بررسی مهارت‌های لازم برای شغل کارگری و کسب درآمد از این حرفه

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
بررسی مهارت‌های لازم برای شغل کارگری و کسب درآمد از این حرفه

بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها، از کارخانجات تولیدی و صنعتی تا شرکت‌های کوچک و حتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، برای انجام کار‌های یدی و عملی به استخدام کارگر نیاز دارند. شغل کارگری به تحصیلات بالا و تخصص و مهارت ویژه‌ای نیاز ندارد و طیف وسیعی از افراد جویای کار می‌توانند به عنوان کارگر استخدام شوند. کارفرما‌ها با توجه به نوع فعالیت اقدام به استخدام کارگر تمام وقت، قراردادی، پاره وقت یا روزمزد می‌کنند.

با این حال، این شغل نیز مانند هر شغل دیگری به برخی توانمندی‌های جسمی و مهارت‌های فردی و عمومی نیاز دارد و هرکسی نمی‌تواند یک کارگر موفق و حرفه‌ای باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد شغل کارگری، تعریف کارگر از نظر قانون کار و مزایا و حقوق کارگران صحبت کنیم.

تعریف شغل کارگری از نظر قانون کار

کارگر یعنی چه؟ در معنای لغوی، کارگر به معنی فرد کارکننده و کسی است که در یک کارگاه یا بنگاه تجاری کار می‌کند و در ازای کارش مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کند. از نظر قانون، کارگر در مقابل کارفرما یا صاحب کار قرار می‌گیرد.

شغل کارگر ساده

براساس ماده 2 قانون کار: کارگر فردی است که با هر عنوان شغلی برای شخص کارفرما کار می‌کند و در مقابل انجام کار، حق‌السعی دریافت می‌کند. بر اساس این قانون:

  • کارگر شخصی حقیقی است و به این ترتیب به اشخاص حقوقی، کارگر گفته نمی‌شود.
  • کارگر در ازای کاری که برای کارفرما انجام می‌دهد، حق‌السعی یا مزد کار دریافت می‌کند.
  • کارگر موظف به تبعیت از کارفرما است و در انجام کار‌ها از دستورات کارفرما یا سرپرست اطاعت می‌کند.

براساس ماده 3 قانون کار: در مقابل کارگر، کارفرما قرار دارد و به شخصی حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که کارگر بنا به درخواست و با دستورات او کاری را انجام می‌دهد. مدیران و مسئولین کارگاه‌های مختلف نماینده کارفرما به حساب می‌آیند و براساس قرارداد کتبی یا شفاهی، اقدام به استخدام افراد در شغل کارگری می‌نمایند.

ماده 4 قانون کار، در مورد تعریف کارگاه و مکانی است که کارگر در آن کار می‌کند. براساس این قانون، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده کارفرما در آنجا مشغول به کار می‌شود. مکان‌هایی مانند کارگاه‌های ساختمانی و تجاری، مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، اماکن عمومی و کارگاه‌های تولیدی از جمله کارگاه‌هایی هستند که به شغل کارگری نیاز دارند.

برای مشاهده آگهی های استخدام کارگر ساده کلیک کنید.

حقوق و مزایای شغل کارگری

قانون کار برای حمایت از افراد فعال در شغل کارگری و پایمال نشدن حق و حقوق آن‌ها قوانینی را در مورد حقوق و مزایا و طرح‌های حمایتی مانند بیمه بیکاری وضع کرده است. حداقل حقوق پایه وزارت کار در هر سال تعیین می‌شود و کارفرما‌ها حق ندارند با مبلغی کمتر از آن اقدام به جذب کارگر ساده کنند.

حقوق و مزایای فرصت‌ های شغلی برای شغل کارگر ساده به شرح وظایف، سابقه کار، میزان تخصص مورد نیاز و… بستگی دارد. برای مثال، شرح وظایف کارگر فنی یا یک اپراتور برق نسبت به شرح وظایف کارگر ساده پیچیده‌تر است و حقوق بیشتری دارد.

مزایایی مثل اضافه کار، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری و مستمری بازنشستگی نیز از جمله مصوباتی هستند که برای حمایت از کارگران در مشاغل کارگری مشمول قانون کار ایجاد شده‌اند.

قرارداد کار در شغل کارگری چیست و چه شرایطی دارد؟

کارفرما موظف است برای استخدام یک کارگر با او قرارداد کار منعقد کند. این قرارداد باید براساس قوانین وزارت کار باشد و مانع از پایمال شدن حق و حقوق در شغل کارگری شود. البته در مورد استخدام در شغل کارگری، بسیاری از کارفرمایان اقدام به جذب کارگر روزمزد یا موقت می‌کنند و قراردادی با او نمی‌بندند. این امر سبب کاهش امنیت شغل کارگری می‌شود.

براساس ماده 7 قانون کار: قرارداد کار به قراردادی کتبی یا شفاهی گفته می‌شود که میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شود و به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق‌السعی و مزد مشخص برای مدت موقت یا غیرموقت، مشغول به کار می‌شود.

براساس ماده 10 قانون کار: در قرارداد کار علاوه بر مشخصات دو طرف، باید موارد زیر نیز مشخص شده باشند:

  • نوع کار و شرح وظایف و مسئولیت‌های کارگر
  • حقوق یا حق‌السعی توافق‌شده
  • ساعات کار، تعطیلات و شرایط مرخصی در شغل کارگری
  • محل و آدرس محل انجام کار
  • تاریخ عقد قرارداد
  • مدت شروع و خاتمه قرارداد

مطلب مرتبط: شرح وظایف نیروی خدماتی و آبدارچی در سازمان‌ها و شرکت‌ها

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای جذب و استخدام در شغل کارگری

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در شغل کارگری عبارت‌اند از:

سلامت و توان جسمانی

کارگر فردی است که با استفاده از توان جسمی خود کار‌های مختلف را انجام می‌دهد. بنابراین داشتن سلامت و قدرت جسمانی بالا از جمله ویژگی‌های لازم برای شغل کارگری هستند. محدودیت سنی خاصی برای کارگری وجود ندارد. اما به دلیل اهمیت توان جسمی، اکثر کارفرما‌ها تمایل دارند که کارگران جوانتر را استخدام کنند.

مهارت های لازم برای استخدام کارگر

قدرت یادگیری

به طور کلی، کارگران برای استخدام به تخصص و مهارت خاصی نیاز ندارند و آموزش‌ها و دستورات لازم حین کار به آن‌ها داده می‌شود. به همین دلیل، کارگر باید قدرت یادگیری بالایی داشته باشد و به سرعت دستورات و آموزش‌های لازم را یاد بگیرد و براساس دستورات کارفرما مشغول به کار شود. کارفرما معمولاً زمان کمی به آموزش اختصاص می‌دهد و پس از آن انتظار دارد که کارگر به درستی و طبق دستورالعمل‌ها کار را انجام دهد.

گوش دادن فعالانه

کارگر برای کارفرما کار می‌کند و باید دقیقاً براساس خواسته و دستورات او کار‌های مختلف را انجام دهد. به همین دلیل، یکی از ویژگی‌های مهم در شغل کارگری، مهارت گوش دادن فعالانه و درک کامل خواسته‌ها و نکات مطرح‌شده و پرسیدن سؤالات مناسب راجع به کار است.

مهارت‌های ارتباطی و شفاهی

کارگر در یک مجموعه و در کنار گروهی از کارگران و سرپرستان کار می‌کند و لازم است که توانایی برقراری ارتباط با سایر افراد را داشته باشد. بخش زیادی از وظایف کارگر در گروه و مشارکت با سایر کارگران است و در صورتی که کارگر مهارت ارتباطی خوبی نداشته باشد، در انجام وظایف در شغل کارگری به مشکل می‌خورد.

دقت، تمرکز و توجه

کسب و کار‌ها و کارخانجات و کارگاه‌های مختلف با زمینه کاری متفاوت به جذب کارگر نیاز دارند. اما همه آن‌ها از کارگر انتظار دارند که دقت و توجه زیادی داشته باشد و بتواند با ریزبینی و دقت به جزئیات، کوچکترین مشکلات و ایرادات کار را متوجه شود و آن‌ها را اصلاح کند.

منظم و خوش قول بودن

در انجام پروژه‌های ساختمانی و تولیدی و صنعتی، زمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. هر یک روز تأخیر در تکمیل پروژه باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کارفرما‌ می‌شود. به همین خاطر، کارفرما‌ها به دنبال جذب کارگران ساختمان، کارگران تولیدی یا کارگران ساده‌ای هستند که سرعت و مهارت بالایی در انجام کار‌ها داشته باشند. منظم، متعهد و خوش قول باشند و بتوانند در مدت زمان تعیین‌شده کار‌ها و وظایفشان در شغل کارگری را انجام دهند.

تسلط بر زبان فارسی گفتاری و نوشتاری

در شهر‌های مختلف کشور، گویش‌ها و زبان‌های مختلفی صحبت می‌شود. اما از آنجایی که فارسی، زبان رسمی کشورمان است، تسلط بر زبان فارسی گفتاری از جمله شرایط لازم برای شغل کارگری است.

البته به طور مثال، یک کارگر ترک‌زبان که در شهری ترک‌زبان مشغول به کار است، شاید نیاز چندانی به صحبت به زبان فارسی نداشته باشد. اما مطمئناً داشتن تسلط بر صحبت به زبان فارسی باعث می‌شود که فرصت‌های شغلی بیشتری در انتظار شما باشد و محدود به یک شهر یا استان خاص نباشید.

توانایی خواندن و نوشتن

شغل کارگری از جمله مشاغلی است که نیاز چندانی به مدرک تحصیلی ندارد. اما لازم است که فرد حتماً سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و تحصیلات معمولی را گذرانده باشد. در بسیاری از مواقع، مهندس یا ناظر کارگاه، دستورالعمل‌ها و قوانین کار را به صورت کتبی به کارگران می‌دهد یا گاهی کارگر موظف است که گزارش کار یا مشکل را به صورت کتبی بنویسد. کارگری که نتواند از پس این کار‌ها بربیاید، مطمئناً نمی‌تواند موقعیت شغلی خوب و پردرآمدی را برای خود پیدا کند.

شرایط کارفرمایان برای استخدام در شغل کارگری

هر کارفرمایی بسته به نوع و زمینه کاری ممکن است شرایط متفاوتی برای جذب نیروی کار داشته باشد. اما با بررسی آگهی‌های استخدام در شغل کارگری در جاب ویژن می‌توانیم مهم‌ترین شرایط کارفرما‌ها برای جذب کارگر را به این ترتیب خلاصه کنیم:

  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • حداقل 2 سال سابقه کار در زمینه مشابه
  • مهارت‌های سازماندهی و اصول اخلاقی بالا
  • توانایی و بنیه جسمانی کافی برای انجام وظایف کاری
  • سلامت جسمی و ارائه گواهی سلامت طب کار
  • توانایی انجام چند کار به صورت همزمان
  • توانایی کار‌های تکراری و یکنواخت به مدت طولانی

البته این شرایط بیشتر برای استخدام در شغل کارگری به صورت تمام وقت و پاره وقت در کارخانجات و کارگاه‌های ساختمانی و تولیدی است. در مورد جذب کارگر روزمزد و جذب نیرو بدون قرارداد، معمولاً سختگیری کمتری در نظر گرفته می‌شود و بیشتر توان جسمانی و بدنی برای انجام کار‌های سنگین کفایت می‌کند و افرادی که مدرک دیپلم یا سابقه کار ندارند هم با کمی جستجو می‌توانند شغل مناسبی را پیدا کنند.

کارگر روزمزد کیست؟

کارگر روزمزد همان‌طور که از نامش مشخص است، به کارگری گفته می‌شود که دستمزدش را براساس کاری که در یک روز انجام داده می‌گیرد. در این نوع از شغل کارگری، کارگر تنها برای یک روز استخدام می‌شود و تضمینی برای ادامه کار در روز‌های بعدی وجود ندارد.

این نوع کارگری در مقایسه با سایر انواع شغل کارگری، امنیت شغلی و ثبات مالی کمتری دارد و فرد باید هرروز به دنبال فرصت کار جدید بگردد. بسیاری از مشاغل مثل کارخانه‌ها، کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی‌ها، مغازه‌دار‌ها و… برای انجام کار‌های موقت خود ممکن است به استخدام شغل کارگری روزمزد نیاز پیدا کنند.

کارگر ساختمانی و تولیدی

به فردی که به عنوان کارگر در یک کارگاه ساختمانی کار می‌کند و در ازای کارش حق‌الزحمه دریافت می‌کند، کارگر ساختمانی گفته می‌شود. این کارگران در زمینه‌های مختلف ساختمانی و زیرساختی می‌توانند مشغول به کار شوند و برای برخی از مشاغل نیاز به دریافت مدرک مهارت فنی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارند.

کارگر ساختمان

برخی از مشاغل کارگر ساختمان عبارت‌اند از:

کارگر گچ‌کار، بتن‌ساز و بتن‌ریز، درب و پنجره ساز، بنای سفت‌کار، لوله‌کشی، عایق‌کار، کاشی‌کار، برق‌کار، کارگر نجاری و نقاشی ساختمان از جمله مشاغلی هستند که به جذب کارگر ساده نیاز دارند.

یکی از معایب اصلی شغل کارگری ساختمانی این است که اکثر ساخت و ساز‌ها و کار‌های ساختمانی به خاطر آب و هوا در شش ماهه اول سال انجام می‌‎شود و در نیمه دوم سال میزان تقاضا برای جذب کارگران ساختمانی به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل، فرصت‌های شغلی در شغل کارگری فصلی همیشه وجود ندارد و فرد نمی‌تواند امنیت شغلی و منبع درآمد ثابت و مطمئنی داشته باشد.

وظایف و مسئولیت‌ها در شغل کارگری ساختمانی

  • مشارکت در پروژه‌های ساختمانی و کمک به سرپرست و استادکار
  • نصب داربست، رمپ ساختمانی و… براساس اصول ایمنی و دستورات کارفرما
  • تخلیه مصالح ساختمانی و حمل آن‌ها به داخل کارگاه
  • رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی برای محافظت از خود و دیگران
  • تهیه و آماده کردن مصالح ساختمانی برای ساختن سازه یا پر کردن شکاف‌ها (مثلاً تهیه سیمان و گچ)
  • کمک در بتن‌ریزی و آجرچینی زیر نظر استادکار و بنا و دقت و یکدست انجام دادن آن
  • نظافت و تمیز کردن کارگاه ساختمانی از هرگونه ضایعات، دورریز و زباله
  • شرایط و مهارت‌های لازم در شغل کارگری ساختمانی
  • تجربه کار به عنوان کارگر ساختمان
  • تجربه کار با ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی مثل دریل، مته‌ها، چکش‌های هیدرولیکی و.
  • اطلاعات کافی در مورد نحوه مخلوط کردن و ریختن مواد و مصالح ساختمانی (بتن، ماسه، دوغاب و …)
  • آشنایی با اصول و روش‌های پایه مهندسی و ساخت و ساز
  • توانایی کار گروهی و همکاری با سایر کارگران و استادکاران
  • تخلیه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و حمل آن به ماشین حمل نخاله

لینک مرتبط: آگهی های استخدام کارگر ساده

شغل کارگری کارخانه یا کارگر تولیدی

بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی مثل کارخانجات لبنی، مواد غذایی، داروسازی، صنعتی، خرده‌فروشی و… نیز به استخدام افراد فعال در شغل کارگری نیاز دارند. کارگری که در این قبیل کارخانجات کار می‌کند، به اصطلاح کارگر کارخانه نامیده می‌شود.

در شغل کارگر انبار یا کارگر کارخانه باید اطلاعات کافی در مورد نحوه کار دستگاه‌ها و عملکرد آن‌ها داشته باشید و آموزش‌های لازم در مورد قوانین و دستورالعمل‌های کارخانه را یاد بگیرید. شرح وظایف کارگران در هر کارخانه‌ای با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی شرح وظایف کارگر خط تولید عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی مواد اولیه خام برای مخلوط، اندازه‌گیری و فرآیند پخت و تولید محصول
  • کار با دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف برای تولید محصول
  • مدیریت و نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه‌ها و دمای استاندارد آن‌ها
  • بسته‌بندی یا برش انواع محصولات پلاستیکی، فلزی و… در صورت لزوم
  • نظارت و بررسی محصولات تولید شده و جدا کردن محصولات معیوب
  • انجام وظایف محوله براساس دستورالعمل و زمانبندی گفته شده توسط سرپرست
  • گزارش هرگونه نقص یا مشکل در عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی

جمع‌بندی

شغل کارگری از جمله مشاغلی است که نیاز به تحصیلات و تخصص خاصی ندارد و تنها با داشتن بنیه و توان جسمانی مناسب می‌توان وارد این حرفه شد. به همین دلیل، افراد زیادی که مدرک تحصیلی یا تخصص فنی ندارند، به دنبال آگهی‌های استخدام در این حوزه هستند. بسیاری از کارخانجات، کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی و شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انجام امور مختلف به جذب کارگر ساده موقت یا دائمی نیاز دارند.

شغل کارگری اگرچه نیاز به تحصیلات خاصی ندارد، اما برای موفقیت در این شغل باید مهارت‌ها و توانایی‌های جسمی و ذهنی مناسبی داشته باشید تا بتوانید درآمد ثابتی از این حرفه کسب کنید. همچنین با بررسی مزایا و معایب شغل کارگری و شرایط زندگی کارگری به عنوان شغل دوم یا شغل اصلی، می‌توانید مهاجرت کاری به ترکیه، عمان، دبی و… را در نظر بگیرید.

منبعوزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه