شرح وظایف مدیر لجستیک چیست؟ بررسی شرایط استخدامی و میانگین حقوق

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
شرح وظایف مدیر لجستیک چیست؟ بررسی شرایط استخدامی و میانگین حقوق

در این مقاله قصد داریم درباره شرح وظایف مدیر لجستیک و زنجیره تامین صحبت کنیم؛ اینکه لجستیک چیست و چرا سازمان‌ها نیاز به استخدام مدیر لجستیک دارند، شرح شغل مدیر زنجیره تامین چیست، مهارت‌های لازم برای ورود به این شغل چیست و میانگین حقوق دریافتی مدیر و کارشناس لجستیک چقدر است، جزء مواردی هستند که در این مطلب آن‌ها را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

منظور از زنجیره تامین و لجستیک چیست؟

شرح وظایف مدیر لجستیک

لجستیک (logistics) به فرآیندهای کلی مدیریت منابع، انبار، توزیع و حمل‌ونقل کالاها به مقصد نهایی آن‌ها اشاره دارد. مدیریت لجستیک شامل شناسایی بهترین توزیع‌کنندگان و تأمین‌کنندگان و ارزیابی کارایی و در دسترس بودن آن‌ها است.

ریشه کلمه لجستیک از ادبیات جنگی و نظامی آمده است. در ادبیات نظامی از این لغت برای نحوه استخدام سربازان و به‌کارگیری آن‌ها و همچنین جابجایی تجهیزات و ابزارهای جنگی استفاده می‌شود. امروزه فرایندهای لجستیکی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب‌وکارها، به‌خصوص بخش‌های تولیدی، تبدیل‌شده‌ است.

یک زنجیره تامین شبکه‌ای است که برای تولید یک یا چند محصول خاص و رساندن آن به دست مشتریان، بین شرکت و تأمین‌کنندگان آن شکل‌گرفته است. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، موجودیت‌ها، اطلاعات و منابع متعدد است.

درواقع زنجیره تامین را می‌توان شبکه‌ای دانست که از تأمین‌کننده‌های کالا و خدمات آغازشده، از انبار عبور کرده و درنهایت به مشتری ختم می‌شود؛ اما مدیریت زنجیره تامین به‌سادگی خواندن همین چند جمله نیست و پیچیدگی‌های زیادی دارد. به همین دلیل است که فرصت‌های شغلی مدیر لجستیک در سایت‌های استخدامی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

کاربرد زنجیره تامین برای سازمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و حفظ جایگاه در بازار رقابتی است. مدیریت زنجیره تامین یک فرایند کلیدی در سازمان‌ها است که باعث بهبود خروجی‌های حاصل از زنجیره، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت چرخه تولید می‌شود؛ اما مدیر لجستیک کیست و شرح وظایف مدیر لجستیک چیست؟ در ادامه این مقاله به ارائه توضیحات در این زمینه می‌پردازیم.

مدیر لجستیک کیست؟

مدیر لجستیک (به انگلیسی Logistics Manager) یا مدیریت زنجیره تامین «SCM» (به انگلیسی Supply Chain Manager)، عنوان شغلی است که مهندسان صنایع با آن به‌خوبی آشنا هستند؛ اما پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که وظیفه افراد در شغل مدیر لجستیک چیست، بهتر است ابتدا هدف از این موقعیت شغلی را توضیح دهیم.

به‌طور ساده می‌توان گفت یک مدیر لجستیک فردی است که وظیفه نظارت بر فرآیندهای خرید و توزیع محصولات را در زنجیره تامین کالا و خدمات به عهده دارد. مدیر لجستیک نقش مهمی را در فرآیند تحویل به‌موقع سفارشات به مشتریان ایفا می‌کند.

مدیر لجستیک باید بتواند برای نحوه رساندن کالاها به دست مشتریان برنامه‌ریزی کرده و به‌صرفه‌ترین راه‌های حمل‌ونقل کالا را پیش‌بینی کند. یکی دیگر از نقش‌ها در شرح وظایف مدیر لجستیک، مدیریت انبار و ذخیره کردن محصولات است. این شغل مسئولیت زیادی به همراه دارد و به همین دلیل، معمولا حقوق مدیر لجستیک مبلغ قابل‌توجهی است.

شرح شغل مدیر لجستیک با شرح شغل انباردار کاملاً متفاوت است. برای مطالعه شرایط استخدام انباردار، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان: «شرایط و نیازمندی‌های استخدام انباردار چیست و کار کردن به عنوان انباردار چگونه است؟» مطالعه کنید.

شرح وظایف مدیر لجستیک چیست؟

شاید به نظر برسد شرح وظایف مدیر لجستیک ساده بوده و به امور تدارکات و تحویل بار به کامیون‌ها و اطمینان از تحویل به‌موقع آن‌ها خلاصه می‌شود؛ اما این تنها ظاهر ماجرا است و فعالیت‌ روزمره‌ای که در شرح شغل مدیر زنجیره تامین وجود دارند، بیشتر از این است.

مدیران لجستیک معمولاً وظیفه‌دارند مشکلات حمل‌ونقل کالا را که به‌صورت مداوم رخ می‌دهند، شناسایی و رفع کنند. تأخیر در تحویل کالاها به دلایلی همچون مشکلات آب و هوایی، موقعیت‌های سیاسی جغرافیایی خاص، سرقت و آسیب رسیدن به کالاها، ازجمله این مشکلات هستند. مهم‌ترین مواردی که در شرح وظایف مدیر لجستیک آمده است، عبارت‌اند از:

  • سرپرستی کارمندان بخش لجستیک
  • مدیریت حمل‌ونقل و فرایندهای لجستیکی
  • محاسبه هزینه‌های لجستیکی و بهینه‌سازی آن‌ها
  • رسیدگی به مشکلات و شکایات مشتریان
  • برنامه‌ریزی استراتژی‌ها و فرایندهای عملیاتی
  • برقراری امنیت در محیط کار
  • اطمینان از کیفیت کالاهای ارسالی و حفظ رضایت مشتریان
  • انتخاب بهترین وسایل حمل‌ونقل و مذاکره با رانندگان برای تعیین نرخ حمل‌ونقل
  • مدیریت انبار و ذخیره داده‌های مربوط به موجودی کالا
  • اطلاع‌رسانی به رانندگان درباره تغییر نرخ‌ها و مسیرهای حمل‌ونقل جدید
  • گزارش تغییرات معیارهای عملکردی و تحلیل داده‌ها به‌منظور شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها
  • ارتباط با تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و مشتریان
  • برنامه‌ریزی بودجه و مدیریت آن

در واحد لجستیک یک سازمان باید همه فعالیت‌ها مستندسازی شوند؛ به همین دلیل بخش زیادی از زمان مدیر زنجیره تامین برای انجام فعالیت‌هایی مانند نگهداری از گزارشات و ذخیره داده‌های مربوط به انبار صرف می‌شود. همچنین، مدیر لجستیک باید با سایر بخش‌های مرتبط مانند بخش حسابداری، فروش و پشتیبانی در ارتباط باشد تا مطمئن شود تمام فرایندها طبق برنامه اجرا می‌شوند.

در کل، یک مدیر لجستیک باید روزانه این سوالات را از خود بپرسد که: «آیا کالاها به‌موقع تحویل داده می‌شوند؟»، «آیا حمل‌ونقل کالاها از طریق بهترین راه‌ها انجام می‌شود؟» و «آیا حمل‌ونقل کالاها با هزینه بهینه انجام می‌شود؟».

تفاوت شرح وظایف مدیر انبار با مدیر لجستیک

مدیر انبار بیشتر بر مدیریت موجودی، نظارت بر ورود و خروج کالاها، نگهداری صحیح و مرتب کالاها در انبار و ثبت و پیگیری مستندات مربوط به انبار متمرکز است. در مقابل، مدیر لجستیک وظایف گسترده‌تری دارد که شامل هماهنگی و بهینه‌سازی کل زنجیره تامین، برنامه‌ریزی و نظارت بر حمل‌ونقل، انبارداری، توزیع محصولات و ارتباط با تأمین‌کنندگان و مشتریان می‌شود.

به‌طورکلی، مدیر لجستیک نقش جامع‌تری در مدیریت فرآیندها و جریان‌های مواد در سازمان دارد، درحالی‌که مدیر انبار بیشتر بر جنبه‌های عملیاتی و نگهداری از کالاها در انبار تمرکز دارد.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام انباردار صنعتی و شرح وظایف و مسئولیت‌های آن

مهارت‌های لازم برای شغل مدیر لجستیک چیست؟

شاید این‌طور به نظر برسد که مسئولیت‌ها در شرح وظایف مدیر لجستیک بسیار دشوار هستند؛ اما واقعیت این است که شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های خود را بهبود داده و تبدیل به یک مدیر زنجیره تامین خوب شوید. ازجمله مهم‌ترین مهارت‌هایی که شرکت‌ها از مدیران زنجیره تامین انتظار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت‌های تخصصی

  • تمرکز بر رضایت مشتریان
  • مهارت مدیریت پروژه
  • داشتن دیدگاه بازاریابی، هوش مالی و درک اثرات منفی خرابی‌ها روی هزینه‌های کسب‌وکار، برنامه‌های تولید و رضایت مشتری
  • توانایی کار با نرم‌افزار مدیریت زنجیره تامین SCM (آشنایی با SAP و ERP)
  • توانایی مدیریت قراردادها
  • آشنایی با برنامه‌ریزی کسب‌وکار
  • توانایی مدیریت زنجیره تامین
  • توانایی بهبود فرایندها
  • آشنایی با برنامه‌ریزی سفارشات
  • توانایی استخدام نیروهای جدید
  • آشنایی با برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)
  • توانایی استفاده از سیستم‌های فناوری اطلاعات برای مدیریت موجودی انبارها، زمان‌های تحویل، هزینه‌های حمل‌ونقل، هماهنگی و کنترل چرخه سفارشات، ارزیابی عملکرد و کیفیت و برنامه‌ریزی بهبودها
  • توانایی مدیریت و تخصیص بهینه منابع با توجه به نیازهای متغیر
  • آشنایی با اصول تجارت و تجارت الکترونیک

مهارت‌های نرم

  • مهارت مدیریت مؤثر و توانایی بهینه‌سازی عملکرد تیم و کمک به رشد افراد
  • قدرت تعامل بالا و توانایی برقراری ارتباط مناسب با سایر همکاران
  • روابط بین فردی قوی، قدرت مذاکره و تأثیرگذاری روی دیگران
  • انگیزه‌بخشی به سایر اعضای تیم
  • قدرت تحلیل، حل مسئله و سازمان‌دهی
  • توانایی انجام هم‌زمان چند کار
  • روحیه پیگیری برای به اتمام رساندن کارها و اولویت‌بندی فعالیت‌ها
  • ریزبینی و توجه به جزئیات
  • تفکر انتقادی

علاوه بر این مهارت‌ها، دو توانایی بسیار مهم دیگر وجود دارند که در استخدام انباردار و مشاغل موجود در چارت سازمانی واحد لجستیک به آن‌ها توجه زیادی می‌شود: توانایی کار کردن تحت‌فشار و توانایی فوق‌العاده در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی.

مدیران زنجیره تامین کجا استخدام می‌شوند؟

استخدام مدیر لجستیک و زنجیره تامین در کارخانه

امروزه بازار تأمین به‌اندازه‌ای رقابتی شده است که حضور و باقی ماندن در این بازار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. به همین دلیل تمام سازمان‌هایی که به‌نوعی با تأمین کالاها، برنامه ریزی تولید و خدمات مشتریان درگیر هستند، مدیر لجستیک استخدام می‌کنند.

برای مثال، شرکت‌های بیمه‌ای نمونه‌ای از سازمان‌های با محصول «خدمت» هستند که به استخدام مدیر و کارشناس لجستیک نیاز دارند. همچنین، کارخانجات تولیدی، تأمین‌کنندگان قطعات یدکی خودرو، هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای کوچک و بزرگ، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی و تحویل مرسولات و فروشگاه‌های آنلاین بزرگ، نمونه‌هایی از سازمان‌هایی با محصول «فیزیکی» هستند که به جذب و استخدام مدیر لجستیک و برنامه ریزی تولید نیاز دارند.

همچنین، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جهت تأمین نیاز بانک خون، حمل‌ونقل داروها و واکسن‌ها، رساندن به‌موقع اعضای اهدایی به بخش‌های پیوند عضو و…، آگهی استخدام مدیر لجستیک را منتشر می‌کنند.

محل کار یک مدیر لجستیک با توجه به نوع صنعتی که در آن کار می‌کند، متفاوت است. شرح وظایف مدیر لجستیک در یک سازمان خاص ممکن است ایجاد ارتباط و تعامل با مدیران ارشد سازمان و سرپرستان کلیدی سایر بخش‌ها، در دفتر شرکت باشد.

همچنین، ممکن است این فرد بخشی از زمان خود را به پاسخ‌گویی تماس‌ها و ایمیل‌های مشتریان، تأمین‌کنندگان و رانندگان اختصاص دهد. برخی دیگر از مدیران لجستیک، بیشتر زمان خود را در انبار و به تعامل با کارگران اختصاص می‌دهند تا بتوانند نقاط قابل‌بهبود را در زنجیره تامین شناسایی کرده و سطح بهره‌وری و کارایی را ارتقا دهند.

شرایط استخدام مدیر لجستیک چیست؟

اکنون‌که با وظایف مدیر لجستیک بیشتر آشنا شدید، شاید علاقه‌مند باشید بدانید شرایط استخدام مدیریت زنجیره تامین چیست. مدرک تحصیلی برای فعالیت در حوزه لجستیک و زنجیره تامین اهمیت زیادی برای کارفرماها دارد.

اغلب کارفرماها در آگهی‌های کار مدیر لجستیک ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع (گرایش مهندسی لجستیک) یا رشته‌های مرتبط مانند مدیریت حمل‌ونقل، مدیریت کسب‌وکار، بازرگانی و سایر رشته‌های مدیریتی تحصیل‌کرده‌اند.

همچنین تجربه کار در حوزه لجستیک و انبارداری، سابقه کار حداقل بین یک تا سه سال در صنایع مشابه، مهارت‌های مدیریتی، ارتباطی و گزارش‌گیری قوی، قدرت حل مسئله، توانایی کار تحت شرایط سخت و پیچیده، دقت در جزئیات، قدرت تحلیلی بالا، مهارت ریاضی و محاسباتی قوی و توانایی رسیدگی به شکایات، ازجمله مواردی هستند که برای کارفرماها اهمیت دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر قبلا مدیر بازرگانی بوده‌اید، احتمالا از شانس بالایی برای استخدام شدن در این شغل برخوردار خواهید بود.

آشنایی با مبانی کسب‌وکار، زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری که موردنیاز آن موقعیت شغلی باشد، محاسبات ریاضی، اقتصاد، جغرافیا، سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای لجستیک، مدیریت و حمل‌ونقل، از شرایط ضروری برای انجام مسئولیت‌ها در شرح وظایف مدیر لجستیک در آگهی‌های این حوزه هستند.

حقوق مدیر لجستیک در ایران چقدر است؟

با توجه به حساسیت بالا و مسئولیت‌های زیاد این شغل، معمولاً حقوق مدیر لجستیک بالا است. بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن 1403، حقوق دریافتی کارمند، کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر لجستیک در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک طبق جدول زیر است:

شهر کارمند کارشناس کارشناس ارشد مدیر
تهران 15.2 میلیون تومان در ماه  19.2 میلیون تومان در ماه  24 میلیون تومان در ماه 31.3 میلیون تومان در ماه
سایر شهرهای بزرگ 13 میلیون تومان در ماه 18.2 میلیون تومان در ماه 23.4 میلیون تومان در ماه 24.8 میلیون تومان در ماه
شهرهای کوچک 14.3 میلیون تومان در ماه 16.9 میلیون تومان در ماه 22.4 میلیون تومان در ماه 28 میلیون تومان در ماه

‌جستجوی سریع آگهی‌های شغلی مدیر لجستیک

اگر به شرح وظایف مدیر لجستیک علاقه‌مند شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم آگهی‌های شغلی مدیر لجستیک و زنجیره تامین را به‌خوبی مطالعه کنید. با خواندن این آگهی‌ها می‌توانید با نیازمندی‌ها و شرح وظایف مدیر لجستیک آشنا شوید.

هم‌اکنون ده‌ها موقعیت استخدامی در گروه شغلی لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری در سایت استخدامی جاب ویژن منتشرشده است. برای پیدا کردن این آگهی‌ها می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن سر بزنید.

بعد از ورود به این صفحه، از بخش جستجو فیلتر «گروه شغلی» را روی «لجستیک» تنظیم کنید تا به فهرستی از فرصت‌های شغلی این حوزه دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از سایر فیلترهای پیشرفته مانند شهر، سابقه کاری موردنیاز، حقوق و نوع همکاری، برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر استفاده کنید.

فراموش نکنید که برای ارسال درخواست استخدام در فرصت‌های شغلی مدیر لجستیک، باید یک رزومه استاندارد داشته باشید. برای این منظور شما می‌توانید به کمک رزومه ساز جاب ویژن، تنها در چند دقیقه رزومه‌ای حرفه‌ای و با قالب استاندارد برای خود بسازید.

جمع‌بندی

مدیر لجستیک نقش کلیدی در مدیریت زنجیره تامین دارد. او وظیفه هماهنگی و بهینه‌سازی فرآیندهای مختلف از تأمین مواد اولیه تا تحویل محصول نهایی به مشتری را بر عهده دارد. شرح وظایف مدیر لجستیک شامل برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر حمل‌ونقل، انبارداری و توزیع محصولات است. مدیران لجستیک باید دارای مهارت‌های حل مسئله، برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و ارتباطات قوی باشند.

این حرفه به دلیل اهمیت بالای زنجیره تامین در صنایع مختلف، فرصت‌های شغلی زیادی دارد و شرکت‌های مختلف در حوزه‌های تولید، توزیع و خدمات به دنبال استخدام مدیران لجستیک هستند. شرایط استخدام شامل داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و تجربه کاری در حوزه لجستیک است. میانگین حقوق مدیر لجستیک در ایران با توجه به سطح ارشدیت و محل کار متفاوت است؛ اما به‌طورکلی در محدوده مناسبی قرار دارد. درنهایت، جستجوی فرصت‌های شغلی در سایت‌ جاب ویژن می‌تواند به یافتن شغل مناسب کمک کند.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه