اصول رزومه نویسی: آشنایی با بخش‌های یک رزومه‌ شغلی در یک نگاه

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 2دقیقه
اصول رزومه نویسی: آشنایی با بخش‌های یک رزومه‌ شغلی در یک نگاه

رزومه (به انگلیسی resume) سندی کوتاه برای معرفی کامل کارجو به کارفرما است. ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی، اولین گام از تقاضا برای استخدام شدن در آن فرصت شغلی است.

معمولا، وقتی کارفرمایی برای یک جایگاه شغلی خاص نیازمند نیروی انسانی است، در سایت‌های استخدامی مثل جاب ویژن، یک آگهی شغلی منتشر می‌کند و منتظر می‌ماند تا کارجوها رزومه‌های خود را ارسال کنند. این رزومه‌ها توسط واحد منابع انسانی و افراد متخصص در آن سازمان بررسی می‌شوند تا مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت دعوت به مصاحبه‌های شغلی انتخاب شوند.

بسیاری از سازمان‌ها دارای بانک رزومه هستند و حتی اگر پس از ارسال رزومه برای یک موقعیت شغلی با شما تماس گرفته نشود و به مصاحبه دعوت نشوید، ممکن است بعدا رزومه‌ی شما برای یک فرصت شغلی دیگر توسط همان کارفرما بررسی شود و حتی شاید چندین سال بعد از ارسال رزومه، یک شغل توسط آن سازمان به شما پیشنهاد داده شود.

معمولا درصد بسیار کمی از رزومه‌های ارسالی برای یک فرصت شغلی، مورد پذیرش کارفرما قرار می‌گیرند و ارسال کنندگان این رزومه‌ها، به مصاحبه دعوت می‌شوند. بنابراین خیلی مهم است که در نوشتن رزومه، اصول حرفه‌ای را رعایت نمایید.

رزومه نویسی استانداردهای خاص خودش را دارد و اگر می‌خواهید شانس خود را برای استخدام بالا ببرید باید این استانداردها را رعایت کنید. رزومه‌ها انواع مختلف دارند و پیش از اینکه رزومه نویسی را شروع کنید باید دقیقا بدانید که به چه نوع رزومه‌ای نیاز دارید. همچنین، شما باید رزومه‌ی خود را پیش از ارسال برای هر فرصت شغلی، به تناسب آن فرصت شغلی تنظیم کنید.

یکی از بهترین روش‌های رزومه نویسی استفاده از قالب‌های حرفه‌ای رزومه است. البته پیدا کردن قالب‌های حرفه‌ای معمولا دشوار است و گاهی اوقات باید برای خرید بعضی از قالب‌های رزومه نویسی، کمی هزینه کنید. روش دیگر رزومه نویسی استفاده از رزومه‌سازهای رایگان آنلاین مثل سرویس رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن است.

اما یک رزومه‌ی استاندارد و حرفه‌ای دارای چه بخش‌هایی است و هر بخش باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟ در اینفوگرافی رزومه نویسی زیر می‌توانید بخش‌های مختلف یک رزومه‌ی اصولی را به ترتیب قرارگیری در رزومه مشاهده کنید:

اینفوگرافیک رزومه نویسی

اگر احساس می‌کنید بهترین گزینه برای قرار گرفتن در یک جایگاه شغلی خاص هستید و استخدام شدن در یک فرصت شغلی اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، می‌توانید در کنار رزومه، یک نامه‌ی اختصاصی نیز برای کارفرما ارسال کنید. شما در نامه‌ی اختصاصی یا کاور لتر (cover letter) برای کارفرما توضیح می‌دهید که چرا مناسب‌ترین گزینه برای آن شغل هستید و چرا کارفرما باید شما را استخدام کند.

به غیر از نوشتن رزومه، در ارسال آن نیز باید اصول و قواعد حرفه‌ای را رعایت کنید. به هیچ وجه اینطور فکر نکنید که «سنگ مفت! گنجشک مفت!» و هرگز برای آگهی‌های استخدامی غیرمرتبط با رشته، تخصص و مهارت‌های خود رزومه ارسال نکنید. چنین رفتاری توسط کارفرمایان غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود و اگر فرصت شغلی مناسب شما در آن سازمان ایجاد شود، در صورتی که قبلا رزومه‌ای غیرمرتبط برای آن سازمان فرستاده باشید، شانس شما برای به چنگ آوردن آن فرصت شغلی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

اگر فکر میکنید این اینفوگرافی رزومه نویسی می‌تواند برای دیگر کارجویان نیز مفید باشد، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع

Indeed

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه