استخدام مدیر تولید: راهنمای گام به گام از کارآموزی تا مدیریت

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 7دقیقه
استخدام مدیر تولید: راهنمای گام به گام از کارآموزی تا مدیریت

تا به حال فکر کرده‌اید محصولات تولیدی کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف چه مراحلی را پشت سر می‌گذارند تا به دست شما برسند؟ برای یک محصول کوچک که شاید روزانه از آن استفاده می‌کنید؛ فرآیندها، افراد و مواد اولیه مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نظارت بر تمام این موارد، بر عهده مدیر تولید است. بنابراین می‌توان گفت داستان تمام محصولات یا خدماتی که توسط افراد مختلف استفاده می‌شود؛ از استخدام مدیر تولید آغاز می‌شود.

با توجه به توضیحات داده شده؛ احتمالا کمتر کسی می‌تواند اهمیت و ضرورت حضور مدیر تولید را زیر سوال ببرد؛ چرا که تولید محصول یا خدمت در هر سازمان، بر عهده مدیر تولید است. گاهی نیز از مدیر تولید با عنوان مدیر عملیات نام برده می‌شود. در این مقاله از جاب ویژن به سراغ این شغل رفته‌ایم و درباره تحصیلات مدنظر، مهارت‌ها، فرصت‌های شغلی و… اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم:

استخدام مدیر تولید چه کمکی به سازمان‌ها می‌کند؟

وقتی مجموعه‌ای هدف خود را روی تولید محصولات یا خدمات قرار می‌دهد؛ نیاز به فردی خواهد داشت که بر تمام مراحل پیش تولید، تولید و پس از آن نظارت کرده، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و بر نحوه پدیدآوردن محصولات، فرآیندها و تاسیسات مورد نیاز آن نظارت داشته باشد. این فرد همان مدیر تولید است که جایگزین و نماینده مدیران ارشد کارخانه یا سازمان در خط تولید محصولات است.

ساخت رزومه حرفه ای

علاوه بر موارد ذکر شده، او وظیفه استخدام، آموزش و بازبینی کارگران را هم برعهده دارد و باید از رسیدن به kpiهای تعیین شده، ایمنی و بهداشت محیط کارخانه هم اطمینان حاصل نماید. البته مدیر تولید به تنهایی تمام کارها را جلو نخواهد برد و در این مسیر افراد دیگری از جمله کارشناسان و تکنسین‌های فنی به او کمک خواهند کرد. اگر کار کردن در خط تولید کارخانه‌ها از مشاغل مورد علاقه شماست؛ می‌توانید در سایت کاریابی جاب ویژن آگهی‌های شغلی مربوطه را مشاهده کرده و برای آنها رزومه ارسال نمایید.

به صورت خلاصه می‌توان گفت مدیر عملیات، مسئول برنامه‌ریزی، هماهنگی و کنترل فرآیندهای تولید است و باید با برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی، باعث شود که محصولات در زمان مشخص، با بودجه معین شده و کیفیت مورد انتظار، به بهره‌برداری برسند. تمام فرآیندها و مواد اولیه مورد نیاز در این مسیر، از جمله کارگران، تاسیسات و مواد اولیه هم تحت نظارت وی بوده و باید از نظر کارایی سنجیده شوند.

مطلب مرتبط: مدیر تولید کیست و چه نقشی در سازمان‌ها ایفا می‌کند؟

وظایف و مسئولیت‌های مدیر تولید

    • نظارت و هماهنگی بر تمام واحدها و عوامل دخیل در تولید
    • برنامه‌ریزی و تهیه برنامه برای تولید محصولات
    • تصمیم‌گیری درباره منابع و مواد اولیه مورد نظر
    • انتخاب تجهیزات مورد نیاز در خط تولید کارخانه. مسئولیت نگهداری این تجهیزات هم بر عهده اوست.
    • تعیین استانداردهای کیفیت و رسیدن به آنها
    • اطمینان از مقرون به صرفه بودن محصولات
    • نظارت بر بهره‌وری، استاندارد و اجرای برنامه‌های مشخص شده
    • تعمیر تجهیزات در صورت خرابی
    • ارتباط با شرکت‌ها و تامین کنندگان مواد اولیه
    • اطمبنان از رعایت کامل ایمنی و بهداشت در محیط کارخانه
    • اجرای سیاست‌ها و اهداف کلی سازمان
    • جمع‌اوری و تحلیل داده‌ها و تهیه گزارشات تولید
    • نظارت بر عملکرد کارگران و ایجاد انگیزه و توانایی
    •  کار تیمی در آنها
    • شناسایی نیازهای آموزشی کارگرانوظایف مدیر تولید

 

علاوه بر موارد ذکر شده، بسته به سازمانی که آگهی استخدام مدیر تولید را منتشر کرده؛ ممکن است ملزم به انجام وظایف دیگری هم باشید. به طور مثال، در برخی از مجموعه‌ها هنگام تولید محصولات یا خدمات جدیدی که شما مسئول آن هستید؛ باید بخشی از وظایف مدیر مالی و مسئول منابع انسانی را هم انجام دهید! در این شرایط شما مسئولیت دارید که با سهام‌داران و سایر افراد تصمیم‌گیرنده صحبت کرده و آنها را درباره بودجه، منابع و زمان‌بندی تولید قانع کنید.

همچنین استخدام مدیر تولید، زیرمجموعه‌ای از مهندس صنایع است. به همین دلیل گاهی از شما انتظار می‌رود که در طراحی محصولات یا نوشتن طرح پیشنهادی همکاری داشته باشید.

مزایا و معایب

آنچه شما را به کار کردن در یک زمینه شغلی علاقه‌مند یا بی‌میل می‌کند؛ مزیت‌ها و نقطه ضعف‌هایی است که آن شغل دارد. به همین علت در هنگام بررسی یک فرصت شغلی حتما باید به این نکات توجه کرد. اهمی ندادن به نقاط قوت و ضعف یک فرصت شغلی، ممکن است منجر به بی‌علاقگی به کار شده و عواقب بیشتری در پی داشته باشد. بنابراین در جاب ویژن هنگام ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام می‌توانید نیازها و درخواست‌های کارفرما را مشاهده کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

اگر قصد ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام مدیر تولید را دارید؛ حتما درباره معایب و مزایای آن به موارد زیر توجه داشته باشید:

ساعت کاری

وظیفه تولید در زمان مقرر برعهده شماست. بنابراین در ضرب‌العجل‌ها و زمان‌های مشخص، باید حتما سرکار باشید تا کار را به اتمام برسانید. در رزوهای منتهی به تولید نهایی، ممکن است مجبور شوید تا نیمه‌های شب کار کنید. همچنین در برخی ازمجموعه‌ها، هنگام استخدام مدیر تولید ذکر می‌شود که باید میزان مشخصی در ماه، شیفت شب داشته باشید.

اما از سوی دیگر، در بقیه مواقع و مراحل پیش از تولید، می‌توانید در صورت موافقت مدیران، به‌صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهید.

مسئولیت سنگین

از شرح وظایف این شغل هم می‌توان متوجه اهمیت و مسئولیت سنگین آن شد. در صورت ایجاد هرگونه مشکل در مراحل تولید یا در محصول نهایی، شما وظیفه پاسخگویی و رفع آن را بر عهده خواهید داشت. بنابراین در طول مدت کار، فشار سنگینی بر روی شما خواهد بود. هزینه بالا، مشکلات کیفیت در محصولات، خرابی تجهیزات و یا مشکل و آسیب‌دیدگی کارگران، همه و همه از مواردی هستند که شما مسئول رسیدگی به آنها هستید.

وضعیت استخدام

هر کارخانه، کارگاه یا سازمانی که محصولات یا خدماتی را پدید می‌آورد؛ نیاز به استخدام مدیر تولید دارد. بنابراین برای فردی با تجربه و مهارت‎‌های بالا، موقعیت شغلی زیادی پیدا خواهد شد. معمولا مدیران تولید کمتر موقعیت کارآفرینی دارند و بیشتر با سازمان‌های مختلف همکاری می‌کنند. برای دیدن فرصت‌های شغلی استخدام مدیر تولید در سایت جاب ویژن، به این لینک مراجعه کنید.

آگهی استخدام

امکان پیشرفت شغلی

هنگام استخدام مدیر کارخانه، بسیاری از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از مدیران تولید باسابقه خود دعوت به همکاری کنند. چرا که این افراد با اهداف، استراتژی‌ها و عملکردهای سازمان به حد کافی آشنایی دارند.

ماموریت

مدیر تولید، معمولا در کارخانه حاضر است، اما باید به سایر سایت‌های کارخانه هم سرکشی کند. در مواردی که سازمان چند کارخانه و خط تولید مختلف در شهرها و نقاط مختلف دارد؛ مجبور خواهید بود دائما به ماموریت رفته و بر تمام خطوط تولید نظارت کنید.

حقوق بالا

معمولا مدیران تولید حقوق دریافتی بالایی دارند. البته این نکته دور از ذهن نیست چرا که این افراد از مدیران میانی مجموعه هستند و مسئولیت سنگینی هم بر عهده دارند. البته میزان حقوق، به تجربه، مهارت و نوع سازمان هم بستگی دارد. معمولا در سطح کارشناسی، حقوق این شغل در حدود پرداختی به سایر کارشناسان دیگر واحدهاست؛ اما با ارتقاء و رسیدن به سطح مدیریت؛ حقوق دریافتی شما هم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داشت.

در استخدام مدیر تولید به کدام مهارت‌ها توجه می‌شود؟

معمولا سازمان‌ها از افرادی برای این عنوان شغلی استفاده می‌کنند که مهارت‌های نرم و فنی خاصی داشته باشند. برخی از این مهارت‌ها را در ادامه خواهید دید:

مهارت‌های نرم

  • توانایی برنامه‌ریزی و سازماندهی
  • قادر به انجام برخورد قاطع با کارگران و کارمندان خاطی
  • آشنا به علوم روز برای بهره‌وری بالاتر
  • توجه به جزئیات و کیفیت
  • مهارت روابط عمومی بالا برای ارتباط با سایر افراد و واحدها
  • توانمند در مذاکره و اقناع سهامداران برای موافقت با بودجه، زمان‌بندی و.. مربوط به تولید محصولات
  • توانا در کار به‌صورت تحت فشار
  • توانایی انجام چند کار همزمان
  • دارای توانایی مدیریت، رهبری و ایجاد انگیزه در کارگران
  • منطقی و منظم

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام مدیر تولید

در مطلب “کامل‌ترین راهنمای استخدام مهندس صنایع برای کارجویان” اشاره شد که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند برای فرصت‌های شغلی مدیریت تولید درخواست همکاری بفرستند. البته علاوه بر فارغ‌التحصیلان مهندسی صنایع، بخشی از مدیران تولید در رشته‌های مهندسی، شیمی، صنایع غذایی و… درس خوانده‌اند و پس از ادامه تحصیل در رشته‌های مدیریت یا چند سال کار در کارخانه‌ها، به این سمت رسیده‌اند. البته در برخی سازمان‌ها هم این افراد کار خود را از تکنسین فنی شروع کرده‌اند.

تحصیلات مدیر تولید

داشتن گواهینامه‌ها و مدارک علمی در زمینه مدیریت عملیات، نقش تاثیرگذاری در روند جذب شما خواهد داشت.

مهارت‌های فنی مورد نیاز

اگر سری به سایت جاب ویژن بزنید، می‌توانید با انتخاب گروه شغلی «مهندسی صنایع/ مدیریت تولید/ مدیریت پروژه/ مدیریت عملیات» و جستجوی کلمه «مدیر تولید» در کادر اول، آگهی‌های مربوط به این شغل را ببینید. در این آگهی‌ها خواسته‌ها و توقعات کارفرما بیان شده است و می‌توانید ببینید کدام مهارت‌های فنی، اولویت بالاتری برای سازمان‌ها دارد. از مهم‌ترین مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی تدوین فهرست مواداولیه محصول BOM
  • آشنا با پیاده سازی برنامه روزانه تولید براساس موجودی محصولات، قیود و محدودیت های تولید و انبارگردانی
  • توانمند در کارسنجی و زمان سنجی ایستگاه های تولید
  • تسلط بر نرم‌افزارهای Office
  • کارامد در تجزیه و تحلیل داده‌های تولید برای ایجاد گزارشات و آمارها
  • توانایی مدیریت و تحلیل موجودی ،مدیریت انبار و پرسنل مربوطه ،کنترل چیدمان انبار و انبار گردانی مطالعه ظرفیت و نسبت تحقق اهداف برنامه
  • آشنا به سیستم های مدیریت کیفیت و ISO9000
  • تسلط کامل بر فرآیند تولید محصولات (شناخت مواد خام، فرآیندهای تولید، برنامه ریزی تولید)
  • تسلط کامل بر استفاده و نگهداری ابزار و ماشین آلات و تاسیسات
  • آشنایی با مباحث ارگونومی
  • تسلط بر مباحث 5S و نحوه پیاده سازی آن
  • تسلط بر روش های حفاظت و ایمنی کار
  • آشنایی با روشهای آماری

روند استخدام و پیشرفت شغلی

روند استخدام مدیر تولید

معمولا پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی صنایع یا یکی از رشته‌های مربوطه، بسته به پیش‌زمینه و پروژه‌هایی که در طول دوران دانشجویی انجام داده‌اید؛ به‌عنوان کارآموز یا تکنسین فنی وارد خط تولید کارخانه‌ها خواهید شد. پس از گذراندن دوره کارآموزی و کسب تجربه و مهارت‌های لازم، می‌توانید به عنوان کارشناس ارتقا پیدا کنید. در این مرحله احتمالا کارشناس برنامه‌ریزی و تولید، کارشناس خرید، کنترل موجودی و کنترل تولید و… خواهید بود. پس از این مرحله ناظر تولید یا کارشناس ارشد شده و سپس مدیریت تولید را بر عهده خواهید گرفت.

مطلب مرتبط: بررسی بازار کار و میزان درآمد مدیر تولید

فرصت‌های شغلی برای استخدام مدیر تولید

معمولا تولید در سازمان‌ها و کارخانه‌ها به سه دسته تولید انبوه، تولید دسته‌ای و تولید فرآیند (فرآیندهای شیمیایی و نه مکانیکی) تقسیم می‌شود. با توجه به نوع تولیدات در کارخانه، نوع محصولات و پیش‌زمینه‌های شما، ممکن است در عناوین شغلی مدیر تولید، کنترل تولید، مدیریت مواد، مدیریت خرید و… مشغول به کار شوید. به همین ترتیب، معمولا استخدام مدیر تولید در کارخانه‌ها و صنایع زیر اتفاق می‌افتد:

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام مدیر تولید

  1. صنایع تولید خودرو و قطعات مربوطه
  2. صنایع مربوط به هوافضا و پدافند
  3. محصولات نفتی و شیمیایی
  4. تولید کالاهای الکتریکی و الکترونیکی
  5. مواد غذایی
  6. صنایع دارویی
  7. صنایع چاپ و بسته‌بندی

جمع‌بندی

یکی از استراتژیک‌ترین مشاغل در هر سازمان و کارخانه‌ای، شغل مدیریت تولید است. این افراد وظیفه مدیریت در مراحل پیش تولید (برنامه‌ریزی) و تولید (کنترل و نظارت) را بر عهده دارند. مدیر تولید باید در طراحی محصول و پلن‌های بیزینسی مشارکت کرده، نیازهای پروژه را ارزیابی نموده و بودجه، زمان و امکانات مورد نیاز برای تولید محصول یا خدمات را تخمین بزند. سپس با سهام‌داران و مدیران کارخانه وارد مذاکره شود و موافقت آنها را برای این طرح‌ها جلب کند.

تدوین استراتژی‌هایی برای بهبود فرآیندهای تولید، هماهنگی و کنترل فرآیندهای تولید و نظارت بر تجهیزات و ایمنی محیط کار از وظایف اصلی مدیر تولید است. شما باید بتوانید محصولات را در زمان و بودجه مقرر و با استانداردهای کیفیت تعیین شده به بهره‌برداری برسانید و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، گزارشات و آمارهایی را به مدیریت ارائه دهید.

همین مسئله نشان می‌دهد که استخدام مدیر تولید از اهمیت بسیار زیادی برای کارخانه‌ها برخوردار است و می‌تواند در سودآوری سازمان نقش بسزایی داشته باشد. معمولا مدیران تولید از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع هستند؛ اما گاهی هم از بین افرادی با پیش‌زمینه‌های مهندسی و شیمی انتخاب می‌شوند. برای آگهی از فرصت‌های شغلی استخدام مدیر تولید می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کید.

منبع: TargetJobs

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه