راهنمای جامع نوشتن رزومه ترکیبی یا Combination

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای جامع نوشتن رزومه ترکیبی یا Combination

رزومه، یک سند کوتاه از تمام سوابق کاری، مهارت‌ها و توانمندی‌های شما است و باید بتوانید با اطلاعات ارائه شده در آن، کارفرما را متقاعد کنید که بهترین گزینه برای موقعیت شغلی مورد نظر هستید. هنگام نگارش رزومه، می‌توانید از چند فرمت مختلف رزومه نویسی، از جمله «زمانی»، «عملکردی»، «هدفمند» و یا «ترکیبی» استفاده کنید. یک رزومه ترکیبی، بر مهارت‌ها و دستاوردهای مرتبط شما تاکید دارد. همچنین، تاریخچه حرفه‌ای شما را به صورت معکوس فهرست می‌کند، به این معنی که جدیدترین تجربیات و سوابق کاری در ابتدای سوابق رزومه قرار می‌گیرند. در واقع این نوع رزومه، دستاوردهای کاری شما را به تفصیل و مهارت‌های مرتبط شما را به‌طور برجسته نشان می‌دهد. در این مقاله از جاب ویژن، به این موضوع می‌پردازیم که رزومه ترکیبی چیست، آیا فرمت مناسبی برای شماست یا خیر و چگونه باید آن را بنویسید.

رزومه ساز

رزومه ترکیبی چیست؟

رزومه ترکیبی چیست

به طور کلی 4 روش برای ساختن رزومه حرفه‌ای وجود دارد که شامل «زمانی»، «عملکردی»، «ترکیبی» و «هدفمند» می‌شود. یک رزومه ترکیبی (combination resume)، یکی از انواع رزومه کاری است که بر مهارت‌ها، دستاوردها و سوابق کاری اخیر شما تاکید دارد و همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از دو فرمت نوشتن رزومه، یعنی رزومه عملکردی و رزومه زمانی است.

  • رزومه عملکردی: این نوع رزومه، مهارت‌های مورد نیاز و مرتبط با موقعیت شغلی را فهرست کرده و به این ترتیب شما را از سایر متقاضیان متمایز می‌کند.
  • رزومه زمانی: این نوع رزومه، سوابق کاری اخیر و مرتبط را به ترتیب زمانی معکوس ارائه می‌دهد و آخرین تجربیات کاری را در ابتدای بخش سوابق کاری فهرست می‌کند.

یک رزومه ترکیبی با ترکیب جنبه‌های دو رزومه زمانی و عملکردی ساخته می‌شود. این نوع رزومه، شامل بخش مهارت‌های مرتبط در بالای صفحه است و به دنبال آن، بخشی است که سوابق کاری مرتبط شما فهرست می‌شوند. در یک رزومه ترکیبی، مهارت‌ها و سابقه کاری شما به یک اندازه مورد تاکید و توجه هستند.

رزومه ترکیبی برای چه افرادی مناسب است؟

موارد استفاده از رزومه ترکیبی

یک رزومه ترکیبی برای افرادی با شرایط زیر بهترین انتخاب است:

افرادی که قصد تغییر شغل دارند

چه در حال انجام یک تغییر کوچک یا یک جهش بزرگتر باشید، در هر صورت، موقعیت شغلی که می‌خواهید، با شغلی که در گذشته تجربه آن را داشته‌اید متفاوت است. بنابراین، برای یک کارفرما یا مسئول منابع انسانی، تشخیص اینکه مهارت‌های شما و تخصصی که در مشاغل قبلی‌تان داشتید می‌تواند برای شغل کنونی مناسب باشد یا خیر، آسان نیست. در چنین مواقعی، نوشتن یک رزومه ترکیبی با تاکید بر مهارت‌ها و سوابق مرتبط بهترین گزینه است. با ارسال یک رزومه ترکیبی به کارفرما یا مسئول استخدام نشان می‌دهید که سوابق و مهارت‌هایی که دارید، شما را به کاندیدای مناسبی برای موقعیت شغلی فعلی تبدیل کرده‌اند.

تازه فارغ‌التحصیلان

اگر تازه فارغ‌التحصیل شدید و به جز مشاغل دانشگاهی، سابقه کاری چندانی ندارید، رزومه ترکیبی می‌تواند برای شما مناسب باشد. در چنین شرایطی بهتر است برای نوشتن رزومه، روی مهارت‌های کسب شده و مرتبط با موقعیت شغلی تاکید کنید. همچنین می‌توانید سوابق کار دانشگاهی، کارهای داوطلبانه، دوره‌های کارآموزی و موارد دیگر را در بخش سوابق کاری خود وارد کنید.

متخصصان با تجربه زیاد یا سوابق شغلی مختلف

برخلاف افرادی که سابقه کاری بسیار کمی دارند، شما تجربه زیادی در حوزه تخصصی خودتان دارید و یا در طول سال‌ها، مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده گرفته‌اید. شاید حتی مشاغل متنوعی را تجربه کرده و مسیر کاری پر پیچ و خم و چند شاخه‌ای را پشت سر گذاشته‌اید. بنابراین، در چنین موردی هم مثل رزومه افراد کم تجربه، کارفرما یا مسئول استخدام ممکن است نتواند مناسب بودن شما برای موقعیت شغلی فعلی را براساس سوابق کاری متعددتان تشخیص بدهد. در چنین شرایطی، نوشتن یک رزومه ترکیبی با تاکید بر مهارت‌ها و سوابق کاری مرتبطی که شما را برای موقعیت شغلی فعلی آماده کرده‌اند بهترین کار است.

مطلب مرتبط: اینفوگرافی رزومه نویسی: آشنایی با بخش‌های رزومه‌ شغلی در یک نگاه

افرادی که فاصله زیادی در بین سوابق استخدام خود دارند

اگر به هر دلیلی برای مدتی از فضای کاری خارج شده (به طور مثال، با یک مشکل سلامتی مواجه شده یا از فرزند یا والدین خود مراقبت می‌کنید) و یا به هر دلیلی بین تجربیات کاری‌تان فاصله زمانی زیادی وجود دارد، رزومه ترکیبی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

نحوه نوشتن رزومه ترکیبی

نحوه نوشتن رزومه ترکیبی

نکته مهم این است که باید رزومه خود را متناسب با نیازهای شغلی که برای آن درخواست ارسال می‌کنید، تنظیم کنید. ساده‌ترین راه نوشتن رزومه استاندارد، استفاده از ابزار رزومه ساز سایت‌های کاریابی، مثل رزومه ساز آنلاین رایگان جاب ویژن است. با ساخت رزومه آنلاین، می‌توانید آن را در هر زمان و متناسب با موقعیت‌های شغلی مختلف به راحتی ویرایش و برای آگهی‌های استخدامی مورد نظرتان ارسال کنید.

به‌طور کلی، در رزومه ترکیبی معمولا مهارت‌ها قبل از بخش سابقه کاری فهرست می‌شوند. یک رزومه ترکیبی، باید به ترتیب بخش‌های زیر نوشته شود:

1. نام و اطلاعات تماس

صرف نظر از فرمت، رزومه شما باید با نام و اطلاعات تماس شما شروع شود تا کارفرما بتواند به راحتی با شما تماس بگیرد. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات جدید و دقیق از جمله شماره تلفن و آدرس ایمیل فعلی خود را در رزومه وارد کرده‌اید. وارد کردن اطلاعات اختیاری دیگری در این بخش شامل آدرس پستی و لینک‌هایی به پورتفولیوهای آنلاین نیز بسته به صنعت و نیازهای شغل مورد نظر ممکن است مفید باشد.

2. خلاصه رزومه

رزومه شما باید شامل یک خلاصه کوتاه باشد که مرتبط‌ترین مهارت‌ها و تجربیات شما را به‌سرعت به کارفرما منتقل کند. خلاصه رزومه باید کوتاه باشد و در آن از زبان رسمی با زمان حال استفاده شود. این مورد می‌تواند به مدیران استخدام کمک کند تا به راحتی تشخیص دهند که آیا شما مناسب موقعیت شغلی مورد نظر هستید یا خیر. زمانی که به‌تازگی وارد فضای کار شده و تجربه مرتبط ندارید، به جای بخش خلاصه، می‌توانید بخشی با عنوان هدف رزومه بنویسید. این بخش یک بیانیه ساده از اهداف شغلی کوتاه مدت و بلند مدت شما است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن خلاصه رزومه و اطمینان از استاندارد بودن رزومه نهایی خودتان می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

اطمینان حاصل کنید که مهارت‌ها و تخصص‌هایی که در خلاصه رزومه خود عنوان می‌کنید با نیازهای موقعیت شغلی مورد نظرتان مطابقت دارند. قبل از نوشتن یک رزومه ترکیبی، شرح شغل در آگهی استخدام را بخوانید، کلمات کلیدی که نیازهای شغل را مشخص می‌کنند انتخاب کرده و سپس آن کلمات را با توانایی و مهارت‌های خودتان مطابقت دهید. به عنوان مثال، اگر برای شغل تحلیلگر کسب و کار یک خرده فروشی رزومه ارسال می‌کنید که “مدیریت بودجه” را در شرح شغل به عنوان یک مهارت اصلی عنوان کرده است، می‌توانید در خلاصه رزومه ترکیبی خود بنویسید: “تحلیلگر موفق با تجربه مدیریت بودجه برای پنج فروشگاه زنجیره‌ای خرده فروشی”.

نکته مهم در نوشتن تمامی اطلاعات رزومه، داشتن «صداقت» است. اگر مهارتی را ندارید، به هیچ عنوان تنها به دلیل مهم بودن آن برای موقعیت شغلی، خودتان را دارای آن مهارت خاص معرفی نکنید؛ چرا که حتی اگر بتوانید در موقعیت شغلی مورد نظر استخدام شوید، عدم وجود آن مهارت به ضررتان تمام خواهد شد.

3. مهارت‌ها و توانایی‌ها

پس از بخش خلاصه، مهارت‌های خود را فهرست کنید. قبل از نوشتن بخش مهارت‌ها، آگهی استخدام را به طور کامل خوانده و به دنبال کلمات کلیدی باشید که ممکن است به جلب توجه کارفرما کمک کنند و رزومه شما را از فیلترهای مهم در نرم‌افزارهای ATS (اپلیکیشن‌های ردیابی متقاضی که رزومه‌های مناسب را براساس کلمات کلیدی خاصی فیلتر می‌کنند) عبور دهند.

شما در این قسمت باید هم مهارت‌های سخت (فنی) و هم مهارت‌های نرم (بین فردی) خود را فهرست کنید. هدف از نوشتن یک رزومه ترکیبی این است که به کارفرمایان کمک کند تا مهارت‌ها و تجربه حرفه‌ای مرتبط شما را به سرعت مشاهده کرده و توانایی شما برای فعالیت در موقعیت شغلی مورد نظرتان را تشخیص بدهد.

نکته: اگر یک رزومه ترکیبی برای تغییر شغل می‌نویسید، روی برجسته کردن مهار‌ت‌هایی تمرکز کنید که کارفرما به دنبال آن‌ها است.

4. سوابق کاری

در یک رزومه ترکیبی، تجربه حرفه‌ای شما باید با بخش مهارت‌هایتان مرتبط باشد. به این معنی که در این بخش باید نشان دهید چگونه در عمل توانسته‌اید از مهارت‌هایی که کسب کردید برای پیشبرد بهتر وظایف شغلی‌تان استفاده کنید. اگر در رزومه ترکیبی خود از توانایی تحلیلی به عنوان یک مهارت یاد می‌کنید، مثالی از نحوه استفاده از توانایی‌های تحلیلی خود برای بهبود نتایج در شرکت‌های قبلی ارائه دهید. کارفرمایان فقط نمی‌خواهند توانایی‌های شما را بدانند؛ بلکه به دنبال دیدن شواهدی از این که چگونه مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را در عمل به‌کار بسته‌اید هستند.

به عنوان مثال، اگر در حال حاضر در حوزه فروش کار می‌کنید، بخش مهارت‌های شما می‌تواند شامل مهارت‌های نرمی مثل “توانایی کار تیمی” و “مهارت‌های ارتباطی” و مهارت‌های سختی مثل “تسلط بر ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها” باشد. قسمت سوابق حرفه‌ای شما نیز می‌تواند نحوه یادگیری و استفاده از این مهارت‌ها را توضیح دهد.

5. سوابق تحصیلی

بخش سوابق تحصیلی و آموزشی در مقایسه با بخش مهارت‌ها و سوابق کاری شما از اهمیت کمتری برخوردار است. با این وجود، اگر تجربه کاری کمی دارید، افزودن این بخش ممکن است به تکمیل رزومه شما کمک کند.

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده یا به دلایل دیگر تجربه حرفه‌ای محدودی دارید، می‌توانید سوابق تحصیلی خود و فعالیت‌های فوق برنامه، مانند تجربه انجام یک پروژه، کارهای داوطلبانه یا مشارکت در مشاغل دانشگاهی را در رزومه‌تان وارد کنید.

نکته: پس از اتمام نوشتن رزومه، آن را با فرمت PDF ذخیره کنید. این کار باعث می‌شود تا نوشته‌ها و قالب رزومه شما به همان شکلی که در فایل ورد (Word) نوشتید ذخیره شده و دچار بهم ریختگی نشود. حتما قبل از ارسال رزومه، متن آگهی شغلی را به دقت بخوانید و بررسی کنید که ارسال فایل PDF پذیرفته شده باشد. گاهی اوقات رزومه‌ها توسط نرم‌افزار ردیابی متقاضی (ATS) اسکن می‌شوند و به همین دلیل فایل PDF فرمت مناسبی برای آن‌ها نیست. در چنین شرایطی باید رزومه ترکیبی خود را با فرمت ورد ارسال کنید.

اگر رزومه خودتان را از طریق رزومه‌ساز جاب ویژن ساخته و برای موقعیت‌های شغلی ارسال می‌کنید، نیازی نیست نگران فرمت آن باشید. این فایل به صورت آنلاین و بدون نیاز به دانلود و ذخیره، با فرمت مناسب برای کارفرما ارسال می‌شود.

نکات مهم در ساخت رزومه ترکیبی

نکات رزومه ترکیبی

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام ساخت رزومه ترکیبی در نظر بگیرید تا رزومه خودتان را برای کارفرمایان متمایز کنید. مهم‌ترین نکات رزومه ترکیبی شامل موارد زیر می‌شود:

اشاره به مهارت‌های کلیدی در بخش سوابق کاری

اشاره به مهارت‌ها در بخش سوابق حرفه‌ای می‌تواند به کارفرمایان کمک کند که میزان تسلط شما بر این مهارت‌ها را درک کنند. همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بفهمند مهارت‌های شما چگونه به وظایفی که در مشاغل گذشته‌تان داشته‌اید کمک کرده است.

فهرست کردن مهارت‌های الزامی

در متن آگهی‌های استخدامی، معمولا تعدادی از مهارت‌ها به عنوان موارد الزامی در انتخاب متقاضیان درج می‌شوند. مهارت‌های خود را براساس نیازهای شغل و موارد درج شده در آگهی، اولویت بندی و فهرست کنید. اگر گواهینامه‌ها، دوره‌های آموزشی یا سایر مدارک مورد نیاز در شرح شغل ذکر شده است، تا حد امکان آن‌ها را نیز در رزومه ترکیبی خود درج کنید.

درج مهارت‌های مرتبط با موقعیت شغلی جدید

اگر در حال تغییر شغل هستید، حتما مهارت‌های مرتبط با موقعیت شغلی جدید را در رزومه‌تان درج کنید. این موارد معمولا شامل مهارت‌های نرمی مثل توانایی کار تیمی است که برای کارفرمایان از ارزش زیادی برخوردارند.

مطلب مرتبط: رزومه کرونولوژیکال چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

آیا رزومه ترکیبی معایبی دارد؟

هر زمان که از یک قالب رزومه غیر رایج استفاده می‌کنید، ریسک برجسته شدن را می‌پذیرید؛ اینکه آیا این مورد یک مزیت است یا عیب، کاملا بستگی به شخصی دارد که رزومه شما را می‌خواند.

برخی از استخدام‌کنندگان ممکن است این تصور را داشته باشند که متقاضیانی که از رزومه‌های عملکردی یا ترکیبی استفاده می‌کنند، در تلاش هستند تا چیزی را پنهان کنند. بنابراین این مورد بستگی زیادی به کارفرما و شرکتی دارد که برای آن رزومه ارسال می‌کنید.

رزومه‌هایی مثل رزومه عملکردی، قالب متفاوتی دارند. معمولا، هم نوشتن و هم بررسی یک رزومه عملکردی در مقایسه با انواع دیگر رزومه سخت‌تر است. اما این مشکل در رزومه ترکیبی که تنها شامل جزئیات مهم در مورد تجربه کاری شما می‌شود و احتمال سردرگمی استخدام کننده را کمتر می‌کند، وجود ندارد. بنابراین، این نوع رزومه بسته به جایی که آن را ارسال می‌کنید می‌تواند بهترین قالب رزومه نویسی یا یک انتخاب نامناسب باشد.

حقیقت این است که استفاده از رزومه ترکیبی لزوما مزایا یا معایب خاصی ندارد و در هر صورت اگر شما را به نتیجه دلخواهتان نرساند، چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت.

جمع‌بندی

رزومه ‌نویسی انواع مختلفی دارد که هر کدام برای شرایط خاصی می‌توانند مناسب باشند. در این مقاله، به نحوه نوشتن رزومه ترکیبی به عنوان یکی از انواع رایج قالب‌های رزومه پرداختیم. شما می‌توانید برای ساده‌تر شدن فرآیند رزومه‌نویسی و اطمینان از استاندارد و حرفه‌ای بودن آن از سرویس رزومه ساز دوزبانه سایت کاریابی جاب ویژن استفاده کنید و رزومه انگلیسی و فارسی خودتان را به راحتی برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال کنید.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه