد است؛ بهترین راه جذب اینگونه افراد، ساخت تصویری مثبت از محل کار، نحوه برخورد مدیریت با کارکنان، فرهنگ سازمانی، مزایای شغلی و حقوق و دستمزد کارکنان است. بنابراین اگر قصد دارید بهترین افراد را در سازمان استخدام کنید، بدون داشتن یک برند کارفرمایی مثبت، راه سخت، پر از چالش و البته پرهزینه‌ای را در پیش خواهید داشت. برندسازی کارفرما می‌تواند فرآیندهای جذب و استخدام را تا حد زیادی بهینه کرده و هزینه‌های آن‌ها را کاهش دهد.

برند کارفرمایی چگونه ساخته می‌شود؟

برندسازی و توانایی قصه‌گویی (Storytelling) دو مفهوم درهم تنیده‌اند. کارفرماها هم برای ساخت برند خود باید قصه‌گوهای قهاری باشند! قبل از هر چیز از خودتان این سوال را بپرسید که می‌خواهید در بازار کار چگونه دیده شوید و چه افرادی را جذب کنید؟ پیام قصه برند کارفرمایی شما باید بتواند افراد مد نظر شما را جذب کند.

توجه کنید که قصه‌گویی به معنی خیالبافی یا صحبت‌های غیرواقعی نیست! قصه برند باید در متن سازمان هم جریان داشته باشد. کارمندان، شخصیت‌های اصلی قصه برند شما بوده و قادر هستند پیام قصه را فریاد بزنند؛ به خصوص در عصر حاضر که افراد به راحتی با شبکه‌های اجتماعی و محتواهای تولید شده توسط کاربران به راحتی در جریان همه مسائل قرار می‌گیرند، کسب رضایت کارکنان اهمیت زیادی دارد.

ساخت برند کارفرمایی در لینکدین

لینکدین شبکه اجتماعی محبوب میان کارجویان و کارفرماها است و درصد بالایی از کارجوها از لینکدین برای پیدا کردن شغل و اطلاع از اخبار مربوط به سازمان‌ها کمک می گیرند. بنابراین استفاده از این شبکه اجتماعی برای ساخت یک برند کارفرمایی قوی، بسیار مهم است. بسیاری از شرکت‌ها هنوز به اهمیت فعالیت در این شبکه اجتماعی پی نبرده و یا نمی‌دانند چطور باید از آن برای پیشبرد اهداف برندینگ خود استفاده کنند. در ادامه شش نکته کلیدی را برای برندسازی در لینکدین بررسی می‌کنیم.

– به روز باشید!

قبل از هر چیز در لینکدین یک صفحه شرکتی (Company Page) برای شرکت ایجاد کنید. اگر از قبل چنین صفحه‌ای ساخته‌اید، به محتواهای آن نگاهی بیندازید؛ آیا محتوایی که در صفحه کار می‌شود منعکس‌کننده ماموریت‌ها و ارزش سازمان شما است؟ آیا محتواها دائماً به روز می‌شوند؟ پاسخ به این سوالات اولین قدمی است که برای ساخت برند کارفرمایی در لینکدین باید بردارید. داده‌هایی که از Hootsuite منتشر شده است نشان‌دهنده این واقعیت است که صفحات شرکتی به روز و کامل، می‌توانند بیش از دو برابر بازدیدکننده بیشتر نسبت به سایر صفحات جذب کنند.

– محتواهای متنوع بنویسید!

در لینکدین شما می‌توانید از انواع محتواهای متنی، تصاویر و ویدئوها استفاده کنید. هرچه محتواهای صفحه متنوع‌تر باشند، شانس دیده شدن شما و درگیر کردن مخاطبانتان بیشتر می‌شود. یکی از انواع محتواهای پرطرفدار در لینکدین، محتوای تولید شده توسط کارمندان (ECG) است. مثلاً شرکت استارباکس در صفحه لینکدین خود از این نوع محتواها با هشتگ #tobepartner استفاده می‌کند. استفاده از محتواهای ECG در صفحه شرکتی باعث می‌شود مخاطبان بهتر بتوانند محیط کار و فرهنگ سازمانی شما را درک کنند.

– فرهنگ سازمانی را با محتوا نشان دهید!

مخاطبان شما در لینکدین می‌خواهند درباره کسب و کار شما بیشتر بدانند؛ بنابراین لینکدین بهترین فضا برای نمایش ماموریت‌ها، کارمندان و فرهنگ سازمان است. به جای صرفاً استفاده از تبلیغات برای معرفی سازمان، محتواهایی تولید کنید که به کاربران در شناخت بهتر سازمان کمک کنند.

از تصاویر برای نشان دادن برند کارفرمایی خود استفاده کنید. جلسات، رویدادهای مختلف، جشن‌های پایان سال و برنامه‌های مختلفی که در شرکت برگزار می‌شوند، سوژه خوبی برای عکاسی و تامین محتوای صفحه شرکت هستند. این تصاویر باعث می‌شوند کارجوها و افراد خارج از سازمان، بهتر با شما و فرهنگ کاری شرکت آشنا شوند.

ایجاد برند کارفرمایی در لینکدین

– از محتوای حمایتی (اسپانسر) استفاده کنید

محتوای اسپانسر به شما کمک می کند تا سریع‌تر پیام خود را به مخاطبان هدفتان برسانید. خیلی از سازمان‌ها از محتوای حمایتی برای معرفی فرهنگ سازمانی خود و شناخته‌تر شدن کمک می گیرند. این نوع محتوا به سازمان کمک می کند تا سریع‌تر به اهداف خود برسد. مثلاً اگر هدف سازمان جذب استعدادهای برتر است، محتوای حمایتی که منعکس‌کننده قصه برند باشد به خوبی می‌تواند به سازمان در رسیدن به این هدف کمک کند.

– برای کارجوها تجربه جست و جوی بی‌نظیری خلق کنید

اولین مواجهه خیلی از کارجوها با یک سازمان، صفحه لینکدین است و کارجوها از طریق این صفحه می‌خواهند با سازمان بیشتر آشنا شوند. به همین دلیل، تولید محتوا در راستای برند کارفرمایی می‌تواند به آن‌ها در شناخت و تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

نکته دیگر اینکه باید اطلاعات تماس و راه‌های درخواست همکاری را به طور واضح و ساده در صفحه لینکدین معرفی کنید؛ سادگی فرایند درخواست همکاری قدم بسیار کوچکی است که می‌تواند شما را از سایر رقبایتان در لینکدین متمایز کرده و شانس جذب افراد را افزایش دهد.

 – کارمندان خود را به فعالیت در لینکدین تشویق کنید

صفحه لینکدین کارکنان شما می‌تواند نماینده خوبی از برند کارفرمایی شما باشد. کارکنان را تشویق به تکمیل پروفایل و فعالیت بیشتر در لینکدین کنید. پیش از هرچیز، بهتر است آن‌ها را از مزایای فعالیت در شبکه لینکدین آگاه کنید. صفحات کارمندان می‌تواند تصویر صادقانه و جذابی را از سازمان برای افراد بیرون سازمان و متقاضیان کار بسازد.

چه کسی برند کارفرما را می‌سازد؟

اینکه وظیفه طراحی برند کارفرمایی بر عهده چه کسی است، به نوع سازمان و اندازه آن بستگی دارد. مثلاً در سازمان‌های کوچک، مدیرعامل یا مدیر منابع انسانی می‌تواند مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد. در سازمان‌های بزرگ‌تر دپارتمان‌های منابع انسانی، ارتباطات و بازاریابی می‌توانند به ایجاد برند کارفرما کمک کنند.

نکته‌ای که ممکن است از آن غافل شوید، این است که برند کارفرمایی دیگر تنها به ساخت صفحه لینکدین یا وبسایت شرکت خلاصه نمی‌شود؛ فرایند ساخت برند کارفرمایی از کارمندان شما و تجربه آن‌ها آغاز شده و درانتها هم به آن‌ها برمی‌گردد.

پست‌های کارمندان فعلی و قبلی سازمان در شبکه‌های اجتماعی، تجربه‌های کار و مصاحبه‌هایی که با دیگران به اشتراک می‌گذارند، مکالمات مستقیم آن‌ها با افراد و همه آنچه درباره سازمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با دیگران به اشتراک می‌گذارند، می‌تواند شهرت سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.

اینکه چه کسی مسئولیت طراحی برند را بر عهده گرفته است مهم نیست؛ مسئله اصلی که باید به خاطر داشته باشید نقش حیاتی کارمندان و تجربه آن‌ها در ساخت این برند است. بنابراین اگر محیط و فرهنگ سازمانی سالمی ندارید، ابتدا باید روی آن کار کنید. تنها بعد از اصلاح فرهنگ سازمانی است که می‌توانید شروع به ساخت برند کارفرما کنید.

طراحی برند کارفرمایی

برند کارفرمایی؛ فرصت ایجاد تمایز در بازار رقابتی

هر سازمان دارای دو نوع برند است: برند سازمانی که مشتریان را ترغیب به استفاده از محصول یا خدمات آن سازمان می‌کند و برند کارفرما که باعث جذب کارجویان و ترغیب آن‌ها به همکاری با سازمان می‌شود. در واقع ارزش پیشنهادی کارفرما، یعنی ارزشی که کارفرما در قبال استعداد و دانش افراد به آن‌ها منتقل می‌کند، سنگ‌بنای ایجاد یک برند قوی در بازار کار است.

با ساخت فرهنگ سازمانی سالم و ایجاد محیطی که کارمندان از کار کردن در آن رضایت دارند، می‌توانید برند خود را تقویت کنید. یکی از راه‌های تقویت آن، ایجاد صفحه فعال شرکتی در لینکدین است. با استفاده از انواع فرمت‌های محتوایی، محتواهای حمایتی،‌ تصاویر و اخبار مربوط به فعالیت‌های مختلف شرکت و فعالیت کارمندان شرکت در لینکدین، می‌توانید به ساخت برند خود و معرفی هرچه بهتر فرهنگ سازمانی به دیگران سرعت ببخشید.

شما به عنوان کارفرما برای ساخت برند کارفرمایی از چه راه‌هایی استفاده می‌کنید؟

منبع: Linkedin Talent Blog

نویسنده

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه