راهنمای استخدام انباردار صنعتی و شرح وظایف و مسئولیت‌های آن

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای استخدام انباردار صنعتی و شرح وظایف و مسئولیت‌های آن

به دلیل رشد سریع صنایع، مخصوصاً تجارت الکترونیکی در دهه‌های اخیر، فرصت‌های استخدام انباردار صنعتی به‌سرعت افزایش یافته است. این در حالی است که شغل انبارداری به مدت طولانی وجود داشته و در صنایع مختلف کاربرد دارد. تکنولوژی مدرن به بسیاری از مشاغل جدید اجازه داده است تا از انبارداری صنعتی برای بهبود عملیات و زنجیره تأمین کالاهای خود استفاده کنند.

در این مطلب قصد داریم در مورد شغل انبارداری صنعتی صحبت کنیم و وظایف و مسئولیت‌های آن را شرح دهیم. شما می‌توانید بعد از مطالعه این مقاله، در صورت تمایل، فرصت‌های استخدام انباردار صنعتی را مشاهده کرده و برای آن‌ها رزومه بفرستید.

انباردار صنعتی به چه کسی گفته می‌شود؟

انبارداری، فرآیند ذخیره کالاها برای فروش یا توزیع است و اغلب توسط مشاغلی استفاده می‌شوند که باید محصولات را قبل از ارسال به‌طور عمده به مکان‌های دیگر یا به‌صورت جداگانه برای مصرف‌کنندگان نهایی ذخیره کنند.

انباردار معمولاً مسئولیت دریافت و سازمان‌دهی فضای انبار، برنامه‌ریزی کارها، مدیریت موجودی و انجام سفارش‌ها را بر عهده دارد. انباردار صنعتی به کسی گفته می‌شود که تمام وظایف انبارداری را در انبارهای کارخانه‌ها و صنایع مختلف انجام دهد. تفاوت این نوع انبارداری با سایر انبارداری‌ها، اهمیت و حساسیت بیشتر آن است.

تحصیلات موردنیاز برای شغل انبارداری صنعتی

تحصیلات انباردار

اگرچه برای شغل انبارداری صنعتی، داشتن تحصیلات خاصی مدنظر کارفرمایان نیست؛ اما اغلب شاغلین این حوزه، حداقل مدرک دیپلم دارند. همچنین بر اساس آمار استخدام‌شدگان در موقعیت شغلی انباردار صنعتی، اغلب آن‌ها تحصیلات دانشگاهی و مدرک لیسانس داشته‌اند. داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط مانند حسابداری، مدیریت بازرگانی یا MBA بسیار توصیه می‌شود.

علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، گذراندن دوره‌های آموزشی انبارداری صنعتی نیز می‌تواند امتیاز ویژه‌ای در رزومه شما محسوب شود. بسیاری از این دوره‌های آموزشی هم‌اکنون، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند که یادگیری آن‌ها از چند هفته تا چند ماه ممکن است به طول انجامد و در انتها، گواهی گذراندن دوره نیز به شما اعطا می‌شود.

وظایف و مسئولیت‌های انباردار صنعتی

یک انباردار صنعتی، وظایفی مانند دریافت کالاها، بررسی موجودی، بسته‌بندی و حمل سفارش‌ها را بر عهده دارد. همچنین شرح وظایف انباردار صنعتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دریافت و پیگیری محموله‌ها
  • اطلاع از موجودی کالاهای انبار
  • ثبت و پیگیری زمان دقیق ورود و خروج محموله
  • مراقبت و نگهداری از کالاها و برچسب‌گذاری آن‌ها
  • بسته‌بندی کالاها مطابق مراحل و استانداردهای مربوطه
  • آماده‌سازی و ارسال کلیه سفارش‌ها
  • ثبت و مدیریت کالاهای آسیب‌دیده
  • استفاده از ابزارهای مناسب مدیریت کالا (برای مثال لیفتراک)
  • واردسازی داده‌ها در برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موجودی کالاها

وظایف انباردار صنعتی، معمولاً شامل تمام مواردی می‌شود که در بالا ذکر کردیم؛ اما ممکن است کارفرماها انتظارات شغلی متفاوتی از انباردار خود داشته باشند؛ بنابراین بسیار مهم است که قبل از اقدام برای ارسال رزومه، شرح شغلی آگهی‌های استخدام انباردار را با دقت کامل مطالعه کنید.

استخدام

انباردار صنعتی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

همان‌طور که گفتیم، شغل انباردار صنعتی نسبت به سایر انبارداری‌ها، بسیار حساس و نیازمند دقت و تمرکز بسیار بالایی است. انباردار صنعتی یک نقش پیچیده و چندوجهی است و افراد برای موفقیت در این شغل، نیاز به مهارت‌های متعددی دارند. در اینجا برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های انباردار صنعتی را نام برده و هرکدام را توضیح می‌دهیم.

مهارت‌های سازمانی

یک انباردار صنعتی موفق، می‌داند که چگونه از ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد، استفاده کند تا بتواند وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. همچنین انبارداران صنعتی از چگونگی مدیریت بهینه افراد و فرآیندها برای دست‌یابی به سطوح بالای سازمان‌دهی و بهره‌وری، آگاه هستند.

دقت و توجه به جزئیات

با توجه به اهمیت این کار و جنبه‌های متعدد آن، انباردار صنعتی هنگام نظارت بر انبار نیاز به‌ دقت بالایی دارد. دقت به جزییات و استفاده از تکنولوژی‌های موجود در صورت امکان، از مهارت‌های مهمی است که کارفرمایان در هنگام استخدام انباردار صنعتی به دنبال آن هستند؛ زیرا اگر انبار و موجودی یک کسب‌وکار با بی‌دقتی، دچار مشکل شود، ضررهای بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد.

دانش استفاده از تکنولوژی‌های موجود

این روزها با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی، کمتر شغلی پیدا می‌شود که از مزایای آن بهره‌مند نباشد. استفاده از سیستم مدیریت انبار، مدیریت کارها و وظایف انباردار صنعتی را تسهیل و به افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال یکی از این تکنولوژی‌ها، استفاده از دستگاه‌‌های بارکد خوان است.

رعایت ایمنی

ایمنی انبارها باید همیشه اولویت شماره یک باشد؛ بنابراین انباردار صنعتی باید این امر را سرلوحه کار خود قرار دهد. هدف نهایی ایمنی این است که آسیب‌ها و مشکلات در کمترین حد خود باشد که منجر به بهره‌وری بیشتر و بهبود عملکرد همه‌جانبه می‌شود.

مهارت‌های مدیریتی

مدیریت یک انبار شامل توانایی در رهبری کردن و ایجاد انگیزه در کارکنان است. یک انباردار صنعتی باید مهارت‌هایی از قبیل رفتار محترمانه با همکاران، استقبال و گوش دادن به ایده‌های دیگران، رعایت عدالت در هر زمان و همدلی با زیردستان را داشته باشد. همچنین انباردار صنعتی که مدیریت یک انبار را بر عهده دارد، باید مهارت‌های تقسیم وظایف بین کارکنان را بلد باشد و درعین‌حال در تقسیم آن‌ها عادلانه رفتار کند.

رعایت اصول اخلاقی

ازآنجایی‌که انبار جایی برای نگه‌داری کلیه کالاهای باارزش یک شرکت یا کارخانه است، برای کارفرمایان بسیار مهم است فردی را که به‌عنوان انباردار صنعتی استخدام می‌کنند، صادق، امانت‌دار و پایبند به اصول اخلاقی باشد.

حفظ آرامش

در شغل انبارداری، گاهی اوقات ممکن است موجودی کالاها با داده‌های ثبت‌شده هم‌خوانی نداشته باشد یا اشتباهاتی از این قبیل به‌ندرت پیش بیاید؛ به همین دلیل حفظ آرامش و قدرت تفکر در شرایط سخت، یکی از ویژگی‌های مهمی است که باید در انباردار صنعتی وجود داشته باشد. تنها در این صورت است که مشکلات به‌سرعت و با راه‌حل‌های کارآمد حل می‌شوند.

مطلب مرتبط: مطالعه راهنمای جامع و شرایط استخدام انباردار

چه مشاغل و کسب‌و‌کارهایی نیازمند استخدام انباردار صنعتی هستند؟

فرصت های استخدام انباردار

مشاغل و صنایع مختلفی وجود دارند که برای موقعیت شغلی انبارداری استخدام می‌کنند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کالاهای مصرفی و خرده‌فروشی
  • کارخانه‌های غذا و نوشیدنی
  • شرکت‌های توزیع‌کننده عمده
  • مراکز بهداشت و مراقبت‌های بیمارستانی

استخدام انباردار دیجی کالا

یکی از کسب‌و‌کارهای معروفی که در ایران، برای موقعیت شغلی انباردار صنعتی جذب نیرو می‌کند، دیجی کالا است؛ به‌طوری‌که در فروردین‌ماه 1399 با شروع گسترش بیماری کرونا، این شرکت 2000 نیروی انسانی را در بخش انبارداری و لجستیک استخدام کرد. هم‌اکنون نیز فرصت‌های شغلی انبارداری در دیجی کالا وجود دارند که با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

مزایای استخدام به‌عنوان انباردار صنعتی در دیجی کالا، بهره‌مندی از حقوق پایه وزارت کار، بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی، پرداخت پاداش و اضافه‌کاری و سرویس ایاب و ذهاب است.

استخدام انباردار در صنایع غذایی و آشامیدنی تهران گوار

شرکت صنایع غذایی تهران گوار که محبوب‌ترین محصولات آن ماءالشعیر جوجو است، در موقعیت‌های شغلی انباردار صنعتی و کمک انباردار استخدام می‌کند. شرایط کلی استخدام آن نیز آشنایی و تسلط به اصول انبارداری صنعتی و نرم‌افزارهای این حوزه است. برای مطالعه کامل شرح وظایف و شرایط استخدام می‌توانید آگهی‌ استخدام انباردار صنعتی در این شرکت را مشاهده کنید و در صورت تمایل برای آن‌ها رزومه بفرستید. همچنین برای ساخت یک رزومه حرفه‌ای نیز می‌توانید از رزومه ساز آنلاین رایگان کمک بگیرید.

رزومه ساز

سؤالات مصاحبه استخدامی انباردار صنعتی

آمادگی قبلی برای یک جلسه مصاحبه می‌تواند بخش زیادی از استرس شما را کاهش دهد و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما شود. به همین دلیل خوب است قبل از شرکت در مصاحبه استخدامی، سؤالات مربوط به شغلی که برای آن مصاحبه می‌شوید و همچنین سؤالات عمومی‌ای که در هر جلسه مصاحبه‌ای از شما پرسیده می‌شود را مطالعه کرده و تلاش کنید حداقل یک جواب مناسب برای آن‌ها در ذهنتان داشته باشید.

به همین منظور، در اینجا به برخی از سؤالات مصاحبه استخدامی انباردار صنعتی اشاره می‌کنیم تا اگر شما هم قصد استخدام در این موقعیت شغلی را دارید، بتوانید به‌خوبی برای آن آماده شوید.

  • چرا می‌خواهید در انبار کار کنید؟
  • چه چیزی باعث علاقه شما به این شرکت می‌شود؟
  • آیا می‌توانید الزامات اساسی این کار را بدون محدودیتی انجام دهید؟
  • آیا می‌توانید از تجربه خود به‌عنوان انباردار صنعتی در محیط‌های مشابه بگویید؟
  • چگونه امنیت انبارها را در موقعیت‌های شغلی قبلی خود تضمین کرده‌اید؟
  • از تجربه کار کردن خود با نرم‌افزار مدیریت کالاها و ورود داده‌ها بگویید.
  • چگونه وظایف شغلی خود را سازمان‌دهی می‌کنید؟
  • در مورد یک موقعیت دشوار که در آن قرار گرفته‌اید بگویید و نحوه برخوردتان با آن موقعیت را توضیح دهید.
  • اهداف شغلی بلندمدت شما چیست؟
  • به نظر شما چرا برای این شغل مناسب هستید؟

در انتها توجه داشته باشید که قرار نیست جواب این سؤالات را از قبل حفظ کنید؛ بلکه کافی است ایده کلی‌ای از جواب‌های صادقانه خود در ذهن داشته باشید تا با آرامش بیشتری در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

در فرم استخدام انباردار صنعتی چه مواردی ذکر می‌شوند؟

فرم استخدام، یک پرسشنامه است که از طرف کارفرما به منظور شرکت کارجویان در جلسه مصاحبه شغلی آماده می‌شود و برای تکمیل در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این پرسشنامه معمولا شامل یک تا دو صفحه سوالات مختلف است که توسط کارجو تکمیل می‌شود تا کارفرمایان اطلاعات کاملی از فرد موردنظر داشته باشند. در اینجا، مهم‌ترین مواردی که در این فرم استخدام وجود دارد را شرح می‌دهیم تا با یک نمونه فرم استخدام انباردار صنعتی آشنا شوید.

  • اطلاعات شخصی: در این قسمت، کارجو باید اطلاعات فردی خود که شامل نام و نام خانوادگی، تلفن تماس، آدرس محل سکونت، ایمیل و … می‌شود را وارد کند.
  • مدارک: در این قسمت، مواردی مانند سابقه بیماری خاص، مدارک تحصیلی همراه با رشته و نام دانشگاه و مدارک نظام‌وظیفه پرسیده می‌شوند.
  • سابقه کار: در قسمت بعدی فرم استخدام، باید سوابق شغلی خود را همراه با تعداد ماه‌ها یا سال‌هایی که در شرکت موردنظر مشغول به کار بودید، ذکر کنید. در برخی از پرسشنامه‌ها نیز، در این قسمت از شما در مورد فعالیت‌های داروطلبانه‌ای که انجام دادید، سوال می‌پرسند.
  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها: در این بخش، درباره مهارت‌های فردی یا دوره‌های آموزشی گذرانده توسط کارجو پرسیده می‌شود. همچنین مواردی از قبیل تسلط به زبان انگلیسی و مهارت‌های کار با کامپیوتر را باید در این قسمت وارد کنید.
  • اطلاعات آشنایان یا دوستان: در این بخش شما می‌توانید دو یا سه نفر از آشنایان یا دوستان خود را معرفی کنید. همچنین در مورد نحوه آشنایی شما با شرکت موردنظر نیز پرسیده می‌شود.
  • اعضای خانواده یا افراد تحت تکفل: اگر شما افرادی را تحت تکفل داشته باشید، باید در این قسمت تعداد آن‌ها را وارد کنید.
  • امضا و تاریخ: بخش آخر، مربوط به امضای کارجو و تاریخ تکمیل پرسشنامه است.

چگونه فرصت‌های شغلی انباردار صنعتی را پیدا کنیم؟

آگهی های شغلی انبارداری صنعتی

برای مشاهده موقعیت‌های استخدامی انباردار صنعتی، ابتدا به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن بروید و در بالای صفحه، قسمت نوار جستجو، در قسمت گروه شغلی، دسته «لجستیک/حمل‌ونقل/انبارداری» را انتخاب کنید. همچنین فیلتر‌های متعدد دیگری در این قسمت وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید جستجوی خود را محدودتر کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال آگهی استخدام انباردار صنعتی در کرج هستید، از قسمت شهر، گزینه «تمامی شهرهای البرز» یا «کرج-البرز» را انتخاب کنید. گزینه‌های دیگر جستجو عبارت‌اند از:

  • میزان سابقه کار یا کارآموزی
  • دورکاری
  • میزان حقوق
  • مزایا و تسهیلات
  • نوع همکاری
  • سطح ارشدیت
  • زمان انتشار
  • نوع صنعت
  • نام سازمان

همچنین می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین موقعیت‌های شغلی انباردار صنعتی، گزینه ایمیل اطلاع‌رسانی را در پروفایل شخصی خود در سایت جاب ویژن فعال کرده و از طریق ایمیل از آن‌ها مطلع شوید. در کانال تلگرامی جاب ویژن (jobvision@) نیز هرروز این موقعیت‌های شغلی منتشر می‌شوند.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام انباردار صنعتی در تهران کلیک کنید.

جمع‌بندی

انبارداری به فرآیند ذخیره‌سازی کالاها برای توزیع و فروش می‌گویند. یک انباردار، وظایف شغلی متعددی دارد و دراین‌بین، شغل انباردار صنعتی از دیگر حوزه‌های انبارداری حساس‌تر و نیازمند دقت بیشتری است. انباردار صنعتی باید دارای ویژگی‌های مختلفی مانند، پایبندی به اصول اخلاقی، داشتن تمرکز و دقت، حفظ آرامش و … باشد تا در شغل خود موفق شود.

صنایع مختلفی در ایران مانند دیجی کالا نیازمند استخدام انباردار صنعتی هستند که شما می‌توانید برای مشاهده تمام موقعیت‌های شغلی انباردار صنعتی به صفحه فرصت‌های شغلی سایت استخدامی جاب ویژن سری بزنید.

منبع: magneto.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکتون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه