فریلنسینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نوشته شده توسط نورا تاجدینی
زمان مطالعه: 9دقیقه
فریلنسینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

فریلنسینگ به فرآیند پیدا کردن مشتری، قبول سفارش، انجام پروژه، تحویل پروژه و کسب درآمد از طریق اینترنت و بدون نیاز به حضور در محل کار و کار کردن برای یک سازمان حقوقی گفته می‌شود. شما می‌توانید این کار را در هر جایی که تمایل دارید، انجام دهید. به علاوه، می‌توانید هر زمانی از شبانه‌روز که راحت‌تر هستید، کار خود را پیش ببرید. در اینجا خواهیم گفت که فریلنسینگ چیست، چه مزایا و معایبی دارد و چگونه می‌توانید از این راه کسب درآمد کنید.

اگر فکر می‌کنید که چنین شغلی برای شما مناسب است، می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی در جاب ویژن مراجعه کرده و در میان آگهی‌های استخدامی، شغل مناسب خود را جستجو کنید.

استخدام

فریلنسینگ چیست؟

حتماً در ابتدای کار می‌خواهید بدانید که فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست؟ تعریف مشخصی برای واژه فریلنسینگ وجود ندارد. شاید بتوان گفت که مشاغل فریلنس، به مشاغلی گفته می‌شوند که در آن‌ها، فرد بدون وابستگی به یک سازمان خاص یا کار کردن برای یک شخص دیگر، از مهارت‌های خودش برای خدمات‌دهی به مشتریان مختلف بهره می‌گیرد.

اما عنصر اصلی فریلنسینگ چیست؟ در واقع، یک عنصر کلیدی در این نوع شغل، خوداشتغالی است. تقریباً تمامی این مشاغل، به اینترنت وابسته هستند و نیازی به ارتباط حضوری با مشتری یا حضور در محل کار مشخصی ندارند. بنابراین، می‌توان عناصر کلیدی دیگر در این نوع مشاغل را اینترنت و دورکاری دانست. این مشاغل تقریباً همیشه به صورت پروژه‌ای هستند و هیچ‌گاه پرداخت براساس ساعات کاری انجام نمی‌شود. فردی که از این راه درآمد دارد، به ازای هر پروژه دستمزدی را که حاصل توافق دوطرفه با کارفرما است، دریافت می‌کند.

بنابراین، می‌توان مشاغل فریلنس را نوعی خوداشتغالی فردی، پروژه‌ای و اینترنتی در نظر گرفت که شخص به صورت دورکاری و برای کارفرما‌های مختلف انجام می‌دهد. اما علت نامگذاری این نوع شغل به عنوان فریلنسینگ چیست؟

ریشه واژه freelance به سده نوزدهم باز می‌گردد. در آن زمان، به فرد مزدوری که برای هر قوم یا شخصی که پول بیشتری به او می‌داد، می‌جنگید، فریلنس گفته می‌شد. معنی واژه lance، سلاح بلند شوالیه‌هاست که در دوئل‌های شوالیه‌ای، از آن سوار بر اسب استفاده می‌کردند. به مرور زمان، این واژه به تدریج معنی مستقلی به خود گرفت.

