رزومه گرافیست چگونه باید باشد؟ ۷ نکته‌ رزومه نویسی برای گرافیست‌ها

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
رزومه گرافیست چگونه باید باشد؟ ۷ نکته‌ رزومه نویسی برای گرافیست‌ها

برای اینکه بتوانید به راحتی یک شغل خوب در حوزه‌ی طراحی گرافیک پیدا کنید، نیازمند یک رزومه گرافیست حرفه‌ای هستید. این شغل به گونه‌ای است که حتی اگر در آن بهترین باشید ولی نتوانید شایستگی خود را در رزومه‌تان اثبات کنید، پیدا کردن کار خوب برای شما بسیار سخت خواهد بود.

یک گرافیست ماهر از ترکیب هنر، فناوری و اطلاعات برای خلق یک تصویر جالب استفاده می‌کند که می‌تواند حامل مفاهیم، منعکس‌کننده‌ی ایده‌ها و نظرات یا الهام‌بخش مخاطبان باشد. با اینکه نمونه ‌کارهای گرافیست می‌توانند کمابیش مهارت او را نشان دهند، اما این هنرمندان برای معرفی دقیق‌تر مهارت‌ها، تجربه و توانمندی‌های خود به کارفرمایان و تصاحب بهترین جایگاه‌های شغلی، نیازمند تهیه رزومه‌ای عالی هستند. در این مقاله با بررسی 7 نکته رزومه نویسی، به این موضوع می‌پردازیم که نمونه رزومه کاری یک طراح گرافیک باید چگونه باشد و چه مواردی باید در این رزومه مورد تأکید بیشتری قرار داشته باشند. با ما همراه باشید.

رزومه ساز

اکثر کارفرمایان در انتخاب گرافیست‌ها به چهار عامل توجه می‌کنند:

  • کیفیت کار
  • پیوستگی و مداومت کار
  • توانایی‌های نرم‌افزاری و استفاده از انواع ابزارهای مرتبط
  • توصیفات مثبت دیگر کارفرماها از آن‌ها

رزومه گرافیست باید حاوی اطلاعاتی باشد که از کارهای او قابل استخراج نیستند؛ اطلاعاتی مثل مهارت‌ها، حرفه‌ای‌گری و تجربیات گرافیست که او را قادر می‌سازند تا بهترین و مناسب‌ترین تصاویر را برای موقعیت‌های متفاوت خلق کند.

شما می‌توانید به جای نوشتن یک رزومه‌ی دستی و ارسال آن برای کارفرمایان از فرم رزومه خام گرافیک و یا رزومه ساز رایگان جاب ویژن استفاده کنید تا رزومه‌ شما بدون نقص باشد. همچنین پس از ساخت رزومه می‌توانید اقدام به دانلود رزومه گرافیست آماده شده کنید و آن را به عنوان رزومه شخصی برای شرکت‌های مختلف ارسال کنید.

مطلب مرتبط: 9 مورد مهمی که در رزومه شما جا مانده است!

۱- سعی نکنید در رزومه خود خیلی خلاق به نظر برسید

طراحی ساده رزومه

خلاقیت یک مهارت ضروری برای طراحی گرافیک است؛ همه این را می‌دانند. به همین دلیل، شاید خیلی از گرافیست‌ها تصور کنند اگر خلاقیتشان را در رزومه‌ی خود به تصویر بکشند، شانس پذیرفته شدن رزومه‌شان توسط کارفرماها، بیشتر خواهد شد.

با این حال، اگر از یک سایت استخدام برای ارسال رزومه فارسی یا ترجمه شده انگلیسی به آگهی‌های شغلی استفاده کنید، نمی‌توانید خلاقیت خود را در رزومه‌تان به نمایش بگذارید. در چنین وبسایت‌هایی، رزومه‌های تمامی کارجویان از نظر ظاهری و فرمت، مثل هم هستند.

توجه داشته باشید که سیستم‌های کاریابی و حتی سیستم‌های رهگیری متقاضی در سازمان‌های استخدام‌کننده یا  ATSها (Aplicant Tracking Systems)، برای انطباق رزومه‌های ارسالی با فرصت‌های شغلی و دعوت افراد به مصاحبه، از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و هر چقدر هم که رزومه‌ی خود را خلاقانه طراحی کنید، تأثیر زیادی در دعوت شدن شما به مصاحبه نخواهد داشت.

البته منظورمان این نیست که شما نمی‌توانید یک نسخه‌ی دارای طراحی خلاقانه از رزومه‌ی خود داشته باشید؛ بعضی از کاریابی‌های آنلاین مثل وب‌سایت کاریابی جاب ویژن به شما این امکان را می‌دهند تا فایل رزومه‌ی شخصی خود را نیز آپلود کنید و این فایل بدون هیچ تغییری به دست کارفرما می‌رسد. بنابراین، بد نیست که یک رزومه‌ی شخصی داشته باشید که نشان‌دهنده‌ی سبک و کیفیت طراحی گرافیک شما است ولی در این کار زیاده‌روی نکنید. طراحی رزومه باید با محتوای رزومه همخوانی داشته باشد.

مطلب مرتبط: استخدام گرافیست، بررسی تحصیلات، مهارت‌ها و بازار کار طراحان گرافیک

۲- رزومه گرافیست باید حاوی لینک‌هایی به نمونه کار گرافیست باشد

لینک دهی به نمونه کار

با اینکه بهترین رزومه، یک رزومه‌ی ساده است، اما روش‌هایی برای به رخ کشیدن خلاقیت طراحان گرافیک وجود دارد که رزومه‌ی آن‌ها را از سادگی خارج نمی‌کند. امروزه هر گرافیست حرفه‌ای باید یک پورتفولیو یا یک وب‌سایت شخصی داشته باشد.

هر رزومه گرافیست باید حاوی لینک‌هایی به وب‌سایت یا پورتفولیو او باشد. فقط صرف وجود این لینک‌ها در رزومه کافی نیست و طراح گرافیک باید مطمئن شود که کارفرما به راحتی می‌تواند آن را در رزومه پیدا کند. بنابراین، توصیه می‌شود که رزومه‌ی این هنرمندان دارای بخشی به نام پورتفولیو باشد که در آن به نمونه کار گرافیست لینک‌دهی شده باشد یا اینکه می‌توان لینک‌ها را در سرتاسر رزومه پخش کرد. به علاوه، می‌توان در بخش سابقه کار به پروژه‌های قبلی لینک‌دهی کرد.

دقت داشته باشید که بسیاری از کارفرماها فقط روی هایپرلینک‌ها کلیک می‌کنند و بنابراین، از انکرتکست در رزومه‌ی خود استفاده نکنید؛ زیرا احتمال کلیک کردن روی آن بسیار ضعیف است.

۳- رزومه‌ خود را برای هر فرصت شغلی به صورت اختصاصی بنویسید

با اینکه محتوای رزومه‌هایی که برای فرصت‌های شغلی مختلف می‌فرستید، تفاوت‌های زیادی با هم ندارند ولی شما باید پیش از ارسال رزومه‌ی خود برای هر آگهی شغلی، رزومه‌تان را با آن آگهی تطبیق دهید. با این که این کار ممکن است خسته‌کننده و وقت‌گیر به نظر برسد، ولی راحت‌تر از چیزی است که ممکن است تصور کنید. برای مثال، اگر یک مهارت خاص در آگهی شغلی مورد اشاره قرار گرفته است و شما آن مهارت را دارید، باید پیش از ارسال رزومه برای آن آگهی شغلی، مهارت خواسته شده را به رزومه‌ی خود اضافه کنید و چیزهایی را که ارتباطی به آن فرصت شغلی ندارند، از رزومه‌ی خود حذف نمایید. با این کار، رزومه‌ی شما ساده‌تر و هدفمند‌تر می‌شود.

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، لینک‌هایی است که به نمونه‌کارهای خود می‌دهید. شما باید نمونه‌کارهایی را به کارفرما ارائه دهید که بیشترین ارتباط را با فرصت شغلی ارائه شده دارند. بنابراین، پیش از ارسال رزومه‌ برای آگهی‌های شغلی مختلف، به لینک‌هایی که باید در رزومه‌ خود قرار دهید و به آن‌هایی که بهتر است در رزومه گرافیست نباشند، توجه داشته باشید.

شما باید بفهمید که هدف آن سازمان از استخدام گرافیست چیست. بعضی از شرکت‌ها می‌خواهند با استفاده از خلاقیت گرافیست‌ها، نظر مخاطبان را به خودشان جلب کنند. برای مثال، اگر به عنوان طراح گرافیک برای شرکت تولید کننده‌ یک محصول خاص مثل میکروسکوپ الکترونیکی کار کنید، طراحی‌های شما باید خیلی خاص‌تر از کارهای گرافیست یک شرکت دارای یک محصول معمول‌تر مثل دستگاه تصفیه‌ آب باشد.

۴- اهمیت کلمات کلیدی در رزومه گرافیست

کلمات کلیدی رزومه گرافیست

سیستم‌های انطباق رزومه به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده‌اند که در میان رزومه‌ها به جستجوی کلمات کلیدی می‌پردازند تا رزومه‌هایی را که بیشترین انطباق را با هر فرصت شغلی دارند، مشخص کنند.

بعضی از کلمات کلیدی در رزومه، به ویژه، وقتی که از طریق سایت‌های استخدام و کاریابی آنلاین رزومه ارسال می‌کنید، مهم هستند. نیازی نیست که رزومه‌ی شما حاوی تمامی اصطلاحات گرافیکی باشد، اما بد نیست که تعدادی کلمه‌ی کلیدی در رزومه گرافیست به کار رود.

اگر نمی‌دانید که چگونه باید کلمات کلیدی را پیدا کنید، تعدادی از آگهی‌های شغلی را که برای شما مناسب به نظر می‌رسند، مطالعه و کلمات و عبارت‌های خاصی (مثل طراحی لوگو و…) را که در این آگهی‌ها بیش از بقیه تکرار می‌شوند، یادداشت کنید. با این حال، سعی کنید در انتخاب کلمات کلیدی، خیلی خود را محدود نکنید و از کلماتی مثل بازاریابی، نظریه‌ی طراحی، نظریه‌ی رنگ‌ها، تایپوگرافی و… نیز استفاده نمایید.

با اینکه کلمات کلیدی مناسب برای هر فرصت شغلی با فرصت‌های شغلی دیگر متفاوت هستند، ولی در زیر فهرستی از رایج‌ترین کلمات کلیدی مورد استفاده در متن آگهی‌های استخدام طراح گرافیست را برای شما آورده‌ایم:

  • ادوبی
  • تبلیغات
  • افتر افکت
  • برندینگ
  • کمپین
  • مشتری
  • رنگ
  • نظریه رنگ‌ها
  • ترکیب بندی
  • مفاهیم
  • خلاقانه
  • CSS
  • طراحی
  • جزئیات
  • دیجیتال
  • گرافیک
  • ایلوستریتور (Illustrator)
  • دریم ویور (Dreamweaver)
  • اینویژن (InVision)
  • فتوشاپ
  • پورتفولیو
  • چاپ
  • تولید
  • طراحی محصول
  • پروژه
  • اسکچ  (Sketch)
  • استراتژی
  • تایپوگرافی
  • بصری
  • عکاس
  • وب

۵- به سوابق کار و دستاوردهای خود اشاره کنید

از آن‌جایی که طراحی گرافیک یک حوزه‌ی بصری است، ممکن است تصور کنید که نمونه‌کارهای شما مهم‌ترین نقش را در استخدام شدنتان دارند. با این حال، قوی‌ترین رزومه‌ها حاوی اطلاعاتی بسیار فراتر از لینک‌های نمونه‌کار هستند.

یک نمونه رزومه گرافیست باید حاوی فهرستی از سوابق کار قبلی شامل نام هر سازمان، مدت زمان شروع و خاتمه‌ی همکاری، عنوان شغلی، سطح ارشدیت، دلیل خاتمه‌ی همکاری و… باشد. حتی اگر مقدور است، با اعداد و ارقام به دستاوردهای خود در سازمان‌های قبلی اشاره کنید. برای اطمینان از وجود تمام اطلاعات لازم در رزومه می‌توانید از رزومه ساز رایگان سایت استخدام جاب ویژن استفاده کنید.

رزومه‌ شما نشان‌دهنده‌ کار تیمی، خلاقیت، مدیریت زمان و دانش شما در رابطه با حوزه‌ای است که قرار است برای آن کار طراحی‌ انجام بدهید (مثل تولید تیزر تبلیغاتی، طراحی وب، چاپ و…).

بیان تجربه و دستاوردها به وسیله‌ اعداد به کارفرماها و مدیران استخدام‌کننده کمک می‌کند تا درک بهتری از توانمندی‌های شما داشته باشند. بنابراین، به جای عبارت «سابقه‌ طراحی گرافیک برای مقاصد تبلیغاتی» می‌توانید جزئیات بیشتری در رابطه با آن پروژه در رزومه‌ خود بنویسید و از این توصیف استفاده کنید: «طراحی گرافیک برای مقاصد تبلیغاتی در شرکت … شامل طراحی بنرها و تراکت‌های چاپی و دیجیتالی و مشارکت در افزایش ۱۲۰ درصدی درآمدزایی شرکت … در سال ۲۰۲۰».

با استفاده از فرمول زیر می‌توان بسیاری از سوابق کار را در رزومه گرافیست نوشت:

  • یک فعل قوی (مثل طراحی) + توصیف کار + خروجی کار (در صورت امکان)

اگر برای مدت زمانی طولانی در یک سازمان کار کرده‌اید، بد نیست که یک زیربخش دستاوردها بعد از سابقه‌ی کاری در رزومه‌ی خود ایجاد کنید و با جزئیات بیشتری به دستاوردهای خود در آن سازمان بپردازید.

زیاد مهم نیست که از چه ساختاری برای بیان سوابق شغلی خود استفاده کنید، مهم این است که بدانید یک رزومه گرافیست که نشان می‌دهد کار طراح چگونه به موفقیت یک سازمان کمک می‌کند، ده‌ها مرتبه جذاب‌تر و ارزشمند‌تر از رزومه‌ای است که فقط روی طراحی تمرکز دارد.

مطلب مرتبط: ارسال رزومه غیرمرتبط چه عواقبی دارد؟

۶- روی مهارت‌های فنی مرتبط با فرصت شغلی مورد نظر تأکید کنید

به مهارت های فنی گرافیکی تأکید شود

اغلب طراحان گرافیک دارای مهارت بالایی در کار کردن با نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ، ایندیزاین یا ایلوستریتور هستند، بنابراین، کارفرمایان انتظار دارند که این مهارت‌ها را در رزومه گرافیست ببینند. با این حال، فقط به معرفی این مهارت‌ها اکتفا نکنید و اگر مهارت‌های دیگری دارید که با فرصت شغلی مورد نظرتان مرتبط هستند، حتما به آن‌ها اشاره کنید. به طور مثال اگر کار با نرم‌افزار ورد (word) از مواردی است که در متن آگهی به آن اشاره شده و شما نیز به آن تسلط دارید، این مورد را هم به رزومه اضافه کنید.

مهارت‌های یک گرافیست خوب باید فراتر از ابزارهای رایجی مثل مجموعه‌ نرم‌افزار ادوبی باشد. شما باید نشان دهید که با نرم‌افزارهای بازاریابی مثل میل‌چیمپ یا توییت دسک نیز می‌توانید کار کنید. این مهارت‌ها، مهارت‌هایی تکمیلی هستند که ارزش شما به عنوان یک طراح گرافیک را بالا می‌برند.

اگر مهارت‌های تکمیلی مثل مهارت‌های ویرایش ویدئو، کپی‌رایتینگ یا ایلوستریشن داشته باشید، باید حتما در بخش مهارت‌های رزومه‌ی خود به آن‌ها اشاره کنید.

برای اینکه کارفرما راحت‌تر بتواند مهارت‌ها و توانمندی‌های شما را درک کند، بد نیست که مهارت‌های تکنیکی خود را دسته‌بندی و سطح‌بندی (ضعیف، متوسط، قوی) کنید. برای مثال می‌توانید مهارت‌های خود را در سه دسته‌ی زیر جای دهید:

  • مهارت‌های مرتبط با طراحی
  • مهارت در برنامه‌نویسی
  • مهارت در کار کردن با ابزارهای بازاریابی، فروش و تبلیغات

به علاوه، شما می‌توانید در بخش‌های مختلف رزومه مثل بخش سوابق کاری، روی مهارت‌های خود تأکید کنید.

مطلب مرتبط: شرایط استخدام موشن گرافیست و تفاوت آن با طراحی گرافیک

۷- در ساخت رزومه گرافیست اصول رزومه‌نویسی را رعایت کنید

اصول رزومه نویسی

رزومه‌نویسی اصولی دارد که بدون توجه به حوزه‌ی فعالیت شما، باید رعایت شوند. فرقی نمی‌کند که رزومه گرافیست باشد یا رزومه‌ی میکروبیولوژیست، سئوکار، کارشناس حسابداری، مهندس کامپیوتر، مهندس عمران یا هر شغل دیگری؛ در هر صورت شما باید در نوشتن رزومه نکات زیر را رعایت کنید:

  • رزومه‌ شما باید کوتاه و در صورت امکان، محدود به یک صفحه باشد: رزومه‌ باید گلچینی از تجربیات و مهارت‌های شما باشد، نه یک فهرست خسته کننده از تمامی کارهایی که انجام داده‌اید! شما با تغییر رزومه‌ خود متناسب با هر فرصت شغلی و حذف محتویات غیرمرتبط با آن فرصت از رزومه‌ی خود، می‌توانید رزومه‌تان را تا جای ممکن کوتاه نگه‌دارید.

به علاوه، یک قاعده‌ کلی این است که سوابق کاری مربوط به ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته را در رزومه‌ی خود قرار ندهید. مدیران استخدامی معمولا به سوابق کاری و دست‌آوردهای اخیر شما توجه دارند.

البته هر قاعده‌ای، استثنائاتی نیز دارد. اگر سوابق کاری متعددی در سازمان‌های مختلف دارید یا به عنوان یک فریلنسر برای مشتریان مهم متعددی کار کرده‌اید، ایرادی ندارد که رزومه‌ شما بیش از یک صفحه شود.

  • از یک چیدمان ساده و خوانا استفاده کنید: استخدام‌کنندگان ترجیح می‌دهند که رزومه‌ی شما، ترتیب تاریخی داشته باشد، ساده باشد و به سادگی بتوان آن را مرور کرد. از هر چیدمانی که استفاده می‌کنید، بخش‌های مختلف رزومه باید به وسیله‌ی تیترها از هم دیگر جدا شده باشند.
  • بد نیست که رزومه شما یک بخش چکیده داشته باشد: چکیده‌ رزومه، روشی عالی برای معرفی سریع تجربیات گذشته و اهداف آتی شما است. این چکیده باید در حد دو سه جمله و می‌تواند زیر عنوان «درباره من» باشد. در این بخش به این سوالات پاسخ دهید:
    • شما چه کسی هستید؟
    • چه کاری انجام می‌دهید؟
    • بهترین ویژگی یا مهارت شما چیست؟
    • می‌خواهید در آینده چه کار کنید؟
  • رزومه‌ی خود را مرور کرده و ایرادها و غلط‌های جزئی آن را برطرف کنید: توجه به جزئیات یکی از ویژگی‌های مهم در رزومه گرافیست است و بنابراین، شما باید پیش از ارسال رزومه برای کارفرمایان، از بی‌نقص و بی‌اشکال بودن رزومه‌ خود مطمئن شوید. حتی یک غلط املائی نیز می‌تواند به قیمت از دست رفتن فرصت شغلی برای شما تمام شود؛ بنابراین، رزومه‌ خود را به شخص دیگری بدهد تا او نیز آن را مرور کرده و ایرادات احتمالی را به شما نشان دهد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

رزومه موشن گرافیست

نکات رزومه موشن گرافیست

حالا که یک راهنمای کامل برای نوشتن رزومه گرافیست به شما ارائه دادیم، بد نیست که چندین نکته نیز در رابطه با رزومه موشن گرافیست برای کار در واحد انیمیشن و یا بخش تبلیغات یک شرکت را به شما بگوییم.

  • در رزومه خود از کلمات کلیدی استفاده کنید که نشان‌دهنده‌ تخصص بالای شما در حوزه‌ انیمیشن‌سازی و طراحی سه-بعدی باشد.
  • به توانایی خود در کار تیمی تأکید کنید.
  • در رابطه با سوابق کاری قبلی خود با جزئیات زیادی صحبت کنید و به نرم‌افزارهایی که با آن‌ها کار کرده‌اید و کاری که انجام داده‌اید، اشاره کنید.
  • به تمامی مهارت‌های نرم‌افزاری خود، خصوصا آن‌هایی که با فرصت شغلی مورد نظر تناسب دارند، اشاره کنید. به سطح تسلط خود در هر مهارت نیز اشاره داشته باشید (ضعیف، متوسط، قوی).
  • مهارت‌هایی که در رزومه موشن گرافیست اهمیت بالایی دارند، عبارتند از:
    • مهارت‌های گرافیکی کامپیوتری
    • توانایی کار کردن با نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی
    • توجه قوی به جزئیات
    • مهارت در استوری بوردینگ
    • دیگر مهارت‌های هنری مثل نقاشی و طراحی و…

جمع‌بندی

در این مقاله به شما آموختیم که چگونه می‌توانید به عنوان یک طراح گرافیک، رزومه‌ای عالی بنویسید و باید در رزومه‌نویسی به چه نکاتی توجه داشته باشید. همانطور که گفته شد، نیازی نیست که سعی کنید تا خلاقیت خود در طراحی را در رزومه‌ای که از طریق سیستم‌های رهگیری رزومه برای کارفرماها ارسال می‌کنید، نشان دهید؛ زیرا سیستم‌های تطبیق رزومه، بر اساس کلمات کلیدی کار می‌کنند، اما ارسال یک رزومه‌ شخصی با طراحی خلاقانه ولی متناسب به عنوان یک رزومه‌ی دوم برای کارفرما ایده‌ی بدی نیست.

همچنین، گفتیم که رزومه‌ یک طراح گرافیک باید حاوی هایپرلینک‌هایی به کارهای قبلی او، کلمات کلیدی مرتبط با طراحی گرافیک، سوابق کاری و دستاوردها و مهارت‌های فنی او باشد.

رزومه گرافیست و موشن گرافیست نیز باید همانند هر رزومه‌ای در زمینه‌های حرفه‌ای دیگر، از اصول رزومه‌نویسی، شامل کوتاه‌نویسی، چیدمان ساده و خوانا، توجه به جزئیات و داشتن چکیده، پیروی کند.

منبع: Themsue

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه