همه چیز درباره پورتفولیو یا نمونه کار و نحوه ساخت آن

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
همه چیز درباره پورتفولیو یا نمونه کار و نحوه ساخت آن

اگر در مشاغل هنری مثل عکاسی، طراحی محصول، معماری و… و هر شغلی که نیاز به خلاقیت دارد فعالیت می‌کنید، به داشتن پورتفولیو کاری نیاز دارید. پورتفولیو، نمونه کارها و دستاوردهای شما را در کنار اطلاعات رزومه استاندارد به نمایش می‌گذارد. یادگیری نحوه ساخت یک پروتفولیو حرفه‌ای حائز اهمیت است؛ چراکه می‌تواند با نمایش جزئیات بیشتری از دستاوردهای حرفه‌ای شما به کارفرما، شانس به دست آموردن موقعیت شغلی مورد نظرتان را افزایش بدهد.

رزومه ساز

در این مقاله، پس از معرفی پورتفولیو، نحوه ساختن یک پورتفولیو قوی را به همراه چند نکته مهم در این باره بررسی می‌کنیم.

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو چیست

پورتفولیو (Portfolio)، سندی شامل نمونه کارهای شماست که در نشان دادن استعدادها و توانایی‌هایتان به کارفرما کمک می‌کند. این نوع رزومه به جای توضیح درباره دستاوردها، پروژه‌های گذشته شما را به نمایش می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تا کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا جزئیاتی را که نمی‌توانید در یک رزومه معمولی ارائه بدهید به نمایش بگذارید. پورتفولیو در واقع ترکیبی از رزومه و نمونه کارهای شما در یک مکان منسجم است و از ضرورت‌ها در ساخت رزومه حرفه ای خصوصا برای مهاجرت کاری محسوب می‌شود.

در حالی که ساخت پورتفولیو اغلب برای مشاغل خلاقانه و هنری رواج دارد، سایر متخصصان نیز می‌توانند یک پورتفولیوی کاری برای خود بسازند. چه یک توسعه‌دهنده وب باشید که می‌خواهد نمونه کارهایش را به نمایش بگذارد و چه معلمی باشید که قصد دارد اثربخشی مدیریت کلاس خود را نشان دهد، می‌توانید از پورتفولیو به عنوان مزیت رقابتی برای متمایز شدن از سایر متقاضیان استفاده کنید.

تفاوت رزومه و پورتفولیو چیست؟

رزومه سندی خلاصه از اطلاعات مهم شما مثل سوابق کاری، تحصیلات و مهارت‌هایتان است. پورتفولیو با ارائه جزئیات و نمونه‌های عملی، این اطلاعات خلاصه را تکمیل می‌کند.

در واقع رزومه پیش نیاز دعوت شدن به جلسه مصاحبه کاری است. زمانی که به مصاحبه دعوت شدید، می‌توانید نمونه کارهای خود را در قالب پورتفولیو به کارفرما ارائه کنید. پورتفولیو به کارفرما این امکان را می‌دهد تا با مشاهده جزئیات بیشتر درباره سوابق کاری‌تان متوجه شود که چرا شما بهترین فرد برای موقعیت شغلی مورد نظر هستید.

برای مثال، ممکن است مهارت‌های کار تیمی را در رزومه خود درج کرده باشید. در پروتفولیو می‌توانید با درج تصاویر و اخبار مربوط به یک رویداد تیمی یا پروژه تیمی که سازماندهی آن را برعهده داشتید ادعای خود را تایید کنید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام و اصول رزومه نویسی، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

قبل از شروع، فرمت پورتفولیو خود را انتخاب کنید

تفاوت رزومه و پورتفولیو

 

پورتفولیو شما می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به طور مثال:

  • یک فایل دیجیتال
  • وب سایت شخصی
  • کلاسور، پوشه یا جعبه خاص
  • آلبوم صحافی شده با جلد مخصوص

اگر یک پورتفولیوی دیجیتال دارید، می‌توانید آن را به وسیله فلش و یا ارسال لینک یا فایل از طریق ایمیل یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به کارفرما ارائه بدهید. پورتفولیوی شما در هر فرمتی که ارائه می‌شود، باید شامل نمونه‌های ملموسی برای نمایش توانایی‌ها و مهارت‌هایی باشد که تاکنون در سوابق حرفه‌ای خود کسب کردید.

انتخاب فرمت مناسب اهمیت زیادی برای شما دارد. به عنوان مثال، اگر طراح وب هستید، باید نمونه کارهای خود را به صورت آنلاین ارائه بدهید. اگر قصد نمایش توانایی‌تان در زمینه‌ای مانند سخنرانی را دارید، می‌توانید یک ویدیو یا لینکی از ویدیو ارائه خود را در پورتفولیو اضافه کنید.

چه مواردی باید در پورتفولیو گنجانده شوند؟

انتخاب فرمت پورتفولیو

موارد مهمی که باید در پورتفولیو خود درج کنید شامل:

نمونه کار

مهم‌ترین جنبه پورتفولیو شما، نمایش نمونه کارها است. یک پورتفولیو طراحی لباس یا پورتفولیو عکاسی و هرگونه پورتفولیو هنری دیگری، باید بهترین نمونه کارهای شما را به نمایش بگذارد. هنگام درج نمونه کارها، مطمئن شوید که با فرصت شغلی مورد نظرتان مرتبط هستند. جدیدترین نمونه کارهای خود را که نشان دهنده سطح مهارت فعلی شما هستند در پورتفولیو درج کنید. در نهایت، از تصاویر و نمونه کارهای با کیفیت بالا استفاده کنید.

نظرات مشتریان قبلی

درج نظر مشتریان قبلی، راهی عالی برای نشان دادن کیفیت کارتان است و می‌تواند کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد. این مورد تاثیر زیادی در جلب اعتماد کارفرما دارد.

تاییدیه‌های همکاران / سرپرستان

یک راه عالی برای نشان دادن شخصیت خوب و اخلاق کاری‌تان، دریافت تاییدیه از همکاران و مدیران قبلی است. این کار همچنین به کارفرمای فعلی نشان می‌دهد که شما یک شبکه حرفه‌ای ارزشمند از افراد متخصص دارید. از همکاران و مدیرانی که در گذشته از نزدیک با آن‌ها کار کردید، بخواهید که نظر صادقانه خودشان را در رابطه با شخصیت و اخلاق حرفه‌ای شما بگویند و آن را به صورت کتبی در پورتفولیو خود قرار بدهید.

عکس‌هایی از زمان انجام کار

این مورد خصوصا برای ساخت پورتفولیو در معماری (architecture) و موارد مشابه می‌تواند به جذاب‌تر شدن آن کمک زیادی بکند. همچنین، درج عکس‌هایی از خودتان در حال کار، هرگونه شک نسبت به اینکه شما واقعا مسئول انجام پروژه بوده‌اید یا خیر را از بین می‌برد. در صورت لزوم، جزئیات و توضیحات کار را نیز اضافه کنید.

کارفرمایان / پروژه‌های مهم

ارائه اطلاعات و مدارک درباره پروژه‌های بزرگ و کارفرمایان شناخته شده‌ای که با آن‌ها همکاری داشته‌اید می‌تواند پورتفولیو شما را متمایز کند. نمونه‌ای از کارهایی که برای آن‌ها انجام داده‌اید و نتایج آن را در پورتفولیو خود ارائه دهید. این مورد بالا بودن سطح تخصصی شما را به کارفرما نشان داده و به او اطمینان می‌دهد که می‌توانید نیازهای سازمان یا مشتری را برآورده کنید.

مطلب مرتبط: تعداد صفحات یک رزومه ایده‌آل باید چقدر باشد؟

نحوه ساخت پورتفولیو

نحوه ساخت پورتفولیو

برای ساخت یک پورتفولیوی حرفه‌ای، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کسب اطلاعات درباره شرکت و موقعیت شغلی

پورتفولیو شما باید متناسب با هر شغلی که برای آن درخواست ارسال می‌کنید آماده شده باشد تا به موفقیت بیشتر درخواست شما کمک کند. تحقیق در مورد سازمان و موقعیتی که برای آن درخواست ارسال می‌کنید، اولین گام در این فرآیند است. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مواردی را باید در رزومه و پورتفولیو خود درج کنید. مهم‌ترین منبعی که می‌توانید از آن استفاده کنید، شرح آگهی شغلی است. شرح شغل حاوی جزئیات مهمی در مورد الزامات شغلی و کلمات کلیدی است که می‌توانید در رزومه خود بگنجانید. علاوه بر این، می‌توانید با بررسی وب‌سایت و صفحات شبکه‌های اجتماعی شرکت و صحبت با کارمندان فعلی یا گذشته آن درباره شرکت تحقیق کنید.

2. آماده کردن نمونه کارها

گام بعدی این است که نمونه کارهای مربوط به پروژه‌های قبلی خود را جمع‌آوری کنید. بسته به نوع تخصصی که دارید، نمونه کارهای شما می‌تواند به صورت عکس، ویدیو، سایت یا فایل pdf باشند. صرف نظر از نوع فایل، مطمئن شوید نمونه‌ای که ارائه می‌دهید کیفیت بالایی داشته باشد. شما قصد دارید با پورتفولیو خود روی نظر کارفرما تاثیر بگذارید، بنابراین مهم است که بهترین نمونه کارهای خود را با بالاترین کیفیت ارائه بدهید. اگر کارفرما یا مسئول استخدام فرمت خاصی را از شما درخواست کرد، پورتفولیو را مطابق دستورالعمل‌های گفته شده آماده کنید. همیشه جدیدترین کارهای خود را ارائه بدهید که کاملا با موقعیت شغلی مورد نظرتان مرتبط هستند.

همچنین در هنگام ساخت رزومه با رزومه ساز رایگان جاب ویژن می‌توانید لینک نمونه کارهایتان را در رزومه حرفه‌ای خود درج کنید.

3. اضافه کردن مدارک مرتبط با دستاوردها

بخش دستاوردهای شما می‌تواند شامل پروژه‌های مهم، نظرات مثبت مشتریان، جوایز و افتخارات دریافتی شما باشد. نشان دادن بازخورد و تاییدی که از دیگران گرفته‌اید راهی عالی برای تایید توانایی‌هایتان و جلب اعتماد کارفرمای فعلی است. همچنین این کار روشی هوشمندانه برای نشان دادن تجربه کاری شماست. نکته مهم این است که در مورد دستاوردهای خود کاملا صادق باشید و در این قسمت اغراق نکنید.

قبل از قرار دادن اطلاعات مربوط به پروژه‌ها و کارفرمایان قبلی در پورتفولیو، حتما از مشتریان و همکاران خود اجازه بگیرید. در مورد بخش دستاوردها، مرتبط بودن نیز موضوع مهمی است.

4. طراحی پورتفولیو

پس از آماده کردن محتوا، وقت آن است که پورتفولیو خود را طراحی کنید. از آنجایی که در پورتفولیو از تصاویر و فایل‌های مختلفی استفاده می‌شود، داشتن یک طراحی زیبا و استاندارد برای آن حائز اهمیت است. تعداد تصاویری که می‌خواهید استفاده کنید و نوع اطلاعاتی که می‌خواهید در پورتفولیو قرار دهید را در نظر بگیرید. سپس، قالبی را انتخاب کنید که فضای کافی و مناسبی برای درج این اطلاعات به شما بدهد. همچنین می‌توانید از اینفوگرافی و فونت‌های خاص برای برجسته کردن جزئیات مهم استفاده کنید. مشاهده نمونه پورتفولیو حرفه‌ای می‌تواند دید بهتری برای یک طراحی مناسب به شما بدهد. همچنین می‌توانید انواع پورتفولیو مثل پورتفولیو محصول، معماری و… را به صورت لایه باز و آماده ویراش دانلود کنید.

5. ایجاد پورتفولیو آنلاین

امروزه اغلب شرکت‌ها از شما درخواست فایل دیجیتالی و آنلاین دارند. علاوه بر این، داشتن یک پورتفولیو آنلاین به شما اجازه می‌دهد تا نمونه کارهای بیشتری را اضافه کنید و همچنین ویدیو و لینک سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان را نیز در پورتفولیو درج کنید. برای ایجاد و نمایش یک پورتفولیو آنلاین می‌توانید از پلتفرم‌های مختلفی مثل وردپرس استفاده کنید.

مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای رزومه‌نویسی

نکاتی برای ساخت یک پورتفولیو عالی

نکات ساخت پورتفولیو

برای تاثیرگذارتر کردن پورتفولیو خود این نکات را در نظر داشته باشید:

مختصر بنویسید

وجود تصاویر و نمونه کارها، مهارت و توانمندی شما در عمل را به کارفرما نشان می‌دهد، بنابراین بهتر است اطلاعات نوشتاری آن مختصر و ترجیحا در یک صفحه باشد. از مهارت‌های طراحی برای مدیریت فضا و برجسته کردن جزئیات مربوط به موقعیت شغلی فعلی استفاده کنید.

از نمونه کارهای متنوع استفاده کنید

هنگام ساخت پورتفولیو، از کارهای مختلف برای نشان دادن نقاط قوت خود استفاده کنید. استفاده از نمونه‌های کاری متنوع، تطبیق پذیری شما با شرایط مختلف را نشان می‌دهد که مهارت مهمی در کار محسوب می‌شود.

پورتفولیو خود را سفارشی‌سازی کنید

درست مثل رزومه کاری، پورتفولیو شما باید متناسب با هر موقعیت شغلی ویرایش شود. در واقع با این کار تنها نمونه‌ها و دستاوردهایی که بیشتر به موقعیت شغلی جدید مرتبط هستند را ارائه می‌کنید. برای سفارشی کردن رزومه خود حتما شرح شغل آگهی‌های استخدام را خوانده و از کلمات کلیدی مرتبط آن‌ها استفاده کنید.

از رنگ استفاده کنید

رنگ ها عنصری ضروری در پورتفولیو هستند. انتخاب دقیق یک تم رنگی می‌تواند ظاهری منظم و و حرفه‌ای‌تر به پورتفولیوی شما بدهد. همچنین با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید اطلاعات مرتبط و مهم‌تر در رزومه خود را برجسته کنید. انتخاب هوشمندانه رنگ اهمیت زیادی دارد. از رنگ‌هایی استفاده کنید که باعث سخت شدن خوانایی واژه‌ها نشوند و چشم را خسته نکنند.

پورتفولیو را به‌روز نگه دارید

بعد از تکمیل ساخت پورتفولیو، لازم است آن را هرچندوقت یکبار و متناسب با رشد حرفه‌ای خود بروزرسانی کنید.

برای پورتفولیو خود تبلیغ کنید

اگرچه پورتفولیو بیشتر در زمان ارسال رزومه و درخواست برای به دست آوردن یک موقعیت شغلی کاربرد دارد، اما می‌تواند به نمایش توانمندی‌های شما و بازاریابی برای به دست آوردن پروژه‌های جدید کمک کند. زمانی که پورتفولیوی آنلاین خود را ساختید، حتما لینک آن را در پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار بدهید.

نکات مهم در زمان ارائه پورتفولیو

اگر قصد دارید از پورتفولیو خود در جلسه مصاحبه استفاده کنید:

  • در رزومه خود یا هنگام تماس کارفرما ذکر کنید که یک پورتفولیو دارید
  • در جلسه مصاحبه خود بگویید که پورتفولیو خود را به همراه دارید

در طول مصاحبه، می‌توانید به روش‌های مختلفی از پورتفولیو خود استفاده کنید. پورتفولیو سند خوبی برای نشان دادن دستاوردها، نقاط قوت و اهداف شما در جواب سوالاتی مثل «درباره خودتان بگویید» و «چرا باید شما را استخدام کنیم؟» است.

2 نکته مهم هنگام ارائه پورتفولیو:

  • ‌مطمئن شوید که بر محتوای پورتفولیو خود مسلط هستید و پیدا کردن صفحات یا نمونه کارهای خاص زمانی از شما نمی‌گیرد.
  • توضیحاتی که درباره هر پروژه دارید را چند بار با خودتان مرور کنید. تسلط شما در هنگام ارائه توضیحات نشان دهنده مهارت‌های ارتباطی شماست.

جمع‌بندی

پورتفولیو سند مهمی از تمام دستاوردها و موفقیت‌هایی است که در مسیر تخصصی خود کسب کردید. داشتن یک پورتفولیو حرفه‌ای می‌تواند شانس شما را برای به دست آوردن پروژه‌ها و فرصت‌های شغلی مورد نظرتان چند برابر کند. به همین دلیل، در این مقاله به معرفی پورتفولیو، نحوه ساخت آن و نکات مهم در این باره پرداختیم.

منابع: indeed.com

alberta.ca

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه