نمونه سوالات مصاحبه مهندسی صنایع در سازمان‌های مختلف

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 7دقیقه
نمونه سوالات مصاحبه مهندسی صنایع در سازمان‌های مختلف

با توجه به افزایش رقابت در بازار و اهمیت مدیریت هزینه‌ها، روزبه‌روز به تعداد درخواست‌ها برای استخدام مهندس صنایع افزوده می‌شود. اما از سوی دیگر، تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته هم با افزایش روبروست. بنابراین برای مهندسان صنایع، پذیرفته شدن در جلسات مصاحبه سازمان‌ها، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در تعیین مسیر شغلی آنها نقش مهمی ایفا کند. ارسال یک رزومه مناسب، می‌تواند منجر به دعوت شما به جلسات مصاحبه شود؛ اما نمی‌تواند تضمینی برای استخدام شما باشد. آنچه می‌تواند حضور شما در سازمان را قطعی کند؛ نحوه پاسخگویی شما به سوالات مصاحبه مهندسی صنایع است.

ممکن است از آن دست افرادی باشید که توانایی چندانی در معرفی خود و برجسته کردن نقاط قوت‌شان ندارند. این ویژگی شاید در زندگی روزمره مشکل چندانی برای شما پیش نیاورد؛ اما در جلسه مصاحبه شغلی ممکن است منجر به از دست دادن یک موقعیت شغلی ایده‌آل شود. آگاهی از سوالاتی که در جلسه مصاحبه از شما پرسیده خواهد شد و آمادگی برای آنها، می‌تواند نحوه پاسخگویی شما را کاملا تغییر داده و کارفرما را مجاب به استخدام شما نماید.

در این مقاله از جاب ویژن درباره سوالات مصاحبه مهندسی صنایع اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم و چند نمونه مصاحبه شغلی را با هم بررسی می‌کنیم:

اهمیت شغل مهندسی صنایع

امروزه سازمان‌های مختلف در هر حیطه کاری به این نتیجه رسیده‌اند که بهبود سیستم‌ها و روش‌ها و بهینه‌سازی زمان و هزینه، برگ برنده آنها خواهد بود. امروزه تقریبا تمام سازمان‌های فعال در حوزه‌های تحقیق و توسعه، تولیدی، مشاوره و مهندسی، موقعیت‌های شغلی مناسبی برای جذب مهندس صنایع دارند. این سازمان‌ها از شما به عنوان مهندس صنایع، انتظار دارند سیستم کارامدی برای سازمان تهیه کنید که میزان اتلاف و هدررفت زمان، هزینه و انرژی را کاهش دهد. همچنین باید بتوانید همه فرآیندهای جاری در همه زمینه‌ها (منابع انسانی، خط تولید، اطلاعات و…) را بهینه‌سازی کنید.

اهمیت شغل مهندسی صنایع

مطالب مرتبط: استخدام مدیر تولید، راهنمای گام به گام از کارآموزی تا مدیریت

از آنجا که دنیا به سمت کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری حرکت می‌کند؛ آینده شغلی درخشانی پیش روی مهندسان صنایع قرار دارد و حقوق دریافتی آنها هم به‌صورت میانگین بیشتر از شغل‌های مشابه است. برای دیدن آگهی‌های استخدام مهندس صنایع، می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کرده و گروه شغلی «مهندسی صنایع/ مدیریت تولید/ مدیریت پروژه/ مدیریت عملیات» را انتخاب نمایید.

چگونه در سازمان‌های برتر استخدام شویم؟

برای جذب در سازمان‌های برتر، باید مسیرتان را از تحصیل در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه‌ها شروع کنید. برای برخی از سازمان‌های دولتی و خصوصی، دانشگاه محل تحصیل شما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما در اکثر موارد معدل شما و مخصوصا نمره‌تان در برخی از درس‌ها (مانند کنترل پروژه یا نت) بیشتر توجه کارفرما را جلب خواهد کرد. گرچه برای فردی که تجربه عملی داشته و بر نرم‌افزارها مسلط باشد؛ آگهی استخدام بیشتر و بهتری وجود دارد؛ حتی اگر معدل بالایی نداشته باشد.

مطالب مرتبط: کامل‌ترین راهنمای استخدام مهندس صنایع برای کارجویان

در دوران دانشجویی، تا می‌توانید نرم‎افزارهای مربوط به گرایش تخصصی‌تان را بیاموزید. تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی صنایع مانند MSP و برنامه‌های Office مخصوصا Excell از مهم‌ترین شرایط مدنظر کارفرما برای استخدام و از اولین سوالات مصاحبه مهندسی صنایع هستند. انجام پروژه‌های دانشجویی و دوره‌های کاراموزی، می‌تواند در رزومه شما ثبت شده و به یافتن اولین شغل‌تان کمک کند.

پس از آن نوبت به ساخت رزومه می‌رسد. برای ساخت رزومه استاندارد و دوزبانه می‌توانید از رزومه ساز سایت جاب ویژن استفاده کنید. بهتر است در رزومه‌تان به تمام مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان اشاره کنید. حتی اگر این دستاوردها تنها در حد کسب نمره برتر در دروس مهم دانشگاهی بوده باشد. نوشتن پروژه‌های دانشگاهی در رزومه می‌تواند نظر کارفرما را جلب کرده و از شما دعوت کند تا در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید.

اگر رزومه شما مورد تایید سازمان قرار گرفت؛ نوبت به مهم‌ترین مرحله می‌رسد: حضور در جلسه و پاسخگویی به سوالات مصاحبه مهندسی صنایع.

سوالات مصاحبه مهندسی صنایع

وقتی کارفرما از رزومه شما رضایت داشته باشد؛ دعوت‌تان خواهد کرد که در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید. معمولا مصاحبه‌های کاری در حدود نیم ساعت تا دو ساعت طول می‌کشند و در این مدت شما باید به سوالات کارفرما پاسخ دهید. در این فرصت چند دقیقه‌ای، باید علاوه بر معرفی و توضیح توانایی‌ها و شایستگی‌های‌تان، کارفرما را قانع کنید که می‌توانید برای سازمان مفید و موثر واقع شوید.

کارفرما یا مسئول گزینش سازمان، با پرسیدن سوالات مختلف تلاش می‌کند شخصیت فردی و توانمندی‌های حرفه‌ای شما را بررسی کرده و میزان انطباق توانایی شما با نیازهای مجموعه را تعیین کند. در برخی از سازمان‌ها، مصاحبه شغلی در دو مرحله انجام می‌گیرد: یک مرحله مصاحبه منابع انسانی برای تشخیص ویژگی‌های فردی و روحی شما و یک مرحله مصاحبه فنی برای تعیین توانایی‌های فنی و علمی شما.

در برخی از موارد هم تنها یک مرحله مصاحبه صورت گرفته و بر اساس آن برای حضور شما در سازمان تصمیم‌گیری می‌شود. با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها و آمار بیکاری، موفقیت در جلسه مصاحبه برای کارجویان اهمیت ویژه‌ای دارد. اما چگونه باید در این جلسات کوتاه خودتان را معرفی و اثبات کنید که شایستگی حضور در سازمان را دارید؟

اگر از قبل بدانید قرار است چه سوالاتی از شما در جلسه مصاحبه پرسیده شود؛ با آمادگی بیشتری در آن شرکت کرده و با اعتماد به نفس بالاتری سوالات را جواب خواهید داد. در ادامه، ما چند نمونه از سوالات مصاحبه مهندسی صنایع را که از سازمان‌های برتر جمع‌آوری کرده‌ایم در اختیارتان قرار خواهیم داد تا شانس خود را برای گرفتن شغل ایده‌آلتان افزایش دهید!

۱- از خودتان بگویید

تقریبا تمام مصاحبه‌های کاری با این سوال آغاز می‌شود. اگرچه این سوال پرسشی ساده به نظر می‌رسد؛ اما نحوه پاسخگویی شما به آن بسیار مهم است و می‌تواند مسیر مصاحبه را تغییر دهد. در پاسخ به این سوال بهتر است از رشته تحصیلی‌تان شروع کنید و هر تجربه کاری، درسی یا مهارت مرتبط با این سازمان را توضیح دهید. مثلا اگر این سازمان به دنبال فردی برای استخدام در واحد طرح و برنامه می‌گردد؛ بهتر است درباره نرم‌افزارهای مرتبط، پروژه‌ها، استانداردها و تجارب کاری مرتبط با این موضوع صحبت کنید.

۲- چه اندازه درباره سازمان می‌دانید؟

قطعا میزان آشنایی قبلی شما با سازمان یکی از مهم‌ترین معیارها برای کارفرماست. بنابراین بسیار اهمیت دارد که پیش از حضور در جلسه مصاحبه، درباره سازمان و حتی افراد رده بالای مجموعه تحقیق کنید و از پروژه‌ها،‌ نیازها و روندهای کاری سازمان اطلاعات کسب کنید.

۳- حیطه مورد علاقه شما چیست؟

یکی از سوالات رایج در مصاحبه مهندسی صنایع، پرسش درباره حیطه کاری و علاقه‌مندی شماست. به علت گستردگی این رشته، حوزه تخصصی شما می‌تواند طیف گسترده‌ای را دربر بگیرد. بنابراین از قبل به این سوال فکر کنید. بهتر است حوزه‌ای را به‌عنوان حیطه کاری خود انتخاب کنید که هم در آن تخصص بیشتری دارید و هم مورد نیاز سازمان است.

۴- مهم‌ترین سوالات مصاحبه مهندسی صنایع: اصطلاحات و مفاهیم را می‌شناسید؟

بسته به موقعیت شغلی که برای آن درخواست داده‌اید؛ کارفرما از شما سوالاتی درباره اصطلاحات مربوطه و مفاهیم تخصصی صنایع می‌پرسد. به طور مثال ممکن است در جلسه مصاحبه با این سوالات مواجه شوید:

  • مفهوم کنترل پروژه چیست؟
  • طرح و برنامه چیست؟
  • کنترل کیفیت چیست؟چگونه برای فرآیند برنامه‌ریزی می‌کنیم؟
  • مفهوم نت؟
  • فایو اس چیست؟
  • ایزو و توضیحات مربوط به آن
  • TQS و TQM چه تفاوتی دارند؟
  • EFQM را توضیح دهید
  • MIS و PSS
  • و..

اگر در این حوزه‌ها کار کرده‌اید یا حتی پروژه دانشجویی داشته‌اید؛ بهتر است با مثال‌هایی از کارهای عملی این مفاهیم را توضیح دهید. در غیر این صورت حتما پیش از حضور در جلسه مصاحبه، از منابع اصلی مهندسی صنایع درباره این مفاهیم مطالعه کنید.

۵- تجارب و پروژه‌های قبلی خود را توضیح دهید؟

یکی از مهم‌ترین ملاک‌های کارفرما برای جذب شما، توانایی‌های قبلی شماست. به همین علت معمولا در جلسه مصاحبه از شما خواسته می‌شود در رابطه با پروژه‌هایی که قبلا در همین زمینه کاری انجام داده‌اید توضیح دهید. بنابراین قبل از حضور در جلسه و پاسخگویی به سوالات مصاحبه مهندسی صنایع،‌ درباره تجربیات قبلی خود فکر کنید (حتی پروژه‌های دانشجویی) و روند انجام آنها و نقش خود را کامل توضیح دهید.

۶- تسلط بر Excell: از اصلی‌ترین سوالات مصاحبه مهندسی صنایع

هیچ چیز به اندازه تسلط بر نرم‌افزار اکسل، نمی‌تواند به مهندس صنایع کمک کند تا پروژه‌های کاری را به اتمام رساند. تقریبا تمام کارفرماها در جلسه مصاحبه از تسلط شما بر این برنامه خواهند پرسید. حتی اگر چندان هم به این نرم‌افزار مسلط نیستید؛ پیش از مصاحبه درباره ویژگی‌ها، گزارش‌گیری با اکسل و برنامه‌نویسی در آن اطلاعات کافی کسب کنید.

7-  درباره نرم‌افزارهای تخصصی چه می‌دانید؟

در هر حوزه تخصصی مهندسی صنایع، نرم‌افزارهایی وجود دارد که تسلط شما بر آنها برای قبول شدن در مصاحبه شغلی، ضروری است. اگر می‌خواهید بدانید کدام نرم‌افزارها برای کارفرما اهمیت ویژه‌ای دارند؛ در سایت جاب ویژن آگهی‌های مربوط به جذب مهندس صنایع را بررسی کنید. تسلط شما بر این برنامه‌ها آنقدر اهمیت دارد که گاهی کارفرما ریپورت نرم‌افزار را پرینت گرفته و از شما می‌خواهد آن را تحلیل نمایید.

نرم‌افزارهای مهندسی صنایع

8- استاندارد pmbok چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در حوزه کنترل و مدیریت پروژه مشغول به‌کار هستید؛ حتما استاندارد pmbok را می‌شناسید. میزان شناخت و درک شما از این استاندارد، قطعا از سوالات مصاحبه مهندسی صنایع مخصوصا در حوزه مدیریت پروژه خواهد بود. همچنین باید تسلط کافی بر نرم‌افزار msp داشته باشید.

استاندارد pmbok

9- فکر کنید در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید؛ چه می‌کنید؟

یکی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه مهندسی صنایع، شبیه‌سازی یک بحران یا پروژه است. کارفرما از شما خواهد خواست رویکرد و فعالیت‌های خود در حین انجام این پروژه را توضیح دهید.

10- سایر سوالات مصاحبه مهندسی صنایع

علاوه بر سوالاتی که مطرح شد؛ نکات دیگری هم توسط کارفرما از شما پرسیده خواهد شد. البته این پرسش‌ها بستگی به حوزه کاری و تجربیات قبلی شما خواهد داشت. اما سوالات عمومی دیگری هم وجود دارند که احتمال دارد مجبور به پاسخگویی به آنها باشید. از جمله سوالات مصاحبه مهندسی صنایع می‌توان به پرسش‌های زیر اشاره کرد:

  • تسلط شما بر زبان انگلیسی (در هر چهار زمینه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن)
  • حقوق درخواستی شما
  • چرا تمایل به تغییر شغل دارید؟
  • فکر می‌کنید چه نقشی در سازمان‌ها/ پروژه‌های قبلی ایفا کرده‌اید؟
  • چه ارزشی به این مجموعه اضافه خواهید کرد؟
  • انگیزه شما از انتخاب این شغل چیست؟
  • برنامه‌تان برای آینده چیست؟
  • تا چه اندازه خود را به‌روز نگه می‌دارید؟
  • و…

جمع‌بندی

مهندسی صنایع به دلیل شرایط حاکم بر صنعت و بازار، از آینده شغلی مناسبی برخوردار است و روزبه‌روز بر تعداد آگهی‌های شغلی جذب مهندس صنایع افزوده می‌شود. اما این بدان معنا نیست که تمام مهندسان صنایع بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی استخدام خواهند شد. بلکه برای همکاری با سازمان‌های بزرگ و برجسته راهی نسبتا طولانی در پیش دارید.

علاوه بر دانش تخصصی و مهارت‌های شما، تجربه کاری و شناخت مسائل و مشکلات مربوط به صنعت، نقش بسیار مهمی در جذب شما دارند. اما شما فرصت کافی در اختیار ندارید که بتوانید توانمندی و شایستگی خود را برای حضور در سازمان به کارفرما اثبات کنید. تنها در چند دقیقه مصاحبه باید شایستگی‌های خود را اثبات کرده و نظر کارفرما را برای حضور در سازمان جلب کنید. اما چگونه می‌توان از این زمان اندک بهترین استفاده را داشت؟

اگر پیش از حضور در جلسه، سوالات مصاحبه مهندسی صنایع را بدانید و برای پاسخگویی به آنها آماده باشید؛ علاوه بر بالا رفتن اعتماد به نفستان می‌توانید پاسخ‌های دقیق‌تری به کارفرما داده و شانس خود را برای همکاری بالا ببرید. در این مقاله از جاب ویژن، به مهم‌ترین سوالات مصاحبه مهندسی صنایع و پاسخ‌های آن پرداختیم.

معرفی خود، توصیه پروژه‌ها و تجارب قبلی، آشنایی با اصطلاحات تخصصی مهندسی صنایع، شناخت استانداردها از جمله ایزو یا pmbok، تسلط بر اکسل،‌ توانایی کار با نرم‌افزارهای تخصصی از جمله msp، سطح زبان انگلیسی،‌میزان حقوق درخواستی، شبیه‌سازی شرایط و… بخشی از نمونه سوالات مصاحبه مهندسی صنایع هستند که به آنها اشاره شد. اگر این توانایی را دارید که به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ می‌توانید از طریق سایت جاب ویژن برای فرصت‌های شغلی منتشر شده رزومه ارسال نموده و منتظر برگزاری جلسه مصاحبه با سازمان‌ها باشید.

منبع: InterviewPenguin.com

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه