9 دلیل منطقی برای استعفا از کار

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 9دقیقه
9 دلیل منطقی برای استعفا از کار

ما معمولا حدود یک‌سوم از زندگی خود را در محل کارمان می‌گذرانیم. آیا واقعا می‌خواهید این زمان طولانی از عمرتان را در شغلی که برایتان مناسب نیست، سپری کنید؟

امروزه کارکردن در همه جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است. کارکردن علاوه بر این که به ما مسئولیت‌پذیری، اخلاق کاری و استقلال را می‌آموزد، به یک ضرورت برای سبک زندگی‌مان تبدیل شده است. در حقیقت، در دنیای امروز، شغل ما بستر مناسبی را برای ساخت یک سبک زندگی راحت، ایمن و منحصربه‌فرد، فراهم می‌کند.

استخدام
علی‌رغم مزایای داشتن شغل باثبات به‌ویژه در یک جامعه اقتصادی نامطمئن، ضرورتی وجود ندارد در شغلی که در آن احساس رضایت ندارید، بمانید و به کارکردن بدون انگیزه و علاقه ادامه دهید. اما چگونه می‌توان فهمید که زمان ترک شغل فعلی رسیده است و چگونه می‌توان تشخیص داد که به دلیل درستی استعفا داده‌ایم؟

در این مقاله با معرفی و بررسی 9 دلیلی منطقی برای استعفا از کار، به این سوالات پاسخ خواهیم داد. علاوه بر این، درباره دلایل کنونی استعفای افراد از شغل، شرایط استعفا و کارهایی که باید در هنگام این تصمیم انجام داد، صحبت خواهیم کرد.

چرا افراد شغل خود را ترک می‌کنند؟

چرا افراد شغل خود را ترک می‌کنند؟

معمولا گفته می‌شود که افراد شاغل، شغل خود را رها نمی‌کنند؛ بلکه مدیران خود را ترک می‌کنند. اما باوجود این که مدیریت بد، یکی از دلایل رایج برای ترک کار محسوب می‌شود، بدیهی است که این دلیل تنها دلیل افراد برای انتخاب گزینه تغییر شغل نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده، دستمزد پایین، عدم انعطاف‌پذیری و گزینه‌های شغلی محدود در شرکت نیز در تصمیم‌گیری کارمندان برای ترک شغل، نقش موثری دارد.

طبق یک نظرسنجی، رایج‌ترین دلایلی که افراد شغل خود را ترک می‌کنند، عبارت‌اند از:

• فرهنگ سازمانی سمی
• حقوق پایین
• مدیریت ضعیف
• عدم تعادل بین کار و زندگی

آیا باید کار خود را ترک کنید؟

عدم علاقه به شغل ممکن است دلیل کافی‌ای برای ترک شغلتان نباشد؛ مگر این که از قبل، شغل دیگری را پیدا کرده باشید. همچنین ممکن است دلایل دیگری برای حفظ شغل فعلی‌تان وجود داشته باشد یا این که بهتر باشد استعفا از کار را به زمان بهتری موکول کنید. حتی این امکان وجود دارد که بتوانید همه چیز را تغییر داده و یاد بگیرید مکانی که در آن کار می‌کنید را دوست داشته باشید.

پس همیشه ترک شغل بهترین راهکار و گزینه نیست. برای مطالعه بیشتر در این باره، می‌توانید مقاله «از شغلتان متنفرید؟ ۶ دلیل برای آنکه نباید استعفا بدهید!» در بلاگ جاب ویژن را مطالعه کنید.

اما در برخی از موارد، رهاکردن شغل فعلی، بهترین گزینه است. در ادامه مقاله به این موضوع اشاره خواهیم کرد که این موارد، شامل چه دلایلی می‌شود.

9 دلیل منطقی برای استعفا از کار فعلی

9 دلیل منطقی برای استعفا از کار فعلی

در این قسمت به 9 دلیلی منطقی و قابل‌درک برای ترک شغل اشاره کرده و به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. در این 9 زمان، بهتر است از شغل خود استعفا دهید و به دنبال شغل دیگری باشید.

1. از کاری که انجام می‌دهید لذت نمی‌برید

در بین نیروهای کار، افراد زیادی وجود ندارند که عاشق سر کار رفتن باشند. با این حال، بسیاری از افراد حداقل می‌توانند از شغل، همکاران و حتی رئیس خود رضایت داشته باشند. اگر فکر می‌کنید شما در این دسته قرار نمی‌گیرید و از هر روز سرکار رفتن می‌ترسید، ممکن است زمان تغییر فرارسیده باشد.

اگر علاقه‌ای به کار خود نداشته باشید، تلاش برای داشتن یک روز کاری صادقانه و موفق، روزبه‌روز و هفته‌به‌هفته دشوارتر خواهد شد. علاوه بر این، اگر علاقه‌ای به محل کار خود نداشته باشید، انگیزه کمتری برای رشد و پیشرفت شغلی در آن سازمان خواهید داشت.

اما در مقابل زمانی که از انجام کاری که به آن اشتغال دارید لذت می‌برید، گذراندن 40 ساعت یا بیشتر از آن در محل کار بسیار آسان‌تر خواهد بود.

مطلب مرتبط: استعفای عاطفی چیست؟

2. شغلتان استرس زیادی به شما وارد می‌کند

یکی دیگر از دلایل استعفا از کار می‌تواند به سلامت روان شما ارتباط داشته باشد. استرس بیش از حد در محل کار چه از سمت رئیس و مدیران باشد و چه مشتریان یا همکارانتان، می‌تواند سلامت روانتان را به خطر بیندازد. در این صورت، علاوه بر این که از شغل خود متنفر خواهید شد، ممکن است به مشکلات روحی همچون افسردگی و اضطراب نیز مبتلا شوید.

تمرین خودآگاهی برای تشخیص این موضوع که آیا شغل فعلی شما برایتان مناسب است یا خیر، اهمیت بالایی دارد. چرا که برخی از افراد تحت‌فشار و استرس بالا رشد می‌کنند و برخی دیگر دچار فرسودگی می‌شوند. پس باید نسبت به خود، آگاهی داشته باشید و به خاطر غرور، خود را مجبور به ماندن در محیطی استرس‌زا نکنید.

3. کنارآمدن با رئیس یا مدیرتان غیرممکن است

کنارآمدن با برخی از مدیران اگر نگوییم کاملا غیرممکن، اما بسیار دشوار است. احتمالا بسیاری از افراد در طول مسیر شغلی خود، تجربه کار با چنین مدیرانی را داشته‌اند. اگر رئیستان سرسخت، قضاوت‌کننده، بیش از حد انتقادگر یا ساده است، ممکن است مجبور شوید به دلیلی کاملا قانع‌کننده، شغل خود را ترک کنید. پس اگر رئیستان به این زودی از آنجا نمی‌رود، تغییر شغل می‌تواند به نفع شما باشد.

4. شما قربانی تبعیض در محل کار هستید

هر کارمندی شایسته این است که با احترام و شفقت برابر با او رفتار شود. اما متاسفانه همیشه این‌طور نیست. اگر به خاطر مسائلی همچون نژاد، جنسیت یا هر چیز دیگری قربانی تبعیض در محل کار هستید، ممکن است زمان استعفا از کار رسیده باشد.

5. جایی برای پیشرفت وجود ندارد

پیشرفت نکردن، از دلایل استعفا از کار

یکی از بهترین دلایل برای تغییر شغل فعلی این است که جایی برای پیشرفت در سازمان خود نداشته باشید. بعضی از افراد از پیدا کردن شغل ثابت و ماندن در همان سطح و موقعیت شغلی در طول دوران کاری خود، کاملا راضی و خوشحال خواهد بود. اما ممکن است شما با این طرز تفکر و سبک زندگی موافق نباشید.

اگر هدفتان رسیدن به موقعیت‌های شغلی بالاتر است، به شغلی نیاز خواهید داشت که علاوه بر افزایش برنامه‌ریزی‌شده حقوق و مزایا، فضایی را برای پیشرفت شغلی شما فراهم کند.

6. شما به‌اندازه کافی پول درنمی‌آورید

آیا به‌اندازه کافی از پول برای تامین زندگی خود استفاده می‌کنید؟ آیا قصد دارید پول بیشتری درآورید؟

بدیهی است که بسیاری از مردم آرزو می‌کنند پول بیشتری داشته باشند. اگر به این دلیل که فکر می‌کنید مستحق حقوق بیشتری هستید می‌خواهید شغلتان را ترک کنید، ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید و پاسخ دهید:

• آیا شرکت‌های دیگر برای کار مشابه، حقوق بیشتری پرداخت می‌کنند؟
• آیا درآمد من در این صنعت، منصفانه و عادلانه است؟
• آیا می‌توانم با انجام کار دیگری، پول بیشتری به دست بیاورم؟
• مهارت‌ها، مدارک و صلاحیت‌های من چیست؟
• آیا شروع یک شغل جدید که دستمزد کمتری دارد، اما فضای بیشتری برای رشد در آینده ایجاد می‌کند، ارزشش را دارد؟

پیش از استعفا از کار فعلی برای یافتن شغلی با حقوق بیشتر، مطمئن شوید که این انتخاب، گزینه‌ای واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی است.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

7. شما در حال تجربه تغییرات بزرگ زندگی هستید

یکی دیگر از دلایل منطقی برای ترک شغل، شامل تغییرات یا رویدادهای بزرگ زندگی است. به‌عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید به شهر دیگری نقل مکان کنید، طبیعتا نمی‌توانید به شغل فعلی خود ادامه دهید. البته درصورتی‌که سازمانتان در شهرهای مختلفی فعالیت کند، امکان انتقال وجود خواهد داشت.

از طرف دیگر، ممکن است فرزند کوچکی داشته باشید و تصمیم بگیرید برای چند سال، میزان کار خود را کاهش داده و بیشتر روی تربیت فرزندتان تمرکز کنید. در این صورت، اگر سازمان محل فعالیتتان اجازه کار پاره‌وقت را به شما ندهد، ضروری است از این کار استعفا داده و به دنبال کاری با شرایط جدید خود بگردید.

8. امنیت شغلی کمی در شرکت دارید

عدم امنیت شغلی، یکی از دلایل استعفا از کار

پیداکردن شغل در یک استارتاپ یا کسب‌وکار کوچک، یک موقعیت شغلی مناسبی است؛ چرا که اگر در شرکتی کوچک و نوپا مشغول به کار شوید، با فرض موفق بودن این شرکت، با رشد و پیشرفت آن‌ها، شما نیز ارتقای شغلی پیدا کرده و به موقعیت‌های شغلی بالاتری دست پیدا می‌کنید. با این حال، کسب‌وکارهای کوچک تنها 50 درصد شانس این را خواهند داشت که از مرز پنج سال عبور کنند.

پس اگر در یک استارتاپ یا کسب‌وکاری کوچک که به نظر نمی‌رسد وضعیت مناسبی داشته باشد، مشغول به کار هستید، ممکن است زمان استعفا از کار و ترک شغلی فعلی‌تان رسیده باشد.

9. از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید و برای ترک شغل آماده‌اید

یکی از بهترین دلایل برای ترک شغل خود این است که برنامه‌ای برای اطمینان از آینده شغلی خود داشته باشید. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هرگز نباید یک کار را با یک تصمیم فوری و تحت تاثیر احساسات ناگهانی ترک کنید.

اگر از شغل و محل کار خود ناراضی هستید، باید یاد بگیرید که چطور با خیال راحت و مسئولانه شغل خود را ترک کنید. آخرین کاری که انجام می‌دهید باید طوفان به‌پاکردن، خراب‌کردن پل‌های پشت سر و بیکار شدنتان باشد.

اگر قصد دارید شغل خود را ترک کنید، از قبل برنامه‌ریزی نمایید. یک شغل جدید یا چندین فرصت جدید پیدا کنید و از امنیت شغلی خود مطمئن شوید. درست است که با این روش باید مدت بیشتری شغل فعلی‌تان را تحمل کنید، اما حداقل در این صورت شکست نخواهید خورد و بیکار و بی‌پول نخواهید ماند.

رزومه ساز

شرایط استعفا در قانون کار

تا اینجای مقاله درباره دلایل منطقی استعفا از شغل فعلی صحبت کردیم. اما اگر به این نتیجه رسیدید که دلیل منطقی و قابل‌درکی برای ترک شغل خود دارید، باید چه اقداماتی انجام دهید؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

در گام نخست باید بدانیم که قانون استعفا از کار، چه اقداماتی را ضروری می‌داند. طبق این قانون:

• کارمند یا کارگری که قصد استعفا دارد، باید از یک ماه قبل، درخواست استعفای خود را ثبت کند.
• طبق قانون کار، فرد استعفادهنده باید درخواست استعفای خود را به‌صورت کتبی و در قالب فرم استعفا به کارفرما ارائه نماید.
• اگر فرد در طی مدت 15 روز از درخواست استعفای خود پشیمان شود، می‌تواند درخواست خود را لغو کند.

شرایط استعفا از شرکت خصوصی

شرایط استعفا از کار خصوصی

طبق قانون کار، فردی که قصد ترک کار خود در شرکت خصوصی را دارد، باید از یک ماه قبل، استعفانامه خود را به سازمان محل فعالیت خود ارائه دهد. اما باید به این نکته دقت کرد که ارائه درخواست استعفا به منزله قطع همکاری و رفع تعهدات نیست؛ چرا که بر اساس قانون وزارت کار، درخواست استعفا زمانی تحقق پیدا می‌کند که نهاد مربوط به‌صورت رسمی با آن موافقت کند. باتوجه به این قانون، فرد تا زمان موافقت با این درخواست باید به کار خود ادامه دهد.

نهاد یا مجموعه مربوطه هم وظیفه دارد طی مدت یک ماه، درخواست استعفا را رد یا تایید کند. پاسخ ندادن در این مدت‌زمان، به معنای موافقت نکردن با استعفا خواهد بود. بر اساس ماده 60 قانون کار، اگر با استعفا موافقت نشود، کارمند یا کارگر می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

مطابق با ماده 48 قانون وزارت کار، در صورت موافقت با نامه استعفا، قرارداد کارمند با سازمان مربوطه به‌صورت کامل از بین می‌رود و این فرد دیگر کارمند آن سازمان محسوب نمی‌شود.

شرایط استعفا از کار دولتی

مطابق با ماده 64 قانون استخدام کشوری، شرایط استعفای کارمندان رسمی دولت به شرح زیر است:

• کارمند دولت باید از یک ماه قبل، درخواست استعفای خود را به‌صورت کتبی به مسئول مربوطه اعلام کند. باید این نکته را به خاطر داشت که اعلام استعفا به معنی سلب مسئولیت فرد به تعهداتش نسبت به دولت نخواهد بود.
• درخواست استعفا تنها در صورتی تحقق پیدا می‌کند که وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوطه، در قالب حکم رسمی با این درخواست موافقت کند.
• وزارتخانه یا موسسات دولتی، برای اعلام تایید یا رد درخواست استعفای کارمند دولتی، یک ماه فرصت دارند و اعلام نتیجه صرفا باید به‌صورت کتبی باشد.
• اگر تا پایان مدت یک‌ماهه، تایید یا عدم تایید استعفا، اعلام و ابلاغ نگردد، به معنای عدم موافقت با درخواست استعفا خواهد بود.
• مطابق با قانون استخدام کشوری، اگر با استعفا موافقت نشود، فرد متقاضی استعفا می‌تواند در دیوان عدالت اداری، شکایت و اعتراض خود را مطرح کند.

نکات مهم در هنگام نوشتن متن استعفانامه

نکات مهم نوشتن متن استعفا از کار

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، درخواست استعفا باید به‌صورت کتبی نوشته شده و به مسئولین مربوطه تحویل داده شود. علاوه بر این، نوشتن نامه استعفا مطابق با قانون کار برای به رسمیت شناختن ترک قانونی کار و محاسبه سنوات، ضروری است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از نوشتن متن استعفانامه چند نمونه نامه و فرم استعفا را بررسی کنید تا با لحن و نحوه نگارش آن آشنا شوید.

مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام نوشتن متن استعفا از کار رعایت کرد، عبارت‌اند از:

عنوان یا موضوع نامه استعفا
درخواست استعفا برای ترغیب کارفرما به مطالعه نامه، باید دارای عنوان یا موضوع باشد. می‌توان از عنوان‌هایی همچون “درخواست استعفا” یا “درخواست قطع همکاری” برای استعفانامه استفاده نمود.

مخاطب نامه
گیرنده درخواست استعفا باید مشخص ‌باشد. می‌توان در این نامه، مدیر یا واحد منابع انسانی مجموعه را مخاطب قرار داد.

اعلام استعفا
در متن استعفانامه باید تمایل به استعفا به طور صریح، روشن و بدون تعارف بیان گردد.

تاریخ ترک کار
یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتما باید در درخواست استعفا ذکر شود، تاریخ ترک کار است. رعایت این نکته به مدیران و کارشناسان منابع انسانی کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای انتخاب نیروی جدید داشته باشند.

• دلایل استعفا از کار

دلایل استعفا می‌تواند یکی از دلایل منطقی مطرح شده باشد. نوشتن دلیل استعفا در این درخواست اختیاری است و ضرورتی ندارد. البته پیشنهاد می‌کنیم دلایل ترک شغل و استعفا را به‌صورت شفاهی مطرح کنید.

• تشکر و امضا

بهتر است در انتهای نامه درخواست استعفا برای رعایت ادب و احترام، از مخاطب نامه تشکر کنید و در نهایت، نامه را با نوشتن نام و نام خانوادگی خود، امضا نمایید.

عواقب استعفا و ترک کار بدون رعایت روال قانونی

عواقب استعفا از کار بدون رعایت روال قانونی

در این مقاله به شرایط استعفا در قانون کار و شرایط استعفا در شرکت‌های خصوصی و کار دولتی اشاره کردیم. اما طی نکردن این مراحل قانونی، برای فرد موردنظر، عواقب مختلفی را به دنبال خواهد داشت. در این صورت، کارفرما می‌تواند به دلیل متضرر شدن و فسخ یک‌طرفه قرارداد، با مراجعه به مراجع حل اختلاف از کارمند خود شکایت کند. مهم‌ترین عواقب ترک کار غیرقانونی برای کارمندان عبارت‌اند از:

حقوق

بدیهی است که ترک کار موجب قطع‌شدن حقوق کارمند می‌شود. همچنین امکان دارد این فرد از دریافت آخرین حقوق و دستمزد خود نیز محروم گردد.

سنوات و مزایا

از دیگر عواقب استعفا از کار می‌توان به عدم برخورداری از سنوات و مزایا اشاره کرد. بر اساس قانون کار، درصورتی‌که کارمند با سازمان مربوطه قرارداد دائم داشته باشد، از سنوات و مزایای پایان کار محروم می‌گردد و نمی‌تواند ادعایی در این رابطه داشته باشد.
در قراردادهای موقت نیز، درصورتی‌که کارمند سنوات قراردادهای قبلی را دریافت کرده باشد، مشمول دریافت سنوات این قرارداد نخواهد شد.

بیمه بیکاری

طبق ماده 2 قانون کار، درصورتی‌که کارمند کار خود را رها کند، بیمه بیکاری به او تعلق نمی‌گیرد. در صورتی بیمه بیکاری به فرد تعلق خواهد گرفت که بیکاری ارادی نباشد و فرد موردنظر کار خود را ترک نکرده و استعفا نداده باشد و یا قرارداد او تمام شده باشد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در ابتدای این مقاله به دو سوال «چرا افراد کار خود را ترک می‌کنند؟» و «آیا باید کار خود را ترک کنید؟» پاسخ دادیم. در ادامه، به 9 دلیل منطقی استعفا از کار پرداخته و درباره هر یک از آن‌ها توضیح دادیم. سپس به شرایط استعفا در قانون کار و شرایط استعفا از شرکت خصوصی و کار دولتی پرداختیم. در نهایت نیز به نکات مهم نوشتن استعفانامه و عواقب ترک کار اشاره نمودیم.

در پایان توصیه می‌کنیم پیش از تصمیم برای ترک کار فعلی خود، همه جوانب ممکن را بسنجید و مطمئن شوید که دلیلتان برای استعفا منطقی است. علاوه بر این، در گام اول سعی کنید با تغییر شرایط و طرز تفکرتان، در صورت امکان، مشکل پیش‌آمده را حل نمایید. در نهایت، اگر تصمیمتان برای ترک شغل قطعی شد، تمام تلاش خود را بکنید که ابتدا شغل جایگزینی پیدا کرده و سپس کار فعلی خود را ترک کنید. اما درهرحال، هیچ‌چیز مهم‌تر از آرامش و سلامت روان نیست و برای رسیدن به این هدف، گاهی بهترین راه، ترک موقعیت کنونی است.

منبع:
careerbright.wpengine.com

 

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه