۱۷ نشانه که می‌گویند زمان تغییر شغل فرا رسیده است!

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 8دقیقه
۱۷ نشانه که می‌گویند زمان تغییر شغل فرا رسیده است!

تصمیم‌گیری برای ترک شغل و تغییر محیط کار را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسیر شغلی افراد دانست. بروز مشکلات و چالش‌ها در محیط کار هیچ‌وقت قابل اجتناب نیست و توانایی کار کردن تحت چنین شرایطی یکی از مهارت‌های لازم برای موفقیت در شغل است؛ اما رسیدن به خودآگاهی و درک نارضایتی از شغل توسط خود فرد و تصمیم‌گیری برای تغییر محیط کار، از همه چیز باارزش‌تر است. شناخت مزایا و معایب تغییر شغل و سنجیدن شرایط موجود می‌تواند به شما کمک کند تا مسیر شغلی خود را بهتر ترسیم کنید.

استخدام

دلایل مختلفی برای تغییر شغل وجود دارد؛ از مشکلات شخصی گرفته تا مسائل حرفه‌ای که به محیط کار مربوط می‌شوند. در این مقاله از وبلاگ سایت استخدام جاب ویژن، مهم‌ترین نشانه های تغییر شغل را بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین نشانه‌های تغییر شغل کدامند؟

  1. مهارت‌هایتان بلااستفاده مانده‌اند
  2. شغلتان در راستای علاقه‌تان نیست
  3. محیط کارتان سمی است
  4. فرصتی برای رشد در محیط کار وجود ندارد
  5. آینده سازمان روشن نیست
  6. حد و مرزهای اخلاقی‌تان زیر پا گذاشته می‌شود
  7. از مدیرتان متنفر هستید
  8. از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اید
  9. حقوق و مزایای شما به طرز فاحشی پایین است
  10. ارزش های شما با ارزش‌های سازمان همخوانی ندارد
  11. برای انجام مسئولیت‌های شغلی‌تان احساس ناتوانی می‌کنید
  12. فرصت‌های شغلی بهتری در سازمان‌های دیگر برایتان فراهم است
  13. کار و زندگی شخصی‌تان با هم در تعادل نیست
  14. برای حاضر شدن در محل کار بی‌میل هستید
  15. قادر به تصور آینده خود در سازمان نیستید
  16. محیط کار خود را به دوستانتان پیشنهاد نمی‌کنید
  17. همه چیز برایتان غیرقابل تحمل شده است

مهارت‌هایتان بلااستفاده مانده‌اند

یکی از نشانه‌های مهم تغییر شغل این است که آن شغل دیگر برایتان چالش جدیدی به همراه ندارد. به‌خصوص اگر درخواست شما برای استفاده از مهارت‌های دیگرتان توسط مدیران و سرپرست‌ها نادیده گرفته یا رد شده است، بهتر است بدانید که ادامه آن مسیر می‌تواند جلوی رشد شما را گرفته و باعث ایجاد حس ناامیدی و بی‌کفایتی درونی شود.

فرصتی برای رشد در محیط کار وجود ندارد

یکی دیگر از نشانه های تغییر شغل این است که نمی‌توانید فرصت رشدی برای خود در آن سازمان ببینید. وقتی درباره فرصت رشد حرف می‌زنیم منظورمان صرفاً ارتقای شغلی نیست؛ رشد در مسیر شغلی می‌تواند از راه‌های مختلفی اتفاق بیفتد. مثلاً کار کردن روی پروژه‌های جدید، یادگیری شاخه‌ای جدید از کسب و کار، آموزش دیدن زیر نظر مدیران ارشد یا ارتقا به درجات مدیریتی میان‌رده همگی از جمله موقعیت‌های رشد در یک سازمان هستند. پیش از اینکه شغل خود را ترک کنید با مدیر خود مذاکره کرده و از او بخواهید چنین فرصت‌هایی را در اختیار شما قرار دهد؛ در صورتی که سازمان نسبت به ایجاد فضای پیشرفت برای شما بی‌میل است، احتمالاً وقت ترک سازمان فرا رسیده است!

عدم وجود فرصت رشد در سازمان

شغلتان در راستای علاقه‌تان نیست

بهترین حالت کار کردن، وقتی اتفاق می‌افتد که اصلاً متوجه کار کردن نشوید! این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که شما نسبت به شغلتان اشتیاق داشته باشید. اشتیاق نسبت به کاری که انجام می‌دهید می‌تواند باعث ایجاد حس رضایت فوق‌العاده‌ای در شما شود؛ از طرف دیگر وقتی با علاقه به کار مشغول هستید، بهره‌وری بالاتری داشته و خروجی‌های بهتری هم خواهید داشت. در غیر اینصورت بعد از مدتی احساس می‌کنید که مهارت‌هایتان در حال تلف شدن هستند و از علایقتان فاصله گرفته‌اید. بنابراین اگر در حال حاضر به کاری مشغول هستید که به آن علاقه ندارید شاید زمان تغییر شغل و جستجوی کار فرا رسیده باشد!

محیط کارتان سمی است

محیط کار ناسالم می‌تواند روی مسیر حرفه‌ای و رضایت شغلی شما تاثیر منفی بگذارد. از جمله محیط‌های کاری ناسالم می‌توان به سازمان‌هایی اشاره کرد که در آن‌ها شیوه‌های مدیریتی تنبیهی و کنترلی اجرا می‌شود، بی‌اعتمادی و عدم صداقت وجود دارد، کارمندان تحقیر می‌شوند یا مورد تعرض قرار می‌گیرند. از نشانه‌های محیط کار سمی می‌توان به نرخ خروج بالا، سکوت و عدم صداقت از سمت افراد به دلیل ترس از اخراج اشاره کرد.

آینده سازمان روشن نیست

همه کسب و کارها در مسیر خود بالا و پایین‌های زیادی را تجربه می‌کنند؛ اما اگر عملکرد سازمان به اندازه‌ای پایین است که در خطر ورشکستگی قرار دارد، بهتر است به تغییر شغل فکر کنید. در سازمان‌های سودمحور، خطر ورشکستگی خود را در قالب افت آمار فروش و درآمد نشان می دهد؛ بنابراین با بررسی گزارش های مالی سالانه می‌توانید نسبت به شرایط مالی شرکت و آینده آن دید خوبی به دست بیاورید. چالش‌های مالی در یک سازمان می‌توانند آینده آن را تهدید کرده و در نهایت باعث تعدیل نیرو، کاهش تعداد مشتریان، تعویق در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و بسته شدن شعبه‌های شرکت شوند. اگر این نشانه‌ها را در محیط کار فعلی خود می‌بینید، شاید بهتر است به تغییر شغل فکر کنید.

مطلب مرتبط: 6 دلیل برای آنکه نباید از شغلی که متنفرید استعفا بدهید!

حد و مرزهای اخلاقی‌تان زیر پا گذاشته می‌شود

اگر برای انجام مسئولیت های شغلی خود مجبور هستید اصول اخلاقی‌تان را زیر پا بگذارید، بهتر است به تغییر محل کار فکر کنید. حتی اگر به نظر می‌رسد برای از دست ندادن شغلتان ناچار هستید چارچوب‌های اخلاقی خود را نادیده بگیرید، بهتر است به این فکر کنید که چنین شرایطی می‌تواند در پیدا کردن شغل‌های بعدی و مسیر حرفه‌ای شما تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال کلاهبرداری از مشتریان یا ارائه اطلاعات غلط به آن‌ها با هدف فروش بیشتر از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند سلامت اخلاقی شغل شما را به خطر بیندازند.

رزومه ساز

از مدیرتان متنفر هستید

حتماً این جمله معروف را شنیده‌اید که «افراد شغل خود را ترک نمی‌کنند؛ بلکه مدیران خود را ترک می‌کنند!»؛ ارتباط با افرادی که مدام با آن‌ها دچار تعارض و تنش می‌شوید (به خصوص اگر این فرد مدیر شما باشد!) ارتباط چندان سالمی به نظر نمی‌رسد. البته بروز تعارض و چالش در کار طبیعی و غیرقابل اجتناب است؛‌ اما وقتی این چالش‌ها به مشکلات شخصی تبدیل می‌شوند باید برای حل آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید و تلاش‌هایتان برای حل تعارض‌ها با شکست مواجه شده است، شاید زمان تغییر شغل فرا رسیده است.

از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اید

«دردهای سایکوسوماتیک» (Psychosomatic) در واقع علائم فیزیکی استرس و فشارهای روانی هستند. محیط کار ناسالم می‌تواند جسم و روان شما را بیمار کند و منجر به افزایش فشار خون، بی‌خوابی، تپش قلب و خستگی شود. از جمله نشانه‌های روانی محیط کار ناسالم نیز می‌توان به اضطراب، بی‌قراری و افسردگی اشاره کرد.

لینک مرتبط: معتبرترین سایت کاریابی

حقوق و مزایای شما به طرز فاحشی پایین است

با اینکه خیلی از افراد در ازای فرصت‌های کاری جذاب یا مزایای غیرمادی قبول می‌کنند با حقوق پایین‌تر مشغول به کار شوند، اما اگر حقوق دریافتی شما به طرز قابل توجهی پایین است، باید آن را به عنوان نشانه تغییر شغل در نظر داشته باشید. حقوق پایین‌تر از انتظار نشان‌دهنده عدم هماهنگی درک شما و سازمان از ارزش‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای شما است. این ناهماهنگی، عدم وجود درک مشترک و حقوق پایین می‌تواند باعث ایجاد تاثیر منفی در انجام مسئولیت‌های شغلی، بی‌انگیزگی، رنجش خاطر و مشکلات مالی شود.

حقوق و مزایای پایین از نشانه‌های تغییر شغل

ارزش های شما با ارزش‌های سازمان همخوانی ندارد

یکی از نشانه‌های تغییر شغل که باید نسبت به آن آگاه باشید عدم تطابق ارزش‌های فردی شما با ارزش‌های کلی سازمان است. همانطور که بالاتر گفتیم زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی یا عدم اشتیاق نسبت به کار از جمله مهم‌ترین زنگ خطرهای مسیر شغلی هستند؛ عدم هماهنگی ارزش‌ها می‌تواند منجر به عبور از مرزهای اخلاقی شود. علاوه بر این تحت چنین شرایطی رویکردهای متفاوت افراد نسبت به کارها، اولویت‌بندی‌های متفاوت، شیوه‌های متفاوت مدیریتی و اختلاف نظر درباره سیاست‌های کلیدی و استراتژی‌ها رخ می‌دهد. پیش از اینکه این مشکلات باعث بروز تنش‌های اساسی شود بهتر است به تغییر محل کار خود فکر کنید.

مطلب مرتبط: 10 سازمانی که هرگر نباید برای آن‌ها کار کنید!

برای انجام مسئولیت‌های شغلی‌تان احساس ناتوانی می‌کنید

ممکن است به علت بیماری، تغییر در زندگی شخصی یا تغییرات ساختاری در سازمان برای انجام مسئولیت‌های شغلی‌تان با چالش روبرو شده باشید. اگر مثل گذشته توانایی انجام وظایف شغلی خود را ندارید، در معرض خطر اخراج قرار خواهید گرفت. گذشته از پیامدهای مالی از دست دادن شغل، وجود سابقه اخراج در رزومه می‌تواند مسیر شغلی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اگر تلاش‌هایتان برای هماهنگ کردن مسئولیت‌های شغلی با شرایط جدید موفقیت‌آمیز نبوده است، قبل از اینکه مشکلات بیشتری به وجود بیاید بهتر است به تغییر شغل فکر کنید.

فرصت‌های شغلی بهتری در سازمان‌های دیگر برایتان فراهم است

حتی اگر از شغل فعلی خود احساس رضایت می‌کنید، همکاران خوبی دارید و جو سالمی در محیط کار برقرار است، اگر موقعیت‌های کاری بهتری در سازمان‌های دیگر برایتان وجود دارد می‌توانید به ترک شغل فعلی خود فکر کنید. حقوق و مزایای بالاتر، ارتقای شغلی، شبکه ارتباطی گسترده‌تر یا رضایت شغلی بیشتر از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث ترغیب افراد به تغییر محیط کار شوند.

برای حاضر شدن در محل کار بی‌میل هستید

احساس ناراحتی بعد از اتمام تعطیلات آخر هفته یا انتظار کشیدن برای روزهای تعطیل طبیعی است؛ با اینحال اگر فکر کردن به کار باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید، شب‌ها از فکر حاضر شدن در محل کار خوابتان نمی‌برد و صبح‌ها به سختی از رختخواب جدا می‌شوید تا سرکار بروید بهتر است به تغییر شغل فکر کنید. کار کردن برای هیچ‌کس صد درصد سرگرم‌کننده و رضایت‌بخش نیست اما احساس راحتی و رضایت نسبی در محل کار لازم است. باید قبول کنید که شما قرار است بخش زیادی از روز را در محل کار خود سپری کنید؛ اگر قرار باشد در ساعات استراحت هم به کار کردن فکر کنید و مضطرب باشید کم کم بیمار خواهید شد.

قادر به تصور آینده خود در سازمان نیستید

وقتی در سازمانی فرصت رشد مهیا نباشد، طبیعتاً تصور آینده شغلی هم برای کارکنان آن سازمان ممکن نیست. اگر در شغل فعلی‌تان دچار یکنواختی شده‌اید و به نظر می‌رسد دیگر آینده‌ای برای خود در آن سازمان متصور نیستید بهتر است از همین حالا شروع به جستجو برای شغل جدید کنید. به یاد داشته باشید که پیدا کردن شغل جدید ممکن است چند ماه طول بکشد.

محیط کار خود را به دوستانتان پیشنهاد نمی‌کنید

ما همیشه بهترین‌ها را برای اطرافیان، اعضای خانواده و دوستانمان می خواهیم. اگر کار کردن در محیط کار فعلی را به عزیزانتان پیشنهاد نمی‌کنید، پس دلیلی برای کار کردن خودتان هم در آنجا وجود ندارد. چنین دیدگاهی می‌تواند به شما در ترک شغل و یافتن فرصت‌های بهتری که لایق آن هستید کمک کند.

همه چیز برایتان غیرقابل تحمل شده است

استرس در محیط کار غیرقابل اجتناب است؛ اما اگر احساس می‌کنید که شرایط از حد تحمل شما سخت‌تر شده و اضطراب تمام وجودتان را در بر گرفته است، باید بدانید که این مسئله یکی از اصلی‌ترین نشانه های تغییر شغل است. همچنین اگر دیگر از انجام پروژه‌ها و تسک‌های کاری لذت نمی‌برید و برایتان خسته‌کننده و استرس‌زا هستند بهتر است به دنبال فرصت‌های جدیدی باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

کار و زندگی شخصی‌تان با هم در تعادل نیست

تعهد به کار و اضافه‌کاری‌های گاه و بیگاه در اکثر مشاغل وجود دارند؛ اما اگر به جایی رسیده‌اید که دائماً در حال کار کردن هستید، زمان تغییر شغل فرا رسیده است. کار کردن طولانی و بدون استراحت در طول هفته می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما را در معرض خطر قرار داده و کیفیت کار و بهره‌وری شما را به شدت کاهش دهد. اگر مذاکره با مدیران برای ایجاد مرز بین زندگی و کار بی‌فایده بوده است، بهتر است پیش از ترک شغل، به جستجوی موقعیت‌های شغلی بهتر و استخدام جدید بپردازید.

عدم تعادل کار و زندگی

برای تغییر شغل بی‌گدار به آب نزنید!

اگر بعد از خواندن این مقاله تصمیم گرفته‌اید که شغل خود را تغییر دهید، بی‌گذار به آب نزنید. پیش از اینکه استعفا بدهید از اینکه فرصت شغلی بهتری در انتظارتان هست اطمینان حاصل کنید؛ در اینصورت ریسک از دست دادن حقوق و مزایا و وقفه‌های زمانی را در رزومه کمتر می‌شود. تغییر شغل و جستجوی دوباره شرایط چندان مطلوبی نیست، اما با در نظر گرفتن تاثیر یک شغل بد در مسیر حرفه‌ای و زندگی شخصی‌تان، راحت‌تر می‌توانید با آن کنار بیایید.

بهتر است پیش از تصمیم جدی برای استعفا به این سوال مهم پاسخ دهید که از سازمان، شغل و مسیر شغلی‌تان چه انتظاراتی دارید؟ چه تغییراتی در محیط کار باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید؟ بهتر است قبل از استعفا با مدیر یا سرپرست خود درباره انتظاراتتان صحبت کرده و برای رفع مشکل تلاش کنید. واقعیت این است که خیلی از مشکلات در محیط کار با مذاکره یا تغییر روش کار قابل حل هستند. پیشنهادات خود را درباره روش‌های بهبود کار به مدیران ارائه کنید و اطمینان داشته باشید اگر سازمان واقعاً به حضور شما نیاز داشته باشد، از این تغییرات استقبال خواهد کرد.

اگر همچنان تصمیم دارید شغل خود را تغییر دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم جدیدترین فرصت‌های شغلی منتشر شده در سایت استخدامی جاب ویژن را مشاهده کنید. در جاب ویژن این امکان برای کارجوها فراهم شده است که با استفاده از رزومه ساز فارسی و انگلیسی رایگان، رزومه‌ای با قالب استاندارد ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف صفحه فرصت‌های شغلی و سیستم هوشمند پیشنهاد شغل جاب ویژن، برای کارفرماها رزومه ارسال کنید.

منبع: www.indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه