چرا گاهی کارجویان ایده‌آل استخدام نمی‌شوند؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
چرا گاهی کارجویان ایده‌آل استخدام نمی‌شوند؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا تجربه کاری و صلاحیت کافی برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی خاصی را داشته، اما بارها با مشکل رد شدن در مصاحبه شغلی مواجه شدید. چندین بار رد شدن رزومه یا رد شدن در گزینش استخدامی، خصوصا اگر دلایل آن را ندانید می‌تواند باعث تردید درباره توانمندی‌ها و صلاحیت خودتان بشود.

استخدام

در حالی که برخی از علل رد شدن رزومه و یا رد شدن در مصاحبه شغلی خارج از کنترل شما بوده و به کارفرما مربوط می‌شود، مواردی وجود دارند که شما می‌توانید با اصلاح آن‌ها موقعیت شغلی مورد نظرتان را به دست آورده و استخدام شوید. در این مقاله به بررسی علل رد شدن کارجویان ایده‌آل می‌پردازیم.

عملکرد ضعیف در جلسه مصاحبه استخدامی

عملکرد ضعیف در مصاحبه

یکی از مهم‌ترین علل رد شدن در گزینش استخدامی، عدم آمادگی برای آن و در نتیجه داشتن رفتار نامناسب و عملکرد ضعیف در جلسه مصاحبه شغلی است. اگر شما یک رزومه عالی و سوابق کاری بسیار خوبی دارید، اما برای سوالات جلسه مصاحبه به خوبی آماده نیستید، این موضوع می‌تواند به رد شدن در مصاحبه شغلی و در نتیجه به دست نیاوردن شغل مورد نظرتان با وجود داشتن صلاحیت کافی برای انجام آن منجر شود.

بدگویی و رفتار نامناسب

بد صحبت کردن در مورد کارفرمای سابق یکی از مهم‌ترین دلایل رد شدن در مصاحبه است. بدگویی کردن این ذهنیت را در کارفرما ایجاد می‌کند که رفتار شما ممکن است بر فضای کاری و افرادی که قرار است با آن‌ها همکاری کنید اثر منفی بگذارد. رفتار نامناسب دیگری که می‌تواند باعث حذف شدن یک کارجوی ایده‌آل شود، عدم احترام و صحبت کردن با کارفرما با دید از بالا به پایین است. زمانی که شما بیش از اندازه به توانایی‌های خود مطمئن هستید و فکر می‌کنید که حضور شما در آن شرکت لطفی به کارفرما است، و یا در رفتارتان احترام کافی برای کارفرما یا مسئول استخدام قائل نباشید، با وجود صلاحیت شغلی، در مصاحبه رد خواهید شد.

نداشتن اعتماد به نفس

علت رد شدن در مصاحبه شغلی می‌تواند ضعف اعتماد به نفس در شما نیز باشد. در نقطه مقابل مورد قبلی و اعتماد بیش از حد به توانایی‌ها، عدم اعتماد به نفس قرار دارد که این مورد نیز می‌تواند به رد شدن در مصاحبه شغلی منجر شود. اگر باوجود داشتن صلاحیت کافی، خودتان را دست کم گرفته و یا در جلسه مصاحبه فردی خجالتی و بدون عزت نفس به نظر برسید، در به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان موفق نخواهید بود.

عدم صلاحیت مسئول استخدام

عدم صلاحیت مصاحبه کننده

واقعیت این است که برخی از افراد منابع انسانی، کارفرمایان یا به طور کلی مسئولین استخدام، صلاحیت کافی برای قضاوت در مورد توانمندی‌های شما را ندارند. در شرکت‌های بزرگ معمولا چندین مرحله مصاحبه انجام می‌شود و قبل از صحبت با مدیر اصلی باید با یکی از افراد منابع انسانی مصاحبه کنید. اما همه این افراد در ارزیابی استعداد خوب عمل نمی‌کنند. اگر مصاحبه دور اول خود را با مسئول منابع انسانی انجام دهید که اولویت او به دست آوردن نیروی کار ارزان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، به غیر از توانمندی‌ها و صلاحیت‌تان، از نظر میزان حقوق و دستمزد درخواستی نیز بررسی خواهید شد. اگر حقوق مد نظر شما بیش از بودجه شرکت بوده یا مصاحبه کننده اطلاعات کافی درباره موقعیت شغلی نداشته و نتواند شما را به درستی ارزیابی کند، این موضوع منجر به رد شدن در مصاحبه خواهد شد.

مطلب مرتبط: اگر کارفرما نتیجه مصاحبه را اعلام نکند، چه باید کرد؟ ۷ اقدامی که باید انجام دهید!

عدم تناسب با فرهنگ شرکت

در یک رابطه احساسی، اگر به اندازه کافی کشش و جاذبه‌ای بین شما و آن فرد وجود نداشته باشد، آن رابطه ادامه پیدا نمی‌کند. درست مانند رابطه عاشقانه، در جلسه مصاحبه هم اگر ارتباطی که باید شکل نگیرد، یا برای فرهنگ شرکت و تیم مناسب نباشید، می‌تواند منجر به رد شدن در مصاحبه شود. داشتن تناسب با فرهنگ محیط کار و تیم‌ها، به اندازه داشتن صلاحیت شغلی مهم است.

متخصصان منابع انسانی اغلب این نوع ارتباط و جاذبه را «تناسب فرهنگ» می‌نامند و به دنبال کارجویانی هستند که با ارزش‌های اصلی شرکت سازگار باشند. حتی اگر رزومه یک متقاضی شغلی کاملا مناسب باشد، مسئول استخدام ممکن است به دلیل عدم سازگار بودن خلق و خو و سبک ارتباطی او با بقیه اعضای تیم، فرد را رد کند.

ارجحیت افراد داخل سازمان

یکی از دلایل رد شدن در مصاحبه کاری، ارجحیت کارمندان داخل شرکت به جذب کارمند جدید است. ممکن است شرکتی برای یک موقعیت شغلی آگهی استخدامی منتشر و کارجویان مختلف را بررسی کند، اما اگر شکاف قابل توجهی بین کارجویان خارجی و داخلی وجود نداشته باشد، افراد داخل سازمان شانس بیشتری برای گرفتن شغل خواهند داشت؛ زیرا آن‌ها مدتی است که در شرکت کار می‌کنند و شایستگی و تناسب فرهنگی خود را ثابت کرده‌اند. استخدام جدید می‌تواند با ریسک زیادی برای شرکت‌ها همراه باشد.

مشکلات مربوط به مذاکره درباره حقوق

مذاکره نامناسب در مورد حقوق

همه خواهان دستمزد بالاتری هستند، اما همه نمی‌دانند چگونه به طور موثری در مورد حقوق خود مذاکره کنند. اگر مذاکره شما با مصاحبه کننده درباره حقوق به خوبی پیش نرود و یا حقوق درخواستی شما بسیار بیشتر از بودجه شرکت باشد، باعث رد شدن شما در مصاحبه شغلی می‌شود.

مشکلات مربوط به سوابق و محیط کاری قبلی

در صورتی که سابقه شغلی، سوابق تحصیلی، دلیل ترک شغل قبلی و یا هر موردی که در جلسه مصاحبه مطرح کردید با گزارش بررسی سوابق شما مغایرت داشته باشه، منجر به رد شدن در مصاحبه خواهد شد. مورد مهم دیگری که ممکن است کمتر کارجویی به آن توجه کند این است که بسیاری از کارفرمایان هنگام بررسی سوابق، شبکه‌های اجتماعی شما را نیز چک می‌کنند و در صورتی که تصاویر یا محتوایی که منتشر کرده‌اید با ارزش‌های آن سازمان مغایرت داشته باشد، با وجود صلاحیت شغلی که دارید، شغل را به دست نخواهید آورد.

صلاحیت و تجربه بیش از اندازه

ممکن است شما سوابق کاری زیاد و صلاحیت بیش از اندازه‌ای برای موقعیت شغلی مورد نظرتان داشته باشید. هرچند ممکن است داشتن صلاحیت بیش از اندازه به عنوان دلیلی برای رد شدن در مصاحبه به نظرتان منطقی نرسد، دلایل مشخصی برای این موضوع وجود دارد.

به طور مثال، کارفرما ممکن است نگران این موضوع باشد که به محض اینکه فرصت کاری بهتری برای شما پیش آمد، شرکت را ترک کنید. گاهی اوقات، رد شدن به دلیل صلاحیت بیش از حد به این معنی است که کار به اندازه کافی برای فردی در حد شما چالش برانگیز نیست و کارفرما نگران است که شما خسته شوید.

مورد دیگر، داشتن اختلاف سنی و بزرگتر بودن از کارفرما است. بسیاری از کارفرمایان جوان در مورد استخدام افراد مسن‌تر و باتجربه محتاط هستند و تصور می‌کنند که جذب چنین کارمندانی چالش برانگیز است. از آنجایی که سرمایه گذاری روی یک کارمند باتجربه و سپس از دست دادن او هزینه و زمان زیادی را برای کسب و کارها به همراه دارد، ممکن است این موضوع به رد شدن شما در مصاحبه شغلی منجر شود.

مطلب مرتبط: چگونه صفحات مجازی به استخدام سریعتر شما کمک می‌کنند؟

از قبل انتخاب شدن کارمند جدید

یکی از دلایل رد شدن در مصاحبه، این است که قبل از اینکه مصاحبه با تمامی متقاضیان انجام شود، کارفرما یا مسئول استخدام فردی که مورد نظرش بوده را انتخاب کرده است. در این صورت ممکن است مصاحبه با سایر کارجویان صرفا یک روند فرمالیته در شرکت باشد. این موضوع معمولا در سازمان‌هایی اتفاق می‌افتد که در آن خط‌مشی‌های مشخصی برای استخدام فرد جدید وجود دارد. در چنین مواقعی، مسئولان استخدام با برگزاری جلسات مصاحبه، صرفا به انجام وظیفه می‌پردازند.

مشکل در فرآیند استخدام شرکت

مشکل در فرآیند استخدام شرکت

ممکن است رد شدن در مصاحبه تنها به دلیل فرآیند استخدام ضعیف شرکت اتفاق بیافتد. برخی کارفرمایان قبل از اینکه بدانند واقعا به دنبال چه چیزی هستند، آگهی شغلی را منتشر می‌کنند و زمان مصاحبه با متقاضیان، دیدگاه آن‌ها نسبت به آنچه که نیاز دارند تغییر می‌کند. شخصی که در نهایت استخدام می‌شود ممکن است اشتراکات بسیار کمی با موارد ذکر شده اولیه در آگهی استخدام و کاریابی داشته باشد.

ممکن است سازمان‌ مورد نظرتان، فرآیندهای مصاحبه ساختاریافته و منسجم و برنامه استخدامی مشخصی نداشته باشد. در چنین شرایطی، هر کارجویی ممکن است با سؤالات نامربوط یا غیرقابل انتظاری در جلسه مصاحبه روبرو شود.

برتری دیگر متقاضیان

دلیل نهایی برای رد شدن در مصاحبه می‌تواند برتر بودن سایر متقاضیان باشد. برتر بودن لزوما به معنی داشتن تبحر یا تجربه کاری بیشتر نیست، بلکه ممکن است کارجوی انتخاب شده به سادگی مزیتی مانند کاریزماتیک بودن و خوش برخورد بودن داشته باشد و یا توانسته باشد ارتباط بهتری با کارفرما یا مسئول استخدام برقرار کند.

این برتری همچنین می‌تواند توصیه یک فرد سوم و مورد اعتماد شرکت باشد که باعث کاهش ریسک استخدام فرد مورد نظر برای کارفرما می‌شود.

رزومه ساز

چگونه می‌توان بر بحران رد شدن غلبه کرد؟

حال که با دلایل متعدد رد شدن در مصاحبه آشنا شدید، می‌توانید این موضوع را بهتر بپذیرید که علیرغم توانمندی و صلاحیتی که دارید، گاهی انتخاب نشدن شما دلایل دیگری دارد که برخی از آن‌ها در کنترل شما نیستند. یک مورد مهم که می‌تواند در کاهش حس بد ناشی از رد شدن اثر گذار باشد، دریافت بازخورد است.

اگر در مصاحبه موقعیت شغلی که فکر می‌کردید گزینه بسیار مناسبی برای آن هستید رد شدید، می‌توانید از کارفرما یا مسئول استخدام، محترمانه در مورد علت رد شدن و نحوه بهبود نقاط ضعف خود بپرسید و به بازخوردی که صادقانه به شما ارائه می‌شود توجه کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

جمع‌بندی

رد شدن مکرر رزومه و یا پس از مصاحبه‌های شغلی، می‌تواند فشار ذهنی زیادی برای کارجویان به همراه داشته باشد؛ خصوصا اگر فرد کاندیدای ایده‌آلی برای موقعیت شغلی به نظر برسد. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین دلایل رد شدن در مصاحبه پرداختیم. شما می‌توانید با آگاهی از این موارد، آنچه که در کنترل خودتان قرار دارد را اصلاح کرده و در غیر این صورت بپذیرید که شما نقشی در رد شدن خود نداشته و مسائل دیگری باعث آن شدند که از کنترل شما خارج بوده است.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه