چطور به کمک زبان بدن در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
چطور به کمک زبان بدن در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

در جلسه مصاحبه، حرکات و حالات و زبان بدن شما به اندازه صحبت هایتان و شاید بیشتر، اهمیت دارد و می تواند تاثیر زیادی بر نتیجه گزینش بگذارد. زبان بدن در مصاحبه اطلاعات زیادی را در مورد شما به فرد مصاحبه گر منتقل می کند و نشان می دهد که چقدر برای فرصت شغلی آماده و مشتاق هستید.

استخدام

اکثر ما توجهی به زبان بدن خود نداریم و حرکات و حالات مختلف را به صورت ناخودآگاه انجام می دهیم و از تاثیر باورنکردنی زبان بدن در مصاحبه استخدامی غافل هستیم. اما اگر در این مورد اطلاعات کافی پیدا کنید می توانید حضوری موثر و موفق تر در جلسات مصاحبه شغلی داشته باشید و با تحت تاثیر قراردادن مصاحبه گر بتوانید موقعیت شغلی مورنظرتان را به دست بیاورید و استخدام شوید. در این مقاله جاب ویژن همراه ما باشید تا در مورد نکات مهم زبان بدن در جلسه مصاحبه صحبت کنیم.

زبان بدن چیست؟

در روابط انسانی و کاری، چیزی که میگویید مهم است؛ اما مهمتر از آن، نحوه و روش بیان آن است. زبان بدن (BodyLanguage) که به مجموعه رفتارها، حرکات و حالات بدن و حالات چهره گفته می شود مکمل حرف هایمان هستند و تاثیر زیادی روی مخاطب می گذارند. زبان بدن به ویژه در مصاحبه شغلی تاثیر زیادی دارند و حتی می توانند باعث پذیرفته شدن یا رد شدن شما در جلسه استخدامی شوند!

روانشناسان معتقدند که زبان بدن حتی نوع احساسات ما را هم تعیین می کنند. به عنوان مثال، فردی که اگر ژست و حرکات قدرتمندانه داشته باشد از درون هم احساس قدرت خواهید کرد. زبان بدن ابزاری قدرتمند و موثر است و به ویژه وقتی میخواهیم منظوری را به مخاطبان برسانیم به کمک زبان بدن می توانیم این کار را بهتر انجام بدهیم.

چرا زبان بدن در مصاحبه استخدامی اهمیت دارد؟

اگرچه در مصاحبه شغلی، رزومه کاری شما و تجربیات و مهارتهایتان اهمیت بالایی دارد؛ ولی زبان بدن شما می تواند تاثیر این موارد را کمتر یا بیشتر کند. حرکات و حالات بدن ما احساسات ما در مورد جلسه، موقعیت شغلی و حتی فرد مصاحبه گر را نشان می دهد. اغلب ما حرکاتمان را غیرارادی و ناخودآگاه انجام می دهیم و شاید اصلا متوجه آنها نباشیم؛ ولی باید بدانید که برخی حرکات و زبان بدن نشان دهنده احساسات منفی مثل استرس، اضطراب و عدم اعتماد بنفس است، در حالیکه برخی دیگر حاکی از آرامش و اعتمادبنفس شما خواهد بود.

آگاهی از تاثیر زبان بدن در مصاحبه استخدامی و توجه به حرکات دست و پا و حالات چهره در جلسه می تواند به ما کمک کند تصویر بهتری از خود ارائه کنیم و شانس بالاتری برای تصاحب موقعیت شغلی داشته باشیم.

در ادامه در مورد زبان بدن در مصاحبه استخدامی صحبت می کنیم تا بتوانید در جلسه مصاحبه بعدی با اقتدار و بااعتمادبنفس ظاهر شوید و بتوانید شغل موردنظرتان را به دست بیاورید.

لینک مرتبط: بهترین سایت استخدام

در مورد نحوه ورودتان فکر کنید!

زبان بدن شما حتی قبل از اینکه وارد جلسه مصاحبه شوید مورد ارزیابی قرار می گیرد. بنابراین در مورد نحوه راه رفتن، لحن صحبت کردن با منشی و حتی طرز نشستن و منتظر شدن در لابی فکر کنید. آیا مضطرب مینشینید و مدام پاهایتان را تکان می دهید یا ناخنتان را می جوید؟ آیا دستپاچه مدام موبایلتان را چک می کنید یا با علاقه و اشتیاق به دور و برتان نگاه می کنید تا محل کار جدیدتان را بشناسید؟ممکن است در این مواقع، فرد یا افرادی که نقش مهمی در انتخاب شما دارند در حال تماشای شما باشند؛ بنابراین نفس عمیق بکشید و خیلی راحت مسلط روی صندلی منتظر بمانید.

وضعیت نشستن در مصاحبه

حالت و وضعیت کلی بدن

قوز کردن بدترین حالت بدن است و به مصاحبه کنندگان نشان می دهد که شما اعتمادبنفس کافی ندارید؛ پس چرا باید این شغل را به شما بدهند؟ پس چه موقع وارد شدن به اتاق جلسه و چه موقع نشستن روی صندلی، صاف و راست قامت و با اعتماد بنفس باشید.

نشستن روی لبه صندلی و کمی خم شدن به جلو، زبان بدن مثبتی است؛ چون نشان می دهد مشتاق و علاقمند به جلسه و موقعیت شغلی هستید. اما اگر فاصله شما با کارفرما و مصاحبه کننده زیاد نیست سعی کنید به جلو خم نشوید تا حس ناخوشایندی در طرف مقابل ایجاد نکنید.

چطور دست بدهیم؟

یکی از مهمترین جنبه های زبان بدن، نحوه دست دادن شماست. دست دادن بیش از حد محکم نشان غرور و تکبر است؛ از طرفی دست دادن شل و ول هم به معنای کمرو و خجالتی بودن یا ضعیف بودن شماست. بهترین راه این است که گرم و محکم (نه زیاد محکم) دست بدهید و حتما موقع دست دادن با مصاحبه کننده ارتباط چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید.

ارتباط چشمی برقرار کنید!

نگاه کردن و ارتباط چشمی یکی از جنبه های مهم زبان بدن در مصاحبه است که علاقه و توجه کامل شما را به مصاحبه نشان می دهد. البته منظورمان از ارتباط چشمی این نیست که به مصاحبه گر با استرس آنقدر زل بزنید که او را معذب کنید؛ بلکه به نحوی طبیعی، در موقع صحبت کردن یا در موقع گوش کردن به او نگاه کنید و اشتیاق و توجه خود را نشان دهید.

موقع حرف زدن از حرکات دست استفاده کنید

حرکات دستها اطلاعات بسیار زیادی در مورد احساسات ما به مخاطب می دهد. معمولا وقتی فردی عصبی است و استرس دارد دستهایش را بغل میکند یا مدام با انگشتهایش ور می رود. اما از طرف دیگر یک فرد بااعتماد به نفس حرکات دست گشاده ای دارد و با حرکات مختلف دست سعی می کند منظور خود را بهتر به مخاطب بفهماند.

حرکات دست در مصاحبه

برای بهتر کردن زبان بدن در مصاحبه شغلی پیشنهاد می شود از حرکات ظریف دست مثل لمس نوک انگشتان، روی هم گذاشتن دستها و حرکات انگشت هنگام حرف زدن استفاده شود؛ چون این زبان بدن نشان دهنده صداقت و گشودگی است. زمانی که صحبت نمی کنید هم می توانید دستهایتان را آرام روی پاهایتان قرار دهید.

دست مشت کرده و تکان دادن سریع و عصبی دست در هوا نشان می دهد که شما عصبی و غیرقابل پیش بینی هستید. بدتر از همه جویدن ناخن است که شما به عنوان فردی عصبی، حواس پرت و مضطرب نشان می دهد.

از لمس صورتتان خودداری کنید!

نکته مهم دیگر زبان بدن در مصاحبه این است که در حین مصاحبه سعی کنید صورتتان را لمس نکنید. افرادی که موقع حرف زدن ناگهان شروع به لمس صورتشان می کنند معمولا در حال مخفی کردن چیزی هستند و تاثیر مثبتی بر نتیجه مصاحبه استخدامی نخواهد گذاشت. همچنین بازی کردن با موها یا خاراندن بینی هم اصلا مناسب جلسه رسمی مصاحبه نیستند.

دست کشیدن به گردن یا موها هم معمولا نشان دهنده این است که شما کلافه و بی حوصله شدید و دیگر به بحث علاقه ندارید.

زبان بدن در مصاحبه و وضعیت قرارگیری پاها

برای اینکه ارتباط بهتر و مثبتی در جلسه مصاحبه داشته باشید پاهایتان را روی هم نیندازید. این حرکت شما را غیردوستانه یا تدافعی نشان می دهد. بهترین حالت این است که هردو پایتان روی زمین باشد. بعضی افراد «سندرم پای بیقرار» دارند و مدام عادت دارند یک پایشان را تکان بدهند؛ این حرکت و زبان بدن در مصاحبه پیشنهاد نمی شود و استرس و اضطراب شما را نشان می دهد.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام جدید

لبخند بزنید؛ ولی نه بیش از حد!

لبخند زدن یکی از بهترین نشانه ها و زبان بدن برای برقراری ارتباط است و در مصاحبه استخدامی هم نباید از آن غافل شد. اما فراموش نکنید که جلسه مصاحبه، جلسه ای کاملا رسمی است و لبخند زدن بیش از حد اصلا مناسب نیست.

زبان بدن در مصاحبه شغلی

میزان لبخند زدن شما تا حد زیادی به موقعیت شغلی هم بستگی دارد. به عنوان مثال برای مشاغلی که به روابط عمومی بالا و خونگرم و اجتماعی بودن نیاز دارد لبخند زدن می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. ولی برای شغلی مثل مدیر پروژه، مهندس عمران یا حسابدار اگر از اول تا آخر مصاحبه فقط لبخند بزنید ممکن است در مصاحبه گر این تصور ایجاد شود که شما این موقعیت را خیلی جدی نگرفته اید و فرد جدی و مصممی برای این شغل نیستید.

به نفس کشیدنتان توجه کنید!

بله، حتی طرز نفس کشیدن شما هم جزء مولفه های زبان بدن در مصاحبه محسوب می شود و می توان خبر از سر درون شما بدهد! تندتند نفس کشیدن و نفس های کوتاه نشان دهنده استرس و اضطراب مصاحبه شونده است؛ از طرفی نفس های عمیق و آرام نشان از آرامش، اعتمادبنفس و تسلط مصاحبه شونده و کارجو دارد. بنابراین قبل از مصاحبه چندبار نفس عمیق بکشید تا آرام شوید و در طول مصاحبه هم حواستان به نفس کشیدنتان باشد؛ چون مطمئنا مصاحبه گر هم متوجه تغییر نفس کشیدن شما خواهد شد.

تنفس آرام و شمرده به شما در صحبت کردن بهتر هم کمک خواهد کرد. مطمئنا کارجویی که استرس دارد و تنفس کوتاه و سریع است موقع حرف زدن هم دچار مشکل می شود و نمی تواند تاثیر مطلوبی روی مصاحبه کننده بگذارد.

گوش دادن فعال را تمرین کنید!

یکی از مهمترین نکات جلسه مصاحبه این است که نشان دهید تمام توجهتان به صحبت های مصاحبه گر است و به طور فعالانه گوش می دهید. اما زل زدن و بیحرکت نگاه کردن اصلا این مفهوم را به مخاطب منتقل نمی کند و شاید تاثیر عکس داشته باشد. پس علاوه بر ارتباط چشمی و لبخند زدن در مواقع مناسب، سعی کنید با تکان دادن سر نشان دهید که کاملا متوجه حرف های او هستید و با علاقه گوش می دهید. همچنین برای تاکید و تاثیر بیشتر در مواقع مناسب میتوانید از جملات و عبارات تاکیدی مثل «بله»، «متوجه هستم»، «میدانم» و «میفهمم» استفاده کنید.

جلوی آینه تمرین کنید!

اگر می خواهید تاثیر فوق العاده ای بر مصاحبه کننده بگذارید و از همان بدو ورود جلسه را از آن خود کنید می توانید قبلا این جلسه را بارها تمرین کنید. در منزل روی صندلی بنشینید و تصور کنید در جلسه مصاحبه هستید؛ به حرکات دستها و پاهایتان توجه کنید. چطور روی صندلی نشسته اید؟ چطور در مورد خودتان صحبت می کنید؟ یک راه موثر برای تمرین زبان بدن در مصاحبه استفاده از آینه است. روبروی آینه بنشینید و تصور کنید دارید به مصاحبه کننده نگاه می کنید؛ با استفاده از آینه می توانید خودتان را از دید فرد دیگر ببینید و مهارتهایی مثل ارتباط چشمی، لبخند زدن و حرکات دست موثر را تمرین کنید.

مطلب مرتبط: تکنیک STAR، راهکاری که شما را از یک مصاحبه شغلی سخت نجات می‌دهد!

زبان بدن در مصاحبه آنلاین

اکثر مواردی که در بالا گفتیم مربوط به زبان بدن در مصاحبه حضوری هستند. اما این روزها که به خاطر پاندمی کرونا اکثر مصاحبه ها به سمت آنلاین شدن پیش می روند لازم است در مورد نکات این جلسات هم اطلاعات کافی داشته باشید. علاوه بر نکات زبان بدن مثل ارتباط چشمی، لبخند زدن، حرکات دست و گوش دادن فعال لازم است شرایط مناسب برای ارتباط تصویری آنلاین را نیز فراهم کنید.

برای جلسه مصاحبه چه لباسی بپوشیم؟

لباس مناسب مصاحبه تا حد زیادی به شخصیت شما، شغلتان و شرکتی که برای مصاحبه به آنجا می روید بستگی دارد. به عنوان مثال، پوشش مناسب برای یک طراح گرافیست با پوشش مناسب برای یک حسابدار مطمئنا با یکدیگر متفاوت خواهد بود. همچنین لباس مناسب برای استخدام در یک سازمان اداری و رسمی با لباس مناسب یک آژانس تبلیغاتی با فضایی مدرن و دوستانه هم یکسان نخواهد بود.

لباس جلسه مصاحبه

پس بهتر است قبل از جلسه مصاحبه در مورد شرکت تحقیقات خود را انجام دهید و با بازدید از سایت و تصاویر کارکنان در مورد پوشش مناسب آن شرکت اطلاعات کسب کنید. با این حال، به عنوان یک قانون کلی اینطور می توانیم بگوییم: برای جلسه مصاحبه از پوشش معمول خود یک درجه رسمی تر بپوشید!

علاوه بر نوع لباس، تمیزی و نظافت ظاهر هم اهمیت بالایی دارد. لباس چروک و اتونشده، کفش گلی و واکس نشده، لباس کثیف و لکه دار یا بوی بدن لباس و بدن تاثیر فوق العاده منفی بر جلسه مصاحبه خواهد گذاشت و حتی می توانند باعث رد درخواست شغلی شما شود.
خوشبو بودن و استفاده از عطر در کنار سایر جنبه های زبان بدن در مصاحبه می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. اما انتخاب عطر باید با احتیاط صورت بگیرد و از عطری ملایم استفاده کنید و از عطرهای تند به هیچ وجه برای مصاحبه استفاده نکنید.

جمع بندی

ما انسان ها علاوه بر حرف زدن و استفاده از زبان با استفاده از حرکات بدنمان نیز دائما در حال انتقال احساسات به دیگران هستیم. اما این ارتباط غیرکلامی معمولا به صورت غیرارادی انجام می شود و اغلب افراد از تاثیر بالای آن غافل هستند. در صورتی که اگر در مورد زبان بدن بیشتر بدانیم می توانیم با اصلاح رفتارها و زبان بدنمان در عرصه های مختلف زندگی و کاری موفقیت بیشتری پیدا کنیم.

در این مقاله در مورد زبان بدن در مصاحبه شغلی صحبت کردیم و برخی از مهمترین نکات راجع به وضعیت و حرکات بدن را ارائه کردیم. امیدواریم به کمک این مقاله بتوانید در جلسه مصاحبه بعدی حضوری موفق و تاثیرگذار داشته باشید و هرچه زودتر در فرصت شغلی مناسب استخدام شوید.

منبعindeed.com

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه