راهنمای استخدام حراست؛ شرایط، میزان درآمد و بازار کار

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای استخدام حراست؛ شرایط، میزان درآمد و بازار کار

شغل حراست یکی از مشاغل نگهبانی است که به طور ویژه مسئولیت حفظ امنیت و نظم ساختمان و منطقه تحت حفاظت را بر عهده دارد. سازمان‌ها ادارات و کسب و کارهای مختلف مثل بانک‌ها، ارگان‌ها و ادارات دولتی، مراکز امنیتی و نظامی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات مالی برای حفظ امنیت و نظارت بر ورود و خروج افراد و محافظت از اموال سازمانی به استخدام حراست نیاز دارند.

برای مشاهده آگهی های استخدام نگهبان و حراست کلیک کنید.

این موقعیت شغلی به تحصیلات دانشگاهی خاصی نیاز ندارد، اما داشتن برخی ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی و همچنین دانش و اطلاعات پایه راجع به مسائل امنیتی برای موفقیت در این شغل ضروری هستند.

استخدام

در این مقاله از سایت جاب ویژن قصد داریم شغل حراست را معرفی کنیم و در مورد وظایف نگهبان، مهارت‌های لازم و شرایط استخدام مامور انتظامات و نگهبان در سازمان‌های مختلف صحبت کنیم. برای آشنایی با شغل حراست و نگهبانی با این مقاله همراه باشید.

مامور حراست کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

مامورین حراست افرادی هستند که توسط سازمان‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری جذب می‌شوند تا امنیت ساختمان، ساکنین و کارکنان و تجهیزات و لوازم را تامین کنند.

برای شناخت بهتر شغل حراست، بهتر است با تفاوت حراست و نگهبانی آشنا شوید. شغل حراست در واقع زیرمجموعه‌ای از موقعیت شغلی نگهبان است، با این تفاوت که حراست شغلی پیچیده‌تر و حساس‌تر است و افرادی که در این حوزه مشغول هستند نیاز به تخصص و مهارت‌های بیشتری دارند.

مطالب مرتبط: استخدام نگهبان؛ شرایط لازم، شرح وظایف و بازار کار

مامورین انتظامات در ادارات و سازمان‌ها، پاساژها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، مراکز تفریحی و … مشغول به کار هستند. برای استخدام در این شغل، نیازی به مدرک دانشگاهی خاصی نیست و مدرک دیپلم یا معادل آن کفایت می‌کند. البته برای استخدام در برخی مکان‌های حساس مثل نگهبان بانک، سازمان‌های بزرگ و ارگان‌های دولتی مانند شرکت‌های حوزه نفت و گاز به آموزش و سپری کردن دوره‌های آموزشی (مثل کار با اسلحه) نیاز است.

وظایف حراست

حراست شغلی بسیار حساس و مهم است و وظیفه تامین امنیت و محافظت از جان و مال افراد به عهده این فرد قرار می‌گیرد. به این ترتیب، فردی که برای موقعیت شغلی انتظامات درخواست ارائه می‌کند باید توانمندی و مهارت‌های فردی لازم برای این شغل را داشته باشد.

وظایف و مسئولیت‌های کلی مامور حراست

  • حفظ امنیت و محافظت از محدوده مشخص شده
  • نظارت بر ورود و خروج افراد و اتومبیل‌ها به محوطه و مجتمع
  • صدور اجازه ورود به افراد غریبه و میهمانان براساس پروتکل‌ها و دستورالعملهای سازمان (گرفتن کارت شناسایی، ثبت اسامی و …)
  • سرکشی و بازدید منظم از بخش‌های مختلف ساختمان و محوطه و اطمینان از برقراری امنیت
  • شناسایی به موقع خطرات و تهدیدهای احتمالی و عکس العمل و اقدام به موقع و مناسب
  • چک کردن مداوم دوربین‌های مداربسته و شناسایی هر گونه عمل یا رفتار خلاف قانون یا مزاحم
  • واکنش سریع نسبت به زنگ خطر و موقعیت‌های اورژانسی
  • راهنمایی و کمک به افرادی که وارد ساختمان می‌شوند
  • نوشتن گزارش روزانه از فعالیت‌ها و مشکلات پیش آمده و ارائه آن به سرپرست و مدیر حراست
  • سرکشی مداوم و اطمینان از عملکرد صحیح قفل‌ درب‌ها، دوربین‌های مداربسته و حفاظ‌های دور محوطه
  • بیرون کردن افراد خاطی یا متجاوز از منطقه که نظم و امنیت ساختمان را بر هم زده‌اند.
  • تسلط بر قوانین و دستورالعمل‌های سازمان و تبعیت از آن‌ها

وظایفی که گفتیم چارچوب اصلی مسئولیت‌های کلی یک مامور حراست و نگهبانی است. با این حال، در ایران، هدف از استخدام حراست دانشگاه و نیروی حراست در برخی سازمان‌ها و ادارات و ارگان‌های دولتی، مراقبت از شئونات اخلاقی و قوانین اسلامی و مذهبی و عرفی نیز هست.
به این ترتیب، این مامورین وظیفه حفظ شئونات اخلاقی و اطمینان از تبعیت کارکنان و میهمانان و … از قوانین و مقررات مذهبی (مثل حفظ حجاب) را بر عهده دارند.

در چنین سازمان‌هایی ممکن است چند نوع نیروی حراست مانند حراست فیزیکی وجود داشته باشد. یک نوع برای محافظت و نگهبانی از امنیت و نظم موجود در سازمان و نوع دیگر برای محافظت و مراقبت از برقراری قوانین دولتی و مذهبی و رعایت شئونات مذهبی و اخلاقی توسط افراد. وظایف و مسئولیت‌های چنین مامور حراستی متفاوت است و برای گزینش و استخدام نیز، نکات دیگری مثل پایبندی به قوانین کشور و متدین و مذهبی بودن و تسلط بر قوانین اسلامی و … بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد.

مامور حراست چه کارهایی را نباید انجام بدهد؟

شغل حراست همانطور که گفتیم حفظ امنیت و نظم ساختمان و منطقه است. مامورین انتظامات به هیچ وجه پلیس نیستند و از نظر قانونی، حق دستگیری اقراد را ندارند. همچنین این افراد به جز در موارد خاص امنیتی، حق و مجوز حمل اسلحه را ندارند.

البته برخی شرکت‌ها و موسسات مالی و بانک‌ها ممکن است به افراد مسلح نیاز داشته باشند و برای اینکار لازم است مجوزهای لازم را دریافت و نسبت به آموزش افراد اقدام کنند. اما به طور معمول، مامورین حراست، چراغ قوه، باتوم و سایر ابزارهای غیرکشنده را حمل را می‌کنند.

کارفرماها برای استخدام حراست چه شرایطی دارند؟

معیارهای استخدام حراست

با بررسی و مشاهده آگهی‌های همکاری مامور انتظامات در سایت جاب ویژن متوجه می‌شویم که چه شرایطی برای احراز شغل حراست اهمیت بیشتری دارد. البته هر کارفرما و سازمانی ممکن است شرایط خاصی را برای کارجویان در نظر بگیرد؛ اما به طور کلی، شرایط لازم و اولیه برای موقعیت شغلی حراست به شرح زیر است:

  • حداقل سن 18 سال
  • داشتن مدرک تحصیلی دیپلم یا معادل آن
  • سابقه کاری یا تجربه مشابه در زمینه کار حفاظت و تامین امنیت
  • داشتن قدرت بدنی و جسمانی بالا برای حفظ امنیت

ویژگی‌های فردی و مهارت‌های لازم برای شغل حراست و انتظامات

حراست وظیفه نگهبانی و حفظ امنیت را بر عهده دارد و الزامات شغلی خاصی را طلب می‌کند. اگرچه الزامات شغلی و ویژگی‌های جسمانی مورد نیاز برای این شغل به اندازه مشاغلی مثل مامور پلیس و آتش نشان نیست؛ اما این فرد نیز به تناسب اندام و توان جسمانی بالا نیاز پیدا خواهد کرد.

البته مامورین انتظامات حق دستگیری افراد را ندارند؛ اما در صورتی که فرد یا افرادی قصد قانون شکنی با برهم زدن نظم را داشته باشند مامور حراست باید توان جسمانی لازم برای مقابله با این افراد و مهار کردنشان را داشته باشد.

توان جسمانی بالا

بخش زیادی از زمان کاری در شغل حراست، به قدم زدن، گشت زدنی و ایستادن سپری می‌شود؛ بنابراین چنین فردی باید توانایی جسمانی مورد نیاز برای ایستادن به مدت طولانی را داشته باشد. هرچند در برخی مواقع ممکن است نیاز به حمل و جابجایی ابزارها و تجهیزات نسبتا سنگین مختلف داشته باشد.

مهارت‌های گفتاری خوب و روابط عمومی قوی

یک نگهبان و انتظامات موفق به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی قوی نیز نیاز دارد. فردی که در این شغل فعالیت می‌کند برای انجام صحیح وظایف خود به صحبت و معاشرت دائم با کارکنان، بازدیدکنندگان، همکاران و مدیران نیاز دارد. از این رو، روابط عمومی بالا، خوش‌رو بودن و مهارت‌های ارتباطی برای استخدام بسیار اهمیت دارد.

مهارت نوشتاری و گزارش نویسی قوی

برخلاف تصور عموم، این افراد تمام زمان خود را در اتاقک نگهبانی و به تماشا و نظارت بر فیلم دوربین‌های مدار بسته نمی‌گذرانند. مامورین انتظامات باید روزانه گزارش تهیه کنند و با سرکشی و نظارت بر تمام محوطه تحت سرپرستی، موارد غیرمعمول را شناسایی و گزارش کنند. به این ترتیب، توانایی گزارش نویسی و مهارت نوشتاری خوب برای تصدی و موفقیت در این شغل ضروری به نظر می‌رسد.

توانایی انجام چند کار به صورت همزمان

حفظ امنیت محیط به توانایی ذهنی و سرعت عمل بالایی نیاز دارد. همچنین لازم است توانایی انجام چند کار همزمان را داشته باشید. به طور مثال، نگهبان در حالی که دوربین‌های امنیتی را چک می‌کند باید مراقب ورود و خروج کارکنان و بازدیدکنندگان باشد و در همان حال، به تماسها پاسخ دهد.

مهارت‌های مراقبتی و نظارتی

برای موفقیت در شغل حراست، باید مهارتهای نظارتی عالی، زیرکی و سرعت عمل و توانایی قضاوت و تحلیل خوبی داشته باشید. همچنین لازم است خونسردی خود را در همه شرایط، به ویژه شرایط بحرانی حفظ کنید و بتوانید با تحلیل و تفکر منطقی، بهترین تصمیم را بگیرید. قابل اطمینان بودن، داشتن صداقت بالا و کنترل احساسات و دوری از رفتارها و تصمیم‌گیری‌های هیجانی هم از جمله مهارت‌های لازم برای یک مامور نگهبانی هستند.

برخی دیگر از مهارت‌های لازم یک مامور انتظامات عبارتند از:

  • آشنایی با ابزارها و تجهیزات امنیتی مثل دوربین‌های مداربسته، زنگ خطر و …
  • آشنایی با اصول اولیه و تکنیک‌های نگهبانی و حراست
  • آشنایی با اصول امداد و کمک‌های اولیه و دفاع شخصی

برای ورود به شغل حراست، چه تحصیلات و آموزش‌هایی نیاز است؟

تحصیلات لازم برای شغل حراست

به جز برخی شرکت‌های خاص، برای استخدام در بقیه سازمان‌ها، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم یا معادل آن کفایت می‌کند. البته برخی شرکت‌ها ممکن است تحصیلات بالاتری را در نظر بگیرند و برخی آژانس‌های امنیتی و نظارتی نیز، آموزش‌های مختلف مثل دفاع شخصی، کمک‌های اولیه، کار با اسلحه و … را نیز جزء شرایط احراز شغل مدنظر داشته باشند.

مطالب مرنبط: آگهی های استخدام نگهبان

به جز بانکها و برخی نهادهای امنیتی، در مورد حراست بقیه شرکتها نیازی به حمل اسلحه نیست. اما برخی آموزشهای دیگر مثل دانش اولیه IT و توانایی کار با کامپیوتر و یادگیری طرز کار ابزارهای دیجیتال امنیتی مثل دوربین‌های مداربسته و زنگ خطر و … از جمله آموزش‌های مورد نیاز برای تصدی این شغل هستند.

چه سازمان‌ها و مراکزی به استخدام حراست بیشتر نیاز دارند؟

کسب و کارها و مراکز آموزشی و تفریحی مختلفی، از دانشگاه گرفته تا بانک، ممکن است برای حفظ نظم و امنیت به استخدام حراست نیاز داشته باشند. برای اینکه دید بهتری از محیط کاری شغل حراست پیدا کنید در ادامه به برخی از مراکزی که بیش از بقیه به جذب نگهبان و انتظامات نیاز دارند اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه‌ها
  • مدارس و مراکز آموزشی خصوصی
  • هتل‌ها
  • مراکز برگزاری همایش و رویدادها
  • سالن‌های نمایش و کنسرت
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ساختمان‌های اداری
  • کسب و کارهایی که محصولات و تولیدات حساس و مهم دارند
  • بانک‌‌ها، صندوق‌ها، موسسات و سازمان‌های مالی
  • کارخانجات مختلف
  • ساختمان‌ها و محوطه‌های دولتی
  • مراکز و پایگاه‌های نظامی
  • پارک‌ها، شهربازی و مراکز تفریحی
  • شرکت‌های حمل و نقل و ترابری
  • سالن‌ها و استادیوم‌های ورزشی
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی
  • موزه‌ها و گالری‌های هنری

شرایط و ساعات کاری شغل نگهبان و انتظامات

معمولا ساعات کاری طولانی از معایب شغل حراست محسوب می‌شود. ساعات و روزهای کاری مامورین حراست با توجه به سازمان و زمینه فعالیت متفاوت است. در بسیاری از سازمان‌ها که حفظ امنیت اهمیت بیشتری دارد به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته به حضور نگهبان‌ نیاز است. به همین دلیل در برخی شرکت‌ها ساعات کاری این افراد به صورت‌ شیفت‌های 24 ساعته با 24 الی 48 ساعت مرخصی بعد از آن است. البته سازمان‌ها و ادارات زیادی هم هستند که تنها در ساعات اداری به حضور حراست نیاز دارند و ساعات کاری این افراد مانند سایر کارکنان و طبق قانون کار است. هرچند این سازمان‌ها نیز ممکن است بسته به شرایط در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز به حضور نگهبان نیاز داشته باشند.

میزان حقوق و درآمد مامورین انتظامات چقدر است؟

مسئله حقوق به عوامل بسیار زیادی مثل نوع سازمان، شهر و منطقه محل کار، نحوه همکاری و شرح وظایف و مسئولیت‌های حراست بستگی دارد. به‌طور مثال شرح وظایف حراست در ادارات دولتی با حراست بیمارستان متفاوت است و هرچقدر شغل حساس‌تر باشد و به مهارت و تخصص بیشتری نیاز داشته باشد طبعا میزان حقوق و درآمد نیز بالاتر خواهد رفت.

در آمریکا، یک سکوریتی گارد به طور میانگین سالیانه 31.120 دلار درآمد دارد. پایینترین میزان حقوق سالیانه در این کشور 24.000 دلار و بالاترین میزان حقوق و مزایای شغل حراست، 44.000 دلار است. ساخت رزومه حرفه ای

در ایران نیز میزان حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده برای این شغل بسیار متغیر است. با بررسی گزارش افزایش حقوق و دستمزد 1402 جاب ویژن، میانگین حقوق شغل حراست و نگهبان در سال 1401 در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ 8 میلیون تومان گزارش شده است و این در حالی است که پیش‌بینی شده است در سال 1402 این میانگین حقوق به 10.8 میلیون تومان برسد. همچنین در شهرهای کوچک میانگین حقوق در سال 1401 برابر با 7.3 میلیون تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 به 10.2 میلیون تومان برسد.

با مراجعه به صفحه فرصت‌های استخدام نگهبان و حراست در جاب ویژن می‌توانید از حقوق حراست بیمارستان 1402 و سایر مراکز مطلع شوید.

هرچند همانطور که پیشتر نیز گفتیم نوع همکاری، شیفت شب و تعطیل-کاری و ساعات و روزهای کاری در میزان حقوق نگهبان و حراست و حفاظت فیزیکی دخیل هستند.

جمع بندی

در حال حاضر بازار کار خوبی برای شغل حراست وجود دارد و بسیاری از سازمان‌ها در حوزه‌های کاری مختلف به جذب مامور نگهبان نیاز دارند. این شغل به تحصیلات خاصی نیاز ندارد؛ اما اگر توان جسمانی خوب و مهارت‌های فردی لازم را داشته باشید می‌توانید در این شغل موفقیت خوبی کسب کنید.

در این مقاله راجع به شرایط کاری شغل حراست بیمارستان، ادارات و… صحبت کردیم و تلاش کردیم شما را با ابعاد مختلف این موقعیت شغلی حساس و مهم آشنا کنیم. در صورتی که خود را واجد شرایط این شغل می‌دانید می‌توانید به صفحه آگهی‌های استخدام حراست در سایت جاب ویژن مراجعه کنید و با توجه به علاقمندی و مهارت‌های خود برای سازمان‌های مختلف، درخواست همکاری ارسال کنید.

منبعjobdescriptionswiki.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه