8 نکته که پیش از فریلنسری باید به آن‌ها توجه کنید

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 5دقیقه
8 نکته که پیش از فریلنسری باید به آن‌ها توجه کنید

واژه فری لنس (freelance) برای اولین بار در قرون وسطی و حوالی سال 1800 به کار برده شد. واژه‌ای که در آن زمان برای سربازان مزدور به کار می‌رفت! به مرور زمان کاربرد این کلمه تغییر کرد و در حدود سال 1970 استفاده از این واژه به معنی امروزی شروع شد.

تعداد افرادی که به سبک فریلنسری کسب درآمد می‌کنند روز به روز در دنیا بیشتر می‌شود؛ شرایط قرنطینه هم به این روند سرعت بخشیده است. برای مثال می‌توان به آمار تعداد فریلنسرهای آمریکا اشاره کرد. در حال حاضر حدود 35 درصد نیروی کار آمریکا به عنوان شغل اصلی یا شغل دوم به فریلنسینگ می‌پردازند. عددی که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 به بالای 50 درصد برسد.

استخدام

در این مقاله از سایت جاب ویژن 8 نکته‌ای را که پیش از فریلنسری باید به آن‌ها توجه کنید، بررسی کرده و هرکدام را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

زمان برای فریلنسرها یک شمشیر دولبه است

برنامه ریزی زمان در فریلنسری

در فریلنسینگ زمان کار کردنتان دست خود شما است که خود می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. اگر شخص منظمی هستید و می‌توانید خودتان برنامه کاری خود را بچینید، این ویژگی به نفع شما تمام می‌شود. ولی اگر در برنامه‌ریزی ضعف داشته باشید ممکن است در دام اهمال‌کاری بیفتید. این موضوع باعث می‌شود فشار بیشتری تحمل کنید و روی کیفیت کارهایتان هم تاثیرگذار است.

از نظر جسمی و روانی هم باید خودتان را برای ساعات طولانی کار آماده کنید؛ چون بعضی وقت‌ها ممکن است در یک بازه کوتاه تعداد زیادی پروژه در دست کار داشته باشید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

مهم‌ترین دارایی شما شبکه افرادیست که می‌شناسید

ارتباطات قوی برای فریلنسر شدن

برای اینکه به عنوان فریلنسر بتوانید مشتری پیدا کنید لازم است که آدم‌ها شما را بشناسند. به همین دلیل حتی اگر صرفا فکر فریلنسر شدن را در ذهن دارید و هنوز شروع نکرده‌اید، به گسترش شبکه ارتباطی‌تان بپردازید. از هیچ فرصتی برای آشنا شدن با افراد جدید نگذرید؛ چه فرصت‌های دنیای واقعی و چه دنیای مجازی. به همه دوستان و آشنایان دور و نزدیک به صورت حضوری یا از طریق ایمیل و تلفن و راه‌های دیگر اطلاع دهید که شما چنین کاری انجام می‌دهید.

لینک مرتبط: جدیدترین استخدامی ها

خودتان برند خود هستید

برند شخصی در فریلنسری

به عنوان کسی که تنهایی کار می‌کند دیگر اسم یک شرکت پشت شما نیست و خودتان برند خود هستید. برای تقویت این برند چند کار باید انجام دهید. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که کیفیت کارها را بالا ببرید. در این بازار پر از رقیب کیفیت، عاملی تعیین‌کننده است.

دومین ویژگی که در این برند شخصی تاثیر دارد، توانایی ارتباط برقرار کردن شما است. اگر بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید و در عین حال یک شخصیت حرفه‌ای از خود نشان دهید، مشتری شما را با این ویژگی‌های شخصیتی خواهد شناخت. همچنین برای بهبود برند شخصی‌تان مهم است که ببینید دیگران در اینترنت چه چیزی از شما پیدا می‌کنند. اسم خود را در گوگل سرچ کنید تا بتوانید آنچه را که مشتری قرار است مشاهده کند، ببینید. حساب کاربری‌تان در لینکدین را به روزرسانی کنید و به تخصص‌ها و تجربیات کاری گذشته‌تان اشاره کنید. در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر هم حساب باز کنید و در آن جا هم رفتار حرفه‌ای نشان دهید.

مثلا بعضی نمونه‌کارهای خود را در این حساب‌ها قرار دهید و با افراد حوزه کاری‌تان ارتباط بگیرید. به این ترتیب هم می‌توانید به گسترش شبکه بپردازید، هم اینکه وقتی مشتریان در اینترنت دنبال اسم شما می‌گردند، در جاهای مختلف شما را پیدا می‌کنند و اعتبارتان در ذهن آن‌ها بالاتر می‌‎رود.

از خودتان نمونه کار ارائه دهید

استخدام فریلنسر

برای جلب اعتماد مخاطب لازم است که نمونه کار داشته باشید. مثلا در صفحه لینکدین خود لینکی قرار دهید تا کسانی که که بیشتر مایل به همکاری با شما هستند، بتوانند نمونه کارهای شما را ببینند. اگر در تجربه‌های قبلی با مجموعه معروفی همکاری داشته‌اید به آن در رزومه و نمونه کار خود اشاره کنید.

اگر هم تازه‌کار هستید می‌توانید چند نمونه کار به صورت آزمایشی انجام دهید یا اینکه برای کسب تجربه برای چند کار اول تخفیف قائل شوید تا مشتری جذب کنید.

لینک مرتبط: بهترین سایت کاریابی آنلاین

حواستان به دخل و خرجتان باشد

مدیریت زمان در فریلنسری

اگر کار اصلی‌تان فریلنسری شود، باید بیش از قبل حواستان به دخل و خرجتان باشد. مخصوصا در اوایل شروع کار ممکن است در یک بازه طولانی پروژه به دستتان نرسد و مجبور شوید با پول پس‌انداز سر کنید.

با سعی و خطا می‌توانید به نتیجه برسید که چه فرکانسی از پروژه در توان شماست تا کیفیت کارها و خوش‌قولی‌تان نزد مشتری‌ها از بین نرود. از طرف دیگر باید دقت کنید که در زمان انجام دادن پروژه‌های فعلی پروژه‌های بعدی را برای موعد تحویل‌های دیرتر قبول کنید تا بتوانید به یک روند پیوسته از کار برسید. برای تعیین دستمزدتان در سایت‌های فریلنسری بگردید و از افرادی که در این کار هستند سوال کنید.

مطلب مرتبط: مرجع معتبر اخبار استخدامی؛ آزمون‌های استخدامی بانک‌ها و دستگاههای اجرایی

برای پیدا کردن مشتری، بسترهای مختلف را بررسی کنید

آگهی استخدام فریلنسر

بسیاری از فریلنسرها مخصوصا در شروع کار خود در سایت‌های استخدام فریلنسر دنبال کار می‌گردند. نقطه قوت این سایت‌ها این است که جامعه آماری خوبی دارند. مزیت دیگر این است که سایت به عنوان واسطه می‌تواند کمک کند که هم حق و حقوق شما تامین شود و هم کار با کیفیت قابل قبولی انجام شود و مشتری راضی شود.

دلیلی که بسیاری از افراد این سایت‌ها را انتخاب نمی‌کنند، درصدی است که این سایت‌ها از روی مبلغ قرارداد برمی‌دارند که مبلغ کمی هم نیست. کسی که بخواهد خودش دنبال مشتری برود نیاز بیشتری به شبکه‌سازی دارد که در بخش‌های قبل بیشتر توضیح داده شد.

اول کار با احتیاط بیشتری عمل کنید

فریلنسر شدن

اگر می‌خواهید از از حالت تمام وقت و دائم به سمت فریلنسری حرکت کنید، اول کار که هنوز به شرایط این مدل کار عادت ندارید، شغلتان را ترک نکنید. کم ‌کم شروع به فریلنسری کنید و پس از یک مدت اگر شرایط مساعد بود، کارتان را ترک کنید و فریلنسری را به عنوان شغل دائم خود انتخاب کنید.

همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد بخش مهمی از جذب مشتری فریلنسر بر شهرتش پایدار است. پس مهم است که از اول شناخت خوبی از خودتان شکل دهید. برای دفعه‌های اول سراغ کارهایی بروید که مطمئن هستید می‌توانید در زمان مناسب و با کیفیت خوبی تحویل دهید. زمانی که می‌خواهید برای گرفتن کاری اعلام آمادگی کنید، در رزومه و نمونه کار خود بخش‌هایی را که به آن کار مرتبط‌تر هستند، برجسته‌تر نشان دهید.

مقاله مرتبط: تناسب بین شغل و شخصیت

یادتان نرود زندگی کنید

مشکلات فریلنسری

به عنوان یک فریلنسر ممکن است گاهی چنان در کار غرق شوید که زندگی را یادتان برود؛ مخصوصا اینکه دیگر کسی نیست که شما را تعطیل کند و زمانی که کار نمی‌کنید هم درآمدی ندارید. یک برنامه‌ریزی دقیق برای زندگی داشته باشید و زمان‌هایی برای خانواده، تفریح و سفر کنار بگذارید.

یک مشکل دیگر زندگی فریلنسری این است که دیگر مثل یک شغل عادی همکاری ندارید که هر روز او را ببینید و با هم دغدغه مشترک کاری داشته باشید. ولی اگر کمی در فضای مجازی و حقیقی بگردید می‌توانید دوستانی پیدا کنید که مثل خودتان فریلنسر هستند. کسانی که موضوعات مشترک زیادی برای تعامل با شما دارند.

جمع‌بندی

سخن آخر اینکه فریلنسری می‌تواند درآمد و شرایط کاری خوبی برای شما فراهم کند. ولی نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن همه ابعاد آن به حالت ایده‌آلش برسید. بنابراین پیش از انتخاب این سبک کاری تا می‌توانید در مورد آن مطالعه و با دیگران مشورت کنید.

منبع: https://www.freelancersunion.org/

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
6 دیدگاه