چگونه مثل یک کارجوی حرفه‌ای آگهی‌های استخدام را بررسی کنیم؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 5دقیقه
چگونه مثل یک کارجوی حرفه‌ای آگهی‌های استخدام را بررسی کنیم؟

جستجوی شغل چیزی فراتر از بررسی موقعیت‌های شغلی و ارسال رزومه به کارفرمایان است. علاوه بر این باید مطمئن شوید که برای موقعیت شغلی موردنظر مناسب هستید، می‌توانید توجه کارفرما را جلب کنید و برای مصاحبه شغلی آمادگی کافی را دارید.

استخدام

بدون شک همه افراد برای آن‌که بتوانند به شغل مناسب خود دست پیدا کنند و در آن استخدام شوند، اول ‌از همه باید روش‌های بهینه برای بررسی آگهی‌های استخدامی شغل موردنظرشان را بدانند و نکاتی که باید در نظر بگیرند را به خاطر بسپارند. در این مقاله سایت استخدام جاب ویژن سعی کردیم این نکات را به‌صورت کامل برای شما شرح دهیم تا راه پرپیچ‌وخم و پیچیده‌ی شغل پیدا کردن را کمی برای شما هموارتر کرده باشیم.

10 نکته مهم بررسی آگهی استخدام و کاریابی

در دنیای مدرن، پلتفرم‌ها و سایت‌های مختلفی برای کاریابی و پیدا کردن کار ایجاد شده‌اند که استخدام شدن را برای کارجویان راحت‌تر کرده‌اند. با این حال، برای اینکه هرچه سریع‌تر شغل موردنظرتان را پیدا کنید و استخدام شوید لازم است نکات مهمی را مدنظر داشته باشید. در ادامه برخی از این موارد مهم را معرفی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید!

1- اهداف شغلی خود را با توجه به علایقتان تعیین کنید

قبل از شروع جستجو برای شغل، نقاط قوت و ضعفتان و نوع کاری که از انجام آن لذت می‌برید را در نظر بگیرید. هرچه خودتان را بهتر بشناسید، در پیدا کردن شغل جدیدتان موفق‌تر خواهید بود. بهتر است علایقتان را بشناسید و بدانید که شغل مدنظر شما چیست. این نکته مخصوصاً برای افرادی که به‌تازگی می‌خواهند وارد بازار کار شوند یا در حال تغییر سمت شغلی هستند، بسیار مهم است.

شما می‌توانید از خانواده، اساتید، دوستان یا همکاران سابقتان مشاوره بگیرید و نظر آن‌ها را بپرسید. همچنین اهداف واضح و واقع‌بینانه‌ای برای خودتان تعریف کنید ، نحوه رسیدن به این اهداف را تعیین کنید و ویژگی‌هایی که شما را شایسته این شغل می‌کند را یادداشت کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تا جستجوی شغلی خود را با توجه به علایقتان محدودتر کرده و به پیشرفت حرفه‌ای شما کمک می‌کند.

2- از تمامی منابع جستجوی کار و استخدام استفاده کنید

استفاده از سایت کاریابی آنلاین

پروفایل شخصی‌تان را در وب‌سایت‌ های کاریابی و استخدام ایجاد یا به‌روز کنید و مشاغلی را که برای آن‌ها درخواست داده‌اید و مصاحبه‌هایی که دریافت کرده‌اید را ذخیره داشته باشید. به‌عنوان‌مثال در وب‌سایت جاب ویژن بعد از ساخت رزومه و ارسال آن برای کارفرما، این مشاغل برای شما به‌صورت خودکار ذخیره می‌شوند و شما می توانید مشاهده کنید که رزومه‌تان در چه مرحله‌ای از تأیید کارفرماست. همچنین بهتر است که یک حساب ایمیل جداگانه داشته باشید تا پیام‌های جستجوی کار‌تان را از پیام‌های شخصی خود جدا و سازمان‌دهی کنید.

علاوه بر جستجوهای آنلاین، می‌توانید از گزینه‌های دیگر نیز کمک بگیرید. مثلاً تماس با شرکت‌ها یا کارفرمایان، شرکت در نمایشگاه‌های کار، جستجوی صفحات مجازی یا استفاده از خدمات مشاوره شغلی.

مطلب مرتبط: چگونه صفحات مجازی می‌توانند به استخدام سریعتر شما کمک کنند؟

3- برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید

برنامه‌ریزی مناسبی برای جستجوی شغلی و بررسی آگهی‌های استخدامی داشته باشید. به‌عنوان‌مثال تعیین کنید که چند ساعت در روز یا چه روزهایی از هفته را به این امر اختصاص می‌دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که رزومه و نامه اختصاصی (Cover Letter) شما به‌روز است. اگر برای ساخت این موارد به کمک نیاز دارید، می‌توانید از رزومه ساز آنلاین جاب ویژن کمک بگیرید.

همیشه به خاطر داشته باشید که یافتن شغل جدید به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد؛ بنابراین ناامید شدن طبیعی است، اما با تمرکز بر اهداف و برنامه‌ریزی روزانه‌تان می‌توانید به خودتان انگیزه دهید و در این راه به موفقیت برسید.

رزومه ساز

4- رزومه‌تان را متناسب با هر شغل تنظیم کنید

رزومه یکی از مهم‌ترین ابزارهای جستجوی موفق کار است. یکی از اشتباهاتی که در رزومه‌ها وجود دارد ذکر صفات کلی و مبهم به‌جای دست‌آوردهای شغلی است. اشتباه دیگر فرستادن یک رزومه مشابه برای مشاغل مختلف است. همیشه شرح وظایف آگهی‌های استخدام را با دقت مرور کرده و رزومه خود را در صورت داشتن مهارت‌های مدنظر کارفرما با آن‌ها مطابقت دهید تا شرکت‌ها پس از مشاهده رزومه‌تان مهارت‌هایی را که به دنبال آن می‌گردند را پیدا کنند.

شما می‌توانید از مقاله راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان برای دانستن نکات مهم نگارش یک رزومه و آشنایی با بخش‌های مختلف یک رزومه کاری استاندارد کمک بگیرید. همچنین اگر هنوز رزومه ندارید می‌توانید با مراجعه به صفحه رزومه ساز رایگان در عرض چند دقیقه برای خود رزومه استاندارد و حرفه‌ای به دو زبان فارسی و انگلیسی بسازید.

5- درباره شرکت‌های مدنظرتان تحقیق کنید

همان‌طور که لیست مشاغل موردعلاقه خود را پیدا می‌کنید، قبل از ارسال رزومه، در مورد شرکت نیز تحقیق کنید. برای این کار می‌توانید سری به صفحه شرکت موردنظرتان در سایت جاب ویژن بزنید تا اطلاعات مفیدی در مورد اندازه سازمان، موقعیت مکانی، مزایا و میزان حقوق، محصولات و خدمات و محیط کار به دست آورید. همچنین اطلاعات تکمیلی دیگری مانند حوزه فعالیت آن‌ها و مشتریان شرکت نیز در این صفحات قابل‌دسترس هستند. این تحقیقات به شما نشان می‌دهد که آیا واقعاً خواهان این شغل یا واجد شرایط برای آن هستید یا خیر. همچنین اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید در مصاحبه شغلی خود از آن کمک بگیرید.

شما می‌توانید در سایت استخدام آنلاین جاب ویژن در هنگام جستجوی شرکت یا شغل مدنظرتان، موقعیت مکانی شرکت‌ها را نیز در نظر بگیرید و از فیلترهای مختلف آن استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر در شرق تهران زندگی می‌کنید و نزدیک بودن محل کارتان برایتان مهم است، می‌توانید از فیلترهای شرق یا شمال شرق تهران استفاده کنید و انتخاب‌هایتان را به این مکان‌ها محدودتر کنید.

6- ارتباطات اجتماعی خود را قوی‌تر کنید

شبکه ارتباطات اجتماعی قوی

شما می‌توانیدبا برقراری ارتباطات آنلاین با دیگران، حوزه ارتباطات خود را وسیع‌تر کنید. در سمینارها، رویدادهای اجتماعی یا قرارهای ملاقات با افراد حاضر صحبت کنید و به آن‌ها اطلاع دهید که به دنبال کار هستید یا می‌خواهید در یک صنعت خاص کارکنید. آن‌ها ممکن اطلاعات خاصی داشته باشند یا با افرادی در ارتباط باشند که به شما در جستجوی کار کمک کند. با این کار می‌توانید فرصت‌های شغلی‌ای که در سایت‌های کاریابی ثبت نشده‌اند را پیدا کنید یا افراد ممکن است شما را برای فرصت‌هایی که در آینده ممکن است ایجاد شوند به خاطر بسپارند.

7- با اعتمادبه‌نفس برای مشاغل اقدام کنید

حتی اگر تمامی شرایط ذکرشده در یک آگهی استخدامی را ندارید، می‌توانید همچنان برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. بسیاری از کارفرمایان افراد باانگیزه‌ای را استخدام می‌کنند که قدرت یادگیری بالایی دارند و به آن‌ها مهارت‌های لازم در محل کار را آموزش می‌دهند؛ بنابراین نمونه‌هایی از اخلاق کاری‌ و توانایی یادگیری مهارت‌های جدید را در رزومه‌تان قرار دهید و بر انعطاف‌پذیری خود در همسو کردن اهدافتان با اهداف شرکت تأکید کنید.

8- در شغل فعلی خود بدرخشید

اگر در حال حاضر شاغل هستید و به دنبال شغل بهتر یا متفاوتی هستید، کار فعلی خود را متعهدانه انجام دهید. با همکاران و مدیران خود روابط خوبی برقرار کنید؛ زیرا اخلاق حرفه‌ای و تلاش شما می‌تواند منجر به فرصت‌های شغلی بهتری در آینده شود.

9- آمادگی قبلی برای مصاحبه‌های شغلی داشته باشید

آمادگی برای مصاحبه شغلی

قبل از اینکه برای اولین مصاحبه شغلی دعوت شوید، برای پاسخ به سؤالات متداولی که در جلسه مصاحبه مطرح می‌شود آمادگی کسب کنید و آن‌ها را تمرین کنید. هرچه قدر آمادگی بیشتری برای مصاحبه داشته باشید، استرس کمتری خواهید داشت و احتمال موفقیت شما بیشتر است.

برای دانستن سؤالات متداول مصاحبه‌کننده‌ها می‌توانید سری به مقاله 7 دسته‌ی اصلی سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و نحوه‌ی صحیح پاسخگویی به آن‌ها در سایت جاب ویژن نیز بزنید.

10- پیگیری بعد از مصاحبه‌های شغلی را فراموش نکنید

بلافاصله پس از مصاحبه شغلی، به کارفرما یادداشت تشکر ارسال کنید. اگر پس از یک هفته جوابی از آن‌ها دریافت نکردید، با یک تماس تلفنی یا ایمیل پیگیری کنید. با این کار، هیجان و علاقه خود را به این فرصت شغلی نشان می‌دهید. همچنین درحالی‌که منتظر پاسخ هستید، جستجو و ارسال رزومه برای مشاغل دیگر را ادامه دهید.

مطلب مرتبط: راهنمای جستجوی کار و مراحل استخدام در یک نگاه

جمع‌بندی

فرآیند پیدا کردن شغل مناسب برای کارجویان همیشه روندی سخت و زمان‌بر است؛ اما با دانستن نکاتی که در این مقاله مطرح شد می‌توانید به شکل حرفه ای‌تری آگهی‌های استخدام موردنظرتان را بررسی کنید و به شغل موردعلاقه‌تان دست پیدا کنید. در آخر به خاطر داشته باشید که تلاش و پشتکار در این راه همیشه جوابگو است و با رعایت این نکات و ثابت‌قدم بودن بدون شک به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید.

موفق باشید.

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه