آشنایی با مشاغل دورکاری، اینترنتی و کار در منزل و مزایا و معایب آن‌ها

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
آشنایی با مشاغل دورکاری، اینترنتی و کار در منزل و مزایا و معایب آن‌ها

با توسعه‌ی فناوری‌های ارتباطی، به طور خاص اینترنت، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ارتباط اینترنتی، مشاغل جدیدی به شکل دورکاری ایجاد شده‌اند. چنین مشاغلی می‌توانند به صورت فریلنسینگ یا به صورت استخدامی باشند. این نوع همکاری مزیت‌های متعددی، هم برای کارفرما و هم برای کارکنان دارند. البته این نوع همکاری خالی از مشکل نیست ولی مزایای آن بیشتر از چالش‌هایش است. امروزه، ابزارهای همکاری از راه دور و به اشتراک‌گذاری فایل مثل Microsoft teams، Google drive، Trello و … مشکلات این نوع همکاری را به حداقل رسانده‌اند. اما دورکاری چیست و چه مشاغلی برای این نوع همکاری مناسب‌تر هستند؟

تاریخچه دورکاری به سال‌های پیش از پاندمی برمی‌گردد، اما با شیوع همه‌گیری بیماری کرونا، این نوع همکاری رواج بیشتری پیدا کرد. در دوره پاندمی کرونا در سرتاسر جهان، محدودیت‌هایی برای مشاغل حضوری اعمال شد و خیلی از کسب‌وکارها، به طور موقتی تعطیل شدند. در این دوره، بسیاری از سازمان‌ها، مجبور به دورکار کردن پرسنل خود شدند. این دوره، تجربه‌ی بسیار خوبی برای سازمان‌هایی بود که به این شیوه‌ی همکاری اعتقادی نداشتند. این سازمان‌ها متوجه شدند که کار از منزل در خیلی از موارد، تغییری در بازدهی نیروی انسانی ایجاد نمی‌کند و حتی گاهی اوقات، سبب می‌شود که پرسنل بهتر کار کنند. با این حال، خیلی از سازمان‌ها پس از رفع محدودیت‌ها، به الگوی کاری قبلی خود بازگشته‌اند که این موضوع، دلایل مختلفی دارد.

استخدام آسان

هر شغلی را که بتوان آن را بر بستر اینترنت انجام داد یا خروجی آن فایل‌های دیجیتالی باشد، می‌توان از راه دور انجام داد. از جمله مهم‌ترین این مشاغل می‌توان به برنامه‌نویسی، تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیک و … اشاره کرد. بعضی مشاغل نیز دارای سیستم اتوماسیون اداری هستند که به کارکنان اجازه می‌دهد تا از منزل، امور اداری را انجام دهند. حتی بعضی مشاغل را می‌توان به صورت تلفنی هم انجام داد.

برای مشاهده‌‌ی آگهی‌های استخدام نیروی دورکار، کلیک کنید.

در این مقاله به تعریف دورکاری و بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم. همچنین، انواع مشاغلی را که می‌توان آن‌ها را در خانه و به کمک ابزارهای ارتباطی انجام داد، به شما معرفی می‌کنیم.

مفهوم دورکاری چیست؟

دورکاری چیست

دورکاری به انگلیسی telecommuting یا teleworking به معنی کار کردن در منزل یا هر جای دیگری به غیر از محل کار با کمک ابزارهای ارتباط از راه دور مثل تلفن و اینترنت است. از رایج‌ترین مثال‌های کار از راه دور به کمک تلفن می‌توان به بازاریابی تلفنی اشاره کرد. امروزه معمولا منظور از teleworking، مشاغل اینترنتی است. این مشاغل را می‌توان در منزل، در کتابخانه، در کافی‌شاپ یا هر جای دیگری که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، انجام داد. به طور کلی می‌توان این مشاغل را به دو دسته‌ کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • مشاغل فریلنسینگ: در این نوع مشاغل، کار به صورت پروژه‌ای است و قرارداد طولانی‌مدتی بین کارفرما و فریلنسر منعقد نمی‌شود. فریلنسر آزاد است هر تعداد پروژه که می‌خواهد و به او پیشنهاد می‌شود، از هر کارفرمایی که می‌خواهد، دریافت کند و به ازای هر پروژه، حق‌الزحمه‌ی خود را دریافت می‌کند. البته در این مشاغل خبری از مزایایی مثل بیمه و عیدی نیست و پایداری شغلی بسیار پایین است ولی فرد به نوعی کارفرمای خودش است و ساعات کاری کاملا منعطف و در اختیار خود دارد. این کارها به هیچ وجه نیازی به حضور در محل کار ندارند و آن‌ها را می‌توانید در منزل انجام دهید. برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا و ترجمه، نمونه‌هایی از کارهایی هستند که می‌توانید به صورت فریلنسینگ انجام دهید.
  • مشاغل استخدامی: در این مشاغل، فرد در استخدام یک سازمان است اما امکان کار از منزل نیز برای او وجود دارد. در گذشته اکثر سازمان‌ها پروژه‌های برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا، ترجمه و … خود را که نیازی به حضور در محل کار ندارند به فریلنسرها می‌سپردند. امروزه به دلیل نیاز ثابت به چنین کارهایی در تمامی سازمان‌ها، در اکثر موارد، برای انجام این کارها، نیروی ثابت استخدام می‌شود. شاید حقوق و مزایایی که به یک نیروی ثابت داده می‌شود، بیشتر از هزینه‌ی انجام این کارها به صورت پروژه‌ای توسط فریلنسرها باشد ولی سازمان‌ها با به خدمت‌گیری نیروهای ثابت شایسته، خیالشان را از بابت انجام به موقع و با کیفیت کارها راحت می‌کنند و این موضوع برای سازمان‌هایی که می‌خواهند در بازار رقابتی امروز، ثبات داشته باشند، اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه، ادارت دولتی و غیردولتی با مجهز بودن به سیستم‌های اتوماسیون، امکان کار از راه دور را برای کارمند ها نیز فرآهم آورده‌اند.

قانون دورکاری چیست؟

آیین نامه دورکاری در ایران در سال 1389 به تصویب رسید و هدف از آن کمک به افزایش بهره‌وری سازمانی، افزایش انعطاف پذیری کاری و کاهش حجم رفت و آمدهای روزانه بود. ضوابط دورکاری بیشتر مربوط به روابط کارفرما و کارمند می‌شود و تعریف مشخصی برای روابط کارفرما و کارگر در آن وجود ندارد.

به موجب قانون دورکاری، صلاحیت کارمندان برای انجام کار به صورت دورکار باید تایید شود و اولویت این نوع همکاری با افراد کم توان، زنان باردار و مادرانی دارای کودک زیر شش سال هستند، است. همچنین، طبق قانون، دوره‌های دورکاری حداکثر شش ماه است و افزایش این مدت به تصمیم کارفرما بستگی دارد.

مزایا و معایب دورکاری

مزایا و معایب دورکار شدن چیست؟ حال که به سوال دورکاری چیست پاسخ دادیم، بهتر است درباره مزایا و معایب آن صحبت کنیم. این نوع همکاری مزایا و معایبی برای کارفرمایان و خوبی‌ها و بدی‌هایی نیز برای کارکنان دارد که ما در اینجا فقط به بررسی مزایا و معایب آن از نقطه‌نظر کارکنان می‌پردازیم.

مزایای دورکاری

مزایا و معایب دورکاری

  • کاهش رفت و آمدهای غیرضروری: رفت‌وآمد به محل کار می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست شما بگذارد و وقت شما را تلف کند. با شیوع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ اهمیت این موضوع، بیش از پیش مشخص شد.
  • کار کردن در محیط منزل: کار کردن در لباس راحت و در آرامش منزل می‌تواند خیلی لذت‌بخش باشد.
  • انعطاف‌پذیری در ساعات کاری: این مزیت مخصوص مشاغل فریلنسینگ است و خیلی از مشاغل استخدامی از راه دور، از این مزیت برخوردار نیستند و شخص باید همانند یک کار حضوری، در ساعت مشخصی کارش را شروع و در ساعت مشخصی آن را تمام کند.
  • امکان کار کردن در محیط‌های متنوع: در این نوع همکاری شما می‌توانید هر جایی که دوست دارید، مثل منزل، کتاب‌خانه، کافی‌شاپ یا حتی در دل طبیعت، کار خود را انجام دهید.

معایب کار از راه دور

  • ارتباطات انسانی کمتر: کار کردن در منزل به این معنی است که شما با همکاران خود ارتباطات کمتری دارید یا شاید حتی ارتباطات شما کاملا با همکارانتان قطع شود. ارتباطات انسانی در پیشرفت حرفه‌ای شما بسیار مهم هستند. این ارتباطات به انسان‌ها کمک می‌کنند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و نقاط ضعف هم دیگر را پوشش دهند. معمولا از طریق همین ارتباطات است که می‌توانید ترفیع شغلی بگیرد. به علاوه، حضور در محل کار می‌تواند دوستان خوبی وارد زندگی شما کند که گاهی اوقات به اندازه‌ی خانواده برای شما مهم می‌شوند و می‌توانند در مشکلات کاری یا شخصی شما در کنارتان باشند و به شما کمک کنند. حداقل مزیت این دوستی‌ها، ساختن اوقات فراغت لذت‌بخش است.
  • کاهش بازدهی: این موضوع برای همه صادق نیست و حتی گاهی اوقات، دورکاری سبب افزایش بازدهی شما می‌شود. با این حال، درصد کمی از افراد نمی‌توانند بدون حضور در محل کار، آن طور که باید، روی کار خود تمرکز کنند و بازدهی آن‌ها کاهش میابد.

استخدام کار اینترنتی در منزل

با گسترش استفاده و اهمیت اینترنت در کارهای روزمره، مشاغل اینترنتی نیز روز‌به‌روز بیشتر می‌شوند. خروجی شعل‌هایی مثل برنامه‌نویسی، تولید محتوا، طراحی گرافیک، طراحی سایت، ترجمه، طراحی UI/UX و خیلی از کارهای دیگر، فایل‌های دیجیتالی است که می‌توان آن‌ها را با استفاده از اینترنت، به اشتراک گذاشت. بعضی مشاغل دیگر مثل مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت سایت، دیجیتال مارکتینگ، سئو و … نیز به صورت آنلاین و بر بستر اینترنت انجام می‌شوند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام دورکاری

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در گذشته به دلیل عدم نیاز یا نیاز کمتر سازمان‌ها به چنین کارهایی، خیلی از این مشاغل وجود نداشتند یا محدود به پروژه‌هایی بودند که سازمان‌ها آن‌ها را به شرکت‌های تخصصی، مثل شرکت‌های تخصصی تولید محتوا، شرکت‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ، تیم‌های تخصصی طراحی گرافیک، تیم‌های تخصصی برنامه‌نویسی یا … می‌سپرند یا اینکه آن‌ها را به فریلنسرها واگذار می‌کردند. با این حال، به دلیل دیجیتالی شدن و اینترنتی شدن تقریبا تمامی جنبه‌های دنیای امروزی، سازمان‌ها به استخدام نیروهای تخصصی برای چنین مشاغلی روی آورده‌اند. در شروع این تحول، خیلی از سازمان‌ها این نیروها را به صورت حضوری به کار می‌گرفتند اما رفته‌رفته مشخص شد که دورکاری برای این جایگاه‌های شغلی، ایده‌ی بدی نیست و مزایای زیادی برای کارفرما نیز دارد. بنابراین، امروزه آگهی‌های زیادی برای استخدام کار اینترنتی در منزل پیدا می‌کنید.

انواع مشاغل اینترنتی و از راه دور

بهترین مشاغل برای مدل همکاری دورکاری چیست؟ همانطور که در بالا گفتیم، کارهایی را که خروجی آن‌ها به صورت فایل‌های دیجیتالی است، یا بر بستر اینترنت قابل انجام هستند، می‌توان با استفاده از یک اتصال اینترنت، بدون نیاز به حضور در محل کار انجام داد. در این بخش، می‌خواهیم بعضی از این کارها را به شما معرفی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ

امروزه رقابت برای حضور در فضای مجازی بین سازمان‌ها بسیار شدید شده است. این مسئله سبب شده است که حرفه‌ای جدید به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی ایجاد شود. حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و شامل مشاغل مختلفی ازجمله موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت محتوا و استراتژی‌ها
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • تحلیل بازار
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • و …

دورکاری برنامه نویسی

یکی از شغل‌هایی که امروزه در خیلی از سازمان‌ها با توجه به دیجیتالی شدن بسیاری از کارها، تعریف شده است، برنامه‌نویسی است. این شغل، بازار کار و درآمدی عالی دارد. یکی از مزیت‌های برنامه‌نویسی، امکان کار کردن در منزل است. سازمان‌ها برای کارهایی مثل طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، پروژه‌های آماری و مطالعاتی و خیلی از کارهای دیگر، نیازمند استخدام برنامه‌نویس ثابت هستند. دورکاری برنامه نویسی به ویژه بعد از شیوع همه‌گیری کرونا، بسیار رایج شده است.

اگر می‌خواهید مهارتی بیاموزید که بتوانید از آن در منزل درآمد بسیار خوبی داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم که در دوره‌های آموزشی معتبر برنامه‌نویسی جاب ویژن شرکت کنید. برای پیدا کردن این دوره ها به صفحه توانمندتر شو مراجعه کنید.

ترجمه و تولید محتوا

در صورتی که به یک زبان خارجی مسلط باشید، می‌توانید به عنوان مترجم ثابت برای یک سازمان کار کنید. با اینکه خیلی از شرکت‌ها اسناد خود را برای ترجمه به دارالترجمه‌ها و فریلنسرهای مترجم می‌سپارند ولی بعضی از آن‌ها ترجیح می‌دهند مترجم دورکار ثابت با حقوق و مزایای ثابت داشته باشند. به علاوه، خیلی از دارالترجمه‌ها نیز مترجم‌های خود را به ویژه پس از همه‌گیری، دورکار کرده‌اند.

رزومه ساز

کار دیگری که بازار کار بسیار داغ‌تری دارد و خیلی از مترجم‌ها می‌توانند در آن موفق باشند، تولید محتوای متنی است. تولید محتوا بخش اصلی هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. سازمان‌ها برای جذب مخاطب، نیاز به محتوای جذاب، یونیک و سئو شده برای به اشتراک‌گذاری در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود دارند. البته تولید محتوا، فقط محدود به محتوای متنی نیست و محتواهای تصویری (عکس یا ویدئو) و محتواهای صوتی (پادکست) نیز به ویژه برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مهم هستند. بنابراین، اگر در این زمینه‌ها نیز مهارت دارید، می‌توانید در منزل خود، به تولید محتوا مشغول شوید.

با اینکه بعضی از سازمان‌ها پروژه‌های تولید محتوای خود را به تیم‌های تخصصی تولید محتوا می‌سپارند ولی بسیاری از سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های معتبر، به دلایل متعددی ترجیح می‌دهند تا تیم تخصصی و ثابت تولید محتوای خود را داشته باشند.

گرافیست دورکاری

با توجه به بالا رفتن اهمیت طراحی سایت و تولید محتوای تصویری، تقاضا برای گرافیست‌ها نیز روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. خیلی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند حداقل یک گرافیست ثابت داشته باشند. با توجه به اینکه خروجی طراحی گرافیک، فایل‌های دیجیتالی است، خیلی از سازمان‌ها، برای استخدام گرافیست، دورکاری کارمندان را مد نظر قرار می‌دهند.

مهندسی معماری

معماران طراحانی هستند که با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل اتوکد، کارهای خود را انجام می‌دهند و خروجی کار آن‌ها یک فایل گرافیکی است. شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ساخت‌وساز، نیازمند مهندس معمار هستند و انجام این کار در منزل، رفته‌رفته در حال جا افتادن در میان این سازمان‌ها است.

طراحی مد

طراحی مد دورکار

طراحی مد و لباس نیز یک کار نرم‌افزاری است که می‌توانید آن را بدون نیاز به حضور در محل کار انجام دهید.

دورکاری تلفنی

بعضی از مشاغل از راه دور مثل بازاریابی تلفنی، بدون استفاده از اینترنت انجام می‌شوند. به عنوان یک شغل تلفنی دیگر می‌توان از پشتیبانی محصول نام برد. در بسیاری از این مشاغل، معمولا باید در محل کار حضور داشته باشید و با استفاده از خط‌های سازمان با مشتریان تماس بگیرید یا اینکه پاسخگوی تماس مشتریان باشید ولی جدیدا بعضی از سازمان‌ها، برای دورکار کردن کارکنان خود، خطوط تلفن را به منزل آن‌ها منتقل می‌کنند.

مشاغل غیرتخصصی

بعضی مشاغل دورکاری نیاز به تخصصی ندارند و برای انجام آن‌ها نیز، نیازی به ابزارهای ارتباطی مثل اینترنت و تلفن ندارید. این مشاغل مثل ساخت یک محصول دستی در منزل یا بسته‌بندی محصولات است که درآمد بالایی ندارند ولی برای افرادی که از مدرک تحصیلی بالایی برخوردار نیست و می‌خواهند در منزل درآمد داشته باشند، گزینه مناسبی هستند.

 جمع‌بندی

در این مقاله به سوالات دورکاری چیست، چه مزایا و معایبی دارد و بهترین مشاغل برای دورکاری در منزل چیست، پاسخ دادیم. با توسعه‌ی اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن، مشاغل جدیدی پدید آمده‌اند و مشاغل قبلی نیز دچار تحولاتی شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این تحولات، فرآهم آمدن امکان دورکاری در خیلی از مشاغل است. این نوع همکاری، مزیت‌ها و معایبی، هم برای کارفرمایان و هم برای کارکنان دارد که در این مقاله به بررسی مزایا و معایب کار در منزل، از نقطه‌نظر کارکنان پرداختیم. همانطور که اشاره شد، در این نوع همکاری، خودتان می‌توانید محل کارتان را انتخاب کنید و نیازی به رفت‌آمدهای پرهزینه و خطرناک به محل کار ندارید. با این حال، ارتباطات اجتماعی شما خیلی محدود می‌شود و ممکن است بازدهی کاری شما پایین بیاید. در مجموع می‌توان گفت که مزایای چنین مشاغلی، به ویژه اگر به صورت استخدامی و نه به صورت فریلنسینگ باشند، خیلی بیشتر از معایب آن‌ها است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های دورکاری می‌توانید به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید و سپس فیلتر دورکاری را انتخاب کنید.

امروزه نیاز سازمان‌ها به فناوری‌های آنلاین و دیجیتالی بالا رفته است و به همین دلیل، فرصت‌های استخدام دورکاری، روز‌به‌روز در حال افزایش است. مشاغلی مثل دیجیتال مارکتینگ، ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیکی، معماری، طراحی مد و لباس و به طور کلی هر کاری را که نرم‌افزاری باشد را می‌توان به صورت دورکاری انجام داد.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه