مهارت‌های لازم برای استخدام کارگر ساده و معرفی انواع مشاغل کارگری

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
مهارت‌های لازم برای استخدام کارگر ساده و معرفی انواع مشاغل کارگری

بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، از کارخانجات تولیدی و صنعتی گرفته تا شرکتهای کوچک و حتی مغازه‌ها و فروشگاه‌‌ها؛ برای انجام پاره‌ای از کارهای یدی و عملی به جذب و استخدام کارگر ساده نیاز دارند. این شغل به تحصیلات بالا و تخصص و مهارت خاص و ویژه‌ای هم نیاز ندارد و طیف وسیعی از افراد جویای کار می‌توانند به عنوان کارگر استخدام شوند. کارفرماها با توجه به نوع فعالیت اقدام به استخدام کارگر ساده تمام وقت، قراردادی، پاره وقت یا روزمزد می‌کنند.

برای مشاهده آگهی های استخدام کارگر ساده کلیک کنید.

با این حال، این شغل هم مثل هر شغل دیگری به برخی توانمندی‌های جسمی و مهارت‌های فردی و عمومی نیاز دارد و هرکسی نمی‌تواند یک کارگر موفق و حرفه‌ای باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد شغل کارگری، تعریف کارگر از نظر قانون کار و مزایا و حقوق کارگران و انواع مشاغلی که به جذب و استخدام کارگر ساده نیازمندند صحبت کنیم. پس در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

کارگر کیست؟ تعریف کارگر از نظر قانون کار

در معنای لغوی، کارگر به معنی فرد کارکننده و کسی است که در یک کارگاه یا بنگاه تجاری کار می‌کند و در ازای کارش مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کند. از نظر قانون، کارگر در مقابل کارفرما یا صاحب کار قرار می‌گیرد.

شغل کارگر ساده

براساس ماده 2 قانون کار: کارگر کسی است که با هر عنوان شغلی برای شخص کارفرما کار می‌کند و در مقابل انجام کار، حق السعی دریافت می‌کند. بر اساس این قانون:

  • کارگر شخصی حقیقی است و به این ترتیب به اشخاص حقوقی، کارگر گفته نمی‌شود.
  • کارگر در ازای کاری که برای کارفرما انجام می‌دهد حق السعی یا مزد کار دریافت می‌کند.
  • کارگر موظف به تبعیت از کارفرماست و در انجام کارها از دستورات کارفرما یا سرپرست اطاعت می‌کند.

براساس ماده 3 قانون کار: در مقابل کارگر، کارفرما قرار دارد و به شخصی حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که کارگر بنا به درخواست او و با دستورات او کاری را انجام می‌دهد. مدیران و مسئولین کارگاه‌های مختلف نماینده کارفرما به حساب می‌آیند و براساس قرارداد کتبی یا شفاهی، اقدام به استخدام کارگر ساده می‌نمایند.

ماده 4 قانون کار در مورد تعریف کارگاه و جایی است که کارگر در آن کار می‌‌‌کند. براساس این قانون، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده کارفرما در آن جا مشغول به کار می‌شود. مکانهایی مثل کارگاه‌های ساختمانی، تجاری، موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، اماکن عمومی و کارگاه‌های تولیدی از جمله کارگاه‌هایی هستند که به استخدام کارگر ساده نیاز دارند.

حقوق و مزایای کارگری

قانون کار برای حمایت از کارگران و پایمال نشدن حق و حقوق آن‌ها قوانینی را در مورد حقوق و مزایا و طرح‌های حمایتی مثل بیمه بیکاری وضع کرده است. حداقل حقوق پایه وزارت کار هرسال تعیین می‌شود و کارفرماها حق ندارند با مبلغی کمتر از آن اقدام به استخدام کارگر ساده بکنند.

همین‌طور مزایایی مثل اضافه کار، بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و مستمری بازنشستگی نیز از جمله مصوباتی هستند که برای حمایت از کارگران ایجاد شده اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد حقوق و دستمزد کارگری می‌توانید مقاله همه چیز در مورد حقوق وزارت کار را مطالعه بفرمایید.

قرارداد کار چیست و چه شرایطی دارد؟

کارفرما موظف است برای استخدام کارگر ساده با او قرارداد کار منعقد کند. این قرارداد باید براساس قوانین وزارت کار باشد و مانع از پایمال شدن حق و حقوق کارگران بشود. البته در مورد استخدام کارگر ساده بسیاری از کارفرمایان اقدام به استخدام کارگر روزمزد یا موقت می‌کنند و قراردادی با او نمی‌بندند؛ همین موضوع باعث کم شدن امنیت شغلی کارگری می‌‌شود.

براساس ماده 7 قانون کار: قرارداد کار به قراردادی کتبی یا شفاهی گفته می‌شود که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود و به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی و مزد مشخص برای مدت موقت یا غیرموقت مشغول به کار می‌‌شود.

براساس ماده 10 قانون کار: در قرارداد کار علاوه بر مشخصات دو طرف، باید موارد زیر نیز مشخص شده باشد:

  • نوع کار و شرح وظایف و مسئولیت‌های کارگر
  • حقوق یا حق السعی توافق شده
  • ساعات کار، تعطیلات و شرایط مرخصی
  • محل و آدرس محل انجام کار
  • تاریخ عقد قرارداد
  • مدت شروع و خاتمه قرارداد

ویژگی‌‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای جذب و استخدام کارگر ساده

سلامت و توان جسمانی بالا:

کارگر فردی است که با استفاده از توان جسمی خود کارهای مختلف را انجام می‌دهد. بنابراین داشتن سلامت و قدرت جسمانی بالا از جمله ویژگی‌‌‌های لازم برای استخدام کارگر ساده هستند. محدودیت سنی خاصی برای کارگری وجود ندارد؛ اما دقیقا به دلیل اهمیت توان جسمی، اکثر کارفرماها تمایل دارند کارگران جوانتر را استخدام کنند.

مهارت های لازم برای استخدام کارگر

هوش و قدرت یادگیری بالا:

به طور کلی، کارگران برای استخدام به تخصص و مهارت خاصی نیز ندارند و آموزشها و دستورات لازم حین کار به آن‌ها داده می‌شود. به همین دلیل کارگر باید قدرت یادگیری بالایی داشته باشد و به سرعت دستورات و آموزش‌های لازم را یاد بگیرد و براساس دستورات کارفرما مشغول به کار شود. کارفرما معمولا زمان کمی برای آموزش اختصاص می‌دهد و پس از آن انتظار دارد کارگر به درستی و طبق دستورالعمل‌‌ها کار را انجام دهد.

توانایی گوش دادن فعالانه:

کارگر برای کارفرما کار می‌کند و باید دقیقا براساس خواسته و دستورات او، کارهای مختلف را انجام دهد. به همین دلیل، یکی از ویژگی‌های مهم کارگران، مهارت گوش دادن فعالانه و درک کامل خواسته‌ها و نکات مطرح شده و پرسیدن سوالات مناسب راجع به کار است.

مهارت‌های ارتباطی و شفاهی خوب:

کارگر در یک مجموعه و در کنار گروهی از کارگران و سرپرستان کار می‌کند و لازم است توانایی برقراری ارتباط خوبی با بقیه داشته باشد. بخش زیادی از وظایف کارگر ساده در گروه همکاری و مشارکت با سایر کارگران است و در صورتی که کارگر مهارت ارتباطی خوبی نداشته باشددر انجام کارش به مشکل می‌خورد.

دقت، تمرکز و توجه بالا:

کسب و کارها و کارخانجات و کارگاه‌های مختلف با زمینه کاری متفاوت به استخدام کارگر ساده نیازمندند. اما همه آن‌ها از کارگر انتظار دارند دقت و توجه زیادی داشته باشد و بتواند با ریزبینی و دقت به جزئیات، کوچکترین مشکلات و ایرادات کار را متوجه شود و آنها را اصلاح کند.

منظم و خوش قول بودن:

در انجام پروژه‌های ساختمانی و تولیدی و صنعتی، زمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. هر یک روز تاخیر در تکمیل پروژه باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کارفرماها می‌شود. به همین خاطر، کارفرماها به دنبال جذب و استخدام کارگر ساده ای هستند که سرعت و مهارت بالایی در انجام کارها داشته باشد، منظم، متعهد و خوش قول باشد و بتواند در مدت زمان تعیین شده کارها و وظایفش را انجام بدهد.

تسلط بر زبان فارسی گفتاری و نوشتاری:

در شهرهای مختلف ایران عزیزمان، گویش‌ها و زبان‌های مختلفی صحبت می‌شود؛ اما از آنجا که فارسی، زبان رسمی کشورمان است تسلط بر زبان فارسی گفتاری از جمله شرایط لازم برای استخدام کارگر ساده هستند.
البته به طور مثال، یک کارگر ترک زبان که در شهر ترک زبان مشغول به کار است شاید نیاز چندانی به صحبت به زبان فارسی نداشته باشد. اما مطمئنا توانایی فارسی حرف زدن روان و مسلط باعث میشود فرصتهای شغلی بیشتری در انتظار شما باشد و محدود به یک شهر یا استان خاص نباشد.

توانایی خواندن و نوشتن:

شغل کارگری از آن دست مشاغلی است که نیاز چندانی به مدرک تحصیلی ندارد؛ اما لازم است که فرد حتما سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و تحصیلات معمولی را گذرانده باشد. در بسیاری از مواقع، مهندس یا ناظر کارگاه، دستورالعملها و قوانین کار را به صورت کتبی به کارگران می‌‌دهد یا گاهی کارگر موظف است گزارش کار یا مشکل را به صورت کتبی بنویسد. کارگری که نتواند از پس این کارها بربیاید مطمئنا نمی‌تواند موقعیت شغلی خوب و پردرآمدی برای خود پیدا کند.

شرایط کارفرماها برای استخدام کارگر ساده

هر کارفرمایی بسته به نوع و زمینه کاری ممکن است شرایط متفاوتی را برای جذب نیروی کار داشته باشد. اما با بررسی آگهی های استخدام کارگر ساده در جاب ویژن می‌‌توانیم مهم‌ترین شرایط کارفرماها برای استخدام کارگر را به این ترتیب خلاصه کنیم:

  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  • حداقل 2 سال سابقه کار در زمینه مشابه
  • مهارتهای سازماندهی و اصول اخلاقی بالا
  • توانایی و بنیه جسمانی کافی برای انجام وظایف کاری
  • سلامت جسمی و ارائه گواهی سلامت طب کار
  • توانایی انجام چندکار به صورت همزمان
  • توانایی کارهای تکراری و یکنواخت به مدت طولانی

البته این شرایط بیشتر برای استخدام کارگر ساده به صورت قرارداد تمام وقت و پاره وقت در کارخانجات و کارگاه‌‌های ساختمانی و تولیدی است. در مورد استخدام کارگر روزمزد و جذب نیرو بدون قرارداد، معمولا سختگیری کمتری در نظر گرفته میشود و بیشتر توان جسمانی و بدنی برای انجام کارهای سنگین کفایت می‌کند و افرادی که مدرک دیپلم یا سابقه کار ندارند هم با کمی جستجو می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند.

کارگر روزمزد به چه کسی گفته می‌شود؟

کارگر روزمزد همان طور که از اسمش مشخص است به کارگری گفته می‌شود که دستمزدش را براساس کاری که در یک روز انجام داده می‌گیرد. در این نوع اشتغال، کارگر تنها برای یک روز استخدام می‌شود و تضمینی برای ادامه کار در روزهای بعدی وجود ندارد.
این نوع کارگری در مقایسه با سایر مشاغل کارگری، امنیت شغلی و ثبات مالی کمتری دارد و فرد باید هرروز به دنبال فرصت کار جدید بگردد. بسیاری از مشاغل مثل کارخانه‌ها، کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی‌ها، مغازه‌دارها و … برای انجام کارهای موقت خود ممکن است به استخدام کارگر روزمزد نیاز پیدا ‌کنند.

کارگر ساختمانی و تولیدی

به فردی که به عنوان کارگر در یک کارگاه ساختمانی کار می‌کند و در ازای کارش حق الزحمه دریافت می‌کند کارگر ساختمانی گفته می‌شود. این کارگران در زمینه‌های مختلف ساختمانی و زیرساختی می‌توانند مشغول به کار شوند و برای برخی از مشاغل نیاز به دریافت مدرک مهارت فنی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارند.

کارگر ساختمان

برخی از مشاغل کارگر ساختمان عبارتند از:

کارگر گچ کار، بتن ساز و بتن ریز، درب و پنجره ساز، بنای سفت کار، لوله کشی، عایق کار، کاشیکار، برق‌کار، کارگر نجاری و نقاشی ساختمان از جمله مشاغلی هستند که به استخدام کارگر ساده نیازمندند.

یکی از معایب اصلی کارگر ساختمانی این است که اکثر ساخت و سازها و کارهای ساختمانی به خاطر آب و هوا در شش ماهه اول سال انجام می‌‎شود و در نیمه دوم تقاضا برای جذب و استخدام کارگر ساده ساختمانی به شدت پایین می‌آید. به همین دلیل فرصت‌های شغلی برای کارگر فصلی همیشه وجود ندارد و فرد نمی‌تواند امنیت شغلی و منبع درآمد ثابت و مطمئنی داشته باشد.

وظایف و مسئولیت‌های کارگر ساختمانی

  • مشارکت در پروژه‌های ساختمانی و کمک به سرپرست و استادکار
  • نصب داربست، رمپ ساختمانی و .. براساس اصول ایمنی و دستورات کارفرما
  • تخلیه مصالح ساختمانی و حمل آن‌ها به داخل کارگاه
  • رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی برای محافظت از خود و دیگران
  • تهیه و آماده کردن مصالح ساختمانی برای ساختن سازه یا پر کردن شکاف‌ها (مثلا تهیه سیمان و گچ)
  • کمک در بتن ریزی و آجرچینی زیر نظر استادکار و بنا و دقت و یکدست انجام دادن آن
  • نظافت و تمیز کردن کارگاه ساختمانی از هرگونه ضایعات، دورریز و زباله
  • شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام کارگر ساختمانی
  • تجربه کار به عنوان کارگر ساختمان
  • تجربه کار با ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی مثل دریل، مته‌ها، چکش‌های هیدرولیکی و ..
  • اطلاعات کافی در مورد نحوه مخلوط کردن و ریختن مواد و مصالح ساختمانی (بتن، ماسه، دوغاب و …)
  • آشنایی با اصول و روش‌‌های پایه مهندسی و ساخت و ساز
  • توانایی کار گروهی و همکاری با سایر کارگران و استادکاران
  • تخلیه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و حمل آن به ماشین حمل نخاله

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام کارگر ساده

کارگر کارخانه یا کارگر تولیدی

بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی مثل کارخانجات لبنی، مواد غذایی، داروسازی، صنعتی و … هم به استخدام کارگر ساده نیاز دارند. کارگری که در این قبیل کارخانجات کار می‌کند به اصطلاح کارگر کارخانه گفته می‌شود.

کارگر کارخانه لازم است اطلاعات خوبی در مورد نحوه کار دستگاه‌ها و عملکرد آن‌ها داشته باشد و آموزش‌های لازم در مورد قوانین و دستورالعملهای کارخانه رو زود یاد بگیرد. شرح وظایف کارگران در هر کارخانه‌‌ای با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی برخی از وظایف روزانه یک کارگر کارخانه عبارتند از:

  • آماده‌سازی مواد اولیه خام برای مخلوط، اندازه‌گیری و فرآیند پخت و تولید محصول
  • کار با دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف برای تولید محصول
  • مدیریت و نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه‌ها و دمای استاندارد آن‌ها
  • بسته‌بندی یا برش انواع محصولات پلاستیکی، فلزی و … در صورت لزوم
  • نظارت و بررسی محصولات تولید شده و جدا کردن محصولات معیوب
  • انجام وظایف محوله براساس دستورالعمل و زمانبندی گفته شده توسط سرپرست
  • گزارش هرگونه نقص یا مشکل در عملکرد دستگاه‌‌ها و تجهیزات صنعتی

جمع بندی

شغل کارگری از آن دست مشاغلی است که نیاز به تحصیلات و تخصص خاصی ندارد و تنها با داشتن بنیه و توان جسمانی مناسب می‌توان وارد این حرفه شد. به همین دلیل افراد زیادی که مدرک تحصیلی یا تخصص فنی ندارند به دنبال آگهی های جذب و استخدام کارگر ساده هستند. بسیاری از کارخانجات، کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی و شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انجام امور مختلف به استخدام کارگر ساده موقت یا دائمی نیاز دارند.

شغل کارگری اگرچه نیاز به تحصیلات خاصی ندارد اما برای موفقیت در این شغل باید مهارت‌ها و توانایی‌های جسمی و ذهنی مناسبی داشت تا بتوانید درآمد ثابتی از این راه کسب کنید.

منبعوزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه