رزومه و CV چه تفاوتی باهم دارند؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
رزومه و CV چه تفاوتی باهم دارند؟

زمانی که قصد استخدام در یک موقعیت شغلی را دارید، لازم است که رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید. در برخی موارد به جای واژه “رزومه” از “CV” استفاده می‌شود و کارجویان بدون اینکه بدانند کدام مدرک برای موقعیت مورد نظرشان مناسب است، هر مدرکی که در آن زمان دارند را ارسال می‌کنند. این کار اشتباه بزرگی است و به دلیل ارسال نکردن مدرک مورد نظر، صلاحیت شما رد خواهد شد. اما تفاوت رزومه و سی وی چیست؟

رزومه ساز

در این مقاله، مهم‌ترین تفاوت‌های بین CV و رزومه را بررسی می‌کنیم. با وجود اینکه رزومه و cv در موقعیت‌های شغلی مختلفی استفاده می‌شوند (و برخی از کارفرمایان ممکن است از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند)، این دو سند چند تفاوت مهم باهم دارند. شناخت دقیق هرکدام از این مدارک و تفاوت رزومه و cv، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که مدارک مناسبی را برای درخواست‌های شغلی خود آماده کرده‌اید.

رزومه چیست؟

رزومه چیست

قبل از اینکه تفاوت رزومه و سی وی را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با هرکدام از این مدارک به طور مجزا آشنایی بیشتری پیدا کنید.

رزومه سندی است که تاریخچه شغلی، مهارت‌ها و تحصیلات شما را به طور خلاصه بیان می‌کند. اصطلاح رزومه از واژه فرانسوی résumé گرفته شده است که به معنی “خلاصه” است. با توجه به کوتاه بودن این سند، می‌توانید با استفاده از امکان رزومه ساز سایت‌های کاریابی، یک رزومه آنلاین حرفه‌ای بسازید.

رزومه شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

یک رزومه معمولا شامل یک بیانیه حرفه‌ای یا بخش «خلاصه»، بخش مهارت‌ها و شرح خلاصه دستاوردهای حرفه‌ای اخیر و مرتبط شما است که به ترتیب زمانی معکوس فهرست شده و از آخرین شغل شما شروع می‌شوند.

همچنین می‌توانید تجربه تحصیلی، انجمن‌های حرفه‌ای مرتبطی را که در آن عضو هستید یا سوابق کار داوطلبانه را نیز در رزومه کاری خود وارد کنید. اگر سابقه کار کمی دارید یا اصلا تجربه حرفه‌ای ندارید، می‌توانید هنگام نگارش رزومه در این بخش، سوابق کارآموزی، کار داوطلبانه یا پروژه‌های شخصی مرتبط را وارد کنید. همچنین نوشتن بخش اهداف شغلی یا قسمت objective در رزومه نیز می‌تواند به بهتر دیده شدن آن کمک کند.

مشاهده نمونه رزومه انگلیسی و فارسی می‌تواند درباره نحوه نوشتن بخش‌های مختلف مانند مهارت‌ها و توانمندیها در رزومه دید بهتری به شما بدهد. برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن رزومه و بخش‌های مختلف آن مثل qualification در رزومه، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

چه زمانی باید از رزومه استفاده کنم؟

هنگام درخواست برای مشاغلی که علمی یا پژوهشی نیستند باید از رزومه استفاده کنید. اکثر شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی به رزومه شما نیاز دارند. کوتاه بودن رزومه به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع و در یک نگاه متقاضی را بررسی کرده و ارزیابی کنند که آیا فرد مورد نظر حداقل معیارهای مهم برای موقعیت شغلی را دارد یا خیر. رزومه مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری برای رد کردن یا دعوت کردن متقاضی به جلسه مصاحبه شغلی است.

سی وی چیست؟

سی وی چیست

CV (مخفف کلمه لاتین curriculum vitae یا “دوره زندگی”) یک سند مفصل و جامع است که سیر دستاوردهای علمی و حرفه‌ای شما را به نمایش می‌گذارد. در واقع نوع محتوا، مهم‌ترین تفاوت رزومه و سی وی است.

CV معمولا به ترتیب زمانی نوشته و با بخش تجارب آموزشی شما شروع می‌شود. در حالی که هیچ میزان مشخصی برای طول CV وجود ندارد، اکثرا بین سه تا ده صفحه نوشته می‌شود، اگرچه در برخی موارد ممکن است طولانی‌تر باشند. به طور کلی، هرچه تجربه آکادمیک بیشتری داشته باشید، CV شما طولانی‌تر خواهد بود. در برخی موارد در کنار سی وی، از شما خواسته می‌شود که کاورلتر نیز ارسال کنید.

CV  شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

به طور معمول، شما باید سابقه شغلی و همچنین تحصیلات، جوایز، افتخارات ویژه، کمک هزینه‌ها یا بورسیه‌های تحصیلی، پروژه‌های تحقیقاتی یا دانشگاهی و اطلاعات مربوط به مقالات و کتاب‌های منتشر شده خود را در CV درج کنید. همچنین می‌توانید هنگام نوشتن cv، تحقیقات میدانی، شرح پایان‌نامه‌ها و یک بخش خلاصه که مهارت‌ها و ویژگی‌های مرتبط شما را به نمایش می‌گذارد نیز درج کنید.

چه زمانی باید از CV استفاده کنم؟

CV برای مشاغلی مناسب است که دانش آکادمیک خاصی را می‌طلبند. این سند چندین صفحه‌ای، باید حاوی اطلاعاتی در مورد تجارب آکادمیک، سوابق تحصیلی، مقالات و کتاب‌های منتشر شده، پژوهش‌ها و تحقیقات شما باشد. هنگام ارسال درخواست برای استخدام در دانشگاه یا موسسات آموزشی، نیاز به CV دارید.

تفاوت رزومه و سی وی (CV) چیست؟

تفاوت های رزومه و سی وی

اما تفاوت رزومه و سی وی چیست؟ همانطور که گفته شد، CV یک نمای کلی از تاریخچه تحصیلی و حرفه‌ای و دستاوردهای آکادمیک شماست و از طرف دیگر، رزومه نسخه مختصرتری از مهارت‌ها، سوابق شغلی و مدارک شماست که از نظر طول کوتاه‌تر (1 تا 2 صفحه) است. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین برای ساخت رزومه رایگان اقدام کنید، در حالی که با توجه به طولانی‌تر بودن CV، معمولا امکان ساخت آنلاین آن وجود ندارد.

از جمله تفاوت‌های کلیدی بین رزومه و CV، طول سند، محتویات، چیدمان و هدف آن‌ها است. همچنین کشوری که در آن قصد فعالیت دارید نیز تفاوت بین این دو را تعیین می‌کند. رزومه باید مجموعه‌ای مختصر و منتخب از تجربیات حرفه‌ای، مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما باشد که کاملا با شغلی که برای آن درخواست می‌کنید مرتبط است. در مقابل، CV جامع‌تر است و تاریخچه کاملی از مدارک و موفقیت‌های حرفه‌ای و دانشگاهی شما ارائه می‌کند.

در ادامه تفاوت بین cv و رزومه را بر اساس طول، چیدمان، هدف، ترتیب زمانی و موقعیت جغرافیایی بررسی می‌کنیم.

طول سند

اولین تفاوت رزومه و سی وی طول آن‌ها است؛ CV طولانی‌تر است و می‌تواند ده‌ها صفحه باشد، در حالی که یک رزومه کوتاه‌تر و دقیق‌تر است و نهایتا در 2 صفحه نوشته می‌شود. ذکر تمام جزئیات در رزومه به صورت کوتاه و واضح الزامی است در حالی که در CV می‌توانید کمی در مورد دستاوردهای خود توضیح دهید و طولانی‌تر بنویسید.

از آنجایی که یک رزومه شامل مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما برای یک نقش خاص است، معمولا باید فقط یک یا دو صفحه باشد. یک cv محدودیتی برای طول نداشته و طولانی‌تر از اکثر رزومه‌ها است؛ چراکه CV شامل اطلاعات بیشتر و توضیحات دقیق‌تری از دوره‌های آموزشی، تحقیقات، انتشارات یا پژوهش‌های شما می‌شود.

مطلب مرتبط: مهارت‌های فردی مهمی که بهتر است در رزومه خود بیاورید

چیدمان

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین CV و رزومه، چیدمان یا قالب این مدارک است. یک CV نسخه دقیق‌تر و جامع‌تری از سوابق تحصیلی، تجارب حرفه‌ای، جوایز و افتخارات، دستاوردها و موارد دیگر است. رزومه‌ها معمولا با اطلاعات تماس کارجو و هدف شغلی شروع شده و در ادامه، بخش تحصیلات و سوابق کاری قرار می‌گیرد. در پایان، یک بخش مهارت‌ها و بخش‌های اضافی دیگری مثل کارهای داوطلبانه یا علایق و سرگرمی‌ها به رزومه اضافه می‌شود.

از طرف دیگر، یک CV چیدمان ثابتی دارد و باید شامل تحصیلات، تجربه کاری، مقالات یا کتاب‌های منتشر شده، مهارت‌ها، علایق و جوایز شما باشد. در نهایت، مهم است که چیدمان محتوای رزومه متناسب با موقعیت شغلی انجام بشود، در حالی که یک CV دارای یک قالب از پیش تعیین شده است که در سراسر جهان قابل پذیرش است.

هدف

دیگر تفاوت رزومه و سی وی هدف آن‌ها است. هدف از ارسال رزومه و CV متفاوت است؛ CV عمدتاً برای مقاصد تحصیلی استفاده می‌شود، در حالی که رزومه برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی و حرفه‌ای مورد نیاز است. با این حال، ممکن است در مواردی برای به دست آوردن موقعیت‌های آکادمیک، لازم باشد علاوه بر CV، رزومه خود را نیز ارسال کنید. معمولا در شرایطی که درخواست زیادی برای موقعیت تحصیلی و آکادمیک وجود دارد، ممکن است مسئول بررسی CV به یک نسخه کوتاه‌تری از مهارت‌ها و توانایی‌هایتان نیاز داشته باشد تا بتواند درخواست‌ها را خیلی سریع‌تر بررسی کند.

ترتیب زمانی

یکی دیگر از پارامترهای برجسته برای بررسی تفاوت بین CV و Resume، ترتیب زمانی درج اطلاعات است. هنگام نوشتن CV باید سوابق به ترتیب زمانی درج شده و سپس دستاوردها را به ترتیب مشابه ذکر کرد. اما در یک رزومه، هیچ ترتیب مشخصی وجود ندارد. کارجویان آزادند که جزئیات سوابق خود را به هر شکلی که راحت هستند فهرست کنند. در نهایت دستاوردها و مهارت‌هایی که فکر می‌کنید به شما در بهینه‌سازی رزومه و به دست آوردن موقعیت شغلی کمک می‌کنند را در بخش آخر رزومه درج کنید.

موقعیت جغرافیایی

در کشور آمریکا، رزومه و cv دو نوع متفاوت از اسناد هستند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. اما در بسیاری از مناطق جهان، مثل انگلستان، نیوزیلند و بخش‌هایی از اروپا، تفاوت رزومه و سی وی مشخص نیست. در واقع، کارفرمایان از اصطلاح CV برای توصیف هر دو سند رزومه و CV استفاده کرده و اصلاً از عبارت «رزومه» استفاده نمی‌شود. در ایران، آفریقای جنوبی، استرالیا و هند نیز، اصطلاحات CV و رزومه اغلب به جای هم استفاده می‌شوند و ممکن است یک کارفرما از رزومه کاری شما با عنوان CV یاد کند.

مطلب مرتبط: 9 مورد مهمی که در رزومه شما جا مانده است!

چطور بفهمیم رزومه برای موقعیت مورد نظرمان مناسب‌تر است یا CV؟

رزومه مناسب تر است یا سی وی

تا اینجا به طور کلی تفاوت رزومه و سی وی و موارد استفاده این دو را بررسی کردیم. اما باتوجه به اینکه گاهی این دو اصطلاح ممکن است از سوی کارفرما و مسئول استخدام به جای هم استفاده شوند و یا واژه رزومه در برخی کشورها مرسوم نباشد، مهم است که بدانیم برای هر موقعیت کدام مورد مناسب‌تر است. به همین جهت، قبل از ارسال رزومه یا CV باید این موارد را چک کنید:

برای چه موقعیتی درخواست می‌دهید؟

اگر برای شغلی در دانشگاه، به ویژه به عنوان یک معلم، دستیار آموزشی یا محقق درخواست ارسال می‌کنید، به یک CV نیاز دارید. برخی از موسسات تحصیلات تکمیلی، دستورالعمل‌هایی برای مواردی که باید در رزومه گنجانده شود، ارائه می‌دهند؛ بنابراین حتما وب سایت دانشگاه یا موسسه آموزشی را بررسی کنید یا قبل از ارسال درخواست از مسئول استخدام در این باره سوال کرده و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

شرکت در کجا مستقر است؟

بسته به اینکه شرکت از نظر جغرافیایی در کجا واقع شده است، تفاوت رزومه و سی وی مشخص می‌شود. ممکن است منظور از “CV” در واقع یک رزومه کاری استاندارد یا یک سند طولانی‌تر مطابق توضیحاتی که درباره سی وی گفته شد باشد. برای تعیین اینکه کدام یک را باید ارسال کنید، باید نوع کار را در نظر بگیرید. اگر موقعیت مورد نظرتان یک موقعیت علمی یا تحقیقاتی است، کارفرما احتمالا به جای رزومه سی وی از شما می‌خواهد.

اگر هر نوع شغل دیگری باشد، از جمله موقعیتی در یک کسب و کار یا حتی شغل کارمندی در دانشگاه، کارفرما به احتمال زیاد به دنبال مدرک کوتاه‌تر یا همان رزومه کاری است. در نهایت اگر در مورد ارسال رزومه یا CV شک دارید، با مسئول استخدام تماس بگیرید و از او توضیح بخواهید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین موارد هنگام ارسال درخواست برای به دست آوردن یک موقعیت شغلی، دانستن این است که چه سندی باید ارسال شود. برخی شرکت‌ها از شما درخواست رزومه دارند در حالی که برخی دیگر به دنبال دریافت CV شما هستند. به همین دلیل، شناخت تفاوت‌های این دو سند مهم (cv resume)، اهمیت بسیار زیادی در به دست آوردن موقعیت شغلی مورد نظرتان دارد.

CV تمام جنبه‌های شغلی و تحصیلی یک فرد را پوشش می‌دهد، در حالی که رزومه به طور خلاصه و متمرکز سوابق کاری فرد را مشخص می‌کند. همچنین، رزومه سندی کوتاه بوده و CV در مقایسه با رزومه مفصل‌تر است. در این مقاله، به تعریف کامل این دو سند و بررسی تفاوت رزومه و سی وی پرداختیم تا بتوانید در هنگام ارسال درخواست برای موقعیت‌های شغلی، مناسب‌ترین گزینه را ارسال کنید.

منابع: indeed.com

leverageedu.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه