پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.
نهادهای انقلابی در تلاش بودند تا به هر نحو ممکن و با فداکاری، انقلاب اسلامی را حفظ نمایند. این تلاش در تمامی امور بویژه امور تبلیغی از جمله چاپ عکس، پوستر و کتاب گرفته تا برگزاری راهپیمایی و مراسم و صدور اعلامیه و بیانیه مشاهده می گردید. هر نهاد انقلابی سعی می کرد تا اهداف انقلاب را تبلیغ نموده و حرکت های مردمی را سازماندهی نماید.این احساس مسئولیت تبلیغی و اینکه همه در امور تبلیغی انقلاب شرکت داشتند، گاهی اوقات منجر به ناهماهنگی و بروز مشکلات اجرایی می گردید.
تعدد دستگاهها و مراکز تبلیغی و تنوع نقش هریک در مواجهه با چالشها و رخدادهای پیش روی انقلابی نوپا، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین این دستگاها را بیش از پیش بر همگان روشن می ساخت تا اینکه با تدبیر حکیمانه و به موقع امام خمینی(ره) در 12 مرداد 1359 نهادی با عنوان: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل گردید.
این شورا در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در ایجاد همبستگی تشکل ها و جناح های سیاسی در برگزاری مراسم و آیین های با صداقت و ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مستمر مردم در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزشهای آن و نیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاستهای استکبار جهانی نقش برجسته ای را ایفا کرده است.
در تاریخ 1373/4/19 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفت و باستناد ماده واحده قانون مصوبه سال 1387 مجلس شورای اسلامی، اساسنامه آن در جلسه مورخه 1388/7/26 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید.