راهنمای نوشتن آگهی شغلی جذاب + بررسی چند نمونه آگهی استخدام

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
راهنمای نوشتن آگهی شغلی جذاب + بررسی چند نمونه آگهی استخدام

در حال حاضر سازمان‌ها و شرکت‌های متعددی برای درج و انتشار نمونه آگهی استخدام خود به سایت جاب ویژن اعتماد کرده و روزبه‌روز کارفرمایان بیشتری از خدمات این سایت کاریابی استفاده می‌کنند. جاب ویژن می‌کوشد تا با ارائه امکانات و خدمات مختلف و به‌روزرسانی‌های منظم، تجربه کاربری خوبی در اختیار کارفرمایان قرار دهد و مراحل ثبت آگهی را راحت‌تر و ساده‌تر نماید.

بااین‌حال، کارفرمایان و سازمان‌هایی که برای اولین بار قصد انتشار آگهی در سایت کاریابی جاب ویژن را دارند، ممکن است سوالاتی در مورد این مراحل داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم یک نمونه آگهی استخدام را باهم مرور کنیم و تمام مراحل تکمیل آن را از صفرتاصد بررسی نماییم. در ادامه با ما همراه باشید.

نکاتی برای نوشتن نمونه آگهی استخدام

موقعیت شغلی

در گذشته، عموما کارجویان بودند که با جستجوی آگهی دعوت به همکاری و آگهی جذب نیروی کار در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، به متن آگهی استخدام اهمیت فراوانی می‌دادند؛ اما با افزایش متخصصین و کارشناسان زبده و ماهر، در حال حاضر کارفرمایان هم به دنبال بهبود متن نمونه آگهی استخدام خود به‌منظور جذب بهترین نیروها هستند.

افزایش آگاهی سازمان‌ها نسبت به مفهوم برند کارفرمایی موجب شده است تا رقابت شدیدی بین سازمان‌ها برای جذب بهترین کارجویان ایجاد شود. به شکلی که هر سازمانی می‌کوشد تا بهترین کارجویان را به کار کردن در سازمان خود ترغیب نماید.

به همین دلیل نوشتن متن خبر استخدام اهمیتی دوچندان پیداکرده و رعایت برخی از نکات و اصول در هنگام نوشتن نمونه آگهی استخدام می‌تواند منجر به جذب بهترین و شایسته‌ترین کارجویان شود. برای اینکه یک آگهی شغلی حرفه‌ای و جذاب بنویسید، باید خود را به‌جای کارجو بگذارید؛ به نظر شما کارجویان برای ترغیب شدن به ارسال رزومه به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

به‌طورکلی یک نمونه آگهی استخدام کارشناس فروش، کارمند اداری و… باید شامل ویژگی‌ها و مشخصات زیر باشد:

  1. بهترین و مناسب‌‌ترین کارجویان و متقاضیان را جذب کند.
  2. وظایف شغلی و شرایط کاری را توضیح دهد.
  3. کارجویان را به کار کردن در سازمان شما ترغیب و علاقه‌مند کند.
  4. اطلاعات تماس و راه ارتباطی مناسبی برای ارسال درخواست و رزومه ارائه کند.

برخی از نکات مهم هنگام نوشتن نمونه آگهی استخدام بازاریاب، حسابدار و… عبارت‌اند از:

درباره سازمان و زمینه فعالیت توضیح دهید

ابتدا شرکت و سازمان را معرفی کنید و در مورد اندازه کارکنان سازمان، زمینه فعالیت و سایر مواردی که فکر می‌کنید برای کارجویان جذابیت دارد، در متن نمونه آگهی استخدام مشاور املاک، نماینده بیمه و… بنویسید.

شما حتی می‌توانید در مورد فرهنگ‌سازمانی یا مأموریت و اهداف اصلی کسب ‌و کار خود توضیح دهید تا کارجویانی را جذب کنید که هم‌راستا با فرهنگ و اهداف سازمانی شما باشند.

لینک مرتبط: ثبت آگهی استخدام رایگان

در نمونه آگهی استخدام، مخاطب را مشخص کنید

شما باید در هنگام ثبت آگهی در جاب ویژن، مشخص کنید به دنبال چه فردی هستید و آیا مواردی مانند سن، جنسیت، سابقه کاری مرتبط، تحصیلات دانشگاهی مرتبط، مدرک تحصیلی و…، برای شما مهم است یا خیر. هراندازه بتوانید مخاطب هدف خود را دقیق‌تر توصیف کنید، متقاضیان مناسب‌تری برای شما رزومه ارسال خواهند کرد.

عنوان شغلی را کامل و دقیق توضیح دهید

در هنگام نوشتن عنوان شغلی دقت کنید و سعی کنید دقیق‌ترین و مناسب‌ترین عنوان را انتخاب کنید. چنانچه در مورد انتخاب عنوان دقیق شغلی تردید دارید، می‌توانید از فعالان آن حوزه مشورت و راهنمایی بگیرید. در نوشتن عنوان شغلی حتی‌الامکان از کلمات کلیدی پرکاربرد و متداول استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال، به‌جای کارمند نوشتن محتوا، مقاله‌نویس، کارشناس نویسنده یا حتی معادل انگلیسی (کانتنت رایتر) و…، بهتر است از عنوان شغلی کارشناس تولید محتوا که عنوانی متداول‌ است در متن نمونه آگهی استخدام خود استفاده کنید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی

هرچند عنوان شغلی می‌تواند تا حد زیادی چارچوب وظایف را مشخص کند، اما بهتر است در هنگام درج آگهی در جاب ویژن وظایف و مسئولیت‌های شغلی را کامل و شفاف توضیح دهید. کارجو باید بداند که قرار است چه وظایفی انجام دهد و چارچوب اصلی مسئولیت‌ها چیست.

به‌عنوان‌مثال، کارشناس تولید محتوا در یک سازمان ممکن است تنها وظیفه نوشتن مقالات سایت را بر عهده داشته باشد. این در حالی است که در شرکت دیگر، ممکن است وظیفه تهیه محتوا برای شبکه‌های اجتماعی هم بر عهده یک کارشناس تولید محتوا باشد.

ویژگی‌های فردی و مهارت‌های فنی

ارزیابی مهارت‌های کارجویان در مشاغل مختلف از دو جنبه کلی صورت می‌گیرد: مهارت‌های نرم یا فردی و مهارت‌های سخت یا فنی. پس در متن نمونه آگهی استخدام حسابدار، منشی و…، حتما مشخص کنید که فرد موردنظر شما باید چه شخصیتی داشته باشد و داشتن چه مهارت‌هایی برای شما اولویت دارد؟

همچنین در مورد مهارت‌های نرم و ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های تخصصی و فنی توضیح دهید. به‌این‌ترتیب، کارجو با خواندن متن آگهی استخدام کارگر ساده، تکنسین برق و…، متوجه می‌شود که شرایط احراز این شغل را دارد یا خیر.

موقعیت مکانی و شرایط کاری را توضیح دهید

حتما در آگهی استخدام کارمند اداری، حسابدار و…، شهر محل کار را مشخص کنید. اگر در شهر بزرگی مانند تهران هستید، بهتر است منطقه شهری را هم مشخص کنید. این مورد برای بسیاری از کارجویان اهمیت زیادی دارد و تأثیر فراوانی در ارسال یا عدم ارسال رزومه برای شما خواهد داشت.

به‌این‌ترتیب، کارجویان مناسب‌تری برای شما رزومه ارسال می‌کنند. همچنین در مورد ساعات و روزهای کاری، پاره‌وقت یا تمام‌وقت و امکان دورکاری، توضیحات کاملی را در متن آگهی استخدام ارائه دهید.

