قبل از اینکه به یک پیشنهاد کاری بله بگویید، این 8 سوال را بپرسید

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 8دقیقه
قبل از اینکه به یک پیشنهاد کاری بله بگویید، این 8 سوال را بپرسید

اگر تا به حال با دریافت یک پیشنهاد کاری جدید مواجه شده باشید، احتمالا می‌دانید که تصمیم‌گیری برای قبول یا رد کردن آن می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. هرچقدر فرصت شغلی مورد نظر جذاب به نظر برسد، باز هم ارزیابی موقعیت شغلی و شرکت امر مهمی است که قبل از پذیرش یا رد کردن آن باید صورت بگیرد.

استخدام

اما چگونه می‌توانیم متوجه شویم که فرصت شغلی را به درستی ارزیابی کرده و تصمیم مناسبی می‌گیریم؟ در این مقاله از سایت کاریابی آنلاین، به بررسی 8 نکته مهم برای ارزیابی یک پیشنهاد کاری و اتخاذ بهترین تصمیم برای پذیرش یا رد کردن آن می‌پردازیم.

چرا کارمندان جدید کار خود را ترک می‌کنند؟

قبل از اینکه به یک پیشنهاد کاری بله بگویید، موارد زیادی وجود دارد که باید بررسی کنید. جالب است بدانید که یک سوم کارمندان جدید در 90 روز اول، کار خود را ترک می‌کنند. طبق بررسی سایتjobvite  موارد زیر 3 دلیل اصلی کارکنان برای ترک شغل جدید هستند:

  • شغل جدید مطابق با انتظاراتشان نبود
  • یک رخداد یا تجربه بدی را پشت سر گذاشتند
  • با فرهنگ شرکت سازگار نبودند

این موارد اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث تغییر نظر کارمندان جدید و ترک شرکت از سوی آن‌ها می‌شوند. بنابراین، کسب اطلاعات بیشتر درباره پیشنهاد کاری موردنظر، شرکت و فرهنگ حاکم بر آن، شیوه‌های رهبری و مدیریت در شرکت و افرادی که با آن‌ها کار خواهید کرد، می‌تواند از ترک زودهنگام شغل جدیدتان جلوگیری کند.

به طور معمول، کارجویان مصاحبه شغلی را فرصتی برای نشان دادن مهارت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌دانند. اما به یاد داشته باشید که مصاحبه شغلی فرصتی برای تبادل اطلاعات متقابل است. شما به مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید که علاوه بر معرفی خود، با شرکت و فرهنگ آن آشنا شوید و ارزیابی کنید که آیا کار در آن شرکت برای شما مناسب است یا خیر.

شما باید این کار را با پرسیدن سوالات مناسب انجام بدهید. در حین مصاحبه شغلی شما باید بتوانید به جواب تمام سوالات خود دست پیدا کنید. منتظر نمانید که جواب سوالات خود را بعد از استخدام شدن و در حین کار دریافت کنید.

به این فکر کنید که آیا می‌توانید خود را در حال کار برای این شرکت تصور کنید؟ فرهنگ یا سبک مدیریتی یک شرکت می‌تواند آن را برای شما به یک مکان فوق‌العاده یا بسیار نامناسب تبدیل کند.

شاید اگر درباره فرهنگ شرکت از مصاحبه کننده سوال کنید، نتوانید درک خوبی از آن پیدا کنید چرا که تعریف فرهنگ موجود می‌تواند کار دشواری باشد، اما در هر شرکتی فعالیت‌هایی انجام می‌شود و رفتارهایی از مدیران و کارکنان می‌بینید که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید فرهنگ شرکت را ارزیابی کنید. این مورد خصوصا برای کار در یک محیط متفاوت که اطلاع چندانی از شرایط و فرهنگ آن ندارید اهمیت پیدا می‌کند. به طور مثال، اگر به دنبال دریافت پاسپورت کانادایی بوده و یک پیشنهاد کاری جدید از کانادا دریافت کرده و پس از ارائه مدارک لازم به سفارت کانادا، ویزای کاری خود را دریافت نموده و دعوت به مصاحبه شدید، نیاز است تا به طور کامل با فرهنگ و شرایط کاری جدید آشنا شوید.

در ادامه این مطلب، به معرفی 8 سوال مهمی که برای بررسی فرهنگ شرکت و ارزیابی موقعیت شغلی قبل از اتخاذ تصمیم برای قبول یا رد کردن باید از خود بپرسید، می‌پردازیم

اگر هنوز به مصاحبه حضوری دعوت نشده‌اید، بهتر است رزومه خود را بهبود بدهید، برای نوشتن رزومه کاری استاندارد، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه «رزومه ساز» مراجعه کنید.

آیا دوست دارم با این مدیر کار کنم؟

انتخاب کار

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید:

“کارمندان شرکت‌ها را ترک نمی‌کنند، آن‌ها مدیران را ترک می‌کنند”.

تفسیر رفتار و سبک مدیریتی مدیر، قوانین و رویه‌ها، نحوه توانمندسازی کارمندان برای تصمیم‌گیری و… همه بر رضایت شما از کار تاثیر می‌گذارند. در طول مصاحبه به نحوه تعامل و برقراری ارتباط مدیر آینده‌ با خودتان توجه کنید. برای ارزیابی نحوه مدیریت افراد باید در طول مصاحبه سوالات خود را بپرسید و با پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید، ارزیابی کنید که چگونه کارمندان و تیم‌های در شرکت مدیریت می‌شوند.

سوالات زیر می‌توانند به شما کمک کنند که مدیر آینده خود و پیشنهاد کاری را بهتر ارزیابی کنید:

  •  چگونه در این نقش (وظیفه) ارزیابی می‌شوم؟ شاخص‌های اصلی موفقیت کدامند؟
  • چه نوع کاری را به تیم خود محول می‌کنید؟
  • آیا در طی یکسال گذشته فردی در تیم شما ارتقا شغلی دریافت کرده است؟ اگر چنین است دلیل آن چیست؟ و این ارتقا را بر اساس کدام توانمندی دریافت کرده است؟
  • می‌توانید به من بگویید که چگونه به تیم خود بازخورد می‌دهید؟

اگر در این مرحله نتوانستید با نحوه رفتار مدیرتان آشنا شوید و در طی کار فهمیدید که با یک مدیر بد روبرو شده‌اید، باز هم راهکارهایی وجود دارد که بتوانید با او ارتباط بهتری داشته باشید.

مطلب مرتبط: تفکر خارج از چارچوب و تاثیر آن بر افزایش خلاقیت

این شرکت با کارمندان خود چگونه رفتار می‌کند؟

از طریق نحوه برخورد یک شرکت با متقاضیان کار در طی فرایند استخدام، سیاست‌های منابع انسانی و حتی نحوه ترک کار و بازنشستگی کارمندان، می‌توانید اطلاعات زیادی را درباره شرکت و آن پیشنهاد کاری به دست آورید. شما در واقع به دنبال این هستید که متوجه شوید سیاست‌ها و خط‌مشی‌های یک شرکت چگونه است و فلسفه شرکت چیست.

یک لیست آماده وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید مواردی را ارزیابی کنید. برخی از این موارد مهم هستند و باید در طی فرایند مصاحبه درباره آنها سوال کنید.

ابتدا از خود بپرسید فرایند استخدام برای شما چگونه بوده است؟ این تنها روشی است که نشان می‌دهد یک شرکت چگونه به استخدامی های جدید اهمیت می‌دهد. در ادامه سوالات دیگری را مطرح می‌کنیم که به شما کمک خواهند کرد تا نحوه برخورد شرکت با کارمندان را بهتر درک کنید:

  • فرایند پذیرش سازمانی یا معارفه کارمند جدید (Onboarding) چگونه است؟
  • بسته‌های مزایا و جبران خدمات چقدر رقابتی است؟
  • چه نوع پاداش‌هایی از طرف شرکت به کارمندان ارائه می‌شود؟
  • بررسی عملکرد کارکنان هرچند وقت یکبار انجام می‌شود؟ و فرایند ارزیابی عملکرد چگونه است؟
  • آیا حقوق براساس عملکرد مشخص می‌شود؟
  • برنامه‌های سلامتی برای کارکنان وجود دارد؟
  • چشم انداز شرکت در مورد تعادل کار و زندگی، شناوری ساعات کاری، مرخصی، کار در منزل و… چیست؟
  • آیا فرهنگ‌های خاصی در شرکت وجود دارد؟
  • روزها و ساعات آغاز و پایان کار به چه صورت است؟
  • آیا کارمندان برای حضور در شرکت پوشش رسمی دارند؟
  • ساعت‌های استراحت و ناهار چگونه است؟

آیا همکاران آینده‌ام را دوست دارم؟

تاثیر همکاران بر رضایت شغلی

همکارانتان می‌توانند میزان رضایت شما از شغل و محل کار را تحت تاثیر قرار دهند. از آنجایی که بیشتر زمان شما در کنار همکارانتان صرف می‌شود، باید درک بهتری از شخصیت، اعتقادات، ارزش‌ها، مهارت‌ها و تجربیات آن‌ها به دست آورید. شما باید انواع تعاملات بین کارمندان را درک کنید. به عبارت دیگر، باید بدانید که تیمی که قرار است عضوی از آن باشید برای همکاری ساخته شده است یا تقابل، برای پشتیبانی یا عدم حمایت و برای برقراری ارتباط یا صرفا پیشبرد وظیفه.

در طی مراحل مصاحبه، باید این فرصت را داشته باشید تا با برخی از همکاران بالقوه خود ملاقات کنید، زیرا شما می‌خواهید نقش تک تک افراد در تیم و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر را درک کنید. اگر پیشنهاد کاری دریافت کرده، اما هنوز فرصتی برای ملاقات با هم تیمی‌های آینده خود پیدا نکرده‌اید، می‌توانید از کارفرما بپرسید که آیا امکان دارد با یکی از همکاران آینده خود صحبت کنید یا می‌توانید دوباره آن‌ها را ملاقات کنید؟

از سوالاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم، می‌توانید برای شناخت بیشتر همکاران آینده خود استفاده کنید:

  • چرا دوست دارید در این شرکت کار کنید؟
  • چه مدت است که در این شرکت مشغول به فعالیت هستید؟
  • قبلا کجا کار می‌کردید؟
  • در اوقات فراغت چه کارهایی انجام می‌دهید؟
  • مدیر شما چگونه تیم شما را پشتیبانی می‌کند و به اعضا انگیزه می‌دهد؟
  • به نظر شما مهم‌ترین دارایی شرکت شما چیست؟
  • اگر بتوانید یک چیز را در مورد شرکت تغییر بدهید آن چیست؟ چرا؟

آیا این کار را دوست دارم؟

حتی اگر بارها شرح شغل یک پیشنهاد کاری را خوانده باشید، باز هم امکان این وجود دارد که از مسئولیت‌ها و انتظارات واقعی شغل موردنظر آگاهی نداشته باشید. بهترین راه برای آگاهی از نیازها و انتظارات شغلی، پرسیدن سوال در طول مصاحبه است. از قبل سوالاتی را آماده کنید و در زمان مناسب آن‌ها را بپرسید.
زمانی که مصاحبه کننده در مورد شرایط شغلی به شما می‌گوید، فرصتی را به شما می‌دهد که سوالات خود را بپرسید. در زمان مناسب می‌توانید سوالات زیر را از او بپرسید:

رزومه ساز

  • چرا این موقعیت شغلی وجود دارد؟
  • مهم‌ترین عناصر این شغل کدام‌اند؟
  • سه فاکتور اصلی برای انتخاب فرد مناسب برای این موقعیت شغلی چیست؟
  • انتظار دارید فردی که این شغل را بر عهده می‌گیرد در 30، 60 و 90 روز اول به چه اهدافی دست یابد؟
  • اگر امروز همکاری خود را با شما شروع کنم، چه توصیه‌ای برای من دارید؟ پیشنهاد می‌کنید ابتدا چه چیزهایی را یاد بگیرم و انجام بدهم؟
  • تعامل من با هم تیمی‌هایم چگونه خواهد بود؟

این مورد خصوصا هنگامی که قصد تغییر حوزه شغلی خود را دارید اهمیت زیادی دارد. چه قصد استخدام داشته و چه به دنبال ایده کسب و کار برای کارآفرینی و راه‌اندازی یک شغل پردرآمد با سرمایه کم و کسب و کارهای جدید و پرسود هستید، و در کل موقعیت شغلی جدیدی را در نظر دارید که متفاوت از سوابق کاری‌تان است، چرخش شغلی نیازمند ارزیابی دقیق است. در این زمینه می‌توانید مقاله «چرخش شغلی چیست و چه مزایایی دارد؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

آیا بیانیه ماموریت شرکت درست است؟

هر شرکتی دارای یک چشم‌انداز، رسالت و ارزش است. روش کار یک شرکت باید صادقانه باشد، اعتقادات و فلسفه وجودی سازمان را منعکس کند و به گونه‌ای باشد که باعث الهام بخشیدن به کارکنان و همکاری آن‌ها شود. این ماموریت و ارزش‌ها باید هم راستا با ارزش‌های شما بوده یا حداقل مغایرتی با آن‌ها نداشته باشند.

هنگام ارزیابی بیانیه ماموریت شرکتی که به شما پیشنهاد کاری داده است، باید همسو بودن رفتار افراد با ماموریت شرکت را بررسی کنید. همچنین، سوالاتی را بپرسید که مطمئن شوید این ماموریت بخشی از فرهنگ شرکت است یا خیر.

باید بتوانید بیانیه ماموریت شرکت را در وب سایت آن‌ها پیدا کنید. بسیاری از شرکت‌ها بیانیه ماموریت و اهداف خود را در بخش «درباره ما» وب‌سایت قرار می‌دهند. با استفاده از آن، سوالاتی را آماده کنید که بتوانید در زمان استخدام و کاریابی نحوه عملکرد شرکت را بر اساس بیانیه ماموریتش بسنجید.

می‌توانم تصور کنم که در این شرکت و این موقعیت شغلی کار کنم؟

علاقه شغلی

فضای فیزیکی و امکانات اداری نقش مهمی در رضایت شغلی شما دارند. شما می‌توانید شرکت را به لحاظ بصری ارزیابی کنید. به طور مثال، ببینید که کارکنان روی میز خود چه چیزهایی قرار می‌دهند؟ اینکه چه چیزهایی روی دیوارهای شرکت آویزان شده است؟ چیدمان فضای کاری چگونه است؟ رنگ‌های استفاده شده، میزان نور طبیعی و سبک مبلمان به چه صورت است؟

قبل از مصاحبه تحقیق کنید تا از مزایای دیگر شرکت نیز مطلع شوید. در اینجا می‌توانید سوالات زیر را بپرسید:

آیا شرکت پارکینگ اختصاصی دارد و به کارکنان اجازه استفاده از پارکینگ را می‌دهد؟

آیا شرکت سالن ورزشی اختصاصی دارد؟ یا قراردادی با سالن‌های ورزشی دارد که کارکنان بتوانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند؟ اگر چنین است، کارکنان چندبار در ماه می‌توانند از سالن ورزشی استفاده کنند؟

قبل از مصاحبه تحقیق کنید تا از مزایای دیگر شرکت نیز مطلع شوید. در اینجا می‌توانید سوالات زیر را بپرسید:

آیا شرکت پارکینگ اختصاصی دارد و به کارکنان اجازه استفاده از پارکینگ را می‌دهند؟

آیا شرکت سالن ورزشی اختصاصی دارد؟ یا قراردادی با سالن‌های ورزشی دارد که کارکنان بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند؟ اگر چنین است، کارکنان چندبار می‌توانند از سالن ورزشی استفاده کنند؟

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

ارتباطات داخلی شرکت چگونه است؟

شرکت‌ها روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباطات داخلی دارند. بستر، فرکانس و شفافیت ارتباطات بسیار مهم است. اگر یک پیشنهاد کاری خوب دریافت کردید، باید بدانید استانداردهای ارتباطی شرکت مورد نظر چیست. سوالات زیر می‌توانند شما را در این زمینه یاری کنند:

  • اطلاعات مهم در شرکت چگونه رد و بدل می‌شوند؟
  • چگونه با مدیر خود ارتباط برقرار می‌کنید و هر چند وقت یکبار؟
  • چگونه با تیم خود ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • ارتباطات ناشی از رهبری چقدر واقعی یا شفاف است؟
  • وقتی تصمیمات، سیاست‌ها یا رویه‌های جدیدی اتخاذ می‌شود، چگونه ابلاغ می‌کنید؟
  • چگونه ادارات با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟

سبک رهبری شرکت چیست؟

رهبران، لحن، نحوه ارتباط و عملکرد سازمان را تعیین می‌کنند. این سبک معمولا با رهبران ارشد شروع می‌شود و به مدیر آینده شما می‌رسد. اما پرسیدن درباره سبک رهبری غیر معمول است و بعید است اطلاعات شفافی را در اختیار شما قرار بدهند. در عوض، درباره رفتارهای رهبری سوال کنید. سوالات زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

  • رهبران شرکت چگونه با کارمندان ارتباط برقرار می‌کنند و تعامل دارند؟
  • رهبر چگونه چشم انداز آن‌ها برای آینده شرکت را توصیف می‌کند؟
  • رهبران چه چیزی را جشن می‌گیرند و به رسمیت می‌شناسند؟
  • رهبران چگونه تصمیم می‌گیرند؟
  • آیا به رهبری شرکت اعتماد دارید؟
  • رهبران چه فرهنگ‌ها و اعتقاداتی را پشتیبانی و تقویت می‌کنند؟

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی سوالات مهمی پرداختیم که می‌توانند در ارزیابی یک پیشنهاد کاری جدید و اتخاذ تصمیم مناسب به شما کمک کنند. با وجود رعایت تمام نکاتی که در این نوشته به آن‌ها پرداختیم، قبل از آنکه به مرحله مصاحبه برسید و این سوالات را بپرسید، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با ساخت یک رزومه حرفه‌ای شانستان را برای دعوت به مصاحبه حضوری افزایش دهید. برای این‌کار می‌توانید از رزومه‌ساز جاب‌ویژن استفاده کنید و با تکمیل اطلاعات خود، یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای ساخته و برای موقعیت‌های شغلی مورد نظرتان ارسال کنید.

نویسنده

بدون دیدگاه