از شغلتان متنفرید؟ ۶ دلیل برای آنکه نباید استعفا بدهید!

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 8دقیقه
از شغلتان متنفرید؟ ۶ دلیل برای آنکه نباید استعفا بدهید!

همه ما این تجربه را در مسیر شغلی خود داشته‌ایم: روزهایی که کش می‌آیند، نگاه کردن به عقربه‌های کند ساعت تا پایان روز کاری و انتظار برای تعطیلات آخر هفته‌ای که انگار قرار نیست هیچوقت از راه برسد! می‌توان گفت اکثر افراد در طول مسیر شغلی خود حداقل یک بار تنفر از شغل را تجربه کرده‌اند. فرقی ندارد این احساس به دلیل رئیس بد و همکارانی ناسازگار باشد یا شرایط نامناسب کار و ساعات اضافه کاری طولانی؛ تنفر از کاری که انجام می‌دهید می‌تواند زندگی کاری و شخصی شما را به جهنمی بی‌انتها تبدیل کند!

استخدام

اما ماندن در شغلی که از آن تنفر دارید می‌تواند مزایایی هم برای شما به همراه داشته باشد؛ تنها کافی است کمی متفاوت فکر کنید و بعد با ذهنیتی مثبت و خیالی آسوده‌تر، به تغییر شغل فکر کنید. در این مقاله از وبلاگ کاریابی آنلاین جاب ویژن قصد داریم با شما درباره مزایای ماندن در شغلی که از آن متنفر هستید صحبت کنیم. اگر شما هم روزهای خوبی را در شغل فعلی خود نمی‌گذرانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا از شغل خود متنفر می‌شویم؟

چه چیزی باعث می‌شود از شغل خود متنفر شویم؟ کار کردن بخش زیادی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد، به طوری که بیش از نیمی از ساعات بیداری خود را به کار کردن می‌گذرانیم. دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد حس تنفر از شغل شوند، از جمله:

  • حقوق و مزایای پایین
  • مدیریت بد
  • فرهنگ سازمانی مسموم
  • موقعیت جغرافیایی نامناسب و مسیر طولانی
  • وظایف کاری خسته‌کننده و نامطلوب
  • ساعت کاری نامناسب
  • اضافه‌کاری‌های طولانی
  • فرصت رشد کم
  • عدم تعادل کار و زندگی شخصی
  • آزار و خشونت در محیط کار

چرا باید در شغلی که از آن متنفر هستید، باقی بمانید؟

در حالی که به نظر می‌رسد تنفر از شغل باید منجر به استعفا شود، اما بسیاری افراد هم دلایل منطقی برای باقی ماندن در شغل خود دارند. از آن گذشته، برخی مواقع نارضایتی از شغل، چندان ارتباطی به ماهیت شغل ندارد و یک مسئله درونی است؛ این مسئله باعث می‌شود حتی با تغییر شغل هم احساسات منفی شما از بین نرفته و تنها تنفر شما به شغل بعدی منتقل شود. چرا باید در شغلی که از آن متنفر هستید بمانید؟‌ در ادامه به مهم‌ترین دلایل آن اشاره می‌کنیم.

آواز دهل شنیدن از دور خوش است!

خیلی اوقات ما آنقدر با عینک بدبینی به اطرافمان نگاه می‌کنیم که فراموش می‌کنیم آسمان همه جا همین رنگ است! اما اگر کمی واقع‌بین‌تر باشید، متوجه می‌شوید که هر شغلی مزایا و معایب خود را دارد. در واقع اکثر مواقع آنچه که شما از یک شغل یا سازمان خاص می‌بینید و باعث می‌شود آن را در ذهن خود تبدیل به مدینه فاضله کنید، تنها یک روی سکه است. وقتی عینک واقع‌بینی بزنید و با این دید به اطراف خود نگاه کنید، می‌توانید تصمیم‌های منطقی‌تری درباره ترک شغل و انتخاب شغل بعدی بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه عجولانه تصمیم بگیرید و به اصطلاح از این شاخه به آن شاخه بپرید، کمی ریزبینانه‌تر به شغل فعلی‌تان نگاه کنید. یک کاغذ بردارید و مزایای ریز و درشت آن را بنویسید؛ موقعیت جغرافیایی مناسب شرکت، حجم کار پایین، مسئولیت کمتر و … از جمله مواردی هستند که ممکن است الزاماً در یک شغل دیگر برایتان محقق نشوند.

امنیت مالی از همه چیز مهم‌تر است!

وقتی مشغول به کار هستید می‌توانید در عین حفظ امنیت مالی خود، به جستجوی شغل هم بپردازید. شاید شرایط سخت شغل فعلی آنقدر شما را از نظر روانی آسیب‌پذیر کرده است که به اصطلاح به در و دیوار می‌زنید تا خود را از آن رها کنید. اما بهتر است بدانید جستجوی شغل جدید و استخدام، همیشه کار ساده‌ای نیست و شاید ماه‌ها طول بکشد. تصور کنید امروز از شغلتان استعفا داده‌اید؛ هیچکس از آینده خبر ندارد و ممکن است مجبور باشید شش ماه آینده را بدون حقوق و تحت فشار مالی سپری کنید. عجله در استعفا و جستجوی ناموفق برای شغل جدید می‌تواند منجر به استرس، خستگی و ناامیدی و در نهایت کاهش اعتماد به نفس، از دست دادن سلامت روان و افسردگی شود.

یکی از مزایای مهم پذیرش شغلی که از آن متنفر هستید به عنوان یک شرایط موقتی، این است که امنیت روانی و مالی بیشتری خواهید داشت. وقتی تصور می‌کنید شرایط از سطح تحملتان سخت‌تر شده است به این فکر کنید که بدون حقوق، تفریحات آخر هفته، عضویت باشگاه ورزشی و سفرهای تفریحی خود را از دست خواهید داد.

شبکه کاری خود را گسترده‌تر می‌کنید

شاید از شغلتان متنفر باشید و دلایل کاملاً منطقی هم برای این احساس داشته باشید، اما این به معنی بی‌ارزش بودن شغل نیست! خیلی مواقع شغلی که شرایط خوبی ندارد می‌تواند برای تقویت رزومه شما مفید باشد؛‌ به خصوص اگر در سازمان مشهوری کار می‌کنید، اهمیت این موضوع چند برابر است. قبل از اینکه عجولانه تصمیم بگیرید به سازمان و کارفرمای فعلی خود فکر کنید. آیا در سازمان مشهوری کار می‌کنید که جزو برترین‌های بازار کار است؟ آیا اگر حداقل یک سال در آن سازمان بمانید رزومه قوی‌تری خواهید داشت و موقعیت‌های شغلی بهتری پیدا می‌کنید؟ آیا اشتغال در آن سازمان به شما کمک می‌کند با افراد حرفه‌ای در ارتباط بوده و شبکه کاری خود را گسترش دهید؟

شاید پاسخ به این پرسش‌ها نتواند به شما کمک کند تا از روزمرگی‌های شغلتان لذت بیشتری ببرید؛ اما به این فکر کنید که تاثیر بلندمدت این شغل در مسیر حرفه‌ای شما چندین برابر اثر منفی کوتاه‌مدت آن است. از این‌ها گذشته، ممکن است هنگام جستجوی کار در آینده هم با مشکل مواجه شوید، چرا که کارفرماها نسبت به کارجوهایی که تنها مدت کوتاهی در یک سازمان خیلی خوب کار کرده‌اند، دیدگاه مثبتی ندارند.

جدیدترین آگهی‌ها را در صفحه فرصت‌های شغلیِ سایت استخدامی جاب ویژن می‌توانید مشاهده کنید.

گسترش شبکه ارتباطی

برای خود زمان می‌خرید!

هرچه تجربه شما در زندگی بیشتر می‌شود، بینش بیشتری نسبت به خواسته‌ها و اهداف خود پیدا می‌کنید. وقتی برای تغییر شغل تامل می کنید، در واقع برای خود زمان بیشتری می‌خرید تا بفهمید چه چیزهایی در مسیر شغلی برایتان مهم‌تر است. ماندن در شغلی که از آن متنفرید روز به روز اشتیاق شما را به تغییر بیشتر می‌کند؛ در نتیجه بیشتر از قبل به آینده و جایگاه شغلی مطلوب خود فکر می‌کنید. توصیه ما به شما این است که یک شغل بد را به عنوان یک کلاس درس ببینید که قرار است به شما در طی کردن مسیر شغلی‌تان کمک کند.

مطلب مرتبط: 9 دلیل منطقی برای استعفا از کار

صبر خود را به چالش می‌کشید!

پدران و مادران ما معتقد بودند علاقه به شغل چندان اهمیتی ندارد و فقط باید به هر نحوی آن را انجام داد؛ اما نسل امروز صبر کمتری دارند و در بهترین شرایط در یک موقعیت شغلی خاص، حداکثر سه الی چهار سال باقی می‌مانند. وقتی در شغلی با شرایط نه چندان مطلوب باقی می‌مانید، فرصت این را دارید که صبرتان را به چالش کشیده و تاب‌آوری خود را در مقابل شرایط بد افزایش دهید.

فرصت تقویت رزومه خود را پیدا می‌کنید

وقتی محل کار برایتان تبدیل به زندانی شده که رهایی از آن دشوار است، مثبت‌اندیشی تلاش بیهوده‌ای به نظر می‌رسد. اما گذشته از میزان تنفری که نسبت به شغلتان دارید، بهتر است تلاش کنید نیمه پر لیوان را هم ببینید. مسئولیت‌های شغلی حتی در یک شغل بد می‌تواند چیزهای زیادی به شما یاد بدهد. شاید بتوانید در محیط کار فعلی مهارت‌های اکسل خود را تقویت کنید یا در برگزاری جلسات کاری حرفه‌ای شوید و رزومه قوی‌تری برای خود بسازید. به‌هرحال اگر هر شغل را به منزله فرصتی برای یادگیری و امتحان کردن کارهای جدید ببینید، تحمل شرایط برایتان ساده‌تر می‌شود.

رزومه ساز

از شغلم متنفرم! چه کار کنم؟

اگر به هر دلیلی از شغل، مدیر، همکاران یا سازمان خود ناراضی هستید اما فعلاً ترجیح می‌دهید استعفا ندهید، ممکن است در معرض آسیب روانی و افسردگی قرار بگیرید. در بخش انتهایی این مقاله قصد داریم چند راهکار مناسب به شما ارائه کنیم تا بتوانید این شرایط سخت را راحت‌تر تاب بیاورید.

ارتباط خود را با همکارانتان حفظ کنید

همکاران خود را برای صرف ناهار، قهوه و عصرانه دعوت کنید. برقراری ارتباط دوستانه با همکاران نه تنها به شما فرصت دریافت همدلی از جانب آن‌ها را می‌دهد بلکه می‌تواند به کار کردن شما معنا ببخشد و آن را تبدیل به یک نوع سرگرمی کند. در چنین شرایطی صبح‌ها تنها با هدف حاضری زدن بیدار نمی‌شوید و منتظر اتفاقات خوشایندتری در محل کار خواهید بود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

مشکل اصلی را شناسایی کنید

قبل از اینکه نامه استعفای خود را تحویل دهید، تلاش کنید شرایط را تا جای ممکن تغییر دهید. اگر مشکل خاصی وجود دارد که باعث استرس یا نارضایتی شما در محل کار شده است، تلاش کنید آن را برطرف کنید. آیا با همکارتان مشکل پیدا کرده‌اید؟ پس بهتر است زمانی را برای صحبت کردن با او یا سرپرست تیم اختصاص دهید. انتظارات سازمان از شما شفاف نیست؟ پس باید با مدیر خود صحبت کنید تا شرایط را شفاف‌تر توضیح دهد. ایجاد تغییرات مثبت کوچک می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش رضایت نسبی از کار داشته باشد.

به خودتان زمان بدهید تا با شرایط سازگار شوید

اگر تازه وارد محل کار جدید خود شده و به سرعت احساس نارضایتی کرده‌اید، رها کردن همه چیز و ترک سازمان وسوسه‌انگیز است؛ اما شاید بهتر باشد کمی صبر کنید. گاهی سازگاری با محیط کار و شغل جدید (Adjusting) به زمان نیاز دارد. آشنایی با محیط جدید، یادگیری وظایف شغلی و صمیمی شدن با همکاران می‌تواند به مرور نظرتان را درباره شغلتان عوض کند. بنابراین قبل از اینکه به سمت در خروج فرار کنید، به خودتان – و شغل جدید – کمی زمان بدهید.

سازگاری با شرایط جدید در محیط کار

برای بهبود سلامت روان خود تلاش کنید

شرایط ناخوشایند محیط کار می‌تواند زندگی شخصی شما را تحت تاثیر قرار دهد و نارضایتی از زندگی شخصی نیز می‌تواند تاثیر منفی چند برابری روی عملکرد شغلی بگذارد. گاهی تصور می‌کنید ریشه مشکلات اصلی و استرس‌ها، اضطراب و افسردگی شما در محل کار است؛ اما اگر کمی عمیق‌تر به مسائل نگاه کنید شاید بفهمید مشکل جای دیگری است. کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تغییرات مثبتی را در محل کار و خارج از آن ایجاد کنید. اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که مشکل اصلی، شغلتان است بهتر است سلامت روان خود را خارج از محیط کار تقویت کنید. پیدا کردن دوست‌های جدید، شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه یا یک سرگرمی جدید می‌تواند به شما کمک کند تا خلا روانی ایجاد شده توسط آن شغل بد را پر کنید.

ارتباطات جدید بسازید

شبکه‌سازی و برقراری ارتباط با دیگران یکی از بهترین کارهایی است که تحت چنین شرایطی می‌توانید انجام دهید. برقراری ارتباط با سرپرست‌ها، همکاران و مشتریان می‌تواند به شما برای استخدام جدید کمک کند. با افراد حرفه‌ای در زمینه کاری خود ارتباط برقرار کرده و اطلاعات تماس خود را رد و بدل کنید؛‌ شاید کلید رهایی شما از شغل فعلی در دستان یکی از همین افراد باشد.

از شغلم متنفرم! کی استعفا بدهم؟

در این مقاله تلاش کردیم به طور خلاصه به بررسی دلایل تنفر از شغل بپردازیم، همچنین با شما از مزایای ماندن در یک شغل بد صحبت کردیم و راهکارهایی را برای مقابله با شرایط نامطلوب ناشی از چنین شغلی ارائه کردیم. با همه این‌ها، شاید به جایی رسیده‌اید که استعفا تنها گزینه پیش روی شما است. اگر نشانه‌های زیر را مشاهده می‌کنید به احتمال زیاد وقت رفتن فرا رسیده است:

  • هر روز به سختی از خواب بیدار شده و خود را به محل کار می‌کشانید
  • هیچ آینده‌ای برای پیشرفت خود نمی‌بینید
  • سلامت جسم و روانتان آسیب جدی دیده است
  • همه تلاش‌هایتان برای بهبود شرایط با شکست مواجه شده است

قبل از اینکه به سمت در اتاق مدیرتان بروید و فریاد بزنید: «من استعفا می‌دهم!»، کمی تامل کرده و یک نامه استعفا بنویسید. معمولاً بین دو هفته تا یک ماه پیش از اینکه سازمان را ترک کنید، باید به مدیریت اطلاع بدهید. همچنین می‌توانید به مدیرتان پیشنهاد بدهید به فرد جدید آموزش‌های لازم را ارائه کنید تا رفتنتان از سازمان، بار منفی کمتری داشته باشد.

به یاد داشته باشید که شاید برای پیدا کردن فرصت شغلی جدید و استخدام در محیط کار جدید نیاز به دریافت معرفی‌نامه از محل کار قبلی داشته باشید؛ همچنین برخی سازمان‌ها قبل از استخدام افراد با مدیران قبلی آن‌ها تماس می‌گیرند. بنابراین بهتر است با رفتارهای غیرحرفه‌ای هنگام ترک شغل، پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید؛ به گونه‌ای استعفا بدهید که بعدها از شما به خوبی یاد شود و بتوانید شغل جدید خود را با دید بهتر و انرژی بیشتر آغاز کنید.

اگر شما هم احساس می‌کنید از شغل خود رضایت ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم برای استعفا، مطلب دیگر وبلاگ ما را با عنوان: «۱۷ نشانه که می‌گویند زمان تغییر شغل فرا رسیده است!» مطالعه کنید. شما چند تا از این ۱۷ نشانه را در خود مشاهده می‌کنید؟ آیا زمان تغییر شغل شما رسیده است؟

منبع: seek.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه