کارآموزی چیست و چه مزایایی دارد؟ آشنایی با شرایط استخدام کارآموز

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
کارآموزی چیست و چه مزایایی دارد؟ آشنایی با شرایط استخدام کارآموز

خیلی از سازمان‌ها در صنایع و بازارهای مختلف، نیازمند استخدام کارآموز هستند. سازمان‌ها اهداف مختلفی را از برگزاری دور‌های کارآموزی، دنبال می‌کنند. یکی از این اهداف، شناسایی مستعدترین گزینه‌ها برای به‌کارگیری در جایگاه‌های شغلی دائمی است. دوره‌های کارآموزی، مزیت‌های زیادی، هم برای کارآموزان و هم برای سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ی این دوره‌ها دارند. دانشجویان یا تازه فارغ‌التحصیلان، با گذراندن دوره‌های کارآموزی، سابقه کار خود را بالا می‌برند. شرکت‌ها نیز از خدمات کارآموزانی که معمولا دستمزد پایینی دارند یا هیچ گونه پولی دریافت نمی‌کنند، بهره‌مند می‌شوند.

طول دوره‌های کارآموزی در مشاغل مختلف، متفاوت است. این دوره‌ها معمولا بین ۶ ماه تا دو سال طول می‌کشند. میزان دستمزد کارآموز نیز به سطح تحصیلات او، سازمان ارائه دهنده‌ی دوره‌ی کارآموزی و نوع شغل بستگی دارد. بعضی از دوره‌های کارآموزی، پرداختی ندارند ولی بعضی دیگر از دوره‌ها، دستمزدی در حد مشاغل دائمی دارند. اکثر دوره‌های کارآموزی، به صورت حضوری هستند و تنها در بعضی از دوره‌ها، کارآموزی به صورت دورکاری انجام می‌شود. معمولا ساعات کاری روزانه‌ی دوره‌های کارآموزی، کمتر از ساعات کاری مشاغل دائمی است.

آگهی استخدام

بعضی از سازمان‌ها، برای بعضی مشاغل پاره‌وقت با حقوق پایین، آگهی استخدام کار دانشجویی منتشر می‌کنند. این مشاغل مشابهت‌هایی با دوره‌های کارآموزی دارند و سابقه کار دانشجو را بالا می‌برند. با این حال، در اکثر مشاغل دانشجویی، برخلاف دوره‌های کارآموزی، چیز زیادی به دانشجو آموزش داده نمی‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم هرچیزی را که در مورد دوره‌های کارآموزی باید بدانید، برای شما توضیح دهیم. شرایط استخدام کارآموز، مزیت‌های دوره‌های کارآموزی، چگونگی پیدا کردن دوره‌های کارآموزی و نوشتن رزومه‌های کارآموزی، از جمله مهم‌ترین مباحثی هستند که در این مقاله در رابطه با آن‌ها صحبت می‌کنیم. با جاب ویژن همراه باشید.

کارآموزی چیست؟

هر دوره‌ی کارآموزی، یک برنامه‌ی شغلی دارای زمان محدود است که توسط یک سازمان دولتی یا یک شرکت خصوصی برگزار می‌شود. اکثر کسانی که در دوره‌های کارآموزی شرکت می‌کنند، دانشجویان یا کارجویانی هستند که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند. متقاضیان دوره‌های کارآموزی، به دنبال افزایش تجربه و سابقه کار هستند یا اینکه می‌خواهند مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. به کسی که در حال گذراندن یک دوره‌ی کارآموزی است، کارآموز گفته می‌شود.

دوره‌های کارآموزی چه مزیت‌هایی برای کارآموزان دارند؟

شما به عنوان یک کارآموز، شانس این را خواهید یافت تا در کنار افراد حرفه‌ای کار کنید و با آن شغل، آشنا شوید. دوره‌های کارآموزی، نه تنها تجربه‌ی کار واقعی را برای شما فرآهم می‌آورند، بلکه این فرصت را به شما می‌دهند تا چیزهای زیادی از افراد حرفه‌ای بیاموزید. به علاوه، در صورتی که مهارت‌های میان‌فردی خوبی داشته باشید، می‌توانید ارتباطاتی قوی با دیگر کارآموزن و با مربیان خود برقرار کنید.

مزیت های کارآموزی

یکی از مزیت‌های کارآموزی که ممکن است خیلی واضح نباشد اما اهمیت خیلی زیادی دارد، این است که در طول این دوره‌ها، می‌فهمید که به چه شغلی علاقه ندارید. خیلی از افراد به رشته‌ی تحصیلی خود علاقه دارند، اما ممکن است دید صحیحی نسبت به مشاغل مرتبط با آن رشته نداشته باشند و ندانند که آیا از انجام شغلی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود، لذت می‌برند یا خیر. دوره‌های کارآموزی این فرصت را به این دسته از کارجویان می‌دهند تا تفاوت تحصیل در یک رشته با کار کردن در آن را درک کنند.

دوره‌های کارآموزی فرصتی برای تعیین مسیر شغلی و کسب سابقه کار هستند

معمولا، خیلی از کارجویان نمی‌دانند که باید جستجوی شغل را از کجا شروع کنند. دوره‌های کارآموزی به شما این فرصت را می‌دهند تا بدون تعهدات زیاد، چیزهای جدیدی را تجربه کنید. اکثر سازمان‌های نیازمند استخدام کارآموز، قراردادهای بلندمدت و سخت‌گیرانه‌ای با کارجویان منعقد نمی‌کنند و کارآموز می‌تواند هر وقت که اراده کند، دوره‌ی کارآموزی را رها کند و وارد مسیر دیگری شود. اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است در اولین دوره‌ی کارآموزی، شغلی را که عاشق هستید، پیدا کنید.

با افزایش تعداد آگهی‌های استخدام کارآموز، کارفرمایان انتظار دارند که دوره‌‌های کارآموزی را در رزومه‌ی کارجویان ببینند. شانس کارجویان دارای سابقه کار، برای تصاحب فرصت‌های شغلی خوب، خیلی بیشتر از کارجویان فاقد سابقه کار می‌باشد. دوره‌های کارآموزی نه تنها به شما فرصتی برای افزایش مهارت‌هایتان و شناخت آن شغل اعطا می‌کنند، بلکه امکان بروز استعداد و انگیزه‌‌تان را به شما می‌دهند. اکثر کارفرمایان، بعد از پایان دوره‌های کارآموزی، مستعدترین و با انگیزه‌ترین کارآموزان را برای فرصت‌های شغلی دائمی، انتخاب می‌کنند.

آیا کارآموزان حقوق می‌گیرند؟

میزان حقوق کارآموزان به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، صنعتی است که در آن مشغول هستند. در حالی که حقوق کارآموزان حوزه‌ی تکنولوژی مثل برنامه‌نویسی و دوره‌های کارآموزی حوزه‌های مالی مثل کارآموزی حسابداری، دستمزدی حتی بالاتر از بعضی مشاغل دائمی دارند، کارآموزان حوزه‌هایی مثل خبرنگاری، مد و فشن و سازمان‌های دولتی، حقوق بسیار پایینی دارند یا در کل هیچ حقوقی نمی‌گیرند.

هرچه میزان تحصیلات کارآموز بیشتر باشد، حقوق او نیز بیشتر خواهد بود. معمولا کارآموزان به دلیل ساعات کاری محدودی که دارند، از بیمه و دیگز مزایای کارکنان دائمی بهره‌مند نمی‌شوند. با این حال، در بعضی از دوره‌های کارآموزی، بیمه هم رعایت می‌شود. با این حال، بسته به صنعت و اندازه‌ی شرکت، ممکن است مزایایی مثل شرکت در رویدادهای اجتماعی شرکت و تأمین حتی محل سکونت به کارآموزان ارائه شود. این مزایا مخصوص دوره‌های کارآموزی با حقوق است. اما در دوره‌های بدون حقوق چه وضعیتی رایج است؟

دوره‌های کارآموزی بدون حقوق، دوره‌هایی هستند که کارآموزان در آن‌ها تنها مهارت‌های جدید یاد می‌گیرند و کار مفیدی برای شرکت انجام نمی‌دهند. خوشبختانه قوانینی در وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی برای دوره‌های کارآموزی وجود دارند که مانع از سوء استفاده از کارآموزان در دوره‌های کارآموزی بدون حقوق می‌شود.

استخدام کارآموز در چه صنایعی رایج است؟

دوره‌های کارآموزی در بعضی از صنایع و مشاغل نسبت به صنایع دیگر، رایج‌تر می‌باشند. در زیر صنایعی را که استخدام کارآموز در آن‌ها رایج‌تر می‌باشد، معرفی کرده‌ایم:

کارآموزی در صنایع مختلف

  • دوره‌های کارآموزی هنر: هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، کارآموزی در موزه‌ها و …
  • دوره‌های کارآموزی کسب‌وکار: تمرکز این دوره‌ها روی جنبه‌های عملیاتی کسب‌وکار مثل زنجیره‌ی تأمین یا مدیریت است.
  • دوره‌های کارآموزی مدیریت کسب‌وکار: در این دوره‌ها، تمرکز روی جنبه‌های مدیریتی شرکت‌ها است.
  • دوره‌های کارآموزی طراحی: طراحی داخلی، معماری، طراحی گرافیک و …
  • دوره‌های کارآموزی مهندسی: مهندسی عمران، مهندسی صنعتی و …
  • دوره‌های کارآموزی فشن: مدیریت تولید، عکاسی و …
  • دوره‌های کارآموزی مالی: مثل دوره‌های حسابداری، دوره‌های کارآموزی بانک و …
  • دوره‌های کارآموزی منابع انسانی: تحلیل‌گر، پژوهشگر یا مدیر منابع انسانی،
  • دوره‌های کارآموزی IT و برنامه‌نویسی: توسعه‌ی وب، امنیت سایبری، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و …
  • دوره‌های کارآموزی بازاریابی: دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و …
  • دوره‌های کارآموزی حقوق: دوره‌های وکالت، کارآموزی دادگستری و …
  • دوره‌های کارآموزی پزشکی و پرستاری: دوره‌های کارآموزی در بیمارستان، دوره‌های روانپزشکی، پژوهش بالینی و …
  • دوره‌های کارآموزی فروش: فروش تجاری، فروش به مشتریان، هوش بازار و …

چگونه آگهی‌های استخدام کارآموز را پیدا کنیم؟

بهترین راه برای پیدا کردن دوره‌های کارآموزی در رشته‌های مختلف این است که یک حساب کاربری در جاب ویژن برای خود بسازید و سپس رزومه‌تان را در این پلتفرم، تکمیل کنید. سپس می‌توانید با مراجعه به بخش «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن، فیلتر «سابقه کاری مورد نیاز» را روی «کمتر از ۲ سال» قرار دهید و در میان آگهی‌های دعوت به همکاری موجود در سایت، به جستجو بپردازید. تعداد زیادی آگهی استخدام جدید به شما نمایش داده می‌شوند که بعضی از آن‌ها، آگهی‌های کارآموزی هستند. با جستجو در میان این آگهی‌ها می‌توانید دوره‌های کارآموزی مناسب خود را بیابید و برای آن‌ها، رزومه بفرستید. البته بعضی از این آگهی‌ها، مربوط به استخدام کار دانشجویی هستند و اگر دانشجو هستید، می‌توانید برای آن‌ها رزومه بفرستید.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام کارآموز، کلیک کنید.

نحوه‌ی نوشتن رزومه برای آگهی‌های استخدام کارآموز

با اینکه دوره‌های کارآموزی حقوق و مزایای چندانی ندارند و معمولا کوتاه‌مدت هستند، اما با توجه به معدود بودن آن‌ها و فواید زیادی که برای کارآموزان دارند، متقاضیان آن‌ها کم نیستند و برای تصاحب این فرصت‌ها، به ویژه دوره‌های کارآموزی با حقوق، باید با دیگر کارجویان به رقابت بپردازید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای موفقیت در این رقابت انجام دهید، آماده‌سازی یک رزومه‌ی کارآموزی عالی برای هر آگهی استخدام کارآموز است. دقت داشته باشید که آگهی‌های دعوت به همکاری مختلف، به توانمندی‌های مختلفی تأکید دارند و معمولا باید برای هر آگهی، روزمه‌ی خود را اندکی تغییر دهید یا اینکه رزومه‌ای جدید تهیه نمایید. در اینجا می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توایند یک رزومه‌ی کارآموزی عالی تهیه کنید.

از رزومه‌سازها یا قالب‌های رزومه استفاده کنید

اکثر کسانی که می‌خواهند برای آگهی‌های کارآموزی رزومه بفرستند، روزمه‌ی کاری ندارند یا تجربه‌ی آن‌ها در نوشتن رزومه پایین است. بنابراین، بهترین روش تهیه‌ی روزمه برای این افراد استفاده ار قالب‌های رایگان رزومه‌ است که می‌توانید آن‌ها را در وب پیدا و پر کنید و برای کارفرما ارسال نمایید. روش بهتر، استفاده از رزومه‌سازهایی مثل رزومه ساز رایگان جاب ویژن است.

برای استفاده از رزومه ساز رایگان جاب ویژن، کلیک کنید.

رزومه‌ساز جاب ویژن شامل فیلدهای بسیار متنوع و کاملی است. شما پیش از ارسال رزومه به کارفرمایان، باید رزومه را تا میزان ۱۰۰٪ تکمیل کنید. البته می‌توانید بعضی از فیلدها را خالی بگذارید که در مورد رزومه‌های کارآموزی اهمیت زیادی دارد.

آگهی‌های استخدام کارآموز را با دقت بخوانید

پیش از اینکه روزمه‌‌ی خود را بنویسید، آگهی‌های دعوت به همکاری کارآموزی رشته‌ی خود را، حتی آن‌هایی را که منقضی شده‌اند، با دقت بخوانید و ببینید که کارفرمایان برای پذیرش کارآموزان در رشته‌ی شما، به چه معیارهایی تأکید دارند. شما می‌توایند با مطالعه‌ی این آگهی‌ها، به مجموعه‌ای از کلمات کلیدی برسید و از آن‌ها در رزومه‌ی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر فرصت کارآموزی، نیازمندی‌های خاص خودش را دارد و پیش از ارسال رزومه برای هر فرصت، باید رزومه‌ی خود را با آن تطبیق دهید.

پس از این کار، مهارت‌ها، توانمندی‌ها، سوابق آموزشی، سوابق کارآموزی قبلی و کارهای داوطلبانه‌ی قبلی خود را در فهرستی جداگانه بنویسید و سپس، فهرست نیازمندی‌های هر فرصت شغلی را با این فهرست مقایسه کنید و هر آیتمی را که در هر دو فهرست موجود بود، در رزومه‌ی خود قرار دهید. دقت داشته باشید که هرگونه سابقه کار غیر مرتبط را در رزومه‌ی کارآموزی بنویسید.

رزومه ساز

بخش‌های مختلف رزومه را تکمیل کنید

وارد کردن بعضی از اطلاعات در رزومه‌ساز جاب ویژن، ضروری است ولی بعضی از فیلدها مثل افتخارات یا سوابق کاری قبلی را می‌توان خالی گذاشت. دقت داشته باشید در هر نوع رزومه‌ای، خواه یک رزومه‌ی کارآموزی، خواه یک رزومه‌ی کاملا حرفه‌ای، هرچه فیلدهای خالی کمتری داشته باشید، بهتر است. یکی از مزایای رزومه‌ساز جاب ویژن این است که فیلدهایی را که پر نکرده‌اید، در رزومه‌ی شما نمایش نمی‌دهد و فقط فیلدهایی را به کارفرما نمایش می‌دهد که آن‌ها را پر کرده‌اید.

اگر دانشجو هستید، ایمیل سازمانی دانشگاه یا مؤسسه‌ی آموزشی خود را در بخش اطلاعات تماس وارد کنید. این کار حرفه‌ای‌تر است و به کارفرما ثابت می‌کند که شما واقعا دانشجوی آن دانشگاه هستید. اگر هنوز تحصیلات خود را به پایان نبرده‌اید، باید به سوابق تحصیلی و رشته‌ و دانشگاهی که اکنون در حال تحصیل در آن هستید، تأکید کنید. دیگر مواردی که باید در روزمه‌ی شما باشند عبارتند از: جوایز و افتخارات تحصیلی، فعالیت‌های پژوهشی، ورزشی و … ، مهارت‌ها و حوزه‌های مورد علاقه.

هرگونه سابقه‌ی کاری با حقوق یا بدون حقوق را بنویسید

در بخش سابقه‌ی کار، منظور فقط کارهایی نیست که برای آن‌ها، دستمزد دریافت کرده‌اید، بلکه می‌توانید دوره‌های کارآموزی بدون حقوق یا کارهای داوطلبانه را در این بخش بنویسید. در رزومه‌های کارآموزی خیلی نگران مرتبط بودن سوابق کاری با زمینه‌ی دوره‌ی کارآموزی که می‌خواهید برای آن رزومه بفرستید نباشید. سابقه‌ی کاری نشان می‌دهد که شما با دنیای مشاغل آشنا هستید و تجربیاتی از رابطه‌ با کارفرما دارید.

به فعالیت‌های خود در دوران دانشجویی و پس از آن، اشاره داشته باشید

رزومه نویسی برای کارآموزی

در صورتی که در دوران دانشجویی یا پس از پایان دوران دانشجویی، فعالیت‌های غیرکاری مثل عضویت در انجمن‌های دانشجویی، مشارکت در طرح‌های پژوهشی، عضویت در تیم‌های ورزشی و … داشته‌اید، حتما در رزومه‌ی کارآموزی خود به آن‌ها اشاره کنید. این فعالیت‌ها نشان از پر انرژی بودن شما دارند و قطعا انجام فعالیت‌های تیمی، روحیه‌ی کار تیمی را در شما تقویت کرده‌اند. حضور در فعالیت‌های اجتماعی روی هوش هیجانی و خیلی از مهارت‌های نرم تأثیر مثبت دارد و کارفرمایان این موارد را نادیده نمی‌گیرند.

مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌هایتان را برای کارفرمایان نیازمند استخدام کارآموز بیان کنید

وقتی هنوز دانشجو باشید یا به تازگی فارغ‌التحصیل شده باشید، قطعا مهارت‌های زیادی ندارید. این مسئله از نظر کارفرمایانی که به دنبال استخدام کارآموز هستند، ایرادی ندارد، زیرا هدف از دوره‌های کارآموزی، آموزش مهارت‌ها به شماست. در این بخش از رزومه‌ی خود، به تمامی مهارت‌های خود اشاره کنید و خیلی نگران مرتبط بودن آن‌ها با دوره‌ی کاآموزی نباشید.

آیا به یک زبان خارجی مسلط هستید؟ آیا با برنامه‌نویسی آشنایی دارید؟ آیا می‌توانید با نرم‌افزارهای خاصی کار کنید؟ هر کدام از این مهارت‌ها می‌توانند برای کارفرما جالب باشند، حتی اگر ارتباطی با دوره‌ی کارآموزی نداشته باشند. همچنین، بد نیست که به سرگرمی‌های خود اشاره کنید و بگویید که اوقات فراغت خود چگونه سپری می‌کنید. این کار باعث می‌شود که کارفرما شما را بهتر بشناسد و قطعا کسانی که شخصیت خودشان را برای کارفرمایان رو می‌کنند، در اولویت‌ آنان قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

خیلی از سازمان‌ها برای جذب مستعدترین افراد و آماده‌سازی آن‌ها برای جایگاه‌های شغلی دائمی، دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند. بسیاری از دوره‌های کارآموزی، دستمزد بالایی ندارد یا کاملا بدون حقوق هستند اما شرکت کردن در این دوره‌ها، مزیت‌های زیادی برای دانشجویان یا تازه فارغ‌التحصیلان دارد. از مهمترین این مزایا می‌توان به ایجاد سابقه کار، آشنایی با آن گروه شغلی و محیط کاری آن، ایجاد ارتباطات سازنده با افراد حرفه‌ای و سایر کارآموزان و یادگیری مهارت‌های جدید، اشاره کرد. البته دوره‌های کارآموزی، مزایایی نیز برای سازمان‌ها دارند.

حقوق و مزایای دوره‌ی کارآموزی به نوع صنعت، میزان تحصیلات شما، مدت زمان دوره و … بستگی دارد. دوره‌های کارآموزی می‌توانند از چند هفته تا حدود دو سال طول بکشند. دوره‌های کارآموزی در حوزه‌های مختلفی مثل هنر، کسب‌وکار، مالی، فشن، حقوق، پرستاری و پزشکی، و … برگزار می‌شوند. برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام کارآموز و آگهی‌های استخدام کار دانشجویی می‌توانید می‌توانید به بخش «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کنید. با ساخت یک رزومه‌ی کارآموزی با استفاده از رزومه‌ساز جاب ویژن و ارسال آن برای کارفرمایان، می‌توانید شانس پذیرشتان را در یک دوره‌ی کارآموزی خوب، بالا ببرید.

منبع

Themuse

نویسنده

بدون دیدگاه