اینفوگرافی رزومه نویسی: آشنایی با بخش‌های رزومه‌ شغلی در یک نگاه

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 3دقیقه
اینفوگرافی رزومه نویسی: آشنایی با بخش‌های رزومه‌ شغلی در یک نگاه

رزومه (به انگلیسی resume)، سندی کوتاه برای معرفی کامل کارجو به کارفرما است. ارسال رزومه کاری یا رزومه تحصیلی برای یک فرصت شغلی، اولین گام از تقاضا برای استخدام شدن در آن فرصت شغلی است.

معمولا، وقتی کارفرمایی برای یک جایگاه شغلی خاص نیازمند جذب نیروی انسانی است، در سایت‌های استخدامی مثل جاب ویژن، یک آگهی شغلی منتشر می‌کند و منتظر می‌ماند تا کارجویان رزومه‌های خود را ارسال کنند. این رزومه‌ها توسط واحد منابع انسانی و افراد متخصص در آن سازمان بررسی می‌شوند تا مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت دعوت به مصاحبه‌های شغلی انتخاب شوند. در این مقاله اصول رزومه نویسی را به صورت اینفوگرافیک برایتان فراهم کردیم. در اینفوگرافی رزومه نویسی، اصول مهم در ساخت یک رزومه حرفه‌ای به صورت خلاصه نمایش داده شده است.

رزومه ساز

بسیاری از سازمان‌ها دارای بانک رزومه هستند و حتی اگر پس از ارسال رزومه برای یک موقعیت شغلی با شما تماس گرفته نشود و به مصاحبه دعوت نشوید، ممکن است بعدا رزومه شما برای یک فرصت شغلی دیگر توسط همان کارفرما بررسی شود و حتی شاید چندین سال بعد از ارسال رزومه، یک شغل توسط آن سازمان به شما پیشنهاد داده شود. معمولا درصد بسیار کمی از رزومه‌های ارسالی برای یک فرصت شغلی، مورد پذیرش کارفرما قرار گرفته و ارسال کنندگان این رزومه‌ها، به مصاحبه دعوت می‌شوند. بنابراین خیلی مهم است که در نوشتن رزومه، اصول حرفه‌ای را رعایت نمایید.

یکی از بهترین روش‌های ساخت رزومه آسان، استفاده از قالب‌های حرفه‌ای رزومه است. البته پیدا کردن قالب‌های حرفه‌ای معمولا دشوار است و گاهی اوقات باید برای خرید بعضی از قالب‌های رزومه نویسی، کمی هزینه کنید. معمولا ساخت رزومه در ورد انجام می‌شود و قالب‌های موجود به صورت فایل word عرضه می‌شوند. روش دیگر رزومه نویسی استفاده از ابزار رزومه‌ساز آنلاین مثل سرویس رزومه ساز رایگان جاب ویژن است. در این بخش می‌توانید نمونه رزومه های مختلف مثل رزومه یک گرافیست، برنامه نویس و دیگر تخصص‌ها را نیز مشاهده کنید.

رزومه نویسی استانداردهای خاص خودش را دارد و اگر می‌خواهید شانس خود را برای استخدام بالا ببرید باید این استانداردها را رعایت کنید. می‌توانید با جستجوی “آموزش درست کردن رزومه” یا “آموزش ساخت رزومه در فتوشاپ”، با انواع رزومه ها و نحوه ساخت آن‌ها بیشتر آشنا شوید. رزومه‌ها انواع مختلفی دارند و پیش از اینکه رزومه نویسی را شروع کنید، باید دقیقا بدانید که به چه نوع رزومه‌ای برای یک تخصص خاص مثل گرافیک یا ارسال اطلاعات تحصیلی به کارفرما نیاز دارید. همچنین، شما باید رزومه‌ی خود را پیش از ارسال برای هر فرصت شغلی، به تناسب آن فرصت شغلی تنظیم و ویرایش کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع نوشتن رزومه ترکیبی یا combination

اما یک رزومه حرفه ای و استاندارد دارای چه بخش‌هایی است و هر بخش باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟ در اینفوگرافی رزومه نویسی زیر می‌توانید بخش‌های مختلف یک رزومه‌ اصولی را به ترتیب قرارگیری در رزومه مشاهده کنید:

اینفوگرافیک رزومه نویسی

اگر احساس می‌کنید بهترین گزینه برای قرار گرفتن در یک جایگاه شغلی خاص هستید و استخدام شدن در یک فرصت شغلی اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، می‌توانید در کنار ساخت رزومه کاری، یک نامه‌ اختصاصی نیز برای کارفرما ارسال کنید. شما در نامه‌ اختصاصی یا کاور لتر (cover letter)، برای کارفرما توضیح می‌دهید که چرا مناسب‌ترین گزینه برای آن شغل هستید و چرا کارفرما باید شما را استخدام کند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

به غیر از نوشتن رزومه، در ارسال آن نیز باید اصول و قواعد حرفه‌ای، مطابق مواردی که در اینفوگرافی رزومه نویسی به آن‌ها اشاره شده است را رعایت کنید و هرگز برای آگهی‌های استخدامی غیرمرتبط با رشته، تخصص و مهارت ‌های خود رزومه ارسال نکنید. چنین رفتاری توسط کارفرمایان غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود و اگر فرصت شغلی مناسب شما در آن سازمان ایجاد شود، در صورتی که قبلا رزومه‌ای غیرمرتبط برای آن سازمان فرستاده باشید، شانس شما برای به دست آوردن آن فرصت شغلی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

اگر فکر می‌کنید این اینفوگرافی رزومه نویسی می‌تواند برای دیگر کارجویان نیز مفید باشد، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: Indeed

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه