۱۰ ویژگی مهم که کارفرمایان دوست دارند در کارجویان ببینند!

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
۱۰ ویژگی مهم که کارفرمایان دوست دارند در کارجویان ببینند!

بسیاری از کارجویان به اشتباه تصور می‌کنند که اکثر کارفرمایان به دنبال جذب و استخدام نیروهایی با سوابق کاری خاص یا تخصص ویژه هستند. البته آگهی‌های استخدامی مشاغل پردرآمد نیز دقیقا چنین چیزی را به کارجویان القا می‌کنند و شامل فهرست بلندی از سابقه کار و بهترین مهارت های فنی یا سخت (hard skills) مورد نیاز، مثل مهارت کار کردن با ابزارهای تخصصی، برای احراز یک فرصت شغلی هستند. اما بهترین مهارت های شغلی تنها شامل مهارت‌های تخصصی نمی‌شود. 

استخدام

زمانی که به جلسه مصاحبه استخدامی می‌روید، دید شما از انتظارات واقعی کارفرما، به کلی تغییر می‌کند. کارفرمایان در جلسه مصاحبه استخدامی، مهارت‌هایی را از شما انتظار دارند که در آگهی شغلی، به آن‌ها اشاره‌ای نشده است.

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌هایی را که کارفرمایان انتظار دارند در کارجویان ببینند، بررسی کنیم. با اینکه ویژگی‌ها و مهارت‌های زیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، اما توصیه نمی‌شود آن‌ها را در رزومه خود درج کنید، زیرا مدرک مشخصی برای اثبات آن‌ها ندارید.

بداند که چه چیزی از شغلش می‌خواهد

 

هدف دار بودن

یکی از بهترین مهارت های شغلی از نظر کارفرما، داشتن اهداف و برنامه برای آینده است. کارفرمایان به دنبال جذب کارجویانی هستند که مسیر شغلی خود را بدانند. در واقع، آن‌ها ترجیح می‌دهند کسانی را استخدام کنند که دقیقا بدانند که چه چیزی از شغلشان می‌خواهند. به طور مثال، آیا این کار همان چیزی است که در آینده نیز قصد فعالیت در آن را دارید یا به عنوان یک شغل دوم به آن فکر می‌کنید؟ به دنبال پردرامدترین شغل هستید یا چالش‌ها و خلاقیت مورد نیاز در کار برایتان اهمیت بیشتری دارد؟

اهداف بلند مدتی مثل کارآفرین شدن یا احراز یک پست مدیریتی سطح بالا در چند سال آینده در یک شرکت معتبر، از جذاب‌ترین ویژگی‌های یک کارجو هستند که کارفرمایان ارزش خیلی زیادی برای آن‌ها قائل هستند. در واقع، کسی که چنین اهدافی دارد، قطعا نسبت به کسی که فقط برای دریافت حقوق ماهیانه کار می‌کند، بیشتر به کارش توجه خواهد داشت و سعی می‌کند کسب‌وکاری را که در آن فعالیت دارد، بهتر درک کند.

توانایی رسیدن به موفقیت را داشته باشد

وقتی کسی از شما می‌پرسد: «آیا می‌توانی در رابطه با یکی از پیروزی‌هایت در زندگی صحبت کنی؟»، چه داستان‌هایی از گذشته به ذهن شما خطور می‌کند؟

نیازی نیست که مدال المپیک گرفته یا اورست را فتح کرده باشید! شما می‌توانید داستان‌هایی خیلی معمولی از زندگی خود تعریف کنید که شامل مواجهه با یک چالش و غلبه بر آن بوده باشد.

به طور مثال، یک پاسخ شخصی برای چنین سوالی می‌تواند به این صورت باشد:

«برای دریافت نامه عدم کاریابی از اداره کار و آزادسازی اصل مدرک تحصیلی از دانشگاه، به دلیل یک قانون سختگیرانه، با مشکل مواجه شدم. هرگز تسلیم نشدم و با کارهایی مثل تماس‌های مکرر با اداره کار شهرستان و استان و نهایتا، مراجعه حضوری به وزارت کار و با اعتراض، موفق شدم نامه عدم کاریابی را پس از ۱۸ ماه تلاش بگیرم و اصل مدرک تحصیلی خودم را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از دانشگاه دریافت کنم. کاری که شاید یک وکیل حقوقی نیز نمی‌توانست انجام دهد».

مطلب مرتبط: در مصاحبه شغلی چگونه درباره دستمزد رایزنی کنیم؟

نقاط قوت خود را بشناسد

یکی دیگر از بهترین مهارت های شغلی از نظر کارفرما، شناخت نقاط قوت و همچنین تیپ شخصیتی خود است. کارفرمایان به دنبال جذب کارجویانی هستند که بدانند چه کاری را می‌توانند به خوبی انجام دهند.

به جای اینکه مثلا بگویید: «من در کار کردن با اکسل خیلی خوب هستم»، می‌توانید بگویید:

«من عاشق تولید محتوا هستم و خیلی دوست دارم تولید محتوا را به دیگران آموزش دهم؛ نوشتن مقالاتی در رابطه با موضوعات مختلف، جستجوی پیشرفته در گوگل و پژوهش برای گردآوری داده‌هایی که بتوانم محتوایم را بر اساس آن‌ها بنویسم، از لذت‌بخش‌ترین کارها برای من است».

تفکر مستقل داشته باشد

داشتن تفکر مستقل

قطعا کارفرمایانی وجود دارند که نمی‌خواهند کارکنان آن‌ها تفکر مستقل داشته باشند اما شما نباید برای این کارفرمایان کار کنید و هدف ما در سایت کاریابی جاب ویژن، رساندن شما به کارفرمایانی است که از پیشرفت حرفه‌ای پرسنل خود، خوشحال می‌شوند.

از دید مدیران قوی، داشتن تفکر مستقل، یکی از بهترین مهارت های شغلی است و ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که ایده‌های خودشان را داشته باشند. هر مصاحبه شغلی، فرصتی برای به اشتراک‌گذاری یک ایده است، نه جواب‌های روتین به سوالاتی که مصاحبه کننده از شما می‌پرسد.

مدیران نیازمند افراد باهوش هستند تا از ایده‌های خلاقانه آن‌ها استفاده کنند. چرا آن فرد باهوش، شما نباشید؟!

حل مسئله را دوست داشته باشد

شما قطعا مسائل بزرگی را در زندگی خود حل کرده‌اید؛ همه ما مسائل بزرگی را حل کرده‌ایم. یک داستان در رابطه با مسئله‌ای که حل کرده‌اید، تعریف کنید. شاید روش بهتری برای سازماندهی چیزی پیدا کرده‌اید یا یک فرآیند خاص را بهینه‌سازی کرده باشید. تعریف نحوه حل یک مساله می‌تواند به این صورت باشد:

«برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشدم باید با پیشرفته‌ترین امکانات آزمایشگاهی که در اختیارم بود، یک مولکول خاص را از یک عصاره باکتریایی، به صورت خالص جداسازی می‌کردم.

به مدت یک سال، بارها و بارها مطابق با پروتکل خالص‌سازی پیش رفتم و روش‌های دیگری را که توسط اساتید مختلف دانشکده پیشنهاد می‌شد، امتحان کردم ولی مولکول مورد نظر به صورت خالص جداسازی نمی‌شد.

نهایتا، یک روز از کنار یک کارگاه ساختمانی رد می‌شدم و تکه‌های سیم مفتول روی زمین نظرم را جلب کرد و تنها به کمک یک تکه سیم مفتول، کاری را که با تجهیزات بسیار پیشرفته و گران قیمت آزمایشگاه امکان‌پذیر نبود، انجام دادم و مولکول مورد نظر را به صورت ۱۰۰ درصد خالص، جداسازی کردم».

رزومه ساز

 جاه طلب باشد

جاه طلب بودن یکی از بهترین مهارت های شغلی است. داشتن جاه طلبی یعنی شما این هدف را در زندگی خود داشته باشید که همواره بهتر و قوی‌تر شوید. جاه طلب بودن یعنی شما می‌خواهید پیشرفت حرفه‌ای داشته باشید و روزی، به یک کارآفرین تبدیل شوید و تشکیلات خود را راه بیاندازید یا بتوانید در یک شغل پردرامد جزو برترین افراد باشید. کارفرمایان خوب، به دنبال جذب افراد جاه طلب هستند زیرا با پیشرفت این افراد، سازمان نیز پیشرفت می‌کند.

فعال باشد

فعال بودن

افراد فعال، منتظر این نیستند که به آن‌ها بگویید چه کاری را انجام دهند. این افراد، وقتی بدانند با انجام کاری می‌توانند مفید واقع شوند، بدون اینکه کارفرما از آن‌ها بخواهد، انجامش می‌دهند. قطعا همه مدیران دوست دارند افراد فعال را انتخاب کنند.

یک روش برای نشان دادن این ویژگی به کارفرما در جلسه مصاحبه، سوال پرسیدن در رابطه با موقعیت شغلی است، اما متأسفانه خیلی از کارجویان هیچ سوالی از مصاحبه‌‌کننده نمی‌پرسند.

سوالاتی بپرسید که نشان دهند در مورد موقعیت شغلی، فکر کرده‌اید و قطعا این سوالات برای مصاحبه‌کننده هم جذاب خواهد بود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به دست آورید!

به دنبال یادگیری چیزهای جدید باشد

امروزه بحث توسعه سازمانی و آموزش و کمک به پیشرفت پرسنل کنونی سازمان به جای استخدام پرسنل جدید، موضوعی نسبتا تازه و بسیار مهم در حوزه منابع انسانی است.

سازمان‌ها ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری برای استخدام نیروهای جدید که با فرهنگ و سیاست‌های سازمان آشنا نیستند و آزمون خود را پس نداده‌اند، روی آموزش پرسنل کنونی و معتمد خود که کاملا با شرایط سازمان سازگار شده‌اند و دارای بهترین مهارت های شغلی هستند، کار کنند.

بنابراین، استخدام‌کنندگان ترجیح می‌دهند افرادی را جذب کنند که به یادگیری علاقه داشته باشند. شما باید علاقه خود را به یادگیری در جلسه مصاحبه نشان دهید.

بتواند به خوبی در قالب یک تیم کار کند

مهارت در کار تیمی

تقریبا تمامی کارفرمایان در انتخاب کارکنان خود، توجه خاصی به توانایی آن‌ها در کار کردن در قالب یک تیم دارند. برای پاسخگویی به سوال زیر، آماده باشید:

«فکر می‌کنی عملکردت در یک تیم چگونه است»؟

شما باید یک داستان با شاخ و برگ تعریف کنید که توانایی شما در کار کردن به صورت تیمی را به کارفرما ثابت کند.

مسئولیت‌پذیر باشد

مورد آخر از بهترین مهارت های شغلی که در این مقاله از سایت جاب ویژن به آن اشاره می‌کنیم، مسئولیت‌پذیر بودن است. همه کارفرمایان دوست دارند کسانی را استخدام کنند که مسئولیت کارهای خودشان و شرایطی را که در آن قرار دارند، به عهده بگیرند. بهتر است در مصاحبه استخدامی، در رابطه با مسئولیت‌هایی که در زندگی داشته‌اید و متعهد بودن خود نسبت به آن مسئولیت‌ها صحبت کنید.

هر موقعیت شغلی می‌تواند با مسئولیت‌های زیادی همراه باشد. گاهی اوقات، در بعضی از مشاغل، جان مردم در دستان شما است و بی‌مسئولیتی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

هرگز از صحبت کردن در رابطه با مسئولیت‌های خود در زندگی و مسئولیت‌های بی‌ارتباط به محیط کار در جلسه مصاحبه خجالت نکشید. گاهی اوقات آن تجربیات هستند که شخصیت مسئولیت‌پذیر شما را به کارفرما نشان می‌دهند و نظر او را جلب می‌کنند.

مطلب مرتبط: در صورت حاضر نشدن در جلسه مصاحبه استخدامی حتما کارفرما را مطلع کنید!

کارفرمایان به چه ارزش‌هایی اهمیت می‌دهند؟

ارزش‌های مهم برای کارفرماها

به غیر از بهترین مهارت های شغلی و ویژگی‌هایی که در بالا در رابطه با آن‌ها صحبت کردیم، بعضی از ارزش‌ها از اهمیت بالایی برای کارفرمایان برخوردارند. با اینکه کارفرماها نیز همانند هر شخص دیگری، ارزش‌های خود را در زندگی دارند، اما برای انتخاب کارکنان خود، معمولا به سه ارزش زیر اهمیت بیشتری می‌دهند:

  • صداقت: کارفرما دوست دارد کارکنانش با او روراست باشند و حتی بدون نظارت، با صداقت و درستکاری، وظایف محوله را انجام دهند. این موضوع، یکی از مهم‌ترین مهارتهای زندگی است که شاید حتی از مهارت‌های تخصصی شما نیز برای کارفرما با ارزش‌تر باشد.
  • احترام: کارفرمایان قوی، اهمیت زیادی به فرهنگ سازمانی می‌دهند و سعی می‌کنند محیطی سرشار از احترام و دوستی در سازمان خود ایجاد کنند. به همین دلیل، رفتار محترمانه و اهمیت دادن به احساسات دیگران، از مهم‌ترین ارزش‌ها نزد کارفرمایان است.
  • اخلاق کاری: اخلاق و وجدان کاری، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر کارفرما دوست دارد در کارجوی مورد نظرش ببیند. کارفرمایان ترجیح می‌دهند کسانی را استخدام کنند که واقعا سعی می‌کنند به ازای حقوقی که دریافت می‌کنند، از تمام توان خود برای کار کردن و کمک به پیشرفت سازمان، بهره بگیرند؛ کارکنانی که به سازمان وفادار باشند و موفقیت سازمان را موفقیت خودشان بدانند.

جمع‌بندی

با اینکه در اکثر آگهی‌های استخدامی، تأکید زیادی روی مهارت‌های سخت می‌شود، اما وقتی وارد جلسه مصاحبه می‌شوید، مهارتهای نرم (soft skills)، مهارت های ارتباطی موثر و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و در واقع، هدف اصلی از مصاحبه استخدامی نیز، بررسی همین موارد است. اما بهترین مهارت های شغلی مورد نظر کارفرما کدامند؟

در این مقاله گفته شد که کارفرمایان دوست دارند ۱۰ ویژگی مهم، شامل هدفمندی شغلی، توان موفقیت، دانستن نقاط قوت خود، تفکر مستقل، توانایی حل مسئله، جاه طلب بودن، فعال بودن، علاقه‌مند بودن به یادگیری، توانایی کار تیمی و مسئولیت‌پذیری را در کارجویان ببینند. شما باید در جلسه مصاحبه، به نحوی به سوالات پاسخ دهید که ویژگی‌های خوب و انواع مهارت های شغلی خود را به نمایش بگذارید و حتی از تجربیات و مهارتهایی که در زندگی شخصی و خارج از شغلهای مختلف داشته‌اید، صحبت کنید.

داشتن اخلاق کاری، صداقت و احترام نیز در کنار لیست مهارت های فردی معرفی شده در این مقاله، شانس استخدام شما را بالا می‌برند.

منبع: Forbes

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه