سوالات مصاحبه استخدام مدیر فروش همراه با جواب

نوشته شده توسط نیلوفر مژدهی
زمان مطالعه: 9دقیقه
سوالات مصاحبه استخدام مدیر فروش همراه با جواب

مدیران فروش نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارند. افرادی که در حوزه بازاریابی و فروش به فعالیت پرداخته‌اند و تجربه کار به عنوان کارشناس فروش را دارند، می‌توانند برای آگهی‌های مربوط به استخدام مدیر فروش رزومه ارسال کنند.

استخدام

برای موفقیت در مصاحبه‌های مربوط به این موقعیت شغلی، آشنایی با سوالات پرتکرار این حوزه ضروری است. در این مقاله ۲۰ مورد از سوالات رایج مصاحبه شغلی مدیر فروش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نگاهی به شغل مدیر فروش

آشنایی با شغل مدیر فروش

مدیر فروش فردی است که مسئولیت سازماندهی استراتژی‌های فروش یک سازمان، استخدام نمایندگان فروش بااستعداد و اجرای طرح‌های فروش را برعهده دارد. استخدام یک مدیر فروش وظیفه‌شناس به صاحب کسب و کار اجازه می‌دهد تا مسئولیت‌های مربوط به تبلیغات، تنظیم نمونه قرارداد فروش، ملاقات با مشتریان، مذاکره درباره قرارداد و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف کسب درآمد را به او بسپارد.

بسیاری از کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات مشخصی را به مشتریان عرضه می‌کنند، به مدیر فروش نیاز دارند. برای مثال، کسب و کارهایی که در عرصه خدمات حمل و نقل، محصولات دیجیتال و خدمات آنلاین، محصولات مصرفی، بیمه و… فعالیت می‌کنند، به دنبال استخدام مدیر فروش هستند.

برای مشاهده آگهی استخدام مدیر فروش مواد غذایی می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

شرح وظایف مدیر فروش

وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر فروش ممکن است با توجه به اندازه‌ی مجموعه و زمینه‌ی فعالیت آن متفاوت باشد. با این حال، در ادامه به برخی از مسئولیت‌های کلیدی یک مدیر فروش اشاره شده است.

  • توسعه و اجرای برنامه‌های فروش استراتژیک که باعث افزایش مشتریان و رشد کسب و کار می‌شود
  • رشد مجموعه و دستیابی به اهداف فروش با مدیریت موفق تیم‌های فروش و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن‌ها
  • ایجاد ارتباطات سازنده و حرفه‌ای با پرسنل کلیدی سازمان
  • استخدام کارشناس فروش یا بازاریاب
  • تقسیم‌بندی کارها بین تیم‌های مختلف

برای آشنایی بیشتر با شغل مدیریت فروش، مقاله «مدیر فروش کیست؟ همه‌چیز در رابطه با شغل مدیریت فروش» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

سوالات مصاحبه استخدام مدیر فروش + پاسخ

آشنایی با سوالات و آماده کردن پاسخ‌های مناسب، نقش مهمی در موفقیت شما در مصاحبه استخدامی شغل مدیر فروش دارد. استخدام مدیر فروش شهرستانها و تهران تقاضای بالایی در بازار کار دارد، اما تنها آن دسته از کارجویان که با سوالات مصاحبه آشنا هستند و رزومه کاری خوبی دارند، می‌توانند این موقعیت شغلی را به دست بیاورند و قرارداد استخدام را امضا کنند. در ادامه ۲۰ سوال رایج در مصاحبه‌های استخدامی این شغل به همراه پاسخ ارائه شده‌اند.

درباره خودتان توضیح بدهید.

شاید این سوال مصاحبه استخدام مدیر فروش بسیار ساده به نظر برسد، اما جواب آن می‌تواند نظر مصاحبه‌کننده را تا حد زیادی تغییر بدهد. برای مثال، اگر زمان زیادی را به بازگو کردن نکات منفی محل کار خود بگذرانید، احتمال استخدام شدن شما کاهش می‌یابد.

برای این سوال، پاسخی جامع و مثبت ارائه بدهید که ضمن اشاره به تجربه‌های گذشته، به خوبی توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شما را به نمایش می‌گذارد. مثلا می‌توانید به میزان تجربه‌ در حوزه بازاریابی، کمپین‌ها و پروژه‌های موفق، ویژگی‌های فردی و حتی علاقه‌مندی‌های شخصی خود اشاره کنید.

فکر می‌کنید برای موفقیت در این مجموعه به چه مهارت‌ها و شایستگی‌هایی نیاز دارید؟

این سوال استخدام مدیر فروش به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما چقدر درباره کار کردن در آن مجموعه اطلاعات دارید و آیا می‌توانید از پس وظایفی که به شما واگذار خواهد شد، بر بیایید یا خیر.

سعی کنید در پاسخ به این سوال، فرهنگ و اهداف سازمان را در نظر بگیرید. بطور کلی، یک مدیر فروش باید مهارت‌های ارتباطی و بین فردی، توانایی رهبری، انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات بازار و دانش لازم برای تحلیل داده را داشته باشد.

چرا می‌خواهید مدیر فروش این مجموعه‌ شوید؟

احتمال اینکه در جلسه مصاحبه با چنین سوالی مواجه شوید، زیاد است. هدف از طرح این سوال، سنجش میزان شناخت شما از موقعیت شغلی مدیر فروش در شرکت یا سازمان مورد نظر است.

در پاسخ به این سوال در جلسه مصاحبه استخدام مدیر فروش، بهتر است با ذکر مثال، میزان علاقه‌ی خود به این حوزه را نشان بدهید. می‌توانید به فرهنگ شرکت و محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد و همچنین موقعیت شغلی قبلی خود اشاره کنید.

چرا حوزه بازاریابی و فروش را انتخاب کرده‌اید؟

مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند هدف شما از ورود به این حوزه چه بوده؟ با چه انگیزه‌ای تلاش می‌کنید و به چه امیدی هر روز سر کار می‌روید؟ او منتظر شنیدن یک داستان واقعی درباره علت علاقه‌مندی شما به این حوزه است. آیا ابتدا به عنوان دستیار فروش مشغول به کار شدید و پس از آموختن اصول کار به آن علاقه پیدا کردید یا پیش از ورود به بازار کار اتفاقی رخ داد که نظر شما را به این حرفه جلب کرد؟

اگر می‌خواهید در مصاحبه استخدام مدیر فروش موفق شوید، از ارائه پاسخ‌های سطحی مانند «چون به این حوزه علاقه دارم» خودداری کنید. می‌توانید بگویید از روبه‌رو شدن با چالش‌های مختلف برای کسب رضایت مشتری لذت می‌برید. همچنین، می‌توانید از تجربه‌های دوران کودکی یا نوجوانی که زمینه‌ساز علاقه‌مندی شما به این حوزه بودند، صحبت کنید.

نظر بهترین عضو تیم درباره شما چیست؟

این سوال ممکن است شما را به تله بیندازد. برخی از کارجویان در پاسخ به این سوال می‌گویند که خودشان بهترین عضو تیم هستند یا سعی می‌کنند از اعضای تیم خود ایراد بگیرند و بدین ترتیب، شانس استخدام شدن خود را کاهش می‌دهند. در واقع هدف از طرح این سوال، سنجش توانایی کار گروهی و میزان شناخت شما از اعضای تیم است.

در پاسخ، یکی از اعضای تیم را معرفی کنید و ضمن ذکر ویژگی‌های مثبت او، نظرش درباره کار کردن با شما را با مصاحبه‌کننده در میان بگذارید.

درآمد چقدر برای شما مهم است؟

پول برای همه مهم است، اما یک مدیر فروش موفق باید انگیزه‌ای بیشتر از پول داشته باشد. کارفرمایان به دنبال مدیران فروشی هستند که به کار تیمی و رضایت شغلی اهمیت می‌دهند.

برای پاسخ دادن به این سوال مصاحبه استخدام مدیر فروش، سعی کنید حقیقت را بگویید. با اینکه پول مهم است، باید اشاره کنید که به جز مسائل مالی، انگیزه‌های دیگری هم برای انتخاب این شغل دارید.

چقدر به تحلیل داده مسلط هستید؟

معمولا کارشناسان فروش به تحلیل داده یا آنالیز دیتا اهمیت زیادی نمی‌دهند. اما به عنوان یک مدیر فروش، باید بتوانید با استفاده از داده‌های موجود، وضعیت بازار را پیش‌بینی و گزارش‌های مختلفی تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید که مدیران فروش به دانش تخصصی در این حوزه نیاز ندارند. کافی است دانش شما در این حوزه به حدی باشد که بتوانید وظایف خود را به درستی انجام بدهید. در پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید که تا حدودی به تحلیل داده مسلط بوده و از اهمیت آن در مدیریت تیم فروش آگاه هستید. همچنین، می‌توانید از تجربه‌هایتان در استفاده از مهارت‌های تحلیل داده در شغل قبلی صحبت کنید.

به نظرتان چطور می‌توان رهبر خوبی بود؟

یک مدیر فروش موفق، باید رهبر خوبی باشد. بنابراین، کارفرما می‌خواهد مطمئن شود که شما مهارت‌های مورد نیاز این شغل را دارید. یک رهبر خوب با اعضای تیم خود با احترام رفتار می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد خوب کار کنند و به اهداف خود نزدیک شوند.

در پاسخ به این سوال مصاحبه استخدام مدیر فروش، به ویژگی‌های مهم مانند صداقت، مهارت در برقراری ارتباط سازنده با دیگران و توانایی کمک به اعضای تیم اشاره کنید.

چگونه هدف‌گذاری می‌کنید؟

یکی از مسئولیت‌های بزرگ مدیران فروش، تعیین اهداف تیم فروش است. هدف از طرح این سوال، سنجش توانایی شما در تعیین مسئولیت‌ها و ایجاد هدف‌های واضح و قابل دستیابی است. بنابراین، مهم نیست در مصاحبه استخدام مدیر فروش لبنیات شرکت کرده‌اید یا برای آگهی استخدام مدیر فروش زنجیره ای رزومه فرستاده‌اید. در هر صورت، باید اصول هدف‌گذاری را بلد باشید.

روش SMART، رویکردی عمل‌گرایانه در هدف‌گذاری است و می‌توانید درباره استفاده از آن توضیح بدهید. این کلمه مخفف واژه‌های دقیق، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای دوره زمانی مشخص است. می‌توانید بگویید که موقع هدف‌گذاری، ابتدا یک هدف بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و در مرحله‌ی بعد اقدامات مورد نیاز برای هر بخش را مشخص می‌کنید.

چه ویژگی‌هایی باعث می‌شوند شما مدیر فروش خوبی باشید؟

مدیران فروش خوب، ویژگی‌های متعدد و مختلفی دارند. دانش، تجربه، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های ارتباطی و توانایی مدیریت زمان تنها بخشی از ویژگی‌های یک مدیر فروش موفق محسوب می‌شوند. کمتر کسی پیدا می‌شود که همه‌ی این ویژگی‌ها را داشته باشد، اما در پاسخ به این سوال نشان دادن اینکه اعتماد به نفس رهبری یک تیم را دارید، از همه چیز مهم‌تر است.

هر فرد، روش مدیریتی مخصوص خودش را دارد. شما باید با ویژگی‌های خود به عنوان مدیر فروش آشنا باشید و بتوانید درباره این ویژگی‌ها به دیگران توضیح بدهید. مثلا، یک مدیر فروش موفق ممکن است توانایی خوبی در هدف‌گذاری داشته باشد و بتواند با اراده و اعتماد به نفس، تیم خود را به سمت اهداف مجموعه هدایت کند. توانایی ارتباط برقرار کردن با اعضای تیم و داشتن شناخت کامل از ویژگی‌های فردی آن‌ها هم می‌تواند از ویژگی‌های برتر یک مدیر فروش باشد.

برای مشاهده آگهی استخدام مدیر فروش می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

رابطه شما با تکنولوژی چطور است؟

مدیرفروش و تکنولوژی

نیازی نیست مدیران فروش اطلاعات تخصصی درباره تکنولوژی داشته باشند، اما باید افرادی به روز باشند و بتوانند از تکنولوژی و ابزار جدید حوزه بازاریابی و فروش استفاده کنند. گاهی اوقات آشنایی با نرم‌افزارهای مربوط به پرداخت و درگاه‌های آنلاین بانکها نیز برای یک مدیر فروش مزیت محسوب می‌شود.

در پاسخ به این سوال مصاحبه استخدام مدیر فروش، به میزان شناخت خود از تکنولوژی‌های مرتبط به بازاریابی و توانایی کار کردن با ابزارهای مختلف اشاره کنید.

درباره یکی از مواقعی که مجبور بودید یک تغییر نامطلوب و دشوار در تیم خود ایجاد کنید، صحبت کنید.

بسیاری از مواقع، مدیر فروش مسئول ایجاد تغییرات لازم است. در چنین شرایطی، او باید برای همگام شدن با شرایط جدید به تیم خود کمک کند. مصاحبه‌کننده انتظار دارد که بداند چطور درباره این تغییرات با تیم خود صحبت می‌کنید و چه اقداماتی برای کمک به آن‌ها انجام می‌دهید.

در پاسخ به این سوال سعی کنید صادق باشید و تجربه‌های پیشین خود را بازگو کنید. طبیعتا اگر پیش از این در موقعیت مدیر فروش فعالیت نکرده‌اید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، چنین سوالی از شما پرسیده نمی‌شود.

چالشی‌ترین اتفاقی که در حوزه فروش تجربه کردید، چه بود؟

حوزه‌های بازاریابی و فروش به اراده‌ی قوی، تلاش مداوم و مهارت‌های متعددی نیاز دارند. یک مدیر فروش باید چالش‌هایی که کارشناسان فروش با آن‌ها مواجه می‌شوند را درک کند و بتواند برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها، به آن‌ها کمک کند.

در پاسخ به این سوال مصاحبه استخدام مدیر فروش می‌توانید از تجربیات خود استفاده کرده و درباره چالش‌هایی که با پشت سر گذاشتن آن‌ها، مدیر کارخانه یا شرکت را تحت تأثیر قرار دادید، صحبت کنید. یک پاسخ دیگر این است که بگویید سخت‌ترین اتفاقی که در این حوزه برای شما رخ داده، شنیدن جواب منفی است. در ابتدای کار، شنیدن جواب‌های منفی می‌تواند انگیزه‌ی افراد را از بین ببرد. اما رمز موفقیت، پشتکار زیاد است.

درباره یک موقعیت استرس‌زا صحبت کنید و بگویید که چطور آن را مدیریت کردید.

در هر موقعیت شغلی، امکان رخ دادن اتفاقات استرس‌زا وجود دارد. اما مهم این است که شما چطور با این اتفاقات مواجه شوید. بنابراین، باید به مصاحبه‌کننده نشان بدهید که در چنین شرایطی، استرس بر کیفیت کار شما تأثیر زیادی نمی‌گذارد و توانایی مدیریت شرایط را دارید.

می‌توانید درباره یکی از مواقعی که ددلاین‌های فشرده‌ای داشتید، صحبت کنید؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر فروش موفق، توانایی او در مدیریت زمان است. در پاسخ به این سوال باید نشان بدهید که توانایی مدیریت شرایط و هدایت تیم با وجود ددلاین‌های فشرده را دارید. شما به عنوان مدیر، باید در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کنید و با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی‌های دقیق، وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید.

به نظر شما، چه چیزی به کارشناسان فروش انگیزه می‌دهد؟

این، یک سوال انحرافی اما مهم است. یک مدیر فروش موفق می‌داند که انگیزه مفهومی درونی است. با اینکه ممکن است پول باعث شود برخی کارشناسان فروش بیشتر تلاش کنند، بعضی دیگر از آن‌ها با هدف رشد حرفه‌ای کار می‌کنند.

صحیح‌ترین پاسخی که می‌توانید برای این سوال مصاحبه استخدام مدیر فروش ارائه بدهید، تأکید بر این نکته است که کارشناسان انگیزه‌های متفاوتی دارند.

مطلب مرتبط: چگونه یک مدیر فروش موفق شویم؟

در استخدام بازاریاب، به چه مسائلی توجه دارید؟

مدیران فروش در فرآیند استخدام و مصاحبه با بازاریاب‌ها هم نقش دارند. در پاسخ می‌توانید اشاره کنید که در میان کارجویان، به دنبال نیروهایی باهوش، کنجکاو و صبور می‌گردید که به یادگیری علاقه‌مند هستند.

چگونه از تیم خود قدردانی می‌کنید؟

مدیران فروش به تیم خود انگیزه می‌بخشند و امکانات تشویقی و رفاهی مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. یک مدیر فروش موفق باید بداند که چطور از اعضای پرتلاش تیم خود قدردانی کند. در پاسخ به این سوال می‌توانید موارد مشابه در شغل قبلی خود را مثال بزنید.

چگونه با ویژگی‌های اخلاقی مختلف اعضای تیم،‌ کنار می‌آیید؟

مدیر فروش باید بتواند با افرادی با ویژگی‌های اخلاقی متفاوت ارتباط برقرار کند و به خوبی با آن‌ها آشنا شود. در پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید که تنها راه کنار آمدن با ویژگی‌های اخلاقی هر فرد،‌ شناخت کامل او است. این شناخت باعث می‌شود که بتوان با هر یک از کارشناسان فروش ارتباطی سازنده برقرار کرد.

آیا سوالی درباره مجموعه‌ی ما دارید؟

آخرین سوال مصاحبه‌های استخدام مدیر فروش، معمولا پرتکرارترین سوالی است که از کارجویان پرسیده می‌شود. البته، این سوال به جز رفع ابهامات به وجود آمده برای شما، هدف دیگری هم دارد. کاربرد دیگر آن، سنجش میزان کنجکاوی شما است. در ادامه، چند سوال آورده شده که می‌توانید در این مرحله بپرسید.

  • بزرگترین چالشی که تیم بازاریابی شما در یک سال اخیر با آن مواجه شده، چه بوده؟
  • فرهنگ شرکت و تیم فروش را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • وجه تمایز یک کارمند خوب و یک کارمند فوق‌العاده در مجموعه‌ی شما چیست؟

نکات کلیدی برای موفقیت در مصاحبه استخدام مدیر فروش

نکات کلیدی مصاحبه استخدام مدیر فروش

در ادامه چند نکته مهم برای بالا بردن شانس استخدام شدن شما به عنوان مدیر فروش ارائه شده است.

برای مصاحبه آماده شوید

پیش از جلسه مصاحبه، به دقت درباره شرکت مورد نظر مطالعه کرده و سوالات پرتکرار را تمرین کنید. همچنین، مطمئن شوید بطور کامل با مهارت‌ها و توانایی‌های خود آشنا هستید.

توانایی رهبری خود را نشان بدهید

در طول مصاحبه استخدام مدیر فروش، سوالات متعددی پرسیده می‌شود که به شما فرصت می‌دهد درباره توانایی‌های رهبری خود صحبت کنید. با استفاده از این فرصت‌ها، تجربه‌های خود را بازگو کنید و با تأکید بر موفقیت خود در هدایت تیم و پیش بردن پروژه‌های موفق، شانس استخدام شدن را افزایش دهید.

روی مهارت‌های خود تأکید کنید

شرکت‌ها به دنبال مدیران فروشی هستند که قادر به تعیین استراتژی‌های فروش، تحلیل بازار، تعیین اهداف تیم‌های فروش و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باشند. بنابراین، در جلسه مصاحبه باید مهارت‌های خود در این زمینه‌ها را به نمایش بگذارید.

به مهارت‌های ارتباطی توجه کنید

مدیران فروش باید روابط عمومی بالایی داشته باشند، شنونده‌های خوبی باشند و بتوانند در یک گفت‌وگو، منظور خود را به خوبی به مخاطب خود منتقل کنند. جلسه مصاحبه استخدام مدیر فروش، بهترین فرصت برای به نمایش گذاشتن مهارت‌های شما در این زمینه است.

علاقه‌ی خود به شغل مدیریت فروش را نشان بدهید

برای اینکه در مصاحبه موفق شوید، باید به مصاحبه‌کننده نشان بدهید به کار کردن در حوزه بازاریابی و فروش و به خصوص جایگاه شغلی مدیریت فروش علاقه‌مند هستید. افرادی که به شغل خود علاقه دارند، با انگیزه‌ی بیشتری کار می‌کنند و نتیجه‌ی نهایی کارشان، با کیفیت‌تر از دیگران است.

جمع‌بندی

مدیران فروش افرادی باتجربه و کاربلد هستند که در موفقیت یک کسب و کار و تحقق اهداف آن نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. در این مقاله برخی از پرتکرارترین سوالات مصاحبه استخدام مدیر فروش را به همراه پاسخ آن‌ها در اختیار شما قرار دادیم. آمادگی برای پاسخ دادن به این سوال‌ها و سوالات مشابه، شانس شما برای استخدام شدن را افزایش خواهد داد. بنابراین سعی کنید پیش از جلسه مصاحبه، این سوالات و پاسخ‌های ارائه شده برای آن‌ها را مطالعه کنید و با کمک تجربه‌های قبلی خودتان، پاسخی مناسب برای هر سوال آماده کنید.

منابع:

hubspot.com

indeed.com

نویسنده

  • نیلوفر مژدهی

    نیلوفر هستم، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی. بخاطر عشقی که به کلمات داشتم، این رشته را انتخاب کردم و از همان دوران دانشجویی در کنار کارهای ترجمه، تولید محتوا را هم شروع کردم. این روزها به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و درباره مشاغل مختلف، بازار کار و موضوعات مشابه می‌نویسم. از اینکه می‌توانم زمان زیادی از روزم را به خواندن و نوشتن و غرق شدن در دنیای کلمات اختصاص بدهم، بی‌اندازه خوشحالم.

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه