نگاهی به شرایط استخدام کارشناس خرید و حقوق و بازار کار آن در ایران

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 9دقیقه
نگاهی به شرایط استخدام کارشناس خرید و حقوق و بازار کار آن در ایران

حتماً شما هم تا‌به‌حال، در مورد شغل کارشناس خرید چیزهایی شنیده‌اید. امروزه، استخدام کارشناس خرید و تدارکات برای هر شرکت و کسب‌وکاری که نیاز به تأمین خدمات و کالاهای خود دارد، ضروری است. در حقیقت، کارشناس خرید در مقابل کارشناس فروش قرار می‌گیرد. مدیریت خرید و تدارکات بخشی حیاتی و اصلی برای تجارت شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف است. روند انتخاب دقیق کالاهای موردنیاز و خرید آن‌ها با قیمتی مناسب، تأثیر مهمی روی پیشبرد اهداف شرکت و مدیریت امور مالی آن می‌گذارد.

در همین راستا، در این مطلب از سایت استخدام جاب ویژن، قصد داریم با شغل کارشناس خرید، شرایط استخدام و وظایف و مسئولیت‌های آن بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

کارشناس خرید و تدارکات کیست؟

کارشناس خرید و تدارکات کیست؟

هنگامی‌که شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها به دنبال چشم‌انداز تازه‌ای در زمینه کاهش هزینه‌ها هستند، اغلب از کارشناسان خرید و تدارکات کمک و مشاوره می‌گیرند. متخصص یا کارشناس خرید و تدارکات، به‌طورکلی وظیفه مدیریت قراردادهای فروش را با شرکت‌های مختلف بر عهده دارد و برای خرید محصولات با بهترین قیمت، برنامه‌ریزی و مذاکره می‌کند. کارشناسان خرید بر سفارش مواد اولیه برای تولید کالاهای شرکت نظارت می‌کنند، هزینه‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، درباره جزئیات قرارداد مذاکره می‌کنند و راهکارها و راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهند که به شرکت در مدیریت بهتر هزینه‌ها کمک می‌کند.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس خرید

کارشناس خرید و تدارکات، برای اطمینان از خرید محصولات با بهترین قیمت، روابط خود را با فروشندگان توسعه می‌دهد. از دیگر وظایف یک کارشناس خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید کالا یا خدمات برای شرکت
  • ارزیابی قیمت و کیفیت محصولات و مذاکره با فروشندگان
  • پیگیری موجودی بخش‌های مختلف و تأمین کالاهای موردنیاز آن‌ها
  • اطلاع از جدیدترین روند صنعت کالا و محصولات جدید
  • مقایسه کالاهای موجود با یکدیگر برای تعیین قیمت مناسب محصولات
  • نظارت بر کل برآورد بودجه و عملیات تأمین منابع
  • برقراری ارتباط مؤثر با فروشندگان و کسب‌وکارهای دیگر
  • تجزیه‌وتحلیل گزارش‌های مالی و پیشنهاد‌های مختلف و مذاکره بر اساس آن‌ها
  • کمک در مدیریت دارایی در صورت لزوم
  • بازدید از کارخانه‌ها و مراکز توزیع‌کننده محصولات و بررسی آن‌ها
  • شرکت در جلسات، نمایشگاه‌های تجاری و کنفرانس‌های مختلف برای آشنایی با روندهای جدید صنعت و ارتباط با تأمین‌کنندگان
  • توافق با تأمین‌کنندگان بر سر زمان تحویل محصولات
  • ملاقات با کارکنان و فروشندگان در مورد کالاها و خدمات معیوب یا غیرقابل‌قبول و تعیین اقدامات اصلاحی
  • ارزیابی و نظارت بر قراردادها برای اطمینان از مطابقت فروشندگان و تأمین‌کنندگان با شرایط و ضوابط قرارداد
  • نگهداری و بررسی سوابق اقلام خریداری‌شده، هزینه‌ها، تحویل کالاها، کارایی محصول و موجودی‌ها

علاوه بر این موارد، مدیران یا کارشناسان خرید نیز روی کار کارمندان و نمایندگان خود نظارت می‌کنند و کارکنان جدیدی را استخدام کرده و آموزش می‌دهند.

برای مشاهده آگهی استخدام کارشناس خرید کلیک کنید.

استخدام

برای استخدام به عنوان کارشناس خرید، چه تحصیلاتی لازم است؟

اغلب کسانی که به‌عنوان کارشناس خرید شاغل هستند، حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مالی یا مهندسی صنایع دارند. همچنین شرکت‌هایی که در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند، معمولاً کارشناس خرید خود را از بین کسانی که در آن حوزه تحصیلات دارند، انتخاب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر شرکتی در حوزه کامپیوتر یا IT فعالیت کند، کارشناس خرید و تدارکات آن شرکت نیز به‌احتمال‌زیاد، در این حوزه تحصیل کرده است.

توجه به این نکته ضروری است که اغلب کارفرمایان، برای مهارت‌های کارجویان ارزش بیشتری قائل هستند و تحصیلات در جایگاه دوم یا سوم برای آن‌ها قرار دارد. اگر شما دانش و مهارت‌های کافی برای کار به‌عنوان کارشناس خرید را داشته باشید؛ اما در این حوزه تحصیل ‌نکرده باشید، باز هم شانس بالایی برای استخدام خواهید داشت.

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام کارشناس خرید

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام کارشناس خرید

مهارت‌های ریاضی، تحلیلی، سازمانی و ارتباطی برای موفقیت کارشناسان خرید و تدارکات ضروری است. آن‌ها باید افرادی دقیق باشند و روی مهارت‌های مذاکره به‌طور کامل تسلط داشته باشند. درک عملکرد فرآیندهای تجاری نیز برای کار آن‌ها مهم است. علاوه بر این، متخصصان تدارکات به مهارت‌های بین فردی قوی نیاز دارند؛ زیرا با افراد مختلفی مانند مدیران اجرایی، تأمین‌کنندگان، فروشندگان و مدیران زنجیره تأمین کالا کار می‌کنند. دیگر مهارت‌های مهم یک کارشناس خرید عبارت است از:

  • تجربه گسترده در زمینه توسعه قراردادها و موافقت‌نامه‌های تجاری خاص
  • آگاهی از شرایط و ضوابط نرم‌افزارهای مدیریت خرید
  • آشنایی کامل با راهکارهای مدیریت تدارکات
  • آشنایی با اصول خرید

مهارت‌های یک کارشناس خرید معمولاً بر دو مورد اصلی متمرکز است: اطمینان از تحویل کالا و خدمات و پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها تا حد ممکن. با در نظر داشتن تمام مواردی که در بالا گفته شد، مهارت‌های دیگری وجود دارند که اغلب کارفرمایان هنگام استخدام کارشناس خرید اهمیت زیادی به آن‌ها می‌دهند. در ادامه به برخی از این مهارت‌های مهم خواهیم پرداخت.

رزومه ساز

تقویت روابط با تأمین‌کنندگان و کسب‌وکارهای دیگر

یکی از مهارت‌های مهم برای کارشناسان خرید، بهبود روابط با شرکت‌ها و تأمین‌کنندگان کالا است. روابط گسترده و مستمر و ایجاد اعتماد، شانس معاملات خوب و کیفیت کالاها را افزایش و خطر از دست رفتن زنجیره تأمین را کاهش می‌دهد.

توسعه خرید کالا در سطح جهانی

امروزه اقتصاد دیجیتالی، شرکت‌ها و سازمان‌ها را تشویق می‌کند تا در سطح جهانی فعالیت داشته باشند. یک کارشناس خرید موفق، علاوه بر آن‌که بخشی از تمرکز خود را روی این موضوع می‌گذارد؛ بلکه بهترین روش‌های مذاکره و خرید محصولات از تأمین‌کنندگان بین‌‌المللی را نیز فرا می‌گیرد. همین امر به توسعه مشاغل در سطح جهانی کمک زیادی می‌کند.

استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا

یک کارشناس خرید و تدارکات می‌تواند برای انجام بهتر وظایف خود در تکنولوژی‌های به‌روز دنیا مهارت داشته باشد. برخی از این تکنولوژی‌ها شامل نرم‌افزارهای مدیریت ریسک، تجزیه‌وتحلیل هزینه‌ها، آماد‌ه‌سازی گزارش‌ها و … می‌شوند. آشنایی با این نرم‌افزارها، باعث آسان‌تر شدن فرآیند خرید، بهبود همکاری بین بخش‌ها و سایر شرکت‌ها و روش‌های خرید کارآمدتر و مؤثرتر خواهد شد.

تسلط بر مدیریت مالی

اغلب کارفرمایان، مدیریت امور مالی را جزو ملزومات شغل کارشناس خرید در نظر می‌گیرند. کارشناسان خرید هنگام تأمین کالاها باید از اصول مدیریت مالی که در شرکت آن‌ها وجود دارد، خبر داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند.

اطلاع از جدیدترین پیشرفت‌های بازار

درست است که از کارشناسان خرید انتظار نمی‌رود که در توسعه تکنولوژی‌های جدید مشارکتی داشته باشند؛ اما بهتر است که از جدیدترین پیشرفت‌های تکنولوژی و محصولات مطلع باشند تا بتوانند بهترین خدمات و محصولات را برای شرکت خریداری کنند.

توانایی برقراری ارتباط مؤثر با بخش‌های مختلف

همکاری و ارتباط مؤثر با بخش‌های داخلی و خارجی یک شرکت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا با این کار، کارشناسان خرید از کالاهای موردنیاز بخش‌های مختلف اطلاع می‌یابند، بهترین خدمات را برای شرکت شناسایی و خریداری می‌کنند و قراردادهای خرید را به‌طور مؤثرتری مدیریت خواهند کرد. مشارکت بین بخش‌های مختلف شرکت، تولید و فروش محصولات، درآمد و بازده کلی شرکت را افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس خرید خارجی در تهران

بازار کار استخدام کارشناس خرید چگونه است؟

اگر به صفحه آگهی‌های استخدام کارشناس خرید و تدارکات در سایت استخدامی جاب ویژن سری بزنید، مشاهده خواهید کرد که هم‌اکنون 190 فرصت شغلی فعال برای آن وجود دارد. همین امر، نشان‌دهنده بازار کار خوب و زیاد بودن فرصت‌های استخدامی برای این شغل است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در اغلب آگهی‌های استخدامی، از کارجویان با حداقل یک سال سابقه کاری دعوت به همکاری شده است؛ اما برای کسانی که سابقه چندانی در این حوزه ندارند یا تازه فار‌غ‌التحصیل شده‌اند نیز جای امیدواری است. این افراد می‌توانند به‌عنوان کارآموز کارشناس خرید استخدام شوند و بعد از فراگیری مهارت‌ها و تجربه کافی در این حوزه، در شغل خود پیشرفت کنند.

در بین آگهی‌های استخدام کارشناس خرید، چندین فرصت کارآموزی نیز دیده می‌شود که شما می‌توانید همین‌الان آن‌ها را مشاهده کرده و در صورت تمایل برای آن‌ها رزومه بفرستید. همچنین اگر هنوز رزومه حرفه‌ای خوبی ندارید، از رزومه ساز الکترونیکی و رایگان جاب ویژن کمک بگیرید.

حقوق کارشناس خرید در ایران چقدر است؟

حقوق کارشناس خرید

همان‌طور که می‌دانید، حقوق یک شغل، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و ممکن است فردبه‌فرد تغییر کند. به‌عنوان‌مثال، یک کارشناس خرید با سابقه چندین سال فعالیت، حقوق متفاوتی از یک کارشناس خرید بدون سابقه دریافت خواهد کرد. همچنین عوامل دیگری مانند شهر محل کار، نوع سازمان، میزان تحصیلات و مهارت‌ها و … روی حقوق افراد تأثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال در آگهی استخدام کارشناس خرید در کرج که یکی از کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود، حقوق پیشنهادی متفاوت‌تری نسبت به شهرهای کوچک‌تر مشاهده خواهید کرد.

بااین‌حال، در گزارش افزایش حقوق 1401 جاب ویژن، نظرسنجی‌ای بین 398 نفر از کارشناسان خرید و تدارکات انجام شد که در آن، افراد حقوق دریافتی خود در سال 1400 گزارش کرده‌اند. در جداولی که در ادامه آورده شده‌اند، نتایج این گزارش را برای شما آورده‌ایم.

شهر کارمند کارشناس کارشناس ارشد مدیر
تهران 5.3 میلیون تومان 6.8 میلیون تومان 8.5 میلیون تومان 12 میلیون تومان
شهرهای بزرگ (کرج، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز) 6.2 میلیون تومان*
سایر شهرها 5.5 میلیون تومان*

*به دلیل کم بودن داده‌های آماری در این شهرها، حقوق برای هر سه سطح به‌صورت کلی بیان شده است.

سؤالات مصاحبه استخدام کارشناس خرید

یکی از مراحل مهم استخدام، شرکت در جلسات مصاحبه است که باید از قبل، به‌طور کامل برای موفقیت در آن آماده باشید. به همین دلیل، در ادامه سؤالاتی را که در مصاحبه شغلی کارشناس خرید مطرح می‌شوند، ذکر کرده‌ایم تا با مطالعه آن قبل از مصاحبه، آمادگی و اعتماد‌به‌نفس کافی را کسب کنید.

  • در مورد آخرین تجربه خود در زمینه تهیه سفارش‌ها و بررسی درخواست‌های تأمین کالا بگویید.
  • چالش‌برانگیزترین بخش در مدیریت امور مالی و بودجه‌بندی برای شما چیست؟
  • یکی از مشکلاتی که در خرید خدمات برای شرکت با آن روبرو بوده‌اید، نام برده و نحوه برخورد با آن را شرح دهید.
  • چگونه به دنبال فروشندگان یا تأمین‌کنندگان جدید می‌روید؟
  • مهارت‌های مذاکره خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ (با مثال)
  • چگونه روابط قوی و مؤثر با تأمین‌کنندگان کالا ایجاد کرده و آن‌ها را حفظ می‌کنید؟
  • موقعیتی را مثال بزنید که در آن مهارت‌های گوش دادن فعالانه را از خود نشان داده‌اید و نتیجه آن را نیز بگویید.
  • وقتی یک فروشنده، کاری که از او خواسته‌اید را انجام نمی‌دهد، چه می‌کنید؟
  • چگونه وظایف خود را سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی می‌کنید؟
  • موقعیتی را در شغل قبلی خود توصیف کنید که از تکنولوژی‌های جدید خرید کالا استفاده کرده‌اید. این کار چه مزایا و معایبی داشت؟
  • وقتی با حجم زیادی از سفارش‌ها یا اطلاعات روبرو می‌شوید، با چه روش مؤثری آن‌ها را مدیریت می‌کنید؟
  • مهارت‌های نوشتاری خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توجه داشته باشد که در اغلب مصاحبه‌های کاری، علاوه بر سؤالات تخصصی آن شغل، سؤالات عمومی یا روانشناسی نیز مطرح می‌شوند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که قبل از شرکت در جلسه مصاحبه، مقاله انواع سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و نحوه صحیح پاسخگویی را مطالعه کنید تا از این سؤالات و نحوه جواب دهی به آن‌ها نیز مطلع شوید.

محیط کاری کارشناس خرید و تدارکات اغلب چگونه است؟

یک کارشناس خرید، معمولاً اکثر ساعات کاری خود را در دفتر و پشت میز می‌گذراند تا وظایف اصلی خود را که شامل برقراری تماس‌های کاری، تحقیق در مورد تأمین‌کنندگان مختلف، ارسال یا جواب دهی به ایمیل‌ها و … انجام دهد. همچنین کارشناسان خرید و تدارکات ممکن است بخشی از ساعات کاری را به ملاقات با فروشندگان کالا یا مذاکره و عقد قراردادهای مختلف اختصاص دهند که در این صورت در رفت‌و‌آمد خواهند بود.

چگونه یک کارشناس خرید موفق شویم؟

اگر شما می‌خواهید در شغل کارشناس خرید استخدام شوید، به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است که مدرک لیسانس مدیریت کسب‌و‌کار، اقتصاد، مدیریت مالی یا مدیریت بازرگانی داشته باشید.
  • سابقه کاری و تجربه کافی در این شغل کسب کنید.
  • در صورت تمایل، برای پیشرفت شغلی بهتر، مدرک فوق‌لیسانس مدیریت مالی بگیرید.
  • روی مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، درک ریاضی و مهارت‌های کار با کامپیوترتان کار کنید.
  • در مورد زنجیره تأمین تدارکات، اطلاعات و دانش کافی داشته باشید.
  • با شیوه‌های ثبت گزارش و سیاست‌های خرید سازمان آشنا باشید و رفتار اخلاقی و حرفه‌ای را در هر زمان از خود نشان دهید.

استخدام کارشناس خرید دارویی

کارشناسان خرید دارویی معمولاً برای شرکت‌های داروسازی یا داروخانه‌ها کار می‌کنند. این افراد، داروها و تجهیزات را با بهترین قیمت خریداری کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که استانداردهای کیفیت رعایت شده باشند. همچنین شرایط استخدام برای این شغل معمولاً به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مالی یا رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی
  • آشنایی با شرکت‌های پخش دارو و داروخانه‌های سطح شهر
  • آشنایی به زبان انگلیسی
  • آشنایی به اصول و فنون مذاکره

چگونه آگهی‌های استخدام کارشناس خرید را پیدا کنیم؟

چگونه آگهی‌های استخدام کارشناس خرید را پیدا کنیم؟

برای جستجوی فرصت‌های شغلی کارشناس خرید، می‌توانید از راه‌های زیر کمک بگیرید:

  1. به صفحه فرصت شغلی سایت جاب ویژن مراجعه کنید و در قسمت عنوان شغلی، کلمه «کارشناس خرید» را تایپ کرده تا آگهی‌های استخدام کارشناس خرید و تدارکات به شما نشان داده شود.
  2. در همان صفحه فرصت‌های شغلی، از بخش گروه شغلی، دسته «خرید/تدارکات» را انتخاب کنید.
  3. شما می‌توانید با عضویت در کانال تلگرامی جاب ویژن به آدرس Jobvision@ هرروزه از جدیدترین آگهی‌های استخدامی باخبر شوید. همچنین می‌توانید از ربات تلگرامی جاب ویژن (jobvisionbot@) نیز کمک بگیرید تا فرصت‌های شغلی منطبق با رزومه‌تان برایتان ارسال شود.
  4. راه بعدی این است که در پروفایل شخصی خود در جاب ویژن از قسمت تنظیمات حساب کاربری، گزینه «دریافت ایمیل فرصت‌های شغلی پیشنهادی» را انتخاب کرده تا جدیدترین آن‌ها هرروزه از طریق ایمیل برای شما ارسال شوند.

بعد از طی کردن هرکدام از این موارد، می‌توانید از گزینه‌های دیگر نوار جستجوی سایت نیز برای نمایش نتایج بهتر استفاده کنید:

  • شهر: در این قسمت می‌توانید آگهی‌های استخدامی را در شهر موردنظر خودتان مشاهده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال آگهی استخدام کارشناس خرید در اصفهان هستید، می‌توانید گزینه «تمامی شهرهای اصفهان» یا «(شهر موردنظر)-اصفهان» را انتخاب کنید.
  • سابقه کاری موردنیاز: در این قسمت می‌توانید میزان سابقه کاری خود را وارد کرده یا در صورت نداشتن سابقه، گزینه کارآموزی را انتخاب کنید.
  • حقوق: میزان حقوق درخواستی شما در این قسمت انتخاب می‌شود که از زیر 4 میلیون تومان تا بالای 12 میلیون تومان متغیر است.
  • نوع همکاری: اگر به دنبال آگهی‌های استخدامی به‌صورت «تمام‌وقت»، «پاره‌وقت» یا «قراردادی/پروژه‌ای» هستید، از این قسمت کمک بگیرید.
  • سطح ارشدیت: از این قسمت می‌توانید سطح ارشدیت خودتان را مشخص کنید.
  • زمان انتشار: با گزینه‌های این فیلتر که از 3 روز اخیر تا یک ماه اخیر را دربر می‌گیرد، می‌توانید جدیدترین آگهی‌های استخدامی را مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که سایت جاب ویژن همیشه به‌صورت خودکار، به‌روزترین فرصت‌های شغلی را به شما نشان می‌دهد.
  • صنعت: از این قسمت می‌توانید نوع صنعت شغل مدنظرتان را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال یکی از صنایعی که شغل کارشناس خرید به آن مرتبط است، صنعت «تجارت/بازرگانی» است. با‌این‌حال، این گزینه برای نتایج دقیق شغلی که در نظر دارید، پیشنهاد نمی‌شود و معمولاً برای مواقعی که به کار در صنعت خاصی علاقه‌مندید ولی عنوان شغلی مشخصی در ذهن ندارید، کاربرد دارد.
  • نام سازمان: اگر به کار کردن به‌عنوان کارشناس خرید در سازمان خاصی علاقه دارید، از این گزینه می‌توانید کمک بگیرید.
  • مزایا و تسهیلات: مزایای هر شغلی ازجمله بیمه یا پورسانت بدون شک برای شما هم از موارد مهم یک شغل خوب محسوب می‌شود. پس‌ از این قسمت، برای انتخاب مزایا و تسهیلات دلخواهتان استفاده کنید.

جمع‌بندی

کارشناس خرید و تدارکات، مسئول تأمین کالاها و خدمات برای شرکت با بهترین قیمت و کیفیت است. سایر وظایف این موقعیت شغلی شامل تجزیه‌وتحلیل سفارش‌ها، عقد قراردادها، همکاری نزدیک با تیم‌های مدیریتی و همچنین فروشندگان خارجی برای رفع نیاز شرکت است. بسته به نوع صنعت، استخدام کارشناس خرید و تدارکات ممکن است در سمت کارمند، کارشناس ارشد یا مدیریت باشد که هرکدام حقوق متفاوتی خواهد داشت.

بازار کار استخدام کارشناس خرید در ایران خوب است، به‌طوری‌که فرصت‌های شغلی زیادی در سایت‌های استخدامی برای این شغل مشاهده می‌شود که شما می‌توانید بعد از مشاهده و بررسی آن‌ها، رزومه‌تان را ارسال کنید و منتظر جواب از سوی کارفرما بمانید.

منبع: jobhero.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه