9 مورد مهمی که در رزومه شما جا مانده است!

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
9 مورد مهمی که در رزومه شما جا مانده است!

«رزومه» مهم‌ترین عامل در رد یا دعوت شدن شما برای مصاحبه کاری است. یکی از مهم‌ترین نکات رزومه نویسی، رعایت طول استاندارد آن است. همانطور که طولانی و پرجزئیات بودن رزومه می‌تواند کارفرما یا مسئول استخدام را خسته کند، نبود یک سری اطلاعات در رزومه نیز می‌تواند باعث شود تا در رقابت با سایر متقاضیان کنار گذاشته شوید.

رزومه ساز

بسیاری از کارجویان فکر می‌کنند که باید رزومه خود را تا حد امکان مختصر نگه دارند. در حالی که رعایت اختصار در رزومه نویسی مهم است، ممکن است به این دلیل بخش‌های مهمی را از رزومه خود حذف کنید. در این مقاله، 9 مورد مهمی را بررسی می‌کنیم که اغلب کارجویان آن‌ها را در رزومه خود درج نمی‌کنند.

1. پروفایل شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مورد مهمی است که باید در رزومه خود به نمایش بگذارید. قرار دادن لینک حساب‌های کاربری لینکدین، توییتر و اینستاگرام هنگام درست کردن رزومه از نکات رزومه نویسی مهمی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. شما با این کار می‌توانید میزان نفوذ آنلاین و نحوه تعامل خود با سایر افراد در حوزه فعالیت‌تان را به کارفرمایان نشان دهید.

اینکه چه لینک‌هایی را در رزومه خود درج می‌کنید اهمیت دارد. در واقع تنها حساب‌های کاربری حرفه‌ای خود را که در آن‌ها فعالیت کاری دارید در رزومه قرار دهید و از قرار دادن لینک پروفایل‌هایی با محتوای شخصی خودداری کنید.

2. دستاوردها و جوایز

یکی از بخش‌هایی که در اغلب رزومه‌ها وجود ندارد، بخشی است که بر موفقیت‌های مشاغل قبلی تاکید دارد. حتی در صورت وجود، معمولا افراد بخش دستاوردها و جوایز را در انتهای رزومه وارد می‌کنند، یعنی بخشی که کمتر به آن توجه می‌شود. مدیر استخدام یا کارفرما باید بتواند در ابتدای رزومه متوجه شود که چه چیزی شما را از سایر متقاضیان متمایز می‌کند.

این بخش باید یا به‌صورت یک عنوان فرعی جداگانه در سومین بخش صفحه اول رزومه شما بعد از بخش «تحصیلات» و «مهارتها» قرار داده شود، و یا می‌توانید دستاوردهای خاص مربوط به هر شغل را زیر قسمت خلاصه مسئولیت‌های خود در آن موقعیت شغلی درج کنید. اما چطور باید این بخش را بنویسیم؟

یکی از نکات رزومه نویسی این است که هنگام نوشتن درباره دستاوردها، از نوشتن جملات کلی و مبهم خودداری کرده و معیارهای قابل اندازه‌گیری را درج کنید. به این معنی که با استفاده از درصدها و اعداد، میزان موفقیت خود در شغل قبلی را نشان بدهید. به‌طور مثال، به جای نوشتن اینکه به عنوان مدیر منابع انسانی، جذب و نگهداشت کارکنان در سازمان را بهبود بخشیدید، می‌توانید بنویسید که یک برنامه تشویقی جدید طراحی و اجرا کردید که ماندگاری کارکنان در سازمان را تا 75 درصد افزایش داده است.

3. گواهینامه‌ها

درج گواهینامه‌های مرتبط با یک مهارت خاص قطعا می‌تواند به متمایز دیده شدن رزومه شما کمک کند. ترجیحا گواهینامه‌های مرتبط را در رزومه خود درج کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که درج کردن هر گواهینامه و مدرکی که به دست آورده‌اید، بدون در نظر گرفتن ارتباط آن‌ها با موقعیت شغلی مورد نظرتان می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با اصول رزومه نویسی و نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

4. پروژه‌های جانبی

پروژه های جانبی

یکی از نکات رزومه نویسی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، درج تجربیات و دستاوردهای مرتبط و جدا از سوابق کاری است. آیا کتاب الکترونیکی یا چاپی منتشر کرده‌اید؟ یا یک کسب و کار آنلاین را مدیریت می‌کنید؟ اگر دستاوردهای مهمی در زندگی شخصی خود داشته‌اید، درصورتی که با موقعیتی که برای آن رزومه ارسال می‌کنید مغایرت نداشته باشند، آن‌ها را در رزومه خود بگنجانید. این مورد همچنین در زمان اپلای و ارسال CV برای موقعیت‌های تحصیلی نیز اهمیت دارد.

5. کار داوطلبانه

با درج تجربیات داوطلبانه در رزومه، مانند کارآموزی بدون حقوق، کمک به انجام یک پروژه بدون دریافت هزینه و هرگونه فعالیت مرتبطی که به طور داوطلبانه و بدون دریافت حق‌الزحمه انجام داده‌اید، می‌توانید تاثیر بیشتری بر کارفرما یا مسئول استخدام بگذارید. تجربه کار داوطلبانه همچنین به کارفرما نشان می‌دهد که شما مهارت‌های رهبری و مدیریت پروژه دارید.

حتی اگر بخشی از تجارب داوطلبانه شما به طور مستقیم ارتباطی با موقعیت شغلی مورد نظرتان نداشته باشند، باز هم می‌توانند نشان دهنده وجود مهارت‌های نرم در شما باشند.

6. وب سایت یا وبلاگ حرفه‌ای

یکی از اولین مواردی که کارفرمایان هنگام تحقیق در مورد متقاضیان به آن توجه می‌کنند، داشتن وب سایت یا وبلاگ حرفه‌ای است. این مورد خصوصا برای افرادی که در حوزه تولید محتوا، مارکتینگ، عکاسی، دیزاین و هر حوزه‌ای که نیاز به ارائه نمونه کار دارد فعالیت می‌کنند، از نکات رزومه نویسی حائز اهمیت است.

اگر وب سایتی حرفه‌ای برای نشان دادن نمونه کار و پروژه‌های انجام شده خود دارید، حتما لینک آن را در رزومه خود قرار بدهید. اگر وبلاگ نویس هستید، یک بخش جدید در رزومه خود ایجاد کنید تا تجارب وبلاگ نویسی (در حوزه‌های مختلف مثل مشاوره و روانشناسی، کسب و کار و…) و رسانه‌هایی که با آن‌ها همکاری داشته‌اید را فهرست کنید. همچنین می‌توانید با ساخت رزومه از طریق رزومه ساز جاب ویژن به راحتی لینک و بخش‌های دیگر را در فرم رزومه استاندارد خود اضافه کنید.

7. کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در زومه

کلمات کلیدی رزومه، مفهومی نسبتا جدید در حوزه منابع انسانی است و از نکات رزومه نویسی است که کمتر راجب آن صحبت شده است. این روزها، موسسات و شرکت‌های بسیاری از سرویس ATS یا «سیستم ردیابی متقاضی» برای اسکن رزومه‌ها و یافتن کلمات مرتبط با موقعیت‌های شغلی خاص استفاده می‌کنند. اگر رزومه شما فاقد کلمات کلیدی هدفمند باشد، ممکن است توسط این سیستم رد شده و در نهایت به دست کارفرمای احتمالی نرسد.

سایت‌هایی که خدمات ATS را ارائه می‌دهند، شرح شغل را برای شناسایی کلمات کلیدی مربوط به موقعیت (کلماتی که تکرار بیشتری داشتند) مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین کارفرما می‌تواند موارد مهم و تاثیرگذار در بررسی رزومه توسط سیستم را مشخص کند. مثلا داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته تحصیلی خاص. برای اینکه رزومه شما در این سیستم تایید شود، مجموعه مهارت‌ها، مدارک یا گواهی‌های حرفه‌ای که بارها در شرح شغل آگهی‌های مورد نظرتان تکرار شدند را در صورتی که با توانایی‌ها و شرایط شما مطابقت دارند در رزومه وارد کنید.

یک راه آسان برای اطمینان از اینکه از کلمات کلیدی مرتبط با صنعت در رزومه خود استفاده کرده‌اید، این است که شرح شغل آگهی‌های مورد نظر خود و همچنین دیگر موقعیت‌های مشابه را به دقت مطالعه کرده و به کلمات و عباراتی که بیشتر تکرار می‌شوند توجه کنید. کلمات پرتکرار، همان کلمات کلیدی هستند که باید در رزومه خود استفاده کنید.

به طور مثال: در رزومه یک مهندس نقشه‌کشی باید “تسلط به نرم افزار CAD” و دیگر نرم‌افزارهای کاربردی ذکر شود. و یا یک طراح/برنامه نویس وب یا یک متخصص تولید محتوا باید با مفهوم SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) آشنایی داشته و این کلمه کلیدی را در رزومه خود درج کند.

مطلب مرتبط: تفاوت رزومه و سی وی چیست؟

8. خلاصه

«خلاصه» در واقع بخشی یک خطی در ابتدای رزومه است که توضیح می‌دهد چرا شما فرد مناسبی برای موقعیت شغلی مورد نظرتان هستید. بخش ابتدایی رزومه شما همان چیزی است که می‌تواند در خواندن یا کنار گذاشتن باقی رزومه شما توسط کارفرما اثرگذار باشد؛ بنابراین، جذاب نوشتن این بخش، از مهم‌ترین نکات رزومه نویسی است. به این معنی که شما باید از جملات مبهم مانند “بازاریاب با تجربه گسترده در جستجوی موقعیت شغلی” اجتناب کرده و به جای آن از اظهارات جذاب‌تر و خلاقانه‌تری استفاده کنید. به بیان دیگر، افرادی که رزومه شما را می‌خوانند باید مشتاق ملاقات با شما باشند. این بخش معمولا شامل اطلاعات کلی (مهارت‌ها، تجارب، دستاوردها) و مربوط به موقعیتی است که برای آن درخواست ارسال می‌کنید.

مثال: «فارغ التحصیل MBA کارآفرینی از دانشگاه تهران با بیش از هفت سال تجربه بازاریابی در صنعت خرده فروشی. دارای مهارت‌های سازمانی و خلاقیت در ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و کمک به افزایش 13 تا 20 درصدی فروش در هر فصل».

«دستیار اداری دارای مدرک مدیریت رسانه‌های اجتماعی از {موسسه معتبر}. انجام فعالیت‌های توسعه و مدیریت استراتژی موفق رسانه‌های اجتماعی برای یک شرکت حقوقی از سال 1395 تا 1400».

9. فضای خالی

معمولا یکی از مواردی که در نوشتن رزومه نادیده گرفته می‌شود، وجود فضای خالی است! یک رزومه شلوغ و بیش از اندازه با جزئیات می‌تواند کارفرما را خسته کند.

در واقع، هیچ چیز بدتر از رزومه‌ای با پاراگراف‌های طولانی که به سختی می‌توان اطلاعات مرتبط را در آن پیدا کرد، نیست. طراحی رزومه شما باید ساده و چشم نواز باشد. مشاهده نمونه رزومه حرفه ای در سایت‌های کاریابی مختلف و همچنین استفاده از ابزار رزومه ساز جاب ویژن می‌تواند به شما در ساختن یک رزومه کاری استاندارد با طراحی ساده و حرفه‌ای کمک کند.

مطلب مرتبط: نکات رزومه نویسی برای گرافیست‌ها

یک سوال مهم در جلسه مصاحبه: در مورد آنچه در رزومه شما نیست توضیح دهید!

توضیح درباره آنچه در رزومه نیست

هرچقدر نکات رزومه نویسی را رعایت کرده و رزومه کامل و پرباری داشته باشید، اطلاعاتی هست که نمی‌توانید در رزومه‌تان بگنجانید. در نتیجه، معمولا در جلسه مصاحبه از شما درباره مواردی که در رزومه خود درج نکردید پرسیده می‌شود. این سوال فرصتی برای صحبت کردن درباره ویژگی‌های فردی شما فراهم می‌کند که می‌تواند در به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان تاثیرگذار باشد.

برای پاسخ به این سوال در جلسه مصاحبه، چند راه پیش رو دارید:

  • درباره نقطه قوتی صحبت کنید که در رزومه شما وجود ندارد: قبل از جلسه مصاحبه، نقاط قوت مهمی را که می‌خواهید درباره آن‌ها صحبت کنید، مشخص کنید. به عنوان مثال، “سخنرانی در جمع” می‌تواند یک مهارت مهم برای شغل مورد نظرتان باشد. ممکن است در سوابق کاری قبلی خود فرصت صحبت در مقابل جمع و نشان دادن این توانایی را نداشته باشید. با این حال، می‌توانید درباره موقعیت‌های دیگری مثل ارائه در کلاس‌های دانشگاه، حضور به عنوان سخنران در یک رویداد و موارد دیگر که توانایی شما را در این مورد نشان می‌دهند صحبت کنید.
  • درباه یک توانایی مهم صحبت کنید: احتمالا شما از قبل تمام دستاوردها و مهارت‌های مهم و مرتبط با موقعیت شغلی را در رزومه خود ذکر کردید. با این حال، درج توانمندی‌هایی مثل “وفاداری” در رزومه، که بیشتر به ویژگی‌های شخصیتی شما مرتبط هستند سخت‌تر است. می‌توانید در جلسه مصاحبه درباره این دست از توانایی‌ها صحبت کنید.
  • توضیح دهید که چرا این شغل را می‌خواهید: کارفرمایان اغلب به همان اندازه که درباره دانش و مهارت شما کنجکاو هستند، انگیزه شما برای انجام کار را نیز در نظر می‌گیرند. این موضوع از دسته مواردی است که نمی‌توان در اطلاعات رزومه کاری درج کرد. بنابراین این سوال فرصتی را برایتان فراهم می‌کند تا توضیح دهید که چرا شغل مود نظر برای شما جذاب است.

جمع‌بندی

امروزه برای اینکه به عنوان یک متقاضی مناسب برای موقعیت شغلی دیده شوید، نه تنها باید نشان دهید که واقعا واجد شرایط آن شغل هستید، بلکه باید نشان دهید که چگونه ترکیب خاصی از استعدادها، مهارت‌ها و تجربیات، شما را از دیگران متمایز می‌کند. در این مقاله 9 بخش مهمی که اغلب کارجویان در رزومه خود درج نمی‌کنند را بررسی کردیم. با شناخت و رعایت این نکات رزومه نویسی می‌توانید یک رزومه استاندارد ساخته و شانس استخدام خود در موقعیت شغلی مورد نظرتان را افزایش بدهید.

منبع: glassdoor.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه