شرایط و مهارتهای لازم برای «جذب فروشنده»؛ راهنمای جامع کارجویان
فروش حوزهای بسیار گسترده و بااهمیت است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به جذب فروشنده آقا یا خانم حرفهای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیتها و ردهبندیهای شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیتهای مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد استخدام فروشنده و شرایط و مهارتهای لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم. همینطور در مورد تفاوتهای فروشنده با نماینده فروش، ویزیتور و کارشناس هم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندیهای خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.
فروشنده کیست و چه میکند؟
فروشنده یا salesperson همانطور که از نامش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمای و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمیگیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار میگیرند. فروشندهها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا بهصورت حضوری و بهعنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آنها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.
فروشندههای حرفهای اغلب دارای مدرک لیسانس در رشتههای مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و … هستند. هرچند در مورد جذب فروشنده ساده در فروشگاه و مغازه، سختگیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارتهای لازم میتوانند در این مشاغل استخدام شوند.
چه کسبوکارهایی به استخدام بازاریاب و فروشنده نیاز دارند؟
تقریباً هر کسبوکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به جذب فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال موقعیتهای شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند میتوانند با توجه به علاقهمندی و تواناییهایشان در حوزههای بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.
برای مشاهده آگهیهای استخدام فروشنده و بازاریاب کلیک کنید.
برخی از کسبوکارهایی که به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به جذب فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند عبارتاند از:
- کتابفروشیها
- فروشگاههای پوشاک و بوتیکها
- خردهفروشیها و فروشگاههای زنجیرهای
- رستورانها
- شرکتها و سازمانهای کوچک و بزرگ در زمینههای مختلف
- شرکتهای ارائه خدمات
- فروشگاههای آنلاین
- کارخانهها و تولیدیهای مختلف
شرح وظایف و مسئولیتهای فروشنده
با توجه به نوع شغل و سازمان و کسبوکاری که در آن مشغول به کار میشوید ممکن است مسئولیتها و وظایف متفاوتی داشته باشید. مسلماً وظایف یک فروشنده مغازه با کارمند فروش شرکت یا سازمان با یکدیگر متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم بهطورکلی، شرح وظایف و مسئولیتهای فروشنده را توضیح دهیم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- خوشامدگویی و استقبال از مشتریان حضوری و غیرحضوری
- کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات و اقلام موردنیاز
- پیگیری موجودی کالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
- تهیه برنامه و استراتژی فروش
- برنامهریزی و زمانبندی برای فعالیتهای فروش
- تهیه و نگهداری پایگاه داده و اطلاعات مشتریان
- تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغات فروش
- برنامهریزی فعالیتهای بازاریابی حضوری و غیرحضوری
- هماهنگی و قرار ملاقات با مشتریان حضوری
- تماس با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی برای فروش تلفنی
- ارائه و توضیح محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و بالقوه
- مذاکره با مشتریان و نهایی کردن فروش
- توسعه و گسترش پیشنهادهای فروش
- تنظیم و ارائه قرارداد فروش
- ارائه آموزشهای لازم در مورد محصولات به مشتریان
- ثبت سوابق فروش و ارائه گزارشهای روزانه، هفتگی و ماهانه فروش
- پاسخگویی به سؤالات و نگرانیهای مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، آنلاین یا حضوری
- اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتری
- پیگیری فعالیتهای فروش
- بررسی کیفیت کالا و خدمات قبل از تحویل به مشتری
- نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مدیریت
- انجام تحقیقات و بررسی بازار
- شرکت در رویدادهای فروش
- بررسی و نظارت بر رقبا، شرایط بازار و توسعه محصول
تحصیلات موردنیاز برای استخدام و جذب فروشنده
فروش حوزهای بسیار گسترده است و سطوح شغلی مختلفی را شامل میشود. برای هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. اما بهطور کل، کارفرماها برای استخدام بازاریاب و فروشنده داشتن تحصیلات مرتبط درزمینههای مرتبط، مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشتههای مرتبط را در اولویت جذب قرار میدهند. بهویژه برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژهای برای متقاضیان به حساب میآید.
بااینحال، یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارتها و تجربیات عملی نیازمند است و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس بالایی برای جذب خواهد داشت. همینطور برای سطوح شغلی پایینتر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و … تحصیلات اهمیت کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارتهای اجتماعی و روابط عمومی متقاضی است.
ویژگیها و مهارتهای لازم برای فروشندگی
فروشنده موفق و حرفهای علاوه بر تحصیلات مرتبط، به مهارتهای و تواناییهای خاصی هم نیاز دارد. این مهارتها به دو دسته مهارتهای نرم و مهارتهای سخت یا فنی تقسیم میشوند. مهارتهای نرم شامل مهارتهای فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول میشود. از جمله مهارتهای سخت موردنیاز برای جذب فروشنده هم میتوان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرمافزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیکهای فروش میشود.
بهطورکلی، از دید اکثر کارفرماها، مهارتهای تخصصی موردنیاز برای این موقعیت شغلی عبارتاند از:
- سابقه و تجربه کاری مرتبط
- آشنایی کافی با نرمافزارهای مایکروسافت آفیس
- آشنایی نسبی با فرآیندهای BRM و CRM و توانایی ایجاد روابط حرفهای و تجاریِ موفق
- دانش کافی در مورد نرمافزارهای کامپیوتری مرتبط
- دانش کافی در مورد فرآیندها و تکنیکهای فروش موفق
- آشنایی کافی در مورد اصول و دستورالعملهای خدمات مشتریان
- آشنایی با اصول اولیه تجارت و بازاریابی
- توانایی و مهارت بالا در ارائه محصول و توضیح به مشتریان
برخی از ویژگیها و مهارتهای فردی (نرم) برای فروشندگی و بازاریابی نیز به شرح زیر هستند:
- مهارتهای اجتماعی بالا و روابط عمومی قوی
- ظاهر آراسته و خوشبرخورد
- توانایی سازگاری با شرایط و ارتباط با افراد مختلف
- مهارتهای استراتژیک و برنامهریزی
- داشتن انگیزه و مهارت بالا برای فروش
- توانایی و مهارت بالا در مذاکره و ارتباط
- توانایی اولویتبندی و سازماندهی
- توانایی مدیریت زمان و زمانبندی خوب
- صبر و شکیبایی بالا
- روحیه پیگیری و پشتکار بالا
انواع مشاغل و موقعیتهای شغلی فروشنده
در حوزه فروش، افراد زیاد با ردهبندیهای شغلی متفاوتی مشغول به کار هستند. بسته به نوع و اندازه سازمان یا شرکت ممکن است شما تنها فروشنده شرکت باشید یا در قالب یک تیم بزرگ و در کنار فروشندگان دیگر فعالیت کنید.
برخی مشاغل فروش عملیتر از بقیه هستند و برخی دیگر بیشتر جنبه مدیریتی و نظارتی دارند. بهعنوانمثال مدیر فروش یا کارشناس بیشتر در جنبههای مدیریت و سرپرستی تیم فعالیت میکنند. اما موقعیتهای شغلی مثل فروشندگی، صندوقدار، بازاریاب و ویزیتور به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند و وظیفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را بر عهده دارند.
همینطور حجم و فشار کاری فروشندگان هم با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال در یک محیط خردهفروشی مثل یک مغازه یا فروشگاه، فروشنده شاید نیاز چندانی به کار با نرمافزارهای پیچیده فروش و فرآیندهای استراتژیک قرارداد بستن نداشته باشد و بیشتر نیازمند مهارتهای عملی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره قوی باشد.
همینطور در برخی مشاغل مرتبط با فروشندگی مثل بازاریاب و نماینده فروش، شما موظف به انجام سفرهای کاری و دیدار و ملاقات با مشتریان فعلی یا کنونی شرکت هم هستید. ساعات و روزهای کاری فروشنده هم به نوع شغل و وظایف و نوع سازمان و کسبوکار بستگی دارد و از ساعات کاری شیفتی، پارهوقت تا ساعات کاری معمول قانون کار و … متغیر است.
صندوقدار
صندوقدار یکی از سطوح شغلی ورودی است و در پایینترین ردهبندی شغلی فروش قرار میگیرد. اکثر فروشگاهها، خردهفروشیها، رستورانها و هر کسبوکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به صندوقدار هم نیاز خواهد داشت. استخدام صندوقدار شرایط سختگیرانهای ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام تنها به روابط عمومی و مهارتهای ارتباطی، نظم و تعهد و… اهمیت میدهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و افرادی که به دنبال فرصت جذب فروشنده نیمه وقت هستند میتوانند به عنوان صندوقدار مشغول به کار شوند.
از نظر درآمد و حقوق، صندوقدار معمولاً پایینترین سطح درآمد را در این حوزه کاری دارد.
فروشندگی محصولات مغازه و فروشگاه
فروشنده مستقیم به کسی گفته میشود که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا میکند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آنها کمک میکند. فروشنده وظیفه خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آنها به خرید را بر عهده دارد.
کسی که در خردهفروشی کار میکند نیز اغلب ساعات کاری منعطفی دارد و ممکن است زمانبندی کارش بهصورت پارهوقت یا چند روز در هفته و… باشد. کارفرماها برای جذب فروشنده خردهفروشی هم بیشتر تأکید بر مهارتهای فردی و اجتماعی دارند؛ هرچند داشتن مدرک تحصیلی مرتبط هم میتواند شانس جذب شما را بالاتر ببرد.
جنسیت تأثیر زیادی در احتمال و شانس پیدا کردن کار ندارد و هم آقایان و هم خانمها در صورت داشتن مهارتهای لازم میتوانند در این حوزه مشغول به کار شوند. هرچند هر کارفرمایی بسته به سیاستها و خطمشی خود ممکن است اقدام به درج آگهی جذب فروشنده آقا یا خانم در سایتهای کاریابی مثل جاب ویژن بکند.
اگر به دنبال موقعیتهای شغلی جذب فروشنده پاره وقت، استخدام فروشنده پوشاک نیمه وقت و موقعیتهای شغلی در فروشگاهها و خردهفروشیها هستید سری به صفحه فرصتهای شغلی جاب ویژن بزنید.
فروشنده و نماینده فروش غیرحضوری
این نوع فروشنده در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار است و با حضور در محل کار، به صورت وظیفه ارزیابی و رسیدگی به نیازهای مشتریان و فروش محصولات و خدمات را بر عهده دارد. از جمله برخی از مسئولیتهای این فروشنده میتوان به یافتن حوزههای جدید فروش، درخواست و پیگیری سفارشات مشتریان، اطمینان از عملکرد بینقص روند فروش، پاسخگویی به سؤالات مشتریان و راهنمایی آنها در مورد یک محصول یا سرویس خاص و برقراری تماس تلفنی، آنلاین یا حضوری با مشتریان اشاره کرد.
نماینده فروش و بازاریاب
ویزیتور یا بازاریاب مدل کلاسیک و قدیمی فروشندگی است و به صورت حضوری برای فروش محصولات و خدمات نزد مشتریان میرود. این فرد مستقیماً با مشتریان در ارتباط است و به نوعی نماینده شرکت و سازمان به حساب میآید و مشتریان از طریق این فرد با شرکت و محصولاتش آشنا میشوند. به همین دلیل لازم است مهارتهای ارتباطی بالایی داشته باشد و به بهترین شکل معرف شرکت محل کارش باشد.
نماینده فروش هم با مشتریان فعلی و هم با مشتریان بالقوه ارتباط و تعامل دارد و وظیفه ارائه محصولات جدید و قدیمی را بر عهده دارد. به خاطر ماهیت شغلی ویزیتور و بازاریاب، این افراد معمولاً نیاز به سفرهای درونشهری یا برونشهری هستند تا با شعب فروش محصولات یا مشتریان ملاقات کنند و خدمات و محصولات را به آنها عرضه کنند. به دلیل سختی این کار و سفرهای کاری، کارفرماها استخدام بازاریاب آقا را در اولویت بالاتری قرار میدهند.
ساعات کاری این موقعیت شغلی بسیار متغیر است و بسته به نوع سازمان و شرکت ممکن است بهصورت شیفتی، پاره وقت یا تمام وقت باشد یا شامل مأموریتهای چندروزه هم بشود.
آیا فروشنده با بازاریاب و نماینده فروش تفاوت دارد؟
عناوین و موقعیتهای شغلی مختلفی در حوزه فروش وجود دارد و احتمالاً بارها نام فروشنده، بازاریاب و نماینده فروش را شنیدهاید. در بسیاری از سازمانها و شرکتها این عناوین مربوط به یک موقعیت شغلی هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند. وظیفه و مسئولیت اصلی این افراد راهنمای مشتریان در مورد خدمات و محصولات و ارائه توضیحات و در نهایت فروش و نهایی کردن قرارداد است.
اما در برخی سازمانهای دیگر این عناوین مربوط به مشاغل متفاوتی هستند و حوزه مسئولیتهایشان هم با یکدیگر تفاوت دارد. در ایران معمولاً فروشنده به پایینترین رده شغلی در حوزه فروش گفته میشود که وظیفه ارائه محصولات، پاسخ به مشتریان و کمک به آنها برای خرید بهتر را بر عهده دارد. اما بازاریاب و نماینده فروش اغلب رتبه شغلی بالاتری دارد و برای فروش محصولات و خدمات شرکت بهصورت حضوری با مشتریان قرار ملاقات میگذارد. نماینده فروش یا ویزیتور معمولاً با مشتریان عمده مثل شرکتها و سازمانها در ارتباط است و به همین دلیل به مهارتها و تواناییهای بالاتری نیاز دارد.
اگر به صفحه استخدام فروشنده در جاب ویژن مراجعه کنید انواع آگهیهای مختلف برای فروشنده ساده، ویزیتور و بازاریاب و نماینده فروش را مشاهده خواهید کرد.
تفاوت فروشنده با کارشناس فروش چیست؟
اگر به آگهیهای استخدامی حوزه فروش در سایت جاب ویژن سری زده باشید حتماً متوجه شدهاید که دو عنوان شغلی به نامهای کارشناس فروش و فروشنده وجود دارد. هر دو این مشاغل وظیفه فروش محصولات، خدمات و سرویسهای سازمان یا شرکت را بر عهده دارند و در آخر مسئولیت عقد قرارداد فروش با مشتری را انجام میدهند. با این تفاوت که کارشناس فروش بیشتر در زمینه تبلیغات، مشتری یابی و سرویسهای مارکتینگ و بازاریابی فعالیت میکند؛ اما فروشنده وظیفه فروش عملی را بر عهده دارد و محصولات شرکت را به افراد و سازمانها میفروشد. این محصولات طیف وسیعی را شامل میشود و از فروش محصولات دارویی تا گوشی موبایل جزء حوزه کار فروشندگان قرار میگیرد.
از نظر سطح و رتبه شغلی نیز کارشناس در مرتبهای بالاتر از فروشنده ساده قرار دارد و معمولاً حقوق و درآمد بیشتری هم دارد. برنامهریزی و مدیریت فروش و تصمیمگیریهای لازم معمولاً در حوزه وظایف و مسئولیت کارشناس فروش قرار دارد؛ اما فروشندگان برای انجام امور محوله اغلب نیاز به کسب اجازه و تائید از کارشناس فروش یا سرپرست و مدیر بخش را دارند.
مطالب مرتبط: آگهیهای استخدام کارشناس فروش
آینده کاری و مسیر شغلی فروشندگی
اگر به حوزه فروش و فروشندگی علاقه دارید و واجد شرایط و مهارتهای لازم هستید آینده کاری خوبی در انتظار شما خواهد بود. فروش حوزهای وسیع است و درصورتیکه توانمندیهای بالایی در فروش داشته باشید بهسرعت میتوانید پیشرفت کنید و درآمد و حقوق خوبی داشته باشید.
اگر هیچ تجربه کاری در زمینه فروش ندارید مشاغلی مثل صندوقدار و فروشندگی فروشگاه و خردهفروشی میتواند نقطه شروع خوبی برای ورود به این حوزه کاری باشد.
با کسب تجربه و داشتن تحصیلات دانشگاهی و تقویت مهارتهای فروش میتوانید وارد شرکتها و سازمانهای بزرگ و معتبر شوید و بعدها به عنوان فروشنده، نماینده فروش، کارشناس، سرپرست فروش و در نهایت مدیر فروش استخدام شوید و پیشرفت شغلی بسیار خوبی داشته باشید.
جمعبندی
هر کسبوکار و بنگاه تجاری برای فروش محصولات و خدماتش به استخدام و جذب فروشنده نیاز دارد؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد و در صفحه فرصتهای شغلی میتوانید تعداد زیادی آگهی جذب فروشنده آقا و خانم را مشاهده کنید. فروشندگی به مهارتهای نرم و سخت متعددی نیاز دارد و برخی افراد توانایی و مهارت ذاتی بیشتری برای فروش دارند. برای کسانی که به این حوزه علاقهمندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجانانگیز است که شما را در آخر به مرحله دلچسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند.
با کسب تجربه و تقویت مهارتها و تواناییهای فروش میتوانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پستهای بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.
منبع: indeed.com