دورکاری

کارآموزی

نوع همکاری

حقوق

زمان انتشار

سابقه کاری

سطح ارشدیت

مزایا و تسهیلات

صنعت

امکان استخدام معلولین

امریه سربازی

مرتب سازی:

سوالات متداول درباره استخدام نقشه بردار

1 چطور می‌توانم آگهی‌های استخدام نقشه بردار پاره وقت را جستجو کنم؟
2 چطور می‌توانم آخرین فرصت‌های شغلی نقشه‌برداری را مشاهده کنم؟
3 هزینه استفاده از رزومه‌ساز جاب ویژن برای ساخت رزومه چقدر است؟

استخدام نقشه بردار نیاز به چه مهارت‌های کلیدی دارد؟

هدف از استخدام نقشه بردار ارزیابی و جمع‌آوری اطلاعات درباره بخش‌های مشخصی از زمین است. افراد در این موقعیت شغلی معمولاً روی زمین‌هایی که نیاز به بازسازی دارد (مثلاً راه‌آهن) یا زمین‌هایی که به‌تازگی قرار است ساخته شوند، کار می‌کنند. نقشه بردار با همکاری زمین‌شناس و مهندس عمران به آن‌ها کمک می‌کند تا به شناخت بهتری درباره مختصات و ویژگی‌های زمین برسند. معمولاً افراد کار خود را به‌عنوان کارآموز یا نقشه‌بردار مبتدی شروع می‌کنند و سپس به‌عنوان دستیار نقشه‌برداری و نقشه‌بردار ارشد فعالیت خود را ادامه می‌دهند. نقشه‌بردار ارشد باید تیم‌ها و پروژه‌های نقشه‌برداری را مدیریت کند. در این مقاله درباره وظایف نقشه‌بردار و شرایط استخدام مهندس نقشه بردار صحبت می‌کنیم.

مهم‌ترین مهارت‌های مدنظر کارفرما در استخدام نقشه بردار

وظایف مختلفی وجود دارند که یک نقشه‌بردار آن‌ها را به عهده می‌گیرد. به همین دلیل این افراد معمولاً تخصص‌های متنوعی دارند؛ مهارت‌های عمومی و وظایف روزمره یک نقشه‌بردار که در اغلب آگهی‌های استخدامی نقشه برداری ذکر می‌شوند، عبارت‌اند از:

مهارت‌های محاسباتی و ریاضیاتی

باوجوداینکه دانستن اندکی علوم زمین و برنامه‌نویسی می‌تواند به مهندسان نقشه‌برداری کمک کند تا در کار خود بیشتر پیشرفت کنند، اما اصلی‌ترین مهارتی که نقشه‌بردارها به آن احتیاج دارند مهارت ریاضی است. نقشه بردار وظیفه اندازه‌گیری فاصله‌ها، زوایا، شناسایی انحرافات، تفاوت بلندی‌ها و انجام محاسبات متعدد هندسی و ریاضیاتی را به عهده دارد. واضح است که نتایج به‌دست‌آمده از بررسی زمین باید بدون خطا به کارفرما تحویل داده شود. نقشه‌بردارها مجموعه‌ای از ابزارهای تخصصی مثل چرخ اندازه‌گیری و جی پی اس را برای جمع‌آوری دقیق اطلاعات به کار می‌گیرند. درعین‌حال، آن‌ها باید مهارت‌های ریاضیاتی قوی هم داشته باشند تا بتوانند به نتایج دقیق‌تری برسند.

دقت در جزئیات

ازآنجاکه دقت عامل مهمی در فرایند نقشه‌برداری زمین و کار نقشه برداری است، مهندس نقشه‌برداری باید به جزئیات توجه زیادی نشان دهد. اطلاعاتی که مهندس نقشه‌برداری جمع‌آوری می‌کند بعداً به‌عنوان مستندات حقوقی استفاده می‌شود. به همین دلیل این اطلاعات باید دقت و صحت بالایی داشته باشند؛ بنابراین مهندس نقشه‌بردار باید کوچک‌ترین خطاهای موجود در اندازه‌گیری‌ها را تشخیص داده و آن‌ها را اصلاح کند.

تحقیق و حل مسئله

در نقشه‌برداری باید اطلاعاتی درباره زمین جمع‌آوری شود. گذشته از این، یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای نقشه‌بردار، تحقیق و جستجو است. این فرایند شامل گردآوری مستندات حقوقی درباره زمین، جستجوی اطلاعات درباره فعالیت‌های نقشه‌برداری پیشین و تحقیق درباره مالکیت زمین است.

داده‌هایی که نقشه‌بردارها از بررسی‌های خود جمع‌آوری می‌کنند بعداً به‌عنوان مرجع اطلاعاتی استفاده می‌شود؛ بنابراین مهارت حل مسئله برای مهندس نقشه‌بردار بسیار مهم است. این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند ناهمگونی‌های اطلاعاتی را در مستندات تشخیص دهند. علاوه بر این، پیدا کردن سریع راه‌حل برای مشکلات پیش‌بینی‌نشده مثل خرابی ابزارها یا کار با وسایل پیچیده، برای آن‌ها ساده‌تر می‌شود. 

مهارت‌های ارتباطی و نگارش گزارش

بعد از گردآوری اطلاعات و انجام ارزیابی‌ها و محاسبات، زمان آن است که نتایج نهایی به سایر افراد گزارش داده شود. آگاهی از نحوه تعامل مؤثر و شفاف شاید در نگاه اول مهارتی ضروری برای یک نقشه‌بردار به نظر نرسد، اما بهتر است بدانید که برای موفقیت در مسیر شغلی الزامی است. نتایجی که نقشه‌بردار قرار است گزارش دهد باید واضح و با جزئیات کامل باشند تا از بروز کج‌فهمی جلوگیری شود. علاوه بر این، نقشه‌بردارها باید توصیه‌های تخصصی را به کارفرما و همکاران خود ارائه کنند؛ بنابراین برقراری ارتباط شفاف بسیار مهم است. همچنین آن‌ها باید با سازندگان زمین، کارشناسان حقوقی و سایر متخصصان ساخت‌وساز ارتباط برقرار کرده و تغییرات و به‌روزرسانی‌ها را به آن‌ها ابلاغ کنند.

مهارت‌های ارتباطی نقشه‌بردار باید در گزارش‌های کتبی هم نمود پیدا کند. این افراد باید گزارش‌های جزئی را ارائه کنند که به‌عنوان مرجعی برای فعالیت‌های ساخت‌وساز، حد و مرزهای حقوقی و سایر پروژه‌های نقشه‌برداری آتی در نظر گرفته می‌شوند. به همین دلیل اطلاعاتی که در گزارش‌ها ارائه می‌شود باید کامل، جامع و عاری از خطا باشد.

کارایی عملکرد

استفاده بهینه از زمان محدود مهارتی است که نقشه‌بردار باید در خود پرورش دهد. چرا که زمان، عامل مهم و ضروری در پروژه‌های ساخت‌وساز است. هرچه پروژه بیشتر به طول بینجامد، هزینه مالی بیشتری هم در بر خواهد داشت. نقشه‌بردار باید در زمان‌های فشرده بتواند کارایی خود را حفظ کرده و کارها را به انجام برساند.

توان جسمی بالا

درحالی‌که کارفرماها هنگام استخدام نقشه بردار به مهارت‌های تخصصی و نرم آن‌ها توجه می‌کنند، مهارت‌های فیزیکی و توان جسمی بالا هم بسیار مهم است. نقشه‌برداری معمولاً در محیط بیرونی انجام می‌شود و نقشه‌بردار باید توان کافی برای راه رفتن طولانی در محیط‌های مختلف و ایستادن به مدت طولانی را داشته باشد.

کدام شرکت‌ها به استخدام نقشه بردار نیاز دارند؟

امروز شاهد آن هستیم که در ایران و خارج از کشور، دنیای زمین‌شناسی هم‌زمان با تحول تکنولوژی به‌سرعت در حال تغییر است. کار نقشه برداری در شرکت‌های زیادی موردنیاز است؛ هم در سازمان‌های دولتی مثل وزارت راه و شهرسازی و هم در شرکت‌های پیمانکاری که تخصصشان ساخت‌وساز مهندسی است، معمولاً نیاز به افرادی با تخصص نقشه‌برداری وجود دارد.

از جمله مهم‌ترین شرکت‌هایی که اقدام به استخدام مهندس نقشه بردار می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌های ساختمان‌سازی
  • شرکت‌های مشاوره مهندسی و ساخت‌وساز
  • شرکت‌های مشاوره ژئوفیزیک
  • سازمان‌های دولتی
  • شهرداری‌ها
  • شرکت‌های نقشه‌برداری
  • شرکت‌های ساخت تاسیسات راه‌آهن
  • شرکت‌های اکتشاف نفت

شرایط استخدام نقشه بردار در تهران و سایر شهرها

معمولاً افرادی که قصد دارند وارد این شغل شوند مهندس عمران بوده و در گرایش نقشه برداری تحصیل کرده‌اند. افرادی که در رشته‌های دیگر مثل مکانیک تحصیل کرده و دوست دارند وارد این حوزه کاری شوند، باید مدرک و صلاحیت‌های موردنیاز را دریافت کنند. به دلیل ماهیت این شغل، امکان دورکاری برای نقشه برداری وجود ندارد. اما برخی شرکت‌ها امکان استخدام به‌صورت پاره وقت را برای کارجویان فراهم کرده‌اند. در حال حاضر آگهی‌های استخدام مهندس نقشه بردار در سایت جاب ویژن منتشر شده است که مربوط به استان‌ها و شهرهای مختلفی مثل اصفهان، عسلویه، خوزستان، تهران و سایر شهرها هستند. شما می‌توانید از طریق فیلترهای جستجوی پیشرفته مثل شهر، نحوه همکاری، سابقه کار و ... آگهی‌های استخدامی این حوزه را مشاهده کرده و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

مشاهده بیشتر toggle