لیست مهارت‌ های شغلی که بدون آن‌ها استخدام نخواهید شد!

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
لیست مهارت‌ های شغلی که بدون آن‌ها استخدام نخواهید شد!

آیا به تازگی فارغ التحصیل شده‌اید و به دنبال یک شغل مناسب می‌گردید؟ و یا اینکه بعد از مدت‌ها تلاش و ارسال رزومه به شرکت‌های مختلف، هنوز نتوانسته‌اید‌ شغل ایده‌ال خود را پیدا کنید؟ اینجا است که این سوال مطرح می شود که: «آیا تا به حال به لیست مهارت‌‌‌‌های شغلی خود نگاهی انداخته‌اید؟»

استخدام

اگرچه برای استخدام در هر فرصت شغلی ممکن است به مهارت‌ها و شرایط مخصوص به آن شغل نیاز باشد، اما مهارت‌هایی نیز وجود دارند که تقریبا برای استخدام در هر موقعیت شغلی به آنها نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید درباره این مهارت‌های شغلی بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب سایت استخدامی جاب ویژن را اصلا از دست ندهید!

مهارت‌‌های ضروری برای استخدام شدن

حتما این ضرب المثل ایرانی را شنیده‌اید که: «کار را باید به کاردان سپرد»؛ این موضوع دقیقا برای استخدام هر فردی نیز صدق می‌کند. چرا که هر شرکتی با توجه به نیازهای خود، اقدام به جذب نیروهای متخصص و مستعد برای بخش‌های مختلف می‌نماید. بنابراین چنانچه برای یک موقعیت شغلی رزومه ارسال می‌کنید، حتما باید واجد مهارت‌های مخصوص به آن شغل نیز باشید.

اما یک سری از مهارت‌های شغلی هستند که تقریبا برای استخدام در هر فرصت شغلی و در هر شرکتی، می‌توانید حساب ویژه‌ای بر روی آنها باز کنید. در حقیقت، شما به شاه‌کلید مهارت‌های شغلی برای باز شدن قفل استخدامی خود نیازمندید! چنانچه مشتاق به دانستن این مهارت‌های منحصر به فرد هستید، حتما تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید. چرا که در ادامه این مطلب قصد داریم تا از یک لیست مهارت‌ های شغلی، که برای استخدام در شرکت‌ها حیاتی محسوب می‌شوند، رونمایی کنیم!

منظور از مهارت‌های کاری چیست؟

در حقیقت مهارت‌های کاری به آن دسته از ویژگی‌ها و خصوصیاتی گفته می‌شود که برای انجام کاری که قرار است به شما واگذار شود، ضروری هستند. همچنین، این مهارت‌های کاری هستند که در کنار ویژگی‌های ذاتی در هر فرد، استخدام در یک شغل دلخواه را تضمین می‌کنند.

به عنوان مثال برای استخدام مهندس برق، لازم است تا حتما از یک سری ویژگی‌ها برخوردار باشید. این ویژگی‌ها که با عنوان لیست مهارت‌ های شغلی مورد نیاز برای استخدام مهندس برق شناخته می‌شوند، عبارتند از:

  • نقشه‌کشی در مهندسی برق ( نقشه‌کشی الکتریکی)
  • طراحی انواع مختلفی از تاسیسات برقی
  • محاسبات تخصصی مانند محاسبات الکتریکی
  • آشنایی به نرم‌افزارهای تخصصی مانند نرم‌افزار Altium Designer، نرم‌افزار AVR و نرم‌افزار MATLAB
  • آشنایی به ابزارهای مهندسی برق مانند طیف سنج و اسیلوسکوپ
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت رهبری و مدیریت تیم مهندسی
  • آشنایی به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون
  • برخورداری از قدرت تجسم و تصویرسازی ذهنی
  • آشنایی به زبان انگلیسی
  • آشنایی یا تسلط به مجموعه نرم‌افزاری آفیس

اگر به مهارت‌های ذکر شده در بالا دقت کرده باشید، به خوبی در می‌یابید که انواع مختلفی از مهارت‌ها مورد نیاز است تا یک فرد بتواند به عنوان یک مهندس برق در شرکتی مشغول به کار شود. اما سوال بسیار مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که «آیا برای استخدام در یک شرکت‌، لازم است تا به تمام این لیست مهارت‌های شغلی مسلط باشید؟ و یا اینکه تنها برخی از مهارت‌ها هستند که به عنوان مهارت‌های کلیدی در استخدام شما تأثیر گذارند؟»

نکته اینجا است که شما برای استخدام در اکثر موقعیت‌های شغلی و صرف‌نظر از عنوان شغل و شرکت مورد نظر برای استخدام، نیاز به یک سری از مهارت‌های پایه و بنیادی دارید که قطعا بدون داشتن این مهارت‌ها، مسیر سخت و دشواری برای استخدام در پیش روی خود خواهید داشت.

پیش از آنکه به این لیست مهارت‌ های شغلی اشاره کنیم، لازم است تا در ابتدا با انواع مهارت‌های شغلی بیشتر آشنا شویم. در ادامه و در بخش بعدی، به معرفی انواع مهارت‌های شغلی می‌پردازیم.

رزومه ساز

انواع مهارت‌ها در لیست مهارت‌‌های شغلی

همانطور که می‌دانید مهارت‌های مختلفی برای تصاحب یک شغل در نظر گرفته می‌شوند. اما به طوری کلی، برای تقسیم بندی مهارت‌های شغلی می‌توان به شکل زیر عمل نمود:

  • مهارت‌های نرم
  • مهارت‌های سخت

در ادامه درباره هر یک از این انواع مهارت‌ها، توضیحات بیشتری آورده شده است.

مهارت‌های نرم در لیست مهارت‌ های شغلی

توانایی کار گروهی

مهارت‌های نرم در لیست مهارت‌ های شغلی به آن گروه از مهارت‌هایی اطلاق می‌شود که بیشتر به ویژگی‌های فردی کارجو اشاره دارند. ویژگی‌هایی که بخشی از شخصیت وی را نیز تشکیل می‌دهند. برخی از این مهارت‌های نرم عبارتند از:

  • وفاداری و دلسوزی
  • تعهد و مسئولیت‌پذیری
  • توانایی کار گروهی و تیمی
  • نظم و دقت در انجام کارهای محوله
  • قدرت حل مسأله در شرایط مختلف
  • برخوردار بودن از خلاقیت لازم برای اشتغال در حرفه مورد نظر

این ویژگی‌ها گرچه در ابتدا ممکن است خصوصیاتی کلی به نظر برسند، اما فراموش نکنید که قطعا تمام کارفرماها و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف نیز به دنبال این مهارت‌های نرم در لیست مهارت‌‌های شغلی شما می‌گردند.

مطلب مرتبط: یادگیری مهارت مذاکره چه تاثیری در پیشرفت شغلی ما دارد؟

مهارت‌های سخت

اگرچه مهارت‌های نرم برای استخدام در هر شرکتی بسیار مهم و با ارزش محسوب می‌شوند، اما به احتمال زیاد نمی‌توانید تنها با برخورداری از مهارت‌های نرم در شغل رؤیایی خود مشغول به کار شوید. بلکه گروه دیگری از مهارت‌ها نیز هستند که قطعا برای استخدام شما مورد توجه کارفرماها قرار خواهند گرفت.

این مهارت‌ها که عموما با گذراندن دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، موسسات خصوصی و یا در دانشگاه‌ها کسب می‌شوند، مهارت‌های سخت نامیده می‌شوند. به عنوان مثال برای فرصت شغلی مهندسی برق که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، می‌توان برخی از مهارت‌های سخت را به شکل زیر در نظر گرفت:

  • نقشه‌کشی الکتریکی
  • طراحی تأسیسات مرتبط با برق و اجزای الکتریکی
  • محاسبات الکتریکی و تخصصی

لیست مهارت‌ های شغلی مورد نیاز برای استخدام

تا به اینجا به معرفی انواع مهارت‌های شغلی پرداختیم؛ اما مهارت‌های کلیدی که بدون آنها به احتمال زیاد بدون شغل خواهید ماند، کدام مهارت‌ها هستند؟ اگر توجه کرده باشید معمولا برای هر موقعیت شغلی لیست مهارت‌ های شغلی مربوط به آن حرفه نیز وجود دارد. اما آیا برای استخدام جدید لازم است تا تمامی مهارت‌های نام برده شده برای یک فرصت شغلی را به طور کامل و صد در صد بدانید؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که قطعا لازم نیست برای استخدام در هر شرکتی، یک فرد حرفه‌ای و تمام عیار باشید. بلکه کافی است تا ضمن شناخت مهارت‌های کلیدی که برای استخدام در اکثر موقعیت‌های شغلی به آنها نیاز است، میزان آشنایی و تسلط خود را نیز به این مهارت‌ها افزایش دهید.

از جمله مهمترین مهارت‌های استخدامی در لیست مهارت‌ های شغلی عبارتند از:

  • مهارت‌های کار با کامپیوتر
  • برخورداری از خلاقیت و نوآوری
  • توانایی انجام کار به صورت گروهی
  • آشنایی یا تسلط به زبان‌های خارجی
  • برخورداری از روابط عمومی بالا

با توجه به این موضوع و در ادامه، توضیحات بیشتری درباره هر یک از این مهارت‌ها آورده شده است.

به مهارت‌های کامپیوتری مانند مجموعه آفیس مسلط باشید

شاید اهمیت آشنایی و تسلط به مجموعه برنامه‌های آفیس چندان مورد توجه کارجویان عزیز قرار نگرفته باشد. اما باور کنید که آشنایی به برنامه‌های آفیس، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در استخدام شما داشته باشد.

این مجموعه نرم‌افزاری با ارائه برنامه‌های مختلف می‌کوشد تا نیازهای تمامی کاربران کامپیوتر را به موارد مختلفی مانند تایپ، ترسیم نمودار، محاسبات آماری و ارسال یا دریافت ایمیل برطرف نماید. امروزه تقریبا می‌توان گفت که دیگر کسی نیست که نام برخی از برنامه‌های مجموعه آفیس یا مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) را نشنیده باشد و یا حداقل یک بار با آنها کار نکرده باشد.

برنامه‌هایی مانند ورد (Word) و اکسل (Excel) را می‌توان به عنوان پرکاربردترین برنامه‌های کامپیوتری دانست که در بسیاری از موقعیت‌های شغلی و در تمام شرکت‌ها، مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرند. برخورداری از تسلط کافی به این برنامه‌ها می‌تواند مسیری هموار را برای استخدام شما به همراه داشته باشد.

خلاقیت را در لیست مهارت‌ های شغلی خود بگنجانید

احتمالا همه ما برای مدتی دچار یکنواختی در انجام کارهای خود شده‌ایم. این موضوع که بتوانیم تنها به یک راه حل برای حل مسأله مجهز باشیم خوب به نظر می‌رسد، اما در برخی از موارد کافی نیست. در بسیاری از فرصت‌های شغلی خلاقیت فردی در رویارویی با شرایط و مسائل مختلف، می‌تواند به خوبی شما را از سایرین متمایز کند.

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که خلاقیت در برخی از زمینه‌های کاری مانند رشته‌های هنر، موضوعی حیاتی است. بنابراین برای استخدام شدن در چنین موقعیت‌های شغلی، حتما باید سطحی از خلاقیت را داشته باشید؛ به شیوه‌ای متفاوت به دنیای پیرامون خود نگاه کنید و این بار با مسائل به شکلی جسورانه، اما با ایده‌ای نو مواجه شوید. مطمئن باشید که نتیجه‌ای بسیار هیجان انگیز در انتظار شما خواهد بود.

مطلب مرتبط: مهارت‌های نرم یا مهارت‌های سخت؛ کدام تاثیر بیشتری در موفقیت شغلی دارند؟

در کارهای تیمی مشارکت کنید

یکی دیگر از انواع مهارت‌های شغلی که لازم است مورد توجه قرار دهید، مهارت کار تیمی است. شما باید بتوانید در لیست مهارت‌ های شغلی خود روی این موضوع نیز کار کنید. درست است که در برخی از فرصت‌های شغلی ممکن است ارتباط کمتری با سایر همکاران خود داشته باشید، اما این نکته را فراموش نکنید که مهارت در برقراری ارتباط با سایرین و انجام گروهی کارها می‌تواند در رشد شخصی شما و نیز پیشرفت سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، بسیار تأثیرگذار باشد.

ممکن است در مشاغل مدیریتی تقاضای استخدام داشته باشید و یا بعد از مدتی کار در یک شرکت و به دلیل برخوردار بودن از صلاحیت‌های مورد نظر رئیس خود، پیشرفت شغلی نیز داشته باشید. در این صورت دیگر یک کارشناس ساده نخواهید بود و باید به عنوان یک مدیر و یا سرپرست، بر کارهای تعدادی از همکاران خود نیز نظارت داشته باشید.

اینجا است که برخورداری از مهارت کار تیمی می‌تواند به عنوان یکی از انواع مهارت‌های شغلی، در صدر لیست مهارت‌ های شغلی شما نیز قرار بگیرد. مطمئن باشید که توانمندی در انجام کارهای گروهی، تشویق و تحسین مدیریت را به همراه خواهد داشت.

حداقل با یک زبان خارجی آشنایی داشته باشید

آشنایی با یک زبان خارجی

احتمالا با دیدن عنوان این بخش یاد کلاس‌های درس و مدرسه افتاده‌اید! اما نگران نباشید. قرار نیست تمام روز را صرف یادگیری یک زبان خارجی کنید. بلکه آشنایی کافی با یک زبان دیگر مانند زبان انگلیسی، می‌تواند تنها چند دقیقه از وقت شما را در طول روز به خود اختصاص دهد. با این وجود، تأثیر برخورداری از یک مهارت زبانی در استخدام و پیشرفت شغلی شما بسیار حیرت‌انگیز است!

البته با توجه به عوامل مختلف مانند زمینه کاری و نیازهای شرکت، ممکن است سطح مختلفی از آشنایی به یک زبان مورد توجه قرار گیرد. بنابراین قبل از ارائه درخواست برای استخدام در یک موقعیت شغلی، حتما به نیازهای اعلام شده از طرف کارفرما توجه کنید. معمولا در آگهی‌های استخدامی به داشتن آشنایی به زبان‌های خارجی و سطح مهارت مورد نیاز نیز اشاره می‌شود و مسئول بررسی رزومه‌ها نیز به این موضوع در رزومه کارجویان توجه ویژه‌ای می‌کند.

نکته دیگری که نباید از آن غافل شویم این است که آشنایی به یک زبان خارجی نه تنها می‌تواند شما را از سایر متقاضیان استخدام متمایز کند، بلکه می‌تواند دنیایی بسیار متفاوت را در اختیار شما قرار دهد. آشنایی با یک زبان دوم به معنای آگاهی از دانش، فرهنگ و اخبار منتشر شده به آن زبان است. پس حتما این حق را می‌دهید که یک کارجوی مسلط به یک زبان خارجی، از شانس و دستمزد بیشتری نیز برای استخدام برخوردار باشد.

با مراجعه به صفحه رزومه ساز آنلاین جاب ویژن می‌توانید به صورت رایگان برای خود رزومه فارسی و انگلیسی بسازید و این رزومه استاندارد را برای کارفرمایان ارسال کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

گوشه گیر نباشید

اگرچه ممکن است در لیست مهارت‌ های شغلی خود انواعی از مهارت‌های تخصصی را گنجانده باشید، اما وقتی نتوانید برای انجام کارهای محوله به خوبی با همکاران خود ارتباط برقرار کنید، اینجا است که موضوع کمی پیچیده و نگران کننده می‌شود.

یکی از مهارت‌های مهم در استخدام هر فردی، داشتن روابط عمومی بالا است. دقت داشته باشید که همیشه داشتن توانایی برای انجام کار گروهی، لزوما به معنای داشتن روابط عمومی قوی نیست. شما باید بتوانید با حفظ احترام متقابل و درک شرایط خود و همکاران، ارتباطی سازنده با سایرین برقرار کنید.

امروزه با دسترسی به اینترنت، منابع مختلفی برای تقویت این مهارت نیز وجود دارد. از آنها استفاده کنید و روزانه مدت زمان مشخصی را برای تقویت این مهارت در ‌نظر بگیرید.

جمع‌بندی

اگرچه مهارت‌های بسیار زیادی برای استخدام در یک فرصت شغلی وجود دارند، اما در این مطلب کوشیدیم تا تنها به مهارت‌های کلیدی و بسیار مهمی که برای استخدام در هر شغلی به آنها نیاز است، اشاره کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید این مهارت‌ها را در لیست مهارت‌ های شغلی خود نیز، پر‌ رنگ‌تر کنید. در سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن می‌توانید موقعیت‌های شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید و برای آن‌‌ها رزومه ارسال کنید.

منبع: www.forbes.com

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه