۸ سوالی که هرگز نباید در مصاحبه کاری از کارجو پرسید! (ویژه منابع انسانی)

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
۸ سوالی که هرگز نباید در مصاحبه کاری از کارجو پرسید! (ویژه منابع انسانی)

همانطور که می‌دانید روزانه رزومه‌های زیادی به دست کارفرمایان و مدیران منابع انسانی می‌رسد اما انجام مصاحبه‌های شغلی کار راحتی نیست. چراکه شما به‌عنوان کارفرما باید بتوانید از طریق مصاحبه‌های کاری، فرد مورد نظرتان را از بین صدها متقاضی انتخاب کنید. شما باید بدانید که چه سوالی را می‌توانید در مصاحبه استخدامی از کارجو بپرسید و چه سوالی را نباید بپرسید! فراموش نکنید هدف شما تنها شناخت و ارزیابی بیشتر کارجو و انتخاب بهترین کارجو برای موقعیت شغلی است.

بسیاری از کارفرمایان برای برقراری ارتباط بهتر و کاهش استرس و اضطراب کارجویان سوالات کاملا شخصی می‌پرسند که این سوالات در نهایت می‌تواند به ضرر کارفرما و کارجو تمام شود، حتی ممکن است باعث شود تا کارجو را برای همیشه از دست بدهید. پس قبل از پرسیدن سوالات تمام جوانب را در نظر بگیرید.
در این مطلب از سایت استخدام آنلاین جاب ویژن می‌خواهیم درباره 8 سوالی که شما نباید به هیچ‌عنوان از کارجو بپرسید، صحبت کنیم و در نهایت به شما بگوییم که چه سوالاتی را باید حتما از کارجویان بپرسید!

استخدام

در مورد چه موضوعاتی نباید از کارجو سوال بپرسیم؟

قبل از اینکه سوالات خود را مطرح کنید بهتر است به آن‌ها فکر کنید. برخی از سوالات کاملا شخصی و اعتقادی هستند و لزومی ندارد شما به‌عنوان کارفرما این سوالات را از کارجویان بپرسید و احساس ناخوشایندی را در طول مصاحبه برای فرد ایجاد کنید. در ادامه به چندین موضوع برای مصاحبه‌های شغلی اشاره می‌کنیم. هم‌چنین به شما می‌گوییم که چطور سوالاتتان را از نیروی کار بپرسید تا تبعیض و سوءتفاهمی ایجاد نشود.

موضوع نحو صحیح پرسیدن سوال از کارجو نحو پرسیدن سوال به روش اشتباه
آدرس آدرس محل زندگی شما کجاست؟ چه مدت است در اینجا زندگی می‌کنید؟ صاحب ملک هستید یا خانه را اجاره کرده‌اید؟ شما با چه کسی زندگی می‌کنید و چه نسبتی با شما دارد؟
سن برای برخی از مشاغل (کار در کافه) دانستن سن کارجو اهمیت دارد پس به طور مستقیم این سوال را بپرسید. شما در چه سالی متولد شده‌اید؟ و در چه سالی دبیرستان خود را تمام کرده‌اید؟
فامیل / بستگان آیا کسی از اقوامتان در این شرکت یا شرکت رقبای ما مشغول به کار است؟ آیا امکانش هست نام کسانی که با ما کار می‌کنند را به ما بگویید؟ آیا امکانش هست نام کسی که برای رقبای ما کار می‌کند را بدانیم ؟
بارداری چه مدت می‌خواهید با شرکت ما همکاری داشته باشید؟ آیا نیاز به مرخصی دارید؟ آیا شما باردار هستید؟ آيا می‌خواهید تشکیل خانواده دهید؟
خدمت سربازی در طول دوره خدمت چه آموزش‌ها و مهارت‌هایی را یاد گرفته‌اید که فکر می‌کنید برای این کار مناسب است؟ سوالات مستقیم در رابطه با خدمت سربازی
وضعیت تاهل آیا تعهدی دارید که ممکن است باعث شود از انجام کارتان بمانید؟ آیا ازدواج کرده‌اید؟ آیا مجرد هستید؟ آيا بچه دارید؟
قد یا وزن بهتر است به جای مطرح کردن سوال، وطایف را برای کارجو توضیح دهید در نهایت از او بپرسید که می‌تواند تمامی وظایف را به درستی انجام دهد؟ قد و وزنتان چقدر است؟
ژنتیک آیا شما یا هر یک از اعضای خانواده‌اتان سابقه بیماری دارید؟
تحصیلات آیا مدرک دیپلم دارید؟ مدرک دانشگاهی چطور؟ چه سالی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید؟
استخدام حقوق فعلی و مورد انتظار شما چقدر است؟ از چه زمانی می‌توانید کار خود را شروع کنید؟ اولین بار کی شروع به کار کردید؟ (تبعیض سنی)

مطلب مرتبط: برای نوشتن آگهی‌های استخدام جذاب باید به نکاتی رعایت کنید که برای آشنایی با این نکات می‌توانید مطلب «راهنمای نوشتن آگهی شغلی جذاب» را بخوانید.

۸ سوال رایج اما اشتباه که نباید از کارجو بپرسید

در ادامه به برخی از این سوالات می‌پردازیم که متاسفانه بسیاری از کارفرمایان آن‌‌ها را از کارجویان می‌پرسند؛ اما می‌تواند تاثیر منفی بر متقاضیان و وجه برند کارفرمایی شما داشته باشد.

1- چه سالی دبیرستان خود را تمام کرده‌اید؟

آیا از پرسیدن این سوال منظوری دارید یا صرفا برای ایجاد ارتباط صمیمی‌تر با کارجو این سوال را مطرح کرده‌اید؟ حتی اگر شما منظوری از این سوال نداشته‌اید باید بدانید که پاسخ به این سوال می‌تواند نشان‌دهنده سن فرد مراجعه‌کننده باشد. بسیاری از کارجویان روی سن و سال خود حساس هستند و شاید کارجو از پاسخ به سوال طفره رود. حتی فکر کند هدفی پشت سوال شما نهفته است و می‌خواهید با دانستن پاسخ این سوال، تبعیض قائل شوید و کارجو را برای آن موقعیت شغلی انتخاب نکنید.

2- چند تا بچه دارید؟

کارفرمایان متعصب زیادی هنوز این سوال را از کارجویان خانم می‌پرسند ولی این سوال کاملا شخصی است و کارفرمایان باید از پرسیدن این سوال در مصاحبه کاری اجتناب کنند. شما می‌توانید به‌عنوان کارفرما برای شناخت بهتر کارجو و توانمندی‌های او، سوال را به شکل دیگری بپرسید. مثلا شما می‌توانید بگویید «این کار خیلی انعطاف‌پذیر نیست و ما در ساعات کاری بسیار سخت‌گیر هستیم آیا شما فکر می‌کنید برای این شغل مناسب هستید؟» این‌کار شما باعث می‌شود تا کارجو در رابطه با شرایط کار خود صحبت کند و به‌عنوان مثال به شما بگوید متاسفانه به‌دلیل بچه‌داری نمی‌توانم در هر ساعتی از روز در محل کار حضور پیدا کنم.

3- من لهجه شما را دوست دارم، شما اهل کدام شهر هستید؟

اگر قبل از جلسه مصاحبه کار نگاهی به رزومه متقاضی کار انداخته باشید احتمالا می‌توانید به راحتی به جواب این سوال برسید. اما اگر به فرض مثال، کارجو در رزومه خود به شهر سکونت خود اشاره نکرده باشد. شاید فکر کنید این سوال بسیار ساده است و پرسیدن آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به هر دلیل دیگری کارجو را رد کنید و برای موقعیت شغلی خود قبول نکنید این سوتفاهم برای او پیش می‌آید که چون اصالتا اهل چنین شهری (به‌عنوان مثال مشهد) بوده باعث شده تا شما، او را رد کنید و به سراغ کارجوی دیگر روید؛ حتی اگر این تفکر از نظر شما درست نباشد.

اهل کدام شهر هستید؟

4- در خانه به چه زبانی صحبت می‌کنید؟

این نوع سوال هم به‌نوعی باعث ایجاد تبعیض می‌شود. اگر برای موقیعت شغلی شرکتتان به دنبال استخدام نیرویی هستید که به چند زبان مسلط باشد و بتواند با شرکا و افراد دیگر صحبت کند، می‌توانید سوال را به شکل دیگری بپرسید که سوء‌تفاهم ایجاد نکند. مثلا شما می‌توانید از کارجو بپرسید که «به چه زبان‌هایی صحبت می‌کنید؟» یا حتی شخص دیگری در مصاحبه حضور داشته باشد تا با ارزیابی مهارت‌های وی متوجه شود که او تسلط و مهارت کافی بر این زبان را دارد یا خیر!

5- آیا دچار ناتوانی جسمی هستید؟ می‌توانید کمی بیشتر در این مورد صحبت کنید؟

هرگز و هرگز از کارجویان خود در رابطه با ناتوانی جسمی آنان (معلولیت جسمی یا هر نوع معلولیت دیگر) سوال نپرسید. ناتوانی بسیاری از افراد جسمی است و کاملا مشخص است اما برخی از افراد اینطور نیستند. ولی شما به‌عنوان فرد مصاحبه‌کننده هیچ‌گاه نباید در رابطه با معلولیت یا ناتوانی جسمی نیروی خود سوالی بپرسید.

اما اگر می‌خواهید تبعیضی قائل نشوید ولی خیالتان راحت شود که کارجو از عهده انجام کار خود برمی‌آید، می‌توانید سوال را به شکل دیگری از نیروی کار بپرسید. به‌عنوان مثال می‌توانید به جای پرسیدن سوال «آیا شما دچار معلولیت هستید» از سوال «آیا قادر به انجام این شرح وظایف و کار هستید؟» استفاده کنید. اینطوری هم شما به پاسخ سوال خود می‌رسید و هم کارجو از طرز پرسیدن سوال شما ناراحت نمی‌شود.

رزومه ساز

6- دوست دارید چه حیوانی باشید؟

ما قرار نیست در این مطلب کلیه سوالات روانشناسی را زیر سوال ببریم. بلکه می‌خواهیم بگوییم گاهی اوقات کارفرمایان دوست دارند چنین سوالات سرگرم‌کننده و خلاقانه‌ای که از طریق جستجو در اینترنت به دست آورده‌اند را از کارجویان بپرسند. شما با پرسیدن این سوالات نمی‌توانید متقاضی کار را ارزیابی کنید. سعی کنید تنها سوالات مرتبط با کار، مهارت، دانش و تخصص را از کارجویان بپرسید مگر اینکه شما یک روانشناس مجرب و کارکشته باشید و در رابطه با سوالات روانشناسی علم کافی داشته باشید.

7- در رابطه با آخرین شغل خود صحبت کنید؟ و چه چیزی را در محیط کاری قبلی خود دوست نداشتید؟

به نظر می‌رسد این سوال خوبی باشد و شما می‌توانید به کمک آن متوجه ویژگی‌ها و نکات مهمی در رابطه با کارجو شوید. اما ممکن است نیروی کار شما در رابطه با موقعیت شغلی قبلی و کارفرمای قبلی خود خیلی صادقانه صحبت نکند و بیشتر از خود تعریف کند. بسیاری از کارجویان دوست دارند نشان دهند که یک نیروی کار خوب بودند و برای موقیعت شغلی شما بسیار مناسب هستند. به همین دلیل بهتر است به جای این سوال، یک سوال بهتر از کارجویان بپرسید؛ به‌عنوان مثال از آن‌ها بپرسید «در این شغل جدید به دنبال چه هستند؟» یا «چرا می‌خواهند در این شرکت استخدام شوند؟»

8- آیا شما نماز می‌خوانید؟

یکی دیگر از سوالاتی که نباید در مصاحبه استخدامی از کارجو بپرسید، سوالات مربوط به اعتقاد، دین و مذهب کارجو است. مگر اینکه شرکت شما در زمینه مذهبی فعالیت داشته باشد یا دانستن این موضوع در شرکت شما اهمیت زیادی داشته باشد. حتی اگر بخواهید به کارجو این را بگویید که در شرکتتان چنین محلی وجود دارد، می‌توانید این مورد را زمانی به کارجو بگویید که مورد تایید قرار گرفت و قرار شد کار خود را شروع کند، نه در جلسه مصاحبه او!

شما می‌توانید این سوال را در مصاحبه‌های شغلی خاص مانند استخدام سرایدار یا راننده کامیون مطرح کنید تا آن‌ها با دانستن این موضوع بتوانند انتخاب کنند که این موقعیت شغلی را دوست دارند یا خیر!

چه سوالاتی را باید در مصاحبه شغلی از کارجو بپرسیم؟

چه سوالاتی را در مصاحبه شغلی از کارجو بپرسیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین نیروی کار را برای یک موقعیت شغلی استخدام کنید باید از او سوالات درستی در رابطه با کار، مهارت، دانش و میزان سابقه کار بپرسید. بسیاری از کارفرمایان در طول مصاحبه شغلی سوالات درستی را از کارجو نمی‌پرسند و در نهایت فرد مناسبی را برای موقعیت شغلی در نظر گرفته شده استخدام نمی‌کنند.

  • خودتان را معرفی کنید
  • چرا می‌خواهید شغل فعلی خودتان را ترک کنید؟
  • امکانش هست کمی در رابطه با نقاط ضعف خود صحبت کنید؟
  • بزرگ‌ترین نقطه قوت شما برای یک شرکت چیست؟
  • درباره دستاورهای کاری و موفقیت‌هایتان صحبت کنید
  • چرا باید شما را در بین متقاضیان کار دیگر انتخاب کنیم؟
  • اگر صاحب این شرکت بوده‌اید چه چیزی را تغییر می‌دادید؟
  • به کدام یک از دستاوردهای کاری خود افتخار می‌کنید؟
  • ۵ سال آینده خودتان را کجا می‌بینید؟

مصاحبه حرفه‌ای منجر به استخدام نیروی حرفه‌ای می‌شود!

وقتی مصاحبه شغلی را انجام می‌دهید بهتر است تمام تمرکز خودتان را بر روی مصاحبه شغلی او بگذارید و سوالاتی مرتبط با مهارت، دانش و تخصص از کارجویان بپرسید و از سوالات شخصی و مذهبی پرهیز کنید. شما مصاحبه شغلی را انجام می‌دهید تا مهارت‌ها و توانایی‌های کارجو را ارزیابی کنید، بهترین فرد را انتخاب نمایید و هدفتان به دست آوردن اطلاعات شخصی فرد مقابل نیست. پس هیچ‌و‌قت سوالی در رابطه با مسائلی مانند سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و دین و مذهب از کارجو نپرسید.

در اینجا به چند سوال متداولی که برخی از کارفرمایان به اشتباه از نیروی متقاضی کار خود می‌پرسند، اشاره کردیم. امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب بتوانید لیستی از بهترین سوالاتی که باید از کارجو بپرسید را آماده کنید و منتظر نیروی کار حرفه‌ای خود بمانید. هم‌چنین شما می‌توانید به کمک سایت کار و کاریابی جاب ویژن جذاب‌ترین آگهی‌های استخدامی خود را ثبت کنید تا کارجویان زیادی از سراسر کشور عزیزمان ایران، رزومه خود را برای موقعیت شغلی‌ مدنظرتان ارسال کنند.

منبع: thebalancecareers

نویسنده

بدون دیدگاه