مطلب مرتبط: چگونه فریلنسر شویم؟

تفاوت مشاغل استخدامی با فریلنسینگ چیست؟

  • طول مدت قرارداد: فریلنسر‌ها معمولاً قرارداد‌هایی کوتاه‌مدت و پروژه‌ای با کارفرمایان امضا می‌کنند. در مقابل، پرسنل یک سازمان، قرارداد‌هایی بلندمدت (حداقل یک ساله) با کارفرما می‌بندند. البته معمولاً برای پروژه‌های کوچک، قراردادی امضا نمی‌شود و تمام توافق‌ها به صورت از راه دور تلفنی یا اینترنتی و کاملاً غیر رسمی هستند.
  • دستمزد: این مشاغل فاقد دستمزد ثابت هستند. اما مشاغل تمام وقت، دستمزد ثابت ماهیانه دارند که در قرارداد آن‌ها ذکر شده است. همان‌طور که گفته شد، دستمزد این نوع مشاغل به صورت پروژه‌ای پرداخت می‌شود.
  • مالیات: شغل‌هایی که فاقد قرارداد‌های استخدامی و بیمه هستند، مشمول مالیات نمی‌شود. بخشی از دستمزد افراد در کار‌های سازمانی به اداره مالیات پرداخت می‌شود.
  • بازنشستگی: از آن‌جایی که شغل‌های اینچنینی فاقد بیمه هستند، بنابراین بازنشستگی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. با این حال، شخص می‌تواند خودش را بیمه کند و بعد‌ها از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شود. این در حالی است که افرادی که برای سازمان‌های دولتی یا خصوصی کار می‌کنند، باید مطابق با قانون وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، توسط سازمان مربوطه بیمه شوند.
  • فضا و امکانات: فریلنسر باید امکانات و فضای کار را برای خودش فراهم کند. یکی از ابزار‌های کار ضروری این نوع کار، یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ است. این افراد می‌توانند از منزل خود، کتاب‌خانه‌های عمومی یا هر فضای راحت دیگری که بتوانند بنشینند و با دسترسی به برق و اینترنت کار خود را انجام دهند، به عنوان محل کارشان استفاده کنند. این در حالی است که در مشاغل سازمانی حضوری فراهم آوردن مکان و امکانات، برعهده شرکت است.
  • منابع کار: منابع کار فریلنسینگ چیست؟ کسانی که freelance کار می‌کنند، باید برای خودشان کار و مشتری پیدا کنند. در مقابل، کسی که در استخدام ثابت یک سازمان است، وظیفه‌ای در قبال پیدا کردن کار برای خودش ندارد و صرفاً باید کار‌هایی که کارفرما به او می‌سپارد، در ساعات کاری تعیین‌شده در قرارداد انجام دهد. هرگونه کار خارج از این محدوده زمانی در مشاغل سازمانی، مشمول پرداخت اضافه‌کاری از سوی کارفرما است.

مزایا و معایب فریلنسینگ چیست؟

هرچند که شاید برخی از کسانی که به فریلنسینگ برای کسب درآمد روی می‌آورند، کسانی هستند که گزینه دیگری ندارند؛ اما این دسته از شغل‌ها، مزیت‌هایی هم دارند و بعضی از افراد کاملاً به انتخاب خود، وارد این کار می‌شوند. در ادامه مزیت‌ها و معایب مشاغل فریلنسری را بررسی خواهیم کرد.

مزیت ها و معایب فریلنسینگ

 

معایب فریلنسرینگ چیست؟

بسیاری از افراد با امید کار بین‌المللی و کسب درآمد دلاری وارد حوزه فریلنسینگ می‌شوند. اما در مورد چالش‌های این نوع کار چیزی نمی‌دانند. در ابتدا باید تحقیق کنید که فریلنسینگ دلاری چیست و سپس با معایب و چالش‌های فریلنسینگ آشنا شوید.

باید پروژه‌ها را در زمان خواسته‌شده توسط مشتریان تحویل دهید

بعضی از مشتری‌ها کار‌های سنگینی به شما می‌دهند و از شما می‌خواهند که آن‌ها را در مدت‌زمانی کوتاه تحویل دهید. اکثر کسانی که در این کار هستند، نمی‌توانند سفارش‌های زیادی را رد کنند. زیرا درآمد ثابتی ندارند و هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش بعدی چه زمانی به دست شما می‌رسد. بنابراین، باید اکثر سفارش‌هایی که پول خوبی دارند را بپذیرید. این سفارش‌ها می‌توانند کار‌های دشواری باشند و حتی مجبور باشید برای انجام آن‌ها در زمان خواسته‌شده توسط مشتری، چندین شبانه‌روز نخوابید.

هیچ تضمینی برای سفارش بعدی وجود ندارد

اکثر کسانی که به عنوان فریلنسر کار می‌کنند، نمی‌توانند تبلیغات گسترده و موفقی داشته باشند. به علاوه، در این بازار، دست روی دست زیاد است و بعضی‌ها، به ویژه خانم‌ها با درآمد‌های بسیار پایینی که شاید برای خیلی‌ها به صرفه نباشند، کار می‌کنند. به همین دلیل، گاهی اوقات ممکن است مجبور باشید مدت‌های طولانی در انتظار یک سفارش بمانید و در زمان‌هایی دیگر ممکن است تعداد سفارش‌ها آنقدر زیاد باشد که مجبور باشید سفارش‌های بسیار خوبی را رد کنید.

رسیدن به درآمد مناسب از این راه، ممکن است مدت زیادی طول بکشد

راه رسیدن به درآمد مناسب از فریلنسینگ چیست؟ وقتی خودتان بدون هیچ سازمانی قوی که بخواهد از شما پشتیبانی کند، بخواهید برای خودتان مشتری پیدا کنید، کار بسیار سختی در پیش دارید. اکثر مشتریانی که به سراغ شما می‌آیند، به واسطه دوستان و آشنایانتان با شما ارتباط برقرار می‌کنند. تعداد این سفارش‌ها معمولاً خیلی پایین است و پول چندانی در اختیار شما نمی‌گذارد تا در مقیاس وسیع بازاریابی کنید.

تنها در صورتی که بتوانید رضایت مشتریان اولیه را کسب کنید، این شانس را دارید که آن‌ها اطلاعات تماس شما را در اختیار دوستان و آشنایان خود بگذارند و شبکه مشتریان شما به مرور زمان بزرگ‌تر شود که البته این روند معمولاً سریع نیست. به علاوه، مشتریان تنها زمانی حاضر هستند پول خوبی به شما بدهند که کیفیت کار و تجربه شما اثبات‌شده باشد.

مدیریت زمان در این کار دشوار است

وقتی با چند مشتری مستقل کار می‌کنید، ممکن است آن‌ها کار‌هایی از شما بخواهند که با برنامه‌های زمانی یکدیگر تداخل داشته باشند. بنابراین شما کار دشواری برای مدیریت زمان پروژه‌های مختلف دارید. همانطور که در بالا اشاره شد، ممکن است در یک بازه زمانی طولانی هیچ سفارشی به سراغ شما نیاید و در یک بازه زمانی کوتاه، سفارش‌های متعددی پیش روی شما باشد.

بیمه و مزایایی از سوی کارفرمایان دریافت نمی‌کنید

اگر می‌خواهید بدانید که معایب فریلنسنیگ چیست، باید به این موضوع توجه داشته باشید که در مشاغل فریلنسری شما بیمه و مزایای مشاغل ثابت را ندارید. از آن جایی که قرارداد‌های شما با کارفرمایان به صورت پروژه‌ای و کوتاه‌مدت است، آن‌ها مجبور نیستند شما را بیمه کنند. به علاوه، هیچ مزایایی مثل اضافه‌کاری، پاداش، عیدی و سنوات در این کار‌ها به شما پرداخت نمی‌شود. بنابراین، اگر به فکر بازنشستگی خود هستید، باید به شخصه خودتان را بیمه کنید.

ساخت رزومه حرفه ای

اکثر پروژه‌ها را باید بدون قرارداد رسمی بپذیرید

از آن‌جایی که بسیاری از پروژه‌ها در این کار کوچک‌تر از آن هستند که بخواهید برای آن‌ها قرارداد رسمی با مشتری ببندید، ممکن است گاهی اوقات با مشتری‌های بدحساب مواجه شوید که دستمزدتان را با تأخیر پرداخت کنند یا حتی از پرداخت دستمزد شما طفره بروند. متأسفانه معمولاً در چنین مواردی، کار زیادی از شما بر نمی‌آید.

مزایای فریلنسرینگ چیست؟

حالا که می‌دانید معایب فریلنسینگ چیست، باید با مزایای این نوع مشاغل هم آشنا شوید.

ساعات کاری منعطف

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چنین کار‌هایی این است که می‌توانید هر ساعتی از شبانه‌روز که ترجیح می‌دهید، کار خود را انجام دهید. برای مثال می‌توانید در ساعات اداری به کار‌های اداری شخصی خود برسید، سر کلاس درس خود حاضر شوید، یا یک شغل تمام‌وقت سازمانی داشته باشید و هنگام شب، روی پروژه‌های خود کار کنید.

یکی از مزیت‌های فریلنسری این است که هر چه بیشتر کار کنید، درآمد بیشتری خواهید داشت. به علاوه، شما در پذیرش سفارش‌ها مختار هستید و می‌توانید در مواقعی که می‌خواهید برای کار‌های دیگر وقت بگذارید، سفارشی تحویل نگیرید. کسانی که در از این مشاغل کسب درآمد دارند، می‌توانند هر زمانی که می‌خواهند به برنامه‌های دیگر مثل سفر و… بپردازند و هیچ محدودیتی از این نظر ندارند.

البته دقت داشته باشید که این مزیت ممکن است در صورت بی‌برنامگی و بی‌نظمی شما، به یک ایراد تبدیل شود و جلوی پیشرفتتان را بگیرد. اجازه ندهید انعطاف‌پذیری ساعات کاری، نظم و برنامه‌ریزی شما را به هم بریزد. سعی کنید طبق یک برنامه زمانی مشخص کار‌های خود را پیش ببرید و ساعات مشخصی را در روز کار کنید. در غیر این صورت، به هیچ وجه نمی‌توانید از این روش درآمد خوبی داشته باشید.

یکی از استراتژی‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از کم‌کاری استفاده کنید، سیستم پاداش و تنبیه است. به این صورت که اگر توانستید کار را زودتر از زمانی که برای آن در نظر گرفته‌اید، انجام دهید به خود پاداش دهید و برای مثال، یک نصف روز به جای کار روی پروژه، وقتتان را به کار‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید، مثل تماشای فوتبال و… اختصاص دهید. در مقابل، اگر نتوانستید کار را در ساعتی که مشخص کرده‌اید انجام دهید، روز بعد، از وقت فراغت خود کم کرده و به پروژه‌هایتان اختصاص دهید.

استقلال در کار

اگر می‌خواهید بدانید که مزایای فریلنسینگ چیست، نباید مزیت مهم استقلال در کار را فراموش کنید. هیچ کس دوست ندارد برای دیگران کار کند و از دستورات کسی پیروی نماید. با این حال، تمام کسانی که در سازمان‌های مختلف مشغول هستند، اگر می‌خواهند ارتقاء شغلی بگیرند یا کار خود را حفظ نمایند، مجبورند از کسانی جایگاه سازمانی بالاتری دارند، حرف‌شنوی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مزایای freelancing این است که شما برای کسی کار نمی‌کنید و صاحب کسب‌وکار خود هستید. هر چند که باید سفارش‌های مشتری‌ها را انجام دهید، اما می‌توانید از هر مشتری که می‌خواهید، سفارش قبول کنید و اگر آبتان با مشتری در یک جوی نمی‌رود، این اختیار را دارید که سفارش او را رد کنید.

دستمزدتان را خودتان تعیین می‌کنید

شما به عنوان یک فریلنسر این اختیار را دارید که هر قیمتی روی کار‌های خود بگذارید. معمولاً پولی که از یک کار سازمانی مشابه می‌گیرید، کمتر از پولی است که می‌توانید از این طریق به دست بیاورید. البته مشکلی که در کار‌های فریلنس وجود دارد، این است که برخی از افراد با دستمزد‌های بسیار پایینی کار می‌کنند و از آن‌جایی که فریلنسر‌ها صنف ندارند که نرخی برای کار‌ها تعیین کند، بازار خراب می‌شود. با این حال، اگر کیفیت کارتان بالاتر از دیگران باشد، قطعاً مشتریان زیادی حاضر خواهند بود که پول بیشتری بپردازند، اما کارشان را شما انجام دهید.

نیازی به سرمایه اولیه ندارد

یکی از دلایلی که خیلی‌ها این روز‌ها وارد بازار کار freelancing می‌شوند، این است که این مشاغل، سرمایه اولیه و امکانات زیادی نمی‌خواهند. تنها چیزی که شما برای اینگونه مشاغل اینترنتی در منزل نیاز دارید، یک کامپیوتر شخصی است. البته ممکن است برای کسب مهارت‌های جدید مثل سئو، مترجمی زبان، برنامه‌نویسی، گرافیک و… نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی داشته باشید. اما اگر در حال حاضر مهارتی دارید که می‌توانید از آن به صورت freelance استفاده کنید، برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود تنها کافی است که لپ‌تاپ خود را روشن کنید. حتی بعضی از این مشاغل (مانند تولید پادکست یا مدیریت یک صفحه اینستاگرام یا تلگرام) را با یک گوشی هوشمند نیز می‌توان انجام داد. اگر مهارت کافی برای شروع چنین کاری را ندارید و می‌خواهید بدانید که راه ورود به مشاغل فریلنسینگ چیست، می‌توانید در دوره‌های آموزشی معتبر جاب ویژن شرکت کنید.

چه کار‌هایی را می‌توان به صورت فریلنسینگ انجام داد؟

جواب این سؤال خیلی ساده است: هر کار را که بتوانید صفر تا صد آن (پیدا کردن کار، پذیرش سفارش، انجام کار و ارسال آن به مشتری) را با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و اتصال اینترنت انجام دهید. در ادامه فهرستی از چنین مشاغلی را برای شما آماده کرده‌ایم:

چه کارهایی را می توان به صورت فریلنسینگ انجام داد

  • حسابداری/کتابداری
  • طراحی گرافیکی
  • مدیریت پروژه
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • منشی مجازی
  • طراحی/توسعه وب
  • تولید محتوای متنی یا صوتی (پادکست)
  • ترجمه
  • ویراستاری
  • دیتا اینتری
  • کپی رایتینگ
  • برنامه‌نویسی
  • مدیریت سایت
  • توسعه اپلیکیشن
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو

راه ورود به مسیر فریلنسینگ چیست؟

چگونه فریلنسر شویم؟

حالا که به این سؤال پاسخ دادیم که فریلنسر کیست و از مزایا و معایب شغلی freelancing برای شما گفتیم، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که چگونه فریلنسر شویم و راه ورود به مسیر فریلنسینگ چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، این مشاغل نیازی به امکانات و سرمایه خاصی ندارند. تنها چیزی که برای شروع می‌خواهید، یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت است. البته، لازم است که مهارتی داشته باشید تا بتوانید آن را به مشتریان خود عرضه کرده و کسب درآمد کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین حوزه تخصصی است. در گام اول می‌توانید در دوره فریلنسری شرکت کنید. می‌توانید آموزش رایگان در این زمینه را در یوتیوب ببینید.

سپس باید مشتری پیدا کنید. یکی از روش‌ها برای انجام این کار، شبکه‌سازی از طریق دوستان و آشنایان است. روش‌های دیگری مثل تبلیغات گسترده مثل تبلیغات و همکاری با سایتهای فریلنسری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

راه دیگر این است که از طریق صفحه «فرصت‌های شغلی» در کاریابی جاب ویژن به دنبال آگهی های استخدام فریلنسر باشید. بسیاری از مشاغل دورکاری که در این صفحه پیدا می‌کنید، شباهت‌های زیادی به کار‌های فریلنس دارند و بعضی از کارفرمایان بدون اشاره به واژه‌هایی مثل فریلنسر یا فریلنسینگ، در واقع به دنبال کسانی مثل شما هستند. با روشن کردن فیلتر دورکاری در این صفحه، می‌توانید این آگهی‌ها را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی پاسخ این سؤال پرداختیم که فریلنسینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد. فریلنسینگ یک نوع خوداشتغالی پروژه‌ای است که شما صفر تا صد آن را با استفاده از یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت در هر مکانی که دوست دارید، انجام می‌دهید. تمامی مشاغلی که بتوان آن‌ها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، توسعه‌وب و توسعه اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و… می‌توانند نوعی شغل فریلنس باشند.

اگر به دنبال جواب این سؤال هستید که چگونه فریلنسر شویم، باید ابتدا حوزه تخصصی خود را مشخص کنید، مهارت‌های خود را تقویت نمایید و سپس از طریق کاریابی جاب ویژن برای آگهی‌های شغلی دورکاری و استخدام فریلنسر رزومه ارسال کنید.

منبع:

The balance small business

نویسنده

  • نورا تاجدینی

    من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گیلان هستم و از سال 1400 پا به عرصه تولید محتوا و سئو گذاشتم. در دوره تحصیلی‌ام به صورت پاره‌وقت با سازمان‌های معتبری در زمینه تولید محتوا همکاری کردم. بعد از اتمام دوره تحصیلاتم تصمیم گرفتم که به طور جدی در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده و به کسب و کار‌ها کمک کنم تا در چشم مخاطبانشان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد باشند. پس از کسب تجربه و شرکت در دوره‌های مرتبط موفق شدم که بسیاری از مقالاتم را به صفحه اول گوگل و دیگر موتور‌های جستجو برسانم. راه پیشرفت در زمینه کاری خودم را بی انتها می‌دانم و همیشه آماده یادگیری چیز‌های جدید هستم.

دسته بندی :
فریلنسر
بدون دیدگاه