تناسب بین شغل و شخصیت و تاثیر آن بر رضایت شخصی و شغلی

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
تناسب بین شغل و شخصیت و تاثیر آن بر رضایت شخصی و شغلی

اکثر ما زمان قابل توجهی از ساعت‌های مفید روز خود را به انجام وظایف شغلی می‌گذرانیم. پس اگر کاری که می‌کنیم با شخصیت ما سازگاری نداشته و تناسب شغل با شخصیت وجود نداشته باشد، دستیابی به شادی و موفقیتی که لایق آن هستیم دشوار می‌شود. هر شغلی نیازمند ویژگی‌های شخصیتی خاص خود است. برخی مشاغل نیازمند کار فکری، برخی کار جسمی، بعضی کار گروهی و بعضی کار انفرادی هستند.

استخدام

وجود تناسب بین شغل و ویژگی‌های شخصیتی فرد، منجر به افزایش انگیزه‌های درونی و در نتیجه افزایش مسئولیت پذیری، کارایی، خلاقیت و در نهایت عملکرد بهتر در کار خواهد شد. سازگاری شغلی بدین معناست که نقاط قوت، نیازها و تجربه‌های فرد با شرایط و ملزومات موقعیت شغلی مورد نظرش هماهنگی داشته باشند. در این مقاله از سایت کاریابی، به بررسی مقوله تناسب بین شغل و شخصیت و مشاغل مناسب برای تیپ‌های شخصیتی مختلف می‌پردازیم.

شخصیت چه اهمیتی در انتخاب شغل دارد؟

اهمیت شخصیت در انتخاب شغل

شناخت ویژگی‌های شخصیتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید شغل مناسب‌تری را برای خود انتخاب کنید. آیا شما فردی خلاق هستید یا ساختارها را ترجیح می‌دهید؟ درونگرا هستید یا برونگرا؟ هرچه شناخت و درک بهتری نسبت به خود داشته باشید، علاوه بر تعیین بهتر مسیر شغلی، عملکرد بهتری نیز در شغل خود خواهید داشت. اما در صورتی که تناسب شغل با شخصیت وجود نداشته باشند چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی شغلی را انتخاب می‌کنید که با ویژگی‌ها و یا ارزش‌های شما همخوانی ندارد، احتمالاً عملکرد ضعیفی در آن داشته و رضایت شغلی کمتری را تجربه می‌کنید. مهم است که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و تنها گزینه‌های شغلی را که با شخصیت شما همسو هستند در نظر بگیرید.

مطلب مرتبط: 8 نکته که پیش از فریلنسری باید به آن‌ها توجه کنید

شخصیت چگونه بر عملکرد کاری و موفقیت شغلی تأثیر می‌گذارد؟

به گفته دکتر رابرت هوگان، روانشناس، بنیانگذار و رئیس Hogan Assessments، آزمون‌های شخصیتی معتبر می‌تواند عملکرد کاری فرد را پیش بینی کنند. شناخت شخصیت این امکان را به شما می‌دهد تا محدودیت‌ها و نقاط ضعف خود را شناخته و برای از بین بردن آن‌ها تلاش کنید. بدون شناخت نقاط ضعف و مواردی که نیاز به بهبود دارند، داشتن عملکرد بهتر در کار ممکن نیست.

بنابراین در پیدا کردن شغل جدید، اهمیت دادن به شخصیت به اندازه توانایی‌های فنی مهم است، زیرا یک شغل مناسب به چیزی بیش از داشتن مهارت‌های سخت یا علاقه نیاز دارد. تناسب شغل با شخصیت در فرد شاغل، منجر به داشتن روابط کاری بهتر، انگیزه، عملکرد و به طور کلی رضایت بیشتر در محل کار می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب شغل متناسب با شخصیت خود می‌توانید مقاله راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟ را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

دلایل اهمیت تناسب شغل با شخصیت

اهمیت تناسب شغل با شخصیت

تناسب شغل با شخصیت به 4 دلیل اهمیت دارد:

  • تناسب فرهنگی
  • بهبود عملکرد شغلی
  • افزایش رضایت شغلی
  • شناخت نقاط قوت و ضعف کاری

1. تناسب فرهنگی

یکی از بزرگترین مزایای تناسب شغل با شخصیت، تاثیر آن در سهولت بیشتر در ارتباط با همکاران و مشتریان است. به طور مثال، یک فرد درونگرا برای کار در شغل فروشندگی و فرهنگ کاری که معاشرت و خودابرازی بیشتری را طلب می‌کند، فرد مناسبی نیست.

کسانی که دارای ویژگی‌های برون‌گرایی هستند، احتمالاً از کار با افراد برونگرای دیگر لذت خواهند برد. از مشاغل مناسب برای افراد برونگرا می‌توان به فروش، روابط عمومی یا کار در رسانه‌های مختلف اشاره کرد.

افرادی که کار انفرادی و مستقل را ترجیح می‌دهند، از کار در گروه‌های کوچکتر و پشت صحنه رضایت بیشتری خواهند داشت. نقش‌های شغلی رایج در میان این نوع شخصیت‌ها، موقعیت‌های شغلی در حوزه فناوری اطلاعات، حسابداری، علوم یا هنرهای زیبا هستند.

در نهایت، تناسب بین شغل و شخصیت با ایجاد سازگاری در فرد نسبت به همکاران و محیط شغلی، باعث انسجام در تیم و در نتیجه بهبود عملکرد کلی تیم‌های کاری خواهد شد.

2. بهبود عملکرد شغلی

همانطور که گفته شد، ویژگی‌های شخصیتی شما در نوع تعامل‌تان با دیگران اثرگذار است. کسانی که به طور ذاتی دلسوز و همدل هستند، در مشاغلی که بر کمک به مردم تمرکز دارند، مانند پزشکی، روانشناسی و…، عملکرد بهتری خواهند داشت. در نتیجه، تنها در نظر گرفتن عامل “علاقه”، نمی‌تواند در رسیدن به موفقیت در کار اثر گذار باشد. به عنوان مثال، هر چقدر که به آرایشگری علاقه داشته باشید، اگر شخصیتی درونگرا دارید، تعامل دائم با مشتریان می‌تواند برایتان بسیار خسته کننده بوده و باعث کاهش عملکردتان شود.

دنبال کردن مسیر شغلی که به بهترین وجه با شخصیت شما تناسب دارد، می‌تواند به شما کمک کند به بهترین عملکرد شغلی خود دست یابید و در نتیجه موفقیت بیشتری در زندگی حرفه‌ای خود کسب کنید.

3. افزایش رضایت شغلی

افزایش رضایت شغلی

به دلیل عملکرد بهتر و تناسب بیشتر با همکاران، جای تعجب نیست که تناسب شخصیت با شغل منجر به رضایت شغلی بیشتر در افراد شود. داشتن وظایف و مسئولیت‌هایی که به بهترین وجه با مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شما مطابقت دارند، اعتماد به نفس شما را نسبت به توانایی‌هایتان افزایش داده و به شما کمک می‌کند نگرش مثبت‌تری نسبت به حرفه خود داشته باشید. این موضوع همچنین منجر به احساس ارزشمندی و در نهایت رضایت شغلی بیشتر می‌شود.

بنابراین تناسب شغل با شخصیت هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارد. تطابق شخصیت و شغل منجر به انگیزه بیشتر، کار تیمی بهتر و در نتیجه افزایش رضایت شغلی و کاهش جابجایی کارکنان می‌شود. این موضوع به نوبه خود هزینه‌های مرتبط با استخدام جدید و آموزش کارمندان در شرکت را نیز کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات نشان داده است که داشتن شغلی متناسب با شخصیت، سطح نوآوری در افراد را نیز افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: با بهترین کانال استخدام ایران آشنا شوید!

4. شناخت نقاط قوت و ضعف کاری

زمانی که یک آزمون شخصیت شناسی مانند تست mbti یا تست هالند را انجام می‌دهید، درک بهتری نسبت به نقاط قوت و ضعف خود پیدا خواهید کرد. در حالی که نقاط قوت شما به تعیین مسیرهای شغلی مناسبتان کمک می‌کنند، شناخت نقاط ضعف می‌تواند به درک مواردی که در شما نیاز به بهبود دارند کمک کند. سپس با شناخت این نقاط ضعف، می‌توانید یک برنامه عملی برای بهبود آن‌ها تنظیم کنید.

رزومه ساز

تست‌های شخصیت شناسی معتبر برای کمک به تعیین شغل

تست‌های شخصیت شناسی مختلفی وجود دارد که می‌توانند در انتخاب شغل مناسب به شما کمک کنند. در ادامه، چند مورد از آزمون‌های شخصیت شناسی که به طور گسترده پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند آورده شده است:

  • تست شخصیت شناسی MBTI
  • تست رغبت سنج شغلی هالند
  • آزمون 5 عاملی (NEO)
  • تست استعدادیابی کلیفتون (CLIFTON)

چند تیپ شخصیتی اصلی و مشاغل مناسب آن‌ها

در ادامه به بررسی چند تیپ شخصیتی مختلف و حوزه‌های کاری مناسب آن‌ها (تناسب شغل با شخصیت) می‌پردازیم.

درونگرا

افراد درونگرا بیشتر مایل هستند کارهای خود را به تنهایی انجام دهند. این افراد در کار خود تمرکز بالایی داشته و توجه زیادی به جزییات دارند.

حوزه کاری ایده‌آل: کار موزه، فناوری اطلاعات، علوم

مشاغل ایده‌آل: دامپزشک، مدیر شبکه‌های اجتماعی، برنامه نویس کامپیوتر، محقق، دفتردار، حسابدار

برونگرا

افراد برونگرا کار کردن در گروه را به کار انفرادی ترجیح می‌دهند و به راحتی می‌توانند در جمع صحبت کرده و فعالیت‌های گروهی را رهبری کنند. برونگراها چند وظیفه‌ای هستند و زمانی که چندین کار به آن‌ها محول شود عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

حوزه کاری ایده‌آل: منابع انسانی، فروش

مشاغل ایده‌آل: مدیر و کارشناس منابع انسانی، مسئول روابط عمومی، مدیر فروش، مشاور املاک، بازیگر

سازمان دهنده

این افراد جزء نگر و عملگرا هستند. آن‌ها از ساختارهای متداول و معمول لذت می‌برند و دوست دارند از رویه‌های استاندارد پیروی کنند. آن‌ها مایل هستند بی‌نظمی‌ها را سامان بخشند که این موضوع باعث می‌شود از سازماندهی به دفتر کارشان و یا ویرایش کردن مقاله لذت ببرند.

حوزه کاری ایده‌آل: صنعت نشر، مدیریت، مالی

مشاغل ایده‌آل: ویرایشگر، مدیر دفتر، معاون اداری، حسابدار، کارشناس حقوق و دستمزد

 هنرمند

افراد تیپ شخصیتی هنرمند (یکی از تیپ‌های شخصیتی هالند)، از خلاق و ابداع‌گر بودن لذت می‌برند. این افراد به طور معمول ترجیح می‌دهند با یک زمان بندی قابل انعطاف و تحت نظارت و سرپرستی محدودی کار کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند ایده‌های خودشان را اجرا کنند تا اینکه بخواهند به ایده‌های دیگران جامه عمل بپوشانند.

حوزه کاری ایده‌آل: طراحی، نویسندگی، بازاریابی، روابط عمومی، تئاتر، موسیقی

مشاغل ایده‌آل: طراح داخلی، طراح محصول، گرافیست، نویسنده، مسئول روابط عمومی، بازیگر، آهنگساز، آشپز، نوازنده

مراقب

فرد مراقب، خدمت دهنده است و از اینکه به نیازهای دیگر افراد توجه کند لذت می‌برد. این فرد به اصطلاح “مردمی” است و دوست دارد در کنار مردم و برای رفاه آن‌ها کار کند. تیپ شخصیتی مراقب، بسیار مسئولیت پذیر و قابل اعتماد است و مهارت‌های سازمانی قوی دارد.

حوزه کاری ایده‌آل: پزشکی، خدمات اجتماعی، مدیریت، منابع انسانی

مشاغل ایده‌آل: پزشک، پرستار، متخصص علوم تغذیه، فیزیوتراپیست، معلم، مدیر دفتر، متخصص منابع انسانی، مسئول برنامه‌ریزی رویداد

کارآفرین

کارآفرین ذاتاً یک رهبر است که از آموزش دادن به دیگران و ایجاد تیم و هدایت آن لذت می‌برد. کارآفرین به خوبی می‌داند که چگونه و چه موقع کارها را به دیگران محول کند. کارآفرین جا‌ه‌طلب است و اعتماد به نفس بالایی دارد.

حوزه کاری ایده‌آل: آکادمیک، تجارت، مالی، حقوق

مشاغل ایده‌آل: استاد دانشگاه، وکیل، قاضی، سیاستمدار، مدیر اجرایی شرکت

تحلیلگر

تحلیلگر از آنالیز کردن تئوری‌ها و استفاده از مهارت‌های استدلالی خود لذت می‌برد. تحلیلگر معمولا ترجیح می‌دهد به تنهایی و روی مشکلات پیچیده کار کند و آن‌ها را حل نماید. تحلیلگر بسیار به جزییات دقت می‌کند.

حوزه کاری ایده‌آل: علوم، پزشکی، نظامی، تجارت، فناوری اطلاعات، مالی، آکادمیک

شغل‌های ایده‌آل: مهندس، پزشک، محقق، رهبر نظامی، وکیل، کارآگاه، مدیر کسب و کار، برنامه نویس کامپیوتر، استاد دانشگاه، حسابدار

آرمان گرا

فرد آرمان‌گرا دوست دارد دنیا را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کند. او زمانی بهترین عملکرد را دارد که هدف والایی در ارتباط با پیشرفت اجتماعی داشته باشد. آرمانگرا دوست دارد با دیگران به صورت تیمی کار کند.

حوزه کاری ایده‌آل: فعالیت‌های اجتماعی، منابع انسانی، سیاست، هنر

شغلهای ایده‌آل: مشاور، معلم، فیزیوتراپیست، سیاست مدار، عکاس، طراح، فیلمساز

واقع گرا

فرد واقع‌گرا از کار کردن با حقایق و به دست آوردن نتایج ملموس لذت می‌برد. او انجام دادن و خلق کردن را به صرفاً فکر کردن و آنالیز کردن ترجیح می‌دهد. واقع گرا عموماً از کارهای یدی و استفاده از ابزار و ماشین آلات لذت می‌برد و معمولا در شرایط دشوار می‌تواند آرامش خود را حفظ کند.

حوزه کاری ایده‌آل: ورزش و تناسب اندام، تولید، ساخت و ساز، حمل و نقل، علوم، تجارت، کشاورزی

شغل‌های ایده‌آل: مربی ورزشی، مکانیک، برقکار، خلبان، راننده، تحلیلگر کسب و کار، پلیس، آتش نشان، کشاورز

جمع‌بندی

می‌توان گفت که میزان پیشرفت شغلی یک فرد به شدت تحت تأثیر ویژگی‌های شخصیتی او است. صرف نظر از سن و سطح شغلی، بسیار مهم است که از تناسب شغل با شخصیت خود مطمئن شویم. یکی از راه‌های انجام این کار، این است که تیپ شخصیتی، ویژگی‌های غالب و نقاط قوت و ضعف خود را درک کنیم تا بتوانیم مسیر شغلی را انتخاب کنیم که برایمان مناسب و رضایت‌بخش باشد. تست‌های روان‌شناختی مختلفی وجود دارد که به ما کمک می‌کنند جنبه‌های مختلف شخصیت خود را درک کنیم و بنابراین به فرآیند تصمیم‌گیری از انتخاب مسیر شغلی تا رشد و توسعه شغلی کمک می‌کنند.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه