مرجع معتبر اخبار استخدامی؛ آزمون‌های استخدامی بانک، دستگاههای اجرایی و اخبار قانون کار

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
مرجع معتبر اخبار استخدامی؛ آزمون‌های استخدامی بانک، دستگاههای اجرایی و اخبار قانون کار

مطلع شدن از اخبار استخدامی برای کارجویان اهمیت بالایی دارد؛ چرا که هرچه زودتر از یک فرصت و موقعیت شغلی مناسب باخبر شوید شانس بالاتری برای به دست آوردن آن موقعیت خواهید داشت. سایت کاریابی جاب ویژن به عنوان مرجع آگهی‌های شغلی همیشه جدیدترین موقعیت‌های شغلی مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر را منتشر می‌کند و شمار زیادی از کارجویان با مراجعه به جاب ویژن توانسته‌اند شغل خوبی برای خود پیدا کنند و استخدام شوند.

استخدام

بااین‌حال، برخی موقعیت‌های شغلی که تقاضای زیادی برای آن‌ها هم وجود دارد مانند استخدام بانک‌های دولتی و خصوصی و استخدام سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و … هیچ‌وقت در سایت‌های کاریابی منتشر نمی‌شوند و به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف ممکن است بسیاری از کارجویان از آن‌ها مطلع نشوند. به دلیل وجود این شکاف اطلاع‌رسانی در این مقاله از سایت کاریابی جاب ویژن تصمیم گرفتیم در مورد این موقعیت‌های شغلی صحبت کنیم و از این به بعد اخبار استخدامی مربوط به این سازمان‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هدف ما از انتشار این موقعیت‌ها این است که بتوانید در زودترین زمان ممکن از این فرصت‌ها مطلع شوید و بتوانید درخواست خود را در زمان مناسب برای آن‌ها ارسال کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

چه سازمان‌هایی آگهی استخدام خود را در سایت‌های کاریابی منتشر نمی‌کنند؟

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و معتبر برای استخدام بهترین کارجویان از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن استفاده می‌کنند و آگهی‌های استخدام خود را در این سایت‌ها منتشر می‌کنند. اما برخی سازمان‌ها به دلیل سیاست‌های جذب و استخدام و قوانین سازمانی خاص خود از طرق دیگر اقدام به جذب نیروی انسانی می‌کنند و آگهی آن را از طریق وب‌سایت رسمی یا روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم می‌رسانند.

برخی از این سازمان‌ها مثل بانک‌ها و ادارات و سازمان‌های دولتی و همین‌طور استخدام آموزش‌وپرورش بر طبق قوانین منابع انسانی برای جذب نیروی انسانی ملزم به برگزاری آزمون استخدامی جامع هستند و داوطلبان می‌بایست ابتدا برای آزمون ثبت‌نام کنند و بعد از شرکت و پذیرش در آزمون استخدامی عمومی و اختصاصی در گزینش و مصاحبه شرکت کنند و درنهایت، بعد از موفقیت در تمامی این مراحل می‌توانند استخدام شوند.

برخی از سازمان‌هایی که نیروی انسانی موردنیاز خود را از روش‌هایی غیر از انتشار آگهی در سایت‌های کاریابی تأمین می‌کنند عبارت‌اند از:

  • بانک‌های دولتی و خصوصی
  • سازمان و ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها و به طور کلی دستگاه‌های اجرایی کشور
  • مدارس و وزارت آموزش‌وپرورش
  • دانشگاه و مؤسسات آموزشی و پرورشی وابسته به وزارت علوم

آزمون‌های استخدامی بانک‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی کشور معمولاً زمان دقیقی ندارد و هر زمان که نیاز به تأمین نیروی انسانی باشد این آزمون‌ها برگزار می‌شود. بنابراین مشکل اصلی در این مورد این است که بسیاری از داوطلبان از برگزاری این آزمون‌ها مطلع نمی‌شوند یا خیلی دیر و زمانی که محدودیت زمانی ثبت نام تمام شده از آن باخبر می‌شوند. در ادامه به شرایط و ضوابط استخدام برخی از این سازمان‌ها می‌پردازیم.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

فرآیند استخدام در بانک و نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران

بر طبق اساسنامه و قوانین نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران، تمامی بانک‌ها چه دولتی و چه خصوصی برای جذب نیروی انسانی ملزم به پیروی از قوانین خاصی هستند. یکی از این قوانین این است که استخدام نیروی جدید می‌بایست از طریق برگزاری آزمون استخدامی و گزینش انجام شود. شرکت در این آزمون شرایطی دارد و تنها داوطلبان واجد شرایط مجاز به شرکت در این آزمون‌ها هستند.

استخدام بانک

شرایط عمومی استخدام بانک

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • تبعیت از نظام جمهوری اسلامی
  • داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان
  • التزام به دین اسلام یا یکی از ادیان قابل‌قبول در قانون جمهوری اسلامی
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی لازم برای انجام وظایف محوله
  • عدم اعتیاد به هرگونه ماده مخدر و روان‌گردان
  • عدم سوءپیشینه کیفری و جزایی
  • حداقل شرطی سنی متقاضیان 18 و حداکثر 40 سال باید باشد

علاوه بر این، هر بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی ممکن است شرایط اختصاصی خود را نیز علاوه بر شرایط عمومی داشته باشند. داوطلبان واجد شرایط بعد از شرکت و قبولی در آزمون عمومی و اختصاصی به مصاحبه دعوت می‌شوند و بعد از سپری کردن یک دوره آزمایشی، در بانک استخدام می‌شوند.

آزمون‌های استخدامی بانک‌ها در زمانه‌ای مختلف برگزار می‌شود و تنها راه مطلع شدن از زمان برگزاری آزمون، پیگیری اخبار استخدام سراسری است. به‌طور کلی، استخدام در بانک‌های خصوصی شرایط راحت‌تری دارد و استخدام بانک‌های دولتی به‌ویژه بانک ملی از همه پیچیده‌تر و دشوارتر است.

مطلب مرتبط: 8 نکته که پیش از فریلنسری باید به آن‌ها توجه کنید

جذب و استخدام سازمان‌های دولتی و دستگاه اجرایی کشور از چه طریقی انجام می‌شود؟

فرآیند استخدام و جذب نیرو در ادارات دولتی کشور بر طبق شرایط و ضوابط قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می‌شود. این قانون در جلسه مورخ 8 مهرماه 1386 کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه مدیریت خدمات کشوری و طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصویب شد و مشتمل بر 128 ماده و 106 تبصره است. از آن تاریخ این قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد و مبنای استخدام و جذب منابع انسانی قرارگرفته است.
بر اساس این قانون هر سازمان یا ارگانی که با داشتن استقلال حقوقی، بخشی از وظایف مربوط به یکی از قوای سه‌گانه و سایر مراجع قانونی را انجام بدهد به عنوان موسسه دولتی شناخته می‌شود. همچنین کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی مانند شرکت نفت، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و … دستگاه اجرایی نامیده می‌شوند.

فرآیند استخدام این سازمان‌ها از طریق برگزاری آزمون جامع دستگاه اجرایی است که به صورت یکپارچه و سراسری برگزار می‌شود. داوطلبان واجد شرایط بعد از ثبت‌نام در آزمون کتبی شرکت می‌کنند و بعد از قبولی وارد مراحل بعدی، یعنی مصاحبه و گزینش می‌شوند.

آزمون کتبی نیز به‌صورت دو دفترچه عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود؛ دفترچه عمومی شامل اطلاعات عمومی و دروس پایه مثل ICDL، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، زبان عمومی و معارف اسلامی است و دفترچه اختصاصی نیز با توجه به نوع و عنوان شغلی متفاوت خواهد بود.

استخدام دولتی

شرایط عمومی شرکت در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری داوطلبان و متقاضیان استخدام در این سازمان‌ها لازم است واجد شرایط زیر باشند:

  • تابعیت ایرانی داشته باشند
  • حداقل سن 20 سال و حداکثر 40 سال برای استخدام رسمی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن سوءپیشینه
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته‌شده در قانون
  • التزام به ‌نظام جمهوری اسلامی

زمان و تاریخ برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی 1400 هنوز دقیق مشخص نیست، اما طبق گفته‌ها و اخبار قرار است این آزمون در تیر ماه 1400 برگزار شود. اطلاعات بیشتر و لینک ثبت نام آزمون معمولاً در وب‌سایت سازمان سنجش به آدرس Sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام بانک، ویژه کارجویان

اخبار استخدامی مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

استخدام در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز از جمله موقعیت‌های شغلی پرطرفدار و محبوب برای کارجویان هستند و افراد زیادی تمایل به استخدام شدن در این مراکز دارند. استخدام پیمانی مراکز وابسته به وزارت علوم معمولاً از طریق برگزاری آزمون استخدامی برگزار می‌شود و داوطلبین بعد از قبولی در این آزمون می‌توانند وارد مراحل بعدی جذب و استخدام در دانشگاه‌ها شوند.

رزومه ساز

داوطلبین لازم است قبل از ثبت نام، دفترچه آزمون را با دقت مطالعه کنند و در صورتی که واجد شرایط هستند نسبت به ثبت نام اقدام کنند. بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام، شرایط عمومی مورد نیاز دقیقه همان شرایط عمومی برای آزمون دستگاه‌های اجرایی کشور است و شامل این موارد می‌شود:

  • تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان قابل‌قبول، التزام به قانون اساسی، انجام خدمت یا معافیت قانونی برای آقایان، داشتن سلامت جسمی و روانی برای انجام وظایف شغلی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن سوءپیشینه.

برخی از موقعیت‌های شغلی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به این شرح هستند:

  • کارشناس تحلیل و تولید نرم‌افزار، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس تغذیه، کارشناس امور بین‌الملل، کارشناس بازرگانی خارجی، مهندس مکانیک، حسابدار، کارشناس آزمایشگاه، کارشناس امور پژوهشی، کارشناس امور آزمون و …

مطلب مرتبط: جدیدترین اخبار مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

اخبار مربوط به قوانین کار و حقوق و دستمزد

کارجویان و شاغلین علاوه بر اخبار استخدامی، نیاز دارند از اطلاعیه‌ها و اخبار حقوق و دستمزد و قوانین مربوط به کار نیز مطلع شوند. به همین دلیل جاب ویژن این قبیل اخبار و اطلاعیه‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین اخبار مربوط به قانون کار عبارت‌اند از:

اخبار مربوط به افزایش حقوق و دستمزد سالانه

حتماً نام حقوق پایه وزارت کار را بارها شنیده‌اید. این مبلغ هرساله توسط جلسه شورای عالی کار برای سال جدید تعیین می‌شود و این حقوق به عنوان حقوق پایه یا کمترین میزان قابل پرداخت به کارگران در نظر گرفته می‌شود. سایر سطوح مزدی مربوط به عناوین شغلی مختلف نیز متناسب با همین حقوق پایه محاسبه می‌شود. بنابراین اطلاع از حقوق وزارت کار برای کارجویان و همین‌طور افرادی که مشغول به کار هستند اهمیت بالایی دارد؛ چراکه مبنای چانه‌زنی و مذاکرات بر سر حقوق در سال جدید هستند.

مطالب مرتبط: آخرین اخبار از افزایش حقوق در سال 1402

جاب ویژن همواره جدیدترین اخبار مربوط به حقوق و دستمزد را در سایت خود منتشر و به اطلاع عموم می‌رساند. بر طبق آخرین اخبار، مبلغ افزایش حقوق وزارت کار سال 1400 حدود 4 میلیون تومان اعلام شد که با افزایش 39 درصدی نسبت به سال 99 همراه بوده است. البته 39% میزان افزایش حقوق پایه کارگری است و سایر سطوح مزدی با افزایش 26% به‌اضافه عدد ثابت 241 هزار تومان همراه بودند.

اخبار حقوق و دستمزد

تغیبرات و قوانین مربوط به بیمه بیکاری و مبلغ آن

بیکاری کابوس بسیاری از شاغلین است و به معنای از دست دادن منبع درآمد و مواجه شدن با مشکلات اقتصادی و معیشتی و شرایط بسیار سخت و ناگوار است. قانون کار برای حمایت از کارگران و شاغلین مبحثی به نام بیمه بیکاری را ایجاد کرده که در صورت بیکار شدن کارگر بدون تمایل و اراده شخصی، ماهیانه کمک‌هزینه‌ای به عنوان بیمه بیکاری به وی پرداخت خواهد شد.

این مستمری برای کارگران بیمه‌شده است و مبلغ و مدت زمان پرداخت آن با توجه به سابقه کاری، سابقه پرداخت بیمه، مجرد یا متأهل بودن و … تعیین می‌شود. اما به صورت کلی میتوان این‌طور گفت که بیمه بیکاری برابر با 55% میانگین حقوق فرد در سه ماه اخیر خواهد بود.

شرایط دریافت بیمه بیکاری عبارت‌اند از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • از دست دادن شغل به صورت غیرارادی
  • حداقل یک سال سابقه بیمه

افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند باید ظرف حداکثر یک ماه از زمان بیکاری، نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه جامع روابط کار به آدرس اینترنتی https://prkar.mcls.gov.ir/ اقدام کنند و در صورت واجد شرایط بودن این کمک‌هزینه را تا زمان اشتغال و استخدام مجدد دریافت خواهند کرد.

جمع‌بندی

جاب ویژن به عنوان مرجع کاریابی و اطلاع‌رسانی مشاغل همواره با انتشار جدیدترین آگهی‌های استخدامی مربوط به سازمان‌های بزرگ و معتبر سعی کرده کارجویان را در پیدا کردن شغل مناسب یاری رساند. بااین‌حال، برخی از سازمان‌های دولتی و غیردولتی موقعیت‌های شغلی موردنیازشان را در پلتفرم‌های کاریابی آنلاین منتشر نمی‌کنند و معمولاً از روش‌های دیگر مثل آزمون استخدامی جامع و یکپارچه اقدام به تأمین نیروی انسانی موردنیاز خود می‌کنند.

جاب ویژن برای پوشش جامع و اطلاع‌رسانی این قبیل فرصت‌های استخدامی، اخبار استخدامی و اطلاعات مربوط به تاریخ و زمان برگزاری آزمون‌های استخدامی مربوط به سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را نیز در سایت خود منتشر می‌کند. داوطلبینی که شرایط لازم را داشته باشند باید برای ثبت نام به سایت‌ها و مراکز مشخص‌شده مراجعه و نسبت به ثبت نام و ثبت درخواست اقدام کنند.

لازم به ذکر است بسیاری از آزمون‌های استخدامی مثل آزمون استخدام آموزش‌وپرورش، آزمون استخدام دستگاه‌های اجرایی و استخدام پیمانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی همگی توسط سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس اینترنتی sanjesh.org برگزار می‌شود و دفترچه‌های راهنما و ثبت نام در آزمون در وب‌سایت این سازمان قرار خواهد گرفت.

نویسنده

دسته بندی :
اخبار استخدامی
بدون دیدگاه