تکمیل آگهی استخدامی

مزایای کار در سازمان شما چیست؟

در مورد مزایا و منافع کار در سازمان خود بنویسید. چرا کارجویان باید برای شما کار کنند؟ شرایط کاری شما چه برتری و مزیتی نسبت به سازمان‌های رقیب دارد؟ به‌عنوان یک کارفرما چه مزایا و امکانات رفاهی در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهید؟

مزایای مانند وام، سرویس رفت‌وبرگشت، بیمه درمان تکمیلی، امریه سربازی، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، ناهار، حقوق بالا و… برای کارجویان جذابیت بالایی دارد. تجربه نشان داده است که این مزایا تأثیر بسیار زیادی در جلب نظر کارجویان شایسته و حرفه‌ای دارد.

بازه حقوقی را حتما مشخص کنید

واقعیت این است که بحث درآمد و حقوق یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب شغل است؛ بنابراین مشخص کردن حقوق و دستمزد می‌تواند تأثیر زیادی در جذب نیروهای مناسب و دریافت رزومه‌های مرتبط داشته باشد. حتی اگر مبلغ دقیق حقوق توافقی است، می‌توانید بازه حقوقی را در متن خبر استخدام درج کنید.

نحوه ارسال رزومه را مشخص کنید

اگر آگهی خود را در سایت‌های کاریابی آنلاین منتشر کرده‌اید، روند ارسال رزومه کاملا واضح است و کارجویان می‌توانند از طریق پنل کاربری، رزومه‌ خود را برای شما ارسال کنند؛ اما اگر آگهی را در وب‌سایت رسمی سازمان یا حتی به‌صورت چاپی در روزنامه و مجلات منتشر می‌کنید، نحوه ارسال درخواست و اطلاعات تماس را در متن نمونه آگهی استخدام فروشنده، حسابدار و… توضیح دهید.

مطلب مرتبط: مزایای ثبت آگهی در سایت جاب ویژن

مراحل ثبت نمونه آگهی استخدام در سایت جاب ویژن

در این بخش از مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که: «چگونه در جاب ویژن اگهی ثبت کنیم؟». برای انتشار اولین آگهی کافی است وارد پنل کارفرمایی شوید و روی ثبت آگهی جدید در بالای صفحه کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید تمام مشخصات موردنظر خود برای موقعیت شغلی را مشخص کنید. برای ثبت آگهی استخدام کلیک کنید.

عنوان شغلی

عنوان شغلی را شفاف و جزئی بنویسید. هراندازه دقیق‌تر عنوان شغلی را بنویسید، سریع‌تر می‌توانید نیروی موردنظر خود را پیدا کنید.

امکان دورکاری

در کنار عنوان شغلی، گزینه دورکاری وجود دارد؛ اگر موقعیت شغلی امکان دورکاری دارد، این گزینه را علامت بزنید. توجه داشته باشید که با شرایط پاندمی کرونا روزبه‌روز کارجویان تمایل بیشتری برای مشاغل دورکاری پیدا می‌کنند. به شکلی که فرصت‌های دورکاری متقاضیان زیادی پیداکرده است.

گروه شغلی و صنعت

در این قسمت گروه شغلی مربوطه را از بین 51 گروه شغلی مختلف انتخاب کنید. لطفا دقت داشته باشید که گروه شغلی حتما مرتبط با عنوان شغلی باشد.

سطح ارشدیت

موقعیت شغلی موردنظر شما در چه سطح و رده شغلی قرار دارد؟ سطح ارشدیت آن را بر اساس کارمند، کارشناس، کارشناس ارشد، مدیر میانی، معاونت و مدیر ارشد انتخاب کنید.

نوع همکاری

نحوه همکاری موردنظر خود را بر اساس «تمام‌وقت»، «پاره‌وقت» یا «قراردادی/پروژه‌ای» انتخاب کنید. اگر نحوه همکاری و ساعات کاری متغیر و انعطاف‌پذیر است، گزینه بعدی یعنی «تمام‌وقت یا پاره‌وقت» را انتخاب کنید.

موقعیت مکانی

نام کشور محل کار (که معمولا ایران است) و همچنین شهر محل کار را انتخاب کنید.

بازه حقوقی موردنظر

در این قسمت باید حقوقی را که برای موقعیت شغلی در نظر گرفته‌اید، وارد کنید. برای تسهیل در انتخاب، جاب ویژن چندین بازه حقوقی را به شما پیشنهاد می‌کند. شما از بین آن‌ها مجاز به انتخاب یک مورد هستید.

این بازه حقوقی به سیستم هوشمند انطباق رزومه جاب ویژن کمک می‌کند تا رزومه‌ها را بر اساس شرایط و حقوق پیشنهادی بررسی و درصد انطباق آن‌ها با نمونه آگهی استخدام شما را مشخص کند. به‌این‌ترتیب، با توجه به درصد انطباق می‌توانید ارزیابی بهتری از متقاضیان داشته باشید.

لازم به ذکر است شما می‌توانید مشخص کنید که آیا این بازه حقوقی به کارجویان نمایش داده شود یا خیر. هرچند بر اساس تجربه‌‌ می‌توان گفت که موقعیت‌هایی که حقوق را نمایش می‌دهند، معمولا با استقبال بهتری مواجه می‌شوند و خروجی بهتری خواهند داشت.

تسهیلات و مزایا

این قسمت جزء موارد الزامی نیست و اجباری برای تکمیل آن وجود ندارد؛ اما به دلایلی که در بخش ابتدایی مقاله توضیح دادیم، تکمیل آن را توصیه می‌کنیم. تا اینجا تمام موارد مربوط به شرایط شما به‌عنوان کارفرما برای استخدام نیرو بود و درواقع، بخش اعظم آگهی مربوط به شرایط مورد انتظار از کارجویان است؛ اما بخش تسهیلات و مزایا در حقیقت، خدمات و مزایایی است که کارجو در ازای همکاری با شما به دست می‌آورد.

روز و ساعت کاری

اکثر مشاغل بر اساس قانون کار و به‌صورت 44 ساعت در هفته هستند؛ اما اگر در برنامه کاری این موقعیت شغلی ساعات کاری متغیر، شیفتی و… وجود دارد، می‌توانید در این قسمت تایپ کنید. همچنین چنانچه این شغل نیاز به سفرهای کاری دارد، حتما آن را در نمونه آگهی استخدام کارخانه یا شرکت خود قید کنید.

شرح شغل و وظایف

این بخش، قسمت اصلی در نمونه آگهی استخدام ارتش، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی است. در این کادر می‌توانید جزئیات و توضیحات کامل شغل و الزامات شغلی موردنظر خود را بنویسید. مجددا تأکید می‌کنیم هراندازه شرح شغل کامل‌تر و واضح‌تر باشد، متقاضیان مناسب‌تری برای شما رزومه ارسال خواهند کرد.

شرایط احراز شغل

در این بخش به بررسی و معرفی بخش‌های مرتبط با شرایط احراز شغل در متن نمونه آگهی استخدام می‌پردازیم:

بازه سنی

در این قسمت حداقل و حداکثر سن موردنظر برای احراز این موقعیت شغلی را انتخاب کنید. در سایت کاریابی جاب ویژن، حداقل سن 18 سال و حداکثر سن 50 سال تعریف‌شده و توصیه می‌کنیم بازه سنی را حتی‌الامکان محدود نکنید تا امکان انتخاب از طیف وسیع‌تری از متقاضیان را داشته باشید.

جنسیت

درصورتی‌که جنسیت نیروی کار برای شغل اهمیت دارد، در این قسمت آن را انتخاب کنید. چنانچه جنسیت ملاک مهمی برای استخدام نیست، گزینه «تفاوتی ندارد» را انتخاب بفرمایید.

وضعیت سربازی برای آقایان و محل سکونت متقاضی را در قسمت بعدی می‌توانید انتخاب کنید. البته این دو مورد الزامی نیستند؛ اما مشخص کردن آن‌ها به غربالگری متقاضیان کمک بسزایی خواهد کرد.

میزان سابقه کاری

بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند کارجویانی را استخدام کنند که تجربه و سابقه کاری در حوزه مرتبط را داشته باشند. در این صورت، می‌توانید میزان سابقه را بر اساس سال مشخص کنید و چنانچه تمایل به جذب نیروی کارآموز دارید، گزینه «فرصت شغلی کارآموزی» را انتخاب کنید.

میزان تحصیلات و مدرک دانشگاهی

اگرچند نمونه آگهی استخدام را در سایت جاب ویژن مشاهده کنید، خواهید دید که در برخی از مشاغل و موقعیت‌های شغلی، داشتن تحصیلات مرتبط ضروری است. بااین‌حال، در برخی دیگر از مشاغل داشتن مدرک تحصیلی خاص، شرط اصلی و لازم برای احراز شغل به‌حساب نمی‌آید. تکمیل این قسمت الزامی نیست؛ اما مطمئنا به جذب نیروی مناسب‌تر کمک خواهد کرد.

آشنایی با زبان‌های خارجی

امروزه در اکثر مشاغل آشنایی نسبی با زبان انگلیسی یک ضرورت محسوب می‌شود و اغلب کارفرمایان این مورد را جزء شرایط استخدامی قرار می‌دهند. علاوه بر این، در مشاغل مختلف ممکن است به تسلط بر یک‌زبان خارجی دیگر مانند فرانسوی، عربی، آلمانی و… نیاز باشد. در این قسمت شما می‌توانید از بین زبان‌های خارجی پرکاربرد، زبان موردنظر را انتخاب کنید و سطح مهارت و تسلط موردنیاز را مشخص نمایید.

نرم افزارهای موردنیاز

در دنیای امروز، تقریباً هیچ شغلی بدون کمک نرم‌افزارهای دیجیتال قابل انجام نیست و شاغلین در هر گروه شغلی، حداقل به یک یا چند نرم‌افزار باید تسلط داشته باشند. در این قسمت، نرم‌افزارهای لازم برای احراز موقعیت شغلی را مشخص کنید.

به‌صورت پیش‌فرض چندین نرم‌افزار پرکاربرد و عمومی مانند نرم‌افزارهای آفیس نمایش داده‌شده‌اند؛ اما چنانچه نرم‌افزار دیگری موردنظر شما است از قسمت «جستجو» نام نرم‌افزار را انتخاب کنید تا به کارت نمونه آگهی استخدام افزوده شود.

وزن دهی شاخص‌ها و انتشار نمونه آگهی استخدام

ثبت مشخصات به پایان رسید و حال کافی است میزان اهمیت و اولویت شاخص‌ها را مشخص کنید تا سیستم هوشمند انطباق جاب ویژن بتواند درصد انطباق رزومه‌های کارجویان با آگهی استخدام شما را ارزیابی کند.

شما می‌توانید میزان اولویت هریک از موارد آگهی مانند سن، جنسیت، حقوق، سابقه کار و… را مشخص کنید و با وزن دهی، میزان اهمیت آن را تعیین کنید. سپس روی انتشار آگهی کلیک کنید و منتظر دریافت رزومه از سوی کارجویان باشید.

آگهی شغلی

چه مدت طول می‌کشد تا آگهی منتشر شود؟

بعد از ثبت نهایی نمونه آگهی استخدام، آگهی شما در وضعیت در انتظار تایید قرار خواهد گرفت و کارشناسان ما پس از بررسی، اطلاعات آن را در کمتر از نصف روز کاری تایید و منتشر می‌کنند. درصورتی‌که در متن یا اطلاعات آگهی مشکل یا مغایرتی وجود داشته باشد، کارشناسان پشتیبانی با شما تماس خواهند گرفت و نسبت به رفع و اصلاح آن شما را در جریان خواهند گذاشت.

توجه داشته باشید تا زمانی که آگهی شما در حالت پیش‌نویس باشد و روی دکمه ثبت نهایی کلیک نکرده باشید، امکان فعال کردن و انتشار آن وجود نخواهد داشت.

آیا پس از انتشار نمونه آگهی استخدام امکان ویرایش و تغییر محتوای آن وجود دارد؟

تا زمانی که آگهی در حالت پیش‌نویس قرار دارد، امکان ویرایش و تغییر اصلاح اطلاعات آن را دارید؛ بنابراین قبل از کلیک روی ثبت نهایی، چندین بار اطلاعات نمونه آگهی استخدام را با دقت مطالعه بفرمایید.

پس از انتشار، امکان ویرایش آگهی از سوی شما وجود نخواهد داشت؛ اما چنانچه نیاز به ویرایش و اصلاح اطلاعات آگهی را داشتید، کافی است درخواست خود را از طریق ایمیل یا چت آنلاین با کارشناسان ما مطرح کنید تا در اسرع وقت، ویرایش‌های موردنظر شما اعمال شود. برای درج آگهی استخدامی کلیک کنید.

چه اطلاعاتی از کارفرما به کارجویان نمایش داده می‌شود؟

هنگامی‌که به‌عنوان کارفرما در سایت جاب ویژن اکانت می‌سازید، لازم است اطلاعاتی مانند نام شرکت، لوگو، توصیف سازمان، ایمیل، شماره تماس و همچنین روزنامه رسمی (در صورت وجود) را تکمیل کنید؛ اما ممکن است این سوال برای کارفرمایان و مسئولین منابع انسانی پیش بیاید که چقدر از این اطلاعات برای کارجویان قابل‌مشاهده است و در نمونه آگهی استخدام چه اطلاعاتی از کارفرما نمایش داده می‌شود.

این اطلاعات به کارجویان کمک می‌کند شناخت بیشتری از سازمان شما داشته باشند و با دید بهتری برای شما رزومه ارسال کنند. اگر یک نمونه آگهی استخدام را در سایت جاب ویژن مشاهده کنید، خواهید دید که اطلاعات کلی شرکت مانند نام، لوگو، تاریخچه فعالیت شرکت و تعداد کارکنان به کارجویان نمایش داده می‌شود. به‌این‌ترتیب، اطلاعاتی مانند نام صاحب اکانت، ایمیل و شماره تماس او و همچنین روزنامه رسمی سازمان در دسترس کارجویان قرار نخواهد گرفت.

جمع‌بندی

جاب ویژن مورداعتمادترین سایت‌ کاریابی آنلاین در ایران است. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر برای تامین نیروی انسانی و جذب و استخدام متخصصین، به این سایت اعتماد می‌کنند. فرآیند ثبت آگهی کار چندان سختی نیست و کارفرمایان می‌توانند با درج اطلاعات، شرایط و الزامات شغلی موردنظر، به‌راحتی اولین آگهی خود را منتشر کنند.

در این مقاله کوشیدیم با بررسی یک نمونه آگهی استخدام، تمامی این مراحل را از صفرتا صد بررسی کنیم تا اگر ابهامی وجود دارد، برطرف شود. علاوه بر این، کارشناسان پشتیبانی و اکانت منیجر جاب ویژن همواره آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به کارفرمایان محترم هستند. امیدواریم به کمک سایت استخدامی جاب ویژن بتوانید هرچه سریع‌تر نیروی متخصص و حرفه‌ای موردنظر خود را پیدا کنید.

نویسنده

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه