درآمد مهندس مکانیک؛ بررسی حقوق مهندس مکانیک در ایران و خارج از کشور

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
درآمد مهندس مکانیک؛ بررسی حقوق مهندس مکانیک در ایران و خارج از کشور

طراحی و ساخت ابزارها، تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع مختلف، موضوع رشته مهندسی مکانیک است. در حقیقت حوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان، هوافضا، خودروسازی، حمل‌ونقل و صنایع نیروگاهی، از دانش و مهارت‌های یک مهندس مکانیک استفاده می‌کنند. به همین دلیل درآمد مهندس مکانیک مانند درآمد سایر رشته‌های مهندسی همچون مهندسی عمران و مهندسی برق، مبلغی قابل‌توجه است.

در این مقاله به معرفی رشته مهندسی مکانیک پرداخته و میانگین درآمد مهندس مکانیک در ایران را موردبررسی قرار می‌دهیم. همچنین با معرفی برخی از مقاصد مهاجرتی در رشته مهندسی مکانیک، به حقوق مهندس مکانیک در خارج از کشور نگاهی خواهیم انداخت. اگر به کار و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را حتما مطالعه کنید. همچنین با مراجعه به ماشین‌حساب محاسبه حقوق و دستمزد در سایت جاب ویژن، می‌توانید از میزان حقوق و درآمد در فرصت‌های شغلی مختلف مطلع شوید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

معرفی رشته مهندس مکانیک

رشته مهندسی مکانیک در کنار رشته‌هایی مانند مهندسی عمران، مهندسی شیمی و مهندسی هوافضا، همواره جزء جذاب‌ترین رشته‌های حوزه مهندسی بوده است. با نگاهی به آگهی‌های استخدامی در سایت جاب ویژن، می‌توان آگهی های استخدام مهندس مکانیک را جزء پرتکرارترین آگهی‌های شغلی در حوزه مهندسی دانست. معمولا با ذکر نام رشته مهندسی مکانیک، برخی از افراد فعالیت‌های این رشته را مرتبط با یک تعمیرکار در تعمیرگاه و مکانیک خودرو می‌دانند.

این در حالی است که در رشته مهندسی مکانیک، متخصصان به طراحی، ساخت، ارزیابی و توسعه ماشین‌ها و سیستم‌های مکانیکی می‌پردازند. به‌عنوان‌مثال طراحی محصولاتی مانند موتور خودرو، سیستم‌های سرمایشی و ژنراتورها، حاصل کار مهندسان مکانیک است.

وظایف و مسئولیت‌های مهندس مکانیک

مهندسان مکانیک معمولا در طراحی و توسعه کامل محصولات نقش اساسی را بر عهده دارند. به شکلی که طراحی‌های انجام‌شده باید پاسخگوی نیازهای مورداشاره کارفرمایان باشند. به‌منظور رسیدن به نتیجه دلخواه، معمولا مهندسان مکانیک به مدل‌سازی، اجرای آزمایشات مختلف و تحلیل داده‌ها می‌پردازند. در ادامه فهرستی از وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس مکانیک آورده شده است:

  • ارائه راه‌حل‌های موثر برای مشکلات موجود
  • بررسی و ارزیابی ایمنی و عملکرد محصول نهایی
  • اصلاح طرح‌های موجود برای رفع نواقص
  • ارائه تخمین‌های مناسب از بودجه موردنیاز
  • ارائه‌ گزارش‌های مرتبط با طراحی، آزمایش و ساخت محصول

شرایط استخدام مهندس مکانیک

معمولا در آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک، به داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا و مهندسی برق اشاره می‌شود. یکی از دلایل این موضوع این است که نرم‌افزارهایی مانند اتوکد، Abaqus و Fluent، برای شبیه‌سازی در حوزه‌های مختلف مهندسی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

درنتیجه فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی که با این نرم‌افزارها سروکار دارند، می‌توانند در صورت داشتن شرایط رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک ارسال کنند. همچنین آشنایی به نرم‌افزارهای تخصصی رشته مهندسی مکانیک مانند نرم‌افزار کتیا (CATIA) و نرم‌افزار Solidworks، یکی دیگر از شرایط استخدامی در این حرفه است. یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط استخدامی در رشته مهندسی مکانیک، تسلط به مجموعه نرم‌افزارهای آفیس است.

به شکلی که معمولا در آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک در شهرهای مختلف، به تسلط کارجویان برای کار با نرم‌افزارهایی مانند ورد و اکسل اشاره می‌شود. همچنین آشنایی به زبان انگلیسی و داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان، از دیگر شرایط استخدامی مهم برای کسب درآمد از طریق رشته مهندسی مکانیک است.

مزایا و معایب رشته مهندسی مکانیک

مزایا و معایب رشته مهندسی مکانیک

قبل از انتخاب رشته مهندسی مکانیک بهتر است به شرایط بازار کار این رشته دانشگاهی توجه شود. اگرچه رشته مهندسی مکانیک کاربرد متعددی در صنایع مختلف دارد، اما این حوزه از مهندسی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. در ادامه به برخی از مزایای کار و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک اشاره شده است.

مزایای رشته مهندسی مکانیک

در ادامه می‌توانید فهرستی از مزیت‌های شغلی رشته مهندسی مکانیک را مشاهده کنید:

  • وجود فرصت‌های استخدامی متعدد تنها با اخذ مدرک کارشناسی
  • امکان استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر در صنایع مختلف
  • امکان مشاهده دستاوردها و نتایج فعالیت‌های شغلی در صنعت، زندگی روزانه یا محیط کار
  • درآمد مهندس مکانیک

فرصت‌های استخدامی متعدد

یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های افراد برای تحصیل و کار در رشته مهندسی مکانیک، وجود فرصت‌های استخدامی متعدد در بازار کار این رشته است. به شکلی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک کارشناسی، می‌توانند فرصت‌های استخدامی فراوانی را در بازار کار پیدا کنند. دلیل این موضوع این است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی را جزء شرایط استخدامی خود عنوان می‌کنند.

در این صورت زمان ورود به بازار کار رشته مهندسی مکانیک کاهش‌یافته و نیروهای کاری، سریع‌تر می‌توانند در موقعیت‌های شغلی موردنظر خود استخدام شوند. هرچند ممکن است حقوق و دستمزد مهندس مکانیک با توجه به مدرک تحصیلی افراد، مبلغی متفاوت باشد.

فرصت استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر

از دیگر مزایای کار و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک می‌توان به وجود فرصت‌های استخدامی در شرکت‌های بزرگ و معتبر اشاره کرد. اگر کار در شرکت‌های بزرگ نفتی و شرکت‌های مطرح خودروسازی آرزوی شغلی شما است، می‌توانید با تحصیل در این رشته، به این رویای شغلی خود دست پیدا کنید.

مشاهده دستاوردها و نتایج فعالیت‌های شغلی

یکی دیگر از مزیت‌های رشته مهندسی مکانیک، امکان مشاهده نتایج فعالیت‌های کاری خود در صنایع مختلف است. به‌عنوان‌مثال با اصلاح یا ساخت یک ابزار جدید، می‌توانید نتایج زحمات خود را مشاهده کرده و تحولی در صنعت موردنظر خود ایجاد نمایید.

حقوق و دستمزد بالا

به‌علاوه، حقوق و دستمزد مهندس مکانیک کاملا با مهارت‌های شغلی فرد در ارتباط است. به این معنا که با داشتن مهارت‌های حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی، قطعا می‌توانید حقوق و درآمد خود را در این حوزه افزایش دهید.

این در حالی است که مهندسین مکانیک با سابقه کاری مناسب، معمولا دارای حقوق و مزایای شغلی قابل‌توجهی هستند. به شکلی که شغل مهندسی مکانیک در داخل و خارج از کشور، معمولا جزء فرصت‌های شغلی با درآمد بالا محسوب می‌شود. در بخش‌های بعدی به حقوق مهندسان مکانیک مانند درآمد مهندس مکانیک خودرو، نگاهی خواهیم انداخت.

معایب تحصیل و کار در رشته مهندسی مکانیک

یکی از معایب کار در رشته مهندسی مکانیک، تغییر و تحول سریع در فناوری‌های مورداستفاده در این حوزه است. به همین دلیل برای اینکه بتوانید به رقابت با سایر رقبای استخدامی خود بپردازید، باید همواره اطلاعات خود در رشته مهندسی مکانیک را به‌روز نگهدارید. به همین دلیل برخی از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته مکانیک، در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل می‌دهند.

دلیل دیگر برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، استخدام در جایگاه‌های شغلی بالاتر است. به شکلی برای کار در حوزه‌های تخصصی و پژوهشی، بهتر است کارجویان دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری در این رشته باشند.

در این صورت حقوق رشته مهندسی مکانیک معمولا بیشتر از درآمد مهندس مکانیک با مدارک تحصیلی پایین‌تر است. این در حالی است که برای اخذ مدارک تحصیلی بالاتر، نیاز به صرف زمان و هزینه قابل‌توجهی است. از دیگر معایب کار در رشته مکانیک، شرایط کاری این رشته است.

معمولا مهندسان مکانیک ساعات طولانی را پشت میز خود نشسته و به طراحی و ایده پردازی مشغول می‌شوند. بخشی از وظایف مهندس مکانیک در رابطه با مدل‌سازی کامپیوتری و طراحی تجهیزات با نرم‌افزار است. مدل‌سازی فرآیندی بسیار پیچیده همراه با محاسبات است که زمان و انرژی زیادی را از متخصصان این حوزه خواهد گرفت.

از دیگر معایب شغل مهندسی مکانیک، وجود ساعات کار طولانی در طول هفته است. اگر به حوزه مهندسی مکانیک علاقه‌ای نداشته باشید، این شغل می‌تواند برای شما شغلی بسیار خسته‌کننده باشد. درنتیجه اگر هنوز وارد بازار کار این فرصت شغلی نشده‌اید، بهتر است ابتدا از میزان علاقه و استعداد خود در این رشته مطمئن شوید.

بررسی آینده شغلی و وضعیت استخدام مهندس مکانیک در بازار کار امروز

آینده شغلی و وضعیت استخدام مهندس مکانیک در ایران را می‌توان بسیار مطلوب دانست. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در فرصت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شوند. همچنین درآمد مهندس مکانیک می‌تواند از طریق کار در حوزه‌های مختلفی تأمین شود. در ادامه اسامی برخی از عنوان‌های شغلی یک مهندس مکانیک، آورده شده است:

  • کارشناس مهندسی مکانیک
  • کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
  • متخصص تعمیر و نگهداری
  • کارشناس تکنولوژی ساخت
  • مهندس مکانیک خودرو
  • نقشه‌کش صنعتی
  • مهندس سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • کارشناس مکانیک سیالات
  • مهندس پزشکی
  • مهندس رشته هوافضا
  • کارشناس تحقیق و توسعه

همچنین برای مطالعه بیشتر در این زمینه، می‌توانید به مطلب دیگری در سایت جاب ویژن با عنوان «آینده رشته مکانیک چگونه است؟ ۵ موضوع مهم مهندسی مکانیک در دهه‌ی پیش رو» مراجعه کنید.

میانگین درآمد و بازار کار رشته مهندسی مکانیک در ایران

میانگین درآمد رشته مهندسی مکانیک در ایران

در این بخش از مقاله قصد داریم تا درآمد مهندس مکانیک در ایران را موردبررسی قرار دهیم. بر اساس گزارش سراسری میزان افزایش حقوق مشاغل مختلف در سایت جاب ویژن، حقوق مهندس مکانیک در سال 1401 مشخص گردیده است. این گزارش بر اساس یک نظرسنجی که از 1505 نفر از متخصصان حوزه‌هایی مانند مهندسی مکانیک، رشته هوافضا، کارشناس تأسیسات و حوزه تعمیر و نگهداری انجام شده است، تنظیم شده است.

نتایج این گزارش در تهران نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند، حداقل حقوق خود را بیش از مبلغ 8.4 میلیون تومان اعلام کرده‌اند. این میزان حقوق مهندس مکانیک در تهران، افزایشی به‌اندازه 29 درصد را در مقایسه با سال 1400 نشان می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید حقوق مهندس مکانیک برای سطوح ارشدیت مختلف در تهران را مشاهده کنید:

سطح ارشدیت میانگین درآمد مهندس مکانیک در تهران در سال 1401
کارشناس 8.4 میلیون تومان
کارشناس ارشد 9.8 میلیون تومان
مدیر 14.4 میلیون تومان

همچنین در جدول زیر می‌توانید میانگین حقوق مهندس مکانیک در سایر شهرهای بزرگ را مشاهده کنید:

سطح ارشدیت میانگین حقوق مهندس مکانیک در سایر شهرهای بزرگ در سال 1401
کارشناس 8.4 میلیون تومان
کارشناس ارشد و مدیر 10 میلیون تومان

درآمد مهندس مکانیک در خارج از کشور

برخی از فارغ‌التحصیلان و متخصصان رشته مهندسی مکانیک، مهاجرت کاری یا مهاجرت تحصیلی را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای پیشرفت فردی خود می‌دانند. از‌آنجایی‌که حقوق رشته مهندسی مکانیک در کشورهای مختلف به‌عنوان عاملی بسیار مهم برای تعیین مقصد مهاجرتی محسوب می‌شود، در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم تا به حقوق و دستمزد مهندس مکانیک در برخی از کشورهای پیشرفته نگاهی بیندازیم.

میانگین درآمد مهندس مکانیک در کانادا

متوسط حقوق مهندس مکانیک در کشور کانادا، مبلغی معادل با 72,137 دلار در سال است. این در حالی است که حقوق رشته مهندسی مکانیک در کانادا ممکن است از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر، مبلغی متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال میانگین حقوق و دستمزد مهندس مکانیک در ونکوور کانادا مبلغی به‌اندازه 95,809 دلار در سال و در تورنتو کانادا مبلغی به‌اندازه 76,872 دلار در سال اعلام شده است.

مطلب مرتبط: درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان

حقوق رشته مهندسی مکانیک در آلمان

متوسط درآمد مهندس مکانیک در آلمان مبلغی برابر با 50,066 یورو در سال است. این در حالی است که مهندسین مکانیک در کشور آلمان با تجربه کاری کمتر از 1 سال، حقوقی در حدود 47 هزار یورو در سال دریافت می‌کنند. همچنین مهندسان مکانیک با سابقه کاری حداقل 10 سال، حقوقی در حدود 60 هزار یورو و مهندسین با سابقه کاری بیش از 20 سال، دارای حقوق و دستمزد بیش از 78 هزار یورو در سال خواهند بود.

حقوق مهندس مکانیک در آمریکا

متوسط درآمد مهندس مکانیک در آمریکا مبلغی به‌اندازه 79,942 دلار در سال گزارش شده است. وجود شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ و سایک (SAIC) در آمریکا، این کشور را به یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای مهندسان مکانیک تبدیل کرده است. حقوق رشته مهندسی مکانیک در شرکت‌های مختلف متفاوت بوده و معمولا در مناطقی مانند نیویورک، لس آنجلس و ارواین، امکان دریافت حقوق بالا در رشته مهندسی مکانیک وجود خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی رشته مهندسی مکانیک پرداختیم. به شکلی که با بررسی شرح وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس مکانیک، برخی از مهم‌ترین شرایط استخدامی در این حوزه از مهندسی را معرفی نمودیم. همچنین ضمن بررسی وضعیت استخدام مهندس مکانیک، به معرفی عناوین شغلی، درآمد و بازار کار مهندسی مکانیک پرداختیم. درنهایت به حقوق رشته مهندسی مکانیک در برخی از کشورهای توسعه‌یافته نگاهی انداختیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه