راهنمای نوشتن آگهی شغلی جذاب + بررسی چند نمونه آگهی استخدام (ویژه کارفرمایان)

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
راهنمای نوشتن آگهی شغلی جذاب + بررسی چند نمونه آگهی استخدام (ویژه کارفرمایان)

در حال حاضر سازمان‌ها و شرکت‌های متعددی برای درج و انتشار آگهی استخدام به سایت جاب ویژن اعتماد می‌کنند و روز به روز نیز کارفرمایان بیشتری از خدمات این سایت کاریابی استفاده می‌کنند. جاب ویژن تلاش می‌کند به کمک امکانات و خدمات و بروزرسانی‌های منظم، تجربه کاربری خوبی در اختیار کارفرمایان قرار دهد و مراحل ثبت آگهی را راحت‌تر و ساده‌تر کند. برای کارفرمایان و سازمان‌هایی که برای اولین بار قصد انتشار آگهی در سایت کاریابی جاب ویژن را دارند شاید سوالاتی در مورد این مراحل پیش بیاید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم یک نمونه آگهی استخدام را با هم مرور کنیم و تمام مراحل تکمیل آن را از صفر تا صد بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چه نکاتی را موقع نوشتن آگهی استخدام باید رعایت کنیم؟

شاید تا چند دهه اخیر این کارجویان بودند که به دنبال موقعیت شغلی میگشتند؛ اما با افزایش متخصصین و کارشناسان زبده و ماهر، در حال حاضر کارفرمایان نیز به دنبال جذب بهترین نیرو هستند. افزایش آگاهی سازمان‌ها نسبت به مفهوم برند کارفرمایی موجب شده رقابتی شدید بین سازمان‌ها برای جذب بهترین کارجویان ایجاد شود و هر سازمانی تلاش کند بهترین کارجویان را به کار در سازمانش علاقمند کند. به همین دلیل نوشتن آگهی استخدامی اهمیتی صدچندان پیدا کرده و رعایت برخی نکات و اصول می‌تواند منجر به جذب بهترین و شایسته‌ترین کارجویان شود. برای اینکه یک آگهی حرفه‌ای و جذاب بنویسید باید خود را به جای کارجو بگذارید؛ به نظرتان کارجویان برای ترغیب شدن به ارسال رزومه به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

به طور کلی یک آگهی استخدام باید:

  1. بهترین و مناسب‌‌ترین کارجویان و متقاضیان را جذب کند.
  2. وظایف شغلی و شرایط کاری را توضیح دهد.
  3. کارجویان را به کار کردن در سازمان شما ترغیب و علاقمند کند.
  4. راه ارتباطی مناسبی برای ارسال درخواست و رزومه ارائه کند.

برخی از نکات مهم موقع نوشتن نمونه آگهی استخدام عبارتند از:

درباره سازمان و زمینه فعالیت توضیح دهید

ابتدا شرکت و سازمان را معرفی کنید و در مورد اندازه پرسنل سازمان، زمینه فعالیت و هرموردی که فکر میکنید برای کارجویان جذابیت دارد بنویسید. حتی می‌توانید در مورد فرهنگ سازمانی یا ماموریت و هدف اصلی کسب و کار خود توضیح دهید تا کارجویانی را جذب کنید که همراستا با فرهنگ و هدف سازمانی شما باشند.

مخاطب هدف خود را مشخص کنید

مشخص کنید به دنبال چه کسی هستید و آیا مواردی مثل سن، جنسیت،سابقه کاری قبلی و مرتبط، تحصیلات دانشگاهی مرتبط، مدرک تحصیلی و … برای شما مهم است یا نه. هرچقدر مخاطب هدف خود را دقیق‌تر توصیف کنید متقاضیان مناسب‌تری برایتان رزومه می‌فرستند.

عنوان شغلی را کامل و دقیق توضیح دهید

در نوشتن عنوان شغلی دقت کنید و سعی کنید دقیق‌ترین و مناسب‌ترین عنوان را انتخاب کنید. حتی اگر در مورد انتخاب عنوان دقیق شغلی شک دارید می‌توانید از فعالان در آن حوزه مشورت و راهنمایی بگیرید. در نوشتن عنوان شغلی حتی الامکان از کلمات کلیدی پرکاربرد و متداول استفاده کنید؛ مثلا به جای کارمند نوشتن محتوا، مقاله نویس، کارشناس نویسنده یا حتی معادل انگلیسی (کانتنت رایتر) و …. بهتر است از عنوان شغلی کارشناس تولید محتوا که متداول‌تر است استفاده کنید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی

هرچند عنوان شغلی می‌تواند تا حد زیادی چارچوب وظایف را مشخص کند؛ اما بهتر است وظایف و مسئولیت‌های شغلی را کامل و شفاف توضیح دهید. کارجو باید بداند که قرار است چه وظایفی انجام دهد و چارچوب اصلی مسئولیت‌هایش چیست. به عنوان مثال، کارشناس تولید محتوا در یک سازمان ممکن است تنها وظیفه نوشتن مقالات سایت را بر عهده داشته باشد، در شرکت دیگر وظیفه تهیه محتوا برای شبکه‌های اجتماعی را نیز انجام دهد و در یک محیط کار دیگر حتی برای نشریات و مجلات چاپی نیز محتوا و مطلب بنویسد.

ویژگی‌های فردی و مهارت‌های فنی

ارزیابی مهارت‌های کارجویان از دو جنبه کلی صورت می‌گیرد: مهارت‌های نرم یا فردی و مهارت‌های سخت یا فنی! پس در نمونه آگهی استخدام حتما مشخص کنید که فرد موردنظرتان باید چه شخصیتی داشته باشد و داشتن چه مهارت‌هایی برایتان اولویت دارد؟ همچنین در مورد مهارت‌های نرم و ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های تخصصی و فنی توضیح دهید. به این ترتیب، کارجو با خواندن متن آگهی متوجه می‌شود که واجدشرایط لازم برای این شغل هست یا نه.

موقعیت مکانی و شرایط کاری را توضیح دهید

حتما در آگهی، شهر محل کار را مشخص کنید و اگر در شهر بزرگی مثل تهران هستید بهتر است منطقه را نیز مشخص کنید. با توجه به وسعت شهر تهران و دور بودن مسافت‌ها، در صورتی که شهر محل کار تهران باشد امکان انتخاب محله و منطقه محل کار نیز وجود دارد. این مورد برای بسیاری از کارجویان اهمیت بالایی دارد و تاثیر زیادی در ارسال یا عدم ارسال رزومه برای شما خواهد داشت. به این ترتیب، کارجویان مناسب‌تری برای شما رزومه ارسال میکنند. همچنین در مورد ساعات و روزهای کاری، پاره وقت یا تمام وقت و امکان دورکاری نیز توضیحات کاملی بدهید.

موقعیت شغلی

مزایای کار در سازمان شما چیست؟

در مورد مزایا و منافع کار در سازمانتان بنویسید. چرا کارجویان باید برای شما کار کنند؟ شرایط کاری شما چه برتری و مزیتی نسبت به سازمان‌های رقیب دارد؟ به عنوان کارفرما چه مزایا و امکانات رفاهی در اختیار کارمندان قرار می‌دهید؟ مزایی مثل وام، سرویس رفت و برگشت، بیمه درمان تکمیلی، امریه سربازی، ساعات کاری انعطاف پذیر، ناهار و … برای بسیاری از کارجویان جذابیت بالایی دارد. تجربه نشان داده این مزایا تاثیر بسیار زیادی در اقبال و تمایل بیشتر کارجویان شایسته و حرفه‌‍‌ای به ارسال رزومه دارد.

بازه حقوقی را حتما مشخص کنید

واقعیت این است که بحث درآمد و حقوق یکی از مهم‌ترین (اگر نه مهم‌ترین) نکات برای انتخاب شغل است. بنابراین مشخص کردن رنج حقوقی می‌تواند تاثیر زیادی در جذب نیروهای مناسب و دریافت رزومه‌های باکیفیت داشته باشد. حتی اگر مبلغ و رقم دقیق حقوق توافقی است و هنوز مشخص نیست، می‌توانید بازه حقوقی را در آگهی درج کنید.

نحوه ارسال رزومه را دقیق مشخص کنید

اگر آگهی خود را در سایت‌های کاریابی آنلاین منتشر کردید روند ارسال رزومه کاملا واضح است و کارجویان می‌توانند از طریق پنل کاربری خود، رزومه‌شان را برای شما ارسال کنند. اما اگر آگهی را در وبسایت رسمی سازمان یا حتی به صورت چاپی در روزنامه و مجلات منتشر می‌کنید نحوه ارسال درخواست (آدرس ایمیل، فکس و …) را توضیح دهید.

مراحل ثبت نمونه آگهی استخدام در سایت جاب ویژن

برای انتشار اولین آگهی کافیست وارد پنل کارفرمایی شوید و روی ثبت آگهی جدید در بالای صفحه کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید تمام مشخصات مدنظرتان برای موقعیت شغلی را مشخص کنید.

برای ثبت آگهی استخدام کلیک کنید.

عنوان شغلی: عنوان شغلی را شفاف و جزئی بنویسید. هرچقدر دقیق‌تر عنوان شغلی را بنویسید زودتر می‌توانید نیروی موردنظرتان را پیدا کنید.

امکان دورکاری: در کنار عنوان شغلی، گزینه دورکاری وجود دارد؛ اگر موقعیت شغلی امکان دورکاری دارد این گزینه را علامت بزنید. توجه داشته باشید که با شرایط پاندمی کرونا روز به روز کارجویان تمایل بیشتری برای مشاغل دورکار پیدا می‌کنند و فرصت‌های دورکاری متقاضیان زیادی پیدا کرده است.

گروه شغلی و صنعت: در این قسمت گروه شغلی مربوطه را از بین 51 گروه شغلی مختلف انتخاب کنید. لطفا دقت داشته باشید که گروه شغلی حتما مرتبط با عنوان شغلی باشد.

سطح ارشدیت: موقعیت شغلی موردنظرتان در چه سطح و رده شغلی قرار دارد؟ سطح ارشدیت آن را بر اساس کارمند، کارشناس، کارشناس ارشد، مدیر میانی، معاونت و مدیر ارشد انتخاب کنید.

نوع همکاری: نحوه همکاری موردنظرتان را بر اساس «تمام وقت»، «پاره وقت» یا «قراردادی/پروژه‌ای» انتخاب کنید. اگر نحوه همکاری و ساعات کاری متغیر و انعطاف پذیر است گزینه بعدی یعنی «تمام وقت یا پاره وقت» را انتخاب کنید.

موقعیت مکانی: نام کشور محل کار (که معمولا ایران است) و همچنین شهر محل کار را انتخاب کنید.

بازه حقوقی مورد نظر: در این قسمت لازم است حقوقی که برای این موقعیت شغلی در نظر گرفته‌اید را وارد کنید. برای تسهیل در انتخاب، جاب ویژن چندین بازه حقوقی به شما پیشنهاد می‌کند و از بین آنها مجاز به انتخاب یک مورد هستید. 1.5-2 میلیون؛ 2-3 میلیون؛ 3-4 میلیون؛ 4-5 میلیون؛ 5-6 میلیون؛ 6-8 میلیون؛ 8-10 میلیون؛ 10-12 میلیون؛ 12-16 میلیون و 16 میلیون تومان به بالا.

تکمیل آگهی استخدامی

این بازه حقوقی به سیستم هوشمند انطباق رزومه جاب ویژن کمک خواهد رزومه‌ها را بر اساس شرایط و حقوق پیشنهادی بررسی و درصد انطباق آنها با نمونه آگهی استخدام شما را مشخص کنند. به این ترتیب، با توجه به درصد انطباق می‌توانید ارزیابی بهتری از متقاضیان داشته باشید.
لازم به ذکر است شما می‌توانید مشخص کنید که آیا این بازه حقوقی به کارجویان نیز نمایش داده شود یا خیر. هرچند بر اساس تجربه‌‌ای که داریم، موقعیت‌هایی که حقوق را نمایش می‌دهند معمولا با استقبال بهتری روبرو می‌شوند و خروجی بهتری خواهند داشت.

تسهیلات و مزایا: این قسمت جزء موارد الزامی نیست و اجباری به تکمیل آن وجود ندارد؛ اما به دلایلی که در بخش ابتدایی مقاله توضیح دادیم تکمیل آن را توصیه می‌کنیم. تا اینجا تمام موارد مربوط به شرایط شما به عنوان کارفرما برای استخدام نیرو بود و در واقع، بخش اعظم آگهی مربوط به شرایط مورد انتظار از کارجویان است. اما بخش تسهیلات و مزایا در حقیقت، خدمات و مزایایی است که کارجو در ازای همکاری با شما به دست می‌آورد.

روز و ساعت کاری:اکثر مشاغل بر اساس قانون کار و به صورت 44 ساعت در هفته هستند؛ اما اگر این موقعیت شغلی ساعات کاری متغیر، شیفتی و … دارد در این قسمت تایپ کنید. همچنین چنانچه این شغل نیاز به سفرهای کاری دارد حتما آن را در نمونه آگهی استخدام قید کنید.

شرح شغل و وظایف: این بخش اصلی نمونه آگهی استخدام است و در این کادر می‌توانید جزئیات و توضیحات کامل شغل و الزامات شغلی مدنظرتان را بنویسید. باز هم تاکید می‌کنیم هرچقدر شرح شغل کامل‌تر و واضح‌تر باشد متقاضیان مناسب‌تری برای شما رزومه ارسال خواهند کرد.

شرایط احراز شغل:

بازه سنی: در این قسمت حداقل و حداکثر سن مدنظر برای احراز این موقعیت شغلی را انتخاب کنید. در سایت کاریابی جاب ویژن، حداقل سن 18 سال و حداکثر سن 50 سال تعریف شده و توصیه می‌کنیم بازه سنی را حتی الامکان محدود نکنید تا امکان انتخاب از طیف وسیع‌تری از متقاضیان را داشته باشید.

جنسیت: در صورتی که جنسیت نیروی کار برای شغل اهمیتی دارد در این قسمت آن را انتخاب کنید. در صورتی که جنسیت ملاک مهمی برای استخدام نیست گزینه «تفاوتی ندارد» را انتخاب بفرمایید.

وضعیت سربازی برای آقایان و محل سکونت متقاضی را نیز در قسمت بعدی می‌توانید انتخاب کنید. البته این دو مورد الزامی نیستند؛ ولی مشخص کردن آن‌ها به غربالگری متقاضیان کمک بسزایی خواهد کرد.

میزان سابقه کاری: بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند کارجویانی را استخدام کنند که تجربه و سابقه کار قبلی در حوزه مرتبط داشته باشند. در این صورت، می‌توانید از میزان سابقه را بر اساس سال مشخص کنید و چنانچه تمایل به جذب نیروی کارآموز دارید گزینه «فرصت شغلی کارآموزی» را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: ثبت آگهی استخدام رایگان

میزان تحصیلات و مدرک دانشگاهی: اگر چند نمونه آگهی استخدام را در سایت جاب ویژن مشاهده کنید خواهید دید که در برخی مشاغل و موقعیت‌های شغلی، داشتن تحصیلات مرتبط ضروری است. با این حال، در بسیاری از مشاغل نیز داشتن مدرک تحصیلی خاص، شرط اصلی و لازم برای احراز شغل به حساب نمی‌آید. تکمیل این قسمت الزامی نیست؛ اما مطمئنا به جذب نیروی مناسب‌تر کمک خواهد کرد.

آشنایی با زبان‌های خارجی: امروزه در اکثر مشاغل آشنایی نسبی با زبان انگلیسی یک ضرورت محسوب می‌شود و اغلب کارفرمایان نیز این مورد را جزء شرایط استخدام قرار می‌دهند. علاوه بر این، در مشاغل مختلف نیز ممکن است نیاز به تسلط بر یک زبان خارجی دیگر مثل فرانسوی، عربی، آلمانی و … باشد. در این قسمت شما می‌توانید از بین 17 زبان خارجی پرکاربرد انتخاب کنید و سطح مهارت و تسلط موردنیاز را نیز مشخص بفرمایید.

نرم افزارهای موردنیاز: در دنیای امروز، تقریبا هیچ شغلی بدون کمک نرم افزارهای دیجیتال قابل انجام نیست و شاغلین در هر گروه شغلی حداقل به یک یا چند نرم افزار باید تسلط داشته باشند. در این قسمت، نرم افزارهای لازم برای احراز موقعیت شغلی را مشخص کنید. به صورت پیش فرض چندین نرم افزار پرکاربرد و عمومی مثل نرم افزارهای آفیس نمایش داده شده‌اند؛ اما چنانچه نرم افزار دیگری مدنظر شماست از قسمت «جستجو» نام نرم افزار را انتخاب کنید تا به نمونه آگهی استخدام افزوده شود.

وزن دهی شاخص‌ها و انتشار نمونه آگهی استخدام: ثبت مشخصات به پایان رسید و حال کافی است میزان اهمیت و اولویت شاخص‌ها را مشخص کنید تا سیستم هوشمند انطباق جاب ویژن بتواند درصد انطباق رزومه‌های کارجویان با آگهی استخدام شما را ارزیابی کند. شما می‌توانید میزان الویت هریک از موارد آگهی مثل سن، جنسیت، حقوق، سابقه کار و … را مشخص کنید و با وزن دهی، میزان اهمیت آن را تعیین کنید. سپس روی انتشار آگهی کلیک کنید و منتظر دریافت رزومه از سوی کارجویان باشید.

آگهی شغلی

چه مدت طول می‌کشد تا آگهی منتشر شود؟

بعد از ثبت نهایی نمونه آگهی استخدام، آگهی شما در وضعیت در انتظار تایید قرار خواهد گرفت و کارشناسان ما پس از بررسی اطلاعات آن را در کمتر از نصف روز کاری تایید و منتشر میکنند. در صورتی که در متن یا اطلاعات آگهی مشکل یا مغایرتی وجود داشته باشد کارشناسان پشتیبانی با شما تماس خواهند گرفت و نسبت به رفع و اصلاح آن شما را در جریان خواهند گذاشت. توجه داشته باشید تا زمانی که آگهی شما در حالت پیشنویس باشد و روی دکمه ثبت نهایی کلیک نکرده باشید امکان فعال کردن و انتشار آن وجود نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: مزایای ثبت آگهی در سایت جاب ویژن

آیا پس از انتشار نمونه آگهی استخدام امکان ویرایش و تغییر محتوای آن وجود دارد؟

کارفرمایان محترم تا زمانی که آگهی در حالت پیشنویس قرار دارد امکان ویرایش و تغییر اصلاح اطلاعات آن را دارید. بنابراین قبل از کلیک روی ثبت نهایی، چندین بار اطلاعات نمونه آگهی استخدام را با دقت مطالعه بفرمایید.

پس از انتشار امکان ویرایش آگهی از سوی شما وجود نخواهد داشت؛ اما چنانچه نیاز به ویرایش و اصلاح اطلاعات آگهی را داشتید کافیست درخواست خود را از طریق ایمیل یا چت آنلاین با کارشناسان ما مطرح کنید تا در اسرع وقت، ویرایش‌های مدنظر شما اعمال شود. برای ثبت آگهی استخدام رایگان کلیک کنید.

چه اطلاعاتی از کارفرما به کارجویان نمایش داده می‌شود؟

هنگامی که به عنوان کارفرما در سایت جاب ویژن اکانت می‌سازید لازم است اطلاعاتی مانند نام شرکت، لوگو، توصیف سازمان، ایمیل، شماره تماس و همچنین روزنامه رسمی (در صورت وجود) را تکمیل کنید. اما ممکن است این سوال برای کارفرمایان و مسئولین منابع انسانی پیش بیاید که چقدر از این اطلاعات برای کارجویان قابل مشاهده است و در نمونه آگهی استخدام چه اطلاعاتی از کارفرما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات به کارجویان کمک می‌کند شناخت بیشتری از سازمان شما داشته باشند و با دید بهتری برای شما رزومه ارسال کنند.

اگر به سایت جاب ویژن مراجعه کنید و یک نمونه آگهی استخدام را مشاهده کنید خواهید دید که اطلاعات کلی شرکت مانند نام، لوگو و تاریخچه فعالیت شرکت و تعداد کارکنان به کارجویان نمایش داده می‌شود. به این ترتیب، اطلاعاتی مانند نام صاحب اکانت، ایمیل و شماره تماس او و همچنین رزونامه رسمی سازمان در دسترس کارجویان قرار نخواهد گرفت.

جمع بندی

جاب ویژن مورداعتمادترین سایت‌ کاریابی آنلاین در ایران است و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر برای تامین نیروی انسانی و جذب و استخدام متخصصین به این سایت اعتماد می‌کنند. فرآیند ثبت آگهی کار چندان سختی نیست و کارفرمایان می‌توانند با درج اطلاعات و شرایط و الزامات شغلی موردنظر به راحتی اولین آگهی خود را منتشر کنند. با این حال در این مقاله سعی کردیم با بررسی یک نمونه آگهی استخدام تمامی این مراحل را از صفر تا صد با همدیگر بررسی کنیم تا اگر ابهامی در هر زمینه دارید برطرف شود. علاوه بر این، کارشناسان پشتیبانی و اکانت منیجر جاب ویژن نیز آماده مشاوره و راهنمایی به کارفرمایان محترم هستند. امیدواریم به کمک سایت استخدامی جاب ویژن بتوانید هرچه سریع‌تر نیروی متخصص و حرفه‌ای مدنظرتان را پیدا کنید و در کسب و کار خود موفق‌تر از قبل باشید.

نویسنده

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه