۷ کلید موفقیت در برنامه‌نویسی به صورت فریلنسینگ

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
۷ کلید موفقیت در برنامه‌نویسی به صورت فریلنسینگ

یکی از بزرگ‌ترین امتیازهای داشتن دانش و مهارت برنامه‌نویسی، امکان کسب درآمد به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر است. فریلنسینگ، به کسب درآمد از طریق پذیرش پروژه‌ها از کارفرمایان مختلف، بدون نیاز به عقد قرار داد استخدامی با یک شرکت خاص گفته می‌شود. به کسی که فریلنسینگ انجام می‌دهد، فریلنسر می‌گویند.

فریلنسینگ مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به امکان کار در منزل، انعظاف‌پذیری بسیار زیاد شغل مثل انعطاف‌پذیری در ساعات و حجم کار، استقلال شغلی و تنوع در پروژه‌ها اشاره کرد. با این حال، همه برنامه‌نویس‌ها نمی‌توانند فریلنسرهای موفقی شوند. عواملی مثل روحیه انجام کار به صورت فردی و داشتن نظم و برنامه، از مهم‌ترین پارامترهایی هستند که می توانند روی موفقیت یک فریلنسر، اثر بگذارند.

استخدام

به علاوه، شروع کار به عنوان فریلنسر برنامه‌نویس، به ویژه برای کسانی که سرمایه زیادی ندارند، می‌تواند چالش بزرگی باشد؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که اولین مشتری چه زمانی با شما تماس خواهد گرفت. فریلنسینگ، امنیت شغلی بالایی ندارد؛ البته اگر به یک فریلنسر موفق و خوشنام در برنامه‌نویسی تبدیل شوید، بعید است روزی را بدون داشتن پروزه‌ای برای انجام دادن بگذارنید. به علاوه، درآمد یک برنامه‌نویس فریلنسر می‌تواند بسیار بیشتر از برنامه‌نویسی برای یک سازمان باشد.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم هفت کلید موفقیت در برنامه‌نویسی به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر را برای شما توضیح دهیم. با جاب ویژن همراه باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام به عنوان برنامه نویس

نکاتی ضروری که هر برنامه نویس فریلنسری باید بداند

نیازمندهای فریلنسینگ

شما به عنوان برنامه‌نویس فریلنسر، فرصت‌هایی مشابه با برنامه‌نویسان تمام-وقت یا حتی برنامه‌نویسان پاره-وقت نخواهید داشت. شما باید در ابتدا، کسب و کار فریلنسینگ خود را محکم کنید. اینکه بتوانید بهترین پروژه‌های موجود را بر عهده بگیرید، کاملا به خود شما بستگی دارد. به ویژه اگر سرمایه زیادی نداشته باشید و نتوانید بازاریابی گسترده و قدرتمندی انجام دهید، در شروع کار، پیدا کردن مشتری واقعا دشوار خواهد بود.

بنابراین از ابزارهایی که برای بازاریابی در اختیار شما قرار دارند، مثل شبکه‌های اجتماعی، بیشترین استفاده را ببرید و از نهایت خلاقیت خود استفاده کنید تا اولین مشتری‌ها به سراغ شما بیایند. شاید شما بهترین برنامه‌نویس دنیا باشید اما اگر کسی شما را نشناسد، کسب و کارتان، ثبات لازم را نخواهد داشت.

مشتریان می‌خواهند بدانند که آیا واقعا مهارت‌ها و تخصص لازم را برای انجام پروژه‌های کوتاه-مدت و بلند-مدت آن‌ها دارید یا خیر. پس باید هوشمندانه‌ترین راه را برای نشان دادن مهارت‌های خود به آن‌ها پیدا کنید. در زیر، نکاتی را آورده‌ایم که به شما کمک می‌کنند کسب و کار خود را به عنوان برنامه‌نویس فریلنسر را راه بیاندازید:

  • برای خودتان بازاریابی کنید: یک وبسایت تعاملی و یک پروفایل در GitHub بسازید و پورتفولیو برنامه‌نویسی خود را در آن قرار دهید و پروژه‌هایی را که به انجام رسانده‌اید، معرفی کنید.
  • مجموعه مهارت‌های خود را گسترش دهید: یک برنامه‌نویس فریلنسر نباید هیچ پروژه‌ای را از دست دهد. بنابراین، برنامه‌نویسی که می‌خواهد از طریق فریلنسینگ درآمد داشته باشد، باید همه فن حریف باشد و بتواند به چندین زبان مختلف مثل جاوا اسکریپت و پایتون، برنامه‌نویسی کند. شما می‌توانید دوره‌های تخصصی برنامه‌نویسی را در سایت استخدام جاب ویژن و در صفحه «توانمندتر شو» پیدا کنید.
  • به روز باشید و در جریان ترندهای روز قرار بگیرید: شما به عنوان برنامه‌نویس باید همیشه به روز و از جدیدترین تحولات در فناوری و برنامه‌نویسی، آگاه باشید.
  • در یک زبان یا استک برنامه‌نویسی، متخصص شوید: با اینکه لازم است مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها را داشته باشید و بتوانید به زبان‌های متعددی برنامه‌نویسی کنید ولی بهتر است یک زبان یا استک برنامه‌نویسی را به عنوان تخصص خود، بهتر از بقیه یاد بگیرید و خود را با آن معرفی کنید. برای مثال می‌توانید متخصص برنامه‌نویسی پایتون، متخصص برنامه‌نویسی وب یا متخصص برنامه‌نویسی اپلیکیشن موبایل باشید و به زبان‌ها و استک‌های دیگر برنامه‌نویسی نیز آشنایی داشته باشید.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام برنامه نویس کلیک کنید.

  • با دیگر برنامه نویسان همکاری کنید: برنامه‌نویسان وقتی با هم دیگر همکاری می‌کنند می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند. پس خود را جزئی از جامعه پویای برنامه‌نویسان بدانید، در انجمن‌های برنامه‌نویسی فعال باشید و در توسعه پروژه‌های منبع-باز (open-source) مشارکت کنید.
  • محتوای مهمان بنویسید: بعضی از سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند که در آن‌ها، به عنوان مهمان، محتوا بنویسید. پس می‌توانید در سایت‌های محتوای مهمان مختص برنامه‌نویسی مشارکت داشته و بخشی از دانش خود را به اشتراک بگذارید تا رفته رفته، نام شما بر سر زبان‌ها بیافتد.

رزومه ساز

۷ کلید موفقیت به عنوان برنامه‌نویس فریلنسر در سال ۲۰۲۱

صنعت برنامه‌نویسی به طور پیوسته در حال تغییر است و به نظر می‌رسد این صنعت، در سال ۲۰۲۱ نیز رشد خود ادامه خواهد داد. شما برای اینکه به عنوان برنامه‌نویس فریلنسر از رقبای خود یک گام جلوتر باشید، باید در جریان ترندها و مفاهیم جدید در برنامه‌نویسی قرار بگیرید. شما باید بدانید که چه انتظاراتی از شما می‌رود و چگونه می‌توانید پروژه‌های جدید را انجام دهید.

در بخش‌های بعدی به شما می‌گوییم که باید به چه چیزهایی بیشترین توجه را داشته باشید. آشنایی با این موضوعات، به شما کمک می‌کند تا به برنامه‌نویس بهتری تبدیل شوید و شانس بیشتری برای دریافت پروژه‌های بهتر و بیشتر داشته باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای فریلنسینگ و کسب درآمد به صورت فریلنسری

۱- استفاده از روش‌های توسعه چابک

روش‌های توسعه چابک وب (agile web development methodologies) برای بهبود ارتباطات متقابل، حذف اتلاف وقت و افزایش سرعت کلی فرایندهای توسعه وب، طراحی شده‌اند. یک تیم چابک، پروژه را تحویل می‌گیرد و آن را به چندین اسپرینت (sprint به معنی چرخه‌های کوچک‌تری از کار که در کنار هم، کل پروژه را تشکیل می‌دهند) تقسیم‌بندی می‌کند. هر اسپرینت، بیشتر از چند هفته طول نخواهد کشید.

بعد از هر اسپرینت، تیم چابک با کارفرما (یا مشتری) دیدار می‌کتند تا هر دو طرف از روال انجام کد نویسی مطمئن شوند. سپس، تیم سعی می‌کند هر تغییری را که کارفرما یا مشتری می‌خواهد، ایجاد کند. این روش‌ تضمین می‌کند که برداشت‌های اشتباه از درخواست مشتری و توضیحات تیم به مشتری، به حداقل برسد. به علاوه، به تیم این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز، تغییرات مورد نظر مشتری را اعمال کند.

برای مثال ممکن است مشتری در میانه انجام پروژه تصمیم بگیرد که نیازمند وبسایتی برای پذیرش نوع خاصی از درگاه پرداخت مثل زرین پال است. یک تیم چابک، پس از جلسه با مشتری، این تغییر را در اسپرینت بعدی اعمال می‌کند. یک تیم توسعه معمولی (غیر چابک) ممکن است نتواند تغییر مورد نظر مشتری را اعمال و رضایت کامل مشتری را جلب کند.

دیگر ویژگی‌های روش توسعه چابک که در محبوبیت آن نقش دارند، به شرح زیر هستند:

  • جلسات کوتاه روزانه (نه بیش از ۱۵ دقیقه) برای ارزیابی کار و تعیین اهداف روزانه
  •  زبان مشترک بین تیم توسعه و مشتری یا کارفرما که از طریق آن با هم دیگر ارتباط دارند
  • برنامه‌ریزی زمانی چرخه‌ای

 ۲- تمرکز روی توسعه اپلیکیشن نیتیو

اپلیکیشن‌های نیتیو (Native) برای یک پلتفرم خاص مثل اپ استور اپل یا پلی استور گوگل طراحی می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا از سخت‌افزارهای خود، بهترین استفاده را ببرند. برای مثال، بازی‌هایی که در اپ استور اپل موجود هستند، برای دستگاه‌های iOS مثل آیفون‌ها و آیپدها، طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند و بازی‌هایی که در پلی استور می‌بینید، روی دستگاه‌های اندرویدی، بهترین عملکرد را دارند.

بعضی از شرکت‌ها، به این میزان از نیتیو بودن نیز قانع نمی‌شوند و زبان‌های برنامه‌نویسی خاص خودشان را توسعه می‌دهند. برای مثال، اپل، زبان برنامه نویسی Swift را دارد که با استفاده از آن می‌توان اپلیکیشن‌هایی نیتیو برای آیفون‌، آیپد و مک‌بوک‌ توسعه داد.

اگر به عنوان برنامه نویس فریلنسر کار می‌کنید، احتمالا اکثر پروژه‌های شما، مربوط به توسعه اپلیکیشن برای یک پلتفرم خاص هستند. بنابراین، بهتر است زبان‌های برنامه‌نویسی نیتیو را بیاموزید تا بهترین و بیشترین پروژه‌ها نصیب شما شود.

۳- کار با کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی

کلان داده ها و هوش مصنوعی

بسیاری از شرکت‌ها از داد‌ها برای تحلیل نحوه واکنش کاربران به وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک خود و هدف‌گیری هوشمندانه‌تر کاربران استفاده می‌کنند. چنین شرکت‌هایی و حتی سازمان‌های غیرتجاری و دولتی، مقادیر بسیار زیادی از داده‌های مرتبط با رفتار کاربران و اطلاعات شخصی آن‌ها را گردآوری می‌کنند و با تحلیل این داده‌ها، برای مثال می‌توانند بفهمند که کاربران در کجای صفحه، از سایت خارج می‌شوند، کدام صفحات در بیشترین میزان فروش نقش دارند و اطلاعات دموگرافیک مخاطبان اصلی آن‌ها چیست.

هوش مصنوعی می‌تواند یک گام فراتر برود و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، داده‌ها را تحلیل کند. با هوش مصنوعی می‌توان به صورت خودکار، محصولاتی را که کاربران ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشند تبلیغ کرد و با هدف تجربه کاربری بهتر، به سوالات کاربران جواب داد. همچنین، از هوش مصنوعی برای خودروهای خودران، منشی‌های مجازی مثل گوگل اسیستنت و بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شود.

تمامی شرکت‌ها، از سایت‌های تجارت الکترونیک گرفته تا شرکت‌های بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی و مؤسسات مالی از کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. چرا که کسب و کارها از شناخت کاربران و مخاطبان خود، سود زیادی می‌برند.

شما به عنوان برنامه‌نویس فریلنسر در سال ۲۰۲۱ باید با مفهوم هوش مصنوعی آشنا شوید و چندین زبان قابل کاربرد در هوش مصنوعی را بیاموزید. بعضی از مهم‌ترین این زبان‌ها عبارتند از:

  • پایتون
  • جاوا
  • راست (Rust)

۴- آشنایی با تحویل پیوسته

در فرآیند اولیه‌ی توسعه که فرایند «آبشار» (Waterfall) نام دارد، محصول پس از یک دوره‌ی طولانی، تحویل داده می‌شد. در مقابل، در متد و روش توسعه چابک، نرم‌افزار در انتهای هر اسپرینت، تحویل داده می‌شود. با این حال، بعضی از فرایندهای توسعه، نیازمند تحویل پیوسته هستند.

روش‌ DevOps به معنی تحویل پیوسته، خودکارسازی و ارتباطات محکم است. این روش‌، دیوارهای بین برنامه‌نویسان (Dev) و متخصصان فناوری اطلاعات (Ops) را حذف می‌کند. تحویل پیوسته به تیم DevOps این امکان را می‌دهد تا نتیجه کارش را به صورت پیوسته در طول فرآیند توسعه ببیند و آن را آنالیز کند.

در یک تیم DevOps، همه بخش‌های فرآیند توسعه به صورت همزمان رخ می‌دهند و کارهای اعضای تیم به صورت همزمان انجام می‌شود. یکپارچه‌سازی توسعه، تست، تحویل و سنجش بازخورد، همگی به صورت همزمان انجام می‌شوند. اعضای تیم DevOps، می‌توانند برنامه‌نویسان فول استک (برنامه‌نویسانی با هر دو سری مهارت‌های فرانت اند و بکند) باشند.

بعضی از ابزارهای منبع-باز تحویل پیوسته که می‌توانند برای شما مفید باشند، عبارتند از:

  • Buddy
  • Tomcat
  • Ant

۵- همکاری با تیم‌های ترکیبی به عنوان برنامه نویس فریلنسر

با ظهور فناوری‌های ویدئو کنفرانس و پلتفرم‌های مدیریت پروژه، شرکت‌ها نیازی به ملزم کردن پرسنل برای حضور در دفتر کار نمی‌بینند. آن‌ها می‌توانمند به شمار بیشتری از کاندیداهای تعیین صلاحیت شده در سراسر جهان دسترسی داشته باشند و با آن‌ها همکاری کنند.

با این حال، کارفرمایان، در اغلب موارد، یکی از کارکنان تمام-وقت خود را برای نظارت بر کار برنامه‌نویسان انتخاب می‌کنند. برای مثال، در یک تیم چابک، تمامی فرآیند، حول محور ارتباط بین یک تیم توسعه و نمایندگان شرکت، شکل می‌گیرد.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام و جذب برنامه نویس کلیک کنید.

۶- یکپارچه‌سازی اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء (Internet of Things یا به اختصار، IOT)، دستگاه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات به هم دیگر وصل می‌شوند. امروزه، شرکت‌هایی وجود دارند که خانه‌های هوشمند، گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، سیستم‌های روشنایی هوشمند، و خیلی اشیاء هوشمند دیگر می‌سازند که زندگی را برای انسان راحت‌تر می‌کنند. ساخت این اشیاء هوشمند نیازمند برنامه‌نویسی پیچیده و همکاری بین مهندسین و برنامه‌نویسان است.

شرکت‌ها، هنوز راه زیادی در حوزه اینترنت اشیاء پیش روی خود دارند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، اپلیکیشن‌ها، بسیاری از جنبه‌های جهان پیرامون ما را به طور کامل تحت کنترل بگیرند. این سیستم‌های هوشمند را می‌توان در صنعت و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار داد. حتی بیمارستان‌ها و سامانه‌های امنیتی و نظامی نیز می‌توانند از این سیستم‌ها بهره‌مند شوند. شما به عنوان یک برنامه‌نویس برای مشارکت در توسعه این نرم‌افزارها باید با حوزه‌های زیر آشنایی داشته باشید:

  • چگونه سنسورها در این دستگاه‌ها کار می‌کنند
  • چگونه باید رابط‌های کاربری این اشیاء را طراحی کرد تا بهترین تجربه کاربری را داشته باشند
  • چگونه می‌توان از زبان‌های سمت سرور مثل PHP و پایگاه‌های داده‌ای مثل SQL برای ساخت سرورهای ذخیره‌سازی داده‌ها برای این سامانه‌های هوشمند یکپارچه استفاده کرد

۷- آگاهی از سندرم سینک آشپزخانه

خزش محدوده (scope creep) که به سندرم سینک آشپزخانه نیز معروف است زمانی رخ می دهد که پارامترها در طول یک پروژه، گسترده‌تر می‌شوند. بنابراین، شما باید برای انجام پروژه، وقت و زمان بیشتری اختصاص دهید. اگر می‌خواهید به عنوان برنامه‌نویس فریلنسر، درآمد خوبی داشته باشید که با زحمات و وقت شما همخوانی داشته باشد، باید حد خزش محدوده را در شروع پروژه مشخص نمایید.

دلایل متعددی برای سندرم سینک آشپزخانه وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به عدم درک متقابل و سوء تفاهم بین مشتری و برنامه نویس فریلنسر و درخواست‌های لحظه آخری از طرف مشتری اشاره کرد. برای مثال، ممکن است یک مشتری شما را برای بازطراحی صفحه اصلی وبسایت خودش استخدام کند. بعد از اینکه شما کار را تمام کردید، مشتری از شما می‌خواهد که صفحات لندینگ را نیز بازطراحی کنید. شما پولی را که برای بازطراحی صفحه اصلی قبول کرده‌اید دریافت می‌کنید اما هیچ پولی برای بازطراحی صفحات لندینگ به شما پرداخت نمی‌شود.

بهترین کار برای جلوگیری از سندرم سینک آشپزخانه این است که پیش از شروع پروژه، با مشتری به طور کامل صحبت کنید و خواسته‌ها و انتظارات او را پیش از قیمت دادن، متوجه شوید. به علاوه، برای مشتری توضیح دهید که تغییرات ناگهانی در پروژه از طرف او با افزایش هزینه تمام شده برای پروژه همراه خواهد بود.

البته گاهی اوقات مشکل سندرم سینک آشپزخانه، غیر قابل اجتناب است. برای مثال، روش‌ توسعه چابک، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا در میانه انجام پروژه نیز درخواست تغییرات داشته باشند. با این حال، اگر مشتری، اولویت‌های جدیدی را به یک پروژه اضافه کند، باید اولویت‌های دیگر را بی‌خیال شود. وقتی شما درخواست‌های جدیدی از مشتری می‌گیرید، با آن‌ها کار کنید تا ببینید کدام جزئیات پروژه را می‌توانید فدای اولویت‌های جدید آن‌ها کنید تا پروژه خیلی بسط پیدا نکند.

جمع‌بندی

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید یک برنامه نویس فریلنسر موفق باشید. گفته شد که فریلنسینگ علی‌رغم تمامی مزایای خودش مثل ساعات کار منعطف، استقلال در کار، انعطاف‌پذیری بالا و اختیار در تعیین حجم کار، امکان کار در منزل و خیلی از مزایای دیگر، با چالش‌هایی مثل پیدا کردن مشتری نیز همراه است.

اگر می‌خواهید از فریلنسینگ درآمد خوبی داشته باشید، باید بتوانید از ابزارهای موجود برای تبلیغات و شناساندن خود به مشتریان بهره بگیرید. شما باید یک برند شخصی از خود بسازید و با تسلط به استک‌ها و زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، هیچ پروژه‌ای را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که فریلنسینگ به این معنی نیست که باید همیشه، به تنهایی کار کنید، بلکه شما می‌توانید با سایر برنامه‌نویسان همکاری و ارتباط داشته باشید و هرگز خود را منزوی نکنید.

جدا از اصولی که در رابطه با آن‌ها صحبت کردیم، رمز موفقیت یک برنامه‌نویس فریلنسر این است که از آخرین ترندها و فناوری‌ها آگاه باشد و متناسب با تغییرات دنیای فناوری و برنامه‌نویسی، مهارت‌های خود را گسترش دهد. برنامه‌نویسان فریلنسر در سال ۲۰۲۱ باید به یک زبان برنامه‌نویسی نیتیو مسلط باشند؛ زیرا بسیاری از سازمان‌ها به اپلیکیشن‌های نیتیو روی آورده‌اند. همچنین، آشنایی با مفاهیم کلان داده‌ها و هوش مصنوعی می‌تواند پروژه‌های متعددی در دهه پیش رو برای شما به همراه داشته باشد. موضوعاتی مثل اینترنت اشیاء نیز در سال‌های آینده، از اهمیت زیادی در برنامه‌نویسی برخوردار خواهند بود.

آشنایی با جدیدترین روش‌‌ها و متد‌ها در حوزه توسعه اپلیکیشن مثل توسعه چابک و توسعه پیوسته نیز می‌تواند سرعت کار شما را بیشتر و خروجی کارتان را بهتر کند. همچنین می‌توانید همزمان در چندین تیم برنامه‌نویسی عضو باشید تا هیچ وقت بیکار نباشید.

نکته آخر اینکه اگر می‌خواهید به عنوان یک برنامه‌نویس فریلنسر، درآمد مناسبی از کار خود داشته باشید و زحمات بی‌حاصل نکشید، باید مراقب یک دام مخفی به نام سندرم سینک ظرفشویی باشید؛ شما باید قبل از شروع پروژه، در رابطه با کوچکترین جزئیات با مشتری صحبت کنید و برای او توضیح دهید که هر تغییر در طول روند توسعه از طرف مشتری، با افزایش هزینه‌ همراه خواهد بود.

در صورتی که احساس می‌کنید نمی‌توانید یک برنامه نویس فریلنسر موفق باشید، به هیچ عنوان نگران نباشید! شما می‌توانید از طریق ارسال رزومه در سایت استخدام جاب ویژن برای آگهی‌های استخدام برنامه‌نویسی، یک شغل عالی برای خود پیدا کنید.

منبع: Upwork

نویسنده

دسته بندی :
فریلنسر
بدون دیدگاه