چگونه به پیشرفت شغلی خود کمک کنیم؟

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 6دقیقه
چگونه به پیشرفت شغلی خود کمک کنیم؟

پیشرفت شغلی زنان و مردان در سازمان‌های کوچک و بزرگ، امروزه جزو بحث‌برانگیزترین مسائل حوزه منابع انسانی است. گذشته از امکان افزایش حقوق، فرصت‌های پیشرفت شغلی می‌توانند به شما کمک کنند تا با انگیزه‌تر در محیط کار خود حاضر شوید. مسیر پیشرفت به شکل‌های مختلفی مثل آموزش دیدن، پذیرش مسئولیت‌های جدید و … هموار می‌شود و افراد باید هر زمان که امکان‌پذیر است، به دنبال این فرصت‌ها باشند. در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه تعاریف مهم، به بررسی اهمیت رشد، موانع موجود در مسیر و همچنین راهکارهای دستیابی به اهداف شغلی بپردازیم.

استخدام

پیشرفت شغلی چیست؟

رشد در مسیر شغلی (یا پیشرفت شغلی به انگلیسی Career Advancement) فرایندی است که طی آن هر فردی که در یک حوزه خاص متخصص است، از جعبه ابزار مهارت‌ها و قدرت اراده خود در راستای دستیابی به اهداف شغلی جدید و فرصت‌های کاری چالش‌برانگیزتر بهره‌مند می‌شود. برخی شرکت‌ها برنامه‌های ارتقای شغلی را برای کارکنان خود فراهم کرده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در سلسله مراتب سازمانی رشد کنند.

لینک مرتبط: استخدام سراسری

نردبان شغلی دوسویه یا پیشرفت شغلی دوگانه چیست؟

نردبان شغلی دوسویه برنامه پیشرفتی است که به کارکنان سازمان اجازه می‌دهد بدون اینکه نیازی به ارتقا به مشاغل مدیریتی یا سرپرستی در سازمان داشته باشند، ارتقایی شغلی دریافت کنند. این نوع برنامه رشد معمولاً راهی برای پیشرفت کارکنانی است که مهارت‌های فنی یا تحصیلات بالایی دارند اما علاقه‌ای به دنبال کردن مشاغل سرپرستی یا مدیریتی ندارند.

نردبان شغلی دوسویه معمولاً در مشاغلی که خصیصه‌های زیر را دارند پیاده می‌شود:

  • مشاغلی که نیاز به سطح تخصص فنی و آموزش حرفه‌ای فراتر از تحصیلات دانشگاهی معمول دارند.
  • مشاغلی که تغییر و نوآوری در آن‌ها به سرعت اتفاق می‌افتد.
  • مشاغل تعریف‌شده در صنایعی که نیاز به نگهداشت کارکنان سطح بالا برای موفقیت سازمان، حیاتی است.

چرا پیشرفت شغلی کارکنان مهم است؟

پیشرفت شغلی از جهات مختلفی اهمیت دارد. در ادامه به برخی از دلایلی که باعث می‌شود رشد در مسیر شغلی برای کارکنان مهم باشد، اشاره می‌کنیم:

جلوگیری از نارضایتی شغلی

پذیرش نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید در سازمان فعلی یا تغییر شغل می‌تواند از بروز نارضایتی و بی‌تفاوتی در افراد پیشگیری کند. برای مثال کارشناس فروشی را تصور کنید که اول هفته کاری خود را با خستگی آغاز می‌کند. اما زمانی که به موقعیت مدیریت تیم فروش دست پیدا می‌کند، انگیزه او برای شغلش به او بازمی‌گردد.

ایجاد فرصت‌های جدید در زندگی افراد

دنبال کردن فرصت‌های جدید در مسیر شغلی می‌تواند فرصتی را برای افراد فراهم کند تا علایق خود را بهتر شناخته و رویاهای خود را دنبال کنند. برای مثال فروشنده‌ای را در نظر بگیرید که در یک بوتیک لباس‌فروشی کار می‌کند. این فروشنده می‌تواند از دانش خود در زمینه ترندهای روز بازار لباس و همچنین روابط خود با تولیدکنندگان برای کارآفرینی و افتتاح بوتیک لباس شخصی خود استفاده کند.

افزایش درآمد و رضایت شغلی

تمایل افراد به یادگیری مداوم، تلاش برای بهتر شدن و پذیرش مسئولیت‌های جدید در نهایت منجر به افزایش درآمد آن‌ها خواهد شد. برای مثال حسابدار تازه‌کاری را در نظر بگیرید که سالانه درآمد مشخصی دارد. بعد از کسب تجربه کافی، او می‌تواند به‌عنوان حسابدار ارشد فعالیت خود را ادامه داده و مطابق با این ارتقا، درآمدش هم افزایش خواهد یافت.

یادگیری مداوم

تاثیر یادگیری در پیشرفت شغلی

افرادی که به دنبال پیشرفت در مسیر شغلی خود هستند، هیچوقت از یادگیری دست نمی‌کشند. چرا که برای دستیابی به موقعیت‌های شغلی بالاتر، ممکن است نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید یا دریافت مدارک حرفه‌ای خاصی باشد. به همین دلیل پیشرفت شغلی به همراه خود یادگیری نیز خواهد داشت.

چطور به چالش‌های مسیر شغلی غلبه کنیم؟

در ادامه به پنج راهکار اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند با چالش‌هایی که در راه دستیابی به اهداف پیشرفت شغلی ایجاد می‌شوند، به‌درستی مقابله کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

زمانی که تصور می‌کنید برای دستیابی به موقعیت شغلی بالاتر تجربه یا دانش کافی را ندارید، می‌تواند همان زمانی باشد که باید وارد یک موقعیت شغلی جدید شده و برای باقی ماندن در آن شروع به یادگیری کنید؛ بنابراین باید اعتماد به نفستان را تقویت کنید تا بتوانید بر موانع رشد شغلی غلبه کنید. شرکت در کلاس‌های آموزشی، درخواست پروژه‌های چالشی جدید در محل کار یا بازگشت به محیط دانشگاه و دریافت یک مدرک تحصیلی جدید می‌توانند در تقویت اعتماد به نفس موثر باشند.

لینک مرتبط: پیدا کردن کار

فرصت‌های پیشرفت شغلی را در سازمانتان بررسی کنید

اگر به کار کردن در سازمان فعلی‌تان علاقه‌مند هستید، اما احساس می‌کنید موقعیت شغلی کنونی شما را به چالش نمی‌کشد، می‌توانید فرصت‌های رشد شغلی در دسترس را در سازمان بازنگری کنید. دپارتمان منابع انسانی می‌تواند به شما اطلاعاتی را درباره موقعیت‌های شغلی جدید بدهد یا به شما کمک کند تا در دوره‌های آموزشی مخصوص حوزه کاری خود شرکت کنید.

همچنین لازم است بررسی کنید که آیا افراد در سازمان شما با گذشت زمان وارد موقعیت‌های شغلی ارشد می‌شوند یا خیر؟ اگر سازمان همیشه تمایلی به استخدام افراد از داخل سازمان ندارد یا تلاش کرده‌اید که وارد موقعیت‌های شغلی ارشد شوید اما پیشرفتی نداشته و موفق نشده‌اید، وقت آن است که به فکر فرصت‌های پیشرفت در سازمان‌های دیگر باشید.

با مدیر خود درباره فرصت‌های پیشرفت گفتگو کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا بر چالش‌های ترقی و پیشرفت حرفه‌ای غلبه کنید، گفتگو با مدیر یا کارفرما درخصوص علاقه به پذیرش مسئولیت‌ها یا موقعیت‌های شغلی جدید است. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا قدم‌های بعدی را در مسیر حرفه‌ای خود در سازمان طی کنید. اگر به گفته آن‌ها در حال حاضر فرصتی برای رشد وجود ندارد، به دنبال سایر موقعیت‌های پیشرفت شغلی بگردید.

از خدمات مشاوره پیشرفت شغلی کمک بگیرید

اگر نمی‌دانید برای آغاز برنامه پیشرفت کاری خود چه باید کنید، می‌توانید با یک مشاور شغلی صحبت کنید. این افراد در زمینه بهبود رزومه کاری افراد، حرفه‌ای هستند، می‌توانند اهداف شما را درک کنند، آنچه را که در مسیر شغلی شما مانع از دستیابی به موفقیت می‌شود شناسایی کرده و راه‌های رشد را برای شما روشن کنند.

مطلب مرتبط: یادگیری مهارت مذاکره چه تاثیری در پیشرفت شغلی ما دارد؟

از پلتفرم‌های آنلاین کاری کمک بگیرید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در راستای گسترش شبکه کاری

شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند با متخصصان حوزه‌های مختلف کاری، تعامل برقرار کنید. حتی می‌توانید سایت یا پرتفلیوی آنلاین خود را ساخته و در معرض نمایش قرار دهید. شما می‌توانید به کمک اینترنت با همکاران فعلی و پیشین خود در موقعیت‌های شغلی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، ارتباط برقرار کنید. توانایی شما در شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط با افراد مختلف در حوزه کاری می‌تواند در نهایت منجر به اطلاع از آگهی‌های استخدامی جدید یا معرفی شدن به کارفرماها شود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

چگونه پیشرفت کنیم؟

در ادامه این مطلب به پنج گام مهم اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا برای رشد شغلی خود بهتر برنامه‌ریزی کنید.

هدف نهایی خود را تعیین کنید

آغاز مسیر رشد شغلی با شناسایی هدف نهایی می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه مشخصی را برای آینده شغلی خود طراحی کنید. برای مثال اگر می‌خواهید روزی مدیر عامل یک سازمان شوید، ابتدا مشخص کنید که باید چه کارهایی انجام داده و چه تجربیاتی برای دستیابی به این هدف مورد نیاز است. مثلاً برای تبدیل شدن به یک مدیر عامل ممکن است نیاز به طی کردن مسیر زیر باشد:

  • کارشناس فروش
  • اکانت منیجر
  • راهبر فروش
  • مدیر عمومی
  • مدیر عملیات
  • توسعه‌دهنده کسب‌و‌کار
  • تحلیل‌گر کسب‌و‌کار
  • مدیر عامل (CEO)

برنامه زمانی برای دستیابی به هدف نهایی خود ایجاد کنید

ایجاد یک برنامه زمانی دقیق برای دستیابی به اهداف شغلی می‌تواند به شما چشم‌اندازی برای پیشرفت بدهد. این چشم‌انداز مسیر حرکت را برایتان روشن کرده و انگیزه شما را برای دستیابی به شغل، افزایش می‌دهد. از روش هدف‌گذاری اسمارت (SMART) برای ایجاد اهداف کوچک مشخص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable) و زمانبندی‌شده (Time-Bounded) در راستای دستیابی به هدف نهایی استفاده کنید.

رزومه ساز

بازبینی عملکرد خود را جدی بگیرید

بازبینی عملکرد به شما کمک می‌کند تا بفهمید انجام دادن کدام کارها را باید ادامه دهید و در کدام زمینه‌ها باید خود را تقویت کنید تا بتوانید به نیازمندی‌های شغلی خود دست پیدا کنید. بازبینی عملکرد کلی به شما کمک می‌کند تا عادات قدیمی خود را بازنگری کرده و به دنبال بهتر شدن باشید. برای مثال یک گرافیست جونیور را در نظر بگیرید که در تلاش است نقاط قابل بهبود را در حرفه خود شناسایی کند. در این مسیر می‌توان سه حوزه قابل بهبود را در نظر گرفت:

  • تحویل به‌موقع کارها به مشتریان
  • پرسیدن سوالات مختلف برای روشن کردن پروژه‌های کمپین‌های بازاریابی
  • کسب دانش در زمینه نرم‌افزارهای گرافیکی و بهبود کیفیت طراحی‌ها

برای رشد شغلی به خودتان اتکا کنید

اگر منتظر هستید تا کارفرما عملکرد شما را دیده و به شما ارتقا بدهد، احتمال زیادی وجود دارد که به‌سرعت به آنچه می‌خواهید دست پیدا نکنید. کارفرماها انتظار دارند کارمندان درباره نیازهایشان با آن‌ها گفتگو کنند و در غیر اینصورت تصور می‌کنند افراد از شرایط فعلی خود راضی هستند. همچنین ممکن است کارفرماها آنقدر مشغله داشته باشند که متوجه عملکرد بهتر افراد و شایستگی آن‌ها برای ارتقا نشوند.

مطلب مرتبط: چگونه می‌توانید مهارت‌های ارتباط غیرکلامی خود را ارتقا دهید؟

زمان تغییر شغل را به‌درستی تشخیص دهید

یک نکته دیگر که برای پیشرفت شغلی باید در نظر بگیرید، تشخیص درست زمان تغییر به مشاغل پیشرفته‌تر است. اگر چند سال در یک موقعیت شغلی خاص کار کرده‌اید و همچنان از آن لذت برده و فکر می‌کنید چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، احتمالاً هنوز زمان تغییر فرا نرسیده است. اما افرادی که دیگر از شغل خود لذت نمی‌بنرد، باید درباره این موضوع بیشتر فکر کنند. برای تشخیص بهتر این مسئله می‌توانید مقاله «چه زمانی باید شغل خود را عوض کنیم؟» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به‌صورت خلاصه به بررسی یشرفت شغلی پرداختیم. کارمندان هر سازمان می‌توانند به‌شرط فراهم بودن زمینه پیشرفت، با یادگیری مهارت جدید، به موفقیت در مسیر شغلی خود دست پیدا کنند. از جمله مهارتهای مهمی که برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای باید پرورش داده شود، می‌توان به تقویت اعتمادبه‌نفس، گفتگو با مدیران و دریافت مشاوره شغلی اشاره کرد. همچنین تعیین هدف نهایی، تدوین برنامه زمانی مشخص برای دستیابی به اهداف و بازبینی مداوم عملکرد می‌تواند در پیشرفت شغلی کارکنان موثر باشد.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه