نکات مهم برای نوشتن رزومه کارشناس فروش

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
نکات مهم برای نوشتن رزومه کارشناس فروش

فروش حوزه‌ای بسیار متنوع و گسترده است و تقریباً هر شرکتی با هر نوع فعالیتی به کارشناس فروش نیاز دارد. اگر فکر می‌کنید علاقه و توانایی فروش را دارید و دوست دارید به‌عنوان کارشناس فروش مشغول به کار شوید قبل از هر چیز باید رزومه‌ای جذاب و حرفه‌ای داشته باشید. ارسال رزومه حرفه‌ای و کامل تا حد زیادی نشان می‌دهد که چقدر در این زمینه‌ای حرفه‌ای و باتجربه هستید. در این مقاله در مورد نکات مهم نوشتن رزومه کارشناس فروش صحبت می‌کنیم تا بتوانید با تکمیل رزومه خود زودتر به شغل موردنظرتان برسید.

رزومه ساز

کدام بخش رزومه از همه مهم‌تر است؟

از دید بسیاری از افراد، بخش سوابق و تجربیات کاری از همه مهم‌تر است و به همین دلیل هم تمرکز بیشتری روی این بخش می‌گذارند. حتی برخی افراد به‌جز مشخصات فردی تنها سوابق کاری‌شان را در رزومه می‌‌آورند و از بخش‌های دیگر غافل می‌شوند.
اما واقعیت این است که هر کارفرمایی به دنبال چیزی متفاوت در رزومه شماست؛ مثلاً ممکن است برای برخی تحصیلات اصلاً مهم نباشد، اما برای بعضی دیگر تحصیلات و رشته دانشگاهی و حتی دانشگاه محل تحصیل هم جزء فاکتورهای مهم گزینش باشد. پس بهترین کار این است که رزومه‌ای کامل و جامع بسازیم که تمام بخش‌ها را در بربگیرد و اطلاعات هر بخش را به‌طور دقیق، حساب‌شده و کامل بنویسیم. به‌این‌ترتیب با شانس موفقیت بیشتری می‌توانیم رزومه کاری خود را برای هر شرکت و موقعیت شغلی ارسال کنیم.

نوشتن رزومه کارشناس فروش

شما بر اساس رزومه به مصاحبه دعوت می‌شوید!

رزومه اولین فرصت شما برای تحت ‌تأثیر قرار دادنِ شرکت موردنظر است. فردی که مسئول بررسی رزومه‌هاست با یک نگاه تصمیم می‌گیرد که شما را به مصاحبه دعوت کند یا نه؛ بنابراین لازم است رزومه‌ای که برای شرکت ارسال می‌کنید کوتاه، مختصر اما مفید و جذاب باشد و کارفرما را ترغیب به استخدام شما بکند.

فراموش نکنید اگر خود را فروشنده‌ای حرفه‌ای می‌‌دانید باید قبل از هر چیز بتوانید رزومه‌تان را به شرکت موردنظر بفروشید!

هرساله بسیاری از فروشندگان باتجربه و کار بلد تنها به خاطر مناسب نبودن رزومه‌شان به جلسه مصاحبه دعوت نمی‌شوند! رزومه بیش‌ازحد طولانی یا خیلی کوتاه و مبهم هردو نامناسب هستند؛ برای نوشتن رزومه کارشناس فروش باید هر کلمه و جمله‌ای که اضافه می‌کنید مرتبط و در راستای زمینه کاری فروش باشد.

بهترین فرمت و قالب را برای رزومه‌تان انتخاب کنید

قبل از نوشتن رزومه کارشناس فروش لازم است فرمت رزومه‌تان را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از بین صدها نمونه قالب رزومه، قالبی را که با موقعیت شغلی شما تناسب بیشتری دارد انتخاب کنید و رزومه خود را بسازید. با استفاده از رزومه ساز جاب ویژن دیگر نیازی به پیدا کردن قالب رزومه نیست؛ شما اطلاعات را وارد می‌کنید و در عرض چند دقیقه رزومه شما در قالبی استاندارد و حرفه‌ای به دو زبان انگلیسی و فارسی تحویل می‌گیرید.

به‌طورکلی در رزومه کاری کارشناس فروش لازم است موارد زیر گنجانده شود:

  • تجربیات کاری مرتبط
  • مشخصات و اطلاعات تماس
  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها
  • تحصیلات

اگر می‌خواهید رزومه کامل‌تری داشته باشید موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  • مدارک و دوره‌های آموزشی
  • میزان آشنایی با زبان‌های خارجی
  • علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های شخصی

در ادامه در مورد نوشتن هرکدام از این بخش‌ها کامل‌تر صحبت می‌کنیم.

در بخش اطلاعات تماس چه بنویسم؟

بخش اطلاعات تماس شاید پیش‌پاافتاده و ساده به نظر برسد؛ اما کوچک‌ترین اشتباهی در نوشتن اطلاعات می‌تواند امکان برقراری تماس با شما را از بین ببرد و نتوانید شغل رؤیایی‌تان را به دست بیاورید.

اطلاعات تماس باید کامل و صحیح و شامل موارد زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی
  • عنوان شغلی (در این مورد کارشناس فروش)
  • شماره تماس (همراه یا ثابت. چندین بار شماره را چک کنید)
  • آدرس ایمیل (از ایمیل حرفه‌ای با اسم و فامیل خودتان استفاده کنید نه ایمیل فانتزی دوران نوجوانی‌تان!)
  • آدرس دقیق محل سکونت (اختیاری)

بخش معرفی خود و خلاصه رزومه

این بخش در برخی رزومه‌ها وجود ندارد و به قالب رزومه شما هم بستگی دارد؛ ولی اضافه کردن آن برای نوشتن رزومه کاری کارشناس فروش می‌تواند مؤثر و مفید باشد. در این بخش که بعد از اطلاعات تماس و بالای رزومه قرار می‌گیرد چکیده و خلاصه‌ای از کل رزومه را در چند خط می‌نویسید و به‌نوعی خود را معرفی می‌کنید. این بخش نباید خیلی طولانی باشد؛ پس بهتر است در همین چند جمله به مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نکات اشاره کنید: زمینه کاری و تحصیلی، تجربیات کاری مهم، دستاوردهای فروش تأثیرگذار و مهارت‌ها و توانمندی‌های خاص.

تحصیلات کارشناس فروش

مدارک و تحصیلات دانشگاهی

در این بخش تحصیلات دانشگاهی خود را به ترتیب از آخرین مدرک تحصیلی اخذشده (مثلاً دکترا، فوق‌لیسانس و بعد لیسانس) بنویسید. مرتبط یا مرتبط نبودن زمینه تحصیلی ممکن است تأثیر اندکی روی وجهه کاری شما داشته باشند. برخی شرکت‌ها به مرتبط بودن تحصیلات اهمیت زیادی می‌دهند و برخی دیگر تمرکز بیشتر را بر تجربیات و مهارت‌های فرد می‌گذارند.

البته در حوزه فروش، مهارت و تجربه اهمیت بیشتری از تحصیلات دارد و برای فروشنده‌ای که سابقه کاری و دستاوردهای درخشانی در حوزه فروش دارد مطمئناً مدرک تحصیلی بالا اهمیت چندانی ندارد.

درهرصورت، تحصیلات دانشگاهی‌تان را به‌صورت کامل و دقیق به‌این‌ترتیب درج کنید:

  • عنوان و رشته دانشگاهی
  • سطح تحصیلات
  • نام دانشگاه
  • زمان شروع و پایان تحصیل

نکته مهم: موقع نوشتن رزومه کارشناس فروش نیازی به اضافه کردن تحصیلات دبیرستان و نوع دیپلم نیست و فقط کافی است به تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی‌تان اشاره کنید. تنها درصورتی‌که مدرک تحصیلی‌تان دیپلم است در مورد رشته تحصیلی دبیرستان توضیح بدهید.

مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای رزومه‌نویسی

سوابق و تجربیات کاری مرتبط

این بخش تأثیرگذارترین قسمت رزومه کاری شما به‌عنوان کارشناس فروش است؛ پس با دقت و وسواس تجربیات کاری‌تان را بنویسید. سوابق کاری خود را به ترتیب از آخرین شغلی که داشته‌اید بنویسید و سعی کنید تمامی اطلاعاتی که می‌نویسید شفاف، واقعی و مستند باشند.

مهم‌ترین مواردی که در بخش تجربیات کاری لازم است به آن‌ها اشاره‌کنید عبارت‌اند از:

  • عنوان شغلی
  • نام شرکت و حوزه فعالیت
  • زمان شروع همکاری- قطع همکاری
  • شرح وظایف و مسئولیت‌ها

اگر تجربیات بسیار متنوع و پراکنده‌ای داشته‌اید فقط تجربیات مرتبط با زمینه فروش را بنویسید و از نوشتن تجربیات غیر مرتبط خودداری کنید. از نظر کارفرما مرتبط بودن تجربیات کاری اهمیت بیشتری دارد تا تعداد مشاغلی که داشته‌اید.

اگر سابقه کار فروش نداشته باشم در این بخش چه بنویسم؟

ممکن است تازه فارغ‌التحصیل شده باشید و هنوز تجربه کاری خاصی در زمینه فروش نداشته باشید؛ یا شاید مشاغل قبلی در حوزه‌های مرتبط با فروش بوده‌اند اما هیچ‌وقت به‌عنوان کارشناس فروش کار نکرده‌اید.

نگران نباشید! در این صورت تمام مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایی را که بیشترین ارتباط را با حوزه فروش و فروشندگی داشته‌اند بنویسید. به‌این‌ترتیب، به کارفرما نشان می‌دهید که اگرچه تاکنون تحت عنوان شغلی «کارشناس فروش» مشغول به کار نبوده‌اید؛ اما تجربیات و مهارت‌های لازم برای فروشندگی را دارید. برای این‌که با حوزه کاری فروش، موقعیت‌های شغلی، وظایف و مسئولیت‌ها و … بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای استخدام کارشناس فروش را مطالعه کنید.

مهارت‌ها و تجربیات کاری کارشناس فروش

جوایز و دستاوردهای خاص

اگر در طول مسیر شغلی‌تان به‌عنوان کارشناس فروش، جوایز و عناوین خاصی کسب کرده‌اید حتماً موقع نوشتن رزومه کارشناس فروش به آن‌ها اشاره کنید. انتخاب به‌عنوان فروشنده نمونه، کارمند برتر، میزان قابل‌توجه قراردادها در یک بازه زمانی مشخص، درصد موفقیت در بستن و نهایی کردن قرارداد و … ازجمله دستاوردهایی هستند که هر کارفرمایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ پس تواضع را کنار بگذارید و به همه آن‌‌ها اشاره کنید!

مدارک و دوره‌های آموزشی

اگر در کارگاه‌ها یا دوره‌های آموزشی مرتبط با فروش حضور داشته‌اید حتما در این بخش به آن‌ها اشاره کنید. در مورد دوره‌های آموزشی که ارتباط غیرمستقیم با حوزه فروش دارند هم می‌توانید صحبت کنید؛ اما نوشتن در مورد مدارک و دوره‌های آموزشی غیرمرتبط با فروش لازم نیست و تاثیری در رزومه شما نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: برای شرکت‌ها رزومه مهم‌تر است یا پروفایل لینکدین؟

توانمندی‌ها و مهارت‌های فردی

در انتهای رزومه می‌توانید به مهارت‌های خاصی که درزمینه فروش دارید اشاره کنید. در این بخش نیازی نیست تمام مهارت‌هایی که در زندگی کسب کرده‌اید را بنویسید؛ صرفاً به مهارت‌هایی اشاره کنید که ارتباط مستقیمی با موقعیت شغلی دارند. هرچند توصیه می‌کنیم این بخش را باصداقت بنویسید؛ اما بد نیست بدانید که اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام کارشناس فروشی با این ویژگی‌ها هستند:

  • روابط عمومی بالا
  • مدیریت زمان
  • توانایی بالا در ارائه محصول
  • توانایی مذاکره
  • کار گروهی
  • آینده‌نگری
  • توانایی سخنوری
  • مهارت گوش دادن!
  • جسارت و اعتمادبه‌نفس
  • روحیه پیگیری و پشتکار
  • قدرت حل مسئله
  • سازگاری

میزان آشنایی با زبان‌های خارجه

بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر مشتریان داخلی، مشتریان خارجی هم دارند یا در شهرها و کشورهای مختلف نمایندگی و شعبه دارند. به همین دلیل، آشنایی با زبان‌های خارجی می‌تواند مزیت و نقطه قوت مهمی برای شما محسوب شود و رزومه کاری شما را از سایر رزومه‌ها متمایز کند.

بعد از تعیین نوع زبان خارجی، سطح و میزان آشنایی با آن را نیز به ترتیب مشخص کنید. سطح آشنایی شما با زبان‌های خارجی به ترتیب زیر است.

  1. مقدماتی: توانایی بسیار محدودی در درک مفاهیم دارم، ولی نمی‌توانم منظورم را منتقل کنم.
  2. پایین‌تر از متوسط: تا حدی توانایی درک و انتقال مفاهیم را دارم.
  3. متوسط: توانایی درک مفاهیم را دارم، اما نمی‌توانم به خوبی منظورم را منتقل کنم.
  4. بالاتر از متوسط: توانای خوبی در درک و انتقال مفاهیم دارم، اما گاهی کند عمل می‌کنم.
  5. پیشرفته: بدون هیچ مشکلی می‌توانم مفاهیم را درک و به مخاطب منتقل کنم.
  6. در حد زبان مادری: مثل زبان مادری، مفاهیم را درک و به مخاطب منتقل می‌کنم.

درصورتی‌که می‌خواهید جزئی‌تر و دقیق‌تر بنویسید میزان تسلط خود در هرکدام از مهارت‌های چهارگانه زبانی (مکالمه، نوشتن، گوش دادن و درک مطلب) را جداگانه بنویسید.

تفریحات و علاقه‌مندی‌های شخصی

این بخش کاملاً اختیاری است و در چند عبارت کوتاه نشان می‌دهد در اوقات فراغت و مواقعی که کار نمی‌کنید به چه تفریحاتی مشغولید. اضافه کردن این بخش به رزومه کارشناس فروش تا حدودی روحیات و تیپ شخصیتی‌تان را نشان می‌دهد. در ضمن، صحبت در مورد سرگرمی‌ها و علائق، رنگ و بویی شخصی و اختصاصی به رزومه حرفه‌ای‌تان می‌دهد و در برخی موارد ممکن است تأثیر مثبتی بر روند استخدام شما بگذارد.

نکات نوشتن رزومه کارشناس فروش

موقع نوشتن رزومه کارشناس فروش به این نکات توجه کنید!

  • رزومه کاری بهتر است فقط در یک صفحه نوشته شود؛ این قانون نه‌فقط برای رزومه کارشناس فروش، بلکه در مورد رزومه تمام موقعیت‌های شغلی صدق می‌کند.
  • سعی کنید بخش‌های مختلف رزومه را به‌صورت موردی و تیتروار بنویسید تا هم به همه موارد مهم اشاره کرده باشید و هم باعث طولانی شدن رزومه نشوید. برای این‌که رزومه‌تان کوتاه‌تر شود موقعیت‌‌های شغلی و تجربیات کاری مربوط به بیش از 10 سال پیش را می‌توانید حذف کنید!
  • مطمئن شوید که تمام تجربیات و سوابق کاری که در رزومه می‌نویسید کاملاً مرتبط با موقعیت شغلی موردنظرتان باشد.
  • توانایی‌های خاصتان را به نمایش بگذارید! مسئولین منابع انسانی و کارفرماها از بین صدها کارجو به دنبال بهترین و خاص‌ترین فرد هستند؛ بنابراین سعی کنید در هر بخش از رزومه‌تان بر توانایی‌ها و مهارت‌های منحصربه‌فردتان تمرکز کنید تا خود را از بقیه رقبا متمایز کنید.
  • در یک رزومه حرفه‌ای، هیچ‌گونه غلط املائی و نگارشی نباید وجود داشته باشد! در آخر چندین بار رزومه‌تان را بخوانید و غلط‌های املائی و نگارشی را اصلاح کنید. حتی می‌توانید از فرد دیگری بخواهید رزومه شما را بررسی کند و اشتباهات احتمالی را ویرایش کند. وجود غلط املائی و نوشتاری در رزومه، وجهه بسیار بد و غیرحرفه‌ای به شما می‌دهد و حتی می‌تواند در دعوت کردن یا نکردن شما به مصاحبه تأثیرگذار باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

یک رزومه ثابت برای همه موقعیت‌های شغلی؟!

اغلب ما یک‌بار برای همیشه یک رزومه کاری می‌سازیم و بعد، برای هر موقعیت شغلی آن را ارسال می‌کنیم. این کار به‌خودی‌خود اشتباه نیست؛ اما در برخی موارد باعث می‌شود آن‌طور که بایدوشاید به چشم نیاییم و به جلسه مصاحبه دعوت نشویم.

هر شرکت و سازمانی فرهنگ و روحیه‌سازمانی خاص خود را دارد؛ بعضی شرکت‌ها ساختاری سنتی و سفت و سختی دارند و برخی دیگر فرهنگ مدرن و صمیمی را می‌پسندند. به‌عنوان کارشناس فروش حرفه‌ای بهتر از هرکسی باید بدانید که زبان و لحن صحبت با هریک از این شرکت‌ها هم می‌بایست متفاوت باشد.

بنابراین، اگرچه اصول و فحوای اصلی رزومه شما ثابت می‌ماند؛ اما گاهی با کمی تغییر در لحن و نوشتار و ساختار رزومه و نزدیک کردن زبانتان به زبان شرکت موردنظر می‌توانید شانس دیده شدن و دعوت به مصاحبه خود را بالا ببرید. علاوه بر این، گاهی با ویرایش رزومه و اضافه یا کم کردن برخی سوابق و تجربیات کاری و افزودن دوره‌های آموزشی و تحصیلات می‌توانید رزومه‌تان را به زمینه و حوزه فعالیت شرکت موردنظر نزدیک‌تر و مرتبط‌تر کنید.

به همین دلیل، قبل از آن‌که رزومه کاری‌تان را ارسال کنید پیشنهاد می‌‌کنیم اول سری به وب‌سایت شرکت موردنظر بزنید، با فعالیت‌ها و زمینه کاری‌شان بیشتر آشنا شوید و فرهنگ‌سازمانی حاکم بر آن شرکت را بهتر درک کنید؛ بعد رزومه‌تان را با اطمینان بیشتر و خیالی آسوده‌تر برایشان ارسال کنید.

مرحله بعد: آمادگی برای مصاحبه استخدامی

رزومه‌تان را تکمیل کردید؟ تبریک می‌گوییم! حالا نوبت مرحله بعد است. بعد از نوشتن و تکمیل رزومه کاری می‌توانید با جستجو در وب‌سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن و با بررسی صدها آگهی استخدام کارشناس فروش، رزومه‌تان را برای موقعیت‌های شغلی موردنظرتان ارسال کنید.

پس از ارسال رزومه و تا زمانی که کارفرما نظرش را در مورد رزومه‌تان اعلام کند، بهتر است خودتان را برای مرحله مهم بعدی، یعنی حضور در مصاحبه حضوری یا آنلاین آماده کنید. در جلسه مصاحبه از شما سؤالاتی می‌پرسند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند به آمادگی و اعتمادبه‌نفس بیشتر شما کمک زیادی بکند. در مقاله سؤالات مصاحبه استخدام کارشناس فروش می‌توانید با متداول‌ترین این پرسش‌ها و همین‌طور بهترین جواب‌هایی که می‌توانید به آن‌ها بدهید آشنا بشوید و با آمادگی بیشتری در این جلسه شرکت کنید.

منبعresumeok

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه