چگونه می‌توانید مهارت‌های ارتباط غیر کلامی خود را ارتقا دهید؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 4دقیقه
چگونه می‌توانید مهارت‌های ارتباط غیر کلامی خود را ارتقا دهید؟

ما به طور روزانه احساسات و هیجانات خودمان را در قالب ارتباط کلامی و غیر کلامی منتقل می‌کنیم. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب می‌تواند هم در زندگی شخصی و هم حرفه‌ای ما اثرگذار باشد. اهمیت و کاربرد ارتباطات غیر کلامی در زندگی روزمره ما انسان‌ها بسیار زیاد است. ما با استفاده از مهارت ارتباط غیر کلامی در کنار مهارت‌های کلامی و نوشتاری، پیام خود را به سایر افراد منتقل می‌کنیم. اما چطور می‌توان مهارت ارتباط غیر کلامی را افزایش داد؟ با ادامه این مطلب همراه باشید.

استخدام

ارتباط غیر کلامی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، ارتباط غیر کلامی به هرگونه انتقال پیام و برقراری ارتباط بدون استفاده از واژه‌ و کلام گفته می‌شود. این مفهوم اولین بار در کتاب “ارتباطات غیر کلامی: نکاتی در مورد ادراک بصری از ارتباطات انسانی” به قلم ولدون کیز (Weldon Kees) در سال 1956 معرفی شد. ارتباطات غیر کلامی قرن‌ها جنبه حیاتی برقراری ارتباط انسانی بودند.

تغییر حالات چهره، حرکات بدن، ارتباط چشمی، تن صدا و لمس افراد چند نمونه ارتباط غیر کلامی هستند که به طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. بعضی از نشانه‌های ارتباطات غیر کلامی در تمامی فرهنگ‌ها معنی یکسانی داشته و برخی دیگر در فرهنگ‌های خاصی قابل درک هستند، مثل: تعظیم کردن ژاپنی‌ها هنگام ادای احترام.

ارتباطات غیر کلامی در مذاکره و برخی موقعیت‌های مهم دیگر مثل زمانی که قصد سخنرانی برای جمعی از افراد را دارید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یک معلم زبان انگلیسی برای تدریس بهتر نیاز به تقویت مهارت ارتباط غیر کلامی در خود دارد.

تفاوت زبان بدن و ارتباط غیر کلامی

علم زبان بدن در واقع یکی از شاخه‌های ارتباط غیر کلامی است که حرکات بدن در برقراری ارتباطات غیر کلامی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در واقع ما از طریق این نوع ارتباط، موضوعات و پیام‌های مورد نظرمان را با انجام حرکات مختلف انتقال می‌دهیم و زبان بدن به طور کلی وضعیت رفتاری و فکری ما را از طریق حرکات مشخص بدن نمایش می‌دهد. ارتباط غیر کلامی معمولا ناآگاهانه و زبان بدن می‌تواند آگاهانه باشد.

لینک مرتبط: کاریابی آنلاین جاب ویژن

هم زبان بدن و هم به طور کلی ارتباط غیر کلامی برای مشاغلی مثل مدیریت اجرایی که ارتباط مستقیمی با افراد دارند ضروری است. مشاغل دیگری مثل شغل ادمین وب سایت و یا افراد فعال در حوزه آمار هنگام انجام وظایف کاری خود نیاز کمتری به این مهارت دارند، چرا که بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خودشان را می‌توانند از طریق پرسشنامه و بدون نیاز به ارتباط غیر کلامی به دست بیاورند.

8 راهکار برای تقویت مهارت ارتباط غیر کلامی

با وجود اینکه بخش زیادی از ارتباطات غیر کلامی ما به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود، می‌توان به وسیله ترفندها و راهکارهای مشخص این مهارت را تقویت کرد. این تکنیک های مشخص به تقویت مهارت برقراری ارتباط بدون کلام کمک می‌کنند.

  1. به نشانه‌های غیر کلامی توجه کنید

افراد به شیوه‌های مختلفی ارتباط برقرار می‌کنند، پس برای درک بهتر رفتار فرد مقابل به حرکات چشم، ژست و حالت بدن و لحن صدا توجه بسیاری داشته باشید. همه این نشانه‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مورد فرد در مقایسه با حالت ارتباط کلامی به شما بدهند.

  1. به دنبال رفتارهای ناسازگار باشید

اگر کلام افراد با رفتارهای غیرکلامی آن‌ها سازگاری ندارد باید توجه بیشتری به حالات بدنشان داشته باشید. ممکن است فرد در کلام بگوید خوشحال است، در حالی که صورتش اخم کرده و بدنش کمی خمیده است. زمانی که کلام و حالات بدن باهم سازگاری ندارند افراد بیشتر متوجه حالات فیزیکی فرد مقابل می‌شوند؛ بنابراین مهم است که به این نشانه‌های غیر کلامی دقت کنید.

مطلب مرتبط: چگونه به پیشرفت شغلی خود کمک کنیم؟

  1. به لحن صدا توجه کنید

تن صدای افراد می‌تواند احساسات مختلفی از خشم و عصبانتیت گرفته تا هیجان و شادی را منتقل کند. لحن صدا ابزار قدرتمندی در پیام رسانی است. به طور مثال، اگر می‌خواهید علاقه خودتان به موضوعی را نشان بدهید می‌توانید با لحن مناسب فرد مقابل را نسبت به این علاقه آگاه کنید و از این طریق توجه او را جلب کنید.

  1. برقراری ارتباط چشمی مناسب

ارتباط چشمی خوب از دیگر مهارت‌های ضروری در برقراری ارتباط غیر کلامی است. زمانی که نمی‌توانید با فرد مقابل تماس چشمی برقرار کنید این پیام را منتقل می‌کنید که چیزی را مخفی کرده و یا می‌خواهید از موضوع طفره بروید. از طرف دیگر، تماس چشمی زیاد می‌تواند حالت مواجهه منفی یا تهدید کننده داشته باشد.

  1. از علایم و نشانه‌ها برای معنی بخشیدن به حرکات استفاده کنید

ارتباط کلامی و غیر کلامی به طور همزمان به انتقال درست پیام کمک می‌کنند. بنابراین با استفاده از زبان بدن می‌توانید ارتباط کلامی خودتان را بهبود بدهید. توجه به این موضوع خصوصا در زمانی که در حال صحبت و ارتباط با تعداد زیادی از افراد بوده، امکان برقراری ارتباط کلامی را نداشته و یا در حال ارائه هستید اهمیت دارد.

مطلب مرتبط: مهارت کار تیمی چیست و چگونه یک تیم ورکر عالی باشیم؟

  1. زمینه صحبت را در نظر بگیرید

زمانی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید، همیشه موقعیت و زمینه‌ای را که در آن ارتباط رخ می دهد در نظر بگیرید. برخی موقعیت‌ها به رفتارهای رسمی تری نیاز دارند که ممکن است در محیط دیگری به طور بسیار متفاوت تفسیر شوند. به مناسب بودن یا نبودن رفتارهای غیرکلامی برای موقعیت ارتباطی توجه کنید. اگر می‌خواهید ارتباط غیرکلامی خود را بهبود بدهید، روی راه‌هایی برای تطبیق دادن رفتارهای غیر کلامی خود با سطح رسمی بودن شرایط تمرکز کنید.

  1. بدانید که نشانه‌های غیر کلامی می‌توانند اشتباه برداشت شوند

محکم دست دادن نشانه یک شخصیت قوی و دست دادن آرام و شل می‌تواند نشانه‌ای از عدم صلابت باشد. این مثال نکته مهمی را در رابطه با امکان برداشت اشتباه از رفتارهای غیر کلامی روشن می‌کند. دست دادن ضعیف ممکن است به دلیل مشخصی مثل مشکل درد یا ورم مفاصل باشد. همیشه به مجموعه رفتارهای افراد توجه کنید. رفتار کلی یک فرد بسیار گویاتر از یک حرکت منفرد است.

  1. تمرین، تمرین، تمرین

برخی افراد تبحر بیشتری در به کارگیری مهارت‌های غیرکلامی و تفسیر صحیح سیگنال‌های دیگران دارند. در اصطلاح عامیانه به این افراد ” آدم شناس” گفته می‌شود. ارتباط غیرکلامی مهارتی است که می‌توانید آن را بهبود بدهید. شما می‌توانید این مهارت را با توجه دقیق به رفتارهای غیرکلامی سایر افراد و تمرین انواع مختلف ارتباط غیرکلامی با دیگران در خودتان تقویت کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

جمع‌بندی

توانایی برقراری ارتباطات غیر کلامی یک مهارت ضروری است و می‌تواند بیان نظرات خودتان و فهمیدن آنچه را دیگران سعی دارند به شما بگویند، آسان‌تر کند. به نظر می‌رسد برخی افراد به طور کاملا طبیعی به این مهارت‌ها دست پیدا می کنند، اما هرکسی می تواند مهارت های غیرکلامی خود را با تمرین بهبود بدهد. در این مطلب از سایت استخدام جاب ویژن سعی کردیم این مهارت را به طور کامل برای شما شرح دهیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

منابع: Thoughtco.com

Verywellmind.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه