بایدها و نبایدهای رزومه نویسی

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
بایدها و نبایدهای رزومه نویسی

متن رزومه کاری اولین تأثیر را روی نظر کارفرما ایجاد خواهد کرد. یک نمونه رزومه کاری شامل قسمت‌های جداگانه‌ای است که مهم‌ترین بخش‌های آن شامل خلاصه رزومه، سوابق تحصیلی، تجربیات کاری، مهارت‌های شغلی و افتخارات خواهد بود. اگرچه اغلب کارجویان در متن رزومه کاری خود به این موارد اشاره می‌کنند، اما در برخی از مواقع به بایدها و نبایدهای رزومه نویسی توجه‌ چندانی نمی‌شود.

رزومه ساز

این موضوع که بتوانید از جملات تاثیرگذار در رزومه خود استفاده کنید و به موارد مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر اشاره کنید، قطعا می‌تواند رزومه کاری شما را به رزومه‌ای موثر و حرفه‌ای تبدیل نماید. در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که: «رزومه چیست؟»، به بایدها و نبایدهای رزومه نویسی اشاره خواهیم کرد.

رزومه چیست؟

رزومه چیست؟

رزومه سندی رسمی است که کارجو به‌منظور پیدا کردن کار و استخدام شدن در فرصت شغلی موردنظر خود، ایجاد می‌کند. در متن رزومه کاری به ویژگی‌های کارجو به شکل فهرست‌وار اشاره می‌شود. به شکلی که با اختصاص بخش‌های جداگانه در متن رزومه کاری، هر قسمت از رزومه به موضوعی خاص می‌پردازد.

معمولا متن رزومه کاری شامل 1 صفحه خواهد بود. کارجویان در متن رزومه کاری می‌توانند مواردی مانند تجربه‌های کاری و مهارت‌های خود را بیان نمایند. کارجویان بعد از نوشتن رزومه، می‌توانند آن را از طریق ایمیل یا پلتفرم‌های کاریابی مانند سایت جاب ویژن، برای کارفرماها و شرکت‌های مختلف ارسال نمایند.

رزومه کاری اولین گام هر کارجو برای تأثیرگذاری روی نظر کارفرما است. کارجویان با ارسال یک رزومه کاری حرفه‌ای و استاندارد، می‌توانند نظر کارفرما را به خود جلب نموده و تماسی از طرف شرکت جهت شرکت در مصاحبه شغلی دریافت نمایند.

این در حالی است که در برخی از مواقع لازم است تا کارجویان همراه با نمونه رزومه کاری خود، فایل پیوستی شامل کاورلتر و معرفی صوتی ارسال نمایند. اگرچه ممکن است اغلب کارجویان یک نمونه رزومه کاری را برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی ارسال نمایند، اما بهتر است برای هر موقعیت شغلی یک رزومه کاری اختصاصی ایجاد شود.

این موضوع که چگونه رزومه بنویسیم که بیشترین تأثیر را روی کارفرما داشته باشد، از دو جهت قابل‌بررسی است. برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه‌ای، باید ساختاری استاندارد را برای متن رزومه ایجاد نمود. همچنین قبل از اپلای یا ارائه درخواست همکاری، باید به بایدها و نبایدهای رزومه نویسی توجه شود. در ادامه این مقاله، به ارائه توضیحات بیشتر در این رابطه خواهیم پرداخت.

چگونه رزومه بنویسیم؟

اگر آگهی استخدامی موردنظر خود را پیدا کرده باشید و به دنبال ساخت رزومه‌ای برای شغل دلخواه خود باشید، احتمالا به دنبال نمونه رزومه‌هایی مانند «نمونه رزومه حسابداری»، «نمونه رزومه بدون سابقه کار» یا «نمونه رزومه مبتدی» خواهید بود. همچنین با استفاده از جملات تاثیرگذار در رزومه کاری، می‌کوشید تا رزومه خود را به بهترین شکل ممکن بسازید.

خوب است بدانید که در تمام نمونه رزومه‌های کاری مانند «نمونه رزومه حسابداری»، «نمونه رزومه بدون سابقه کار» و «نمونه رزومه مبتدی»، از یک قالب و ساختار استاندارد برای نوشتن رزومه کاری استفاده شده است.

ازآنجایی‌که ساخت رزومه انگلیسی یا فارسی زمان‌بر است و معمولا کارجویان تمایل دارند نمونه رزومه کاری خود را در زمان کوتاهی ایجاد نمایند، استفاده از شیوه‌های جدید برای ساخت رزومه می‌تواند بسیار مفید باشد. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف با ارائه یک رزومه ساز، می‌کوشند کارجویان را در ایجاد نمونه رزومه‌های کاری مانند «نمونه رزومه حسابداری»، «نمونه رزومه بدون سابقه کار» و «نمونه رزومه مبتدی»، یاری نمایند.

متقاضیان استخدامی می‌توانند با استفاده از یک رزومه ساز رایگان، بدون پرداخت هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، رزومه کاری مناسبی را ایجاد نمایند. رزومه سازها بخش‌های مختلفی را در متن رزومه ایجاد نموده و به کارجویان در ایجاد یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای کمک می‌کنند. در ادامه این بخش به نحوه نوشتن رزومه کاری استاندارد که مطابق با شیوه مورداستفاده در یک رزومه ساز است، اشاره خواهیم کرد.

نحوه نوشتن رزومه کاری

نحوه نوشتن رزومه کاری

یکی از مواردی که در متن رزومه کاری باید موردتوجه قرار گیرد، بیان اطلاعات تماس کارجو است. مواردی مانند نام، شماره تماس، نام شهر و ایمیل، باید در بخشی جداگانه و در ابتدای نمونه رزومه کاری بیان شوند. با انجام این کار می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کارفرما یا مسئول منابع انسانی شرکت، می‌تواند با شما تماس گرفته و شما را برای شرکت در یک مصاحبه کاری دعوت نماید. در ادامه به ارائه توضیحات بیشتر درباره بخش‌های دیگری که در یک رزومه کاری استاندارد وجود دارند، خواهیم پرداخت.

خلاصه رزومه

در این بخش از رزومه، خلاصه‌ای از مهارت‌ها، اهداف و سوابق حرفه‌ای کارجو بیان می‌شوند. این بخش از رزومه کاری معمولا در حدود 2 الی 3 جمله خواهد بود. معمولا در یک رزومه ساز، بخش مربوط به خلاصه رزومه در زیر سربرگ قرار دارد.

سوابق تحصیلی

در بخش دیگری از نمونه رزومه کاری، باید به سوابق تحصیلی و علمی کارجو اشاره شود. مواردی مانند مدرک تحصیلی، تاریخ فارغ‌التحصیلی و نام دانشگاه یا موسسه آموزشی، در این بخش از متن رزومه بیان می‌شوند.

تجربیات کاری

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر نمونه رزومه کاری، بخش تجربه کاری است. در بخش سوابق کاری باید به تجربه‌های کاری مرتبط با فرصت شغلی موردنظر اشاره شود. همچنین درصورتی‌که شاغل هستید و به دنبال شغل بهتری می‌گردید، می‌توانید به شغل کنونی خود در این قسمت اشاره کنید.

مواردی مانند عنوان شغلی، نام شرکت و تاریخ اشتغال به کار، باید در بخش سوابق شغلی بیان شوند. بهتر است در هنگام اشاره به هر تجربه کاری، به مواردی مانند دستاوردهای شغلی، وظایف و مهارت‌هایی که برای انجام مسئولیت‌ها مورداستفاده قرارگرفته‌اند، اشاره کنید.

مهارت‌های شغلی

در این بخش می‌توانید مهارت‌های سخت و نرمی را که در ارتباط با موقعیت شغلی موردنظر هستند، بیان نمایید. مواردی مانند تسلط به اکسل، آشنایی به یک زبان برنامه نویسی و آشنایی به زبان انگلیسی، می‌توانند تخصص و مهارت شما را برای تصدی یک موقعیت شغلی نشان بدهند.

همچنین اشاره به مهارت‌های نرمی مانند اعتمادبه‌نفس، مهارت‌های ارتباطی قوی، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری بالا، می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به کارفرما کمک نماید. توجه داشته باشید که در هنگام نوشتن رزومه، به تعداد زیادی از مهارت‌های نرم اشاره نکنید.

تنها ذکر چند مورد از مهارت‌های نرم که ارتباط بیشتری با شرایط استخدامی دارند، می‌تواند در معرفی هرچه بهتر شما به کارفرما موثر باشد. از دیگر بخش‌هایی که می‌توانند در یک نمونه رزومه کاری مورداستفاده قرار گیرند، می‌توان به بخش‌های مقالات، کارهای داوطلبانه، افتخارات و گواهینامه‌ها اشاره کرد. همچنین در صورت آشنایی با چند زبان خارجی، می‌توانید بخش جداگانه‌ای را در رزومه خود به این موضوع اختصاص دهید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن یک رزومه استاندارد و انواع آن می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

بایدها و نبایدهای رزومه نویسی

بایدها و نبایدهای رزومه نویسی

اکنون که با قالب و ساختار یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد آشنا شدید، بهتر است قبل از اپلای برای یک فرصت شغلی، به بایدها و نبایدهای رزومه نویسی توجه کنید. به شکلی که در هنگام نوشتن هریک از بخش‌های رزومه می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، کیفیت رزومه خود را به شکل قابل‌توجهی ارتقا دهید. در ادامه این بخش، به بیان مهم‌ترین بایدها و نبایدهای رزومه نویسی می‌پردازیم.

بایدها و نبایدهای رزومه نویسی در بخش سوابق کاری

در هنگام بیان تجربه‌های کاری، از ذکر سوابق کاری غیر مرتبط با فرصت شغلی خودداری کنید. در حقیقت در تمام بخش‌های رزومه کاری باید از مرتبط‌ترین مهارت‌ها، دستاوردها و تجربیات کاری استفاده کنید. اگر برای موقعیت شغلی برنامه نویسی رزومه کاری خود را ارسال می‌کنید، بیان تجربه کاری در یک نجاری نمی‌تواند ارزشی به رزومه کاری شما اضافه نماید.

این در حالی است که اگر به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا تجربه کاری کمی دارید، می‌توانید دستاوردها و سوابق کاری غیر مرتبط را به فرصت شغلی موردنظر ارتباط داده و در نمونه رزومه کاری بیان کنید. به‌عنوان‌مثال اگر در دوران تحصیل خود از زبان برنامه نویسی R یا پایتون برای انجام پروژه‌های تحصیلی استفاده کرده‌اید، می‌توانید در موقعیت‌های شغلی برنامه‌ نویسی به این موضوع اشاره کنید.

مطلب مرتبط: پورتفولیو چیست و چگونه باید آن را آماده کنیم؟

بایدها و نبایدهای رزومه نویسی در بخش سوابق تحصیلی

یکی از نکاتی که در بخش مربوط به سوابق تحصیلی باید موردتوجه قرار گیرد، بیان نمودن مدارک و دوره‌های تحصیلی مرتبط با موقعیت شغلی است. این در حالی است که در اغلب رزومه‌های تحصیلی مانند «رزومه بدون سابقه کار» یا «نمونه رزومه مبتدی»، ذکر کردن معدل می‌تواند روی نظر کارفرما تأثیر فراوانی بگذارد.

به شکلی که بیان کردن معدل می‌تواند توجه کارفرما را از سایر بخش‌های مهم در رزومه، به سمت خود جلب نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود که از بیان کردن معدل در نمونه رزومه کاری خودداری کنید. تنها در صورتی می‌توانید معدل را در رزومه بیان کنید که کارفرما برای اطلاع از معدل تحصیلی شما، درخواستی در متن آگهی استخدام عنوان کرده باشد.

نکات مرتبط با نحوه نوشتن رزومه کاری در بخش اطلاعات شخصی

یکی دیگر از بایدها و نبایدهای رزومه نویسی در ارتباط با بخش اطلاعات شخصی کارجو در رزومه کاری است. حتما متن آگهی استخدامی را به‌دقت مطالعه کنید. چنانچه کارفرما برای استخدام کارجویان به محل زندگی آن‌ها توجه داشته باشد، باید به نام شهر و آدرس سکونت فعلی خود در رزومه اشاره کنید. در غیر این صورت، تنها ذکر کردن اسم، شماره تماس و آدرس ایمیل در بخش «اطلاعات شخصی» کافی خواهد بود.

از ذکر اطلاعات غیرضروری و نامرتبط با موقعیت شغلی، در نمونه رزومه کاری خودداری کنید. چنانچه کارفرما درخواستی برای اطلاع از مواردی مانند وضعیت تأهل و تعداد فرزندان ندارد، نباید در رزومه به این موارد اشاره‌ای ‌شود.

بررسی شرایط ذکرشده در آگهی استخدامی

بررسی شرایط ذکرشده در آگهی استخدامی

تنها برای آن گروه از فرصت‌های استخدامی رزومه خود را ارسال کنید که شرایط ذکرشده در رزومه، مطابق با شرایط کنونی شما باشد. به شکلی که حتما باید در رزومه خود، به شرایط موجود در متن آگهی استخدام‌ اشاره کنید. از ارسال رزومه برای موقعیت‌های استخدامی که شرایط آن را ندارید، اجتناب کنید.

یکی از نبایدهای رزومه نویسی این است که نباید درباره توانمندی‌های خود اغراق کنید. در این صورت ممکن است برای شغلی به کار گرفته شوید که بخشی از مهارت‌های لازم برای کار و فعالیت در آن حرفه را ندارید. حتما قبل از ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام، از داشتن حداقل شرایط استخدامی برای کار در موقعیت‌های شغلی مطمئن شوید.

مطلب مرتبط: نکات مهم و طلایی برای نوشتن رزومه کارشناس فروش

کلمات مورداستفاده در متن رزومه کاری

از کلمات ساده، رسمی و قابل‌فهم برای بیان مطالب خود در نمونه رزومه کاری استفاده کنید. از به کار بردن عبارت‌های کلیشه‌ای، اصطلاح و کلمات پیچیده در نمونه رزومه کاری خود اجتناب کنید. همچنین بهتر است تا جایی که امکان دارد از کلمات بسیار تخصصی، در متن رزومه کاری خود استفاده نکنید.

بهینه‌سازی رزومه برای سیستم‌های ردیابی متقاضیان استخدامی

برخی از شرکت‌ها بعد از انتشار آگهی استخدامی در یک فرصت شغلی، با تعداد زیادی از رزومه‌های کاری مواجه خواهند شد. به همین دلیل این شرکت‌ها ممکن است برای تسهیل فرآیند استخدام، از سیستم‌های ردیابی متقاضی شغلی (ATS) استفاده کنند. درنتیجه باید نمونه رزومه کاری خود را برای سیستم‌های ردیابی متقاضی شغلی (ATS)، بهینه‌سازی کنید.

برای این منظور بهتر است از یک قالب رزومه استاندارد، برای رزومه نویسی استفاده کنید. همچنین بهتر است از کلمات مورداستفاده در متن آگهی استخدام، در رزومه خود استفاده کنید. استفاده از یک قالب ساده و استاندارد در کنار ذکر کردن کلمات کلیدی مورداشاره در متن آگهی استخدامی، بهترین روش جهت بهینه‌سازی رزومه کاری برای این نوع از سیستم‌ها است.

تعداد صفحات رزومه کاری

رزومه نباید بیشتر از 2 صفحه باشد. بهترین نمونه رزومه کاری معمولا رزومه‌ای کوتاه است که از بیان اطلاعات غیرضروری در آن، اجتناب شده است. به‌عنوان‌مثال اگر تجربه‌های کاری زیادی دارید، نباید به تمام سوابق کاری خود در رزومه اشاره کنید.

جمع‌بندی

رزومه را می‌توان به‌عنوان یک سند رسمی از توانمندی‌ها، مهارت‌ها، سوابق تحصیلی و تجربه‌های کاری فرد کارجو دانست. به همین دلیل رزومه نویسی حرفه‌ای، به‌منزله مهم‌ترین و موثرترین اقدام برای شرکت در مصاحبه‌های استخدامی است. نگارش حرفه‌ای متن رزومه کاری می‌تواند فرد کارجو را در کاریابی سریع‌تر و راحت‌تر یاری نماید.

درنتیجه توجه به بایدها و نبایدهای رزومه نویسی، می‌تواند تأثیر فراوانی بر روند کاریابی کارجویان داشته باشد. در این مقاله ضمن ارائه پاسخی کامل به این پرسش که: «رزومه چیست؟»، به بیان نکاتی درباره بایدها و نبایدهای رزومه نویسی پرداختیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه