چگونه مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهیم؟

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 9دقیقه
چگونه مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهیم؟

در دنیای امروز، آموزش مهارت های نرم به همان اندازه که یادگیری مهارت های سخت (مهارت‌های فنی و تخصصی) اهمیت دارد، مهم است. کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که نه‌تنها درزمینه کاری خود مهارت داشته باشند، بلکه از مهارت‌های بین فردی و مهارت‌های ارتباطی قوی هم برخوردار باشند. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا با همکاران خود به‌طور مؤثر کارکرده و در شغل خود پیشرفت کنید.

درنتیجه، یادگیری و آموزش مهارت ‌های نرم ضروری می‌تواند تأثیر بسزایی بر روند استخدامی و موفقیت شغلی شما داشته باشد. این در حالی است که تقویت انواع مهارت‌ نرم تأثیر مستقیمی بر کسب موفقیت‌های فردی و رضایت شغلی دارد. به همین دلیل در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای ارتقای انواع مهارت‌ نرم می‌پردازیم.

انواع مهارت ‌های شغلی

انتقادپذیر باشید

پیش از اینکه در سایت های استخدام به دنبال فرصت‌های شغلی جدید باشید، بهتر است ابتدا با انواع مهارت‌ های شغلی آشنا شوید. معمولا مهارت‌های شغلی موردنیاز برای استخدام شدن را به دودسته کلی زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • انواع مهارت‌ نرم
  • و مهارت ‌های سخت

هر دو نوع مهارت‌ نرم و سخت، برای ارتقای شغلی و رسیدن به پُست‌های مدیریتی موردتوجه مدیران و کارفرماها قرار می‌گیرند. اگرچه مهارت ‌های سخت مانند مهارت‌های نرم‌افزاری از ارزش فراوانی برای استخدام شدن برخوردار هستند، اما در این مقاله در نظر داریم تا تنها به معرفی مهارت‌ ‌های نرم ضروری برای کاریابی و استخدام بپردازیم. در ادامه، به معرفی مفهوم مهارت‌های نرم می‌پردازیم.

مطلب مرتبط: مهارت نرم چیست؟ معرفی مهارت‌های نرم مورد نیاز برای استخدام

منظور از مهارت ‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم (soft skills) به آن دسته از مهارت‌هایی گفته می‌شود که فراتر از مهارت‌های فنی و توانایی‌های قابل‌اندازه‌گیری کارمندان هستند. به بیان دیگر، مهارت‌های نرم مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی هستند که به کارکنان سازمان کمک می‌کنند تا در محیط کار و زندگی روزمره خود به‌طور مؤثر با دیگران تعامل داشته باشند.

مهارت‌های نرم بیشتر روی مهارت‌های اجتماعی، مدیریتی، ارتباطی و مهارت‌های حل مسئله شما، در مقایسه با دیگران تمرکز دارند. این در حالی است که مهارت ‌های سخت، ترکیبی از دانش و آموزش‌هایی هستند که شما در طول مدت تحصیل خود کسب کرده‌اید. از طرف دیگر، مهارت‌های نرم به نحوه تعامل فرد با خود و دیگران اشاره دارد.

بیان این نکته ضروری است که اگرچه هریک از انواع مهارت‌ نرم از شخصیت افراد سرچشمه می‌گیرند، اما امکان تقویت آن‌ها وجود دارد. برخی از مهم‌ترین انواع مهارت‌ نرم عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به‌صورت شفاهی و کتبی که شامل گوش دادن فعالانه، همدلی و ارائه بازخورد سازنده است.
  • مهارت‌های حل مسئله: توانایی شناسایی و حل مشکلات به‌طور خلاقانه و کارآمد
  • کار تیمی: توانایی همکاری مؤثر با دیگران برای دستیابی به اهداف مشترک
  • مدیریت زمان: توانایی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کارها به‌منظور استفاده بهینه از زمان
  • انعطاف‌پذیری: توانایی سازگاری با شرایط جدید و چالش‌های پیش رو
  • رهبری: توانایی هدایت و انگیزه بخشی به دیگران برای رسیدن به اهداف
  • تفکر انتقادی: توانایی تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و قضاوت صحیح در مورد مسائل
  • خلاقیت: توانایی ارائه ایده‌های جدید و نوآورانه
  • اعتمادبه‌نفس: باور به توانایی‌های خود و توانایی اظهارنظر و ارائه ایده به‌طور قاطع
  • مسئولیت‌پذیری: تعهد به انجام وظایف به بهترین نحو و با جدیت و پشتکار

چرا یادگیری و آموزش مهارت ‌های نرم مهم است؟

وجود مهارت‌های نرم در هر سازمانی، نشانه‌ای بسیار خوب از رشد آن سازمان است. مزیت‌های زیادی برای داشتن این نوع از مهارت‌ها وجود دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم.

کاریابی و استخدام سریع

یادگیری و آموزش مهارت ‌های نرم می‌تواند کارجویان را سریع‌تر به شغل دلخواه خود برساند. با مهارت‌های ارتباطی قوی می‌توانید به‌خوبی مهارت‌ های نرم و سخت خود را در زمان مصاحبه شغلی بازاریابی کنید و کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید. فراموش نکنید که پیش از ارسال رزومه از طریق سایت استخدامی، حتما مهارت ‌های نرم در رزومه بیان شوند.

اگر رزومه‌ای استاندارد ندارید، می‌توانید از رزومه ساز جاب ویژن استفاده کنید. رزومه ساختن از طریق این رزومه ساز رایگان است و امکان ساخت رزومه به زبان‌های فارسی و انگلیسی برای شما وجود دارد. به‌علاوه این رزومه ساز حرفه‌ای، امکان ساخت رزومه را به شکل آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعامل بیشتر با همکاران

طبیعی است که زمانی که روی تقویت و آموزش مهارت های نرم خود کار می‌کنید، روابط بهتری با سایر کارکنان سازمان خواهید داشت. هریک از انواع مهارت‌ نرم به شما کمک می‌کند تا با همکاران، مشتریان و مدیران خود به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنید.

این موضوع می‌تواند تأثیر فشارهای کاری و تنش‌های موجود در روابط بین فردی را تا اندازه زیادی کاهش دهد. همچنین، آموزش مهارت های نرم منجر به ایجاد روابط قوی‌تر، افزایش همکاری و درنهایت موفقیت بیشتر در کار می‌شود.

پیشرفت شغلی

کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که برخی از انواع مهارت‌ نرم را به شکل مورد انتظار داشته باشند. یادگیری و آموزش مهارت ‌های نرم به شما کمک می‌کند تا در مصاحبه‌های شغلی موفق عمل کنید و وظایف خود را به‌طور مؤثر انجام دهید. همچنین، هریک از انواع مهارت‌ نرم برای پیشرفت شغلی و رسیدن به سطوح مدیریتی ضروری هستند.

افزایش بهره‌وری

کارکنانی که از مهارت‌های نرم قوی برخوردار هستند، می‌توانند به‌طور مؤثرتری با یکدیگر همکاری کنند، مشکلات را سریع‌تر حل کنند و وظایف خود را به‌موقع انجام دهند. درنتیجه، تقویت و آموزش مهارت ‌های نرم در یک سازمان می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها شود. این در حالی است که با بهبود این مهارت‌ها در سازمان، مشتریان هم تجربه بهتری از دریافت محصول یا خدمات خواهند داشت.

افزایش رضایت شغلی

مهارت‌هایی مانند ارتباط مؤثر، همکاری تیمی و مدیریت زمان باعث ایجاد محیط کاری مثبت‌تر و هماهنگ‌تر می‌شوند. این مهارت‌ها به کارمندان شرکت کمک می‌کنند تا روابط بهتری با همکاران و مدیران خود برقرار کنند، استرس کمتری را تجربه کنند و احساس ارزشمندی بیشتری در کار خود داشته باشند.

همچنین، توانایی حل مسائل و تطبیق با تغییرات، افراد را قادر می‌سازد تا با چالش‌های روزانه به شکلی مؤثرتر مواجه شوند و از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود لذت ببرند. در کل، کارکنانی که از مهارت‌های نرم قوی برخوردار هستند، از شغل خود بیشتر لذت می‌برند و احساس رضایت بیشتری می‌کنند.

کسب موفقیت در زندگی فردی

انواع مهارت‌ نرم نه‌تنها در محل کار، بلکه در زندگی فردی هم مفید هستند. این مهارت‌ها در تمام جنبه‌های زندگی شما ازجمله روابط شخصی، تحصیلات و فعالیت‌های اجتماعی مفید و کاربردی خواهند بود.

مطلب مرتبط: لیست مهارت‌ های شغلی که بدون آن‌ها استخدام نخواهید شد!

چطور انواع مهارت‌ نرم را ارتقا دهیم؟

در ادامه قصد داریم به نکاتی اشاره‌کنیم که رعایت کردن این نکات می‌تواند به تقویت انواع مهارت‌ نرم کمک کند؛ بنابراین صرف‌نظر از فرصت شغلی مورد نظر خود، نکات زیر را برای تقویت این نوع از مهارت‌ها موردتوجه قرار دهید:

مطالعه کتاب و مقالات

کتاب‌ها و مقالات زیادی در مورد آموزش مهارت ‌های نرم وجود دارند. بامطالعه این منابع می‌توانید اطلاعات خود را در مورد این مهارت‌ها افزایش دهید و راهکارهای کاربردی برای ارتقای آن‌ها یاد بگیرید.

شرکت در دوره‌های آموزشی

دوره‌های آموزشی مختلفی برای آموزش مهارت ‌های نرم برگزاری می‌شوند. این دوره‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مهارت‌های خود را در یک محیط ساختاریافته تمرین کنید و از بازخوردهای مربیان و سایر شرکت‌کنندگان بهره‌مند شوید.

انتقادپذیر باشید

آیا تمایل دارید نواقص کاری خود را سریع‌تر برطرف کنید؟ پس بهتر است فردی انتقادپذیر باشید! بخش قابل‌توجهی از کوشش‌های شما برای تقویت و آموزش مهارت ‌های نرم، باید در ارتباط با انتقادپذیر بودن باشد. شما باید توانایی پذیرش انتقاد از مدیران و حتی همکاران خود را داشته باشید. زمانی که آمادگی پذیرش نظرات دیگران را درباره کارهای خود داشته باشید، می‌توانید انتقادات سازنده را دریافت کنید.

در این صورت می‌توانید از انتقادات سازنده برای پیشرفت کاری خود استفاده کنید. ممکن است درباره موضوعاتی مانند توانایی شما در مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی خود یا توانایی کار در یک گروه، نظراتی دریافت کنید. با در نظرگیری این انتقادات، می‌توانید برای اصلاح موارد مطرح‌شده اقدام کنید.

به دیگران اهمیت بدهید

بهترین مهارت ارتباطی، ارزش قائل شدن برای دیگران است. «دنیس ویتلی، سخنران آمریکایی»

از تعامل و ایجاد ارتباط با همکاران خود نترسید! برخورداری از ارتباطات مؤثر به‌عنوان یکی از مهارت‌هایی است که می‌تواند برای هر فردی در محیط کار، مزایای مخصوص به خود را داشته باشد. حتی اگر مسئولیتی برای کمک به دیگران در محیط کاری خود ندارید، اما از این فرصت برای ایجاد ارتباط با اطرافیان خود استفاده کنید. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این مهارت نرم را در خود تقویت کنید:

  • برقراری تماس چشمی با همکاران
  • ارسال ایمیل

ازآنجایی‌که روش‌های ارتباطی با یکدیگر متفاوت هستند، برقراری ارتباط با ابزارهای مختلف می‌تواند به تقویت بیشتر این مهارت کمک کند. هنگامی‌که با دیگران تعامل دارید، به این موارد توجه داشته باشید:

  • نحوه مورد خطاب قرار‌دادن سایرین
  • واضح و شفاف بودن پیامی که ارسال می‌کنید.
  • زبان بدنی که مورداستفاده قرار می‌دهید.
  • لحنی که در گفتار خود به کار می‌برید.
  • نحوه تعامل دیگران با شما و سایرین

حتی می‌توانید تکنیک‌های دیگران را الگو‌برداری کنید. در این صورت بررسی کنید که کدام روش می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد.

برای کار تیمی ارزش قائل شوید

با شرکت در کارهای تیمی به مدیر خود نشان می‌دهید که در برقراری ارتباط و تعامل با همکاران خود هیچ مشکلی ندارید. کار گروهی ممکن است برای ارائه یک سخنرانی یا برای انجام یک وظیفه محوله باشد. در این صورت باید با یکی از همکاران خود تعامل کنید.

شما می‌توانید به اعضای تیم خود اجازه دهید تا نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارند. فراموش نکنید که زمانی که بر انجام کار گروهی تأکیددارید، در حال نشان‌ دادن این موضوع هستید که برای یادگیری و آموزش مهارت های نرم و سخت از جانب همکاران خود آمادگی دارید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

برای آموختن مشتاق باشید

اشتیاق برای آموختن

در روند بهبود بخشیدن و آموزش مهارت ‌های نرم ممکن است با دشواری‌هایی مواجه شوید؛ اما موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب خواهید کرد. درهرصورت شما در هر موقعیتی که قرار بگیرید، قطعا نکته‌ای برای آموختن خواهید داشت.

به‌عنوان‌مثال، زمانی که نقش مدیریتی در یک پروژه را برعهده‌گرفته‌اید، می‌توانید زمانی را در نظر بگیرید و از همکاران خود بخواهید که نظرات خود را برای پیشبرد بهتر پروژه بیان کنند. همچنین می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا درباره مهارت رهبری و مدیریتی شما اظهار نظر کنند.

روابط کاری خود را گسترش دهید

بسیاری از مهارت های نرم در برنامه نویسی، حسابداری، فروش و… که در محیط کار خود استفاده می‌کنید، به روابطی بستگی دارند که شما با همکاران و مدیران خود ایجاد کرده‌اید. برای ساخت روابط مثبت با سایر کارکنان، می‌توانید درباره موضوعاتی مانند علایق، عادت‌ها یا برنامه‌های آخر هفته با آن‌ها گفتگو کنید. حتی می‌توانید از یک تجربه مشترک، برای ساخت ارتباطی مثبت با دیگران استفاده کنید.

اگر در بخشی هستید که در کنار گروهی از افراد کار می‌کنید، می‌توانید نظر آن‌ها را برای خوردن یک وعده غذایی به‌صورت گروهی و در خارج از محل کار جویا شوید؛ چراکه فاصله گرفتن از محیط کار، می‌تواند روشی عالی برای ایجاد ارتباط با دیگران باشد. در این صورت می‌توانید با شخصیت همکاران خود بیشتر آشنا شوید و روابط کاری خود را ارتقا دهید.

خود را به چالش بکشید

ازآنجایی‌که قصد ارتقا بخشیدن به مهارت‌های خود را دارید، باید از منطقه امنی که برای خود در نظر گرفته‌اید خارج شوید و فرصت‌های جدید را امتحان کنید. این فرصت‌های جدید می‌توانند مسئولیت‌های جدید یا یک نقش مدیریتی باشند. حتی می‌توانید پیشنهاد دهید که مسئولیت سخنرانی در گروه بر عهده شما باشد. در این صورت فرصت بهبود بخشیدن به مهارت کلامی خود را پیدا خواهید کرد.

با این شیوه و قرار دادن خود در موقعیت‌های چالش‌برانگیز، می‌توانید به مدیران خود نشان دهید که تا چه اندازه به شغل خود اهمیت می‌دهید. به‌علاوه، این کار به شما اجازه می‌دهد تا دانش و اطلاعات خود را گسترش دهید.

با تغییرات در محیط کار خود سازگار شوید

تغییر در همکاران یا فرآیندهای کاری، موضوعی است که با توجه به شرایط ممکن است در محل کار شما رخ دهد. یکی از راه‌های بهبود و آموزش مهارت ‌های نرم، سازگار نمودن خود با این تغییرات است. انطباق‌پذیری یکی از مهارت‌های نرم است که به شما اجازه می‌دهد تا با اتخاذ شیوه‌های مختلف، با تغییرات مواجه شوید.

به‌عنوان‌مثال، برای افزایش قدرت انطباق‌پذیری خود می‌توانید نرم‌افزارهای جدید را یاد بگیرید. همچنین می‌توانید برای آموزش دادن همکارانی که به‌تازگی به محیط کاری شما اضافه‌شده‌اند، پیش‌قدم شوید.

مشاهده و یادگیری از دیگران

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت ‌های نرم ضروری، مشاهده افرادی است که در اطراف شما هستند. این بدان معنا است که می‌توانید به مدیر خود و کارمندان شرکت توجه کنید. روش‌هایی را که آن‌ها برای انجام مسئولیت‌های خود به کار می‌گیرند، مشاهده کنید. مشاهده نحوه تعامل آن‌ها با دیگران، می‌تواند در‌برگیرنده بسیاری از مهارت‌هاي نرم باشد.

همواره آماده آموختن از دیگران باشید؛ چراکه هر فردی که در محیط کاری شما وجود دارد، مجموعه‌ای از مهارت ‌‌های نرم و سخت را با خود به همراه دارد؛ بنابراین گاهی بهتر است روی صندلی خود راحت بنشینید و دیگران را تماشا کنید!

باوجود مناقشه‌ها به کار خود ادامه دهید

مناقشه شروعی برای هوشیاری است. «ماری اِستر هاردینگ، روانکاو امریکایی»

بروز تضاد و کشمکش در محیط کار موضوعی غیرعادی نیست؛ اما نحوه برخورد با این مناقشه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. هنگامی‌که با مشکلی مواجه می‌شوید، به راه‌حل‌هایی فکر کنید که به حل این مشکل کمک می‌کنند. در این صورت می‌توانید به برقراری ارتباط خود با همکاران ادامه دهید. از یکدیگر یاد بگیرید و به کار تیمی خود ادامه دهید.

این نکته را فراموش نکنید که تمام کارکنان سازمان از همکاری تیمی شما سود خواهند برد. اینجا است که شما می‌توانید توانایی‌های خود را به‌عنوان یکی از اعضای گروه یا به‌عنوان یک مدیر پروژه به نمایش بگذارید.

به دنبال کار کردن در مشاغل مدیریتی باشید

مدیریت چیزی جز انگیزه بخشیدن به سایرین نیست. «لی یاکوکا، مدیر پروژه فورد موستانگ»

اگر تابه‌حال فقط مسئولیت پیگیری وظایف خود را بر عهده داشته‌اید و از پذیرش سمت مدیریتی فرار می‌کرده‌اید، زمان آن رسیده است تا نقش‌های مدیریتی را بر عهده بگیرید. در این صورت مهارت‌های مرتبط با رهبری و مدیریت موردتوجه قرار خواهند گرفت.

برای این منظور می‌توانید درباره علایق خود با مدیر مجموعه صحبت کنید. به دنبال فرصت‌هایی باشید که شما را به رهبری یک پروژه دعوت می‌کنند. در نقش مدیریتی خود، به روش‌هایی فکر کنید که منجر به بروز بهترین عملکرد در تیم شما خواهند شد. حتی می‌توانید از مدیران خود درخواست کنید که شما را برای رویدادی که در خارج از محیط کاری برگزار می‌شود، به‌عنوان مسئول اصلی انتخاب کنند.

به‌موقع در محیط کار خود حاضر شوید

اگر اغلب اوقات به قرار ملاقات خود دیر می‌رسید، بهتر است قبل از تنظیم زمان مصاحبه، روی مهارت مدیریت زمان بیشتر کارکنید. در این صورت حتی بعد از استخدام شدن، به‌موقع در محل کار خود حاضر خواهید شد. اگر به‌موقع در محل کار خود حضور پیدا کنید، می‌توانید:

  • وظایف روزانه خود را به‌طور کامل انجام دهید.
  • به اهداف از پیش تعیین‌شده خود برسید.
  • بهره‌وری شرکت را افزایش دهید.
  • متمایز از سایر همکاران خود باشید.
  • با حذف جریمه‌های مالی، درآمد خود را افزایش دهید.

جمع‌بندی

هریک از انواع مهارت‌ نرم نقش حیاتی در موفقیت شغلی و حرفه‌ای افراد دارند. این مهارت‌ها شامل توانایی‌هایی مانند ارتباط مؤثر، کار تیمی، مدیریت زمان، خلاقیت، قدرت رهبری و حل مسئله می‌شوند. برای ارتقای این مهارت‌ها، ابتدا باید به اهمیت آن‌ها پی ببریم و درک کنیم که چگونه بر محیط کار و روابط حرفه‌ای ما تأثیر می‌گذارند. با ارزش قائل شدن برای دیگران، انجام کار تیمی و استفاده از بازخوردها می‌توانیم ارتباطات خود را تقویت کنیم.

همچنین با مشاهده دیگران، می‌توانیم به راه‌حل‌های کاربردی برای حل مسائل روزمره دست‌یابیم. به‌علاوه، با پذیرش تغییرات و مسئولیت‌های جدید، می‌توانیم به رهبرانی موفق و اعضایی مؤثر در تیم‌های کاری خود تبدیل شویم. درنهایت، اگر برای آموزش مهارت ‌های نرم خود از روش‌های خاصی استفاده کرده‌اید، لطفا آن‌ را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

بدون دیدگاه