چطور با یک مدیر بد کار کنیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
چطور با یک مدیر بد کار کنیم؟

هیچ چیز در محیط کار مخرب‌تر از یک مدیر نالایق نیست، به ویژه اگر بعد از فرآیند استخدام متوجه این موضوع شوید. معمولا اکثر کارمندان در دوران کاری خود برای یک بار هم که شده تجربه کار کردن با یک مدیر بد را دارند.

استخدام

کارمندان، مدیری را دوست دارند که با سبک مدیریتی مناسب شرایط کاری را سازماندهی کند و درک درستی از تئوری‌های مدیریتی منسجم داشته باشد؛ با این حال، به نظر شما در مواجه با مدیران بد چه کاری از دست کارمندان برمی‌آید؟

در این مطلب از سایت جاب ویژن قصد داریم درباره تکنیک‌های مواجه با کارفرمای بد صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مدیر بد به چه کسی گفته می‌شود؟

آیا واقعا رییس من بد است

قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید باید مطمئن شوید که رئیس شما یک کارفرمای بد و بدقلق است. باید از خود بپرسید آیا او واقعا سخت‌گیر است یا رفتار و کارهای شما باعث شده است تا چنین واکنش‌هایی را از خود نشان دهد؟ برای چند روزی مدیرتان را زیر نظر بگیرید و تا جای ممکن در کارهایتان کوشا باشید. در این شرایط ببینید آیا واقعا او مقصر است یا دلایل دیگری برای بدرفتاری‌هایش وجود دارد؟

چطور با یک مدیر بد کار کنیم؟

یکی از مهمترین و البته سخت‌ترین مسائل در محیط کار، داشتن ارتباطی سازنده با مدیر یا رئیس شرکت است. یک مدیر بد چشم‌هایش را به روی نارضایتی و اعتراضات کارکنان شرکت می‌بندد. او قلدر، مزاحم، به شدت کنترل‌کننده، ترسو و خرده‌گیر است. برای کارهای مفیدی که در شرکت انجام می‌دهید هیچ وقت بازخوردهای مثبت به شما ارائه نمی‌کند. همیشه هم جلساتی را که با شما برنامه‌ریزی کرده، به سادگی از دست می‌دهد.

در ادامه ایده‌هایی را برای مقابله با مدیر بد معرفی می‌کنیم.

انگیزه مدیرتان را مشخص کنید

مدیر بدقلق

دانستن اینکه چرا مدیرتان به برخی از موضوعات و مطالب اهمیت می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا سبک مدیریتی او را شناسایی کنید. اگر نحوه‌ی رفتار و قوانین رئیستان کاملا غیرقابل درک و خارج از کنترل است، سعی کنید تا انگیزه‌های پنهان او را پیدا کنید. شاید واقعا برای مدیرتان مهم نیست مدت زمان ناهارتان چه قدر است؛ بلکه نگران کم‌کاری شما است.

لینک مرتبط: استخدام جدید

اجازه ندهید روی روند کاری شما اثر منفی بگذارد

اجازه ندهید رئیس بد روی شما تاثیر بگذارد

مهم نیست که رئیستان تا چه اندازه بدرفتار و بدقلق است، اجازه ندهید روی کارتان اثر بگذارد. شما باید تلاش کنید تا در صلح با سایر اعضای تیم و مدیران کار کنید و شغلتان را حفظ نمایید. با کم‌کاری و بی‌توجهی به پروژه‌های در حال اجرا یا گرفتن مرخصی‌های غیرمجاز و پیاپی نمی‌توانید با مدیر بد مقابله کنید. این کارتان تنها بهانه‌های بیشتری برای بدقلقی‌های او فراهم می‌کند.

همیشه یک قدم جلوتر باشید

راه های مقابله با یک رئیس بدقلق

به خصوص زمانی که با یک رئیس بدقلق و جزئی‌نگر سروکار دارید، بهتر است همیشه یک قدم از او جلوتر باشید. وظایف و مسئولیت‌هایتان را با نهایت دقت و موشکافانه انجام دهید. انتظارات رئیستان را از قبل پیش‌بینی کنید و برای آن‌ها راه حل‌های مناسب ارائه دهید. کاری کنید که نیازی به یادآوری مدیر یا رئیستان برای تکمیل فرایندهای کاری وجود نداشته باشد.

مطلب مرتبط: چگونه با همکاری که وظایف شغلی خود را انجام نمی‌دهد، رفتار کنیم؟

مرزهایتان را تعیین کنید

راه های کنار آمدن با یک رئیس بد

وقتی با مدیری کار می‌کنید که هیچ گونه حد و مرز و قانون مشخصی ندارد به این معنی است که باید خودتان مرزها را تعیین کنید. یکی از چالش‌های برخورد با مدیر بد این است که به صورت پیاپی رفتارهای ناخوشایندی را به نمایش می‌گذارد. یک ضرب المثل قدیمی در این باره می‌گوید: «نرده‌های خوب، همسایه‌های خوب می‌سازد». بنابراین وقتی کسی را دوست ندارید و ناچارید رفتارهای ناخوشایندش را ببینید، باید یاد بگیرید تنها روی کار خودتان تمرکز کنید. همینطور تا حد امکان فاصله‌تان را با او حفظ کنید.

مطلب مرتبط: از مدیران خوب و بد چه چیزهایی می‌توان یاد گرفت؟

قضاوت نکنید

تکنیک‌های کنارآمدن با رئیس بدقلق

رئیستان هم مانند شما یک فرد عادی است. داشتن پست ریاست باعث نمی‌شود تا او فردی فوق‌العاده و بدون عیب و نقص باشد. او راه حل تمامی مشکلات را نمی‌داند. همینطور می‌تواند مانند سایرین اشتباه کند. اما چون در جایگاه بالاتری (از نظر شغلی) قرار دارد اشتباهاتش بیشتر به چشم می‌آیند و تاثیرات عمیق‌تری بر جای می‌گذارند. نیازی نیست یک رئیس بدقلق و بی‌کفایت را درک کنید؛ اما به سادگی می‌توانید دست از قضاوت کردن او بردارید.

مثل یک رهبر عمل کنید

چطور با مدیر بد کار کنیم

در مواجه با یک مدیر بد و بی‌کفایت بهتر است برخی از تصمیمات را به تنهایی مدیریت کنید. اگر محدوده اختیارات و وظایف خود را به خوبی بشناسید به راحتی از عهده این کار برمی‌آیید. کارمندانی که این روش را در پیش می‌گیرند در بین سایر کارکنان به عنوان یک رهبر غیررسمی شناخته می‌شوند. مدیریت شرکت هم با وجود اینکه رهبری مستقیم شما را نمی‌بینید، اما مطمئنا ابتکار عمل شما را به خوبی درک خواهد کرد. البته یادتان باشد طوری رفتار نکنید که رئیستان احساس خطر کند یا فکر کند که قدرتش تضعیف شده است.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

محرک‌ها را بشناسید

اگر رئیس شرکت دارای مشکلات مدیریتی و عصبانیت‌های غیرمعمول است، در قدم اول دلیل رفتارش را شناسایی کرده و در مرحله بعد از انجام آن‌ها اجتناب کنید. به عنوان مثال اگر سردبیر شرکت از به کار بردن منابع نادرست عصبانی می‌شود، دفعات بازبینی و یادداشت‌برداری‌های خود را چند برابر کنید تا چنین اشتباهی تکرار نشود.

اگر رئیس شرکت از تأخیر کارکنان و آمدن آن‌ها بعد از ساعت 8 صبح عصبانی می‌شود؛ برنامه روزانه‌تان را طوری تنظیم کنید که ساعت 7 و 45 دقیقه صبح در شرکت حاضر باشید.

جمع‌بندی

در یک محیط کاری ایده‌آل، کارمندان توسط کارفرماهایی استخدام می‌شوند که به پیشرفت و موفقیت آن‌ها اهمیت می‌دهند. با چنین کارفرماهایی، کارمندان احساس می‌کنند که بسیار ارزشمند هستند و توانایی بالایی برای تبدیل شدن به عنصری مهم در زمینه کاری خود دارند.

اما متأسفانه همیشه محیط کاری اینطور نیست. گاهی شخصی که برای او کار می‌کنید بسیار ایرادگیر، دارای مشکلات مدیریتی، عصبی، قلدر و بی‌توجه است. با این حال باید بتوانید در این محیط به خوبی کار کنید.

قبل از هر چیز مطمئن شوید که واقعا با یک مدیر بد مواجه هستید. انگیزه‌ها و خواسته‌های رئیس خود را مشخص کنید و اجازه ندهید روی روند کاری‌تان اثر بگذارد. همینطور تلاش کنید همیشه یک قدم از او جلوتر باشید تا بهانه‌ای برای ناراحت کردنتان نداشته باشد.

منبع: www.thebalancecareers.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه