32 حقیقت جالب و باورنکردنی در مورد کار کردن و زندگی کارمندی!

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
32 حقیقت جالب و باورنکردنی در مورد کار کردن و زندگی کارمندی!

کار کردن و کسب درآمد یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی اجتماعی انسان‌هاست و از گذشته تاکنون همیشه موضوعی مهم و جذاب بوده است. اگرچه اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین دلیل ما از استخدام شدن و کار کردن، کسب درآمد و گذران زندگی است، ولی کار از جنبه‌های اجتماعی و روانی هم مزایای فراوانی برای ما دارد. کار کردن به آدم‌ها هدف و احساس مفید بودن می‌دهد و به تقویت روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس و جسارت ما کمک می‌کند.

استخدام

البته امروز نمی‌خواهیم در مورد کار و شغل صحبت کنیم، بلکه قصد داریم راجع به حقایق جالب در رابطه با کار کردن حرف بزنیم. مطمئناً این جنبه مهم از زندگی انسان‌ها زوایای پنهان و جذابی دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند برای ما جالب و آموزنده باشد.

حقایق جالب در مورد کار کردن، ساعات کاری در دنیا، نکات مهم راجع به افزایش بازدهی کارمندان و حقایقی در مورد پیدا کردن کار و استخدام شدن ازجمله مواردی هستند که در این مقاله راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

حقایق جالب در مورد ساعات کاری در دنیا

1- قانون 8 ساعت کار روزانه و 40 ساعت کار هفتگی در قرن هجدهم میلادی وضع شده و تا به امروز به عنوان قانون کلی ساعات کاری در اکثر کشورهای دنیا در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، در برخی شرکت‌ها ممکن است کارمندان بیشتر از 8 ساعت در روز کار کنند و ساعات کاری هفتگی‌شان نیز بیشتر از 40 ساعت در هفته باشد (به‌عنوان مثال در ایران ساعات کاری 44 ساعت در هفته است!).

2- براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه استنفورد، بیش از 40 ساعت کار در هفته، میزان بازدهی و بهره‌وری کارمندان تا 50% کاهش پیدا می‌کند و معایب آن به‌مراتب بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

ساعات کاری

3- در اکثر کشورهای دنیا شاغلین به طور معمول هفته‌ای 40-44 ساعت کار می‌کنند. ولی در برخی کشورها به سلامت روانی و ایجاد تعادل بین زندگی و کار اهمیت بیشتری داده می‌شود. به عنوان مثال ساعات کاری در فرانسه هفته‌ای 35 ساعت است؛ کشور هلند کمترین ساعات کاری در دنیا را دارد و کارمندان تنها 29 ساعت در هفته کار می‌کنند. همچنین اخیراً نخست‌وزیر فنلاند پیشنهاد داده که ساعات کاری به 6 ساعت کار روزانه و 4 روز کاری در هفته کاهش پیدا کند.

4- متأسفانه کشور کره شمالی بدترین وضعیت را از نظر ساعات کار هفته‌ای دارد و کارگرانی که در کمپ‌های کار هستند مجبورند بیش از 112 ساعت در هفته کار کنند.

5- کشور ژاپن نیز به ساعات کاری زیاد و طاقت‌فرسا معروف است و هر کارمند به‌طور میانگین هفته‌ای 60-70 ساعت کار می‌کند. سختی و فشار بالای کار در ژاپن باعث شده بسیاری از کارمندان ژاپنی به خاطر کار زیاد فوت کنند! به این پدیده عجیب ولی رایج کاروشی (Karoshi) گفته می‌شود و هرسال بیش از 10000 ژاپنی دچار کاروشی می‌شوند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

حقایق جالب در مورد کار کردن و محیط کار

6- اولین روز کاری هفته (در ایران شنبه و در کشورهای دیگر دوشنبه) معمولاً بیشترین درصد مرخصی به دلیل بیماری را به خود اختصاص می‌دهد!

7- کارمندانی که کنترل و حق انتخاب بیشتری در مورد چیدمان و وسایل محیط کارشان داشته باشند احساس شادی و رضایت بالاتری را تجربه می‌کنند.

8- عوض کردن شغل در دهه 20 و 30 زندگی کاملاً طبیعی است و اکثر آمریکایی‌ها تا سن 40 سالگی به‌طور میانگین 7-8 شغل مختلف را تجربه کرده‌اند.

9- آمریکایی‌ها عاشق فروش و فروشندگی و مشاغل مربوط به آن هستند و بخش عمده این افراد در حوزه فروش مشغول به کار هستند. در حقیقت، 3 مورد از رایج‌ترین مشاغل در آمریکا عبارت‌اند از: فروشنده، صندوقدار و کارگر فست فود!

10- رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد جزء اشتغال‌زاترین کسب‌وکارهای دنیاست و حدود 1.7 میلیون کارمند در سرتاسر جهان دارد.

11- هرچند بایگانی بخش مهمی از روال اداری شرکت‌ها و سازمان‌هاست؛ ولی آمار نشان می‌دهد سند و فایلی که بایگانی می‌شود به‌احتمال 98% هیچ‌وقت مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

12- کارمندان به‌طور میانگین 50 دقیقه از روزشان را صرف پیدا کردن اسناد و مدارک گمشده و پیدا کردن آیتم‌های دیگر می‌کنند.

13- یکی از لذت‌بخش‌ترین مشاغل دنیا «بیننده نتفلیکس» است! بله، نتفلیکس که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش و نمایش فیلم و سریال در دنیا است به این افراد پول می‌دهد تا محتواهای نمایشی را قبل از اکران عمومی ببینند و نظر بدهند.

محیط کار

14- ما بخش زیادی از عمرمان را صرف کار کردن و حضور در محیط کار می‌کنیم. کارمندی که به طور میانگین تا 65 سالگی مشغول به کار باشد و هفته‌‌ای حداقل 40 ساعت کار کند در مجموع 90000 ساعت از زندگی‌اش را کار کرده است.

15- در روزگاران گذشته که اکثر افراد به کشاورزی و دامداری مشغول بودند کار کردن تا حدی زیادی به شرایط آب‌وهوا وابسته بود و معمولاً چندین ماه یا یک‌فصل خاص از سال به عنوان فصل کاری در نظر گرفته می‌شد. اما انقلاب صنعتی و تحول مشاغل و کسب‌وکار باعث شد کار کردن در تمام سال امکان‌پذیر باشد و کار دیگر محدود به یک‌فصل و بازه زمانی خاص نباشد.

16- گردش هوا در شرکت و محیط کار می‌تواند باعث بیمار شدن کارمندان شود. این پدیده که به آن «سندرم ساختمان بیمار» یا بیماری ساختمان گفته می‌شود باعث خشکی پوست، خستگی، سردرد و سوزش چشم و بینی و گلو می‌شود. جالب اینجاست که این علائم بعد از ترک ساختمان و محل کار از بین می‌روند.

در مورد علل این سندرم هنوز بحث و گمانه‌زنی وجود دارد؛ ولی وجود اشکال در سرمایش و گرمایش و تهویه هوا و همین‌طور خروج گازها از مواد ساختمانی و مولکول‌های ازون از دستگاه‌های اداری به‌عنوان دلایل احتمالی این مسئله عنوان‌شده‌اند.

17- تنفس ذرات جوهر دستگاه‌های کپی و پرینترها به‌اندازه سیگار کشیدن می‌تواند برای ریه مضر باشد و باعث تحریک و سوزش چشم، بینی و ریه‌ها شود.

18- شاید باورتان نشود ولی میز کار اداری به طور میانگین 400 برابر آلوده‌تر از سرویس بهداشتی و سنگ توالت است! پس بهتر است بیشتر مراقب بهداشت و نظافت میز کار و وسایل اداری خود باشید.

19- قانون مرخصی زایمان در سال 1978 در آمریکا تصویب شد تا شرایط بهتری برای زنان شاغل فراهم کند؛ تا پیش از آن زنان به خاطر باردار شدن از کارشان اخراج می‌شدند!

رزومه ساز

حقایق جالب در مورد بازدهی کاری

20– کارمندانی که فاصله محل زندگی تا محل کارشان کوتاه‌تر است یا با دوچرخه به محل کار می‌روند کارمندان شادتری هستند و بازدهی کاری بالاتری هم دارند. از طرفی افرادی که هرروز باید مسافت طولانی از خانه تا محل کار طی کنند و زمان طولانی در وسایل نقلیه مختلف سپری می‌کنند احساس خوشحالی کمتر و بازدهی پایین‌تری دارند.

21- جلسات کاری بخش جدایی‌ناپذیر و مهم کار هستند. ولی تحقیقات نشان داده 50% کارمندان معتقدند برگزاری جلسات متعدد و پی‌درپی باعث کاهش بازدهی و بهره‌وری کاری می‌شود. همچنین 40% اعتراف کرده‌اند که گاهی در طول جلسات خوابیده‌اند. 60% عنوان کرده‌اند تنها به خاطر اینکه به نظر مشتاق برسند اقدام به یادداشت‌برداری در جلسه می‌کنند و 91% گفته‌اند در حین برگزاری جلسه به رؤیاپردازی و فکر و خیال مشغول بوده‌اند. به همین دلیل برای حفظ بهره‌وری کار لازم تعداد جلسات متعادل و معقول باشد و حتی‌الامکان بین ساعات 10 تا 12 ظهر باشد؛ چون در این ساعات کارمندان بیشتری بازدهی کاری را دارند.

22- پربازده‌ترین روز کاری روز دوم کاری (در ایران یکشنبه و در کشورهای دیگر سه‌شنبه) است. روز شنبه معمولاً کارمندان هنوز در حال و هوای تعطیلات هستند و به ‌سختی تلاش می‌کنند تمرکز داشته باشند؛ ولی روز یکشنبه روزی است که افراد احساس تعهد و تمرکز کاری بالایی دارند و به همین دلیل بازدهی آن‌ها در بالاترین حالت ممکن است.

مطلب مرتبط: نکات طلایی مقابله با افسردگی بعد از تعطیلات

افزایش بازدهی

23- مزایای شغلی باعث افزایش بازدهی کاری می‌شوند. در حال حاضر، مواردی مثل بیمه و اضافه‌کار جزء مزایای معمول موقعیت‌های شغلی هستند. ولی هرچقدر مزایای شغلی کارمندان بیشتر باشد میزان بازدهی و بهره‌وری آن‌ها بالاتر می‌رود.

مزایایی مثل امکان دورکاری و کار در منزل، ناهار رایگان، مهدکودک، امکان عضویت در باشگاه ورزشی، ساعات کاری انعطاف‌پذیر و کمک‌هزینه آموزشی ازجمله مزایای محبوب و پرطرفدار برای کارمندان هستند و باعث افزایش بازدهی و میزان رضایت شغلی کارمندان می‌شود.

24- سفر باعث افزایش بازدهی کارمندان می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای دنیا، درصورتی‌که فردی نخواهد از مرخصی‌اش برای سفر استفاده کند شرکت به او مرخصی سفر اجباری می‌دهد و او را وادار به مسافرت می‌کند. سفر تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بهره‌وری کارمندان می‌گذارد و از نظر روحی و روانی، ایده پردازی و اشتیاق و تعهد کاری به آن‌ها کمک می‌کند. 51% افراد گفته‌اند بازدهی آن‌ها بعد از سفر افزایش پیدا می‌کند و 31% هم گفته‌اند حتی قبل از اینکه به سفر بروند (از شوق سفر و مرخصی) بازدهی بیشتری داشته‌اند.

25- درصورتی‌که افراد حدود 7-9 ساعت خواب شبانه داشته باشند بازدهی آن‌ها 20% بیشتر خواهد شد. فردی که خواب کافی و مناسب داشته باشد روان آرام، جسم آماده و قدرت تفکر بهتری دارد. اهمیت خواب کافی تااندازه‌ای است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مثل گوگل، فضایی برای چرت زدن و خواب نیمروز کارمندان فراهم کرده‌اند تا افراد درصورتی‌که احساس خستگی می‌کنند بتوانند وسط روز کمی بخوابند.

26- نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات در حین کار کردن علاوه بر اینکه به سلامت و شادابی عمومی فرد می‌کند؛ باعث افزایش 14% بازدهی کاری می‌شود.

27- انجام هم‌زمان چند کار (multitasking) باعث کاهش بهره‌وری و بازدهی کاری می‌شود. با اینکه بسیاری معتقدند توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان نشانه هوش بالاست و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ ولی واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند به طور هم‌زمان چند کار را باکیفیت بالا انجام بدهد.

این موضوع ربطی به توانایی‌های فردی ندارد و به دلیل عملکرد مغز ماست؛ زیرا مغز ما انسان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که در هر لحظه تنها بر روی یک موضوع می‌تواند تمرکز داشته باشد. بنابراین وادار کردن کارمندان به انجام چند کار هم‌زمان باعث افزایش استرس فرد می‌شود و بازدهی او را تا 40% کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: عجیب ترین شغل های دنیا؛ معرفی ۱۰ شغل جالب و منحصر به فرد

حقایق جالب در مورد کاریابی و جستجوی کار

28- بر اساس آمار منتشرشده در وب‌سایت jmoreliving.com کارفرماها و کارشناسان منابع انسانی تنها 5 الی 7 ثانیه برای بررسی رزومه‌ها وقت می‌گذارند. به همین دلیل استفاده از قالب زیبا و استاندارد و نوشتن اطلاعات مختصر و گویا اهمیت زیادی در پذیرش کارجویان دارد.

Leonardo-davinci

29- در مورد اولین رزومه کاری تاریخ بحث و اختلاف نظر وجود دارد. ولی گفته می‌شود لئوناردو داوینچی اولین رزومه کاری را نوشته است.

30- بر اساس تحقیقات انجام‌شده، کارفرمایان و مسئولین منابع انسانی موقع گزینش کارجویان به قابل اعتماد بودن و مسئولیت‌پذیری اهمیت بیشتری می‌دهند و کم‌اهمیت‌ترین ویژگی از دید کارفرمایان هم در کمال تعجب، هوش است!

31- 76% از رزومه‌های کاری به خاطر آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای و نامناسب رد می‌شوند. بنابراین سعی کنید ایمیل رسمی و کاری خود را که شامل نام و نام خانوادگی‌تان است در رزومه بنویسید.

32- به طور میانگین مسئول جذب و استخدام در همان 90 ثانیه اول تصمیم می‌گیرد که شما را استخدام کند یا نه.

جمع‌بندی

کار کردن و اشتغال بخشی جدائی‌ناپذیر از زندگی بزرگ‌سالان است و بخش زیادی از افراد بالای 18 سال برای کسب درآمد، شکوفا کردن استعدادهای خود، پیشرفت شغلی و احساس مفید بودن در مشاغل مختلف مشغول به کار می‌شوند. در این مقاله راجع به 32 حقیقت جالب و خواندنی در مورد کار کردن، ساعات کاری و محیط کار صحبت کردیم که احتمالاً از بسیاری از آن‌ها اطلاع نداشتید.

توجه و پرداختن به جنبه‌های مختلف کار کردن سالهاست که توجه کارفرمایان و کسب‌وکارهای مختلف را به خود جلب کرده است. زیرا همان‌طور که در این مقاله هم صحبت کردیم عوامل به ظاهر کوچک و کم اهمیت مثل چند ساعت خواب بیشتر، نوشیدن آب کافی، کنترل بر چیدمان میز و محیط کار و سفر کردن می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش بازدهی کارمندان و بهبود رضایت شغلی آنان داشته باشد.

کارمندان به طور میانگین 8 ساعت، یعنی یک سوم روز خود را به کار کردن می‌گذرانند که با در نظر گرفتن ساعات رفت‌وآمد و آماده شدن برای سرکار رفتن می‌توانیم بگوییم که بخش عمده روز ما به کار و حواشی مربوط به آن سپری می‌شود. بنابراین خواه‌ناخواه کار کردن بخشی مهم و تأثیرگذار از زندگی ما انسان‌هاست و لازم است آن را نه به‌عنوان یک شغل و منبع درآمد، بلکه به‌عنوان پدیده‌ای تأثیرگذار و تجربه‌ای مهم در زندگی در نظر بگیریم و مورد بررسی قرار دهیم.

شناخت بیشتر جنبه‌های مختلف کار کردن و تأثیر آن بر سلامت روان و جسم کارمندان و همین‌طور بازدهی و بهره‌وری کاری به کارمندان و کارفرمایان کمک می‌کند دید بهتری به مقوله اشتغال و کار کردن داشته باشند.

منبعcareerorigin.com.au

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه