در صورت حاضر نشدن در جلسه مصاحبه استخدامی حتما کارفرما را مطلع کنید!
شرکت در جلسه مصاحبه استخدامی یکی از مراحل معمول پیدا کردن شغل است که زمان آن با هماهنگی کارفرما و کارجو تعیین میشود. گاهی ممکن است به دلیل پر شدن ظرفیت استخدامی، در آخرین دقایق جلسه مصاحبه توسط کارفرما کنسل شود. همانطور که میدانید تقریبا تمام کارفرماها کنسل شدن جلسه مصاحبه را به کارجوها اطلاع میدهند. با این حال جلسه مصاحبه شغلی نوعی رابطه دوسویه است، پس کارجو هم میتواند آن را کنسل کند. شاید با خودتان فکر کنید؛ تنها با حاضر نشدن در جلسه مصاحبه، کارفرما متوجه عدم تمایلتان به همکاری میشود. اما درست این است که شما هم دلیل و عدم حضورتان را به کارفرما اطلاع دهید.
میپرسید چرا؟ با ما همراه باشید تا دلیل این رفتار و تکنیکهای کنسل کردن یک مصاحبه کاری را با شما در میان بگذاریم.
کارجوها و اطلاع کنسلی جلسه مصاحبه به کارفرما!
چرا کارجوها باید کنسلی جلسه مصاحبه را به کارفرما اطلاع دهند؟ لغو جلسه مصاحبه شغلی، آن هم بدون اطلاع به کارفرما رفتاری غیرحرفهای و بیادبانه است. اما به عنوان کارجو این حق را دارید که جلسه را لغو کنید. پس باید از راه درست این کار را انجام دهید.
ارائه درخواست همکاری برای شرکت به این معنی است که تمایل دارید به عنوان یک هم گروه برای اهدافی مشترک با آنها همکاری کنید. همانطور که میدانید داشتن روحیه همکاری تیمی و احترام متقابل اصول اولیه شروع یک کار مشترک هستند. باید بتوانید این روحیه را از آغاز تا پایان همکاریتان حفظ کنید تا شخصیت حرفهای و مقبولی در زمینه شغلی از خود نشان دهید.
ممکن است به خاطر بیماری خودتان یا یکی از اعضای خانواده، پیشامدی غیرمترقبه و حتی پیدا کردن شغلی جدید، در مرحله آخر از رفتن به جلسه مصاحبه شغلی منصرف شوید. در این مواقع باید موضوع لغو جلسه را به کارفرما اطلاع دهید. اطلاع این موضوع بیانگر شخصیت کاری حرفهای، اخلاقمداری و اهمیت شما به زمان است.
چطور جلسه مصاحبه شغلی را لغو کنیم؟
در لحظات آخر متوجه شدید که موقعیت شغلی پیشنهادی مناسب شما نیست؟ میخواهید به هر دلیلی زمان مصاحبه شغلی خود را تغییر دهید؟ برای هر یک از این سوالات پاسخ متفاوتی وجود دارد.
صرف نظر از شرایط اگر نمیتوانید در جلسه مصاحبه حاضر شوید، تا آخرین دقایق برگزاری صبر نکنید و این موضوع را خیلی زود به کارفرما اعلام کنید. زمان بسیار ازرشمند است، ضمن اینکه ممکن است در آینده بخواهید با این کارفرما روابط کاری داشته باشید. پس باید شرایط را به بهترین نحو ممکن اداره کنید تا تصویر خوبی از خودتان در ذهن کارفرما ثبت کنید.
اول با خودتان کنار بیایید. واقعا این شغل را میخواهید یا خیر؟! اگر پاسختان مثبت است پس در هنگام اطلاعرسانی درخواست کنید تا زمان جدیدی برای مصاحبه با شما اختصاص دهند. در غیر این صورت، لغو جلسه را به صورت محترمانه و در وقت مناسب به آنها اطلاع دهید.
تماس تلفنی یا ایمیل زدن به مدیر واحد استخدامی
برای اطلاعرسانی در مورد حاضر نشدن در جلسه مصاحبه لازم نیست دلیل خاصی را بیان کنید. تنها در پیامی مودبانه و کوتاه عدم حضورتان را اطلاع دهید. این کار دو دلیل دارد؛ اول اینکه نشانه اخلاقمداری شما است و در مرحله بعد شانسهای آتی شما برای استخدام شدن در این شرکت را حفظ میکند.
برای نوشتن ایمیل درباره لغو جلسه مصاحبه میتوانید از الگوی زیر استفاده کنید:
موضوع: نام شما- لغو جلسه مصاحبه
سلام؛
سرکار خانم/ جناب آقای (نام مدیر)
از تماس شما برای موقعیت شغلی (نام موقعیت شغلی) بسیار سپاسگزار هستم و از توجه شما قدردانی میکنم. اما لازم است که مصاحبه روز ….. در تاریخ ….. برای ساعت …. را لغو کنم.
من نمیتوانم در جلسه مصاحبه شرکت کنم بنابراین از درخواست خود برای این موقعیت شغلی انصراف میدهم.
با تشکر
برای تماس تلفنی هم میتوانید از همین روش استفاده کنید و در یک مکالمه کوتاه از کارفرما بخاطر پیشنهاد موقعیت شغلی تشکر نمایید.
درخواست تغییر زمان جلسه مصاحبه
اگر هنوز این موقعیت شغلی را میخواهید اما نمیتوانید در زمان مقرر در جلسه مصاحبه حاضر شوید؛ از کارفرما درخواست کنید تا جلسه مصاحبه را مجدد برنامهریزی کند. برای تغییر زمان نیازی به ارائه جزئیات زیاد نیست. فقط در جملهای کوتاه و محترمانه به عنوان مثال بگویید: «به دلیل یک وضعیت خانوادگی غیرقابل پیشبینی نیاز به برنامهریزی مجدد جلسه مصاحبه دارم». میتوانید زمان و تاریخ جدیدی را هم پیشنهاد دهید. در صورت امکان کارفرما جلسه دیگری را برای شما در نظر میگیرد.
اگر میخواهید این موضوع را از طریق ایمیل اطلاع دهید، از نمونه ایمیل زیر استفاده کنید:
موضوع: نام شما- درخواست زمانبندی مجدد جلسه مصاحبه
مدیر محترم امور استخدامی؛
از فرصتی که برای دریافت موقعیت شغلی…. در اختیارم قرار دارید کمال تشکر را دارم. اما نمیتوانم در جلسه مصاحبه شغلی روز…. در تاریخ…. ساعت…. شرکت کنم. آیا امکان برنامهریزی مجدد زمان مصاحبه وجود دارد؟
برای سایر روزهای هفته آتی میتوانم در مصاحبه شرکت کنم و در دسترس هستم.
از توجه شما بسیار سپاسگزارم.
به خاطر داشته باشید که تنها یک بار لغو جلسه مصاحبه شغلی میتواند قابل قبول باشد. همینطور ممکن است در اولین مرتبه بتوانید زمانی جایگزین برای مصاحبه خود دریافت کنید. اما ارائه درخواستهای مکرر پس از چند بار لغو جلسه رفتاری غیرحرفهای است. همچنین میتواند مانع شکلگیری روابط دوستانه با شرکت (برای آینده کاری شما) شود.
سخن آخر
لغو یکطرفه و بدون اطلاع و حاضر نشدن در جلسه مصاحبه شغلی، رفتاری غیرحرفهای و بیادبانه است. اگر به عنوان یک کارجو میخواهید در زمینه کاری خود پیشرفت کنید باید از همین ابتدا قوانین حرفهای آن را رعایت کنید. فرقی نمیکند که چرا تصمیم به لغو جلسه مصاحبه خود گرفتهاید. این حق را به کارفرما بدهید که از موضوع مطلع شده و با توجه به زمانبندی خود فرد مناسب دیگری را جایگزین شما کند. برای لغو جلسه مصاحبه میتوانید از روشهای مختلفی مثل تماس تلفنی یا ارسال ایمیل اطلاعرسانی به کارفرما استفاده کنید.
اگر هم به خاطر مشکلاتی نظیر بیماری و… نمیتوانید در جلسه مصاحبه حاضر شوید، موضوع را اطلاع دهید. شاید کارفرما بتواند یک جلسه مصاحبه جدید را برای شما برنامهریزی کند. این نوع برخورد، رفتاری حرفهای و محترمانه از شما به نمایش میگذارد که رمز موفقیتتان در پیشرفتهای آینده خواهد بود.
منابع:
https://www.thebalancecareers.com/how-to-cancel-a-job-interview-2061316